Loppuvuoden 09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Eilen käytiin sitten "viimeisen" kerran vyöheketerapiassa. On kyllä ollut vauvan massun kannalta tosi hyvä vaikkei hän normaalia itkuisempi olekaan oikeastaan ollut. Mut on niin iloinen ja hyväntuulinen nyt. Yleensä kyllä aina hoitojen jälkeinen yö on tosi huono ja viime yö olikin. Tuntui kahden tunnin välein heräävän syömään. Yleensä nukkuu jostain 24 alkaen puoli viiteen asti ja herää syömään. sitten taas kolme tuntia ja herää syömään kahdeksalta ja sit taas nukkuu sen kolme tuntia. Nyt heräsi sitten aamulla tunnin välein syömään ja oli niin pirteänä aina ja naurua ja touhotusta olisi niin tullut.. ja väsytti itellä ihan järkyttävästi. Päivällä jätin sitten siivoukset sikseen ja nukuin itsekin. Onneksi sain hyvät unet kun en aina tahdo osata päivällä nukkua. Nyt nukahti neitokainen kylvyn jälkeen pienille iltaunille :)
Pikkuvadelma: muistelin että neuvolasta sanoi että saa antaa nukkua kauemminkin kun alussa säikähdin neljän tunnin unia kun vasta oli pari kolme viikkoa. Eli kyllä sitä antaa uskaltaa nukkua pidempäänkin kun yösyömisestähän pitäisi pikkuhiljaa päästä enemmän irti ja päivällä tankata. Mutta mennään lapsentahtisesti.
Verve: kyselit lelukaaresta. Ostin lastentarvike liikkeestä sellaisen tiny love lelukaaren. Maksoi 49 euroa. siinä on matossa kiinni kaarituellinen lelukaari jossa roikkuu kaikennäköistä. voi itse ostaa lisää siihen. Matossa on taas erilaisia kosketuspintoja ja "tyyttejä". Hyvä isommallekin vauvalle joka alkaa itse liikkumaan matolla. Oli kyllä ihan hyvä ostaa jo nyt kun viihtyy siellä ja selvästi yrittää tavoitella leluja käsillään. Lähinnä ihmettelee niitä mutta välissä naureskelee ja kiljuu :)
Haluaisin vielä ostaa sen pyörivän lelusoittorasian mut mietin että kannattaako vai tuleeko sitä käytettyä kun meillä on jo sitteriinkin laitettava lelukaari jonka voi laittaa vaunuihinkin. Tykkää vauva vaan niin paljon musiikista ja nuista loppuu ääni melkeen heti ja saa koko ajan olla tökkimässä niitä.

jälkitarkastuksesta: mulla on vasta nyt keskiviikkona näytteenottoaika terveydenhoitajalla ja VASTA 20.10 lääkärille jälkitarkastus. synnytin siis 11.8. Ajattelin että ei seksiä ennen jälkitarkastusta kun tuntuu että onkohan sitä ihan ok ;) mut nyt välissä kyllä ois ihan kiva ajatus ja muutenkin haluaa jo läheisyyttä miehenkin kanssa enemmän. Miten teillä? onko ollut mitään sutinaa ennen jälkitarkastusta? Mulla ei tullut mitään lihasrepeämiä eikä välilihaa tarvinnut leikata ainoastaan limakalvoihin tuli jotain repeämiä joihin tuli tikkejä mutta ne ovat jo varmaan sulaneet.

Dream ja Siiri-rinsessa 6vk ja 5pv
 
Kristiina, meidän pojan olet ainakin voinut bongata sunnuntailiittestä :)
Täytyypä katsella lehteä sitten ensi kuun puolivälissä sillä silmällä ;)

dream, just saman merkin tiny love aktiivimattoa olen katsellut, malli kick&play. Kiva kuulla että olet ollu tyytyväinen :) Mä en uskaltanu ennen jäkitarkastusta ajatella seksiä, mutta mullahan oli 2 asteen repeämät kohdunkaulassa ja emättimessä + pienenpi repeämä välilihassa. Ja mähän sainkin sitten lääkäriltä ohjeen välttää yhdyntää vielä kontrollitarkastuksen asti, kun vuotoakin oli vielä. Sen jälkeen alkoi aika olla kyllä hyvin kypsä sekstailuunkin :D Mutta jos pahoja repeämiä ei ollut, niin en usko mitään estettä olevan.

Ihanaa tämä pirteä syksyinen keli. Tänään on jaksanut vaunutella, kierrellä kaupungilla miinusviiruksessa ja kirppiksillä ja vielä pääsin kuntosalillekin illalla :) Auringosta saa energiaa!!
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa ehdin tänne kirjoittelemaan. Ristiäiset oli viime viikonloppuna ja meidän pojasta tuli Samuel. =) Oli kivat juhlat, mutta aika paljon tuli kaikkea säätöä niistä kun pidettiin ne kotona. Ja Samuel tietysti olisi roikkunut tississä koko ajan, kun piti siivota ja leipoa.. Sitten itse juhlissa nukkui ihan sikeenä koko tilaisuuden, heräsi vaan kun vettä lätkäistiin päähän ja sit taas jatkoi unia.

Täytyypä tosiaan koittaa bongaa Kristiinan poitsun nimeä Hesarista! Meidän pitäis kans ottaa kuva mahd. pian ja laittaa lehteen.

Samuel sai maanantaina rotavirusroketteen ja nyt tuntuu olevan vatsakipuja normaalia enemmän. Viime yönä ei saatu juuri nukuttuu kun poitu ähki ja itkeskeli.. Nukahti vaan syliin ja kun siirsin omaan sänkyyn, niin heti heräsi ja aloitti ähkimisen ja kiemurtelun. :( Toivottavasti kivut mene pian ohi. Onko muilla tullut oireita rokotteesta?

Meillä on kans se tiny love leikkimatto! Se on musta tosi kivan olonen, tosin vielä se ei ihan hirveesti Samuelia kiinnosta, mutta varmaan muutaman viikon päästä se alkaa vielä enemmän kiinnostaa.

Ihanaa kun poika on alkanut hymyilemään! Olin vähän huolissani kun hymyä ei tullut ja katsekontakti tuntui kovin lyhyeltä, mutta nyt on alkanut selvästi enemmän tutkiskelemaan kasvoja ja hymyilemään. Niin se vaan on, että kaikki ajallaan ja turhaa liikaa vertailla koska muiden vauvojen kanssa..

