Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Ainiin vielä lisäys, tuntuu olevan vähän vaihtelevaa mitä papereita klinikat pyytävät ja etukäteisjärjestelyt voi hoitaa kaikki Suomesta, itse kävin Väestöliitossa. Ja Tsekeissä ne sitten sulattelevat lisää alkioita jos tarvis on, mutta sanovat että pakastavat vain korkealaatuisia alkioita ja sulatusmenetelmä on hyvin toimiva.
Alkioiden alkuperästä en osaa sanoa, mistä ovat peräisin. Olisko niitä jotka sitten päätyis muuten roskiin? Eli jonkun jo raskautuneen ylijääneitä. En osaa sanoa..
 
Alkiot ei ole ylijääneitä Tsekeissä ( Virossa, Tartossa on tämäkin mahdollisuus ) vaan vartavasten luovutettuja juuri alkioadoptioon, näin minulle on sanottu. Tartossakin voi valita molemmat luovuttajat, tällöin hinta on paljon kalliimpi kuin pareilta ylijääneillä alkioilla. Luovuttajista saa tietää iän, koulutuksen, veriryhmän, hiusten värin, pituuden ja painon molemmissa paikoissa tai voi olla että Tartossa ei veriryhmää kerrottu.
 
Viimeksi muokattu:
Sussuanna hyvä, että menet "mielenrauhoitusultraan". Olin viime raskaudessa nii-in pelko persiissä koko ajan, pelkäsin keskenmenoa (ja sitten joka päätyikin keskeytyneeseen keskenmenoon), että neuvolassa suosittelivat seuraavaan raskauteen säännöllistä seurantaa (ultraa ja/tai sydänäänien). Klinikalta kuulin, että jotkut käy ihan viikoittain ultrassa oman mielenrauhan säilyttämiseksi. Ei ole hyvä, jos äiti on stressaantunut koko ajan. =)

Oivikki Ollaan oltu Suomessa jonossa jo yli vuosi, mut aika hitaasti tuntuu etenevän. Nyt siis myös Tsekeissä jonossa. Täytyy toivoa parasta!
 
Viimeksi muokattu:
Nat
Kiitos Sussuanna vastauksestasi. Tsekkin, näin ymmärsin, laissa on kieletty alkion lahjoitus, vain adoptoida saa, eli käytänösssä se on ivf täysin luovutetuilla sukusoluilla. vai?

jos joku jaksaa jakaa lisää kokemuksia alkion adoptiosta/lahjoituksesta? miten menee jos aviopuoli ei ole mukana, vai pitääkö esitellä.
mulla vain väestokliinikalla pyydettiin tuomaan näyttämään mieheni, että on olemassa ja mukana, mutta se oli perus IVF
kai jos haet alkion adoptiota/lahjoitettuna täytyy niidet tekijöiden varmistaa että toinen puoli, jos on olemassa, niin on tiedossa mitä on tekeillä
vai miten ulkomailla menee?
täytyy kai soittaa tai kirjoittaa
 
Nat, jos menet alkioadoptioon niin sullehan ei siis tehdä mitään IVF hoitoa, vaan sun hoito perustuu vain siihen että kohdun limakalvo kasvatetaan vastaanottamaan alkio. Eli huomattavasti yksinkertaisempi hoito.
 
Iitu78

huomattavasti yksinkertaisempi hoito ? no samat siinä käydään jää siitä vaan punktio osuus pois. eli munasolun kerääminen osaltani jää toiselle mutta mieheni käy antamassa osuutensa, minä lääkkeillä ja tutkitaan onko limakalvot minkä paksuiset sitten siitä n 3 päivää siirto :) vielä ei olla pidemmällä viljelyllä menty jos ehkä seuraava :) kääk iik se lähenee :D
 
Alkioadoptiossa omalla miehellä ei ole "mitään virkaa". Siis sen enempää kuin omilla munasoluillakaan. Voidaan tehdä vaikka luonnolliseen kiertoon joten lääkkeinä ainoastaan siirron jälkeen Lugesteronit, joten aika helppoa. Itse koin ainakin hoidon helppona ja ne joilla on IVF tausta niin voivat verrata asiaa pakastetun alkion siirtoon eli PASsiin.
 
