Luokanopettajille kysymys

Ekaluokkalainen poistetaan luokasta käytävälle, syynä levottomuus tai tunnin häirintä. lapsi laitettu käytävälle syyskaudella kun koulun käyntiä on opeteltu vasta 2-3 kk. vanhemmille tulee reppuvihossa viesti vasta kun on jo kolmas kerta menossa ja käytävälle on poistettu kaksi lasta keskenään ja opettajan viestissä mainitaan että temppuilu jatkui myös käytävällä.

Luokassa on 15 lasta, ope + koulunkäyntiavustaja ja kyseessä ihan normiluokka.
Onko tämä luokasta poistaminen tavallista ja eikö muuta keinoa ole 7 vuotiaiden opettamiseen, että mitkä onkaan ne yhteiset pelisäännöt??
 
"asdfasdf"
Luokasta poistaminen voi varmaan olla ainoa tapa jatkaa opetusta jos toinen huutaa ja riehuu luokassa. Mitä muuta opettaja voisi tehdä? Siis jos lapsi ei usko ja tottele opettajan sanaa. Eikai sitä lasta voi väkisin pitää paikoillaan eikä suuta teipata....

Kahdestaan käytävälle kaverin kanssa kuullostaa kyl iihan hauskalta vaihtoehdolta....

En ole opettaja vastasin vaan huvikseen.
 
No joo, kyllähän se nyt on selvää kenelle kasvatusvastuu kuuluu, en minä sitä kysynytkään, vaan sitä että onko luokasta poistaminen heti ensimmäinen ratkaisu asiaan ja miten vanhempana voi puuttua asiaan jos viesti tulee vasta kun on kolme kertaa käytävälle ajettu.
Mielestäni vanhemmille pitää laittaa viesti heti ensimäisestä kerrasta ja kahden kikattavan lapsen käytävälle laittaminen keskenään tuntuu hieman omituiselta ratkaisulta, varsinkin kun luokka on pieni ja siellä on kaksi aikuista paikalla!

kenen olisi vastuu jos lapset olisi tuosta saaneet päähänsä lähteä seikkailemaan?
koulun, sen opettajan vai meidän kasvatusvastuullisien vanhempien, jotka on sillä hetkellä töissä, ja ei edes tietoisia että lapsen kanssa olisi hyvä puhua kotona normaalia enemmän koulun säännöistä.

Mulla on sellainen käsitys että eka ja toka luokkalaisia ei edes saisi käytävälle yksinään passittaa, koska järjen käyttö tuossa iässä on vielä joltisenkin rajallista :)
 
En usko, että tuo on ollut ensimmäinen ratkaisu.

On varmaan huomautettu, pyydetty olemaan kauniisti, varoitettu, ja sitten pistetty käytävälle kun muu ei ole auttanut.

Mun huolenaiheeni tuossa tilanteessa olisi lapsen käytösongelmat, eikä se onko käytävälle laittaminen "sallittua" vaiko ei.

Olisi toki pitänyt heti informoida asiasta vanhempia.

Koululainen voi lähteä haahuilemaan välitunniltakin, ei siellä lapsia vahdita kuten päiväkodissa. Jos lapsi lähtee haahuilemaan, hän tuskin on edes kouluvalmis vielä.

En kyllä oo luokanope, haittaakse :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
valvomattahan ei saa nykyään ketään poistaa luokasta.
ikävältä kuullostaa, kyllä pienten kanssa pitäisi olla kotiin yhteys jo mieluiten ennen kuin edes tarvitsee poistaa luokasta.
jos ei koululta olla aktiivisia, niin ota sinä reilusti yhteyttä ja pyydä tapaamista open kanssa ja soita kuraattorille jos voisi tavata lasta (että tulee koulussa ongelmat muidenkin tietoon.. en tarkoita nyt mitään hyökkäystä opea vastaan, vaan että voisivat jutella lapsen käytöksestä.) jne.
 
