Loukkaannuin, kun neuvolassa puututtiin 2kk vauvani tuttipulloon

  • Viestiketjun aloittaja "Anna79"
  • Ensimmäinen viesti
"Anna79"
Pieni vauvamme syntyi aika keltaisena ja oli huono syöjä. Uskoin täysimetyspainostukseen ja imetin kotona, vaikka homma ei toiminut lainkaan. Neuvolan kontrollissa huomattiin, että paino alle syntymäpainon ja alkoi viikkojen hässäkkä lääkäreillä jne. Vauvalle määrättiin lisäruoka pullosta.

Nyt olemme eri kokeilujen kautta löytäneet tasapainon, jossa päivällä imetän vauvaa ja yöllä, jolloin syö huonosti, annamme ruuan pullosta. Saan yöksi pumpattua yhden maitosatsin ja toinen korviketta. Vauva on tällä kasvanut hyvin.

Lääkärit sanoivat lisäruuan määrätessään, että 2kk iässä, jos kasvanut, niin pullo pois. Olin eilen neuvolassa ja neuvolantäti aloitti hirvittävän kuulustelun, vieläko saa pulloa ja painostuksen, että pullo heti pois.

Pahoitin mieleni tuosta neuvolan toiminnasta.tunnen syyllisyyttä,että vauvan kanssa kotiin päästyä en kuunnellut vaistoani, joka sanoi, että vauva ei saa imetyksestätarpeeksi ruokaa, vaan jatkoin vaan pelkällä rintamaidolla. Nyt olemme löytäneet meille hyvin toimivan tasapainon ja minusta neuvola tunkee perheemme yksityiselämään. En ymmärrä, miksi neuvolajärjestelmä ei keskity todellisten ongelmaperheiden tukemiseen, vaan väkisin tunkee sisään perheen arkeen ja aiheuttaa pahaa mieltä.
 
"Vieras"
Joskus neuvolasta saa tosi tökeröitä kommentteja, niin mäkin oon saanut... Mutta anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja tee just niinkun teille on ihan parasta! Mä jätin sitten osan asioista kertomatta, kun oli joku sijainen. Meidän oma terkka oli aivan ihana ja hänelle pystyin ihan kaikesta puhumaan! Jos teillä sujuu noin, niin jatkatte samalla tavalla!! Tsempit sinne!!
 
  • Tykkää
Reactions: mmam
"vieras"
sinä olet vielä hormonihuuruissa myös ja varmasti koet sinulle tärkeät asiat voimakkaampina kuin ne ovatkaan, eli en usko alkuunkaan että neuvolassa olisi ollut tarkoitus tentata tai syyllistää!
 
No ei ne mitään jumalia ole, ne terkat. Meillä on vaihtunut tosi usein neuvolantäti ja on ollut kaikennäköistä hiihtäjää. Niille pitää vaan sanoa, että tää on hyvä systeemi ja meillä tehdään näin. Jotkut siitä loukkaantuu mutta mitä sitten, se on niiden ongelma.. Teillä ei kuitenkaan tehdä mitään oikeasti väärää.
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
äippä x2
No onpas typerää käytöstä. Meillä jouduttiin kuopukselle antamaan lisämaitoo, koska ei myöskään kasvanu pituus eikä paino. Sit kun alko saamaan sitä lisämaitoo niin kyllä se oman maidon tulo väheni jonkun verran, eli iteltä ei sen takia sit tullu enää niin paljon kun olis vauva tarvinnu. Varmasti olis saanu sen maidon määrän lisättyä kun olis viikon imettäny jatkuvasti, mutta meijän tyttö ei muutenkaan suostunu oleen tissillä kauaa ja kun oli huomannu miten helposti pullosta sai ei suostunu enempää oleen tissillä. Näin käy tosi usein ja musta hassua et teitä oikein painostettu, eihän sitä maitoo varmasti tuu edes tällä hetkellä tarpeeks vauvan tarpeisiin ja voi olla että ei halua siitä pullosta vauva luopua. Anna noitten juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
"vieras"
Tuo yösyttö on tärkein syöttö, jotta imetys onnistuu, kannattaa välillä koittaa olla ilman pulloa.
Neuvolassa usein sanotaan aika suoraan asiat, mä tykkään heidän tyylistä, tietenkin kun hormoonit on vielä ihan sekaisin niin kaikki tuntuu paljon pahemmalta mitä ne oikeasti on.
 