Seksistä, me ollaan harrastettu seksiä kolme viikkoa sektion jälkeen. Vaikka tehtiin sektio, niin yllätyin että yhdyntä sattui! Ilmeisesti limikset on niin huonossa kunnossa, että vaikka liukastetta käytettiin, niin ei sattui silti.. Nyt kun sektiosta on reilu kuusi viikkoa, ei yhdyntä kyllä enää satu.. Jälkitarkastus on vasta parin viikon päästä enkä jaksanut odottaa niin pitkälle. :ashamed:

Rytmistä, hieman kateellisena luen teidän pitkiä yöunia! Meillä herätään 2-3 tunnein välein yöllä syömään.. päivällä ei ole juurikaan rytmiä, paitsi yleensä on kahdet pidemmät päikkärit vaihteleviin aikoihin ja kuuden-seitseman aikaan alkaa tissimaraton, joka kestää puoleen yöhön saakka.. saas nähdä koska iltaimun tarve vähenis, niin vois laittaa poikaa jo vähän aikasemmin nukkumaan..

fifiris ja Samuel 6 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Fifiris bongaile pojan ilmotusta mieluumin Aamulehdestä :D Hesaristakin tosin tuli tarjous tosta ilmotuksesta (ollaan la-su tilaajia) ja harkitsin, et laittasko siihenkin, kun ollaan aiemmin Hgissä asuttu... Mut laitetaan vaan AL:een, kun saadaan ilmotus ilmatteeks :) Onnea Samuelille hienosta nimestä!

Fifiriksen jutut kuulosti muutenkin tutuilta... meillä kans rotavirusrokote saatiin tiistaina ja ihan selvästi aiheuttaa mahavaivaa :( Välittömästi sen rokotteen antamisen jälkeen oli reilu vuorokausi sellasta 15-30 min unta vaan ja aina huudettiin ja kitistiin eikä missään ollut hyvä. Nyt on jo vähän helpottanut, mut kitisee öisin silti moneen kertaan mahaansa, äänekkäästi. Ja kakkii joka ikinen aamuyö!! ARGH!

Jos oisin tajunnut, et tosta saa noin pahat vaivat, niin oisin lykännyt rokotteen antamista ristiäisten yli! Harmittaa, jos juhlat menee mönkään, kun koko perhe ollaan rättipoikki valvomisesta ja pieni huutaa mahaansa :( No, sunnuntaina sen näkee miten menee.

Nukutatteko te vauvoja ulkona (vaunussa)? Millasella varustuksella tässä kelissä (+5 tai vähän yli)? Meillä poika nukkuu päivässä yhteensä monta tuntia kuistilla/lenkillä vaunuissa. Mä oon nyt pukenut tuolle sisävaatteiden päälle sellasen "karvahaalarin" (fleeceä tms ja trikoovuori), kypärämyssyn, tumput ja sit fleecepeitto päälle, kantokoppa kiinni ja vaunujen jakapeite siihen päälle. Harso aukon eteen. Tuntuis olevan ihan ok varustus, mut mietin vaan, et miten tuo sit mahtuu tonne vaunuun, kun on laitettava pakkasilla toppavaatetta ja makuupussia..?
Sisällä meinaan ei nuku päiväunia kuin ihan pienissä pätkissä (30 min tms).

Tuo vauvan hymy ja naureskelu on kyllä niin ihanaa :heart: Vielä kun sais sen valokuviin ikuistettua, poika alkaa heti tuijottaa ihan suu auki hölmistyneenä, kun otan kameran esille :D

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
Kristiina ja Eikka :) pian 8vkoa
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa! :wave:

Tuntuu ettei koskaan ehdi kirjoittamaan tänne ja sitten kun ehtisi niin tekstit häviävät jonnekin :confused: ! Meidän pikkumies on jo 11 viikkoa ja neuvolassa keskiviikkona painoa oli 6115g ja pituutta huimat 62,5 cm (syntymäpituus 50,5cm). Menee painon suhteen hieman alakäyrällä kun pituutta on tullut niin paljon. Kuitenkin kasvaa hyvin.

Poika on iloinen ja seurallinen. Nauraa ja kiljuu sekä juttelee, kun hänen kanssaan puhelee. On myös varsin seuran kipeä. Ei viihdy yksin kauaa missään. Hetken katselee sitterissä tai leikkimatolla. On myös kova kuolaamaan. Mitäköhän se on sitten kun hampaita alkaa tulla?! :O Hyvin nostaa jo päätään vatsalle laitettaessa. Kovasti myös pyrkii eteenpäin kun vatsallaan makoilee.

Poika saa edelleen korviketta rintamaidon lisäksi. Nyt kuitenkin saa jo selkeästi enemmän maitoa rinnasta, eikä vastiketta ole mennyt niin paljoa. Myös rintaraivareita on tullut jo yli kuukauden ajan :kieh:. Ajattelinkin ettei maitoa tule tarpeeksi ja annoin pulloa sitten. Nyt olen pyrkinyt rauhoittamaan pojan ja sitten vaan sitkeästi rintaa suuhun.

Vatsantoiminta on edelleen huonoa :|. On kyllä löysää, mutta ei vaan tule. Olen nyt avittanat noin 4 päivän välein saippualla. Muuten on jo niin itkuinen ja kivulias, että herää unilta, kun vääntää masua :'( . Olen nyt antanut kuitenkin ilmavaivoihin cuplastopia ja gefilus D-tipat on käytössä. Vatsan löystyttäjiä en ole antanut. Mallasuutteesta tuli vain lisää ilmaa, eikä siltikään kakka tullut. Neuvolassa sanoivat, että joskus kiinteiden aloitus tuo avun toimimattomuuteen. Nyt saankin aloittaa parin viikon päästä perunaa kokeeksi.

Rotarokotteesta meille ei tullut mitään vaivoja, tai sitten ne jäi huomaamatta, kun muutenkin masua vääntelee.

Vaunuissa en ole nukuttanut muuta kuin lenkin ajan. Pitäis varmaan aloittaa nukuttamaan muutenkin ulkona. Poika nukkuu päivässä noin kolme puolen tunnin pätkää ja yhdet pidemmät, noin 2-3h. Öisin poika nukkuu hyvin ja pärjää pelkällä rintamaidolla. Käy 22-24 välillä nukkumaan, eka syöttö on 3-5 aikoihin ja seuraava sitten 7-10 aikoihin. Että pitkään nukutaan täälläkin ja silti äitiä väsyttää. |O

Minulla myös jälkivuoto kesti kauan ja oli välillä myös pois hetken ja alkoi taas. Saattoi myös olla kuukautiset. Saa nähdä koska tulee seuraavat sitten. Voi myös jäädä tulematta, minulla kun ei ole kuukautisia tullut ilman teroluteja.