Jos olet häiriöksi ja et kuuntele/ tottele opettajaa niin ulos vaan. Meillä on syksyllä aloittava ekaluokkalainen poika ja olen sitä mieltä, että jos ei osaa käyttäytyä ja ei kuuntele/tottele niin ulos vaan. Ei siitä riki mene. Ehkä menee paremmin perille.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
ja mitä muuta ne opettajat voivat tuossa tilanteessa tehdä. Jos lapset eivät kuuntele/tottele? jatkaa asian veivaamista/ toistamista koko tunnin ajan niin, että opetuksesta ei tule mitään? ei se kyllä noin mene. Ulos ehdottomasti häiritsemästä muiden opetusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
Olen yllättynyt näistä vastauksista täällä.

Ihanko tosissaan olette sitä mieltä, että ekaluokkalainen on jo vastuussa itsestään ja opiskelustaan: "jos ei käyttäydy, ulos vaan. Mitä muutakaan ope voi tehdä."

Opehan voi ja ope on velvoitettu: olemaan kotiin yhteydessä ajoissa ja riittävästi, tekemään yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa tilanteen selvittämiseksi, valvomaan oppilaan turvallisuutta kokoajan, huolehtimaan siitä, että luokassa on kaikilla mahdollisuus opiskeluun. jne.

Jos avustaja on käytössä, niin ilman muuta silloin avustaja menee oppilaiden kanssa pois luokasta rauhoittumaan. Ja jos voidaan katsoa, että avustaja ei pysty oppilaiden turvallisuutta takaamaan, niin opettajan on mentävä (Ehkä siinä tilanteessa suoraan rehtorin luo & soittamaan koteihin.) ja avustaja jää luokkaan.

Jos asia on niinkuin ap sanoo (vaikka harvoinhan se täällä ihan on), niin open toiminnassa on paljon parantamisen varaa. Ja nyt en tarkoita, että ap voi laskeutua itsetyytyväisyyteen kun vika on jossain muussa kuin itsessä, vaan että ap:n olisi syytä ottaa yhteyttä ja lähteä tilannetta korjaamaan ennenkuin laps kasvaa ja ongelmat myös.
 
Olen yllättynyt näistä vastauksista täällä.

Ihanko tosissaan olette sitä mieltä, että ekaluokkalainen on jo vastuussa itsestään ja opiskelustaan: "jos ei käyttäydy, ulos vaan. Mitä muutakaan ope voi tehdä."

Opehan voi ja ope on velvoitettu: olemaan kotiin yhteydessä ajoissa ja riittävästi, tekemään yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa tilanteen selvittämiseksi, valvomaan oppilaan turvallisuutta kokoajan, huolehtimaan siitä, että luokassa on kaikilla mahdollisuus opiskeluun. jne.

Jos avustaja on käytössä, niin ilman muuta silloin avustaja menee oppilaiden kanssa pois luokasta rauhoittumaan. Ja jos voidaan katsoa, että avustaja ei pysty oppilaiden turvallisuutta takaamaan, niin opettajan on mentävä (Ehkä siinä tilanteessa suoraan rehtorin luo & soittamaan koteihin.) ja avustaja jää luokkaan.

Jos asia on niinkuin ap sanoo (vaikka harvoinhan se täällä ihan on), niin open toiminnassa on paljon parantamisen varaa. Ja nyt en tarkoita, että ap voi laskeutua itsetyytyväisyyteen kun vika on jossain muussa kuin itsessä, vaan että ap:n olisi syytä ottaa yhteyttä ja lähteä tilannetta korjaamaan ennenkuin laps kasvaa ja ongelmat myös.
siis hetkinen. Kyllä todellakin 7v on vastuussa siitä möykkääkö/ häiritseekö vai ei? Ihan varmasti on. Ja jos pyydetään useaan kertaan olemaan hiljaa niin HÄN ON VASTUUSSA SIITÄ on ko hiljaa vai ei. Minun lapseni ei ole niin tyhmä, että ei tajua mitä hänelle sanotaan ja jos ei tottele ja on kuriton niin ulos vaan häiritsemästä. Mitä se auttaa minulle heti ilmoittaa kun tunnilla pitää muiden saada opiskelurauha. Asiaan on puututtava heti! jatkotoimenpiteet sitten erikseen tietysti ja silloin koko perhe keskustelee opettajan kanssa, mutta se tilanne on ratkaistava heti kun se tapahtuu!
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy ja Anatolia
Olen yllättynyt näistä vastauksista täällä.

