Loppuvuoden 09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Heissan taas pitkästä aikaa!

Piti alkaa kuulumisia kirjoitella kun tyttö nukahti. Meillä ollaan nyt kk syöty kiinteitä ja tässä pähkäilen että otanko seuraavaksi mukaan lihaa vai aamupuuron?? kummin se tehdään nyt. pitäis neuvolasta kysyä mut tänään ei ollu auki.
Siirillä ollu kans kova flunssa. Muuten parantunu mut vielä on kova yskä ja nuha. Mulle tietenki tarttu kanssa se samaan aikaan.. mut meni onneks viikossa ohi. Nyt on iskällä vuorostaan.
Tyttö on kyllä alkanu liikkumaan hirveästi kun oppinut sen jalon taidon.. pöyrii kuin väkkyrä itsensä ympäri ja vasta oppinut ryömimään. Muutaman kerran kunnolla noussut konttausasentoon.. harjoittelee kovasti ja joku päivä hoksaa taas uuden menotyylin.
Ostin siirille ensimmäisen pulkan.. keväämmällä varmaan lähdetään enemmän sillä lykkimään kun pakkaset lauhtuu ja aurinko porottaa ja siirikin osaa paremmin istua.
Taloprojektia suunnitellaan ja pitäis saada listat tästä talosta laitettua kuntoon että vois myyntiin laittaa mut miehellä niin hirveästi ollut töitä ettei oo mitenkään ehtinyt. Ei kyllä houkuttele yhtään muutto väliaikaisesti ja kaiken pakkaaminen mut pakko jaksaa.. niin paljon odottaa jo uutta kotia.

Keväisiä päiviä kaikille. Toivottavasti ilmat lauhtuu paremmiksi et päästään ulkoilemaan. Meillä alkaa maaliskuussa vauvojen värikylpy ja kutsua vauvauintiin odotetaan kun olivat väärään numeroon viestiä lähettäneet niin oltiin listoilta tiputtu mut nyt kuulemma ekana siellä ollaan.

Dream ja siiri 6kk 4pv
 
oon kans haaveillut vauvapulkasta(mahtuukohan siihen kaks?).. pari tavallista tos olis, mut ei nuo varmaan pystys siinä pysy, vaikka toinen ihan hyvin tuetta istuukin. tietty vois laittaa jonkun tyynyn toisen taakse ja sit hiukan väliin, ettei etumainen olis ihan toisen sylis.
saatiin 3 lampaan karvaakin joululahjaksi, joten olis kiva saada niitä "oikeaan" käyttöön. kyllä ne nytkin on käytössä: molemmilla omassa pinniksessä lakanan alla, antamassa lämpöä, kun makkarissa oli vähän viileetä - nyt on jo lämmintä.
ja isoin on vaunujen pohjalla. :)
mut ulkoillaan tosi vähän, ku on tää kaamee pakkanen. ei itteekä huvita. *ärrrmurrr*
 
Moikka, tännekin pitkästä aikaa kuulumisia. :)

dream84 meille neuvolassa suositeltiin, että ensin puurot ja vasta sitten liha ruokavalioon.

Me hankittiin myös tuollainen vauvapulkka ja toivottavasti sitä vielä päästään tänä keväänä kokeilemaan.
Kevättä tässä muutenkin odotellaan jo kovasti! Nää hurjat pakkaset rajoittaa liikkumista ulkona..:( Selvästi on jo päivät ja valoisuus pidentyneet ja aurinko paistaa kyllä jo aika keväisesti. :)

Meillä poika ryömii ja harjoittelee parhaillaan konttausta. Meno on välillä hurjaa, on tosi aktiivinen kaveri. Hereilläolo on aikamoista, ei meinaa aina äiti pysyä perässä! ;)

Verve meillähän on myös hoikka poika, mutta on niin aktiivinen liikkumaan, että en ole ollut huolissani minäkään. Meillä on myös annettu lihakasvissosetta pelkän kasvissoseen sijaan. (ja toinen ateria lihasose myös) Sekä lisätään neuvolan suosituksesta ruokaöljyä puuroon, joskus soseeseenkin.
Nyt tuntuu omalla silmällä katsoen, että pituutta ei olisi tullut ihan niin paljon kuin viime neuvolakerralla, jolloin oli tullut se 4cm kuukaudessa! Jospa pituuskasvu nyt olisi hiukan rauhoittunut. Painosta en tiedä, maanantaina on tosiaan meillä 6kk-neuvola.

Monella on nyt vauvat olleet kipeänä, paranemisia kaikille!

Astrid ja poika 6kk+5pvää
 
moi.
mä oon tämmönen vastarannankiiski (karppi), joten en oo edes vielä antanut kotimaisia viljoja; riisipuuroa aloin antamaan, mutta vasta keltuaisen ja sika-naudan jälkeen. :)

aamulla (9.00): riisipuuroa+marjoja+luumua, puolet puuroa ja puolet noita lisukkeita. (marjoina oon antanut puolukkaa, mansikkaa, mustikkaa, pun.viinimarjaa + kaupan purkessa on sit jotain muutakin ollut, mut aika vähän oon kaupasta ostanut muuta kuin luumua - TUPLAT saa Nestleltä paketin vauvaruokaa ilmatteeksi, joten semmonen saatiin ja se kesti aika pitkään)
lounas(12-13): vihanneksia+kanaa/lihaa + jotain jäkkää, jossa D-vitat (vihanneksina melkein aina kukkakaalia + keittojuureksia(joissa myös tilkka kiellettyä lanttua) + joskus oikeeta kermaa joukkoon pieni loraus)
välipala(15-16): marjoja+luumua+tyrnimehua joukossa+hiukan kreikkalaista/turkkilaista jugua (vaikka suomessa ei suositella) tai joskus kaupan vauvajugu/-rahka, jos semmonen hätä tai iskä on kotona keskenään noitten kans.
päivällinen(19-19.30): vihanneksia+keltuainen(joko 1 puoliksi tai molemmille oma)+jotain makeeta sinne joukkoon - luumua, omenasosetta tai tänään vain lusikallinen turkkilaista jugua.
iltamaito(21-21.30): 220-250ml/per poitsu.
korvikejauhoa laitan usein varsinkin välipalaan lisäksi ja aamupuuroon. lisäksi pullosta juovat ruokailujen yhteydessä 30-60ml/per poitsu.
- mulla on siis aika yksinkertainen ruokavalio noilla, mutta tarvittavat vitamiinit pitäis tulla, jos on tullakseen. :)
- maissinaksut on sitten jos tulee huutava nälkä ennen kuin saan ruuan lusikoitua ääntä kohti. ja hienosti ovat niillä oppineet vähän isompaakin könttiä suussaan mäyssäilemään.
 