Nat, en usko että alkioiden- tai siittiöiden luovuttajille erikseen ilmoitettaan milloin heidän luovuttamansa alkiot käytetään. He ovat allekirjoittaneet luovuttaessaan paperit, joiden mukaan mennään. Tällä hetkellä Suomessa on laki, jossa lapsi saa 18-vuotiaana halutessaan tietää luovuttajan nimen. Ulkomailla laki takaa luovuttajille anonyymiteetin. Tarton klinikalla oli noin 35 luovuttajan lista, josta valinta oli tehtävä. Valmiita alkiota siellä on ollut aina hyvin saatavilla. Gdanskin klinikalla luovuttaja löytyi myös nopeasti. Siellä valinta tapahtui täyttämällä kaavake, jolloin he valitsivat annettujen ehtojen mukaisesti luovuttajan. Itse olemme liikkeellä miehen siittiöiden kanssa, niin en tiedä heidän alkioidensa saatavuudesta.

Jos käytät oman miehesi siittiöitä, miehen pitää olla mukana allekirjoittamassa sopimukset, jotta saat käyttää alkioita. En tiedä sitten alkioadoptiossa, pitääkö miehenkin allekirjoittaa sopimukset, mutta kuvittelisin, että naisen allekirjoitukset riittävät. En ole törmännyt missään ulkomailla sellaiseen, ettei yksinäiselle naiselle tai naisparille tehtäisi hoitoja.

Kiva, että on keskustelua ihan perusjutuistakin. Ivf tarkoittaa in vitro fertilisation, eli koeputkihedelmöitystä, toisin sanoen termi viittaa tekniseen puoleen. Se sitten kenen soluista on kyse on toinen juttu.

Natille vielä eri klinikoista, että kannattaa miettiä mitkä asiat ovat teille tärkeitä klinikkaa valitessa, ja kirjoitella niille klinikoille sähköpostia. Ulkomaille pääsee nopeasti, mutta vapaiden hankkiminen töistä ja matkustelu ulkomaille eivät sovi kaikille.

Omia terveisiä vielä sen verran, että yritän parhaillaan ajastaa vuotoa alkavaksi ensi viikon alkuun. Olen menossa Gdanskiin suunnittelukäynnille sopimaan hoidosta, toivottavasti saadaan sovittua se tähän samaan kiertoon. Samalla saan myös tarvittavat lääkkeet ostettua. Onnistuin tilaamaan tosi pikavisiitin. Lähden tiistaina aamulla, käyn lääkärikeskuksessa, käyn Sopotissa rannalla:cool:, nukun yön ja keskiviikkona aamukoneella takaisin. Näköjään kesällä aikataulua on varhaistettu. Kone on Turussa jo ennen klo 9:ää.
 
Persikka hienoa, että pas kerto on sinulla jo alkanut.

Minä odottelen tietoja klinikalta, tänään ei tullut, toivottavasti huomenna kuuluu jotain. Jos ei niin sitten pitää uudestaan lähetää meiliä. Minulla kp5 jo, joten tähän kiertoon ei varmaan ehditä pas:ia tehdä.

Fanni hyviä uutisia sinulla ja toivottavasti tieto luovuttajasta tulee pian.
 
Kivaa, täällä on kohta piinailijoita :) Tai eihän se piinailu oikeastaan mitään kivaa ole kummiskaan, mutta siinä on aina uusi mahdolisuus: Toivotaan nyt kunnon plussatuulia hoitoon menijöille! Minneköhän se Iida-Karoliina on kadonnut? Ja Paulanna taitaa olla jo odottajissa kokonaan. Minä vielä täällä roikun, jotenkin tullut tämä porukka jo tutuksi.
ON: mulla jo ihanasti rv 10+1, viikko sitten olin ultrassa, siellä kaikki toistaiseksi ok. Neuvolaan ajattelin soitella huomenna, pääsen sitten reilun viikon päästä np-ultraan. Mulla on vähän pää pyörällä noitten lääkitysasioitten kanssa; suomen lääkäri sanoi että pitää lopettaa sekä aikaisemmin sekä estrogeeni että progesteroni. Sanoi että Väestöliitossa lopetetaan keltarauhanen jo vko 7 jälkeen ja estrogeeni vk 9! Kuulemma istukka huolehtii jo raskaudesta. Tsekeisää kehoitettiin jatkamaan molempia vkolle 12. Suomen lääkäri perusteli sillä, että on olemassa jonkun verran näyttöä, että pidempään jatkettu hormoonilääkitys saattaa aiheuttaa poikalapsille hypospadiaa (=virstaputken kehityshäiriö) Ajattelin jatkaa vielä tämän viikon loppuun loppuun, nyt lopettelen pikkuhiljaa vähentäen lääkitystä. Mitäs mieltä te olette?
 
