***loppukevään 2010 hoidoista syntyneet***

illusia Jälkitarkastus meni hyvin. Kaikki oli ok fyysisesti. Kiitos tsempityksestä! En varsinaisesti niinkään huolehdi korvikkeen antamista, vaan sitä ettei oma maito ehkä riitä ja sitä että jääkö poika kiinni pulloon. Lääkäri kyllä sanoi, että ei pitäisi jäädä, koska muuten imee rintaa ja vähäinen pullosta juonti ei pitäisi haitata mitään. Onneksi olette toipuneet ripulista! Millaisia määriä annatte korviketta suunnilleen?

Paiju Pitääpä muistaa käyttää kertiksiä sitten kun poika saa rotarokotteen! Ensi maanantaina olis sen vuoro... Tuliko teidän herralle oireita? Juttelin sekä terkan että lääkärin kanssa mielialoista. Molemmat olivat erittäin sympaattisia ja lääkäri varsinkin otti selvästi huoleni vakavasti. Hän antoi minulle mielialalääkereseptin. Sellaisen jota voi turvallisin mielin syödä, vaikka imettääkin. Lisäksi alan käymään ilmeisesti juttelemassa neuvolassa mielialoistani. Hienolta tuntuu, että heti saa apua, eikä tarvitse jäädä pelkästään miehen tuen varaan. Lääkäri kritisoi sitä, kuinka paljon täysimetyksestä puhutaan. Hänen mielestään tässäkin asiassa kultainen keskitie olisi parempi, niin ei tulisi äideille turhia paineita. Nyt on pari iltaa mennyt paremmin, kun on annettu pojalla kahdessa erässä yhteensä 100ml korviketta. Ei ole raivonnut, kuin vähän ja nukahtaa aikaisemmin. Enpä kyllä osaa sanoa vinkkejä maidon tuotannon vähentämiseksi. Onneksi tosiaan et ole tarvinnut antibiootteja ja kuume on pysynyt poissa! Voi harmi, että sammas on iskenyt! Millaista puolukkamehua käytätte? Ihan kaupasta saatavaa puolukkamehua vai mitä? Ihana nimi tuli teidän pojalle =) Itse vähän tässä jännäilen, miten ristiäiset menee. Kuinka poika jaksaa ja miten saan kaikki järjestelyt tehtyä. Lisääntyvä auringon valo paljastaa aika tehokkaasti kaiken pölyn ja lian kodissa...
 
Moikka pitkästä aikaa!

Enpäs olekaan varmaan pariin kuukauteen täällä käynyt.. Kotona on riittänyt niin paljon vauhtia ja vaarallisia tilanteita :)

Kirjoitampa nyt meidän kuulumiset:
6.3 poikamme sai nimekseen Paavo. Jos oisin yksin päättänyt siitä ois tullut Luukus ja mies ois antanut Albert, joten kompromissina nimeksi tuli Paavo :) Koko kirkossa olo ajan Paavo näytti lahjakkaasti et kuka täällä määrää. Juhlat pidettiin anoppilassa ja vieraina oli n. 20 henkeä ja lisäksi toiset 20 kavereitamme vielä illalla "rääppiäisissä". Itse tein aika paljon juhliin syötäviä esim. vauvan muotoisia pikkuleipiä :) Kyllä niissä vaan on aina aikamoinen järjestely! Ja siitä meni kaks viikkoo niin sit oli likan 3 v. synttärit ja taas oli juhlat tiedossa..

2kk neuvolassa poika painoi jo 5010g ja pituutta oli 57cm. Kasvaa huimaa vauhtia. Käyttää nyt jo sellaisia siskon vanhoja vaatteita mitä pikku neiyi käytti 6kk iässä :) Täysimetyksellä mennään. Pulloa ei enään huoli oikeastaan lainkaan et siellä missä minä olen on myös Paavo.Aika paljon ollaan kuitenkin liikuttu ympäriinsä.

nukkuminen on edelleen huonoa. Paavo syö 3 tunnin välein. Yöt on tosi rikkonaisia, välillä herää 15-30min välein. Sisko oli kans huono nukkuun et tää ei tullut yllätyksenä, mut nyt ei pääse päivälläkään nukkumaan kun likka ei enää nuku päikkäreitä :( Ihmeen hyvin sitä kuitenkin jaksaa hormoneiden avulla ja sit kun tietää et kyl tää joskus loppuu. Pinna vaan on aika kireellä 3 vuotiaan uhmaikäisen kanssa! Likan kans on ollut vähän ongelmaa, kun on ollut niin mustasukkainen. On päiviä et ei voi hetkekskään selkäänsä kääntää ettei vaan oo läppäsemässä pikkuveikkaa..

