Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Moi!

Hyvä, että Aliisalla on vuoto vihdoin loppunut. Toivottavasti se teidän ainokainen selviää pakastuksesta ja tästä sitten tärppäis.

Ovumiasta. Jossain vaiheessa siitä kovasti keskusteltiin ja pohdittiin heidän jonotuskäytäntöään. Me tosiaan ilmoittauduttiin sinne viime toukokuussa jonottamaan ja oltiin silloin kuudensia. Tänään sieltä sitten soitettiin (en ollut raskauden alkaessa uskaltanut peruuttaa...) ja oltais päästy hoitoon. Mutta nyt sitten joku toinen onnellinen pääsee meidän sijasta. Muistelen, että meidän listalla oli sekin, jolla oli jonotusnumero 7. =)
Eli mun logiikan mukaan kaikki alunperin 1-5 sijoilla olleisiin pitäis siis olla oltu jo yhteydessä.

Paljon plussia toivottaen!!! Ja Watrossille voimia synnytykseen!

Piri

 
Lisäisin tuohon edelliseen viestiini, että ainakin mä käsitin sen Ovumian soiton niin, että oltais päästy hoitoon, voihan se olla, että tekivät vaan soittokierrosta tarkastaakseen, että ketkä kaikki on vielä jonossa - mutta epäilen, että tuhlaisivat energiaansa tällaiseen.

Eli toivottavasti olet Juuni päässyt nyt aloittamaan siellä hoidot!!!!!

Piri 24+1
 
Piri Me olemme sijalla 5 ovumiassa ja saimme tänään myöskin soiton. Maanantaina pitäisi mennä sinne lääkärin juttusille.. Tässä vaan kovasti nyt pohditaan että onkohan tuo klinikka sitten ok kun niin huonoja kokemuksia usealla ollut.. Joten jos jollain on edes jotain posit. sanottavaa, niin sanokaa nyt..:) Varasin sinne sen ajan jokatap.. senhän voi vielä perjantaihin mennessä peruuttaa...

Pääsitkö Juuni hoitoihin vai jätitkö klinikan sikseen??

Milloin se Vekaran siirto on?

Jotenkin olisi hirvittävä into lähteä tuonne Ovumiaan.. mutta sitten toisaalta mietityttää kovin, että onko tuo klinikka ihan ok.. ettei sitten meille kävisi samoin kuin Juunille.. se kohtelu oli meinaan aika erikoista!

Saitko Hillevi viimein sen laskun sieltä? Oliko sitten lopulta minkä hintainen hoito??
 
Hei Aliisa, kyllä sain lopulta laskun yli 2 kuukautta odotettuani. Se oli kuten olimme sopineet, paitsi luovuttajan verikokeet tuli päälle. Meille ei voitu soveltaa listahintaa, kun etsin luovuttajan itse ja maksoin suoraa hänelle kaikki korvaukset käynneistä ja kulut. Heillä on hinnat netissä.

Hoito oli kyllä ihan hyvää minun kokemukseni mukaan ja siellä on se puhdasilmalabra, jonka ansiosta heillä hyviä tuloksia. Luovuttajaa ei kai voida sitouttaa mitenkään ja joskus he peruvat ensin luvattuaan. Ja kannattaa ensikäynnillä VAATIA hoitosuunnitelman ja hoitoaikataulun tekoa sillä istumalla, ettei tarvitse soitella ja sumplata montaa kertaa - kuten meillä kävi, vaikka luovuttaja oli heti valmis aloittamaan. Ensi tapaamisella vain löpistiin perusasioita ja tietty ultrattiin. Ja voihan sitä pyytää ennen käyntiä, että varmistavat teille kaavaillulta luovuttajalta, että hän oikeasti on tosissaan mukana.

Me oltiin jonossa paikalla 7 syksyllä, mutta kun oltiin välissä hoidossa, pudotettiin meidät hännille ja viime viikolla oli 13 ennen meitä jonossa. Mutta meillähän on vielä ne huuru-ukot siellä odottamassa.

