Kyllä todellakin 7v on vastuussa siitä möykkääkö/ häiritseekö vai ei? Ihan varmasti on. -- Minun lapseni ei ole niin tyhmä, että ei tajua mitä hänelle sanotaan ja jos ei tottele ja on kuriton niin ulos vaan häiritsemästä. Mitä se auttaa minulle heti ilmoittaa kun tunnilla pitää muiden saada opiskelurauha. Asiaan on puututtava heti! jatkotoimenpiteet sitten erikseen tietysti ja silloin koko perhe keskustelee opettajan kanssa, mutta se tilanne on ratkaistava heti kun se tapahtuu!
Noniin,
Hyvä jos sinun lapsesi ei ole tyhmä.
Joillain lapsilla kuitenkin on, vielä seitsemänvuotiaanakin ongelmia itsesäätelyssä. Ja ne ongelmat eivät ratkea sillä, että lapsi laitetaan pois luokasta ja asia jätetään siihen. Saati, että lapsi laitetaan ulos luokasta ja seurauksena on että lapsi leikkii käytävillä kaverinsa kanssa kuten ap:n tapauksessa.
Mielestäni ekaluokallakin luokasta poistaminen on joskus varteenotettava vaihtoehto, mutta sitä ei saa käyttää niin, että pois silmistä, pois mielestä kuten tuo nimenomainen tilanne kuullostaa. Opettaja toimii ensinnäkin laittomasti, jos jättää oppilaan ilman valvontaa. Opettaja on myös velvollinen noudattamaan opetussuunnitelmaa, jossa hyvin selvästi painotetaan (ja ihan erityisesti ekaluokalla) kodin ja koulun yhteistyötä ja koulunkäyntitaitojen aktiivista harjoittelua ja tukemista. Ja näistä ei kumpikaan tuossa AP:n tilanteessa toteudu.
Mielestäni ekaluokkalaiselle tulee OPETTAA että hän on vastuussa toiminnastaan. Sitähän tuossa esimerkissä ei tapahtu, vaan opettaja pesee kätensä omasta vastuusta tyyliin: "tehkää mitä teette kunhan ette häiritse minua".
Ja AP, tämä ny karrikoidusti, en usko (tai toivo) että tilanne ihan oikeasti on noin paha, mutta esimerkissäsi antamien tietojen mukaan siltä kuullostaa.
Tässäpä AP poimintoja OPSista (toki tämä on nyt yhden kaupungin ops, mutta suunnilleen samat kaikissa):
Koulu tukee kotien kasvatustehtävää.
Koulu on yhteistyössä huoltajan kanssa niin, että huoltaja voi osaltaan tukea lastensa tavoitteellisesta oppimista ja koulunkäyntiä.
Huoltajille luodaan mahdollisuus osallistua koulun kasvatustyön tavoitteiden asettamiseen yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa.
NIVEL esiopetus alkuopetus
Tässä nivelvaiheessa korostuvat
Yhteistyö kodin kanssa
Oppilashuollolliset toimenpiteet
o varhainen puuttuminen
o Hyvän koulunalun varmistaminen tarvittaessa oikean tukimuodon löytyminen
Koulukuraattori
? perustehtävänsä mukaisesti tukee oppilaan koulunkäyntiä, tukee ja edistää oppilaan sosi-aalista hyvinvointia sekä ennaltaehkäisee ongelmien syntymistä ja puuttuu havaittuihin on-gelmiin
? toimii tilanteissa, joissa tarvitaan erityistä apua ja tukea oppilaalle tai oppilaan perheelle ja kun opettajalle tai koulun muilla aikuisilla herää huoli oppilaan pärjäämisestä
? toimii konsulttina ja asioiden selvittäjänä eri osapuolten välillä
? toimii sosiaalialan ammattilaisena koulussa, työaluetta mm. kriisitilanteet, väkivaltatilanteet, päihdekäyttäytyminen, muu epäsosiaalinen käyttäytyminen (yhteistyössä muiden ammatti-laisten kanssa)
? tukee oppilaan koulunkäyntiä keskustellen oppilaan ja tarvittaessa hänen huoltajiensa kanssa sekä on mukana palavereissa, joissa opettaja kokee kuraattorin läsnäolon tarpeel-liseksi