Ollaan oltu kans flunsassa koko porukka. Likalla on nyt jo astman takia kestänyt kuukauden verran. Nyt muutama päivä ollut taas tosi huonona :( Paavollakin ollut jo kaksi viikkoa nuhaa ja nenä tukossa. Viikonloppuna käytettiin sitä lääkärissäkin kun sillä lähti ääni, mut onneks kaikki oli kunnossa. Surkeeta kun ei voi muuta antaa, kun keittistippoja nenään.
 
Mitäs muuta...

Meillä oli niitä nykinöitä, jos joku muistaa. Käytiin neurologilla, joka totesi pojan hyväksi. Tänään on vielä kontrolli ja jos kaikki ok niin seuranta voidaan lopettaa :) Nykinöitä ei ole ollut enään ainakaan kuukauteen! Muutenkin poika kehittynyt tosi hyvin: seuraa katsellaan, hymyilee ja kannattelee päätään.

Itselläni oli sitä kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen nyt päässyt purkamaan lääkitysta. Vajaatoiminta kääntyikin lääkkeiden vaikutuksesta liikatoiminnaksi :( Verikokeilla nyt seurataan tilannetta ja haetaan tasapainoa.
kestovaippoja edelleen käytetään. Harsot ja kuoret jätettiin pois, koska pissas niin paljon ja nyt tilalla sisävaipat ja villikset. HH woolit on ihan ykköset! Rota-rokotteen jälkeen viikon ajan käytin osaksi myös kertiksia. Virusta erittyy viikon ajan kakkaan, mut sen pitäis kuolla 60 asteessa. Yöllä meillä on kerttis ettei tarvi vaihtaa vaippaa.

Yritän käydä nyt vähän useamin ja kommentoida myös teidän juttuja..
 
kirjoitampa minäkin pikaseen muutaman sanan.."uffe" on nyt 6 viikkoa ja 2 vkoa sitten mitat olivat 5050g ja 57cm.maanantaina mennään taas nlaan.päivät ja yöt on ilman rytmiä.Päivisin nukkuu max tunnin päikkäreitä vaikka ollaan ulkonakin.pulloa ei huoli eikäTUTTIA!tutti helpottais elämää jäis ns turhat mölinät pois.Öisin kun herää niin saattaa kaksikin tuntia kädet ja jalat käydä plus suu.Ei itke mutta mölisee".
Minut on yllättänyt tämä YKSINÄISYYS , se että ukko on tississä kiinni"koko ajan"..ei olla kauheesti käyty missään vielä,meillä on käynyt kyllä vieraita.omia hommia ei juuri kerkee tehdä kun ei koskaan tiedä nukkuuko poika kauan.
Sitten kun on väsynyt niin pinna on tosi kireällä:'(vaikka poika onkin tosi ihana ja sitä rakastaa koko sydämestään.
ristiäiset meillä on pääsiäisenä,vasta.mies päätti nimen ,jonka hyväksyin,tilasin sitten ristiäskoristeen niin oliskin kai?halunnu vaihtaa nimee.Sanoin ettei onnistu, koriste on on jo tilattu:)
jälkitarkastus mulla on kuun lopussa
 
Meillä on tiistaina vauvan 2kk-neuvola. Voi hurja miten aika meneekin nopeaan! Rotarokote tosiaan annetaan, mutta en ollut kuullut tuosta kakkavaippojen käsittelystä aiemmin..täytyypä kysyä neuvolasta että miten rokotteen jälkeen pitää toimia.

Nemi, silloin kun annetaan korviketta, niin määrä on n. 100-120ml. Kahteen kertaan siitä purkista riittäisi, mutta yleensä se loppuosa menee sit roskiin kun ei nyt mitenkään säännöllisesti olla annettu korviketta. Eilisiltana oltaisi annettu kun vauva olis suunnilleen viiden minuutin välein syönyt rintaa ja vaikka imetin pitkään, niin hetken päästä tyttö imee nyrkkiään ahneesti. Voihan olla että mulla ei maitoa enää niin hirveästi tule tai on vähenemään päin -en tiedä. Kuitenkin vaikka tarjottiin korviketta, niin vauva ei pulloa huolinutkaan..eli söisi paljon mieluummin rintaa. Toivottavasti kuitenkin ens lauantaina huolii pullon kun olen menossa kavereiden kanssa muutamaksi tunniksi vähän iltaa viettämään keilailun ja syömisen tiimoilla. Ja tosiaan eilen imetin puolilleöin tosi usein ja silti vaippa ei ollut aamulla kovinkaan märkä, eli ei kait sit illalla sitä maitoa paljoa noussut rintoihin:O Tänään on kyllä taas tullut hyvin, eli kai se sit oli vauvan tekemä maitotilaus:) Hyvä että sua kuunneltiin neuvolassa mieliala asioiden suhteen!
Toivottavasti olo helpottuu.