Onnea matkaan! :wave:
 
Kiitos Piri tiedosta. Minulle ei ole soitettu Ovumiasta, mutta ajattelin nyt ottaa itse yhteyttä sähköpostitse. Saan kuitenkin sen vaikutelman, että minua ei Ovumiaan huolita, suoraa syytä ei vain kerrota. Olen ilmoittautunut myös Riikan Avan hoitoihin. Katsotaan mihin pääsen.

t. Juuni
 
Johan on törkeää kohtelua taas Juunille .. ettei hälle soiteta vaikka on ennen meitä jonossa..

Me tulimme mieheni kanssa siihen päätökseen, että emme lähde hoitoihin Ovumiaan. Koitamme viimeisen pakkasalkion sopivan hetken tullessa ja siitä parin kolmen kk:n päästä voimmekin jo päästä Fertinovaan. Tulimme tähän päätökseen kuulleiden mielipiteiden perusteella sekä ennen kaikkea tulimme siihne päätökseen siksi, koska meidän on huomattavasti helpompi asioida täällä pk-seudulla. Treelle lähtö vaatisi kuitenkin aina yhden työpäivän vapaata.. joten me jättäydymme pois. Huomenna soitan ja kerron asian. Nyt te muut olette jälleen askeleen lähempänä hoitoon pääsyä:)

Mulla alkanut tän anemian takia rytmihäiriöt.. Sydän sykkii ihan miten sattuu.. Olin tänään lääkärissä ja otettiin sydänfilmi ja verikokeita. Sydänfilmillä ei häikkää. Pulssi oli korkea ja sydämessä kuului sivuääniä.. lääkäri kuitenkin uskoi että nämä kaikki johtuu anemiasta. Sain lääkkeen tuohon rytmihäiriöön.. saa nähdä jos ens yönä saisi vaikka nukuttua pitkästä aikaa kunnolla. Pelottavaa tuo on kun sydämensyke mitä sattuu... Kaikkea voi keskenmeno anemian kera tuoda mukanaan.. entistä varmempana olen siitä, että ensi kerralla se on suoraan kaavinta.

Hyvää yötä ja parempaa huomista odottaen:
Aliisa
 
Kiitos Aliisa myötätunnosta Ovumian hoitokäytäntöjen suhteen. Minuallakin oli tuntemuksia rytmihäiriöstä pitkän aikaa syksyllä. Itse yhdistin sen samoin alhaiseen hemoglobiiniin, joka tuolloin km:n seurauksena. Sydämen syke ollut muutaman kuukauden jo normaali. Uskon sinullakin näin tapahtuvan.

Juuni :wave:
 
Onpa tylsästi kohdeltu Juunia. Vaikka kyllä minunkin piti monta puhelua sinne soittaa, että hoito päästiin tekemään ennen joulua - ensikäynnillä olin jos syyskuussa. Ja viivästymisen syytä sai kysyä monta kertaa, ennen kuin se osattiin kertoa. Siellä luovuttajilta otetaan sellainen veritesti, jonka tuloksen saaminen kestää yli kuukauden ja se voi viivyttää aloitusta. ja lääkäri oli paikalla vain kerrna viikossa, nyt ilmeisesti vähän useammin. Toivottavasti vastaavat sinulle Juuni pian ja pääset hoitoon myös.

Aliisalle tsemppiä rytmihäiriöstä toipumiseen. Minulla oli raskaana ollessa nopeata pulssia, mutta sain kuitenkin nukutuksi. Toivottavasti ensi kerrallasi, se ei ole "suoraan kaavinta" vaan synnytys :heart:

Huomenna Watrossin laskettu aika....