Neuvolan th:t eivät aina ole oikeassa. Ja ennenkaikkea (neuvo kuullostaa hyvältä) on hemmetin paljon merkitystä miten neuvo annetaan. Ja sinä äitinä kuuntelet neuvot, mutta teet päätöksesi ihan itse (tai lapsen toisen vanhemman kera).
Meidän alueella oli th joka varmasti torppasi enemmän imetyksiä kuin luulisi olevan mahdollista, antoi ihan käsittämättömiä lisäruoka- ja korvikeohjeita jo 1kk ikäisille vauvoille...
Minunkin käski juottaa vauvalle 5 viikon iästä korviketta, sensijaan täysimetin puolen vuoden ikään ja osittaisimetin 1v4 kk ikään. Suuttui suorastaan kun en vaihtanut korvikkeeseen:O
 
[QUOTE="vieras";27182039]sinä olet vielä hormonihuuruissa myös ja varmasti koet sinulle tärkeät asiat voimakkaampina kuin ne ovatkaan, eli en usko alkuunkaan että neuvolassa olisi ollut tarkoitus tentata tai syyllistää![/QUOTE]

Varmaan ihan totta mutta neuvolassa on töissä jotain tosi vahvoja mielipiteitä omaavia henkilöitä.

Mun vauvalla oli joskus sikainfluenssan aikoihin neuvola ja siellä kysyttiin otetaanko rokote. En halunnut ottaa rokotetta ja terkka "heitti" mut alastoman vauvan kanssa käytävään, koska voidaan varmaan pukea sielläkin, kun monet muut odottavat rokotetta ja heidän on se päästävä ottamaan. Ja muutenkin tarkastus loppui niinkuin siihen...

Vaihdoin kyllä ton jälkeen terveydenhoitajaa.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27182063]Tuo yösyttö on tärkein syöttö, jotta imetys onnistuu, kannattaa välillä koittaa olla ilman pulloa.
Neuvolassa usein sanotaan aika suoraan asiat, mä tykkään heidän tyylistä, tietenkin kun hormoonit on vielä ihan sekaisin niin kaikki tuntuu paljon pahemmalta mitä ne oikeasti on.[/QUOTE]

Kaikille vaan ei satu ihan oikeesti fiksuja terkkoja... Meidän matkan varrelle on sattunut jos jonkinlaista terkkaa... Yksi sijainen sanoi, että EU-direktiivien mukaan ei saanut tiettyjä juttuja tehdä. En kai mä minkään direktiivien mukaan lastani kasvata ja syötä! Jos itselle on sattunut ihana terkka, niin se ei tarkoita, että kaikki sellaisia olisi! Ja jos ei maitoa tule, niin sitä ei tule. Ei lasta voi nälässäkään pitää! Korvike ja pullo on oikeesti hyvä vaihtoehto (itse olen sekä imettänyt, että antanut korviketta, joten tiedän, mitä se on).
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";27182063]Tuo yösyttö on tärkein syöttö, jotta imetys onnistuu, kannattaa välillä koittaa olla ilman pulloa.
Neuvolassa usein sanotaan aika suoraan asiat, mä tykkään heidän tyylistä, tietenkin kun hormoonit on vielä ihan sekaisin niin kaikki tuntuu paljon pahemmalta mitä ne oikeasti on.[/QUOTE]

Imetyksen onnistuminen ei ole minulle prioriteetti, vaan se, että vauvani saa ravintoa. Meidän perheellä on, kiitos vaan, tähän toimiva malli, joten neuvola ja muut lahkolaiset saisivat mielestäni antaa meille tilaa ja rauhaa :(
 
  • Tykkää
Reactions: Söpön pojan mami
"Aloittaja"
Varmaan ihan totta mutta neuvolassa on töissä jotain tosi vahvoja mielipiteitä omaavia henkilöitä.

