lukemaan oppimisen tuskaa

Meidän 1-luokkalainen ei osaa vielä lukea ja nyt jo opettaja on alkanut alustaa meille vanhemmille ykkösen kertaamista asian takia. Millasia kokemuksia muilla on tällasista tilanteista ja missä vaiheessa yleensä ovat oppineet lukemaan?

Mua itteä ihmetyttää tilanne, koska poika muuten ihan "normaali" eikä mitään muuta ongelmaa ole. Enempi vain tarvis ohjausta ja apua, jota ilmeisesti ei tarpeeksi saa. :/
 
2 pienempää lastani on oppinut lukemaan vähän kuin omia aikojaan ja vahingossa 5-vuotiaina ja esikoinen, joka kirjoitti suzukimenetelmällä ennen kuin luki, ensimmäisen luokan syksyllä.

Minä en osaa oikeastaan neuvoa muuta kuin että ympäröi lapsi kirjoilla, jos et näin ole vielä tehnyt. Kuvakirjoja, kuvilla ja lyhyehköillä kuvateksteillä varustettuja tietokirjoja (esim. Merkurius-sarja) häntä kiinnostavista asioista. Myös joku alueellanne toimiva kansalaisopiston sanataideryhmä voisi olla avuksi.

Lue lapsen kanssa. Lue hälle ääneen, lukekaa yhdessä suuria kuva-aukeamia, joissa on tekstejä. Käykää kirjastossa ja tutkikaa yhdessä millaisia kirjoja on saatavilla.

Ja sitten: onhan lapsesi jollain tapaa testattu luki-häiriön varalta? Se voi ilmetä monenasteisena (itselläni lievin, mm. puolivokaalit j ja v vaihtavat joskus paikkaa) ja olla väliin vaikeakin dignosoida.

Piika-äiti
 
^^poika käy nyt puheterapiassa ja asiaa siis kartoitetaan jos sieltä löytyy jotain erikoisempaa taustalta.

Ollaan luettu ja tehty kaikki mahdollinen kotonakin jotta rupeais onnistumaan, mutta kun lapsi on ihan hirveen laiska asian suhteen eli kaikki muut asiat kiinnostaa paljon enempi.
 
Se on hankalaa, jos se ei lasta itseä kiinnosta, koska sitä ei oikein voi pakottaakkaan :/
Kuitenkin jos kevään kuluessa ei lukeminen ala sujua, on todellakin viisaampaa kerraat ekaluokka, koska tokaluokalla ei tule pärjäämään, jos ei sujuvasti osaa lukea.
Onko lapsesi saanut koulussa tukiopetusta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2007 klo 14:52 Malviina kirjoitti:
Se on hankalaa, jos se ei lasta itseä kiinnosta, koska sitä ei oikein voi pakottaakkaan :/
Kuitenkin jos kevään kuluessa ei lukeminen ala sujua, on todellakin viisaampaa kerraat ekaluokka, koska tokaluokalla ei tule pärjäämään, jos ei sujuvasti osaa lukea.
Onko lapsesi saanut koulussa tukiopetusta?
Hyvin vähän on saanut tukiopetusta, mutta nyt varmaan alkaa saamaan enempi kun minä alan sitä vaatimaan. Luokka on hirveän levoton ja iso ja oppimisrauhaa siinä ei tahdo olla. En muutenkaan ole kauhean vakuuttunut opettajasta kun tuntuu että vähän väliä katsotaan videoita ja pidetään kaikenmaailman lelu ja leikkipäiviä(vai onko se sitten tätä nykyajan koulunkäyntiä :/ )
 
Ihan varmasti oppii lukemaan ajan kanssa, turha stressata liikoja.
Lapset kehittyvät niin eri tahtia. Meillä oli esikoululainen vielä täysi vauva kunnes ykkösluokan keväällä "heräsi" ja koulu alkoi kiinnostaa. On tosin vieläkin kova leikkimään ja ikäisiään lapsellisempi, mutta mikä kiire pitäisi aina olla aikuistumaan?

Lahjakkuuksia on niin monenlaisia, ehkä lapsesi on hyvä matikassa, urheilussa, taideaineissa... Muista myös kehua pieniäkin lukuyrityksiä, joskus voi lapsen itsetunto olla alamaissa ja uuden oppiminen takkuaa sen takia.