Hei vaan! :wave:

Tulin vaan pikaiseen kirjoittelemaan, että viime neuvolakäynnillä tammikuussa poika ei ollut kasvanut kuin 1,5cm ja painoa tullut vain 180g. Liikkuu nyt kovasti ja vaikka syö paljon niin kuluttaa varmaan sitten runsaasti. Paino menee edelleen miinuksella, mutta kun on muuten tyytyväinen ja tosiaan syö jo viisi ateriaa päivässä, niin ei paljon lisätäkään voi. Huomenna on punnitus neuvolassa kun halusin tähän 7kk kontrollin. Lääkäri onkin sitten ens kuussa.

Dreamer78: miten olet marjat antanut? keitätkö vai sulatatko ne ja teetkö ihan hienoa sosetta vai haarukalla vain survosta? Entäs kananmuna? Itse en ole vielä munaa antanut muuten, mitä noissa valmispurkeissa saattaa olla joukos hieman.

Meillä poika syö aamul klo.9-10 puuroa (riisi, manna tai kaura) Ja lisäksi noin puol purkkia jotain hedelmää. Klo. 12-14 lounas lihaa ja kasviksia. Teen itse kanaa ja nautaa sekä sikaa jauhelihasta. Kasviksista: porkkana, peruna, maissi ja kukkakaalin teen itse. Pitäis kans kokeilla noita kasvis ja juuressekoituksia. Kalaa ei vielä olla maistettu. Erikoisemmat soseet missä on esim. riisiä, pastaa, bataattia ostan purkkina niin poika saa vaihtelua ruokiin. Mausteina olen nyt käyttänyt sipulia, pippuria lihan kanssa. Klo. 16 välipala hedelmää soseena. en vielä ole raastanut hedelmästä suoraan vaan ihan noita kaupan soseita annan. Klo. 18-19 päivällinen, samaa kuin lounas ja klo 21 iltapuuro ja hedelmää.

Poika jokeltelee kovasti ja tapailee jo selvästi sanoja kuten äiti ja pappa, tai ainakin siltä se kuulostaa. On myös tykännyt viettää aikaa taaperokärryssä ja lattialla mennään sellaista väkkärää että kohta varmaan lähtee ryömimään. Nyt huutelee väsymystään niin täytyy mennä. Hyvää hiihtolomaviikkoa kaikille! Miukula ja Aaron 7kk ja 7pv
 
Kiva kuulla Miukala teidän arkea; tosin tuo painon tarkkailu varmaan ressaa. turha siitä ottaa kauheita paineita. voi olla että jo seuraavaksi onkin tullut enemmän.

Dreamer78: miten olet marjat antanut? keitätkö vai sulatatko ne ja teetkö ihan hienoa sosetta vai haarukalla vain survosta? Entäs kananmuna? Itse en ole vielä munaa antanut muuten, mitä noissa valmispurkeissa saattaa olla joukos hieman.

marjat olen kiehauttanut ja laittanut myös _hiukan_ maizenaa joukkoon, ettei oo ihan vetistä se liemi - vaikka onhan se ollut nyt kun oon sulatellut pakastimesta, että ei sitä maizenaa tarttis olla. sit oon survonut sillä ... mikäs se nyt on... voi tätä lahoa päätä... sauvasekoittimella. tulihan se sieltä. :p ja noi marjat sekä keitetyn/survotun omenan oon pakastanut muutaman päivän satseissa.
aluksi ne marjojen kuoret hiukan sai nihkeän vastaanoton, mutta kyllä ovat jo tuttuneet.
riisipuurokin piti aluksi olla tosi sileää; tai siis hiutaleista teen, ja nyt ei enää tartte sitä survoa. - sekin on mulla pakstimessa valmiina; ei jaksa joka kerta keitellä; senkun vaan lämmitän kattilassa. kuten kaiken muunkin lämmitän kattilassa; aluksi lämmitin kuumassa vesihauteessa. :) - hyvin on ehtinyt. mula on vaan periaate, että mikroa ei käytetä.
kananmunan aluksi keitin ja haarukalla pienensin, mutta eivät syöneet valkuaista haarukkakokoisena. en sitten oo muutenkaan antanut valkuaista, kun kanasta ja lihasta ovat saaneet varmaan tarpeeksi proteiinia. nyt voisin aloittaa pikku hiljaa lisäämään sitä valkuistakin. mutta siis alussa keitin munan ja otin siitä keltuaisen ja hiukan kuumaa vettä ja haarukalla menee sileäksi. sen takia aloitin keltuaisella, koska se on valkuaista vähemmän allergisoiva ja siinä on myös kaikki tärkeät vitamiinit - SUOSITTELEN!! helppoa, hyvää ja terveellistä!
mä en oo noita mausteita käyttänyt oikeastaan lainkaan noitten poikasten ruokiin; pilaan ne kuitenkin enkä itsekään käytä kuin just sipulia(+glutamaatitonta grillimaustetta), ja sitä menis varmaan just sit liikaa... joten nuokin saavat silloin tällöin kaupan ruokaa oman kukkiksen kanssa antamassa erilaisia makuja. tykkäävät kyllä kaupan ruuista. mutta tosiaan saavat niitä vain ehkä n. 1-2 krt viikossa. - PAITSI joo: ostan kaupasta bataatti-kesäkurpitsi purkkeja sekä nyt eilen ostin peruna-parsakaalipurkkeja, jotta saan vähän vaihtelua iltapalalle. perunaa ei ole paljon antanut, koska en pidä sitä mitenkään erikoisena kasviksena, oikeastaan aika turhake; menee kyllä lisukkeena kun on paljon muuta myös.
niin - ja unohtui sanomani, että olen koko ajan käyttänyt oikeaa VOITA lasten ruuissa, sitä suolaamatonta versiota. mutta aattelin että nyt kun ostan 4. paketin muutaman viikon sisällä, en enää osta suolaamatonta vaan aloitan antamaan tavallista normaalisuolaista. - siis eihän noi ylimääräistä rasvaa kokonsa puolesta tarvi, mutta aattelin tehdä pojista pikku karppeja - tai siis opettaa talon tavoille.
mietin just eilen, että nyt kun nuo ovat flunssassa ja saavat TOSI PALJON SUOLILIUOSTA; sehän on SUOLAA!! ja siitä varmaan suurin osa menee nielusta alas, joten miten se eroaa suolasta? - tommonen vaan tuli mieleen, kun vauvoille ei saa antaa suolaa. just just. tosin mä oon nyt pari pv sitten tehnyt itse merisuolasta 0.9% suolaliuosta; tulee paaaljon edullisemmaksi; sitä olis saanut kantaa apteekista purnukka kaupalla. huh huh.
eikä meillä tulla syömään leipää, joten ei nuo mistään suolaa saa ellen sitä lisää ruokiin; ja sitä paitsi suola on tärkeetä kunhan muistaa kohtuuden. itselläkin tulee välillä liian vähän suolaa ja sitä pitää oikein tankata. varsinkin sitten kesällä muistutan kaikkia, että ei kannata sitä sulaa vauvallakaan jättää kokonaan pois jos on hellettä. menee äkkiä suolatasapaino sekaisin. ja onhan nää jo sitten kesällä lähempän 1v. synttäreitä. :) :)


