Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hirmuisesti onnea Tuuttituulialle, Aliisalle ja Teekupille!
Nythän on tullut tosi paljon hyviä uutisia, meillä kaikilla ja Discoveryllähän taitaa kaikille osua lasketut ajat loka-marraskuulle.
Tsemppiä siirtoihin myös niille, joilla se edessä.
Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Emilia rv 8+2 :heart: :heart:
 
Oikein paljon onnea Nennuliini! Käyn täällä silloin tällöin lueskelemassa teidän jutteluita ja mielenkiinnolla oon odotellu vauvauutisia sieltä sinun suunnaltasi.

Me saatiin myöskin oma, pieni, ihana nyytti kainaloomme kun poika syntyi tapaninpäivänä kolme viikkoa etuajassa. Onneksi kaikki meni hyvin ja vauvalla oli kaikki kunnossa vaikka hieman ajoissa tulikin :heart:

Kaikkea hyvää teille ja iloista, vauvantuoksuista kevättä!

Vilma
 
Teekuppi: Yksityisyrittäjänä ja työnantajana tiedän hyvin nuo Kelan kuviot. Diagnoosi työuupumus riittää sairauslomaan, muttei rahalliseen korvaukseen sairauden ajalta. Tätä monesti kierretään laittamalla sairausloman syyksi jotain muuta esim. masennus. Kela maksaa sinulle päivärahan, mutta työnantajan on maksettava sinulle palkan ja päivärahan erotusta vähintään 60 arkipäivältä joillakin aloilla pitemmältäkin jaksolta. Olen sitä mieltä, että ole vain itsekäs ja huolehdi alkuraskaudesta ja omasta jaksamisesta hyvin.

Luin uuten hätäisesti noita viestejänne ja noista Riikan Avan määräämistä laboratoriokokeista oli mielipide Tampereen Avassa, että ovat turhia ja kalliita. Itse puolustaisin lähinnä kilpirauhasmäärityksiä, jos niitä ei ole aiemmin tehty. Klexane/Fragmin-lääkitystä jatketaan tapauskohtaisesti. Minulla lopetetaan vasta noin kuukautta ennen laskettua aikaa.

Vielä tietenkin onnittelut vauvan saaneille ! Ne unohtuivat lomahuumassa.
 
TEEKUPPI: Itse oli loppuraskaudessa saikulla suppareiden takia ja sain kyllä palkkaa....mutta en muista olinko yhtäkyytiä niin kauaa, että olis menny KELAlle noi paprut. 10pv :hän on se työnantajan osuus. Syynä oli synnytykseen liittymättömät supistukset .Myös z-koodit on oirekoodeja eikä niistä saa välttis palkkaa. Työnantajahan voi päättä mistä sairaslomasyistä maksaa palkkaa, mutta ei voi kieltää olemasta sairaslomalla ilman palkkaa...

ALIISA: ONNEA!!! :heart:

Bartsu
 
Hei, kiitoksia vastauksista Discovery ja Bardolino. Meillähän on niin ettei firmamme kuulu minkään työehtosopimuksen piiriin elikkä 9 päivää maksaa työnantaja ja loput sitten kela. Itse esimiehenä olen myös sairauslomia hyväksynyt mutteipa ole tälläistä syytä tullut eteen omien alaisteni kohdalla. No, teen parhaani kelan suhteen, mutta aion tosiaan olla itsekäs veronmaksaja nyt, ehkä suurentunut keskenmenon riski olisi mahdollinen. Jatkan siis sairauslomaa ainakin toistaiseksi saan sitten rahaa tai en. Etenkin kun tänään on ollut pientä vuotoa ja menkkamaisia kipuja. Luinkin tuossa kertauksen vuoksi Discoveryn ja Aliisan vastaavia oireita ja ainakin Kauniskuullakin oli. Toivon ettei mitään vakavaa ja lepäilen kotosalla, sekä touhuan kaikkea sellaista pientä mistä tulee hyvä mieli.
Niin ja tervetuloa lomalta Discovery, oli varmaan ihanaa?
 
