Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hienoja ultrauutisia SatuSofia! Olen varmaan aiemminkin kysynyt, mutta siirretäänkö teille alkio 3-vai 5-päivisenä? Meidän lääkäri on kaavaillut, että alkioita viljellään blastokysteiksi.

Tänään menin aamusta limisultraan ja lääkäri oli oikein mielissään tilanteesta :) Limakalvo oli 10-11mm. Tältä osin asia etenee siis hyvin. Luovuttajan punktio on kaiketi ens viikon loppupuolella ja siirto siis ma 17.10!
 
SatuSofia, molemmilla siis megajännä viikko tulossa! Hoitaja sanoi, että voin torstaina soitella kuinka monta hedelmöittynyttä solua on, mutta olen jo päättänyt etten tiedustele asiaa etukäteen. Saan sitten siirtopäivänä tietää kuinka monta solua saatiin ja moniko niistä hedelmöittyi&jakaantui normaalisti.
Mehän voimme sitten testailla samaan aikaan :) Jonkun jenkkisivuston mukaan blastokysteja siirrettäessä raskaustestin voisi tehdä jo pp. 10. Ehkä kuitenkin odottelen pari päivää enemmän...
 
Haaveita, hienosti oli limis kasvanut, nyt vaan hyvillä mielin eteenpäin =)

Noista ravintolisistä en kovasti tiedä, Multitabsia aina välilllä syön purkillisen ja yritän syödä normaalin monipuolisesti.

Huh, huomenna alkaa estrogeenit ja runsaan viikon päästä ultraan. Toivottavasti kaikki menisi suunnitelmien mukaan.

Mukavaa torstai-iltaa kaikille!
 
[Odottelee hoitoa/luovuttajaa/pitää taukoa (ikä suluissa)
Cornelius (33) Haaveissa 1
Saaga (39)
EliseT (31) Haaveena ensimmäinen lapsi.
Viinirypäle (33) haaveissa ensimmäinen.
NellaMaija (32) eka
Maijatar (41) ekaa haikaileva
Miimi78,
Iituska (38), haaveissa eka
Jonsku-78 (31) haaveissa eka
Marisabel (29) 4 siirtoa tehty, haaveissa eka
Iida-Karoliina (45), eka yhteinen (viides lapsi)
Lidia77 (33), eka haaveissa, 1. lahjasolut odotuksessa
Marbel (40+) toiveissa iltatähti
Älinä ()
MariIrina (40+), haaveissa eka, jonossa 1. lahjasoluhoitoon
Lapseton_87, toiveissa eka
Pomppaduu - Seruska ( ) kolmas haaveissa
Tinde75, ensimmäinen toiveissa
Tinulinen (32) eka haaveissa
Tyynetuulia
Lumikkoäiti, toiveissa toinen
Asriel, toiveissa toinen, jonossa AVA:lla

Hoito lähestyy
SaimiRiikka, hoito lokakuussa
Haaveita, hoitoon syyskuun lopussa
SatuSofia (46) eka haaveissa, hoito lokakuussa (plan: 14.10.)
Sharlin (36) eka haaveissa, hoito lokakuussa
Lumeton, hoito lokakuussa

Piinistelijät


Plussanneet ( = sydämet nähty ultrassa)
Seinäkukkanen (45), toiveissa eka, LA?? :heart:
plastex (33) eka yrityksessä, 2 alkion siirto 7.4. Hcg 451 pp 13 :heart:
Nuppu68, toiveissa eka, 3. alkionsiirrosta plussa, LA 23.3.2012 :heart:
Watrossi, pikkukakkonen toiveissa, kotitestiplussa pp8
Katheriina, (27) LA 8.3.2012 :heart:
Cava (30+), eka toiveissa, LA?? :heart:
Olki ( ) toiveissa eka, luomuplussa 25.8.-11 :heart:
Typyliini (30) haaveissa pikkukakkonen, alkionsiirto 6.9. :heart:
Annamari
Minni007, PAS 21.9, kotitestiplussa pp10