Seksiä ei olla harrastettu vielä. Minulla kun tosiaan jälkitarkastuksessa tuli vielä vuotoa ja tutkiminen sattui. Meinaan minulla oli myös 2 asteen repeämät emättimessä ja välilihassa. No jos sitä kohta uskaltaisi, kun vuotokin on nyt loppu. Vielä kun löytyis jotain tuolta karvojen alta! :LOL: Nyt olis meinaan lady sheiverille käyttöä.

Nyt myös itse sain aikaiseksi aloittaa kuntoilun. Salikortti on taas ladattu ja ensimmäinen treeni otti kyllä voimille. Vatsalihakset olivat melkein krampissa treenauksesta. No hiljalleen se kunto kohoaa tästä. Ja sain vielä keväällä lataamani jumpat käyttöön, kun kortti ehti vanhentua ja jäi useampi kerta käyttämättä. Ei sitä vaan kuumalla jaksanut ison mahan kanssa treenailla.

Aurinkoista viikonloppua kaikille! Miukula ja Aaron 11vk ja 2pv
 
Sarma
Vihdoin ja viimein ennätän hieman kirjoitella tänne puolellekin! :) Ja mikä parasta, VIHDOIN JA VIIMEIN SAAN kirjoittaa tälle puolelle!!!! =)

Meillä siis syntyi tyttö 7.9 rv 41+5. Sen jälkeen sain verenmyrkytyksen ja olin sairaalassa yhteensä 1,5vk ja senkin jälkeen kotona vielä viikon kanyyli kädessä hoidin vauvaa ja kävin tiputuksessa kerran päivässä.. :(

Nyt ollaan pari viikkoa oltu kotona toipumassa ja harjoittelemassa vauva-arkea. On tässä vaan harjoittelua ja yöunet on jääneet aika vähäisiksi. Tosin viime yönä vauva veteli 7h yöunet ilman taukoja. Jopa minä heräsin ennen vauvaa.. Se sanonta: "väsynyt, mutta onnellinen" kuvaa varmasti mua oikein hyvin. :)

Vauvalla on ollut jonkun verran vatsanväänteitä ja niihin ollaan annettu Cuplatonia ja rela-tippoja, ehkä ne vähän auttaa asiaa. Miukula kirjoitteli, et vauvan vatsa on kovalla ja antaa tota cuplatonia. Jostain kun lueskelin näistä mahavaivoista niin sanottiin, että toi cuplaton saattaa aiheuttaa mahan kovettumista, olisko joku muu tippa avuksi mikä auttais teitä paremmin? Osastolta sanoivat, että on muitakin tippoja olemassa jos toi cuplaton ei toimi. Kaveri taas suositteli, et jos vauvalle tulee kova vatsa niin et söis ite luumua ym. mikä löysyttää mahaa (jos siis imettää).

Meillä on vielä tässä kaiken muun hässäkän keskellä muutto. Onneksi on neljä viikkoa vielä aikaa muuttaa ja viis viikkoa aikaa järjestää ristiäiset! :)
 
Kristina, toivottavasti teillä pahimmat rokote-itkut on ohi ja jaksette ristiäiset hyvillä mielin! Meillä kesti neljä päivää pahana ja viides päivä oli jo parempi.

Nukuttamisesta, nukutan Samuelia vaunuissa ulkona, nukkuu selkeästi pidemmät päikkärit silloin. Ajattelin käydä nyt ostamassa kevyt-toppupuvun, mutta toistaiseksi on ollut sisävaatteiden päällä sellainen fleece-asu ja sitten paksu viltti ja tietty pipo ja tumput. Vaunut on lämpimät, niissä on paksu karvavuoraus sisällä ja ne saa suljettua hyvin. Poika tuntunut aina lämpimältä kun oon ottanut vaunuista..

Viime yönä ekaa kertaa Samuel nukkui 4,5 tunnin pätkän!! Oli todella luksusta, kun aikaisemmin heräämisväli on ollut sitä kahta tuntia, hyvinä öinä kolme tuntia. Heräsin itse jossain vaiheessa tarkistamaan onko poju hengissä kun ei ole mua herätellyt. =)

Sarma, ihan mielettömästi onnea tytöstä!! :heart: Oonkin miettinyt miten sun synnytys on mennyt kun ei ollut kuulunut mitään. Tosi kurjalta kuulostaa että sait verenmyrkytyksen!! Onneksi oot nyt kunossa jo. Meillä myös Cuplaton ja Rela-tipat käytössä, eikä oo aiheuttanut vatsan kovettumista..Päin vastoin, kakka on kyllä ihan löysää ja sitä tulee usein (noin 7 krt päivässä) =)
 
Heissan!
Sarma tervetuloa tälle puolelle ja onnea tytöstä! Aika hurjalta kuullostaa sun verenmyrkytys :O

Mä oon myös kuullut, että jos vauvan vatsa on kovalla, niin siihen auttaa mallasuute. En ole itse vielä joutunut kokeilemaan, että en osaa omasta kokemuksesta kertoa.

Rotarokotteesta ei meilläkään tullut vatsavaivoja, mutta oli muutenkin samaan aikaan ilmavaivoja. Saatoi jäädä huomaamatta rokotteen aiheuttamat vaivat.

Vaunuissa nukuttamisesta
Mä käyn yleensä noin tunnin kävelylenkin vaunujen kanssa ja sit poika saattaa nukkua vielä ehkä tunnin vaunuissa, kun puuhastelen pihalla. Mä oon nyt pukenut sisähousujen alle merinovillapöksyt, body+villatakki, pipo, tumput ja sit ulkohaalari päälle. Vaunuihin en ole laittanu lisäksi peittoa tai erillistä jalkapeitettä vielä. On tuntunut sopivalta, kun niskasta kokeilee pojan lämpötilaa. Oon kans miettinyt, että mitä vielä lisää, kun tulee pakkasta. Varmaan sit jalkapeittoa ja villapeittoa + ehkä makuupussi?
Meillä on sama, että sisällä nukkuu noin 30-45min pätkissä päiväaikaan. Joskus harvoin saattaa vetästä pitkät päiväunet sisälläkin.