Toiveikasta torstaita kaikille! :wave:
 
Minäkin takerruin tuohon Aliisan lauseeseen että ensi kerralla se on suoraan kaavinta... Ymmärrän hyvin kaikista pettymyksistäsi johtuen että et odota liikoja. Minulla oli myös pulssi nopea raskauden aikana mikä ei lainkaan hyvä asia, koska jouduin sen takia lisäämään lääkitystä, mikä ei hyväksi. Raskaudessahan aineenvaihdunta kiihtyy ja samaten sydän lyö nopeammin. Viime viikko oli minullekin tosi vaikea, ei mitenkään ollut hyvä, ei päivällä ei yöllä, sydämentykytystä oli koko ajan. Luin jostain että kun raskaushormoni vähenee kehosta se tekee mm. juuri tuota tykytystä. Nyt elimistö rauhoittunut. Maanantaina verikoikeissa hcg 7,8 ja kilpir.arvo tsh 2,5 eli kaikki kai ok.
Täällä taustalla odottelen myös Watrossin kuulumisia ja Teidän jotka kohta saatte vauvanalut masuunne. Eli kaikki tänne heti kertomaan ajatuksianne ja vaiheitanne!!!!
Niin ja jos en Sinulle Hillevi ole kertonut, niin pahoittelut keskenmenostasi. Minulla hatara pää :headwall: . Mutta onneksi sinulla vielä pakkasessa varaa.
gerpera
 
Juu täällä odotellaan sitä soittoa, milloin vauvanalun saisi massuun... Luovuttajan punktio viivästyi ja minä olen jo tulisilla hiilillä... ;) toivottavasti hänellä on kuitenkin kaikki hyvin. se on pääasia. minä joudan odottelemaan vuoroani :whistle:

Meille on tulossa viikonlopuksi vieraita ja olemme lähdössä yöelämään huomenna.... en tahtoisi kertoa hoidosta ja mietinkin taas kaikenlaisia tekosyitä, ettei mitään shotteja kaadettais väkisin kurkusta alas :saint: vuosien saatossa minusta on kyllä tullut oikea valkoisten valheiden maisteri.... harmittavaa.. jospa ei sitten tartteis piiiitkään aikaan keksiä tekosyitä vaan voisi sanoa suoraan "kiitos ei, olen raskaana". sitä odotellessa...

Marru tervetuloa mukaan!

Bartsu: me mennäänkin aikas samalla aikataululla! toivottavasti pääsemme piinailemaan molemmat pian!

jaahas... nyt taas häiritään... törkeetä... tsemppiä kaikille!!

:heart:
 
Gerpera ja Hillevi .. ei minulla sitä toivoa olekaan tuon pakkasessa olevan alkion suhteen.. siksi sanoinkin, jo että seur. kerralla sitten kaavintaan.. Mutta yleisesti ottaen tarkoitin kuitenkin sitä, että jos keskenmeno vielä tulee, niin sitten suoraan kaavintaan..

Helpottavaa kuulla, että muilla ollut myös näitä sydänoireita.. tai pulssin ja sykkeen nopeutumista.. Itsellä tuo sydän hakkaa välillä niin lujaa, että pelkään oikeasti että kuolen.. Pari todella voimakasta lyöntiä ja sitten taas normaalisti. Vasemmassa rinnassa jyskyttää kyllä niin lujaa välillä.. ei yhtään kiva tunne.. sain tähän beetasalpaajaa.. eilen se auttoi mutta tänään tuntuu ettei ole apua.. tosin otin lääkkeen vasta hetki sitten..

Tänään sain verikokeiden tuloksia. JOku sydänkoe normaali, suolapitoisuus normaali ja joku koe jonka arvot yhdessä hemoglobiinin kanssa laskee oli normaali. Hemoglobiini oli 92, joten ei ole viikon aikana noussut lainkaan:( Vaikka olen aloittanut rautalääkkeet ja syönyt niiden kanssa c-vitamiinia tyhjään vatsaan ja muutenkin rautapitoisia ruokia.. Lääkäri sanoi kuitenkin että ei syytä huoleen, sillä tuo toinen arvo oli palautunut normaaliksi, joten uskoi kyllä hemonkin olevan noususuunnassa..

Itse peruin tuon Ovumian ajan tänään.. Se oli tavallaan helpottavakin päätös.. Nyt vaan käydään sitten pakkassiirrossa kun sen aika koittaa ja sen jälkeen odotellaankin vaan, että koska Fertinovalta tulisi soitto..