Niin muuten ei lapsettomuushoidosta eikä kyllä sterilisaatiostakaan annettua sairauslomaa tarvitse työnantajan korvata rahassa. Itse en onneksi ole joutunut moisen päätöksen eteen, mutta uskon, että maksaisin palkan lapsettomuushoidossa olevalle :).

Minähän jäin saikulle pojista jo kun raskausviikkoja oli täynnä 24. Sain siis yrittäjänä Kelalta päivärahaa ko. ajalta. Kun pojat symtyivät päiväraha loppui. Yrittäjällä omavastuuaika sairauspäivärahassa on lyhyempi eli vain 3 päivää. Päivärahan suuruus määräytyy maksettujen eläkemaksujen perusteella.

Ilman palkkaahan saa sairauslomalla olla, mutta sairauslomatodistus on aina esitettävä pyydettäessä. Minun yrityksessä saa olla pois 3 vrk ilman todistusta.

Jännittää tuo np-ultra tiistaina. Onneksi toisaalta "pääsee" ultraan. Samana päivänä on toinen neuvolakäynti. En pääse lääkärille, kun kunnassa on lomautuksia. Punktioon on vielä kolme viikkoa. Rakenneultra tehdään minulle "jostain syystä" Taysissa.
 
No hei,
Noista kokeista vielä, huomasimme Riikassa ollessa, että muissakin asioissa heillä Tampereen Avan kanssa eri näkemyksiä. Lääkäri siellä kertoi nimittäin että Tampereen Päivi oli ollut siellä ja olivat keskustelleet meidän tapauksesta. Siellä lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä ettei lääkkeitä saa lopettaa kerralla vaan vähitellen, Tampereella taas toinen näkemys. Sopivat että nyt mennään Riikan näkemyksen mukaan, elikkä kaikki mahdolliset kokeet otetaan ja lääkkeitä ei lopeteta kerralla. Seuraavaksihan meillä noita verikokeita taas liuta rv 7 ( toivon, että sinne asti päästään). Me muuten pyydettiin niihin lähetteet neuvolasta joten ei ne kalliiksi tule.
 
Vielä noista kokeista. Useita labrakokeita oli hyytymiseen liittyviä. Minulla on se käsitys, että vaikka niissä ei suornaisesti poikkeavaa löytyisikään, voi pienikin tukos olla syynä keskenmenoon ja tästä syystä lääkitys. Uskon, että vaikka minulta ko. testit oliskin otettu ei niissä mitään erikoista olisi ollut. Toisaalta ed. raskaudessa minun kehoitettiin viikolla 13 lopettamaan heti Primaspankin, kun oli vuotoa. On nämä niin hankalia asioita. Huomasin kyllä, että Tampereella ikään kuin "kunnioitettiin" Riikassa aloitettua hoitoa eikä haluttu astua heidän antamien ohjeistusten yli.

Nyt nukkumaan aikaero ja pitkä lento rassaa vielä. Joku mietti, että missä vaiheessa siirrosta voi lentää. Tuo liikarasitus kai hankalinta on. Itse kävin ed. raskaudessa Karibialla (lento 13 h) viikkoilla 8-9. Ja sitten myöhemmin Kreikan auringossa rv 29, Silloin kyllä katsoivat koneessa, että miten tuo on vielä tänne päässyt. Vatsa oli niin valtava.

 
LENTO Nii..eiköhän se oo vähän tapauskohtaista.. Ite lensin alkuraskaudessa ja sitte 32 viikolla Thaimaahan.. en ite kokenu mitenkää rasittavaksi vaikka muuten olikin kovia kipuja ja supistuksia yms.. Piti vaan jaloitella enemmä :) Juu..ja ite huomas ettei enää jaksanu maata auringossa niinku "ennen vanhaan" :)
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista niille, jotka vasta käyneet sykkeitä katselemassa.