Maaliin päässeet :flower:
Lutuliini, poika 1.6.2008
Bea, esikoinen tyttö 10/2008
Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009
Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009
Suzyanne, esikoinen, poika, 7.5.2009
Pihla, esikoinen tyttö 3/2009
Piri, toinen lapsi, tyttö 6.6.2009
Bardolino(30) eka, tyttö 3.11.2009
Kauniskuu (32) eka, tyttö 8.11.2009
Juuni (48) 2. lapsi tyttö 16.11.2009
Rudy, kaksostytöt 1/2010
Marru (35) esikoiskaksostytöt
Simmis (38) toinen lapsi, tyttö 1/2010
Vekara (45) eka yhteinen, peikkotyttö 2/2010
Pomppaduu (27) kakkonen, tyttö 2/2010
Nennuliini (35) eka lapsi, tyttö 3/2010
Vilhelmiina72 (37) ekat, terveet pojat 24.4.2010
Matilda (30) esikoinen, poika 7/2010
Minni007 (45) poika 12.7.2010
Discovery (40+) tyttö 9/2010
Aliisa08 (26) esikoistyttö 11.11.2010
Tuuttituulia (39), tyttö 26.11.2010
lokakuu (40+) esikoistyttö kuoli kohtuun rv 26+, Kultakutri syntyi 25.12.2010
sela (40) 2. yhteinen, poika 3.1.2011 (1. kuollut hoitovirheeseen)
Lyyra (), 3. lahjasolulapsi haaveissa, tyttö 3/2011
Tyyne73(36) haaveissa eka, Pikku-Ukko 4.4.2011
Hathor (34), toka, pieni poika 21.4. kiireinen sektio rv.33+5
Alma (34) eka haaveissa, alkioadoptiosta poika 6/2011
Utopia(25), haaveissa eka, 18.7.2011 poitsu
amv (-76) eka, lahja-alkiohoito, tyttö 25.9.2011, rv 31+5

Taustalle siirtyneet :wave:
Dream73 (36)
Minni 73 (36) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Lotta77 (33) adoptiolasta odottamaan
OnniUnelma76 (34) adoptiolasta odottamaan
Hillevi (40+) 7 vuoden yrityksen jälkeen

Plussanneet kadonneet lampaat
Teekuppi ( ) haaveissa eka, LA 25.1.2011 :heart:
Maija75 (35), eka toiveissa, testi 16.11.
 
Hyviä "limiksiä" teillä SatuSofia ja Haaveita, kovasti paljon tsemiä ja onnea.

Nyt ei ole yhtään piinistelijää, mutta ensiviikolla saa laittaa sinnekin nimiä.

ON: Jee tänään taas testattu ihania viivasia :heart: Kyllä nopsasti tuli viiva kun vertasi alkuviikkon. Yksi vielä jäljellä, ehkä maanantaina sitten se. Huomenna ajattelin kysellä sen hcg-testin tulosta ja kaippa sitten ekan neuvola-ajankin tilaan kun samasta paikasta tuon tuloksen kysyn.
 
Heippa!

On se vaikeaa pysyä täältä pois, vaikka yrittäisikin..

Minni007 Ihan hurjasti onnea! Kivaa, että poika saa täyssisaren.. Sillä voi olla hänelle iso merkitys. On se kyllä hienoa, että yhdeltä luovuttajalta onnistuu kaksi hoitoa. Miten teillä silloin aikoinaan oli, kuinka monta solua saitte ja kuinka monta hedelmöittyi?

SatuSofia ja Haaveita Mulla osuu varmaankin jomman kumman kanssa sama siirtopäivä, koska todennäköisesti se on pe 14.10 tai ma 17.10.. (siis jos siirtoon päästään) Tarkempi suunnitelma selviää vasta maanantaina. Limis oli tänään 8,8 mm. Onko teillä tietoa paljonko munasoluja odotettavissa? Meillä on reilusti alle 10, olisin tietysti toivonut enemmän, mutta ei se määrä vaan se laatu..

Typyliinille onnea ultratuloksista! Toivottavasti pahoinvointi on hellittänyt. Siellä se Tirppana nyt kasvaa kohisten :)
 
Sharlin, meille sanottiin klinikalla etteivät he saa kertoa kuinka paljon munarakkuloita on tulossa. Punktiota seuraavana päivänä voin toki soitella kuinka monta solua on hedelmöittynyt, mutta en tiedä saanko siinäkään vaiheessa tietää kuinka monta solua on alunperin saatu. Oletteko te hoidossa Suomessa? Sen verran hoitaja tänään vinkkasi, että tilanne näyttää hyvältä, joten sen puoleen voin olla rauhallisin mielin.
 
