Luin juuri kaksplussan kolumnin "Tuplahelppoa"

  • Viestiketjun aloittaja "Tuplamamma"
  • Ensimmäinen viesti
tartsika
Kävin pikaisesti vilkaisemassa kolumnia. Sen kirjoittajalla näkyy olevan lapset reilun vuoden ikäerolla ja se nyt napisee, että kaksosten äideillä on helpompaa, kun kaikki on valmiina auttamaan ja saavat myötätuntoa jne. Vaikka oikeesti pääsevät vaan helpommalla, kun ei tarvitse kestää kuin yksi raskaus ja sairaalassa oleminen.
Ei varmana pääse helpommalla jos saa tuplat. Kaverin kaksosraskaus pisti ainakin sen tosi koville. Puolenvälin jälkeen oli jo ihan rikki ja hajalla kun kroppa joutu venymään äärimmilleen. Eikä kahden vauvankaan kanssa helppoa tunnu olevan kun toinen on huono nukkumaan ja kiukkunen ja taipuvainen sairastelemaan :) Eikä sille oo ainakaan mun tietääkseni monet ole tarjoutunu avuksi hoitamaan lapsia.
 
Jäätävä haloo yhdestä parin rivin kolumnista.

Ymmärtääkseni kolumnit on aina kirjoitettu vähän pilke silmäkulmassa. Ehkäpä tällä kertaa se ei tullut kaikille riittävän hyvin esiin?!

Mun mielestä teksti oli ihan ok. Olihan siinä paljon asioita jätetty huomioimatta, mutta mitä voidaan olettaa silloin, kun kyseessä tosiaan on ihan vaan muutaman rivin pikkupostaus? Ei siinä kukaan kykene käymään asiaa aasta ööhön saakka läpi.

Kyllä mäkin uskon että kaksosten äideille tuputetaan apua aivan erilailla, kuin mitä pienen ikäeron äideille. Kun tuttava sai kaksoset, niin jösses sitä hälyä ja paasaaista hänen ympärillään. Kun mä sain 1v1kk ikäerolla pienet, niin mut haukuttiin lyttyyn kun menin sillälailla tekemään elämästäni helvettiä.
 
"sama"
Mitä hemmettiä te kaksosten äidit valitatte? Ette tiedä rankkuudesta mitään. Meidän pihalla asuu kolmoset, siihen ei riitä edes kaksi kättä kun kaikki itkee, teillä ei ole mitään valittamista. Ei kannata tehä niitä muksuja jos ei jaksa, vai ettekö tienny että kaksosetkin voi tulla? :D:D
 
[QUOTE="sama";23070031]No ei, mutta kyllä tuollanen pistää vituttamaan. Tiedän varsin hyvin että osalla kaksosten äideistä on mennyt helposti ja osalla ei, ei se että on kaksoste tarkota että on varmasti rankempaa. Enkä jaksaisi aina kuunnella sitä paskaa. Niin kyllästynyt.[/QUOTE]

Just tuota tarkoitin, että kun sinulla on yksi valvottava vauva niin otatko siihen toisen samanlaisen? Tekisikö toinen valvottava vauva elämästäsi helpompaa vai vaikeampaa?

Sekä yksösvauvoissa että kaksosvauvoissa on helppoja ja vaativia, hyvin nukkuvia ja huonosti nukkuvia , allergisia ja terveitä.

Mutta kun kolumnistin näkökulma oli keskiarvoistava: kaksosilla on aina helpompaa koska niitä on kaksi samaan aikaan jne, se ottaa päähän.

Aina kun joku yhden koliikkilapsen äiti kirjoittaa, että mullapas on koliikkivauva, varmasti on rankempaa kuin kahden hyvin nukkuvan kaksosen äidillä. Niinpä on, mutta arvaa millaista on jos koliikkivauvat on tuplana? Tätä tarkoitan Kaksosuus sinänsä lisää aika lailla vaativuustasoa aina, terveet tuplat terveisiin yksösiin verrattuna ja sairaat tuplat sairaisiin yksösiin verrattuna.
 
kokokooko
Ettekö ihan oikeasti ymmärtäneet sarkasmia/ironiaa? Us-ko-ma-ton-ta. Pitää olla joko todella tyhmä tai todella loppuunpalanut jos näki kolumnin pään aukomisena kaksosten äideille.
 