Ihanko tosissaan olette sitä mieltä, että ekaluokkalainen on jo vastuussa itsestään ja opiskelustaan: "jos ei käyttäydy, ulos vaan. Mitä muutakaan ope voi tehdä."

Opehan voi ja ope on velvoitettu: olemaan kotiin yhteydessä ajoissa ja riittävästi, tekemään yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa tilanteen selvittämiseksi, valvomaan oppilaan turvallisuutta kokoajan, huolehtimaan siitä, että luokassa on kaikilla mahdollisuus opiskeluun. jne.

Jos avustaja on käytössä, niin ilman muuta silloin avustaja menee oppilaiden kanssa pois luokasta rauhoittumaan. Ja jos voidaan katsoa, että avustaja ei pysty oppilaiden turvallisuutta takaamaan, niin opettajan on mentävä (Ehkä siinä tilanteessa suoraan rehtorin luo & soittamaan koteihin.) ja avustaja jää luokkaan.

Jos asia on niinkuin ap sanoo (vaikka harvoinhan se täällä ihan on), niin open toiminnassa on paljon parantamisen varaa. Ja nyt en tarkoita, että ap voi laskeutua itsetyytyväisyyteen kun vika on jossain muussa kuin itsessä, vaan että ap:n olisi syytä ottaa yhteyttä ja lähteä tilannetta korjaamaan ennenkuin laps kasvaa ja ongelmat myös.
ehkä ei täysin mutta käytöksestään kyllä, vai minkäikäinen on sun mielestä valmis ottamaan käytöksestä vastuu. Sehän nyt opetetaan jo pienenä et huonosta käytöksestä seuraa rangaistu ja tässä kohtaa se on ollu luokasta poistaminen.

Kaikissa luokissa ei ole avustajia mikä on harmi. Mutta niin se vaan et jos yks huliganisoi luokassa, näinollen häiritsee KAIKKIA MUITA niin pihalle luokasta. Kyllä koululainen on vastuussa omasta käytöksestään. Opettajan ehkä olis ollu syytä ollu ilmoittaa asiasta heti.
 
Big Bang Theory: Juuri noin minäkin ajattelen ja ajattelin ja silloin syksyllä lapselleni suureen ääneen asiasta saarnasin ja olin hälle kovin vihainen että noin "isoon" rangaistukseen on open pitänyt ryhtyä. Temppuilu on loppunut jo silloin ja koulu menee hyvin, ei siinä mitään että ilmeisesti meni oppi perille.
Mutta kuitenkin mietin että kun kyse oli kuitenkin juuri koulun aloittaneista lapsista joille kaikki on uutta, ja mitään ilkeyttä, haistattelua, paikkojen rikkomista tai toisten kiusaamisata se ei ollut, vaan pölinää ja kikatusta niin miksi kummassa pitää luokasta poistaa kun keskustelu menee perille kuitenkin.

Lisäksi juttelin erään tuoreen open kanssa joka kertoi ettei opettaja olisi saanut laittaa luokasta ulos, kaikkein vähiten valvomatta ja että heti ekasta kerrasta pitäisi vanhemmille lähteä viesti, eikä vasta kun on kolme kertaa jo asia tapahtunut.
Tuossa koulussa ei ole miltään muulta luokalta oppilaita käytävälle poistettu, ei edes ylemmiltä ja isommilta luokilta, ei edes sellaiselta jossa on erityisoppilas luokkaan sijoitettu.
Toisilla opettajilla tuntuu olevan sitten "paremmat" aseet käsitellä häiritsevää käytöstä ja ilman luokka-avustajaa...

kysyisinkin nyt niiltä opettajilta että onko tuohon jotain sääntöä tai toimiko opettaja niinkuin on koulutettu?