Watrossin laskettua aikaa jännäillään... vai jokohan pieni on syntynyt kun ei W:tä ole kuulunut kirjoittelemassa..

Mukavaa to iltaa!
 
Ovumiasta...Sain tänään puhelun Ovumian lääkäriltä lähetettyäni sinne sähköpostia. Siellä uusi hoitaja kuulemma päivittää jonottajien tietoja. Luovuttajia ei ole. Ehkä Aliisa teit viisaasti, kun unohdat Ovumian ja odottelet Fertinovan jonossa muutaman kuukauden, olet tuolloin varmaan fyysisestikin paremmassa kunnossa vauvanodotukseen. Riikan Avasta kerrottiin, että siellä kuukauden odotus. Maksaahan Riikassa hoito maltaita ja on hankala järjestellä matkoja, mutta luovuttajan ominaisuudet suunnilleen vastaavat omia ja aikataulu pitää. No, jos Ovumiasta soitettaisiin ja luovuttaja kuulostaisi edes jollakin lailla sopivalta, lähtisin mielelläni hoitoihin sinne...mutta onhan tämä ollut eriskummallisin hoitosuhde mitä elämäni varrelle on sattunut. Kaikkeen kuitenkin sopeutuu, täytyy vaan olla sinnikäs.

Illan jatkoja kaikille, t. Juuni :flower:
 
Juuni jopas on taas kummallista touhua. Eilen meinaa minulle soitettiin ja sanottiin että nyt heillä on luovuttaja ehdokkaita ja olisi hyvät mahd. päästä hoitoihin.. ja sinulle lääkäri sanoo että luovuttajia ei ole! Kaikki info mitä sieltä sanotaan on jotenkin niin ristiriitaista! Ihan älytöntä ja käsittämätöntä. Mua pistää oikein vihaksi tuollanen toiminta.. Luulisi nyt että sulle olisi soitettu kun minä sen peruin.. olit kuitenkin jonossa jo ennen meitä.. Ihmeellistä toimintaa.. en voi oikein muuta sanoa.. Mä en muuta sano kuin että mua pistää niin vihaksi tuo niiden toiminta.. Toisille puhutaan toista ja toisille toista.. Mutta toivotaan että Juuni pääset hoitoihin mahd. pian.. joko sinne Riikaan tai sitten Ovumiaan.. olisi kyllä sinun aika päästä sinne.. Voisikohan siinä olla sitten semmoinen, että oletko antanut sinne tietoja minkälaisen luovuttajan haluat? Jos he tietävät sen ja nämä luovuttajat ovat "ei sinun toivomuksia vastaavia", joten jättävät sinut heti väliin..

Olikohan se Hillevi kun puhui kuinka usein lääkäri on paikalla.. Minulle puhelimessa tarjottiin aikoja ma, ke tai pe.. joten vissiinkin lääkäri on 3 kertaa viikossa paikalla.. Tuossa samassahan toimii joku julkinenkin puoli niin siksi lääkäriaikoja harvemmin...

En tiedä. Täällä taas sydän jyskyttää semmoiseen tahtiin, että tuntuu kuin henki lähtisi.. ja anemiasta tosiaan kaikki.. kun ei tuo ole viikkoon noussut tuo hemo..:( Hulluksi tässä pian tulee.. Välillä parempi olo ja välillä huonompi.. Lääkäri kyllä sanoi, että jos tuntuu että olo pahenee tai tulee muita kipuja tai voimattomuutta niin lääkäriin heti vaan.. Ens ke:na otetaan vielä hcg arvo.. se oli kaavinnan jälkeen enää vain 6,8 mutta lääkäri haluaa nähdä nolla tuloksen.. vaikka sairaalassa sanottiin että 5,3 on se mikä riittää..

Jeps. Toiv muilla mukavampi päivä:) Ja anteeksi taas tunteiden purkaus.. Tää keskeytynyt keskenmeno on jo venynyt yli 2 kk:n mittaiseksi kaikkine tyhjennyksineen, kaavintoineen, veren siirtoineen ja sydämen tykytyksineen.. kyllä tähän oikeesti alkaa vaan olla niin kypsä.. Toiv. teidän muiden ei tarvitse tälläistä kokea..
 
jep,

eli punktio on ma ja siirto ke.... jännittävää....