[QUOTE="sama";23070031]No ei, mutta kyllä tuollanen pistää vituttamaan. Tiedän varsin hyvin että osalla kaksosten äideistä on mennyt helposti ja osalla ei, ei se että on kaksoste tarkota että on varmasti rankempaa. Enkä jaksaisi aina kuunnella sitä paskaa. Niin kyllästynyt.[/QUOTE]

Hassua että näitä oikeatsi tarvii niin vertailla. Itselläni on kahden vanhimman lapsen kanssa ollut omia vaikeuksiaan ja tulee varmasti olemaan vielä jatkossakin paljon (erityislapsia). Moni tuttu on sanonut että kumpikin noista vastaa kevyesti vähintään paria ikätoveriaan ja välillä itsekin olen miettinyt että helpommalla voisi päästä vaikka niiden 4v kaksosten kuin tuon yhden 4v:n kanssa. :D

Mutta samalla tiedän että on paljon lapsia jotka ovat huomattavasti vakavammin vammaisia/sairaita kuin omat lapseni ja varmasti heidän vanhemmilla on huomattavasti rankempaa kuin minulla ikinä. Koskaan en ole joutunut avuttomana seuraamaan sivusta lapseni fyysisiä kipuja tai pelkäämään tämän hengen puolesta, eli vaikka minua jollain hetkellä on todella väsyttänyt, ahdistanut ja pelottanutkin niin silti voin rehellisesti myöntää että minulla on helpompaa kuin monella muulla. Ja silti minulla on oikeus myös valittaa kun minusta siltä tuntuu (vaikken nyt välttämättä viitsisi mennä valittamaan sille jonka lapsi on sillä hetkellä huomattavasti vakavammin sairas, silloin voisin saada vähän vähemmän mukavaa palautetta).
 
eräs tuplaäiti
Ensinnäkin kaksosvauvoja ei aina saa samaan rytmiin, voivat nukkua eri aikaan. Koliikki-itkut X 2, puklut X 2, soseiden maistelu X 2, (syömisen opettelun sotkumäärä...) . Kantaminen ja pesut X 2. Konttaavat ja kävelevät tutkimusmatkailijat X 2 (tuntuu toisinaan neljältä) sä rakennat kuukauden välein uusia esteitä sohvista ja nojatuolista. Tyhjennät keittiön alakaapit, ja kirjahyllyn alakaapit, järkevät pistää jopa jeesusteipillä kaapin ovet kiinni. Verhoissa roikkujat X 2. (no, verhoja ei kannata käyttää tai ainakin sitoa ne ylös kiinni. Ulkoilut X 2 toinen menee itään, toinen länteen. Toinen tutkii kuralammikkoa ja on siellä päällään ja toinen maistelee mukavaa koirankakkakasaa sillä aikaa kun pelastat toisen kuralammikosta. (näin esimerkkinä). Uhmat X 2 "ME EI PUETA" "ME EI LÄHDETÄ SISÄÄN" "ME HUUDETAAN ja maataan selällään" Äiti saa kantaa raput ylös. Tämmöstä kaikkea "mukavaa" perushoidon lisäksi. Omalla kohdalla vielä oli molemmilla korvakierre, ja allergiaa joka toi työtä aivan äärirajoille asti lisää. Mut selvitty ollaan. Ihan helppooa ollu...juuu ;)
 
-
Ettekö ihan oikeasti ymmärtäneet sarkasmia/ironiaa? Us-ko-ma-ton-ta. Pitää olla joko todella tyhmä tai todella loppuunpalanut jos näki kolumnin pään aukomisena kaksosten äideille.
Sellaiselta, joka kirjoittaa ammatikseen, saa kyllä odottaa kunnon kirjoitustaitoa ja eri tyylilajien hallintaa. Nymanilta ei löytynyt nyt kumpaakaan, ikävin seurauksin.

Pliis äidit, lopettakaa tämä nahistelu ja toistenne piikittely. Emmekö me kaikki kuitenkin rakasta lapsiamme, olipa kaksoset ja yksöset ja millä ikäerolla vaan?

Miksi toimituksen piti sohaista tällaista muurahaispesää, sitä en ymmärrä. Tosi floppi lehdeltä.
 
tiimarinvihko harmaana
Kohta tulee joku kolmosten äiti rähjäämään, että kuinka te kehtaatte :D.. tuli mieleen taannoinen härkää sarvista-jakso, jossa oli 1-vuotiaan tytön äiti, joka odotti melko viimisillään kolmosia. Huh.