Minni hienoa viivat vahvistuu!

Sharlin, Haaveita, en ole saanut mitään tarkempaa tietoa paljonko munasoluja on tulossa. Mehän vielä jaetaan ne sitten toisen vastaanottajan kanssa. Jospa tiistaina kuullaan jotain kun mies käy antamassa osuutensa klinikalla. Kiva Sharlin sitten jännitetään kolmestaan!

Hei kokeneemmat, mulla on IVF neitsyen tyhmä kysymys. Jossain sanotaan siirrosta näin: "alkio(t) siirretään kohtuun katetrin eli siirtoletkun avulla, joka on huolellisesti mitoitettu naisen kohtuonteloon sopivaksi." Eikö alkioita siis siirretä emättimen kautta? Vai mitä tuo tarkoittaa?
 
Sharilin, kiitokset onnitteluista. Se on totta että sillä voi olla iso merkitys, koska ovat ikäänkuin "samassa veneessä", jos tuo perimä sitten kiinnostaa. Soluja oli kaksitoista joista yhdeksän hedelmöittyi, eli kuusi olisi vielä pakkasessa, mutta mulle kyllä kolme muksua riittää (eli on se yksi aikuinen poika ja jos tämä siis onnistuu) ja tuo ikäkin painaa päälle ja luulenpa että miehellekin kaksi lasta on sopiva määrä.

Satusofia,
juu kyllä alkio emättimen kautta siirretään ja on kivuton toimenpide.

ON: Hcg arvonkin sain oli 144 ei mitenkään järisyttävän korkea, mutta neuvolasta sanoivat että aivan sopiva aikaan nähden, itse olen siihen myös tyytyväinen, mutta jotenkin takaraivossa pelkään tuota km:ää ja sit kun nää luget valuvat niin aina luulee että vertako siellä nyt tuli, vaikka ei mitään ole tullut. Kovat menkkamaiset kivut ovat olleet, ihan yölläkin heräsin niihin. Kohdun kasvuahan sekin on. Kaikki on siis hyvin, mutta tuo pelko on "päällä" kun kaksi km:ää (omilla soluilla siis) on takana. Väsyttääkin hitosti ja miehellekin tiuskin...ja ihan turhasta....saakutti. (Sorry avautuminen :) )

SatuSofialle ja Haaveita:lle paljon tsemppiä tulevalle viikolle ja ihanaa syksyn jatkoa.
 
Viimeksi muokattu:
SatuSofia Se alkio on kuin pienenpieni vesipisara siinä letkun päässä ja kun se on emättimen kautta laitettu kohtuun,se näkyy pienenä helmenä ultrakuvassa. Me saatiin ekassa alkionsiirrossa silloin kuva "muistoksi" :)

Pötkylä on ruvennut laajentaan yksiötään, ensimmäisen tömähdyksen tunsin lauantaina ja viime yönä tuli sellainen kolmen potkun sarja oikein. Hih. :heart:
 
Meitähän on pian hyvä joukko piinistelemässä! Kiva juttu Sharlin , että teidän siirto ajoittuu samalle päivälle meidän kanssa! :) Paljon tsemppiä maanantain odotteluun!

Minä kävin tänään apteekissa hakemassa loppumetrien tukihoidon. Lugestron ja Klexane alkavat keskiviikkona. Sitten pitäisi olla skarppina ja muistaa kaikki neljä lääkettä joka päivä.
 
Onnea vielä kerran Minni! Hcg-arvo on varmasti riittävä, älä sitä enää murehdi! Koska olet menossa ekaan ultraan?

Tänään on jännittävä päivä, kun luovuttajalla on punktio. Nyt ei auta kuin toivoa, että tulos on hyvä ja alkioita saadaan ainakin jokunen. Onhan tämä hieman hermoja raastavaa odotella maanantaihin saakka, mutta eihän tässä muutakaan voi tehdä..
 
Haaveita on kyllä jännittävää odotella tuloksia. Itse olen onnellisessa asemassa, kun saan kuulla sekä pe, että ma aamupäivällä tilanteesta.. Tsemppiä kovasti sinne! Olisin kyllä sinuna luottavaisin mielin, jos hoitaja vinkkasi, että hyvältä vaikuttaa!