Paiju, ihana nimi tuo Ahti:) Mulle tuli heti lapsuusmuisto siitä, kun mun ala-asteen aikainen koulutaksin kuljettaja oli Ahti ja hän oli tooosi mukava:) Odotteli mm. aina kiltisti jos olin nukkunut pommiin:whistle:

Riksu, voin kuvitella että on rankkaa just kun on 3vee esikoinen siinä vauvan lisäksi! Miehen siskolla on samanlainen kokoonpano ja rankkaa on ollut heillä kun esikoinen on niin mustasukkainen vauvasta. Ei tosiaan voi hetkeksikään jättää kahdestaa lapsia kun esikoiselta tulee sellaisia "kuoleman halauksia". Että helpollahan tässä itse pääsee kun saa nukkua päivällä vauvan kanssa..Jaksamisia sulle! Kiva nimi myös teidän pikkumiehellä:)

Karmilla, ei meidänkään vauvalla juuri mitään päivärytmiä ole. Vauva nukkuu ja syö silloin kun sitä huvittaa. Yöt tosin menee ihan kivasti eli syö 1-3 kertaa ja jatkaa unia syötön jälkeen aamuun asti. Päivät menee enemmän ja vähemmän sitterissä nukkuessa välillä syöden. Vaunuissa vauva nukkuu tunnin-pari kun vähän aikaa heijailee tai käy vaunulenkillä.
 
riksu82 Onnea Paavolle nimen saannista =) Jaksamisia öihin ja mustiksen isosiskon kanssa! Hienoa ettei nykinöitä ole ollut =) Miten kontrolli meni? Toivottavasti sun kilpirauhasarvot tasaantuis pian.

karmilla Jaksamisia myös sulle :hug: Ei ole meilläkään mitään selkeätä rytmiä. Päivällä nukkuu pitkän pätkän vaunuissa, mutta sisällä ei nuku kuin lyhyitä pätkiä. Silloin on vaikeempi saada mitään tehtyä kotona. Toivottavasti ilmat nyt pysyy sellaisina, että voi nukuttaa ulkona! Pinna on mullakin tiukalla väsyneenä. Lähinnä mies siitä saa kärsiä :ashamed:

illusia Meillä 2kk neuvola maanantaina, vaikka 2kk tulee täyteen 24 päivä. Mutta tosiaan aika menee ihan sairaan nopeeta! Kiitos tiedoista korvikkeen määrän suhteen. Me on annettu iltasella 80-100ml illan jatkuneen tissittelyn lisäksi. Hirmuinen ruokahalu pojalla. Sitten vielä tissitellään pullon päälle. Onneksi ei ainakaan vielä ole näkyvissä rinnan hylkimistä! On tässä olo jo hieman helpottunut. Vielä kun useammalta olen nyt kuullut, ettei korvikkeen antaminen mikään synti ole. Kiitos siitä myös teille! Eilen kävi yksi kaveri, jonka kaveri antaa myös pojalleen pullollisen korviketta illalla, kun hän on huutanut nälkäänsä iltaisin. Isokokoinen poika on myös hän.

Pitäis siivoilla ennen ristiäisiä, blääh! Se on hieman haastavaa, kun oikeastaan ainut aika on silloin, kun poika nukkuu vaunuissa. Olen jo alotellut parina päivänä. Onneksi miehellä on ensi viikolla vapaata muutamana päivänä, niin on auttamassa mua!

Tuntuu, että poika on kasvanut ihan hirmuisesti viime aikoina. Muutama lempparibody ei mene kohta enää edes jatkopalan kanssa päälle ja hihat alkaa olla lyhyitä :O

Eilen aamulla, kun menin poikaa nostamaan pinniksestä, niin poika oli jo puoliksi kääntynyt vatsalleen. Vasen käsi oli tiellä, ettei päässyt kääntymään loppuun asti. Niin ne kasvaa ja kehittyy nopeasti!
 