En kysele siksi että olen nyt jotenkin ylisuojeleva äiti joka murisee lapsensa puolesta ja en tod. tarkoita että nyt olisi mun "kullan nuppu traumatisoitu ja väärin kohdeltu" vaan olen utelias tietämään faktaa tästä asiasta =)
 
"vieras"
En ole luokaope vaan opetan vähän isompia, mutta noin yleispyöreästi voin vastata.

Jos tämä kaikki tapahtui jo syyslukukaudella, miksi vasta nyt alat asiaa ihmettelemään ja selvittelemään? Totta on, että valvomatta ei saisi ketään poistaa luokasta. Käytännössä kuitenkin usein tuota käytävään laittoa toteutetaan ja sitäkin voidaan valvoa eri tavoin; esim. ovi raollaan, lapsen käsi ovenkahvassa tai tarkistus aina hetken kuluttua. Lisäksi koulussa saattaa ollla aulavalvoja, joka valvoo, ettei kukaan poistu omin luvin eikä tule sisäänkään.

Nämä koulurauhasäännöt ja niiden rikkomisesta tulevat seuraamukset VAIHTELEVAT kouluittain! Siksi kukaan tällä palstalla ei osaa antaa sinulle varmaa vastausta. Neuvonkin ensin lukemaan koulun säännöt, mitä niissä sanotaan asiasta? Jos huomaat epäjohdonmukaisuutta, ota yhteyttä opettajaa ja sen jälkeen tarvittaessa rehtoriin.

Arvailla vain voin, että todennäköisesti juuri 3. kerta on se, jolloin huomautus kotiin rikkeestä lähtee. Vrt. kerran läksyt tekemättä, huomautetaan oppilaalle, toisen kerran samoin, mutta kolmannesta kotiin ilmoitus.
 
Kyllä todellakin 7v on vastuussa siitä möykkääkö/ häiritseekö vai ei? Ihan varmasti on. -- Minun lapseni ei ole niin tyhmä, että ei tajua mitä hänelle sanotaan ja jos ei tottele ja on kuriton niin ulos vaan häiritsemästä. Mitä se auttaa minulle heti ilmoittaa kun tunnilla pitää muiden saada opiskelurauha. Asiaan on puututtava heti! jatkotoimenpiteet sitten erikseen tietysti ja silloin koko perhe keskustelee opettajan kanssa, mutta se tilanne on ratkaistava heti kun se tapahtuu!
Noniin,
Hyvä jos sinun lapsesi ei ole tyhmä.

Joillain lapsilla kuitenkin on, vielä seitsemänvuotiaanakin ongelmia itsesäätelyssä. Ja ne ongelmat eivät ratkea sillä, että lapsi laitetaan pois luokasta ja asia jätetään siihen. Saati, että lapsi laitetaan ulos luokasta ja seurauksena on että lapsi leikkii käytävillä kaverinsa kanssa kuten ap:n tapauksessa.

Mielestäni ekaluokallakin luokasta poistaminen on joskus varteenotettava vaihtoehto, mutta sitä ei saa käyttää niin, että pois silmistä, pois mielestä kuten tuo nimenomainen tilanne kuullostaa. Opettaja toimii ensinnäkin laittomasti, jos jättää oppilaan ilman valvontaa. Opettaja on myös velvollinen noudattamaan opetussuunnitelmaa, jossa hyvin selvästi painotetaan (ja ihan erityisesti ekaluokalla) kodin ja koulun yhteistyötä ja koulunkäyntitaitojen aktiivista harjoittelua ja tukemista. Ja näistä ei kumpikaan tuossa AP:n tilanteessa toteudu.

Mielestäni ekaluokkalaiselle tulee OPETTAA että hän on vastuussa toiminnastaan. Sitähän tuossa esimerkissä ei tapahtu, vaan opettaja pesee kätensä omasta vastuusta tyyliin: "tehkää mitä teette kunhan ette häiritse minua".

Ja AP, tämä ny karrikoidusti, en usko (tai toivo) että tilanne ihan oikeasti on noin paha, mutta esimerkissäsi antamien tietojen mukaan siltä kuullostaa.