En tiedä lukeeko SatuSofia Virosta, mutta huomiselle sellainen juttu tuli mieleen, että Andrei tykkää pitää sitten pää alaspäin siirron aikana, että ei kannata ihmetellä :) . Asento on vähän eri kun Suomessa. Muistan, kun täällä joku mulle aikoinaan siitä vinkkas ja oli kiva, kun osasi varautua etukäteen..
 
Kiitos kaikki vinkeistä! Mulla ei ole ihmeellisiä ennakko-odotuksia hoidosta kun on eka kerta. Jännittää vain kovasti tuo rakon sopivan täydeksi saaminen, kuinka sen saa optimoitua niin ettei pissaa housuun juuri ennen tai Andrein käsille sitten toimenpiteen aikana. Voi hyvänen aika, tapahtuma kulki juuri silmieni editse :rolleyes:

Täällä tilanne hyvä; luovuttajalta saatiin 14 solua, siellä ne on nyt (puolet ainakin) kypsymässä vielä yhden yön. Mies ei suostunut että siirrettäisiin enempää kuin 1 alkio, joten siihen on tyydyttävä huomenna. Hän ei halua ottaa riskiä kaksosista. Mutta yksi hyvähän riittää. Andrei piti pitkän palopuheen mulle kun olen niin kovasti kysellyt kaikkea; nainen tulisi kuulemma paremmin raskaaksi ilman päätä. Ettei olisi niin paljon ajatuksia ja tietoa piinaamassa ja stressaamassa. Mun mies sanoi tänään että olisi parempi jos hänet hoidettaisiin, meillä olisi paljon paremmat mahdollisuudet. Että mä just liikaa ajattelen. Meillä oli eilen vielä pieni riita, ja nukuin kamalan huonosti kun sitten ei selvitetty sitä ennen nukkumaanmenoa. Tänään ollaan tehty rentouttavia juttuja. Tulin juuri hieronnasta; hieroja Angelika puhui hyvää suomea ja on aivan ihana tyyppi. Hieroi sen mun ongelmallisen yläpään rennoksi. Sillä sit mennään huomiseen.

Hienoa Minni että hyvältä näyttää jo verikokeetkin!

Katheriina, iloisia elonmerkkejä vatsassa! Joo on kyllä vaikea kuvitellla noiden alkioiden mittakaavaa, kuinka pikkuruisista jutuista on kyse. Semmoisesta se elämä kuitenkin alkaa.

Kerron viikonloppuna kuinka mun kävi Andrein kanssa, kastelinko sormet vai menikö enemmänkin klinikkaa märäksi.

Mukavaa viikonlopun aloitusta kaikki! Ottakaa rennosti Sharlin ja Haaveita!
 
Tuntuu että kaikki täällä on ulkomailla hoidossa :)
Kertokaas nyt, onko se hinta vai jonot se "pääsyy"? Mä haaveilin tosta ulkomaille menosta, mutta mies tyssäsi ajatuksen jostain syystä, joten en edes ole tutkinut asiaa enempää.
Millanen hintaero tuolla virossa esim on ja miten nopeasti siellä pääsee hoitoon? Hotellissako te olette yötä vai siellä klinikalla? Nii, ja missä klinikoilla virossa olette.. Elitekö se nyt oli?
Kiitos jos joku jaksaa vastata :)

Ja onnea kaikille piinailuun!! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Asriel Itse olen ollut Virossa sekä kotimaassa. Syy aikoinaan lähteä Viroon oli ehdottomasti nopea hoitoon pääsy. Virossa saa listan, josta voit itse valikoida lahjoittajat ja tietoja saa kansalaisuudesta, silmien ja hiusten väristä, pituudesta, painosta, koulutustasosta, onko aiempia lapsia, onko naimisissa, ikä.. Suomessa saa vain tietää hiusten ja silmien värin sekä pituuden, ei muuta. Mutta Suomen lainsäädännön mukaan syntyneellä lapsella on oikeus 18v. täytettyään saada lahjoittajan nimi tietoon, Virossa taas tätä ei saa. Tämä oli ratkasevin tekijä meillä, miksi nyt viimeinen hoito tehdään Suomessa. Haluan tarjota lapselle sen mahdollisuuden. Hinnat vaihtelee kotimaassakin eri klinikoilla, halvimmillaan pääsee varmaankin n. 4000 euroa, jolloin solut jaetaan, mutta muuten hoito maksaa ehkä n. 7000 euroa, kun taas Virossa n. 5000 jos ei jaeta. Korjatkaa jos olen väärässä..
 