Liikunnasta Mitä luulete uskaltaisko alkaa harjoitella suoria vatsalihaksia? Huomenna on 13 viikoa synnytyksestä. Musta tuntuu, että alavatsalla lihasten välinen rako on umpeutunut, mutta ylävatsalla menee vielä sormi lihasten väliin. Oon ihan alusta asti harjoitellut syviä ja vinoja vatsalihaksia. No eipä tässä kai mikään kiire ole :whistle:

Täälläkin poika on kova kuolaamaan, oon saanut parit kuolat naamallekin kun on leikitty lentokonetta :LOL: Poika "juttelee" kovasti ja kun lauletaan, niin selvästi koittaa "laulaa" mukana. Tuntuu, että joka päivä tulee lisää uutta kehitystä. Poika jaksaa istuskella sitterissä ja leikkiä siinä lelukaarella, kun teen ruokaa tms. Hankittiin sellainen aktiivimatto, jossa on myös lelukaaret. Oli hyvä hankinta, poika tykkää siinä katsella leluja ja olla masullaan kun on kuvioita ja leluja katseltavana.

Jaahas, tais tulla just iso kakka pöksyyn. Lähden tästä pepun pesulle :)

verve + topias 12vk 6pv
 
Siitä cuplastopista vielä. Annan siis sitä vain, koska muuten pojalla on kovat ilmavaivat. On auttanut siihen. Mallasuute lisäsi ilmavaivoja. Ja tosiaan meillä ei ole vatsa kovalla, vaan jostain syystä kakka vaan ei tule. Olisiko hermotuksessa vielä puutteita tai sitten olen vaan liian helpolla auttanut poikaa. Eli siis kakka saattais tulla, kun vaan odottaa riittävän monta päivää.

Vaunuissa nukuttamisesta ja pukemisesta. Olen laittanut pojalle tavallisen bodyn ja housujen päälle fleecehaalarin ja pipon päähän sekä makuupussin joka tuli äitiyspakkauksessa. Hyvin on riittänyt vielä. Poika on muutenkin hikoilevainen, varsinkin kun itkee niin pää tulee ihan hikiseksi. Viime viikolla laitoin vielä pelkän fleecen ja ohuen peiton vaatteiden päälle ja pojalla oli ihan sopivasti päällä. Meillä myös vaunut ovat hyvin lämpimät ja kangas suojaa tuulelta.
 
Eliakselle paljon onnea hienosta nimestä!! =)

Verve, en osaa sanoa tuohon vatsalihastreeniin mitään, kun sektion takia on puolen vuoden vatsalihaskielto. :( Just tossa tuskailin peilin edessä että mahaan on jäänyt ylimääräinen rengas tän raskauden jälkeen.. Muualle ei ole oikeestaan kiloja kertonyt, mutta vatsa näyttää vielä pömpöttävän. Yritin testailla missä ne mun vatsalihakset luuraa, mutta en kyllä löytänyt niitä ollenkaan. :ashamed: Kauankohan menee että ne palautuu paikoilleen... huokaus..

Viime yö oli taas ihan kauhea.. Samuel halusi imeä tissiä kokoajan ja heti kun otin tissiltä niin alkoi kiukuttelu.. kyllä taas väsyttää.

fifiris ja Samuel 7 vkoa
 
Eliakselle onnea hienosta nimestä!

Vaunuissa nukkumisesta ja pukemisesta. Meillä poika nukkuu vaunuissa hyvin ja teen päivittäin 1-1,5h lenkkejä ja poika saattaa sitten vielä noin tunnin nukkua ulkona lenkin jälkeen. Vaunuun olen pukenut aika samaa settiä kuin Miukula ja on riittänyt vielä.
Viime yönä muuten poju nukkui 6,5h putkeen!:) Yöt menee kyllä hienosti, käytännössä nukkuu jo täysiä öitä.

Sarma onnea kovasti tytöstä ja tervetuloa tälle puolelle!:flower: Hienoa, että olet toipunut.

Liikunnasta en osaa sanoa noista vatsoista minäkään, kun oli sektio myöskin. Itsellä liikunta on lähinnä noita pitkiä vaunulenkkejä ja joogassa käyn kerran viikossa. Painoa on tällä hetkellä 7kg vähemmän kuin ennen raskautta, joka on kyllä ihan positiivinen asia.;)

Sunnuntaina on meillä ristiäiset ja pitäisi leipoa jne. niihin tässä viikolla. Toivottavasti juhlat menee ilman suurempaa draamaa.
 
Onnea sarmalle tytöstä :)
täällä ollaan nyt ensimmäisessä kunnon nuhassa :( siirillä ollut pientä nuhaisuutta tai nenän tukkoisuutta jo pidemmän aikaa mut toissayönä alkoi kunnon röhinä räkä.. Kuumetta ei ole ollut. Käytin tänään päivystyksessä ja ei korvatulehdusta eikä keuhkoissa rohise. Koko ajan saa imeä limaa ja laittaa keittosuolatippoja. Vauva sen sijaan on niin hyvän tuulinen. naureskelee vaan ja ei oo milläsinkään. Toivottavasti tämä nyt pysyy tässä eikä tuu mitään vakampaa. Kävin kyllä lauantaina kauppakeskuksessa ja toivottavasti ei ollut vikatikki. Toisaalta on varmasti saanut nuhan jo aikasemmin jos on virustartunta. Viime laitoin sängyn ylös, sipulia sukkaan jonka vauvan sängyn päähän ja vielä höyryhengitykseksi kattilan sängyn (joka ei kyllä kauan vaikuttanut :)) Hyvin silti syö ja nukkuu. En tiedä onko sitten allergista nuhaa.

Liikunnasta: Oon käynyt vaan vaunulenkkejä vauvan kanssa ja siivoillut :) siinä mun liikunta tähän asti. Painoa mulla on nyt vielä 60kiloa.. normaalisti painoin 54kg. Jospa sitä pikkuhiljaa pääsis omiin mittoihin. sitten kun ei oo enää niin täysimetyksellä. Miten muuten harrastatte liikuntaa ja ootte poissa kotoa jotka ootte täysimetyksellä? ihan suruttako korviketta. En jaksa jotenkin alkaa pumppaamaan kun vie niin aikaa ja mulla ei pumppaamalla tuu samallai kuin vauva imee. Maitoa nousee aina enemmän vauvan imiessä.

Nukuttamisesta: Meillä täällä perämeren seudulla alkaa olla jo nolla kelejä mut päivällä vielä 10 astetta lämpöstä useinmiten. Mulla on kevyttoppapuku jonka alle oon ilmasta riippuen laittanut bodyn päälle lämpimämmän puseron. sitten äitiyspakkauksen makuupussiin mut on kyllä hirveän vaikea arvioida ettei tukehduta vauvaa. Vaikka niskastahan se pitäisi tuntea.