Tässäpä AP poimintoja OPSista (toki tämä on nyt yhden kaupungin ops, mutta suunnilleen samat kaikissa):


Koulu tukee kotien kasvatustehtävää.
Koulu on yhteistyössä huoltajan kanssa niin, että huoltaja voi osaltaan tukea lastensa tavoitteellisesta oppimista ja koulunkäyntiä.
Huoltajille luodaan mahdollisuus osallistua koulun kasvatustyön tavoitteiden asettamiseen yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa.

NIVEL esiopetus – alkuopetus
Tässä nivelvaiheessa korostuvat
• Yhteistyö kodin kanssa
• Oppilashuollolliset toimenpiteet
o varhainen puuttuminen
o Hyvän koulunalun varmistaminen – tarvittaessa oikean tukimuodon löytyminen


Koulukuraattori
? perustehtävänsä mukaisesti tukee oppilaan koulunkäyntiä, tukee ja edistää oppilaan sosi-aalista hyvinvointia sekä ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä ja puuttuu havaittuihin on-gelmiin
? toimii tilanteissa, joissa tarvitaan erityistä apua ja tukea oppilaalle tai oppilaan perheelle ja kun opettajalle tai koulun muilla aikuisilla herää huoli oppilaan pärjäämisestä
? toimii konsulttina ja asioiden selvittäjänä eri osapuolten välillä
? toimii sosiaalialan ammattilaisena koulussa, työaluetta mm. kriisitilanteet, väkivaltatilanteet, päihdekäyttäytyminen, muu epäsosiaalinen käyttäytyminen (yhteistyössä muiden ammatti-laisten kanssa)
? tukee oppilaan koulunkäyntiä keskustellen oppilaan ja tarvittaessa hänen huoltajiensa kanssa sekä on mukana palavereissa, joissa opettaja kokee kuraattorin läsnäolon tarpeel-liseksi
 
Noniin,
Hyvä jos sinun lapsesi ei ole tyhmä.

Joillain lapsilla kuitenkin on, vielä seitsemänvuotiaanakin ongelmia itsesäätelyssä. Ja ne ongelmat eivät ratkea sillä, että lapsi laitetaan pois luokasta ja asia jätetään siihen. Saati, että lapsi laitetaan ulos luokasta ja seurauksena on että lapsi leikkii käytävillä kaverinsa kanssa kuten ap:n tapauksessa.

Mielestäni ekaluokallakin luokasta poistaminen on joskus varteenotettava vaihtoehto, mutta sitä ei saa käyttää niin, että pois silmistä, pois mielestä kuten tuo nimenomainen tilanne kuullostaa. Opettaja toimii ensinnäkin laittomasti, jos jättää oppilaan ilman valvontaa. Opettaja on myös velvollinen noudattamaan opetussuunnitelmaa, jossa hyvin selvästi painotetaan (ja ihan erityisesti ekaluokalla) kodin ja koulun yhteistyötä ja koulunkäyntitaitojen aktiivista harjoittelua ja tukemista. Ja näistä ei kumpikaan tuossa AP:n tilanteessa toteudu.

Mielestäni ekaluokkalaiselle tulee OPETTAA että hän on vastuussa toiminnastaan. Sitähän tuossa esimerkissä ei tapahtu, vaan opettaja pesee kätensä omasta vastuusta tyyliin: "tehkää mitä teette kunhan ette häiritse minua".

Ja AP, tämä ny karrikoidusti, en usko (tai toivo) että tilanne ihan oikeasti on noin paha, mutta esimerkissäsi antamien tietojen mukaan siltä kuullostaa.



Tässäpä AP poimintoja OPSista (toki tämä on nyt yhden kaupungin ops, mutta suunnilleen samat kaikissa):


Koulu tukee kotien kasvatustehtävää.
Koulu on yhteistyössä huoltajan kanssa niin, että huoltaja voi osaltaan tukea lastensa tavoitteellisesta oppimista ja koulunkäyntiä.
Huoltajille luodaan mahdollisuus osallistua koulun kasvatustyön tavoitteiden asettamiseen yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa.

