Luin juuri kaksplussan kolumnin "Tuplahelppoa"

  • Viestiketjun aloittaja "Tuplamamma"
  • Ensimmäinen viesti
"Tuplamamma"
ja mun teki spontaanisti mieli repiä lehti tuhannen päreiksi. Harvemmin suutun tai loukkaannun journalismista ja sananvapaudesta, mutta nyt keitti ja pahasti. Luin kirjoituksen monttu auki. En tajua miten joku voi kirjoittaa tuollaista sontaa vitsikkyyden varjolla ja joku lehti vielä julkaisee sen.

T. Kaksosmamma joka nauttii baby-biosta ja muskarista ja samantahtisista ihanista leikeistä kullannuppujensa kanssa
 
v
Juu, aika tökero oli tuo kirjoitus, sai jotenkin sen vaikutelman, että itse kirjoittaja ajattelee, että hänen nuorempi oli "vahinko" tai että katuu ylipäätänsä lapsentekoa. Ärsyttävä oli.
 
"Lilli"
Mäkin luin sen ja odotin koko ajan, missä kohtaa tulee lopussa joku juttu, että ei vaiskaan, en tarkottanu näin. Siis että oli sarkasmia. Mutta ei, se oli tosissaan!

Ja mä en oo edes kaksosten aiti, vaan meillä on samalaisella ikäerolla lapset kuin kirjoittajalla ja en todellakaan kuvittele että tuplien äideillä olisi helpompaa, vaikka haastavaa pienikin ikäero on!
 
Joo, oli kyllä todella mautonta, mä ajattelin ekaks että "kappas, joku ajattelee samoin kuin minä.." mutta se tunne meni kyllä heti ohi kun teksti olikin niin hirveää.

Minulla itselläni on siis kaksi lasta pienellä ikäerolla (vuosi) ja joskus tulee mietittyä että millasta olisi jos nämä olisivatkin kaksoset (esim. tutista, pullosta vierotukset smanikäisenä, samaan aikaan tehtiin nytkin, mutta epäreiluuden tunne tulee kun toinen on 2,5- ja toinen 1,5 vuotta. Pikku asioita.. Toisaalta sitten taas, mulla jää isomman vaatteita pienemmälle ym.) Mutta tuo kirjoitus oli niin kamala ja ennen kaikkea sokea, että en voinut uskoa mitä siinä luki.. Katkeruus (siis kaksosten äitejä kohtaan?!) paistaa niin läpi. Ehta palstamamma jos en sanois :LOL:
 
"mie"
Mitä siinä oli sitten, valitettiinko että pieni ikäero on vaativampi kuin kaksoset vai mitä?

Oli mitä oli, niin eikös se leikki vaan ole kestettävä kun siihen lähtee? Kaksosia ei voi "valita", jos ne tulee niin tulee. Pienen ikäeron voi, pääsääntöisesti. Jollei nyt vahinko satu...

Itselläni on pienellä ikäerolla lapset, vain 11kk. Tieten lähtenyt leikkiin. Hommaa on, mutta itse olen tämän valinnut eikä se yllätyksenä tullut. En todellakaan osaa kuvitella että kaksosten äideillä olis jotenkin helpompaa. Jo ihan käytännössä moni asia vaati ihan oikeasti sitä kahtaalle repeämistä, yö valvomiset jne jne...meillä kuitenkin toi 11kk nukkui jo jota kuinkiin yöt läpi kun toinen syntyi.
 
Voi aargh
Itse kanssa elättelen toiveita että tuo kirjoitus oli kieli poskessa kirjoitettu. Mutta ilmeisesti ei.
Kirjoittajalla ei vissiin myöskään tullut mieleenkään että jollain voi olla niitä lapsia muutama jo entuudestaan, siihen perään pienellä ikäerolla tuplat päälle ;)

Onneksi näitä ei kaikille suodakaan..
 
hgfd
eikö aiinä ollut jutun juoni se, että kaksosten äidillä on lupa valittaa, heillä väsymys on ymmärrettävää.
Mutta jos on kaksi lasta pienillä ikäeroilla, on turha valittaa vaikka miten väsyttäisi, itsehän on osansa valinnut.
 
eikö aiinä ollut jutun juoni se, että kaksosten äidillä on lupa valittaa, heillä väsymys on ymmärrettävää.
Mutta jos on kaksi lasta pienillä ikäeroilla, on turha valittaa vaikka miten väsyttäisi, itsehän on osansa valinnut.
Kyllä minusta saa valittaa, vaikkei lapsia olisi kjuin se yksi. mutta jos siinä on vertailtu että kaksosten kanssa on helpompaa niin sitä en ymmärrä.
 
kolmen naperon äiti
Enpä minä tuota kirjoitusta noin vakavasti osannut ottaa. Varmasti kirjoitettu ihan pilke silmäkulmassa. Olen joskus itse sanonut tuosta, että monet korostaa tuota kaksosuutta kovasti juurikin noissa asioissa, joista siinä kirjoituksessa oli. Tunnen eräänkin naisen, jolla on yhtä monta lasta kuin itselläni, mutta hän korostaa alituiseen sitä miten paljon rankempaa hänellä on ja miten paljon suurempi selviytyjä hän on, koska kaksi niistä sattuu olemaan kaksoset.