Mahavaivoista:Oon käyttänyt relatippoja vauvalle ja ne ihan hyviä kyllä olleet. Kallista vaan kun 5ml maksaa melkeen 15euroa mut ovat meidän vauvalle olleet hyväksi ja auttaneet mahantoimintaa. Käytin cuplatonia jonkin verran mutta en oo huomannu mitään suurempia vaikutuksia sillä. Vauva kakkaa sen kerran viikossa vaikka välistä tuntuu että miksei se kakka jo tule.. saa nähdä onko sitä yhtä hermoheikko kun on useampia lapsia :D

Meille pitäisi antaa ens neuvola käynnillä ensimmäinen rokoite 12pv. Toivottavasti ei tuu pahoja vatsakipuja kun nyt niin hyvni mennyt.

Eliakselle onnittelut nimestä :)

Dream ja siiri 7vk ja 5pv
 
Eliakselle onnea kauniista nimestä!!

dream: Mä olen välillä pumpannut maitoa kun oon tiennyt lähteväni kuntosalille tms. Mutta jos maitoa ei ole pumpattuna, niin ollaan annettu tuttelia.

Muutenkin välillä oon lisänä korviketta antanut. Tuntuu vaihtelevan tuo maidon määrä oman väsymyksen tason mukaan. Jos saan hyvin levättyä, niin maitoa tulee paremmin. Ja mulla kanssa maitoa tulee paremmin kun vauva syö, siksi just ei aina jaksa ottaa pumppua esiin.

Huomenna pääsee neuvolaan mitattavaksi ja rokotettavaksi. Uteliaana odotan mittoja :)

verve + topias 3kk
 
Dream: meillä syödään kolmen neljän tunnin välein ja ite olen mitoittanut menoni sen mukaan, että tulen kotiin syöttämään. Eli syötän lähtiessä ja sitten taas tullessa. En siis yksinkertaisesti mene vielä niin pitkiä menoja, että tuo kolme tuntia ylittyisi. Pullolla meillä ei olla vielä ollenkaan, eikä välttämättä aloitetakaan.

Huomenna pitkästä aikaa neuvola ja tarkoituksena olisi nyt sitten pikkuhiljaa aloittaa kiinteät.
 
Kukkuu!:wave:

Mitähän kaikille kuuluu?

Meillä menee ihan mukavasti. Poika sai nimen viikonloppuna ja ristiäiset menivät hyvin. =)
Neuvolassa tällä viikolla saatiin mitoiksi 5,5kg ja 59,5cm, joten hyvin on kasvanut. Lääkärin tsekkauksessakin kaikki oli hyvin. Rotarokotuksen sai ja ekana iltana oli masu kipeä, mutta se meni sillä ohi.

Vuorokausirytmi on meillä tullut aika selkeästi jo esiin. Poika nukkuu yönsä heräämättä lainkaan välissä, nukahtaa siinä klo 23 ja heräilee 6-7 välillä. Viime yönä nukkui 7,5h! Yöt menee siis tosi hyvin, ainakin tällä hetkellä näin. Syö 3-4h välein ja nukkuu päivällä vaunulenkillä ja/tai ulkona tunnin pari sekä iltapäivisin tunnin pari, joskus enemmänkin. On kyllä rauhallisen ja tyytyväisen oloinen vaaveli, nyt kun tuntuu nuo vatsavaivatkin helpottaneen.:) Kovasti tarkkailee ympäristöään ja seurustelee.

Ilmat on menneet aika koleaksi jo ja luntakin on lupailtu... No onneksi myös aurinkopäiviä on vielä varmasti luvassa!=)

Astrid ja poika 2kk:heart:
 
Eilen käytiinkin sitten neuvolassa. Painoa oli kertynyt taas se 400g lisää eli 4810g ja pituus 55,5cm. Jokeletelee ihanasti ja koko ajan enemmän. Nyt on tuntuu olevan menossa kasvupyrähdys. Syö tosi useasti ja yölläkin herää 2-3tunnin välein syömään tai saattaa kyllä nukkua neljäkin tuntia.. En aina pysy laskuissa :) mutta nyt ei ole niitä pitkiä 5-6 tunnin unia nukkunut. Nuhaisuuus kyllä sekoitti arkea ja herätti vauvaakin turhan useasti. Nyt on enää jälinuhaa ja ohi pikkuhiljaa menossa. Yöt kuitenkin sujuu tosi hyvin. Herää vain syömään ja jatkaa unia samantien. 23 laitetaan nukkumaan ja pirteänä herää 9-10 aikaan aamulla. Sitten 11 vielä tunnin tirsat ja sitten ollaan pari tuntia hereillä ja sitten ulos päiväunille jne. Täällä muuten satoi tänään ensilumi.. tuli talvirenkaille kiirus. Ihana kun tuli lumi maahan. Jotenkin alkaa ihan joulua odottamaan. Siirikin jouluna jo 5kk :)
Tänään pitäis lähteä ostamaan villapukua ja itselle uudet talvivaatteet, kun vauvelin kanssa vaunuillaan.. vanhat kun ei mahdu lantiosta tai tisseistä kiinni :D
Pikkuvadelma.. meillä on nyt niin vaikea arvioida nälkää kun tuntuu nostavan maitovarastoja ja heräävän vähän väliä syömään. Olen kyllä itsekin käynyt kaupungilla yms. yksin mut sieltä kun voi kesken kaiken lähteä äkkiä pois. Kesken jumpan en viitsi ;) mut kyllä sitä ehtii jumppailee.. ja pitää nyt ottaa tuo oma crostraiener hyödyksi ettei ihan pölyty..
miten sitä vieläkin väsyttäis vaikka "hyvät yö unet" takana. neiti alkaakin tunnin tirsoilta herätä... pitää mennä syöttelemään.

Onnea astrid pojan nimestä :)

dream ja siiri 2kk,1vk
 
Heipsu!

Taisin tänään bongata Kristiinan pojan lehdestä :) Pikkusöpöläinen :heart:

Meillä Topias on tosi sosiaalinen ja haluaa olla kaikissa touhuissa mukana. Omalla selostuksella varustettuna :) Tykkää kovasti liikuntaleikeistä, joissa pyöritellään eri suuntiin ja pää alaspäin.
Onko teillä muilla jokin tietty iltarutiini? Meillä ei oikeastaan ole mitään erityistä rutiinia, oon miettinyt pitäiskö sellainen kehitellä. Jos sitten jotenkin helpottaisi ajatusta yöunista? On nyt parina iltana venynyt yöunille meno puoleen yöhön. Nukkuu kyllä sit hyvin sen jälkeen taas aamuun asti. Tänään eka herätys klo 7:45!

Nyt taidan lähteä kirpparille etsimään alakertaan lapsen sänkyä, meillä loppuu pian vaavi-sängyn vuokra-aika. Yläkerrassa on pinnasänky, mutta me ei juurikaan päivällä olla siellä.