  • Tykkää
Reactions: Rouva K33
Sussuanna viime raskaudessa minulle neuvottiin lopettamaan rv 9. Riippuu ilmeisesti lääkäristä, jotkut neuvoo jatkamaan pidempään, mutta silloin ns. loivennetaan annostusta eli pikkuhiljaa vähennetään. Tutkimusten mukaan jatkamisesta ei ole kuulemma lisähyötyjä.

Mitenkä tuossa nyt sit menetellään kumman mukaan mennään Tsekki- vaiko Suomilääkärin? :) Kiinnostaa, kun itsellä ei vielä kokemusta kuinka tuo yhteistyö toimii?
 
Mun kokemuksen perusteella yhteistyö toimii hyvin. Kummassakin päässä saa itse päättää viime kädessä miten ja mitä haluaa. No itsepähän kaiken maksatkin. Mun suomitohtori on tosi hienosti suhtautunut hoitoihin ulkomailla ja sanoikin, ettei Suomi todellakaan ole mikään huippumaa lapsettomuushoidoissa, vaikka helposti niin täällä ajatellaankin. Ja sanoi myös, että esim. Venäjällä ja Tsekeissä on hyviä raskaustuloksia, kun heillä on reilusti nuoria munasolun luovuttajia. Munkin luovuttaja oli 23-vuotias.
Ja tosiaan itse ajattelin nyt tehdä niin, että jatkan lääkitystä vkon 10 loppuun, loppuviikosta vain 2mg estrogeenia ja pe lähtien lopetan luget.
Mutta voin kyllä lämpimästä suositella Reprofitiä, ainakin nyt mun ja Paulannan kohdalla ainakin raskautuminen onnistui; mulla ekasta ja Paulannalla tokasta hoidosta. Toki vauvaan on kummallakin vielä kamalasti matkaa...
 
Sussuanna Kyllä mullekin on muodostunut hyvä käsitys Tsekeistä, joten sinne varmaan sitten. On hienoa, että siellä on niin hyvä luovuttajatilanne ja nuoria luovuttajia. Meillä 1.luovuttaja oli 30+ ja haluaisin nuoremman tällä kertaa, jos mahdollista.

Olen ollut yhteydessä toimistoon/yhteyshenkilöön. Olemme sopimassa hoidon ajankohtaa, lähetän muutamia ehdotuksia varmaankin vielä tänään, jotta saadaan hommaa eteenpäin. Oliko sinulla käytössä e-pillerit ennen varsinaista hoitoa? Kp 1 pitäisi kai aloittaa, näin ohjeistettiin. Mietin vaan, Suomessa olen aloittanut estrogeenillä kp 2 ilman mitään jarruja. Kiitos, jos jaksat vastailla. Kaikki on taas uutta; hupaisaa - aika monta hoitoa kuitenkin jo takana vuosien varrella ;)
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sita jarrua kaytetaan? Anteeksi vaan tyhmat kysymykset, mutta kiinnostaa tietaa. Mulla on normaalisti hoitojen valissa kaytossa Femoston, eli samaa estradiolia ja keltarauhashormonia syon pienina annoksina.
Tsekin klinikkaa kehutaan nyt niin, etta alkaa jo mietityttaa olisiko pitanyt viela vaihtaa sinne. Olen kylla tyytyvainen kulkemiseen tanne Puolaan, mutta toivottavasti matkustaminen myos palkitaan. Tanaan sain taas saman tuomion kuin viimeksi. Laakari haluaa itse ultrata viikon paasta, ja paattaa sitten miten jatketaan laakkeiden osalta. Samalla otetaan myos hormonikokeet. On se vaan, kun limakalvot on ohuet niin ne sitten ovat.
Onneksi lennot ovat edullisia, eika kokeet ja klinikkamaksut paata huimaa. Seuraavalla kerralla pitkin askelin sitten alennysmyyntien ohi...
 