kyllä mä niiiiin odotan kevättä! voi vitsi! pääsee kaupungille ja saa makoilla ruohikolla/rannalla ja ON LÄMMIN!! - toivottavasti on lämmin. viakka yhtä kuuma kuin viime kesä tai vielä kuumempi. (tosin en oo viä oikeesti miettinyt että noinkohan se on vaan helppoo loikoilla auringosta nauttien kahden just kävelemään oppineen(?) kaksikon kanssa :LOL: :headwall: :rolleyes: )
mistä tulikin mieleeni, että just silloin ku olin synnärillä, oli ne 30c lämmöt! eikä tietty siellä mikään ilmastointi toiminut. ja mulle tuli vielä komplikaatio ja joudun olla siellä melkein 2 viikkoa! huh huh! ... kotona meillä on lämpöpumppu, joten pääsee vilvoittelemaan. mutta silti mä tykkään kuumasta kesästä. (saa nähdä muuttuuko mieli vielä...)

jaha. taas mä istun tässä koneella vaikka nukkua pitäis, ja väsyttääkin.

-palaillaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
niin, siis unohtui tosta... että nykyään laitan sen munan kattilaan sen jälkeen kun siellä olevat kasvikset kiehuu tai on keuhumispisteessä. eli vatkaan raakana sen ruuan joukkoon, ja sekoittelen pari minuuttia, niin että kypsyy. namnam.
samoin teen isommalle pojalle kaurapuuron: laitan viimiseksi keltuaisen sinne puuron joukkoon ja vatkaan lujaa, niin että se keltuainen katoaa sinne. (tapa saada lapsi syömään munaa... kun ei muuten syö)
 
Ihana kuulla teistä :heart:
Dreamer mä luin taas noita sun ruokaselostuksia ihan silmät pyöreinä :) voi vitsit, että sä jaksat nähdä vaivaa sen eteen, että syötte koko perhe puhtaasti ja järkevästi! Tosi ihailtavaa :)

Mulla tuo ruoka-ajattelu jää siihen "pääasiassa-luomua"-tasolle... ja mä en kans tajuu suomalaisten peruna-intoilua :O Itte en oo koskaan tykänny perunasta, niin ei sitä tuu kotonakaan sit tehtyä ja esikoisen (4v) hoitopaikasta urputtavat JATKUVASTI, kun poika ei millään syö perunaa...huokaus, en jaksa enää niille sanoa mitään asiasta!! Helkkarin potut :D

Mutta meidän napaa sen verran, et Elias on nyt jotain 6,5kk ja puolvuotis neuvolassa mitat oli muistaakseni vähän vajaa 9kg ja 71 cm. Jatkuvasti saankin kuulla, miten ISO poika on :) En mä tiiä onko tuo nyt mitenkään paranormaalin iso :D Tosin haba on mulla kyl kasvanut häntä kanniskellessa, taidan olla ens kesän rantakaudella sit pienen painonnostajan mallinen...

Ilonen ja ihana poika on, joka diggailee ihan täysillä isoveikkaansa ja jaksaa pitkäänkin ihmetellä lelujaan. Lattialla liikkuu koko kämpän laajuudella pyörimällä ja tyrkkimällä itteensä taaksepäin käsillään. Istuu vielä melko huterasti, et neuvola ei antanut varsinaista syöttötuoli-lupaa mut pieniä hetkiä saa istuttaa harjotuksen vuoksi.

Juttelee paljon ja rakastaa kutittelua, pomppimista ym hassuttelua.

Syö aikalailla jo kaikkea eikä allergioita ole ilmennyt. Tissiä malttaa imaista enää kahdesti vuorokaudessa, se vähän harmittaa äitiä.. esikolla oli ihan sama juttu 6kk ikäsenä ja sain sit "puolipakolla" jatkettua imettelyä 8kk:ksi... enkä Elkun kanssakaan ihan vielä aio luovuttaa.

Yöt...voihan ZZZZ... tässä välillä oli jo joitain täysiä öitä, eli ei tarttenut ees tuttia käydä suuhun asentamassa mut nyt on taas jonkun aikaa menty yöt niin, että alkuyöstä tutitetaan pari kertaa ja sit kahden-neljän välillä alkaa huutaa niin, että pakko ottaa meidän sänkyyn, ettei esikoinen herää. Tyynnytelty ruoalla eli tissiä tai pulloa annettu... kuulema 6kk ei tartte yöruokaa, no huokaus, kertokaa se tolle :) Valvoskelee siinä aamuyöllä puol tuntia-tunnin, usein tekee kakat siinä myöskin eli tulee sitä aktiviteettia yöhön, nice |O Sit nukkuu öbaut seiskaan-kasiin meidän sängyssä.

Kuka joutuu/saa miettimään jo kesällä töihin menoa? Meillä on ollut vähän aikeena, en haluais (esikon kanssa olin 3v kotona) mut lainat painaa päälle... ostettiin tontti ja oli tarkotus alkaa raksata 2012, tosin nyt saattaa olla miehen työpaikka vaakalaudalla (Nokia...), et en tiiä kuinka talohankkeen käy.

Et vähän tällasta kattellaan-meininkiä meillä :) Kattellaan, jos yöt rauhottuis, kattellaan, josko töihin joutuu, kattellaan...

Kirjotelkaahan muutkin kuulumisia!
Meillä ens vko lomaviikko, lähdetään itään mummoilemaan!
Kristiina ja Elias 6,5kk
 
Moi vaan!

Dreamer78: kiitos vinkeistä ja tosiaan kyllä jaksat panostaa pikkuisten ruokiin. Minä kyllä lämmitän lähes kaiken mikrossa, tietty kasvikset ja lihat keitän. Ens viikol meinasin pojal sitä munaa maistattaa ja kalaa kanssa. Nyt on maisteltu hernettä, näkkäriä ja kurkkua täl viikol. On se vaan kivaa kun poika ite saa syödä tuota näkkäriä ja kurkkua. :) imeskelee innokkaasti ja hienosti jauhaa suussaan vaikka ei ole hampaita vielä. Eli ei ole meinannut tukehtunut kokkareisiin. Myös oma tekemät soseet on paljon paksumpia ja kokkareisia kaupan valmissoseisiin verrattuna, eikä poika ole moksiskaan.