Aurinkoista sunnutaipäivää!!

verve + Topias 14vk 6pv
 
Heippa taas! :wave:

Meillä oli eilen neuvola ja saatiin kaksi piikkiä. Kyllä oli kova huuto seuraavan vartin, kun piikit sai. Illalla oli itkuinen ja laitoinkin supon. Helpotti ja poika nukkui 22.30-07.00 välin. Herätin sitten syömään ja laitoin uuden supon kun oli niin kuumeisen tuntuinen. Sitten herättiinkin 10.30 ja nyt on pirteä ja oma iloinen itsensä. Pituutta oli nyt 64cm ja painoa 6400g.

Nyt ollaan maisteltu jo perunaa viikon verran ja hyvin tuntuu menevän alas. Tarkoitus olisi saada vatsa toimimaan sen avulla. Lisää massaa suolistoon. Edelleen kakkaaminen ei suju ilman apuja. Seuraavassa lääkärineuvolassa olisi tarkoitus tutkia asiaa paremmin ellei ala toimittaa tehtäväänsä, nyt kun lisäruokia antaa. Sitten varmaan kokeillaan levolacia. Vatsan väänteet ovat kyllä vähentyneet ja ei ole enää niin kivulias vaikka olisi yli 6 päivän tauko kakkaamisessa.

Rintamaito on lisääntynyt hyvin ja korviketta menee enää 200ml päivässä. Ennen meni yli 400ml. Voi olla että kohta korvikkeen annon voisi lopettaa, kun saa tuota perunaakin lisänä. Ja nyt saisin jo kokeilla hedelmäsoseitakin. Kun oli puhetta tuosta vastikkeen annosta silloin kun itse on asioilla, niin minä syötän pojan aina ennen kuin lähden asioille ja sitten tarvittaessa mies on antanut korviketta. Yleensä olen kyllä poissa korkeintaan pari tuntia, niin ei ole tarvinnut antaa siinä välissä sitten mitään. Ja kun lähdetään yhdessä vaikka kauppoihin, niin annan rinnan lisäksi hieman vastiketta. Jaksaa sitten odottaa seuraavaan syöttöön, joka on 3-4h välein. Ei sitten tarvitse syöttää missään autossa.

Liikunnasta: Itse olen tehnyt jo vatsalihasliikkeitä. Samoja joita tein odotusaikana. En mitään rutistuksia vaan jumppapallon päällä ihan perusnostoja. Mutta tosiaan sektion jälkeen varmaan asia on eri, milloin saa aloittaa vatsatreenin.

Pojalla on nyt ollut pientä nuhaa, mutta muuten kyllä on ollut virkeä. Viikko sitten alkoi ja yksi yö oli itkuinen ja nenä vuosi. Kuitenkin räkä on ihan kirkasta ja nyt ei enään ole tarvinnut kuin pari kertaa päivässä niistää, kun kovasti tuhisee. Yöt on sujunut hyvin.

Iltarutiineja olen sen verran ottanut, että tuossa viimeistään klo. 23 olen laittanut pojan sänkyyn, ellei ole sitten nukahtanut rinnalle jo aiemmin. Sitten vaan soittorasia soimaan ja on rauhoittunut hiljalleen uneen. Tietysti välillä on tarvinnut käydä katsomassa ja laittamassa musiikki uudelleen päälle.

Nyt poika on myös alkanut kiinnostua enemmän leluistaan ja tavoittelee niitä käteen ja suuhun. on myös alkanut puhella kovasti. Välillä oikein innostuu vuoropuhelusta pitkäksi aikaa.

Onnea vielä nimen saaneille pikkuisille! Ja hyvää viikonloppua kaikille. Nyt pikkumies huutelee ruokaa ja sitten ulos päiväunille.

Miukula ja Aaron 3kk ja 6pv
 
Viimeksi muokattu:
Heippistä hei!

Miukula noita suppoja varmaan täytyy ostaa valmiiksi rokotuksia varten. Meilläkin on ensi kuussa vuorossa nuo kaksi piikkiä ja suun kautta rotatehoste.

Iltarutiineista, meillä koitetaan tehdä nuo iltapesut jne. suht samaan aikaan aina illalla. Toki siihen jotain heittoja tulee jos on jotain meininkiä juuri silloin. Poika nukahtaa yleensä viimeistään klo 23, joten olen alkanut laittaa hänet sänkyyn siinä klo 22-22.30 jos on rauhallisen oloinen. Ja sinne hän on nyt alkanut nukahtaa itsekseen ja välillä olen siinä silitellyt ja istunut sängyn vieressä. Joskus kun hän on kovin rauhaton niin olen antanut "unirievun" ja hän tykkää siihen tarttua käsillä sen minkä tällä hetkellä osaa. Se tuntuu rauhoittavan häntä.

Kovasti tuntuu kyllä joka viikko kehittyvän vauva!:) Välillä ihmettelee, että onko siitä syntymästä silti vielä niin vähän aikaa... Tuntuu kuin aikaa olisi mennyt jo vaikka kuinka.:D
Meillä poika on kova jokeltelemaan ja hymyilemään ja on löytänyt kätensä joita tuijottelee ja maistelee. Koittaa selvästi tarttua roikkuviin leluihin ja heijata niitä. Vielä ei oikein koordinaatio vielä toimi, hih:D

Mukavaa viikonloppua!

Astrid ja poika 2kk+8pv
 
Heissan pitkästä aikaa!

Elämä on niin kiireistä ja täyttä ettei netissäkään ehdi surffailla eikä ole täälläkään tullut käytyä. Nyt piiiitkästä aikaa siis ja kiva oli lukea teidän kuulumisia.

Meidän tyttö on nyt 3 kuukautta, tällä viikolla neuvolassa mitattiin painoa 5,9 kg ja pituutta 58,5 cm. Hyvin on kasvanut, lähtöpainohan oli vain 2,8 kiloa ja 48 cm.