Hei! Kirjoittelen tähän luovutussoluketjuun ekaa kertaa, päätös on kypsynyt kesän yli että omilla soluilla ei enää kokeilla. Ensiksi onnea plussanneille, peukkuja piinaajille ja hoitoja odottaville ja ikävää että kaikilla ei nyt ole onnistunut :( tämä ketju on jotenkin niin positiivisen oloinen että kaikille sallisi sen parhaan vaihtoehdon :heart:.
Meillä on low amh-tausta ja olemme olleet Suomessa jonossa reilun vuoden. Nyt miehen kanssa juteltiin pidempään vaihtoehdoista ja kustannuksista. Yritän mm hahmottaa hoidon kok.hintaa Suomessa, listahinta näyttää olevan n 6.500e mutta tuleeko sen päälle vielä jotain lääkekuluja tms? Sitten katselin jo pikkukintsun kokemuksista Gdanskin paikkaa (jonne tosiaan lennot on halvat ja tiheät, hinnatkin edullisimmasta päästä), sekä Tsekkejä. Tsekeistäkin paulanna ja Sussuanna ovatkin plussanneet ja oletko fanni samalla klinikalla jonossa? Bronon lisäksi katsoin Prahan Gynemiä, onko kellään siitä kokemusta? Ainakin netissä on hyvät track recordit ja uk-ketjuissa positiivista palautetta. Sinne olisi hieman helpompi mennä kun Brnoon, hinnat samat. Prahassa on toki muitakin klinikoita mutta aika kalliilta joidenkin hinnat vaikuttavat (n. 6Ke). Mikä on mielenkiintoista niillä on että kolmannen hoidon saa veloituksetta, jos sinne asti mennään.

Meidän pitäisi tehdä klinikkapäätös suomi-ulkomaat pikaisesti ja haluaisin ekan luovutushoidon jo syksyllä. Miehen simpoilla mennään nyt kokeilemaan. Kiitos jos jaksatte vastailla! Enköhän tänne jää sitten roikkumaan :)
 
Pikkukintsulle onnea tulevaan ja peukut on pystyssä :)
Kommentoin vielä tuosta Reprofitistä, tsekeistä : sinne on helppo mennä lentäen joko Prahaan tai Wieniin ja sitten joko junalla tai bussilla ( bussi edullinen ja hyvä ). Lennot on pöivästä riippuen eri hintaiset, me ei pystytty niitä halpoja lentoja bongaamaan, mutta toisaalta pidettiin lomaa samalla.
Ihan yhtä hyvä klinikka on varmasti Puolan klinikka :) Hyvää tuuria ja onnea nyt ollut matkassa, että Sussuannan kanssa saatu molemmat plussat tsekeistä, tosin pitkä matka vielä meillä vauvan syliin saantiin.
Jarrupiikistä : olen ymmärtänyt, että se pistetään lääkkeellisessä siirrossa, jos vielä omaa hormonitoimintaa jäljellä, koska sillä ajetaan munasarjat lepotilaan. Itselläni oli aina jarru mukana, paitsi nyt kahdessa viimeisessä siirrossa, mistä molemmista ne plussat sitten tullut. En tiedä onko merkitystä, mutta tässä vikassa siirrossa muutoinkin lääkitys eri : lugesteronia vain 200 mg x 2, kun aiemmin ollut tuplat, samoin estrogeeniannostus on matalampi. Klexane ei käytössä ollenkaan. Minukla ollut myös limis kp 14 just sen 7 ja nyt oli 8 ja joka kerta kyllä lääkärit sanoneet, että riittää.

Vielä vertailu tsekin ja puolan välillä : olen ihmetellyt, miksi puolassa pitää aina mennä kp 1 ultraan, mielstäni ihan turha juttu. Mutta en tiedä motiivia tähän...varsinkin turhaa rahan menoa, jos pitää lentää paikanpäälle.

Persikalle onnea pasiin ! Pidän peukkuja ja toivottavasti kaikki menee hyvin.
fanni : hieno juttu, että kaikki ultrassa ok, nyt pian tositoimiin :)
Oivikille onnea pasiin, toivotaan, että on pian !

Teille kaikille onnea vaiheisiinne ja tervetuloa uusille :heart:

Laitan tässä vielä listan päivitysohjeet, jotta voitte kuka vaan päivitellä :
Hae viimeisin päivitetty lista, ota alhaalta LAINAA, poista hakasulut alusta ja lopusta ja sitten voikin poistaa ja lisätä asioita listalle, lopuksi TALLENNA.
Helppoa !