Mitään tietoa siitä, montako follikkelia näyttäisi olevan, ei hoitaja suostunut sanomaan...

mukavaa viikonloppua kaikille! toivottavasti aika menee pian...
 
Meillä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa Ovumiasta, joten hieman olen ihmetellyt joitain kommentteja. Tosi mukava lääkäri ja asiantunteva ja mukava paikka muutoinkin. Ilmoittauduimme viime lokakuussa hoitoon ja pääsimme jo siirtoon marraskuun lopulla, siis hieman toista kuukautta piti jonottaa. Nyt olemme taas jonossa koska pakkaseen ei jäänyt mitään, molemmat alkiot siirrettiin kerralla. Voi olla ilmoittautujissakin syynsä, kun tulee oma vuoro, niin se koetaankin liian äkkinäisenä, monen pitää vielä miettiä. Ehkä se osittain auttaa kun me tiedämme kumpikin hoidoista yms. jo ammatinkin kautta, eli mitään yllätyksiä ei tullut ja kysymyksiimme saimme hyvät vastaukset jos jotain epäselvää oli hoitojen tiimoilta.
 
Juunia kohdeltu niin väärin! Mä kyllä jo hermostuisin ja kertoisin tietäväni, että kahdelle jonossa olevalle on tarjottu hoitoa ja kysyisin, miksi sinulle sanotaan ettei ole luovuttajia. Sehän obn valehtelua - mikä väärinkäsityskään se voisi olla. Törkeää! Saapa nähdä millaiset luistelukuviot meidän pas:n siellä kehitetään...

Aliisa, kannattaisiko käydä taas lääkärissä, jos tykytys vain jatkuu vaikka lääkettäkin siihen saat. Kyllä on sinulla ollut hankala ja pitkällinen keskenmeno. Mutta älä vielä ole toivoton sen pakkasalkion suhteen, kyllä raskaus niillä alkaa lähes yhtä todennäköisesti kuin tuoresiirroilla - tilastollisesti tosin.

Assari, paljon onnea ensi viikolle! Toivottavasti tulee reilusti hyviä munasoluja ja saatte alkiota pakkaseenkin.

Kaikille pinolaisille virkistävää viikonloppua! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlet:
Ilmoittauduimme viime lokakuussa hoitoon ja pääsimme jo siirtoon marraskuun lopulla, siis hieman toista kuukautta piti jonottaa.
Niin...mielenkiintoista, että mehän ilmoittauduimme jonoon toukokuussa 2008 ja nyt siis helmikuun alussa 2009 vasta soitettiin... ja enkä edes tiedä, että päivittivätkö vain listaa - kuten Juunille oli sanottu, vai olisivatko kutsuneet hoitooihin - kuten Aliisan kohdalla kävi. Pikaisesta puhelusta käsitin kuitenkin, että meidän kohdalla olisi ollut kyseessä tuo jälkimmäinen. Vastailen myös tuntemattomiin numeroihin ja outoihinkin numeroihin soittelen yleensä takaisin, joten tällaisesta ei ole ollut kyse, että olisi mennyt soitto ohi.

Piri




 
Päädyin jotenkin tänne lapsettomuuspuolelle, koska minullakin on kokemusta lapsettomuudesta. Minulla on yksi luovutetulla munasolulla saatu tyttö -04 (noin 5 vuoden yrittämisen jälkeen) ja sitten on omalla munasolulla (kevyt ivf) saatu poika -08 ja nyt olen luonnollisesti tullut raskaaksi, että kyllä tämä elämä on kummalista! Näin annan teille toivoa ja uskoa saada se oma ihana lapsi!
 
pitkästä aikaa. Melkein on viikko vierähtänyt kun olen täällä vieraillut. Aika pyörinyt noissa miehen selkä asioissa ja nämä passiin liittyvät asiat ovat olleet enemmän taka-alalla.