Viimeksi muokattu:
2kk neuvolan kuulumiset: Pituus 60,8cm, eli syntymästä tullut 6,8cm lisää :D Paino oli 5620g. Paino käyrä oli laskenut, mutta terkka sano, että ei ihmeellistä, kun pituutta on tullut noin paljon. Mutta lisämaitoa saa antaa tarvittaessa hyvillä mielin. Kaikki oli kunnossa ja rotarokotteen poika hotkaisi vauhdilla. Saapa nähdä, mitä oireita tulee... Yhdet ISOT ripulikakat teki heti, kun kotiin päästiin. Mites muilla onko tullut oireita rotarokotteesta?
 
Meillä oli kans nla tänään, pojulla ikää 6vkoa ja mitat 6080g ja pituus tasan 60cm!rintamaidolla mennään yhä.sai myös rotarokotteen ja nukkunu lähes koko illan.syöny vähän vaan ..saa nähä millainen yö tulee..
 
Meilläkin oli itseasiassa eilen tuo 2kk neuvola. Jestas miten meidän emäntä on kasvanut:O
Terkka luuli jo hetken, et ollaan menossa 3kk neuvolaan..Eli tytsy on jo 57,5 cm ja 5840 g!
1,5 kg tullut painoa kuukaudessa ja onhan tuolla ihan kivan pyöreät posket joo:) Ja syntymämitat kun oli vaan 50 cm ja 3,4kg...Terkka sanoi, et todennäköisesti tästä tasaantuu tuo kasvu ja et rintamaitolapset kasvaa nopeammin kuin korvikevauvat. Aika jännä sinänsä. Rotarokotteen tyttö vetäisi mielellään, aika paljon pieruja oli jo eilen ja tänäänkin sekä ripulikakkaa tulee..Myös aika väsynyt on vauva ollut tänään, eli on oikeastaan muutamaa syöttöä ja puolen tunnin seurustelua lukuunottamatta nukkunut koko päivän. Liekö sitten liittyy tuohon rokotteeseen?
Kävin sitten lauantaina hohtokeilaamassa ja ravintolassa syömässä kavereiden kanssa. Olin poissa noin 6 tuntia kaikkiaan ja muuten meni hyvin, mutta yöllä sain rangaistukseni...maitoa nousi niin älyttömästi rintoihin, että oli pakko herättää vauva syömään pari ylimääräistä kertaa:whistle: Onneksi tää meidän tytsy ei ikinä kieltäydy syömästä:LOL:
Nemin poika on kevyempi vaikka on pitempi:) Noh, katotaan nyt et miten tää kasvukäyrä tästä jatkuu. Jänteväksi kyllä kehuttiin neuvolassa ja muutenkin kaikki hyvin. Minkä kokoisia vaatteita käytätte? Meillä viime viikolla laitettiin 56cm vaatteet sivuun ja nyt on 62cm käytössä. Osa niistä on vielä ehkä vähän reiluja mutta kuitenkin paras käyttökoko nyt.
 
Hienoja neuvolakuulumisia kaikilla =)

Me oltiin tänään ylimääräisessä kasvukontrollissa pään takia. Menee siis käyrien yläpuolella ja siksi kontrolloidaan. Neuvolantäti sanoi kyllä tiukasti, että nyt et murehdi mitään, tyttö on aivan normaali. Toisilla vaan kasvaa se pää nopeammin ja saattaahan tuo olla sukurasitekkin. Itselläni oli aika samat mitat omassa neuvolakortissani. 1kk neuvolassa oli tullut 2,9cm lisää päänympärysmittaan ja nyt kolmessa viikossa on tullut 1,8cm. Jostain luin, että "normaalia" on noin 2cm kuukaudessa ekojen kolmen kuukauden ajan, eipä nuo mitat paljoa siitä heitä. Mites teillä muilla on beibien päämitat tällähetkellä? Ihan uteliaisuuttani vaan kyselen. Ensi viikolla meillä on se virallinen 2kk neuvola vähän etuajassa ja lekuri samalla kattoo tuon pään. Terkka kyllä sanoi, et aukile, saumat ja kaikki on ihan normaalintuntuisia. lisäksi heijasteet, refleksit ja tarkkaavaisuus olivat kaikki ihan huippuluokkaa.

Painoa tytöllä on 5554g ja pituutta 57,4cm. Hyvin maito riittää siis, todella hyvin :D Rotarokotteen saamme vasta ensi viikolla, että on lähempänä sitten sitä 2kk ikää.
 