Eilen neuvolassa oli sitten tullut painoa runsaasti 900g eli taisi viime kuus olla vain suvantovaihe kasvussa ja pituuttakin oli tullut 3,5cm. Mitat nyt 8920g ja 74,5cm. Pituuden perusteella keskiverto yksivuotiaan pituudessa. :O Meillä siis ennuste että vuoden iässä olis ainakin 80cm. Menee siis pitkien ja hoikkien käyrissä. On kuitenkin tosi tyytyväinen ja eloisa sekä syö kuin hevonen, ettei huolta tartte kasvusta kantaa.

Kristiina: meillä myös yöt levottomia. Poika on 3kk iästä nukkunut meidän välissä. Nyt olen alkanut nukuttaa öiksi sänkyynsä, mut herää ekan kerran 3h sisään. Tuttia annan, mut välil ei auta mikään ja tarttee ottaa viereen. Sit viimeistään 2h päästä tuosta haluaa rintaa tai ei rauhoitu. Olen nyt sitten antanut, kun en jaksa alkaa yöl tappelee ja valvoo. :ashamed: Tarttis kyl tehdä kuitenkin niin et tottuis nukkuu koko yön. Nälästä kun ei ole kyse, vaan tavasta lussuttaa tissiä. Jos viikonloppuna jaksais sen tappelun tehdä, kun mieskin kotona. Meinaan on tosi raskasta herätä useasti yössä vitinöihin. Yöt jää todella katkonaisiksi, joten koen syöttämisen helpompana. |O Tosiaan ihan vauvana nukkui hyvinkin yli 6h kerral ennen syömistä. Nyt varmaan kaikki uusi ja opittu herättää ja vaan tissi auttaa. Eikä kuitenkaan syö kuin hetken ja nukahtaa.
Mikä muuten on koko yö tämän ikäisillä? Voiko lapsi muka jaksaa ilman rintaa 10h unet vai mitä se meinaa?:confused: Ihan pienenä sanoivat neuvolas et yhtäjaksoinen uni 5-6h on pienelle koko yö.

Eipä tällä kertaa muuta. Kohta lähden zumbatunnille. Tulikin muutaman viikon tauko väliin, kun kaaduin tunnilla ja selkä meni todella huonoon kuntoon. :| Mieskin joutui olee palkattomal auttamas pojan hoidossa pari päivää. Jos nyt koetan olla varovaisempi. Ei meinaan vieläkään selkä ole täysin entisensä. Ja on välil vaivannut muutenkin synnytyksen jälkeen.

Miukula ja Aaron 7kk ja 9pv
 
Hejsan,

silmät pyöreänä luin dreamerin ruokailuja :) olet kyllä Ahkera ruuan laittamisen suhteen =) Mä olen kyllä sortunut kaupan tuotteisiin.. Alussa muka tein niin kaikkia soseita mut tyttö syö paremmin kaupan sileitä soseita. No heräs näköjään jo nyt tuolta..
Meidän ruoka-ajat ovat aamulla 9-10 aikaa puuro ja joskus päivällä 14-15 aikaan kasvissosetta ja illalla sitten 19-20 hedelmäsosetta :) Ollaan vielä aika alussa. 1,5 kk syöty vasta kiinteitä. Siiri laitta joskus 21.30 yöunille nykyään ja syö kahden kolmen tunnin välein edelleen. Ensimmäiset unet nukkuu 3h mut ei kyllä tasan sitä enempää yhtään. Tissiä pitää saada ja en oo edes yrittänyt olla yöllä antamatta.. ajattelin olla yksvuotiaaksi asti kotona. Kesäkuussa voisin alkaa tissistä vierottaan. Olishan se ihana että sais tasaiset yöunet mut ihan hyvin mä silti jaksan vaikka tuota saakin imettää. Laita on vielä pinniksestä pois ja sänky siinä vieressä niin ei tarvi ko vähän nousta ja ottaa imetyksen aikana viereen. tyttö jatkaakin sitten unia. Jos taas nousen ylös asti imettään niin minä en kyllä tahdo itse saada itse sitten kunnolla takas unta. En tiä pitäiskö siirillä olla enemmän päivällä ruokaa.. mut ootan nyt siihen et voin aloittaa iltapuuron ja sit katsoa miten menee.. lihat tuleekin sitten seuraavaksi.
Pulloa tai tuttia ei osaa syödä joten oon alkanut pienellä makuannoksilla antaa vettä nokkamukista ruokailun yhteydessä kun kakka mennyt niin kovalle. ja hyvin mennyt :)
mut nyt hermostuuu tuolla kokonaan.. osaa melkein jo kontata :)
dream ja tyllerö 6,5kk
 
voi däämn. taas.
katosi pitkä teksti. :(
mutta siis. enhän mä nyt niiiiin paljon jaksa aina panostaa noihin ruokailuihin kuin haluaisin. varsinkin nuo isommat lapset on saanu puolivalmista einestä nokkansa eteen, varsinkin vauvojen ekat 6-7kk ja vieläkin varmasti joskus. yritän etsiä mahdollisimman vähän jalostettuja helposti valmiiksi ruuaksi saatavia ruoka-aineita.

joku kysyi töihin menosta... en haluis mennä vielä pitkään aikaan. mulla ei oo vakipaikkaa, ja mies opiskelee; tosin valmistuu kait vuoden sisällä. no, saa nähdä miten rahat riittää. voinhan joskus tehdä jotain sijaisuuksia; niitä kun pitäis siivousalalla löytyä. olen viimaksi ollut sairaalassa laitoshuoltajana.

meillä nuo pojat ei vielä ryömi tai kontaa; toinen tosin jo tänään eteni mun kännykän "perässä" mittarimatona muutamia senttejä. ja toinen nostaa itseään kontausasentoon ja heijaa jo itseään siinä. joten ei varmaan kauan mee kun jompi kumpi hokaa uuden taidon. :)

jaha. muutakin piti laittaa, mutta nyt ei jaksa. :) palaillaan.
 
