ls-ilmotus joku ihmeen muoti-ilmiö?

Tuntuu pikkuhiljaa siltä, että ainakin palstalaisille lastensuojeluilmotuksen teko on nykyään kovinta huutoa oleva muoti-ilmiö ja vähintäänkin kansalaisvelvollisuus.

Et ole palstamamma etkä mikään jos et ainakin yhtä naapuria tai tuttavaperhettä kyylää 24/7 ja uhkaile ls-ilmolla kun heidän lapsilla on kiukkukohtauksia, likaset vaatteet pihalla, epäterveellistä sapuskaa, liian vähän kavereita, liikaa sisaruksia, ahdas kämppä, trimmaamaton nurmikko, kärttynen äiti, pelottavan näkönen isä... Ihan mitä vaan!
Oikeasti! Eikös Salkkaritkin juuri alkanut uudestaan, sieltähän sitä draamaa saadaan, ja tietty realityhässäkkää kaipaaville huomena pärähtää BigBrother käyntiin.

On olemassa tietysti oikeitakin tilanteita joissa se "nenän tunkeminen" vieraiten asioihin on paikallaan. Mutta eikö sitä voisi ensin tehdä tarjoamalla apua? Kysymällä miten menee? Ohjaamalla perhettä auttavan tahon puoleen?
Ja jossei nämä keinot auta, niin sitten harkitaan tilanteen vakavuudesta riippuen sinne sossuun soittoa.

(Väkivalta ja hyväksikäyttötilanteet on sitten asia erikseen, niissä tarvitaan yleensä jo virkavallan apua yms...)
 
"hmm"
Ihmiset voivat huonosti ja niillä on liian vähän tekemistä, siinä syy 95%sti ls-ilmoituksiin.
Sairasta, kyllä.
Elämästä on kovasti vieraannuttu, kyllä.

Luultavasti homma tulee romuttamaan koko lastensuojelun, joka ylikuormitetaan joutavilla kotkotuksilla ja sitten kuuluu *poks* ja olipa kerran lastensuojelu...näin.
 
Suattaavee ollannii. Mutta toisaalta on hyvä, että niitä tehdään nykyään "helpommin", sillä kyllä monet perheet nykyään voivat huonosti ja tarvitsevat tukea ja tätä kauttahan sitä saa...toisaalta on totta, että lastensuojelu on kuormittunut...mutta toivottavasti päättäjän tajuavat lisätä resursseja ettei kuulu se *poks*.
 
niin no
kyllähän ihmiset sen aistii jos perheessä on ongelmia. ongelmien vakavuudesta voi sitten olla montaa eri mieltä kukin.

jengi on unohtanut että siltä väsyneeltä naapuriltakin voisi ihan hienovaraisesti kysyä onko kaikki ok ja se naapuri voisi olla ottamatta nokkiinsa siitä ja pitää hienona asiana että ihmiset välittää

sen sijaan ilmoitetaan nimettömästi lastensuojeluun.
 
"inari"
Jätin kerran tekemättä kun pohdin, että tehdäkö vai ei, onko tuossa tarpeeksi syytä... Seuraukset olivat aika katastrofaaliset. Kun seuraavan kerran pohdin saman perheen kohdalla niin tein ilmoituksen. Apua on tarjottu ja järkeä yritetty puhua, mutta toiset ei vaan tajua.

Nyt pohdin mitä tehdä pikkuveljeni ja äitini suhteen. Äiti on humalassa ainakin 2-3 iltaa viikosta, eskarilainen pikkuveljeni on hereillä ja näkee tämän. Kerran äiti humalassa löi pikkuveljeäni. Istuu koneella päivät pitkät, asunto on täynnä tuholaisia ja homeista ruokaa. Poika on oireillut käyttäytymisellään, välillä tulee parempia vaiheita, välillä huonompia. Mitä minä teen? :( Äidin juopottelusta on puhuttu hänelle suoraan nyt lukuisia kertoja. Hän aloitti jossakin elämänhallintaryhmässä mutta ryypiskely jatkuu yhä. Pojalla on ihan hyvä isä jonka luona asuu joka toisen viikon. Tahtoisin vain, että äiti lopettaisi juomisen, mutta entä jos ei lopeta? Mitä pikkuveljeni sanoo 15 vuoden päästä? Vihaako hän meitä kun emme suojelleet häntä äidiltämme? Miten muutoin minä tilanteeseen voisin enää puuttua kun lastensuojelun kautta?
 