Hieman kateellisena lueskelin teidän vauvojenne nukkumisia... Meillä tyttö on melko huono nukkumaan, mutta nyt on taidettu löytää syykin: allergia. Olen itse nyt toista viikkoa maidottomalla, viljattomalla, munattomalla ja soijattomalla dieetillä ja kyllä selkeästi Matildan olo on parempi. Itselle melko rankkaa mutta mitä sitä ei tekisi. Ens viikolla uusi lääkäriaika ja katsotaan sit jatko ja altistukset, että selviäisi, mikä allergisoi vai nuo kaikki. Matilda nukkuu yleensä pikku päikkärit, jotka voi siis vaihdella vartista tuntiin noin klo 11 ja sit klo 13 paikkeilla pidemmät, vaihdellen parista tunnista miltei neljään tuntiin. Loppuillasta voi ottaa rinnalla pikku tirsat. Nukkumaan yritän laittaa hänet noin klo 22. Ei nukahda itsekseen, vaan täytyy syöttää "taju kankaalle", eli rinnalle nukahtaa miltei ainoastaan. Joskus tutin kanssa sänkyyn. Pisimmät pätkät yöllä on max neljää tuntia putkeen, eli pari kertaa herää syömään. Ainakin siis. Vaikeina öinä nukkuu ensin noin kahteen ja sit siitä eteenpäin voi tunninkin välein haluta rintaa. Ei hän paljon kerralla syö, mutta jos on ollut vatsanväänteitä, niin se on sellaista lohtua enemmänkin. Raukkaparka.

Päivällä ei oikein suostu sisällä nukkumaan, vaan on tottunut vaunuun nukahtamaan. En tajua mitä teen talvella, pakko alkaa totuttaa vain sisäpäikkäreille...

Luonteeltaan tyttö on iloinen, jokeltelee valtavasti, pitkiä pätkiä. Mutta toki nuo vatsavaivat ovat aiheuttaneet itkuisuutta, välillä oli ihan tosi itkuinen. Ja on tosi ärhäkkä ja kärsimätön, jos on nälkä eikä tissiä näy heti, niin alkaa raivokas huuto, ihan pää punaisena saattaa huutaa muutamassa sekunnissa! Keneenköhän on tyttö tullut, ei suinkaan kärsimättömään äitiinsä... :)

Tuo allergiaselvittely on ollut aika rankkaa ja melko väsynyt olen välillä, kun en saa päikkäreitä siis sisällä nukuttua kun kärrytellään kaikki päivät...Viikonloppuisinkaan ei kauheasti tule nukuttua, kun ei itse jotenkaan malta, mikä on ihan typerää. Huomenna täytyy tyrkätä mies lykkimään vaunuja ja mennä päikkäreille. Muutenkin tyttö on tosi seurankipeä, eli ei viihdy yksikseen yhtään ja pahimmassa vatsavaiva-vaiheessa halusi olla vain sylissä. Nyt onneksi jo sitteri ja lattialla oleilukin kelpaavat. Meillä oli rintareppu melko kovassa käytössä!

Kiinteät aloitetaan meilläkin ennen neljää kuukautta, varmaan kokeilen 3,5 kuukauden kohdalla. Korviketta annetaan illalla, nyt mennään sellaisella aminohappo-pohjaisella tuon allergian vuoksi.

Melko raskasta on ollut, mutta yksi vauvan hymy korvaa kyllä niin monta unetonta tuntia! On se vaan niin ihana pakkaus.

Jaksuja kaikille & hyvää syksyn jatkoa!

Diodium + Matilda 3 kk
 
Tässä juuri vietetään teehetkeä kera suklaakeksien :) siiriliini nukkuu päivänokosia ulkosalla. Nyt vähän parempi ilma kun ei niin kovasti tuule. Monta päivää pitänyt sisällä nukuttaa ja nukkuu sellaisia tunnin puolentoista tunnin unia. Illalla kyllä pidempiä.
Toissapäivänä aloitettiin vauvamuskari.. siiri kyllä tykkäsi mutta vielä ei osattu marakassia pitää kädessä. Sen sijaan viereinen vauva oli oikein mukava seurata ja parit öö-ööt sanoa :)
Rintamaidolla on ainakin tähän asti paino noussut hyvin. Yöt menee hyvin. Herätään syömään aina joskus 3tunnin välein ja aamuyöstä parin tunnin välein. joskus saattaa nukkua pidempäänkin. Oon vaan alkanut nukahtelemaan syöttöjen aikana ja viime yönäkin tais kaks syöttöä mennä samasta tissistä. Itse oli vauva tissin uudestaan löytänyt :)
Meillä menossa taloprojektin suunnitelu. Ajatuksena alkaa rakentamaan uutta taloa... nyt asutaan vanhemmassa talossa joka ollaan kyllä rempattu ihan kokonaan.
on tuo vauveli kyllä niin ihana nyt kun juttelee ja ottaa kontaktia koko ajan enemmän. Nauraa ihanasti ääneen ja kylvyssä tuntuu kaulanpesu kutittavan kun ääneen nauraa... aina pitää miehelle huutaa että tuu kattoon, tuu kattoon kun tää nauraa=)
Kohta meilläki jo täytetään kolme kk. Kyllä tää aika vaan menee nopeasti.
Itselllä ei jälkitarkastuksessa ollut mitään erikoista kaikki hyvin parantuneet mut välissä vielä virtsan karkailua aivastaessa... eli lisää lantionpohjan lihaksia pitää tehdä. Nyt onkin alkanut jo vaikuttamaan ja ei niin herkästi karkaile. Millon teillä tulleet ensimmäiset kuukautiset vai onko vielä tullut ollenkaan ? mulla ei vielä minkäännäköisiä tullu. Mehän ei käytetä ehkäisyä ja mietin että voiskohan sitä olla raskaana. no tuskin silti. :whistle:

dream ja siiri viikkoa vaille kolme kk.
 
Moikka-moi!!
Pakko saada itsestään irti sen verran, että vähän päivittää kuulumisia tänne :ashamed: Miten onkin näin vähälle jäänyt tää kirjoittelu...

Meillä Elias tulee viikon päästä 3kk ja ainakin rytmi on jo päiviin löytynyt :) Karkeasti ottaen elää tollasissa 2-3h unta - 2h leikkiä rymissä päivät. Nukkumaan menee puol ysin maissa ja syö yöllä vielä n.klo 12, 04 ja sit joskus 07 maissa. Öhisee ja itkahtelee edelleen öisin aika paljon eli meillä on aika aktiivista edelleen tuo yöaikakin :headwall: Omat yöunet jää kyllä vähiin, kun en osaa nukahtaa niin nopsaan aina herätysten päälle. Lisäks vaippa on pakko vaihtaa ainakin sen kerran yössä, muuten hermostuu siihen märkään vaippaan ihan täysin.