Mun vauvalla oli joskus sikainfluenssan aikoihin neuvola ja siellä kysyttiin otetaanko rokote. En halunnut ottaa rokotetta ja terkka "heitti" mut alastoman vauvan kanssa käytävään, koska voidaan varmaan pukea sielläkin, kun monet muut odottavat rokotetta ja heidän on se päästävä ottamaan. Ja muutenkin tarkastus loppui niinkuin siihen...

Vaihdoin kyllä ton jälkeen terveydenhoitajaa.
Ihan kauheaa. Tuo tuntuisi kyllä todella pahalta, että pieni kylmissään käytävälle puettavaksi :eek:
 
[QUOTE="Aloittaja";27182168]Ihan kauheaa. Tuo tuntuisi kyllä todella pahalta, että pieni kylmissään käytävälle puettavaksi :eek:[/QUOTE]

No meillä on ollut ihan normikäytäntö esim. lääkärineuvolassa että käydään mittauksilla th:n luona, sitten käytävälle vaipassa lääkäriin jonottamaan ja joskus lääkäristä käytävälle pukemaan. Mitä väliä sillä on pukeeko lapsen käytävässä vai huoneessa, turhahan sitä aikaa on pukemiseen siellä huoneessa käyttää?
 
aivan
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27182199:
No meillä on ollut ihan normikäytäntö esim. lääkärineuvolassa että käydään mittauksilla th:n luona, sitten käytävälle vaipassa lääkäriin jonottamaan ja joskus lääkäristä käytävälle pukemaan. Mitä väliä sillä on pukeeko lapsen käytävässä vai huoneessa, turhahan sitä aikaa on pukemiseen siellä huoneessa käyttää?
Ja meillä tehdään näin jo sairaalassa vastasyntyneen tarkastuksella. Vaippasillaan omaan huoneeseen pukemaan. Turhaa sitä lastenlääkärin aikaa on käyttää siihen, että jokainen äiti pukee vauvansa, kun voitaisiin ootta jo seuraava sisälle. Lääkäreistä on tuolla alalla pulaa!
 
"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27182199:
No meillä on ollut ihan normikäytäntö esim. lääkärineuvolassa että käydään mittauksilla th:n luona, sitten käytävälle vaipassa lääkäriin jonottamaan ja joskus lääkäristä käytävälle pukemaan. Mitä väliä sillä on pukeeko lapsen käytävässä vai huoneessa, turhahan sitä aikaa on pukemiseen siellä huoneessa käyttää?
Ok, tulkitsin itse viestin niin,että tuolla tuo ei ollut käytäntö, vaan eleellä haluttiin kritisoida rokottamatta jättämistä.
 
"Vieras"
Ja meillä tehdään näin jo sairaalassa vastasyntyneen tarkastuksella. Vaippasillaan omaan huoneeseen pukemaan. Turhaa sitä lastenlääkärin aikaa on käyttää siihen, että jokainen äiti pukee vauvansa, kun voitaisiin ootta jo seuraava sisälle. Lääkäreistä on tuolla alalla pulaa!
Olen lääkäri. En tosin lastenlääkäri, mutta terveyskeskuslääkäri kuitenkin. Mielestäni asiakkaamme on laitettu liian tiukille kiireellä kehuskelulla. Mukamas aika ei riitä mihinkään. Kuitenkin vaikkapa vauvaa voi neuvoa puettavaksi, kun lääkäri käyttää konetta. Hieman liikaa on annettu periksi ihan normaalista ihmisen kohtaamisesta muka tehokkuuden nimiin. Minulle oli yllätys, että vaa-alla piti käydä ennen lääkärin tapaamista. Aivan kuin siinä aluksi juteltaessa ei voisi kehottaa potilasta käymään vaa-alla ja tämän tehtyä mitata verenpainetta.
 
On kyllä törkeä neuvolatäti. Mutta eipä kannata välittää.

Meillä oli tosi ihana terkka. Tyttö sai laitokselta asti lisämaitoa, kun paino putosi jo siellä heti. Ja siitä oli tosi vaikea päästä eroon. Tästä syystä mulla ei maito noussut koskaan ja tyttö oli osittaisimetyksellä vain 2kk ikään. Terkka ei sanonut mitään, kun kerroin lopettaneeni imetyksen. Eikä siihen sen enempää sitten puututtu. Nyt tämän toisen kanssa haluaisin imettää ainakin puoli vuotta, niin kuin olisin halunnut esikkoakin, mutta en pety vaikka toisin kävisi.
 
[QUOTE="Aloittaja";27182228]Ok, tulkitsin itse viestin niin,että tuolla tuo ei ollut käytäntö, vaan eleellä haluttiin kritisoida rokottamatta jättämistä.[/QUOTE]

Näin juuri.

Ei mua haittaa jos vauva pitää pukea muualla tai sanotaan että on kiire tms. Mutta se että noin ei meillä normaalisti toimita ja että koko tarkastus loppui siihen (oli toki otettu paino yms. muttei kysytty oisko mulla mitään kysyttävää tms.). Ja tää nainen oli aina ennen ollut ihan mukava.
 
Jag bara undrar
Voi ristus tätä uusavuttomuutta. Vauvaa kuuluu imettää ensimmäiset kuusi kuukautta. Pullo pois ja heti. Ei kannata syyttää peiliä, jos naama on vino. Ei ole neuvolan vika, että teette asiat väärin.
 
vieras22
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Meillä 2 kk vanha vauva saa imetyksen lisäksi pulloa, ja ihan vaan "huvin vuoksi", silloin kun olemme esim. yleisillä paikoilla missä en halua imettää. Eikä terkka ole sanonut siihen mitään, tai siis, ennemminkin ohjeisti kuinka paljon korviketta/ pumpattua maitoa kannattaa varata mukaan että riittää jos esim. lähden asioille ja jätän vauvan hoitoon.
 
Ap, luota omiin vaistoihisi ja teet niinkuin homma toimii ja tuntuu hyvältä.

Juuri se, että vauva saa ravintoa on tärkeintä.:attn:

Minä yritin ja yritin ja yritin imettää 3kk, vaikka maitoa tuli vähän ja imetystilanteet olivat sitä että poika itkin ja usein minäkin. Kasvu hidastui ja minä vain hoin itselleni, että kyllä se imetys vielä onnistuu ja maitoa alkaa tulla enemmän. Söin, join, "pesin" vauvan kanssa ihokontaktissa peiton alla, imetin 23/7, kuvittelin Niagaran putouksia, kävin akupunktiossa. Soittelin sinne ja tänne ja ravasin milloin missäkin opettelemassa asentoja ja tekniikoita imetykseen.

Oli vaikeaa tehdä päätös imettämisen lopettamisesta, vaikka näin että poika söi mieluummin pullosta ja oli tyytyväinen saatuaan itsensä kylläiseksi.

Kuulostat ap tervejärkiseltä, rakastavalta äidiltä.
Jos osittaisimetys toimii hyvin teidän perheessä, niin mahtavaa!
Pääasia, että vauva kasvaa ja koko perhe voi hyvin.

Ihanaa vauva-aikaa!:heart:
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";27182990]Ihan järkevä neuvo.

Ei kannata loukkaantua ihan joka asiasta mitä joku sanoo. Kai neuvolassa on tarkoitus muutakin jutella kuin vain silitellä myötäkarvaan.[/QUOTE]

Silitellä myötäkarvaan? Lääkärin mukaan oli todella lähellä, että vauvamme kehitys ei häiriintynyt, kun ei saanut tarpeeksi maitoa alussa täysimetyksellä. Tämän huomioon ottaen en teidän imetysuskovaisten mussutuksesta välitä :)

Sen sijaan julkisen terveydenhoidon tulisi keskittyä vauvojen terveyteen eikä tunkea kodin reviirille.
 
Niinku moni on jo sanonu niin luota omiin vaistoihisi! Joskus ne sanoo kyllä ihan älyttömiä asioita. Ja joku sano että suoraa puhetta niin varmaan joo mut jos ois ees todellista suoraa puhetta eikä sitä kirjassa näin lukee mikä ei todellakaan päde arjessa.
 

Yhteistyössä