NIVEL esiopetus – alkuopetus
Tässä nivelvaiheessa korostuvat
• Yhteistyö kodin kanssa
• Oppilashuollolliset toimenpiteet
o varhainen puuttuminen
o Hyvän koulunalun varmistaminen – tarvittaessa oikean tukimuodon löytyminen


Koulukuraattori
? perustehtävänsä mukaisesti tukee oppilaan koulunkäyntiä, tukee ja edistää oppilaan sosi-aalista hyvinvointia sekä ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä ja puuttuu havaittuihin on-gelmiin
? toimii tilanteissa, joissa tarvitaan erityistä apua ja tukea oppilaalle tai oppilaan perheelle ja kun opettajalle tai koulun muilla aikuisilla herää huoli oppilaan pärjäämisestä
? toimii konsulttina ja asioiden selvittäjänä eri osapuolten välillä
? toimii sosiaalialan ammattilaisena koulussa, työaluetta mm. kriisitilanteet, väkivaltatilanteet, päihdekäyttäytyminen, muu epäsosiaalinen käyttäytyminen (yhteistyössä muiden ammatti-laisten kanssa)
? tukee oppilaan koulunkäyntiä keskustellen oppilaan ja tarvittaessa hänen huoltajiensa kanssa sekä on mukana palavereissa, joissa opettaja kokee kuraattorin läsnäolon tarpeel-liseksi
Ei sekään ole ratkaisu, että oppilas häiritsee koko luokkaa vaikka pieni vielä onkin. Eskarissa jo opetellaan tuota käyttäytymistä ja tiedän kyllä, että ekaluokkalaiset ovat vielä pieniä, mutta kyllä varmasti jokainen ymmärtää jo muutamasta kiellosta, että nyt pitää lopettaa tai tulee sanktio.
 
Ei sekään ole ratkaisu, että oppilas häiritsee koko luokkaa vaikka pieni vielä onkin. Eskarissa jo opetellaan tuota käyttäytymistä ja tiedän kyllä, että ekaluokkalaiset ovat vielä pieniä, mutta kyllä varmasti jokainen ymmärtää jo muutamasta kiellosta, että nyt pitää lopettaa tai tulee sanktio.
Sanktiota en kritisoi ollenkaan (jos se on siis laillisesti toteutettu ja tilanteeseen sopiva), vaan sitä, jos jatkuvan häiriökäyttäytymisen selvittäminen koulussa jätetään (ilmeisen toimimattomien) hetkellisten luokastapoistamisten asteelle.
 
"vieras"
Itsekin opetan yläkouluikäisiä, mutta luokasta poistamisesta on tosiaan se sääntö, että oppilasta ei saa jättää valvomatta. Eli joko hänet toimitetaan sovitun henkilön luo (meillä rehtori tai erityisopettaja) jatkamaan tuntia tai sitten valvot häntä itse. Jos olen jonkun poistanut luokasta, käsken istumaan käytävälle sellaiseen paikkaan, josta näen hänet, kun ovi on auki. Ja saatan jatkaa hetken tunnin pitoa luokassa, mutta sopivan hetken tullen käyn juttelemassa oppilaan kanssa, ettei asia jää roikkumaan ilmaan. Meillä ilmoitus huoltajalle kulkee saman ohjelman kautta kuin poissaolot, läksyjen tekemättömyydet yms., eli tieto menee perille heti, olettaen, että huoltajaa itseään kiinnostaa seurata lapsensa koulunkäyntiä ohjelman kautta.

Olen sitä mieltä, että virhe on tapahtunut, jos vasta kolmannesta kerrasta ilmoitetaan, mutta en hetkeäkään usko, etteikö opettaja olisi jo muut keinonsa ennen luokasta poistamista käyttänyt. Eikä opettajia voi verrata keskenään, joku sietää häirintää enemmän, joku vähemmän, mutta itse en ainakaan jaksa jankuttaa samasta asiasta ("olisitteko nyt hiljaa" tms.) montaa kertaa, varsinkaan kun on yläkoululaisista kysymys. Kyllä tunnilla pitää osata olla ja antaa muillekin opiskelumahdollisuus. Tärkeää on tietenkin ja noin pienten oppilaiden kohdalla erityisesti, että opettaja keskustelee oppilaiden kanssa, että he ymmärtävät, mistä heitä rangaistaan. Ja mielestäni on viisaampaa poistaa molemmat häiriköt, muuten opettaja on pian vastaamassa syytöksiin siitä, kuinka juuri toista lasta rangaistaan ja toista ei.