Tänään on sitten se WATROSSIN H-hetki ja kovin täällä pyörin itteni ympärillä, kun niin kovin jänskää :p !!!

MARRULLE tervetuloa mukaan palstailemaan ja onnea viikolle 8. Myös ASSARILLE ja BARTSULLE onnea hoitoihin...oliko siirrot jo ensi viikolla??

Kovin on taas meitä hoitoihin lähtiöitä...minulla ultra ensi viikolla ja alkion siirtoon olen menossa maanantaina 16.2 tartoon. Tämän valitsimme ihan käytännön syistä. Viro tuttu maa ja tartoon pääsen helposti bussilla, kun joudun sinne yksin menemään.

Eli kyseessä alkion adoptio kuten Gerperalla ja Ronyahilla. Luovuttajista saan tietoa ensi viikolla.

ALIISAN tilanne on kovin ikävä kun kaikki tuntuu mättäävän. Toivotan sinulle jaksamista :hug: ja koko upealle poppoolle rentouttavaa viikonloppua :heart: !!

MATEA vielä huhuilen... mitä sinulle kuuluu??

- VEKARA - :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlet:
Ilmoittauduimme viime lokakuussa hoitoon ja pääsimme jo siirtoon marraskuun lopulla, siis hieman toista kuukautta piti jonottaa. Nyt olemme taas jonossa koska pakkaseen ei jäänyt mitään, molemmat alkiot siirrettiin kerralla. Voi olla ilmoittautujissakin syynsä, kun tulee oma vuoro, niin se koetaankin liian äkkinäisenä, monen pitää vielä miettiä. Ehkä se osittain auttaa kun me tiedämme kumpikin hoidoista yms. jo ammatinkin kautta, eli mitään yllätyksiä ei tullut ja kysymyksiimme saimme hyvät vastaukset jos jotain epäselvää oli hoitojen tiimoilta.
Tulipas entistä negatiivisempi kuva tuosta Ovumiasta. Mua pistää niin vihaksi koko klinikka.. Mekin ilmoittauduimme jonoon kesälläja nyt tosiaan oltaisiin siirtoon päästy. Itse vastaan tuntemattomiin numeroihin aina, koska töistä jo pelkästään soitetaan tuntemattomasta numerosta.. samoin väestöliitosta.. Ovumiasta soitettiin kyllä ihan näkyvillä olevasta numerosta.
Ei tuolla klinikalla ole mitään järkeä heidän toiminnassaan. Jono järjestyksellä ei näytä olevan mitään merkitystä. MInulle vielä kirjallisesti vastattiin, että he kyllä soittavat jonojärjestyksessä ihmisiä läpi kun tulee luovuttajia.. ja että he koittavat soittaa useammin kuin kerran.. jättävät viestejä ja pistävät s-postia.. kyllä on kerrassaa outoa toimintaa.. Ja tuo Juunin kohtelu ennenkaikkea on kyllä tehnyt tuon negatiivisimman vaikutelman kuin vaan klinikasta voi tehdä. Onnea niille, jotka Ovumian valitsevat ja toivon, että saatte jokatap. sieltä asianmukaista kohtelua. Mua vaan pistää tuo klinikka niin vihaksi, että mun on turha kommentoida siitä enää mitään.. kaiken muun kukkaraksi kehtaavat vielä valehdella esim. Juunin kohdalla ettei ole luovuttajia ja minä olisin päässyt hoitoon.. ja Juuni on listalla ennen minua.. hoh hoijaa!

Oi ihanaa..

Assari, Martsu ja Bartsu saa alkion kyytiin jo ensi viikolla :) Kaikille hurjan paljon plussaonnea! Ja toivotaan tuoresiirtoon meneville oikein hyvää munissaalista.

Vekara päättyi sitten Viroon.. ehkä se tod on hyvä valinta kun miehesi selkä ollut huonona.. jospa se kaikkien koettelemuksien jälkeen vaikka sitten siitä tärppäisi..