moikka :)

ihanaa aurinko alkanut kunnolla paistamaan ja kelit lauhtumaan :) pääsee ulos kunnolla tuulettumaan ja tyttö nukkumaan hyviä päikkäreitä.
Ongelmana on kun tyttö herää vieläkin kahden kolmen tunnin välein tissille yöllä!!!
Syö viis kertaa päivässä siis aamupuuro veteen keitetty + annan samalla korviketta juomaksi jota kyllä vaan pikkusen hörppäilee. Varmaan alle puol desiä. + sitten tissiä päälle pari kertaa ja päikkäreille jonka jälkeen päivällinen lihakasvissosetta jota menee jo melkein purkillinen sit päivällä hedelmä/marjasosetta joku puoli purkkia ja sit iltapäivästä oon nyt antanut kasvissosetta (vielä lihasoseita syöynyt melko vähän) illalla sitten puuroa veteen keitettynä ja korvikkeet + tissit joka ruualle päälle tietenkin! onko tytöllä tissittely tapa vaan vai onko nälkä. Neuvola on ens viikolla ja sitten tiedän miten paino noussut. Alkaa vaan jo kauhistuttaan että miks ei tyttö nuku yöllä.. vai onko tää tapa ja joudun alkaa huudattaan yöllä!
Miten teillä menee??? Mulla kaverilla kaks viikkoa vanhempi vauva ja nukkuu jo yöt täysillä.
Meidän tyttö herää 8 aikaan ja laittaa päiväunille ulos n.10.30 aikaan ja nukkuu 2-3 tuntia ja sit iltapäivästä jotku tunnin unet ja sit laittaa yöunille n.20.30-21 aikoihin. Eilen kyllä viivästy unet ja vasta puoli yhdeltätoista nukkumaan. Silti herää ennen kahdeksaa ja tissiä kittaa koko ajan yöllä.

DREAM pidempien unien toivossa
ps. silti mielummin imetän vielä kuin lähden yöllä varsinkaan hakemaan korviketta. Maitoa tulee hyvin itsellä.
 
Viimeksi muokattu:
dream: Mulla esikoinen oli sellanen, että yöllä roikku vähän väliä tississä.. ei se ollut nälkää, vaan läheisyyden kaipuuta tms. Ei syönyt tuttia. Olin ihan toivoton ja väsynyt, kunnes joskus siinä 10kk neuvolassa sanoi neuvolantäti, että lopetat imetyksen niin loppuu yöriekkumisetkin. No, lopetin imetyksen ja siitä saakka on meidän likka nukkunu yönsä (muru täyttää toukokuussa jo 5v). Toki kaikki ovat yksilöitä, eikä tässä kai ihan näin vaan voi yleistää, mutta meillä oli kyse tästä. Ja oli jo sen ikäinen että pystyttiin siirtymään tavalliseen maitoon, niin meni ok.

Atsosta en osaa mittoja sanoa, ensi tiistaina neuvolalääkäri. Kokoajan kuitenkin kasvanut hoikkana poikana. Tissutellaan vielä ja sen lisäksi syö aamupuuron, ruuan, välipalan, ruuan ja vielä iltapuuron. Unille käy joskus 20-21, jolloin ottaa maidot. Sitten syö 5-6 aikaan. Yöllä kyllä saattaa kitistä kerran kaksi, mutta tutti suuhun niin unet jatkuu.. Nyt on ollut vähän levotonta, kun on ruvennut nousemaan konttausasentoon ja yöllä sitten tekee samaa unissaan niin itkuhan siitä tulee.

Pikkuvadelma ja Atso 8kk
 
Viimeksi muokattu:
Morjens,

Käytiin tytyn kanssa eilen neuvolassa ja painoa 8200g ja 68,5 pitkä. kasvu menee oikein mallikkaasti mut paino vähän tippunu. RUokaa menee kyllä hyvin ja kyllä tytöllä näyttää olleen yöllä vielä ihan oikeasti nälkä. Syö siis sen 5x päivässä ja illlalla annan tissin lisäksi korviketta jos huolii just ennen nukkumaan menoa. Sillä on kyllä ollut vaikutusta yöuniin ja ei herää niinkään usein syömään mut vielä heräilee kuitenkin. Silti unia jaksot pidentyneet. nyt siirryin lisämaitona tutteli 2 kun neuvolasta käski kokeilla. Eilen ekaa kertaa kokeili ja päiväunet nukkui kyllä hyvin. Ajattelin 10kk ikään asti imettää ja sitten lopettaaa. kesällä muutenkin "helpompaa" lopetella.Meidän neiti on alkanut sitten konttaamaan ja joka paikkaan menee :) ihana pikku tutkimusmatkailija. Neuvolan tätiki näytti eka kerran kirjoittavan että ihana tyttö.. ennen kirjoitellut että ihana vauva. Noh onhan tuo vielä pikkuvauveli mut suloinen sellainen. :)
dream ja tyty 7kk ja risat
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa!
Jotenkin ei ole viime aikoina ehtinyt täällä käymään, mutta oli mukava taas lukea teidän kuulumisia :)

Meillä Topias oli 2 viikkoa sitten 8kk neuvolassa. Pituutta oli 73cm ja painoa 8780g, hyvin oli siis kasvanut. Paino miinuksella, mutta niin on ollut koko ajan. Muuten ei neuvolassa kummempaa, lääkäri testasi pinsettiotteen ja tulihan se sieltä :)
Meillä konttaillaan tosi nopeasti paikasta toiseen, äiti ei aina pysy perässä. Ja on alettu nousta tukea vasten, vielä on seisominen huteraa ja poika onkin usein polvillaan pystyssä tukea vasten. Isi on pojan suosikki ja "ihkä" sanakin tulee mukavasti. Äiti onkin sitten jotain epämääräisempää :D Ja kissa tuntuisi olevan tulollaan oleva sana. Toistelee sitä kun meidän kissat tulevat lähelle. Kaikki tavarat ja paikat, jotka eivät ole sallittua kiinnostavat tietenkin eniten. Pitääkin tänään mennä hankkimaan pari turvaporttia.

Oli puhetta yöheräämisistä. Meillä poika ei yleensä herää yöllä ollenkaan. Menee nukkumaan noin 21-21.30 ja herää aamulla klo 7.30 maissa. Silloin saa maitoa ja joskus jatkaa vielä sen jälkeen äidin vieressä unia noin klo 9 saakka. Olen itse tosi aamu-uninen, niin tämä sopii minulle :) Minähän en enää imetä, eli varmasti se vaikuttaa yön pituuteen. Uskon toisaalta, että yöunien piteneminen osaltaan vähensi minulla maidon tuloa ja johti lopulta imetyksen loppumiseenkin. Meillä Topias on nukkunut alusta asti pääasiassa omassa sängyssä, vasta aamulla otan viereen hänet. Poika ei oikein osaa rauhoittua muualla kuin omassa sängyssään.

Nyt taas onkin ruoka-aika!

Mukavaa kevään odotusta!!

verve ja topias 8,5kk
 
Moikka!