Tärkeätä olisi nyt mielestäni se, että jos asia näin paljon ap:ta mietityttää, niin kysyy siitä ensin nimenomaan opettajalta eikä lähdetä samantien hälyttämään hätiin rehtoria ja kuraattoria yms. Opettajahan siinä tilanteessa on ollut toisena osapuolena. Ja jos ongelmat jatkuvat, niin sitten sitä käsitellään yhdessä vanhempien, oppilaan ja vaikka oppilashuoltoryhmän edustajien kanssa.
 
Kiitos vastauksista, sainkin jo vastauksen siihen mikä minua mietitytti että voiko tuon ikäisiä laittaa keskenään käytävälle vai onko siihen joku toiminta ohje.

Syy miksi mietin tätä asiaa vasta nyt on se, että silloin syksyllä en mitenkään kyseenalaistanut opettajan toimintaa. Kotona lapsi sai sellaiset sanktiot ja puhuttelut että homma jäi siihen ja nyt on koulu mennyt kaikin puolin hyvin ja silloin jo opettajan kanssa puhuttiin ja keskusteltiin.
Nyt vain aloin miettimään asiaa, kun opeksi valmistunut tuttavani asiaa kovin ihmetteli, että miksi ope on toiminut noin ja miksi meille ei tullut viestiä heti ekasta kerrasta.
Hän myös ihmetteli sitä miksei toinen aikuisista mennyt kahden oppilaan kanssa käytävälle.

Kuten sanottu, olin vain utelias asiasta, itsekkin kasvatus hommissa mutta siellä pk:n ja eskarin puolella ja tiedän mitä se on kun lapset saa kikatus temppuilu hepulin jota he itse ei poikki saa ilman aikuisen apua, kun aina tulee uusi tyrskähdys :D
 
"teini"
No kyllä tunnin tulee jatkua sen koko tunnin ajan ilman keskeytyksiä! Jos ei osaa käyttäytyä, niin rehtorin puheille tulisi viedä lapsi oli se sitten 7v. tai 15v. Mutta ilmoitus kotiin olis paikallaan. Onhan noita tullut itsekkin nähtyä, kun opettaja rankaisee koko luokkaa esim. pitää 10 min. yliaikaa tunnilla ja vielä viimeisellä tunnilla!!!!!!! Ja vain ADHD-kakaroiden takia. Ja onhan sitäkin tullut nähtyä, kun opettaja ei saa kuria ja käyttää koko tunnin häirikköjen kurissa pitämiseen, joka ei onnistu. Lopulta häiriköt tekee ihan oman shown ja koko luokka nauraa. :D
 
"Vieras"
Vielä hiukan virkaintoinen ja vailla oikeaa opetuskokemusta. Siperia kyllä opettaa. Onko se avustaja koko luokkaa varten vai hlokohtainen jollekin oppilaalle?
Kiitos vastauksista, sainkin jo vastauksen siihen mikä minua mietitytti että voiko tuon ikäisiä laittaa keskenään käytävälle vai onko siihen joku toiminta ohje.

Syy miksi mietin tätä asiaa vasta nyt on se, että silloin syksyllä en mitenkään kyseenalaistanut opettajan toimintaa. Kotona lapsi sai sellaiset sanktiot ja puhuttelut että homma jäi siihen ja nyt on koulu mennyt kaikin puolin hyvin ja silloin jo opettajan kanssa puhuttiin ja keskusteltiin.
Nyt vain aloin miettimään asiaa, kun opeksi valmistunut tuttavani asiaa kovin ihmetteli, että miksi ope on toiminut noin ja miksi meille ei tullut viestiä heti ekasta kerrasta.
Hän myös ihmetteli sitä miksei toinen aikuisista mennyt kahden oppilaan kanssa käytävälle.