T. Paulanna ja pavut 6+0
 
Viimeksi muokattu:
Yritän saada sovittua Tsekkeihin hoitoa joko syyslomaviikolle tai sitten tehdään varmaankin kaksi reissua esim. syyskuussa tutustumiskäynti + sperman luovutus ja sitten erikseen reissu alkionsiirtoon. Katsotaan nyt. Päivitän listaan, kun saan jonkinlaista varmistusta asiaan. Muutoin alan olla aika lailla "täpinöissäni", uutta puhtia taas asiassa, kun tuntuu, että voidaan päästä lähikuukausina hoitoihin. JEE! :D

Samaa mieltä kp1 ultrasta, minulle sitä ei ole koskaan tehty. Toki saman lääkärin potilaana olen ollut useamman vuoden ja kierto säännöllinen. Nyt kun mietin jarruasiaa, en ehkä haluaisi sitä käyttää, koska aikaisemmilla lahjamunasolukierroilla, olen plussannut 3 x neljän alkion siirrossa. Ei tiedä miten jarru sotkee kuvioita, enkä haluaisi ylimääräisiä hormoneita ottaa. Mulla aikaisemmin ollut aika perussetti siis Estradot, Crinone ja Gonapeptyl siirron jälkeen.
 
QUOTE=paulanna;30123429]Odottaa hoitoa/Luovuttajaa/pitää taukoa/monesko lapsi[/B][/COLOR]
ikä suluissa


2014!
fanni_ (40+)
Sufka
Tepsuttelija,
prinsessatyttö
Hassutassu (40+) toinen, syyskuu 2014
Iitu78. 2.lapsi, hoito syksyllä 2014
aniraz_ (32), 1. lapsi, hoito lokakuussa 2014
plastex (36) : 2. lapsi
Persika (38), 1.lapsi toiveissa, PAS tulossa
oivikki, 2. lapsi toiveissa, PAS tulossa

Hoito lähestyy


lilla86, (28v.) 1 lahjasoluhoito, siirto vko 33, kotona yksi lapsi ja kaksi lasta pilven reunalla
Iida-Karoliina (40+) 3 lahjasoluhoito, keskenmenon jälkeen, elokuussa.Gdansk
Toivokkaat
RouvaK33 (35v esikoinen toiveena3 siirron ja sen keskenmenon jälkeen, uusi hoito elokuussa
esemila siirto elokuussa Tsekki
Pikkukintsu (37), 1. Lapsi, PAS tulossa.Heinäkuun viimeinen v.kko tai elokuun ensimmäinen v:kko
Johkuli (40), 3.luovuttaja, lahjasoluhoito, 1. PAS elokuussa (3 pakkasessa)


Piinistelijät


Plussanneet


Vekkuliina, 31, LA 21.7.2014
Vauva2014, la 26.8.2014
Aurora73(40), 1.lapsi toiveissa,LA Elokuun lopussa 2014
Unelma(ko)???
rudy (kaksoset v.2010)
Johkunen: 1. ja 2.lapsi (kaksoset) la 26.11
Tauku: (40+) 3.lapsi, la 1.12
Ulpunen: (40+), toinen, lahjasolu-pas
Sussuanna:
Paulanna(40+), 4.lapsi,1.yhteinen, la 1.4.2015