Ymmärrän siis täysin pointin tuossa kirjoituksessa, joka toki on tietysti kirjoitettu sarkastisen kärjistetysti.
 
vrs
Ai musta se oli oikeen osuva läppä! :D Meinasin jopa pistää palautetta, ku kerranki joku uskaltaa kirjottaa muuta ku jotain tasapaksua, kaikkia mukamas mielyttävää huttua. Arvasin kyllä jo ekan kappaleen jälkeen, et nyt vetää takakireet palstamammat sellaset kokkareet rööriin, ettei tosikaan. :D
 
hmph
Minusta se vaikutti tosi väsyneeltä ja katkeralta.
Toi oli tosi väsyneen ihmisen kirjoittama juttu. Ehkä hän tarvitsee enemmän tukea tosiaan, kuten tekstistä kävi ilmi.
 
Hämmästyttää kummastuttaa
Miksi näitä asioita pitää verrata kun eivät ole sama asia kuitenkaan. Lapset kun ovat yksilöitä oli niitä kaksi tai viisi.

Itselläni kaksoset. En olisi uskonut että jotkut pienet voi olla niin rauhallisia ja "helppoja" jos toinen kaksosista ei olisi sellainen. Esikoinen oli pienenä erinäisten ongelmien vuoksi huono nukkumaan ja päivisin itkuinen ja ylipäätään sellainen ikuinen liikkuva koheltaja ja koko ajan sattui ja tapahtui. Toinen kaksosista on aivan kuin esikoinen allergioineen ja sähläämisineen ja toinen kaksosista taas täysin eri maata kuin nämä kaksi. Jos kaikki lapset olisivat olleet näitä "helppoja" tapauksia saattaisin jopa ihmetellä mikä siinä vauva- ajassa voi muka olla niin vaikeaa mutta nämä kaksi muuta ovat näyttäneet sen toisenkin puolen. Kaikki aivan yhtä rakkaita ja niin erilaisia!
 
Mitä siinä oli????????????????????????
Kävin pikaisesti vilkaisemassa kolumnia. Sen kirjoittajalla näkyy olevan lapset reilun vuoden ikäerolla ja se nyt napisee, että kaksosten äideillä on helpompaa, kun kaikki on valmiina auttamaan ja saavat myötätuntoa jne. Vaikka oikeesti pääsevät vaan helpommalla, kun ei tarvitse kestää kuin yksi raskaus ja sairaalassa oleminen.

Pienellä ikäerolla lapsista on enemmän vaivaa (joutuu tekemään eri sapuskoja ja käymään jumpassa vain yhden kanssa kerrallaan). Ja silti ihmiset vaan kettuilee äidille, että mitäs menit mokaamaan, kun teit kaksi noin pienellä ikäerolla.

En mä kyllä ymmärrä, mikä tuossa ketään suututti. Ainahan noissa kolumneissa naljaillaan muka leikkisästi ja ollaan muka hauskoja. En yleensä niitä edes lue, mutta nyt piti vilkaista, kun näin iso haloo nousi :D En kyllä jaksanut lukea kuin sieltä täältä.
 
Kävin pikaisesti vilkaisemassa kolumnia. Sen kirjoittajalla näkyy olevan lapset reilun vuoden ikäerolla ja se nyt napisee, että kaksosten äideillä on helpompaa, kun kaikki on valmiina auttamaan ja saavat myötätuntoa jne. Vaikka oikeesti pääsevät vaan helpommalla, kun ei tarvitse kestää kuin yksi raskaus ja sairaalassa oleminen.

Pienellä ikäerolla lapsista on enemmän vaivaa (joutuu tekemään eri sapuskoja ja käymään jumpassa vain yhden kanssa kerrallaan). Ja silti ihmiset vaan kettuilee äidille, että mitäs menit mokaamaan, kun teit kaksi noin pienellä ikäerolla.

En mä kyllä ymmärrä, mikä tuossa ketään suututti. Ainahan noissa kolumneissa naljaillaan muka leikkisästi ja ollaan muka hauskoja. En yleensä niitä edes lue, mutta nyt piti vilkaista, kun näin iso haloo nousi :D En kyllä jaksanut lukea kuin sieltä täältä.
Tuosta voisin ollakin samaa mieltä, tietty riippuu ihmisen lähipiiristä jne, mutta yleisesti siis kaksoset on asia mikä myönnetään raskaaksi ja missä ollaan valmiita ymmärtämään ja tulemaan vastaan. Ihan erilailla kuin vuoden ikäeron kanssa.