Meidänki yöheräämiset on alkanut paranee.. ei onneksi enää niin usein heräile ja mä en jaksa ressata. Nukkuu vielä vieressä ja mulle ok. Pitää alkaa sit ku miehellä vähemmän töitä niin kokeileen sitä, että nukahtais iskän nukuttumana eikä vain tissille.
Tyttö konttailee ihan kauheasti ja nousee polvileen "puuta vasten" ja välissä seisomaan mut yleensä kun nousee seisomaan niin ei aina tajua, että pitää muistaa pitää silloinkin kiinni. Monet kerrat on selälleen lentänyt mut onneks pahemmalta vältytty. Harvoin kyllä ehtii netissä käydä enää kun koko ajan pitää seurata tyttöä.
Aloin just ikkunoita ja makkaria pesemään... mistä tuota pölyä oikein tulee? :) verhot ja kaikki pesuun vaan. Helpompi kyllä pestä, kun tyttö nukkuu.. vaikka oonkin tehnyt päätöksen, etten siivoais siirin nukkuessa vaan pitäisin ottasin omaa rentoutumisaikaa.. Mut on tuo jo niin kova menijä, että helpompi tehdä asioita nukkuessa.
Miten teillä sormiruokailujen laita? Oon ajatellut, että alkaisin nyt enemmän antamaan sormin syötäviä kun jo niin kiinnostaa. Maissinaksut menee hyvin mut vielä en oo ehtinyt kokeilla muita. Pitäis ostaa vihanneksia ja niitä alkaa keittelemään siirille.
mut pitää lähteä niitä ikkuinoita peseen ettei ihan laiskistu..
hyvää kevättä ja lauhojia ilmoja kaikille :) piti nostaa pinoa ettei ihan huku loppupäähän :)

dream ja tyllerö 8kk 2pv
 
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!
Käyn lukemassa kuulumisianne, vaikken itse ole kirjottanutkaan aikoihin.
On mukavaa seurailla teidän arkitouhujanne ja lasten kasvua.
Verve ja dreamer kirjotteli pakastealkioiden siirtämisjutuista. Minkälaisia ajatuksia teillä tällä hetkellä niistä on? Entä muilla?
Meillä on toiveena saada sisarus meidän (nyt 9kk vanhalle) pojalle. Varattiin aika samalle lapsettomuuslääkärille, jolla käytiin aiemminkin. Pakkaseen jäi alkioita, joten sieltä toivotaan apua. Saas nähä, mitä elämä meille tällä kertaa tarjoaa...
Arki menee tällä hetkellä kivasti. Poika on tyytyväinen ja nautimme hänestä ja perhe-elämästä. Poika painelee taaperokärryn kanssa kovaa vauhtia. Pian onkin aika ostaa hänelle ihkaensimmäiset kengät!!!
Ihanaa, kun on kevät ja valoa!!!
Mitä teille muille kuuluu?
Onkos fifiris vielä taustalla?
 
Hei kaikki! :wave:

Täällä on noin kuukauden ajan pikkumies ryöminyt ja kovasti nousee konttausasentoon, sekä yrittää nousta ylös. Eilen neuvolassa pituutta ol 76,5cm ja painoa 9630g. Vihdoin paino alkaa olla nousussa, kun on koko ajan mennyt tasaisesti alakäyrällä. Poika on iloinen ja hyvin itsepäinen. Jos asiat ei mene niinkuin hän haluaa, alkaa kiukuttelu. :headwall: Neuvolassa ei olisi millään antanut mitata ja punnita. Myös vaunuissa nukuttaminen ei enää onnistu, kun könyää ylös kopasta. Otettiin rattaat käyttöön ja ne aiheuttivat kovan huudon. Ei olisi millään suostunut istumaan niissä. Neuvolassa sanoivat, että yleensä tuo pettymysten ilmaisu on pahimmillaan puolentoist vuoden iäs et ei ainakaan helpommaks mene. :stick:

Nyt on myös selvästi poika alkanut viihtyä isänsä kanssa ja innostuu oikein kun isä tulee töistä. Mut isän syöttäessä tai nukuttaessa usein vaan naureskelee. Taitaa isi olla meillä se hauskuuttaja, kunnes äiti tulee ja komentaa. =) Ruokaa poika syö hyvin ja rintaa myös muutaman kerran päivässä. Nukahtaa usein rinnal päiväunilla, jos ollaan kotona. Yöksi olen nyt nukuttanut omaan sänkyyn maitopullon kanssa. Välillä nukahtaa ilmankin. Herää kuitenkin yöllä syömään ja haluaa viereen.

Tuntuu et hampaat vaivaavat välillä. On kaksi vasta puhjennut. Viime yönäkin heräs ja huusi, kuin hyeena. Ei meinannut millään rauhoittua. Ja äiti ihan silmät ristis! |O Tutti ei enää kelpaa niin hyvin kuin ennen, eikä aina rintakaan, kun oikein suuttuu. Laitoin supon sit varmuuden vuoksi ja kun rauhoittui niin rinnan kanssa nukahti. Pitäis hiljalleen alkaa vieroittaa. Olen meinannut kesäl ottaa töitä vastaan jos vaan jotain on. Poika aloittaa hoidon elokuussa. Onhan se haikeaa, mut jos sitä piakoin hankkis sisaruksen niin sitten vois poikakin olla kotona osan aikaa. Ja toisaalta töihinkin on kiva palata.

Meillä ei kyllä vielä ole suurempia suunnitelmia kakkosen hankkimisesta. Mies ei jaksaisi hoitoja aloittaa taasen, vaikka mullehan ne hoidot tehdään, mut kokee sen raskaana. Ehkä kuitenkin muuttaa mieltään kun aikaa kuluu. Asunto olis tarkoitus syksyl laittaa myyntiin ja etsiä sopivampaa. Kolmio riittäis mut neliötäkin vois kattoa. Riippuu hinnoista. Ja tosiaan vaikka ei ite viel toista hankita, niin syksyllä poika saa taas 2 uutta serkkua. =) Mun sisko ja miehen veljen vaimo saa lapset. On sit kivaa yhdes tehdä vaikka retkiä ja muuta kun lapset kasvaa ja on saman ikäisiä. Siskoni odotti jo viime syksynä, mut se keskeytyi ennen rv 10. Nyt kuitenkin on uudelleen raskautunut ja eiköhän nyt pikkuinen pysy matkassa.

Meillä on alettu myös purra rintaa jos maitoa ei tule. :vampire: Tuntuu kyl mukavasti ja olenkin nippassut poskeen (en siis mitenkään kovasti, mut et irrottaa rinnast) ja sanonut tiukasti ettei saa purra. Tuntuu et nyt alkaa ymmärtää ja onkin vähentänyt puremista.