En ymmärrä mikä tarve on kilpailla, että kellä nyt on vaikeinta. Sehän on kiinni ihan siitä miten asiat kokee. Mulla oli aika vaikeaa silloin kun esikoinen oli pieni, vaikka (tai ehkä juuri siksi :D) oli mieskin taloudessa. Koska en ymmärtänyt vauvojen hoidosta hölkäsen pöläystä. Kuopuksen odotusaikana tuli avioero ja olen siitä ollut kahden lapsen kanssa totaalisen yksin ja silti olen kokenut kaiken helpoksi. Nautin itsenäisyydestä ja vauvan hoitokin sujuu jo luonnollisesti. Sitä keksii keinot miten saa arjen sujumaan yksin ollessaan, kun on pakko. Samalla lailla uskon kaksosten äitien keksivät itselleen sopivat keinot ja myös pienellä ikäerolla syntyneiden äitien... Vaikeuden kokemiseen vaikuttaa sitten kuinka hyvin nämä keinot keksii, vauvojen temperamentti, tukiverkosto, äidin luonne ja temperamentti ja moni muu asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs tuplaäiti;23070123:
Ensinnäkin kaksosvauvoja ei aina saa samaan rytmiin, voivat nukkua eri aikaan. Koliikki-itkut X 2, puklut X 2, soseiden maistelu X 2, (syömisen opettelun sotkumäärä...) . Kantaminen ja pesut X 2. Konttaavat ja kävelevät tutkimusmatkailijat X 2 (tuntuu toisinaan neljältä) sä rakennat kuukauden välein uusia esteitä sohvista ja nojatuolista. Tyhjennät keittiön alakaapit, ja kirjahyllyn alakaapit, järkevät pistää jopa jeesusteipillä kaapin ovet kiinni. Verhoissa roikkujat X 2. (no, verhoja ei kannata käyttää tai ainakin sitoa ne ylös kiinni. Ulkoilut X 2 toinen menee itään, toinen länteen. Toinen tutkii kuralammikkoa ja on siellä päällään ja toinen maistelee mukavaa koirankakkakasaa sillä aikaa kun pelastat toisen kuralammikosta. (näin esimerkkinä). Uhmat X 2 "ME EI PUETA" "ME EI LÄHDETÄ SISÄÄN" "ME HUUDETAAN ja maataan selällään" Äiti saa kantaa raput ylös. Tämmöstä kaikkea "mukavaa" perushoidon lisäksi. Omalla kohdalla vielä oli molemmilla korvakierre, ja allergiaa joka toi työtä aivan äärirajoille asti lisää. Mut selvitty ollaan. Ihan helppooa ollu...juuu ;)
Ihan samanlaista se on meilläkin. Ja meillä on siis ne pienen ikäeron lapset. Kun ikäeroa on vähän, niin perheessä on samaan aikaan niin kaksi vauvaa, kuin hieman myöhemmin kaksi uhmakasta taaperoakin.

Olisi hienoa kokea joskus kaksosten äitiys. Ehkä sitä kautta osaisi sitten määritellä kumman kokee rankemmaksi tjtn.
 
aivan
Kun on pienellä ikäerolla olevat. Heillä on myös kaikilla omat tarpeensa eri aikaan. Olisko passeli niin, et ihmiset tekis 2 lasta vaan, kun sen kolmannen tekee alkaa vaikeutua asiat. Jos on yksi kävelevä, yksi konttaava, on sekin rankkaa toki. Mutta fyysisesti on rankkaa kun kaksosia on nostettava ja puettava se 2 vuotta. Pienellä ikäerolla toinen syö jo reippaasti itse lusikalla, ja harjoittelee pottailua. Toinen kävelee, eikä äidin tarvi kantaa 12 kilon uhmaraivari lapsia. Koska kaksoset vetää yhtä köyttä, ne tekee jäynää ja jekkuja yhdessä, ja liittoutuu keskenään. useemmankin kerran nähny, kun toinen pitää tuolia paikoillaan, niin toinen pääsee kiipeään keksikaapille. Tätä samaa voi toetuttaa vaikak kirjahyllyn kanssa.Tietysti rajat ja vahva vanhemmuus auttaa kaikenikäisten kanssa. Kuria tarvitaan, muuten naperot hyppii seinille. Kun lapset tietää kuka on se pomo meidän perheessä, ei tarvi mitellä siitäkään kun sen tietävät kaikki. ÄITI ja ISÄ on niitä pomoja ;)
 
yksi huomio
Monikkoperheen yksi erityspiirre vauva- ja pikkulapsivaiheessa on että elämä on hyvin pakkotahtista joka on hyvin väsyttävää. Kun olet saamassa asitiat pestyiksi, mielessäsi on jo monet muut tekemättömät työt "no jos laitan nyt koneen pyörimään ja alan sitten laittaa ruokaa, ja ehdinkö syöttää vauvat sitä ennen kun...vai teenkö ensin sen ja vasta sitten.... "joskus peilin ohi juostessa pysähtyy- kuka kumma tuo takkutukka oikein on? " :D
 
"tyttö ja poika"
Surettaa koko tämä keskustelu. Ikävää että äidit alkavat lyödä toisiaan.

Koko tämä vertailu on ihan yhtä älytöntä kuin jos urheilijat alkaisivat vertailla, kenellä on rankinta. Tai kuka eniten tekee töitä urheilijatukiensa eteen. Tai kuka oikeasti on maailman paras.