Kuten sanottu, olin vain utelias asiasta, itsekkin kasvatus hommissa mutta siellä pk:n ja eskarin puolella ja tiedän mitä se on kun lapset saa kikatus temppuilu hepulin jota he itse ei poikki saa ilman aikuisen apua, kun aina tulee uusi tyrskähdys :D
 
luokanopettaja
[QUOTE="Vieras";26129890]Vielä hiukan virkaintoinen ja vailla oikeaa opetuskokemusta. Siperia kyllä opettaa. Onko se avustaja koko luokkaa varten vai hlokohtainen jollekin oppilaalle?[/QUOTE]

Niinpä. Teoriassa ja jälkikäteen on kovin helppoa aina opettajia arvostella. Totuus kuitenkin on, että luokanopettajan (varsinkin jos on kyse ekasta luokasta) päivä on äärimmäisen hektinen ja sisältää todella monia nopeasti tehtäviä päätöksiä. Aina ei tule tehtyä oikein ja nytkin tunnen piston sydämessä siitä, montako kertaa olen itse tehnyt vääriä päätöksiä. Näillä keskustelupalstoilla varmaan niitäkin puidaan. :)

Ja mitä luokasta poistamiseen tulee, ei siihen ole mitään selkeää rajaa, milloin niin toimitaan. Riippuu opettajasta. Toisille siihen vaaditaan enemmän, joku voi sillä näpäyttää aikaisemmin, vaikka ei vielä kovin vakavasta asiasta olisi kysymys. Valvomatta toki ei saisi oppilasta jättää.

Se vielä ihmetyttää, mistä niin useat tietävät tämän tyylisissä keskusteluissa, mitä koulussa muilla luokilla tapahtuu. Eli esim. tässä koulussa ei kukaan muu ole koskaan poistanut oppilasta luokasta. Tai tiedätte, että millainen oppilaan luokka on. Ei opettajat huutele esimerkiksi siitä, onko luokalla erityisoppilaita. Kärpäsenäkö katossa olette?
 
"vieras"
Nostan, koska aamupäivällä tuli kiire tunnille ja asia jäi hieman kesken ;)

Eli häiriötilanteissa toimiminen riippuu paitsi opettajasta, myös koulun säännöistä. Ja esim. tuo systeemi, jossa kolmannesta kerrasta vasta tulee huomautus, perustuu siihen, että lapsi oppisi itse ottamaan vastuuta omista teoistaan! Kahdesti hänelle on jo huomautettu, joten tietää miten kuuluisi toimia. Kolmannesta ope/koulu katsoo aiheelliseksi ottaa vanhemmat mukaan tähän kasvatustehtävään.

Oman lapsen koulussa taas on käytäntö, että syksyn alussa, eli juurikin tuo mainitsemasi 2-3kk on ns. harjoitteluaikaa. Silloin myöhästymisistä ja vaikka tunnilla käyttäytymisestä ei tehdä kotiin ilmoituksia. Lähempänä joulua aletaan jo huomauttaa voimakkaammin ja keväällä otetaan sanktiot, jos ei ala sujua. Tästä mainittiin vanhempainillassa.

Yhdessä koulussa ja yhdellä opella luokasta poistaminen voi olla äärikeino. Toisella se voi olla yksinkertaisesti vain keino rauhoittaa tilannetta ilman sen suurempaa painoarvoa itsellään. Jos jälkimmäisestä on kyse, silloin ei opettaja ole nähnyt aiheelliseksi ilmoittaa kotiinkaan.On ehkä ajatellut, ettei halua tehdä asiasta isompaa kuin se onkaan. On opettajia, jotka näkee sen vaivan, että ilmoittavat esim. Wilmassa kotiin joka kerta, kun vaikka kynä on unohtunut kotiin. Toiset vanhemmat arvostavat tätä, toiset pitävät tiukkapipoisena nipottamisena. Nyt taas ap ihmettelee sitä, kun ei oteta yhteyttä.

En tarkoita arvostella ap:ta sen enempää kuin opettajaakaan. Mutta jos asia yhä vaivaa, juttele opettajan kanssa, jotta jatkossa tiedät säännöt, joiden mukaan toimitaan.
 

Yhteistyössä