Pikkuperho, noista päänmitoista..ai et 2cm/kk olis sopiva kasvutahti? Meillä on tytöllä kasvanut enemmän, mut riippuuhan se kai lähtömitastakin -en tiedä. Eli syntymämitta oli 33cm,
1kk ikäisenä 37,7cm ja 2kk ikäisenä 39,5cm. Ja nyt on kuulemma ihan keskikäyrällä tuo pään koko.
Paljonko vauvasi päänympärys sitten on? Ei ainakaan noiden kuukausittaisten kasvujen mukaan kuulosta huolestuttavalta jos vertaa meidänkin tyttöön. Varmastikin kaikki on hyvin tytölläsi:)
 
meillä ei onneksi tullut rotasta"muita oireita kuin että poika nukkui 10 tuntia putkeen:Oajattelin että näinköhän menee rutmi sitten sekaisin..
Reilun 2 viikon päästä on 2 kk neuvola ja silloin vissiin tulee toinen satsi tätä rokotetta jos ymmärsin oikein.
Mua on alkanu todella stressaamaan/ärsyttämään tämä tutti homma.Kun poika ei siis syö tuttia,meillä on jo 5 erilaista mallia eikä kelpaa,väkisinkään ei voi pitää.Niin neuvoja tulee joka suunnasta ja kyllä mä sen tiedän että helpottais montaa tilannetta jos tutti kelpais,mutta minkäs teet:(kylässä kun oltiin niin poika oli siitä ajasta yli puolet rinnalla,vaikkei varmaan ollut nälkä koko ajan,mutta ei minulla ole sydäntä lasta huudattaa jos rauhoittuu rinnalle.
 
Karmilla, meillä sama homma tuon tutin kanssa. Kun ei huoli niin ei huoli:( Tyttö alkaa suorastaan kakomaan kun yritän pitää tuttia suussa. Ja ollaan tosiaan eri mallisia tutteja kokeiltu, ei kelpaa. Tissi kyllä kelpaa imemistarpeeseen..Mites teidän vauvalle muuten on annettu rotarokote jo noin aikaisin? Meillä se annetaan 2kk-3kk-5kk -neuvoloissa. Meillä tulee edelleen ripulia ja vatsanähinöitäkin piisaa kun maanantaina tyttö sen rokotteen sai.
 
illusia..en ymmärrää meidän neuvolan touhua muutenkaan..kysyi hoitsu vaan että annetaanko rokote,suostuttiin siihen.Ja 2 kk neuvola on kun poika on 9 vkoa:O
maanatiana kun sai rokotteen oli siis reilu 6 vkoa ja luin tosta nlan oppaasta että rotarokote tulee 6-12 vkosena.
täti kehui jotain ainun uutta tuttia joka vois kelvata pojalle, ei mulla ainakaan riitä energia alkaa metsästämään sellaista juoksemalla koko kaupungin kaupat läpi.:kieh:ja luultavai sekään malli ei kelpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli teidän vauva sai 6-viikkoisena ekan satsin ja 9-viikkoisena antavat toisen, Karmilla?
Meidän terkka taas sanoi, että rokotevälin pitää olla vähintään 4 viikkoa:confused:
Noh, ilmeisesti käytäntöjä on yhtä monia kuin neuvoloitakin..
 
Eli teidän vauva sai 6-viikkoisena ekan satsin ja 9-viikkoisena antavat toisen, Karmilla?
Meidän terkka taas sanoi, että rokotevälin pitää olla vähintään 4 viikkoa:confused:
Noh, ilmeisesti käytäntöjä on yhtä monia kuin neuvoloitakin..
juu näin mä ymmärsin..Ei kyllä meillä puhuttu kk välistä mitään..Ja mua ärsyttää muutenkin kun ei kertonu mahd oireista mitään, mitä voi rokotteesta tulla.ite oon ottanu asiasta selvää!sanoi myös pääpahkasta" jotain kun poika tuli imukupilla maailmaan..kun mies tivas että missä ajassa pään pitäsi palautua" ei osannu vastata!!Mietinkin nyt että pitäiskö "Hysteerisen"äidin viedä poju yksityiselle kun lääkärinla on vasta 4 kk iässä
 
juu näin mä ymmärsin..Ei kyllä meillä puhuttu kk välistä mitään..Ja mua ärsyttää muutenkin kun ei kertonu mahd oireista mitään, mitä voi rokotteesta tulla.ite oon ottanu asiasta selvää!sanoi myös pääpahkasta" jotain kun poika tuli imukupilla maailmaan..kun mies tivas että missä ajassa pään pitäsi palautua" ei osannu vastata!!Mietinkin nyt että pitäiskö "Hysteerisen"äidin viedä poju yksityiselle kun lääkärinla on vasta 4 kk iässä
Meille kerrottiin siitä et vauvan kakkaan erittyy viikon ajan rotavirusta ja että pitää käsitellä kakkavaipat huolellisemmin roskiin. Esim. jos nyt olis muita lapsia niin virus voisi tarttua kakan välityksellä heihin. Tuosta pahkasta..meidän tyttö syntyi väärässä tarjonnassa ja takaraivossa oli tosi iso pahka syntyessä. Mutta se kyllä hävisi jo seuraavana päivänä.
 