Jollain lailla kaksosuus on ihan "pyhäkin" asia. Itselläni on kaksi vanhempaa lasta vajaan 1v3kk ikäerolla, esikoinen on kehitysvammainen ja kakkosen syntyessä siis osasi ryömiä ja oli juuri oppinut istumaan. Motoriikka on ollut kokoajan myöhässä, oppi mm kävelemään vasta lähempänä 4v. Kakkosella (autisti) on myös ollut omat ongelmansa, oppi kävelemään 1v9kk ja oli vauvasta asti haastava lapsi. Joskus sitten erhdyin sanomaan että meilläkin elellään tällä hetkellä tavallaan "kaksosarkea" kun molemmat lapset olivat jossain vaiheessa samankokoisia ja taidoiltaan yhtälaisia eli heidän avuntarpeensa oli samaa luokkaa. Siitä sainkin sitten sellaiset ripitykset että olen ollut aika varovainen vertaamaan meidän lasten arkea kaksosperheen arkeen. :D

Mitä raskauksiin tulee niin todellakin mielummin kyllä otan kaksi raskautta ja synntystä(=sektioa) kuin kaksosten odotuksen. Samoin hoidan vauvat mielummin eri aikaan, helpompi kun edes ensimmäisten kuukausien ajan lasten tarpeet ovat vähän erilaisia.
 
No mulla on kaksoset ja kyllä mistään mitään ylkimääräistä apua tai myötätuntoa ole tullut. Pienen ikäeron voi valita itse tai sitten tehdä lapset vähän isommalla ikäerolla jos tuntuu että ei jaksa. Kolumnia en ole lukenut mutta en kyllä samaa mieltä tuosta helpommalla pääsemisestä kun ei tarvitse kestää kuin yksi raskaus ja sairaalassa oleminen. Itse jouduin sairaslomalle rv 25 ja olin rv 26 alkaen rv 34 asti sairaalassa. Jos se on jonkun mielestä helpommalla pääsemistä niin sopii kokeilla.

Toki kaksosissa on se puoli että JOS lapset saa samaan rytmiin voi ehkä nautiskella päiväuniajasta ihan yksin edes pienen hetken, mutta kyllä meilläkin niitä erirytmisiä päiviä riitti. Lapset ovat kuitenkin yksilöitä vaikka ovatkin saman ikäisiä.

Samoin kun toisella vauvoistani oli koliikki, ja kannoin häntä ympäri asuntoa, niin teki kyllä mieli itsekin alkaa itkeä kun ei ole kuin yhdet kädet ja jos toinen on rintarepussa niin toinen joutuu odottamaan vuoroaan sängyssä/vaunuissa/ lattialla. Joskus toinen oli rintarepussa ja toista heijasin vaunuissa.

Nyt mun tuplavauvat on 2,5v ja elämä toki helpompaa kuin että jos minulla olisi pieni vauva ja 2,5v lapsi. Mutta ei se ihan pelkkää onnea ja auvoa ole tähän asti ollut...
 
[QUOTE="mie";23053552]Mitä siinä oli sitten, valitettiinko että pieni ikäero on vaativampi kuin kaksoset vai mitä?

Oli mitä oli, niin eikös se leikki vaan ole kestettävä kun siihen lähtee? Kaksosia ei voi "valita", jos ne tulee niin tulee. Pienen ikäeron voi, pääsääntöisesti. Jollei nyt vahinko satu...

Itselläni on pienellä ikäerolla lapset, vain 11kk. Tieten lähtenyt leikkiin. Hommaa on, mutta itse olen tämän valinnut eikä se yllätyksenä tullut. En todellakaan osaa kuvitella että kaksosten äideillä olis jotenkin helpompaa. Jo ihan käytännössä moni asia vaati ihan oikeasti sitä kahtaalle repeämistä, yö valvomiset jne jne...meillä kuitenkin toi 11kk nukkui jo jota kuinkiin yöt läpi kun toinen syntyi.[/QUOTE]

Eli ihminen joka lasta yrittää ei tiedä, että on mahdollisuus saada kaksoset, joten se ei ole oma "vika"? Kyllä muakin ärsyttää sellanen ettei kahden pienen lapsen kanssa "saisi" valittaa ihan yhtä paljon kuin kaksostenkin kanssa. Miten kaksosten äiti on selviytyjämpi enemmän kuin kahden pienen lapsen, tai vaikkapa yhden moniallergisen koliikkivauvan äiti? Ja en itse kuulu noista yhteenkään joten ei ole puolustuspuhe omaan tilanteeseen. Ihmettelenpä vaan.



Pitää lukasta tuo juttu, mutta tämä oli vastaus vaan tuohon lainaamaani, ei siis siihen juttuun, kun en ole lukenutkaan...
 
eikö aiinä ollut jutun juoni se, että kaksosten äidillä on lupa valittaa, heillä väsymys on ymmärrettävää.
.
Ihmiset kokee nämäkin asiat niin eri tavalla.
Minusta tuntui että perhekerhossa, puistossa jne. olisi pitänyt jatkvasti olla mukana voivottelemassa miten on raskasta ja miten sitä on uhrauduttu, äitiydestä ei ilmeisesti tiennyt mitään jos ei ollut valvonut ja kärsinyt.
Omilla lapsilla ikäeroa 10kk eikä siitä ilmeisesti pidetty että minulla oli todella helppoa ja leppoisaa lasten kanssa.
 

Yhteistyössä