Maaliin päässeet


Lutuliini, poika 1.6.2008
Bea, esikoinen tyttö 10/2008
Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009
Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009
Suzyanne, esikoinen, poika, 7.5.2009
Pihla, esikoinen tyttö 3/2009
Piri, toinen lapsi, tyttö 6.6.2009
Bardolino(30) eka, tyttö 3.11.2009
Kauniskuu (32) eka, tyttö 8.11.2009
Juuni (48) 2. lapsi tyttö 16.11.2009
Rudy, kaksostytöt 1/2010
Marru (35) esikoiskaksostytöt
Simmis (38) toinen lapsi, tyttö 1/2010
Vekara (45) eka yhteinen, peikkotyttö 2/2010
Pomppaduu (27) kakkonen, tyttö 2/2010
Nennuliini (35) eka lapsi, tyttö 3/2010
Vilhelmiina72 (37) ekat, terveet pojat 24.4.2010
Matilda (30) esikoinen, poika 7/2010
Minni007 (45) poika 12.7.2010
Discovery (40+) tyttö 9/2010
Aliisa08 (26) esikoistyttö 11.11.2010
Tuuttituulia (39), tyttö 26.11.2010
lokakuu (40+) esikoistyttö kuoli kohtuun rv 26+, Kultakutri syntyi 25.12.2010
sela 2. yhteinen, poika 3.1.2011 (1. kuollut hoitovirheeseen)
Lyyra (), 3. lahjasolulapsi haaveissa, tyttö 3/2011
Tyyne73(36) haaveissa eka, Pikku-Ukko 4.4.2011
Hathor (34), toka, pieni poika 21.4. kiireinen sektio rv.33+5
Alma (34) eka , alkioadoptiosta poika 6/2011
Utopia(25), eka, 18.7.2011 poitsu
amv (-76) eka, lahja-alkiohoito, tyttö 9/2011, rv 31+
Seinäkukkanen (45), eka , 10/2011 tyttö
plastex (33) eka , poika 1/2012
Cava (30+), esikoinen 2/2012
Katheriina, (27) 18.3.2012 poika
Elsama, 23.3.2012 tyttö
Nuppu68, 1.4.2012 tyttö
Olki, eka , 10.4.2012 poika
Minni007 (48), kolmas, 31.5.2012 tyttö
Typyliini (30) toinen, 1.6.2012 poika
Annamari, 06/2012 tyttö
Aliisa (28), pikkukakkonen, 18.6.2012 poika
Haaveita, 26.6.2012 tyttö
SatuSofia (47), eka, 29.6.2012 tyttö
Utopia(27), toinen, 4.12.2012 tyttö, rv 31+6 1,7kg
Lumeton, 5.1.2013 tyttö
Tuuttituulia
SaimiRiikka (46), 17.4.2013 poika
Mirkkuusi 9.10.2013 Tyttö
Odottava73, 17.4.2014 poika (rv 31+6)
Nalletyttö, poika 29.4.2014
amv, 20.6.2014, toinen lahja-alkiotyttö (rvk 33+6)

Taustalle siirtyneet


Dream73 (36)
Minni 73 (36) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Lotta77 (33) adoptiolasta odottamaan
OnniUnelma76 (34) adoptiolasta odottamaan
Hillevi (40+) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Sharlin (36) 5 vuoden yrityksen jälkeen
HalleB (alle 30v) suuntana adoptio-prosessi
Burma (38)[/QUOTE
 
Moi!

Vieläkö tänne mahtuu mukaan? :)

Meillä hoidot vasta alkamassa. Tämän kuun lopulla on Ensikäynti Väestöliittoon ja siitä se sitten toivottavasti lähtee pian rullaamaan. Meillä siis ystäväni luovuttaa ristiin munasoluja, joten jonotusajan pitäisi olla aika lyhyt.

Taustaa: Olen 28-vuotias, meillä mieheni kanssa 6-vuotias tyttö. Takana 5 keskenmenoa viikoilla 8-17 ja yksi kohtukuoleman viikolla 24. Todennäköisesti minun geeneissä vikaa, joten lahjasolulla yritetään seuraavaksi.
 
Huh, täällä on ahkeroitu erilaisten lomakkeiden täytön kanssa Tsekkeihin. Aika paljon paperia :p

Tuli ilmi myös, että agencyn kautta asioidessa pitää maksaa takuumaksu 700 € ennen kun päivämäärä sovitaan ja hoitokin etukäteen tietyn aikataulun mukaan. Onhan tämä normaali käytäntö? Onko jolla kulla kokemusta asiasta? Olen ymmärtänyt, että klinikan kanssa suoraa asioitaessa maksetaan vasta alkiosiirron jälkeen, mutta varmaankin käytännöllä haetaan sitoutumista, kun on mahdollista päästä nopeammin hoitoihin. :)
 
juu tuttua on etukäteen maksaminen, me maksettiin kolmessa osassa koko hoito etukäteen. Vähän alkuun arvelutti, kun tilikin oli yksityishenkilön (meidän yhteyshenkilön, joka siis asustelee Atlantassa !) Mutta ei huolta kaikki sujui hyvin, eikä mitään ylläreitä maksujen suhteen tullut!
Muistaakseni se oli niin, että jos käytetään luovutettua alkioita, niin silloin maksetaan vasta jälkikäteen. JOs omia simppoja, maksu etukäteen kattamaan luovuttajan hoidon myös.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä