Loukkaannuinko turhasta? Neuvolasta kyse

  • Viestiketjun aloittaja maamukka81
  • Ensimmäinen viesti
"mö"
ap miksi loukkaannut siitä, että joku huomaa sinun lapsellasi olevan jossain määrin kehityksessä ongelmia ja viivettä?? Ota apu vastaan avoimin mielin, sillä tuosta voi lapsellesi tulal vielä suuria ongelmia, jollei pysy joukon mukana... koulukiusaamista, sosiaalista eristäytymistä yms. Ei pidä vähätellä lasten ongelmia ja loukkaantua siitä että oma lapsi ei olekaan täydellinen!
 
"mö"
[QUOTE="aapee";28014353]Olet oikeassa siinä, että 5-vuotisneuvolassa tarjottiin lähetettä fysioterapiaan mutta en halunnut lähetettä. Koska lapseni kehittyy omaa tahtiaan. Meillä tyttö jotenkin hypätessä tai vaikka juostessa taipuu pylly pitkälle ja jaloista ei oikein saa voimaa. Polvet taipuvat sisäänpäin ja se varmasti vaikeuttaa myös,. Lapsi liikkuu toisten kanssa kyllä omalla tavallaan eli yleensä on se määrääjä leikissä ja muut tottelee :) Välttää sillä tavalla sen että tarttis juosta kilpaa tai muuta vastaavaa. Eli pärjää hyvin. Meillä kotona kävellään esimerkiksi parin sadan metrin päässä olevaan leikki puistoon. Mies ei kyllä liiku ollenkaan, ei ulkoile eikä mitään, mutta minä tosiaan kävelen lasten kanssa vapaapäivinä päivittäin leikkipuistoon.[/QUOTE]

ÖÖÖÖ 200 metriä kävellen :O Ei vi...u tän on pakko olla provo.
Meillä tuon ikäisenä lapset käveli metsissä 5-10km, kuopus oli 5-vuotiaana mukana tunturi vaelluksella ja mentiin 5 päivässä 50kilsaa... huh huh ja hyvin pysy perässä..
Nyt kiireen vilkkaa lapsi johonkin ohjattuun ryhmään harrastamaan, liikunta on kuitenkin kaiken perusta, ei sillä lukemisella terveyttä edistetä!!!!

Tekeekö sun lapsi kuperkeikkoja, kärrynpyöriä, kiipeileekö puissa? Mä olisin TODELLA huolissaan jos mun lapsi ois tuon ikäisenä noin taitamaton!
 
En ole vielä ehtinyt lukea koko ketjua, mutta vastaan sun ensimmäisen viestin pohjalta.

Meillä esikoisella ei sujunut 5-vuotisneuvolassa oikein mikään, eli kaikilla osa-alueilla suurinpiirtein oli tädin mukaan häikkää. Saatiin lähete lastenneurologille sekä fysio- ja toimintaterapiaan. Ja mun mielestä on tosi hyvä, että asiaan puututtiin jo näin varhain; jos jotain kehitysviivästymää olisi, niin lapsi saisi avun hyvissä ajoin ennen koulun alkua. Lapsi on tosi liikkuvainen ja menevä ollut aina, joten epäiltiin jonkinlaista lihasheikkoutta. Osaa kuitenkin hyvin luistella, ajaa pyörällä ja vähän jo uidakin.

Nyt on sitten käyty pojan kanssa kerran fysio- ja toimintaterapeutilla, ja poika on täysin ikätasollaan kaikissa toimissa. Olen silti tyytyväinen että päästiin, koska saatiin sieltä paljon kivoja vinkkejä ja lapsikin tykkäsi tosi paljon! Ei kannata omalla asenteellaan aiheuttaa lapselle ahdistusta tilanteesta, avoimin mielin vaan:)
 
"Kolmen äiti"
Olen kahden lapseni kanssa käynyt fysioterapiassa neuvolalääkärin lähetteestä, ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen saamiimme neuvoihin ja apuun. Lapsissani en ole koskaan nähnyt mitään vikaa, tai sitä että parhaan paikasta kilpaillaan. Se on oikeasti hyödyksi jos lapsi pääsee fysioterapiaan. Meillä ainakin kyse oli ns. pikkuvaivoista joista olisi voinut kehittyä myöhemmin isompia hankaluuksia. Ja todella hyviä ohjeita saimme myös kotiin, joten kannatta mennä avoimin mielin. Apua jos tarjotaan se ei mielestäni ole loukkaus.
 

Yhteistyössä