"lilla"
Tätä olen myös ihmetellyt pidemmän aikaan.

Itse olen joutunut tekemään ls-ilmon,tai itse asiassa teimme sen isommalla porukalla. Syyt oli kyllä ihan muita,kuin nämä perusteet,joilla monet niitä nykyään ilmoja tekevät.
 
[QUOTE="inari";24524221]Jätin kerran tekemättä kun pohdin, että tehdäkö vai ei, onko tuossa tarpeeksi syytä... Seuraukset olivat aika katastrofaaliset. Kun seuraavan kerran pohdin saman perheen kohdalla niin tein ilmoituksen. Apua on tarjottu ja järkeä yritetty puhua, mutta toiset ei vaan tajua.

Nyt pohdin mitä tehdä pikkuveljeni ja äitini suhteen. Äiti on humalassa ainakin 2-3 iltaa viikosta, eskarilainen pikkuveljeni on hereillä ja näkee tämän. Kerran äiti humalassa löi pikkuveljeäni. Istuu koneella päivät pitkät, asunto on täynnä tuholaisia ja homeista ruokaa. Poika on oireillut käyttäytymisellään, välillä tulee parempia vaiheita, välillä huonompia. Mitä minä teen? :( Äidin juopottelusta on puhuttu hänelle suoraan nyt lukuisia kertoja. Hän aloitti jossakin elämänhallintaryhmässä mutta ryypiskely jatkuu yhä. Pojalla on ihan hyvä isä jonka luona asuu joka toisen viikon. Tahtoisin vain, että äiti lopettaisi juomisen, mutta entä jos ei lopeta? Mitä pikkuveljeni sanoo 15 vuoden päästä? Vihaako hän meitä kun emme suojelleet häntä äidiltämme? Miten muutoin minä tilanteeseen voisin enää puuttua kun lastensuojelun kautta?[/QUOTE]

Varmaan turvaton olo silloin sun pikkuveljellä kun äiti juo - voiko hän silloin mennä muualle? Miten isän luo? Onko heillä yhteishuoltajuus...puhuisin huolestasi isän kanssa, äidin kanssa, pikkuveljen kanssa ja myös sosiaalihuollon kanssa...
 
"lilla"
[QUOTE="inari";24524221]Jätin kerran tekemättä kun pohdin, että tehdäkö vai ei, onko tuossa tarpeeksi syytä... Seuraukset olivat aika katastrofaaliset. Kun seuraavan kerran pohdin saman perheen kohdalla niin tein ilmoituksen. Apua on tarjottu ja järkeä yritetty puhua, mutta toiset ei vaan tajua.

Nyt pohdin mitä tehdä pikkuveljeni ja äitini suhteen. Äiti on humalassa ainakin 2-3 iltaa viikosta, eskarilainen pikkuveljeni on hereillä ja näkee tämän. Kerran äiti humalassa löi pikkuveljeäni. Istuu koneella päivät pitkät, asunto on täynnä tuholaisia ja homeista ruokaa. Poika on oireillut käyttäytymisellään, välillä tulee parempia vaiheita, välillä huonompia. Mitä minä teen? :( Äidin juopottelusta on puhuttu hänelle suoraan nyt lukuisia kertoja. Hän aloitti jossakin elämänhallintaryhmässä mutta ryypiskely jatkuu yhä. Pojalla on ihan hyvä isä jonka luona asuu joka toisen viikon. Tahtoisin vain, että äiti lopettaisi juomisen, mutta entä jos ei lopeta? Mitä pikkuveljeni sanoo 15 vuoden päästä? Vihaako hän meitä kun emme suojelleet häntä äidiltämme? Miten muutoin minä tilanteeseen voisin enää puuttua kun lastensuojelun kautta?[/QUOTE]

Tässä on jo kyllä ihan kunnon perusteet ls-ilmoitusken tekemiseen.
Itse olen tuollaista lapsuutta elänyt,mutta asiaan ei kukaan koskaan puuttunu,vaikka monet tiesivätkin. Olisin niin toivonut ,että joku olisi puuttunut ajoissa.
Äitiäsi et saa lopettamaan juomista,koskaan.Sen on lähdettävä itsestään.
 

Yhteistyössä