Nauti lapsestasi sellaisena kuin hän on, älä katsele häntä epäonnistujana. Tuttavapiirissä on lukihäiriöinen tyttö, josta tuli farmaseutti. :)
 
Minulla oli eka luokalla vaikea oppia lukemaan.. Minulla ongelma oli siinä ,että minut oli opetettu kotona tavaamaan eritavalla ,kuin koulussa ja se ilmeisesti sekoitti asioita.. Suosittelisin että opettelisitte aakkos lorun. (kaikki aakkoset peräkkäin tietyllä sävelellä). Kun lapsi on oppinut sen niin ei kun tavaamaan lyhyitä sanoja esim jos kirjassa lukee kissa niin lapselta pitää kysyä mikä kirjain tuo on ja näyttää K lapsi vastaa koo ja sitten kysyt I;iitä mikä se on lapsi vastaa iii ja sitten taas kysyt s;ää ja lapsi vastaa ssss ja toistamiseen s;ää ja lopuksi A;tas lapi vastaa aaa sitten pyydät lasta toistamaan koko rimpsun k;stä a;han vastaus tulee olemaan tyyliin kiiiiiiissssssaaaa.. En tiedä paljonko auttaa,mutta kokeilla kannattaa..
 

Meillä myös ekaluokkalainen.
Hänelle tavaaminen tuotti suurta tuskaa syksyllä. Vähän ennen joulua juttelin eläkkeelle jääneen open (opettanut 1-3 luokkia, siis alkkuope) ja hän sanoi, että ei ole mikään ihme jos lapsi ei osaa lukea ennen joulua. Hän oppii sen kun on oppiakseen.

Liika painostaminen vaan pahentaa tilannetta. Mutta vaadi ehdottomasti opettajalta tukiopetusta, se on hänen tehtävä!
Ja edellä tossa jo sanottiinkin muistakaa kehua häntä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 16:23 vieras kirjoitti:
Tirinkakka.
Missä päin asut? Mielestäni kuulostaa omituiselta koulunkäynti, jos vähänväliä lelupäiviä ja videoita. Oma lapsi myös ekalla, eikä ole tuollaisista vielä maininnut ollenkaan.
Kiimingissä ja nyt kun olen pikkasen tilannetta muutenkin kartoittanut niin olen tullut siihen tulokseen että en anna kyllä periksi vaan tulen vaatimaan tukiopetusta enkä hyväsy tuollaisia puheita ilman kunnon perusteluja. Jos ei opettajan kans päästä yhteisymmärrykseen niin sitten rehtori ja seuraavaksi koulutoimeen.
 
kostik
Oletko ollut yhteydessä muiden luokkalaisten vanhempiin? Onko koko luokan lukemaan oppiminen jälkijunassa?

Muuten komppaan tuolla ylempänä esitettyä "maltti on valttia". Lapset oppii jokainen omaa tahtiaan. Yksi kävelee 9 kk vanhana ja toinen puoltoista vuotiaana. Yhden kerran kun se taito on opittu, ei kukaan enää kysele kuinka vanhana sitä ensiaskeleesi otit.

 
Hei! lukemaan ei opi pelkästään koulussa, vaan siihen tarvitaan paljon myös kotona tehtävää tukea, kannustusta ja apua. Näin meille korostettiin ekaluokan alussa: joku lapsi voi todella vaatia paljon aikaa, ennenkuin palaset loksahtavat kohdalleen! Ope pyysi, että vanhemmat panostavat läksyjen tekemisen seuraamiseen, auttavat ja kannustavat - sekä lukevat paljon yhdessä lapsen kanssa, kaupan nimiä, mainoksia, otsikoita, ruokapurkkeja ja tietenkin myös kirjoja. sarjikset ovat myös hyvä alku. Voimia!
 