Karmilla ja illusia harmi kun teidän vauvoille ei kelpaa tutti: /meidänkään herralle ei aina kelpaa mutta onneksi joskus sen suostuu ottamaan.Saa vähän rauhoitettua ja tyydytettyä imemisen tarvetta.

Oltiin tänään 2kk neuvolassa.Poijan mitat 5070g ja 57,8cm.Pään ympärys 39,4cm viimeksi oli 38,6cm.Syntyessä päänmitta oli 36cm.
Meidän poika myös sai rotarokotteen,toinen satsi kuukauden päästä.
Itsellä maitoa riittää ja poika kasvaa tasaisesti,syö noin tunnin välein hereillä ollessaan. Välillä mies on antanut pullosta omaa pumpattua maitoa että saan pienen "hengähdystauon".
Poika on oikea hymypoika:) Hän on todella tyytyväinen vauva(ainakin vielä) itkee vain kun ilmoittaa nälästä tai on seurankipeä.Hän kääntyy jo masulta selälle:)
Yötkin meillä nukutaan tällä hetkellä ihan hyvin,3-6h putkeen.eli syö siis kerran tai kaksi.Päivällä nukutaan noin 2-4 tunnin päikkäreitä.

Tänään neuvola sekasi meidän "päivärytmiä" ja poika ei ole oikein nukkunut kuin automatkat n. puoli tuntia mutta nyt nukahti ulos vaunuihin,jossa yleensä nukkuu hyvin.
Mutta nyt täytyy mennä tekemään ruokaa kun pikkumies nukkuu...

-Pipa ja pikkumies-
 
Illusia meillä syntymämitta oli 36,5cm, 1kk neuvolassa 39,4cm ja nyt kolme viikkoa ed.mitasta ympärys oli 41,2cm. Yläkäyrän yläpuolella mennään, mutta olihan tosiaan syntymämittakin vähän yläkanttiin. Ensi viikolla on se lääkärineuvola, niin katotaan sit mikä mitta on silloin.

pipa meillä on samantyyppinen vauva kuin teillä kertomasi perusteella :D Viihtyy hyvin itsekseen sitterissä ja leikkimatolla, itkee melkein vain nälkäänsä ja joskus yliväsymystä. Yöunet ovat useimmiten huippuhyviä, jopa yli kahdeksaa tuntia putkeen (toki on sit tiheemmän imun kausiakin joskus) ja muutenkin tyytyväinen tapaus. Saa nähdä aiheuttaako eka rokote jotain muutoksia tuohon olotilaan sitten, tuleeko mahahuutoja tms.
 
Viimeksi muokattu:
Riksu Onnea Paavolle ja hyvä että nykinäongelmista on selvitty!

Nemi hyvä että sait apua mielialajuttuihin. Miehille riittää muutakin tukikäyttöä..:). Meilläkin on jääneet vaatteet jo pieniksi. Isompia on jo onneksi hankittuina, mutta kestovaippojen kuoria pitää kohta lähteä metsästämään. Ei kauaa kestänyt tämä alkusetti, mutta onneksi tahti vähän hidastuu myöhemmin!

Karmilla sääli ettei teidän pikkuinen huoli tuttia, se kyllä helpottaisi. Syökö hän omaa nyrkkiäkään huvituttitarkoituksessa? Meidän poika on alkanut viihdyttää itseään niin nyt kun nyrkki jo löytää suuhun. Ei kyllä aina huolita tuttia meilläkään - suurimmat huudot lähtevät yliväsymisestä, eikä siihen auta muu kuin nukahtaminen, joskun puolen tunnin, joskus kolmen tunnin huudon jälkeen..

Rotarokotteesta meille tuli kyllä moneksi päiväksi lisäkäninöitä. Vain äidin syli helpotti, vaikka yleensä kelpaa isä ihan yhtä hyvin. Kakkakin oli löysää ja sitä oli paljon. Nyt on onneksi palannut omaksi iloiseksi itsekseen!