Tai syöpäsairaat laittaisivat tautinsa jonoon, kenellä on pahin tauti, kenellä pahimmat kivut.

Joskus ihmettelen, miksi valitaan Vuoden äiti. Miksen minä ole ehdokkaana, kun mullakin on ollut rankkaa. ;)

Meillä on kaksoset, ja on ollut rankkaa ja on ollut helppoa. Ovat olleet tosi terveitä, joten rankempaa on ollut kaverilla, jonka yksönen on ollut kaikenlaisissa sairauskierteissä melkein vuoden. Enkä ole viitsinyt sanoa, että onneksi sulla ei ole toista siinä hoidettavana - saman tai eri-ikäsistä, ihan samahan se on. Hänellä on rankkaa ja hän haluaa siitä mulle jatkuvasti kertoa, kai se helpottaa häntä jotenkin. Enkä viitsi sitten hänelle kertoa, että meillä on helppoa tai rankkaa - riippuu ihan päivästä, mitä kuuluu. On rankkoja päiviä ja kausia, ja on helpompia.

Urheilu on rankkaa, olipa laji mikä tahansa.

Syöpä on rankkaa, oli se missä tahansa se kasvain.

Äitiys on rankkaa, oli lapsia yksi tai enemmän.
 
nvdcx
Alkuperäinen kirjoittaja en muista nikkiä enää..;23069971:
Tän takia just en ikinä ystävysty kaksosten äitien kanssa. Sitä ei saisi koskaan olkapäätä ystävältä jos itse olisi aivan loppu. Kun heillähän on niiiiiiiiiiiin rankkaa. Yhden kerran jouduin sanomaan ihan suoraan etten halua tavata yhtä kaksosten äitiä kun hänellä on kaksoset ja inhoan heidän äitejään. Kamalia valittajia ja toisten lyttääjiä, kaksosuus tekee itserakkaaksi ja omahyväiseksi idiootiksi, pysykää vaan aidan omalla puolella, turha puistoissa edes jutella kun evvk.
Esim.Mä en ole koskaan valittanut että mulla on rankkaa sen takia että mulla on kaksoset(eikä ole myöskään mun kaveri jolla on kaksoset),olen valittanut että lasten kanssa on joskus rankkaa! Mun mielestä on typerää et sä et voi edes jutella jonkun kanssa vaan sen takia et sillä on kaksoset!
Toivottavasti en koskaan törmää suhun puistossa tai missään muuallakaan.SÄ ET VOI YLEISTÄÄ ETTÄ KAIKKI KAKSOSTEN ÄIDIT ON PERSEESTÄ JA ITSERAKKAITA! Itse taidat olla idiootti ja sun on syytä pysyä siellä aidan toisella ja kulkea vaan kiltisti puiston ohi!
 
Kaksosten vanhemmat aika harvoin kuitenkaan voivat valita sen tuleeko kaksi lasta vai ei. Pienellä ikäerolla lapset saanut on yleensä valinnut osansa itse. Silti mun mielestä on älytöntä vertailla, kilpailla ja olla jopa kateellinen siitä kenellä on rankkaa ja kenellä ei. Kaikilla pienten lasten vanhemmilla on välillä raskasta, oli lapsia sitten 1 tai 10.

Pitääkin mennä kirjastoon lukemaan toi kolumni.
 
häh
[QUOTE="mie";23053552]Mitä siinä oli sitten, valitettiinko että pieni ikäero on vaativampi kuin kaksoset vai mitä?

[/QUOTE]

eikö se sitten ole?

ninim. meillä kaksoset + 2x yksin syntynyt
 
"minna"
No kyllähän tuossa tekstissä perää oli. Ehkä se teksti olis tarvinnut loppuun jonkun kevennyksen. Mutta eihän tuosta nyt hernettä kannata vetää nenään. Se oli yksi näkemys asiaan. Mun mielestä ihan hyvä kirjoittaa tuostakin näkökulmasta. Yleensä pidetään oikeutena saada arvostella juuri pientä ikäeroa, vaikka ihan yhtä lailla saattaa valittaa yhden lapsen vanhemmat.
 
tuplismamma
kolumnissa väitettiin, että "kaksi menee siinä kuin yksi". Se ei pidä paikkaansa. ja tästä moni kaksostenäiti ei ole pitänyt. Kaksoset tai kaksi eri-ikäistä. Ihan varmasti rankkaa molemmissa tapauksissa. MUTTA NYMAN EI OLE NYT HIFFANNUT ETTÄ EIPÄ SE OIKEIN NIIN MEE KUTEN ON KIRJOITTANUT!!!
 

Yhteistyössä