Tietääkö muuten kukaan että jos olisi raskaana, niin saisiko käydä poistattamassa viisauden hammasta? Minä sain vasta viisauden hampaaseen poistoajan maaliskuun lopulle.. ja viim. maaliskuun puolessa välissä oltiin suunniteltu se viimeinen pakkassiirto, jos tää terveyspuoli sen sallii...

Pian täytyy lähteä töihin.. Mukavaa lumista la aamua kaikille!

 
Itselleni kyllä sanottiin, että moni ilmoittautunut joille olikin soitettu ennen meitä, alkoikin perua kun soitto tuli, että on mietittävä vielä, että tuli niin äkkiä. En tiedä oliko sitten taloudelliset seikat tms. syynä, ettei olekaan vielä valmis hoitoihin. Meille kyllä sopi välittömästi lähteä hoitoihin, ilmoittauduin välittömästi kun soitto tuli ja kysyttiin, että onko valmis hoitoihin ja siitä piti päättää siltä istumalta eikä jäädä miettimään päiväkauksiksi, koska luovuttajien kiertokin piti saada saajan kanssa täsmäämään. Olimme miettineet jo ilmoittautuessamme, että olimme hoitoihin valmiit jo ilmoittautuessamme, tulisipa soitto sitten vaikka jo seuraavana päivänä. Itselläni sattui myös kierto kohdalleen soiton aikoihin, että siirto päästiin käynnistämään ilman hirvittäviä hormonihoitoja, siirsin vain menkkoja muutamia päiviä Primolutilla. Itselläni ei ole mitään moittimista Ovumian toiminnasta, päinvastoin, olen heille kiitollinen ja tyytyväinen, hinta-laatusuhde on myös kohdallaan. Toisaalta yhden muun klinikan toiminnasta mielestäni on moittimista ja siihen mielipiteesen yhtyi myös pari hedelmöityshoitoja tekevää gynekologian ja naistentautien erikoislääkäriä, mutta en rupea tässä nimeämään anonyymina sitä klinikkaa, Suomessa kuitenkin toimii ja alkaa A:lla, ei kuitenkaan Tampereella toimiva ko. klinikka.

Minusta meidän ei kannata kilpailla hoitopaikoista ja sijoituksista, itse ainakin olen onnellinen jokaisesta hoitoon päässeestä ja sen avulla raskaaksi tulleesta, ei se ole keltään meiltä muulta pois mitenkään.

Meillä kaikilla on vielä toivoa, luin juuri jutun lehdestä, että 60 v. nainenkin oli synnyttänyt terveet kaksospojat koeputkihedelmöityshoidolla Intiassa. Hän on yrittänyt saada lasta vuosikymmeniä, mutta onnistui nyt sitten hedelmöityshoidoilla tulemaan raskaaksi. He syntyivät seitsemän viikkoa ennen laskettua aikaa. Toinen kaksosista tarvitsee aluksi koneen apua hengittämiseen, mutta lapset voivat lääkärien mukaan hyvin. Toinen erittäin iloinen uutinen oli kun 33-vuotias Yhdysvaltalainen nainen sai kahdeksikon ja vauvat voivat hyvin. Hän oli tullut raskaaksi myöskin hedelmöityshoidoilla ja hänelle oli siirretty kahdeksan alkiota, jotka siis kaikki kiinnittyivät ja kehittyivät vauvaksi saakka. Pienin tulokkaista painoi vain 680 g, kaikki vauvat myös hengittävät itse.:)

Nyt kannattaa nauttia lumesta jota on täällä etelässäkin, ulkoilemaan hiihtämään ja luistelemaan, siellä on ihana talvi-ilma, aionkin tehdän koiran kanssa pitkän lenkin. Hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aliisa08:
Tietääkö muuten kukaan että jos olisi raskaana, niin saisiko käydä poistattamassa viisauden hammasta? Minä sain vasta viisauden hampaaseen poistoajan maaliskuun lopulle.. ja viim. maaliskuun puolessa välissä oltiin suunniteltu se viimeinen pakkassiirto, jos tää terveyspuoli sen sallii...
Moi!