Illusia mainiota että voit herättää syömään jos on tarvis! Meidän herra ei kyllä syö muuten kuin silloin kun itse haluaa. Hankin nyt paremman aventiksen pumpun ja sen avulla sitten pumppailen, jos poika pitää pitkiä taukoja. Nytkin on isä kyläilemässä ja syöttävät kuulemma juuri pullosta pakastettua maitoa, joten pitänee tästä lähteä hakemaan pumppua.

Meillä 2kk-tarkstuksessa oli pituutta 59cm ja painoa 5460g, päätä en muista. Sammastakin ollaan hoidettu menestyksekkäästi sitruunalla. Jälkitarkastuksessa oli kuulemma emättimen seinien laskeumaa vähän, mutta se voi korjaantua ja mitään virtsankarkailuoireita tai ulostusongelmia ei ole ollut niin ei kai se sitten mitään? Parasta on kuitenkin, että nyt ei ole ollut mitään rintatulehdusvaivaa, tukoksia tai vihlomisia. Ihan luksusta tällainen meno. Poika on muutenkin ollut oikein hyväntuulinen, Pipan ja Pikkuperhon jälkikasvun tyyliin viihtyy leikkimatolla ja vatsallaankin ja tykkää jumpasta ja laulamisesta. (Ehkä nämä helpot vauvat sitten innostuvat vähn vanhempina hankaliksi??) Fysioterapiasta saatiin tosi kivoja jumppaohjeita joilla rauhoittuu usein känisevänä ja väsyneenäkin. Öisin poika on alkanut nukahtaa illallakin omaan sänkyyn ja nukkuu jopa 7 tunnin pätkiä välillä - minun pitää tosin nousta pumppailemaan viiden tunnin jälkeen, muuten rinnat vuotavat itsekseen sängyn märäksi kaikkien suojien läpi..mutta se on pieni vaiva se.
 
Pikkuperho Pään ympärys oli 1kk neuvolassa 39,2 ja 2kk neuvolassa 40,8. Ei ole terkka edes maininnut meille mitään käyriä pään kasvusta. Kyllä teilläkin kaikki on varmasti kunnossa! Hyvä, että seuraavat kuitenkin tarkkaan.

Rotarokotteesta Pojalle ei ilmeisesti varsinaisia vatsakipuja tullut, mutta kakkaa ja ripulisellaista on tullut 1-2 ISOA satsia päivässä. Vielä tänäkin aamuna, vaikka rokotteesta yli viikko aikaa. Puklailua tuntu myös olevan alussa enemmän.

karmilla On kyllä ihmeen tietämätön teidän terkkatäti! Saisitko soittoaikaa vaikka teidän omalle lääkärille tai ihan kunnon aikaa ennen lääkärineuvolaa? Ettei tarvis yksityiselle mennä?

pipa Ai teillä hymypoika kääntyy masulta selälle =) Hieno homma! Meilläkin terkka kehui poikaa jänteväksi neuvolassa.

Paiju Hienoa, että rinnat on ollu nyt kunnossa! Ja että poika nukkuu noin pitkiä pätkiä! Mielialat on tosiaan tasottuneet ja parantuneet ja väsyneenäkään asiat ei tunnu enää niin isoilta / vaikeilta.

Poika sai nimekseen sunnuntaina Daniel. Ristiäiset meni hienosti. Onneksi äiti ja siskot olivat suureksi avuksi! Kastetilaisuus meni hyvin mitä nyt poika väänsi isot kakat sen aikana. Sylikummi siskoni ja minä ja mies se huomattiin, mutta muut vieraat ei. Heti kasteen jälkeen otettiin kuvat kastemekko päällä edestäpäin (sillä selästä oli kakat tullu läpi :LOL:). Onneksi ei sylikummi sotkeentunut kuitenkaan. Sitten äkkiä miehen kaa vaihtaan puhdasta ja mukavaa päälle ja minä hinkasin mekkoa sappisaippualla ja pistin likoamaan. Onneksi mekko lähti koneessa puhtaaksi! Poika jaksoi ihan hienosti juhlat, vaikka kunnon päikkäreitä ei saanutkaan otettua sisällä. Vähän välillä kitisi eikä koko päivänä nukkunut pitkää pätkää. Pelättiin jo, että onko seuraava yö rauhaton, kun rytmit meni sekaisin, mutta onneksi yö meni ihan ok!