Päivisin ei kyllä kitise tuota mahaansa eli ainoastaan öisin ja alotin viime viikolla Probiootti baby-maitohappobakteerit, kun niitä moni on niin kehunut tehokkaiksi. Katotaan nyt. On nuo vauvojen mahavaivat sellasia henkimaailman juttuja, et kaikki konstit on vaan kokeiltava, jos jokin sattuis vaikka auttamaan :)

Valveilla ollessa poika on oikea hymymies, seurustelee mielellään ja sörkkii leikkimaton leluja kulmat kurtussa keskittyen :D Aika hyvin tarttuu jo tavaroihin (paremmin vasemmalla kädellä eli oisko tuo vasuri??) ja nyrkit menee kovasti suuhun. Liikkuminen ei näyttäis juurikaan kiinnostavan eikä tykkää olla mahallaan...

ens viikolla meillä 3kk neuvola, katotaan mitä mieltä siellä ollaan tuosta laiskasta liikkumisesta. Esikoinen tähän aikaan jo köllötti kovasti mahallaan, nosteli norppana siinä päätään ja pyörähteli ees taas. Mut niin ovat kyllä pojat erilaisia kropaltaan muutenkin, tää on tällanen kolmoisleukainen ja köllömahainen, kun esikko oli enemmänkin hoikkeliini. Ja omia persooniaan tietty muutenkin :heart:

Diodium rankalta kuulostaa teidän pienen oireilu :( Kunpa se syy löytyisi niin arki helpottuisi varmasti kovasti (ja varsinkin ne yöt).

Ja dreamille onnea taloprojektiin!! En jaksa tajuta miten joillain riittää siihen hommaan hermot :D Meillä tulis varmasti avioero jo ennen talon pohjan valamista :D

Astrid ihana tuo uniriepu :heart: Pitäis itekin koittaa yöllä tarjota jotain uniriepua tms tuolle, kun meillä toimii tuo tissi unileluna :rolleyes:

Miukula meilläkin on sit ens viikolla eessä nuo rokotukset... pelottaa jo valmiiks miten sekasin raukka niistä menee :( Padnadol-suppoa voi siis ilmeisesti jo sen ikäselle laittaa?

verve joo oikein bongattu ;)

Lantiopohjan lihaksista
... niitä pitäis opetella treenaamaan. Pissankarkailua tms mulla ei oo mutta voisi noita silti vähän koittaa vahvistaa (vink vink). Oon harkinnut niitä geishakuulia tms mitä niitä nyt onkaan... meinasin ihan apteekkin marssia kysymään asiasta, jos osaisvat neuvoa oikeanlaiset, kun tarjontaa näyttää olevan paljon?? Onko kellään kokemusta asiasta?

Itkuhälytin rätisee siihen malliin, että pitää tuo nallukka hakea välillä sisälle syömään.
Mukavaa talven odottelua ja kuulumisiin :wave:

Kristiina ja Eikka kohta 3kk
 
Terve vaan!

Meillä täytetään 3pv päästä 4kk :) Maanantaina käytiin neuvolassa, jäi vielä mietintään kiinteiden aloittelu. Oon nyt joutunut lisäämään tuttelin määrää, nyt on annettu päivän aikana 1 purkillinen ja kohta varmaan tarviis taas lisätä sitä (terkkarin mielestä olis parempi ottaa kiinteät eikä enää lisätä maidon määrää). Luulin jo, että oma maito olis vähenemässä, mutta ei se varmaan ole. Topias vaan tarvii enemmän ruokaa :O Hyvin oli kyllä kasvanut, mitat 66cm ja 6765g. Voi olla, että soittelen neuvolasta ruokaohjeita viimeistään ens viikolla.

Me ollaan aloitettu vauvauinti. Nyt 2 kertaa takana. On ollut tosi kivaa, vaikka onkin klo 7.30 su aamuisin. Meidän unikekoperheelle tosi aikaista, mutta niin kivaa, että on jaksettu herätä :cool: Topias on rauhallinen uimari ja muita vauvoja on kivaa katsella. Onko muita uimareita?

astrid
: Mä oon nyt kans alkanut antaa tuollaista riepua pojalle nukkumaan mennessä. Näyttää rauhoittavan, riepu tai peitto menee usein pään päälle :) Ollaan lisäksi otettu iltarutiiniksi sama iltalaulu ennen nukkumaan menoa. Taitaa vähän jo auttaa yöunien alkua.

Miukula ja Kristiina: Mä annoin Topiakselle edellisten (3kk) rokotusten jälkeen Panadolia oraalisuspensiona. Mutta suppo ajaa saman asian. Meillä poika ottaa hyvin suun kautta d-vitamiinit yms ja tuo lääkekin meni hyvin alas.

Diodium
: teillä on ollut rankkaa :|. Toivottavasti alkais pian helpottamaan. Varmasti se pikkuisen hymy antaa voimia!!

dream tsemppiä taloprojektiin. Itse en nyt vauvan kanssa kyllä jaksaisi sellaista hommaa. Nyt ihmettelen miten raskausaikana jaksoin remonttia ja muuttoakin. Mutta uuden kodin suunnittelu on kyllä aina mukavaa :) Vauvamuskari kuullostaa tosi kivalta!

Kristiina: Jospas teilläkin pian yöt vähän rauhoittuis, niin saisit säkin unta enemmän. Meidän Topiaskaan ei oikein ole tykännyt olla masullaan. Mä sit oon leikittänyt sellaisissa asennoissa, joissa päätä pitää kannatella kuten mahallaan ollessa. Nyt on sitten vähän paremmin alkanut viihtyä mahallaankin. Kääntyy kyljelle, mutta ei pääse vielä itse masulleen. Mietin, että ei taida vaan kauheasti houkutella, kun ei siitä niin tykkää.

kuukautisista: Mulla on mielestäni ollut 2 kuukautiset. Viimeisemmät oli kyllä vaan 2pv ja vähäistä vuotoa. Oli kyllä menkkamaisia mahakipujakin. Ihan epämääräisessä rytmissä ovat tulleet.

lantiopohjan lihaksista: musta tuntui heti synnytyksen jälkeen, että lihakset on ihan poissa toiminnasta :O Aloitin heti jumppaamisen synnärillä (sen mitä nyt pystyi) ja oon lähes päivittäin jatkanut sitä. Tehoaa kyllä, on aivan selvästi lihakset kuntoutuneet jo ja aion jatkaa samaan malliin :) Mulla on sellaiset Smartballs teneo kuulat, mutta en läheskään aina jumpatessa käytä niitä. Hankin ne jo ennen raskautta. Nyt taitaa olla emätin lyhentynyt sen verran, että yksikuulainen versio olisi parempi. Mutta muuten voin kyllä suositella, on toimiva kapistus. Itsekin mietin olisko apteekissa jotain vielä parempia. Kokemuksia muilla?

Mutta nyt pikasuihkun kautta pehkuihin!!

verve + topias kohta 4kk
 

Yhteistyössä