Ei saa poistattaa. Eivät minulle ainakaan tehneet tuossa syksyllä, vaikka olin vasta tehnyt positiivisen raskaustestin. Eivät kuulemma mielellään tee edes silloin, kun imettää, koska viisaudenhampaan poistosta harvoin selviää ilman lääkitystä ja koska suuhun jää aluksi "iso" reikä, niin on olemassa tulehdus riski. Mulla siis on kaikki viisauden hampaat ihan näkyvillä ja kaksi muutakin on tarvinnut vain vetää pois, mutta silti ovat puuduttaneet ja sen jälkeen on pitänyt syödä särkylääkkeitä. (tietty tässäkin nyt varmaan löytyy ihmisiä, joilta on raskauden aikana poistettu hampaita, amputoitu käsiä jne ja vielä ilman mitään puudutuksia ;) mutta minun kohdallani siis 2 viisaudenhampaan poistot siirrettiin hamaan tulevaisuuteen.)

Voithan sä aina kokeilla ja soittaa, että oisko niille tullut joku peruutusaika.

Piri
 
Scarlet Ei ole tarkoituskaan mitenkään loukata ketään. On hieno asia, että kuka tahansa meistä pääsee hoitoon:) mutta silti tuon klinikan toimintaa ihmettelen suuresti. Onhan se nyt sinänsä väärin, että jos jonotus systeemillä mennään niin hoitoon pääsee ihminen joka on 3-4kk myöhemmin ilmoittautunut.. mutta en kommentoi enää.. Varmasti klinikassa on positiivistakin sanomista ja hienoa että sinulla niitä posit. kokemuksia on:)
 
Alisa08. Niin eipä tietysti tarkoitus ole loukata eikä kerskailla sillä, että itse etenimme nopeasti, vaikka luonnollisesti iloinen omasta nopeasta hoitoonpääsystä olinkin, kukapa ei olisi jos rehellisiä ollaan. Tarkoitin vaan, että se, että joku pääsee hoitoihin ennemmin, ei ole keltään muulta pois, ei kannata olla kateellinen. Mehän emme valintakriteerejä tiedä tai sitten ihmisen intressejä joka hoitoon hakeutuu, tai on kenties monessa eri paikassa jonossa. Tosiasiahan on se, että kuka tahansa meistä ei pääse hoitoihin Suomessa, Suomessa on ikärajoitukset jotka tulevat vastaan esim. AVA:lla on Suomessa tarkat ikäkriteerit. Sitten ne joilla ei ole varaa maksaa itse hoitojaan ja joutuvat julkisen puolen palveluihin turvautumaan ja sitten ne tai me, joilla on varaa maksaa itse ilman KELA:n tukeakin hoitonsa yksityisellä sektorilla. Hoitoihin pääsee tietysti jonon ohi ne jotka ovat motivoituneet heti hoidot aloittamaan kun tilaisuus tulee, nehän kestäisi ikuisuuden jos ne joille ensin soitetaan "miettisivät vielä", eihän jono liikahtaisi eteenpäin lainkaan. Kaikissa muissakin terveydenhoidon aloilla priorisoidaan, eli jono ei liikahda aina niin, että poimittaisiin se 1:nä jonossa oleva, vaan muut kriteerit määräävät etenemisen monilla muillakin terveydenhoidon sektoreilla. Leikkausjonoissakin voi tulla 1:nä jonossa olevalle esim. jokun infektio tms. este jolloin jonon ohi pääsee joku toinen, ei se jono siihen pysähdy ja odota, että 1:nä olleelle ei ko. leikkausaika sovikaan ja jäätäisiin hänen toipumistaan odottelemaan. Tai sitten katsotaan, että joku jonossa jäljempänä oleva on kiireellisemmän avun tarpeessa kuin 1:nä oleva. Tiedän tämän koska olemme puolisoni kanssa molemmat terveydenhoidon alalla, hän ylemmän yliopistotutkinnon suorittaneena johtotehtävissä. Mukavaa illanjatkoa ja tsemppiä kaikille =)
 

Yhteistyössä