Ihania lahjoja poika sai, varsinkin isäni ostama puuhamatto lelukaarella oli ihana :D Poika viihtyy siinä leluja ja härpäkkeitä katsellen, huitoen ja eläimille jutellen pitkiä pätkiä itsekseen. Matossa on kaikenlaista viihdykettä vanhemmaksikin asti. Ääntä, valoa ja erilaisia pintoja, kuvioita ja värejä löytyy joka lähtöön. Siinä on pojalle huvipuistoa ainakin ensimmäiseksi vuodeksi, ellei pitemmäksikin aikaa :) Ja siinä hän varmaan viihtyy paremmin masullaankin, kun vielä ei kovin mielellään ole masullaan.

Vaatteissa tosiaan ollaan siirrytty kokoon 62, jotkut pitemmät 56 koon housut menee vielä. Äitiysavustuskoppa käy ihan kohta pieneksi, eli pinnikseen pitää poika kohta laittaa... Hirveetä, kun kasvaa nopeaa! Toisaalta ihanaa, mutta toisaalta haikeaa, kun kasvaa niin nopeaa...
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuperho ja Paiju mukava että teilläkin on hyväntuuliset vauvat :)

Nemi hieno nimi tuli teidän pojalle :) Meillä myös poika päästi kastetilaisuudessa äänekkäät kakat :D

Vaatteista sen verran että meilläkin on siirrytty 62cm vaatteisiin vaikkakin jotku 56cmkin vielä menee.
Meidän poitsulla ei onneksi tullut rotarokotteesta vatsavaivoja,mutta ripulikakat on tullut kerran tai kaksi päivässä ja sitä on sitten paljon.
Meillä poika on alkanut nukkua jo 7 tunninkin yöunia,toki ei ihan joka yö mutta mukava kun välillä saa nukkua jo kauemman itsekin.
Niin ja meidän pojan nimeksi tuli Eero.
 
Nemi olipas hienot showt siellä kastetilaisuudessa! Onneksi olkoon Danielille! Meilläkin nuo puuhamatto ja 'riemukaari' ovat saattaneet suurta suosiota

Pipa ja Eero :). On kyllä tosiaan kiva kun saa nuo pidemmät unet. Nyt on meillä alkanut taas uusi rytmi löytyä täälläkin; 10 tuntia yöunta yhdellä heräämisellä ja iltapäivällä pitkät 3-4 tunnin päikkärit, loppu sitten sellaista pientä torkkuilua.

Eilen koitettiin ensimmäistä kertaa pihalla nukuttamista, vaikka toiset kauhistelevat, ettei täällä hurjassa pääkaupungissa uskalla sellaista tehdä. Meillä on kuitenkin sellainen parin asunnon talo ja suojainen piha niin uskallan kyllä nukuttaa itkuhälyttimen kanssa.
 
Nemi! Onnea pikku Danielille hienosta nimestä:)
Ihan ihmeissäni luen Pipan ja Paijun viestejä siitä kuinka vauvat nukkuu jo lähes koko yön putkeen syömällä max kerran:O Meillä ei tuollasesta ole puhettakaan..Vauva on kyllä todella helppo ja rauhallinen/hymyilevä tapaus. Viihtyy leikkikaaren alla ja sitterissä yksinkin, eikä turhia kitise. Yöunille nukahtaa 22 aikaan, jolloin imetän ja nostan tytön nukahtaneena omaan sänkyynsä. Tästä sitten yö menee 2-3 tunnin välein syöttäen. Viime yönä tosin tyttö nukkui jopa 4 tuntia! putkeen ja olen siitä ihmeissäni ja iloinen:D Onneksi kuitenkin vauveli jatkaa uniaan heti syötön jälkeen eikä muutenkaan pidä enää niin kovaa ähinää nukkuessaan, kuten pienempänä. Onko muuten teidän vauvat kiinnostuneet telkkarista..? Meidän neiti yrittää aina kun mahdollista, kääntää päätään kohti telkkaa ja jos mulla on tiukka paikka et laitan ruokaa tms. ja vauva on hereillä niin sitterin kun laittaa telkan eteen, niin siinäpä onkin hyvä lapsenvahti:D Enpä olis uskonut, et noin pienenä jo telkka kiinnostais..kai ne kirkkaat värit on se mikä siinä kiehtoo.
Pikkasen tuntuu kurjalta, kun ihania pieneksi käyneitä vauvanvaatteita joutuu laittamaan koko ajan sivuun:( Mutta niinhän se kuuluukin mennä että vauva kasvaa, vaikka haikealta tuntuukin.
 

Yhteistyössä