SatuSofia, Kovasti onnea siirtoon! Saitteko alkioita pakkaseen?

Asriel: Onnittelut luovuttajan löytymisestä! Kuinka pitkään ehditte olla jonossa?

Sharlin: Kyselitkö eilen klinikalta mikä on solujen tilanne ja paljon niitä saatiin? Tsemppiä myös sinulle maanantaihin, tule sitten sirron jälkeen kertomaan kuinka meni :)
 
Asriel, hienoa että luovuttaja löytyi! Meillä klinikan valinta ulkomailta oli yksinkertainen; mun ikä. Soitin 4 suomalaista klinikkaa ja he eivät halunneet mua asiakkaaksi kun olin jo silloin 46. Sanoivat että kun on vielä jonotusaika, olen niin vanha että eivät ota mua edes jonoon. Valittiin Virosta Tarton Elite. Me valittiin jaettu luovuttaja jolloin itse hoito maksoi 2650€. (Siinä vaihtoehdossa sai esittää kaksi toivetta luovuttajan ominaisuuksista ja joutui tyytymään siirron ajoituksessa luovuttajan ja klinikan päätöksiin, pikkusen sain sovitettua sitä kun osui hankala viikko.) Tuon summan päälle tulivat lääkkeet, 2 ultraa, 1 konsultointikäynti lapsettomuuslääkärillä ja kaikki testit Suomessa. Ja tietysti matkat ja majoitukset.

Siirto meni hyvin. Andrei sanoi että hyvin onnistuin omassa osuudessani, nesteen juomisessa ja pidättelyssä. Yksi 7-soluinen alkio siirrettiin. Valitettavasti 6:sta hedelmöittyneestä solusta loput eivät olleet pakastuskelpoisia. Olisiko seuraavaksi paras ollut 3 päivän jälkeen 4-soluinen, jos oikein muistan. Joten sitä ei sitten tarvinnut enempää ihmetellä. Vain sitkein selvisi. Olihan tuo asento aika jännittävä. Ultrassa tosiaan näkyi vaalea pompula. Andrei sanoi että nyt loput on luonnon ja Jumalan käsissä, että kannattaa vain pyrkiä elämään tavallista elämää verikokeeseen asti. Viikon hieman huonojen unien lisäksi meillä oli haastava paluu Tartosta. Mokattiin itse kun ei ostettu lippuja bussiin etukäteen (kun ei tiennyt mihin bussiin ehditään), oli perjantai, paras bussivaihtoehto oli myyty täyteen ja kun yritettiin vielä bussikuskin kanssa neuvotella itseämme kyytiin, lopulta seuraavakin bussi tuli täyteen ennenkuin oltiin tiskiltä lippuja ostamassa. Myöhästyttiin sitten iltalaivasta ja oltiin Tallinnassa yötä. Hotellissa oli bilettäjiä naapurihuoneissa, nukuin huonosti ja lisäksi sain kamalan allergiareaktion. Mun nenä valui ja aivastelin aamuyöstä alkaen monta tuntia, laivalla vasta lähellä Helsinkiä alkoi helpottaa. Mikä lie sen sai aikaan, kokolattiamatot, ilmastointi, kokolattiamattojen pesuaineet tai joku muu. Tuli mieleen että mun rajut aivastukset pelästyttää pompulan eikä se uskalla kiinnittyä tälläseen vavahtelujen kourissa olevaan kotiin. No, se jää nähtäväksi. Nyt onneksi nenä on rauhoittunut ja kohta pääsee omaan sänkyyn nukkumaan.

Andrei antoi mulle 20 päiväksi jotain aspiriinin kaltaista; multa unohtui mikä sen tarkoitus on. Tiedättekö? Onko teillä kanssa? Mietin jo että oliko se toi mikä aiheutti mun allergisen reaktion; olen joskus kauan sitten saanut vastaavanlaisen tulehduskipulääkkeistä (Ibuprofeiini tai vastaava). Se kai aiheutuu astmalääkkeen ja sen yhteisvaikutuksesta. En oo tarvinnu kipulääkkeitä vuosikausiin niin nyt ei ole ollut testissä mitään muita.
 

Yhteistyössä