Siinä kaikki tällä kertaa. Meilläkin vielä yöt valvotaan ja tissutellaan, mut eiköhän sekin lopu tässä kesän aikana. On sit helpompi hoito aloittaa.
Mukavaa kevättä ja pääsiäistä kaikille!
Miukula ja Aaron 9kk ja 6pv
 
Moikka, kuulumisia tännekin pitkästä aikaa!

Meillä poika on nyt siis n. 8,5kk vanha ja neuvolassa viimeksi mitat (8kk) oli 73cm ja 8kg. Paino menee alakäyrällä, kuten on mennyt koko ajan. On niin kova liikkumaan ja aika pieniruokainenkin kai loppujen lopuksi.
Tosiaan meillä kontataan lujaa ja noustaa tukea vasten sekä kävellään "puita pitkin".
Pälpätys kuuluu tasaisesti leikkiessä, ihanasti jokeltaa ja tavuja harjoittelee. :)

Yöt nukutaan tosi hienosti, ei syö enää yöllä ja nukahtaa omaan sänkyyn illalla. Toisinaan tuttia säädetään yön aikana kerran pari. On mahtavaa, kun poika on oppinut nukkumaan! Näin kun ei todellakaan ole aina ollut... Päiväunia nukkuu kahdet, aamupäivällä ja iltapäivällä.

Hampaita ei ole vielä ainokaistakaan, vaikka ikenet on aika turvonneet olleet jo jonkin aikaa ja kuola valuu... Tulee varmaan kaikki hampaat kerralla suuhun sitten. :D

Meillä ei ole suunnitelmissa sisarusta koittaa saada ainakaan vielä lähiaikoina. Pakastimeen ei jäänyt mitään, joten homma alkaisi alusta taas. Mutta tosiaan voipi olla, että poika jää ainoaksemme, ainakin hoidoilla saaduksi lapseksi.

Meidän poju menee syyskuun alussa tarhaan, kun minä aloitan työt. Huoh, aika menee kovin nopeasti! Mutta meillä on melkeinpä pakko mun mennä töihin, jotta pärjätään taloudellisesti mukavasti. Siten, että elämästä voi myös nauttia sitten vapailla ja lomilla, eikä venyttää senttejä.:)

Kesää odotellaan kovasti, että päästään ulkona puuhaamaan enemmänkin. :) Ja mökkeilemään...

Mukavaa Pääsiäistä kaikille teille ja ois kiva lukea muidenkin kuulumisia! :wave:

Astrid ja poika 8kk 1vko
 
Heippa ja mukavaa Vapun odotusta!!

Ei kovin usein ehdi käydä kuulumisia lukemassa, mut nyt kerrankin oli rauhallinen hetki :) Aina kun ita läppärin syliin, niin Topias haluaa heti tulla painelemaan nappeja. Pitää vähän salaa käyttää konetta, jos meinaa saada jotain kirjoitettuakin ;)

Topias on hyvin aktiivinen poika, kävelee tukea vasten ja kävelykärryllä. Pölöttää ja päristelee ihan koko ajan :) Kaikki ruoka maistuu hyvin, toivottavasti on hyvin kasvanutkin. Ainakin isompaa vaatetta on saanut ottaa käyttöön. Meillä ens viiikolla 10kk neuvola, sitten tietää taas strategiset mitat.

dream: Mä annan aina Topiakselle ruokaillessa jotain sormiruokaa, olen antanut noin 6kk iästä asti. Höyrytettyä porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, parsaa, kurkkua paloina, koonaisia pitkiä papuja yms. Parsakaali ja parsa ovat pojan supersuosikit :) Joskus annan kylmää keitettyä nuudelia ja spaghettia, spaghetti ja kastikekin menee pöydältä käsin syötynä hyvin, mutta sotku on sen mukaista sitten :) Annan hedelmiä paloina, banaanin puolikkaana ja hyvin menee. Leipää annan myös, yritän valita aina luomua ja mahdollisimman vähäsuolaista. Maissinaksuja välillä meilläkin, nyt ollut viimeaikoina vähemmän. Näiden kaikkien lisäksi annan kuitenkin liha-kasvis- ja hedelmäsoseita, muuten ruokailussa menisi aina reilu tunti ja kohta olisikin jo uuden ruuan aika.

uskallanko: Me on vähän ajateltu kesällä koettaa onneamme pakastealkion suhteen, mutta tarkkaa aikaa ei olla sovittu. Fiiliksen mukaan mennään.

Meillä Topias on menossa päiväkotiin elokuussa, kun palaan töihin. Töihin paluu on samalla mukava ajatus ja samalla jännittää laittaa lapsi hoitoon. Mutta taitaa olla kovempi paikka äidille kuin pojalle.

No nyt taas tuhotaan jotain olkkarissa, taitaa olla aika lopetella tällä erää.

Aurikoisia ulkoilukelejä!!!

verve + Topias 9kk 3vk
 
Kurkistanpa pitkästä aikaa tänne. Ajattelin toivottaa teille hyvää kesän alkua.
Viime kesänä näihin aikoihin oli tosi jännät paikat. Tuntui uskomattomalta ajatella, että pian ehkä vihdoin saisi sen oman, kauan kaivatun lapsen. Nyt lähestyy meidän esikoisten ekat syntymäpäivät. =)
Niinkuin aiemmin kerroin, olemme toivoneet sisarusta. Pääsimme nopeasti hoitoon ja ihme ja kumma, eilisen raskaustestin mukaan pas on tuottanut tulosta. Odottelevalla asenteella mennään siis tänäkin kesänä. Toivon mukaan. En tietenkään vielä uskalla toivoa liikoja.
Mitä teille muille kuuluu? Toivottavasti olette onnellisia. :hug:
 
Uskallanko mieletön juttu, että olet siis raskaana!! Oikein paljon onnea ja toivon, että kaikki menee hyvin loppuun asti. :)

Meillä menee hienosti pojan kanssa. Ikää on pian 10kk ja hän oppi juuri kävelemään. :) Nyt ollaan vielä kesä kotosalla ja sitten on tarhan aloitus edessä, kun menen töihin.
Kesälomaa vietellään kotimaan matkailun ja mökkeilyn merkeissä, mies jää pian lomalle myös.

On kyllä ihmeellistä, että kohta poika täyttää vuoden. Tätä on toivottu ja odotettu vuosia, joten ei voi sanoin kuvailla, miten hienolta tuntuu olla äiti.:heart:

Toivottelen myös oikein ihanaa ja lämmintä kesää kaikille kanssasisarille tänne! :cool:
Kuulumisia ois kanssa kiva lukea! :)
 
Heippa pitkästä aikaa!

