loppurasaus ja vauvan liikkeet

  • Viestiketjun aloittaja poikaemo
  • Ensimmäinen viesti
poikaemo
Kysyisin kuinka paljon ja tarkkaan te muut loppusuoralla olijat laskeskelette ja tarkkailette lapsen liikkeitä. Neuvolassa eilen muistutettiin että pitäisi tuntea 10 liikettä tunnissa (hikkaa ei lasketa). Viime yönä sitten heräsin, ja melkein hepuloin kun vauva oli todella paikallaan, yritin sitten hädissäni häntä herätellä kun ei millään halunnut liikkua. Lopulta raukka sitten ilmeiseti heräsi...Neuvolantäti todellakin sanoi että voi yrittää vähän töniä, tai syödä/juoda jotakin todella makeaa jotta vauva aktivoituisi??? Sykekin oli eilen vain 120, ja se mietityttää vaikka th vakuutteli että se oli ihan ok lepopulssi. Aikaisemmissa raskauksissa en ole kovin liikkeitä seurannut, nyt kun sen teen hätäännyn tosi helposti.
 
Minulle neuvolassa sanottiin, että jos raskaus ei ole sujunut "normaalisti" ja jotain ongelmia on syytä epäillä, niin sitten lasketaan tuo 10 liikettä/tunti, muuten ei tarvitse. Joka neuvolassa näköjään eri ohjeet...

Tänään viimeksi olin neuvolassa ja th kyseli liikkeistä. Vastasin totuudenmukaisesti että tosi vähän ja harvoin tunnen mitään, th ei tästä huolestunut. Liikkeitä olen tuntenut läpi raskauden todella vähän, kerran huolissani kävin kuuntelemassa sydänäänetkin...

Nyt kun viikkoja 37+3, niin eihän vauva edes mahdu enää hyvin liikkumaan. Jotain pientä muljahdusta tuntuu silloin tällöin...
 
Mullekin sanottiin, että kun raskaus on sujunut sikiön osalta normaalisti, niin ei tarvi laskea. Mutta että kerran pvässä olisi hyvä tuntea liikkeitä. Meillä on niin vilkas vesseli, että se yleensä liikkuu 22-01 välisenä aikana pitkiäkin aikoja ja muunakin aikana kääntyilee ja venyttelee. Erikseen en oo ruvennut laskemaan -ja juu, kyllä mäkin välillä "tökin" sitä, jos on vaiks mennyt 4-6h eikä mitään oo tuntenut. Aina on herännyt =) musiikkiin reagoi kanssa, etenkin diskanttivoittoseen.
 
Kyselin eilen vähän samasta aiheesta, tai lähinnä tuosta pulssista vs. liikkeet... mulla on ollut tosi vauhdikas vauva tähän asti (rv 38 juuri alkoi), mutta nyt liikkeet on vaimentuneet selvästi, ja eilen lääkärissä ehdin hermoilla kun lääkärin mukaan pulssi "näytti" olevan aluksi alhainen, mutta nousi sitten normaaliksi. Ilmeisesti kohdussa alkaa tosiaan olla tässä loppuvaiheessa niin ahdasta, ettei mahdu riehumaan -> sykekin alenee. Nostan sen eilisen ketjun, jos siitä olisi jotain apua.

Mutta ei kai tuo 10 liikettä/tunti millään päde jokaista vuorokauden tuntia kohden, siis kyllähän vauvan täytyy nukkuakin välillä? Käsitin valmennuksessa että jos ei moneen tuntiin ole tuntenut mitään, pitäisi juoda jotain sokerista/liikuskella vähän, käydä vasemmalle kyljelleen ja laskeskella liikkeitä sitten. Jos ei silloinkaan tunnu 10/tunti, pitäisi tehdä sama homma uudelleen ja huolestua vasta sitten - helpommin sanottu kuin tehty, tietysti ;)
 

Yhteistyössä