Meidän ekaluokkalainen poika ei osaa yhdistää edes kahta kirjainta tavuksi, saatika lukea! Ainoat osaamansa tavut on AI,UI,EI,SI... Hän on ollut tukiopetuksessa syksystä lähtien... opettaja, kotiväki, erityisopettaja ja poika itse ollaan yritetty vaikka miten, mutta ei vaan onnistu.
Olen aina pitänyt lukemisesta, ja meillä on paljon kirjoja ja on luettu niitä ja sarjakuvia, joten ei ainakaan siitä ole kiinni!
Nyt ollaan käyty koulupsykologilla testeissä, ja parin viikon kuluttua kuulemme, miten jatketaan. Luokan tuplaaminen ei ole mikään vaihtoehto, jos on jotain oppimisvaikeutta/häiriötä taustalla. Ongelmahan ei sillä poistu mihinkään Pitäisi vaan tutkia mistä on kysymys, kun lapsi ei normaalisti opi. Nykyään on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja, pitäisi vaan löytää lapselle se paras oppimiskeino/tekniikka!
Meillä takkuaa myös matikka, joten tilanne on aikas hankala...
Tsemppiä sulle!
 
alkuope
Useamman alkuopetusluokan läpivieneenä voin sanoa, että jokainen "normaali lapsi" oppii lukemaan aikanaan. Itse korostan valtavan paljon sitä, että lasten PITÄÄ lukea joka päivä n. 15 minuuttia, toisin sanoen kerrata sitä, mitä koulussa on tehty ja vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä, että näin tapahtuu! Lapset, joille lukemaan opiminen on hankalaa, erityisesti kaipaavat vanhempiensa apua ja tukea. Jos on kyse "normaalista lapsesta", hän oppii aivan varmasti ekaluokan aikana lukemaan, mutta vanhemmat eivät kyllä saa tuudittautua siihen harhaan, että vain koulussa tehdään työ, eikä kotona juuri ollenkaan.

Neuvoni: harjoituta lastasi vähintään 15 minuuttia päivässä. Vasta sen jälkeen annat tilaa "muille mielenkiinnon kohteille". Ei se lukemisen opettelu aina voi olla kivaa. Pointtini on se, että oppiminen vaatii usein sinnikästä työntekoa! Harva taito opitaan ilman ponnisteluja!

Voin sanoa, että jokainen lapsi joka on suht´ tunnollisesti aikuisen valvonnassa harjoitellut tuon vartin päivässä on saavuttanut varsin hyvän mekaanisen lukutaidon.
 
Tuskaa oli
Ekaluokkalaisellamme oli syksyllä tuskaa lukemisessa. Opettaja huomasi sen ja pisti jo hyvissä ajoin erityisopen kanssa treenaamaan. Oppi ennen joulua auttavasti lukemaan. Opettaja sanoi että yleensä hiihtoloma on etappi jolloin näkee oppiiko lukemaan. =)
 
Nyt on tilanteeseen tullut hyvä muutos eli tukiopetusta poika saa säännöllisesti pari kertaa viikossa. Ja kotona me harjoitellaan kyllä kans eli ei pitäis olla siitä kiinni.

Jokseenkin olen kyllä ihmeissäni yleensäkin siitä että odotetaan kotien panostavan asiaan niin paljon. Silloin kun ite ekalle menin, meillä ei harjoiteltu kotona ollenkaan, eikä kellään muullakaan, mitä tässä ole kysellyt ja kaikki oppi lukemaan. Mikähän meidän koulusysteemissä on muuttunut?
 
Lapset on yksilöitä, jokainen oppii omaa tahtia. Meillä oli luokassa parikymmentä vuotta sitten oppilaita, joilla lukeminen takerteli vielä ala-asteen lopulla. Luulisin, että nykyisin kiinnitetään enemmän huomiota asiaan, tukiopetukset sun muut. Lukihäiriöstä en muista tuolloin kuulleeni.

Kiva, että jaksatte tsempata vielä kotona :)
 
A big change
Ai, mikäkö on muuttunut... 20-30 vuotta sitten ei ollut aivoja sumentavaa mölysaastetta lasten ympärillä koko ajan. Oli aikaa ja kapasiteettia keskittyä oppimiseen.

Viihdykkeet pois lapsen ympäriltä, niin eiköhän se lukeminen ala pikku hiljaa sujumaan. Jos jokin on muuttunut, niin kyllä se on eniten vapaa-aika ja se, mitä vanhemmat antavat lastensa tehdä: pelejä, videoita, vauhtia ja touhua koko ajan, aivan liian vähän rauhoittumista. En usko, että koulu on niin hirveästi muuttunut.
 

Yhteistyössä