Kyllä meidän pino on hiljainen. Enpä kyllä itekään pahemmin kirjoittele, mutta mielelläni luen mitä teille kuuluu. Aika menee kyllä liian nopeaan. Huomenna äidin pieni käärö on jo 11kk, eikä ole enää pieni :O. 10 kk neuvolassa ei poika ollut kasvanut kuin puoli senttiä ja paino oli laskenut :(. Hänel oli yksi viikko sellainen, ettei ruoka maistunut ja minä ja mieheni oltiin vatsataudis, että varmaan pojankin olo oli hieman huono. Nyt olen kotipuntarilla punninnut ja näyttäis et puol kiloa olis ainakin tullut painoa lisää. :D

Aaron oppi myös nousemaan ja istumaan tossa 10kk alkupuolel ja nyt on jo pari viikkoa kävellyt ympäri pöytää ja sohvaa pitkin. Nyt jo on tasapainoa löytynyt, kun aluksi kaatui useasti. Myös konttailee hieman, mut enemmän liikkuu ryömimällä. Nyt saa olla koko ajan kieltämäs kun poika tykkää läpsiä televisiota ja muutenkin kaikki laitteet kiinnostaa. Varsinkin tietokone ja dvd-soitin. Välillä oikein toivois et olis viel pieni ja nätisti paikallaan. Mut onhan se ihanaa et kasvaa ja kehittyy. :heart:

Poika tykkää taputella ja puhelee omaa kieltään, sekä tykkää kylpemisestä kovasti =). Sitten tuleekin huuto, kun ottaa kylvystä pois. Omaa tahtoa löytyy rutkasti. Tuntuu kuitenkin siltä et alkais ymmärtää, kun häntä kieltää. Ainakin kattoo heti, kun koskee johonkin mihin ei saisi, et miten äiti reagoi. Nyt on poika nauttinut suunnattomasti, kun pääsee ulos kevyissä vaatteissa ja keinuminen on huippu kivaa. Kuumuus on kyllä öisin vaivannut, kun poika niin kovasti hikoilee. Touhuaa hiki päässä kyllä päivisinkin. Myös ruoka on maistunut huonommin kun on lämmintä. Muuten kyllä syö hyvin. Varsinkin sormiruoka on mieluista: raejuusto, omena, banaani, viinirypäleet ja leipä menee hyvin alas.

Viime aikoina on myös tullut uusia hampaita, jotka on vaivannut hieman iltaisin :|. Olenkin antanut pojan nukahtaa viereen. Nyt kyllä pitäisi taas alkaa omaan sänkyyn nukuttaa, koska kuumalla ilmalla on parempi nukkua, kun on tilaa. Ja tosiaan elokuussa aloittaa poika hoidon, niin pitää saada häntä vähän irti minusta. On kovasti eroahdistusta heti kun äiti katoaa näkyvistä. Kuinka monen pikkuinen syö vielä rintaa? Minä olen vielä antanut ja se on paras lohduntuoja edelleen. Nyt kyllä pitäis alkaa lopettaa, ihan sitä hoitoa ajatellen. Ja sais nuo yötkin sen suhteen rauhallisemmiksi. Meillä kun mielellään nappaa rinnan suuhun kun vieressä nukkuu, vaikka ei nälkä olisikaan :ashamed:. No miehel alkaa loma heinäkuussa, niin jos sit yrittäis lopettaa yötissittelyn kokonaan. Meinaan jos tulee raskaita öitä, niin sit on molemmat valvomas vuorotellen. Silti imetyksen lopettaminen on jotenkin haikeeta.

No huomenna mennään tutustuu päiväkotiin ja saas nähdä mitä poika tuumaa. Yleisesti kyllä pitää toisista lapsista ja on kovin kiinnostunut heistä. Hyvää kesää kaikille ja kirjoitelkaas muutkin. Niin ja Uskallanko: Onnea plussatestistä, toivottavasti pysyy loppuun saakka pikkuinen matkassa!

Miukula ja Aaron huomenna 11kk
 
Uskallanko: Onneaonnea! Mahtavaa kuulla, että pas onnistui. Ollaan myös ihan tässä lähiaikoina menossa yrittämään pasia. Jännittää selviääkö alkiot sulatuksesta:|

astrid ja miukula: meidänkin poika menee kesän jälkeen päiväkotiin. Topias tykkää muista lapsista ja on tosi aktiivinen. Siksipä uskon, että tulee mahdollisen alkujärkytyksen jälkeen tykkäämään päiväkodista. Topias pärjää hyvin isovanhempien hoidossa, mutta kyllä sitten huomaa kun äiti tai isä tulee, että ikävä on ollut. Mutta ei kuitenkaan itke ikävää kun ollaan poissa.

Meillä Topiaksella on oikea "minä itte" vaihe menossa. Mitään ruokaa ei oikein saisi syöttää ollenkaan, vaan kaikki on saatava ottaa itse. Muutenhan tämä on hyvä, mutta välillä syöminen venyy hurjan pitkäksi ja aina ei siihen olisi aikaa. Nyt on myös "ottaa vaipan pois" vaihe ja tyyppi haluaa mennä täällä nakupellenä :p No, ihan kiva sekin, kun on lämmintä. Pottaa välillä kokeillaan, mutta useimmiten ei kuitenkaan just oikeaan aikaan… Topias ei vielä kävele ilman tukea, mutta tukea vasten ja kärryllä mennään lujaa. On myös oppinut kiipeämään portaat yläkertaan. Kissojen perässä mennän lujaa, kissaparat. Onneks ovat hyvin tottuneet poikaan :)

Meillä oli eka lentomatka viikko sitten, kun käytiin lomalla Belgiassa. Lennot menivät yllättävän hyvin, poika nukkui suurimman osan ja osa ajasta käveltiin käytävällä :) Muutenkin Topias selvästi nautti reissusta ja uusista asioista, uskaltaa hyvin suunnitella matkoja jatkossakin :cool:

Aurinkoista kesää! Yritän ehtiä kirjoittaa kuulumisia vähän useamminkin :)

verve + Topias 11kk 12pv
 
Hei!
Olenpa meinannut unohtaa koko tämän ryhmän :) niin on tainneet muutkin :) Meidän tyttö on nyt 1wee ja ihana reipas pikku taapertaja. Vasta oppiniut kävelyn salat ja nyt mennä viipottaa, vaikka välissä vielä konttailee. Kohta alkaa päiväkoti, kun äiti lähtee töihin.
AJattelin että siirrän ryhmän 1-2 vuotiaisiin. Jospa joskus ehditään kertoa kuulumisia, missä mennään.
¨
dream ja tyllerö 1wee
 

Yhteistyössä