).( nyt sitten ollaan luovutusjonossa. jonotetaan yhtä aikaa munasoluja ja alkioita. Tälläinen vaihtoehto oli Oulussa mahdollinen. Katsotaan sitten kumpaa tietä homma etenee nopeammin. Itse odottelen 8 ICSi:n jälkeisiä menkkoja. Siis Hoidon menkat ollu, mut ne seuraavat luomu sellaiset. Nyt jo jotain kp 38 eikä mitään näy, eikä tunnu. Ultrattiin pe suunnittelukäynnillä ja näkyi iso kysta, se siellä vissiin vuotoa viivästyttää... Pillerit pitäis aloittaa endokipujen jarruttamiseksi... huvittaa ku haluaa lapsen niin pitää syödä e- pillereitä

Voi mennä kuulema vuosi, ennen kuin soittoa hoitoon kuuluu... mut mikäpä kiire tässä valmiissa maailmassa
 
Kiitos pitkäaikaisille palstaystäville Lotta ja Vilma onnitteluista! Ja kiitos kaikille muillekin! :hug: Pitkään täällä palstalla oltiin ja on niin kiitollinen olo tuosta tytöstämme, että meille sellainen suotiin pitkän taistelun jälkeen. Lotalle toivon kaikkea hyvää ja että tilanteesi selviää parhain päin! Vilmalle lämpimät onnittelut nyytistä! :heart:

En taaskaan muista kaikkia henkilökohtaisesti muistaa, mutta kaikille onnea ja jaksamista vaiheisiinne! :heart:

Nennuliini ja tyttö
 
Hei!

Aliisalle ONNEA!!!! :heart: :flower:

Tuli tässä mieleen, onko kukaan itse nostanut lääkitystä, mitä lääkäri on määränyt?
Ja mitä lääkkeitä Teillä on käytössä ollut?

Onko lääkkeiden määrällä mitään merkitystä onnistumisen myötä?
 
Marisabel, millanen lääkitys sinulla on ollut noissa kolmessa siirrossa ja onko raskaus alkanut nisstä joistakin, vai tullut heti nega?
Eri klinikoilla on aika erilaisia lääkitysmääriä sen olen huomannut.
Itellä ihan hassu olo kun kaikki raskausoireet on kadonnu.
 
Hei, Teekuppi!

Mulla on aina ollut zumenon kolmesti päivässä, ja sitten lisättiin estradot laastarit 100 sinne joka kolmas päivää. Ja 2 päivää ennen siirtoa on ollut 200 lugesteronia, muistakseni.

Mutta silloin kun ei päästy siirtoon... (2 kertaa) on ollut vain estradot laastareita joka kolmas päivää 200.

Onko tässä liian pieni annos näitä hormooneja? pitääkö jutella lääkärin kanssa, suuremmasta annoksesta?
:headwall:
 
Moi, enhän minä ole mikään lääkäri, mutta oma näkemykseni on, että kun kerran on hoidoissa jotka ovat henkisesti aika raskaita ja lisäksi kalliita, niin kannattaa jutella. Tietysti nämä ovat yksilöllisiä, mutta ainakin omaan lääkitykseeni verrattuna sinulla on aika pieni lääkitys. Missähän mahdat olla hoidossa? Ja onko nuo kaksi kertaa mennyt kesken vai olleet suoraan negoja, elikkä onko kiinnittymisyritystä ollut?
Vertailuksi oma lääktykseni :
Zumenon 2mg x 3
Lugesteron kolme kertaa päivässä yhteensä 1000 mg
kortisooni 1x1
klexane 1x 0,2

 
Mulla on tuo sama lääkitys ja määrä kuin teekupilla Zumenonin ja Lugesteronin osalta.
Onko näissä hoidoissa tukostaipumus yleisempää vai onko se vain varotoimi vaiko sit jos on aikaisemmin ollut niin siksi lääkitys? Itse en oikein ole vielä kärryillä koko lääkityksistä. Mihin on muuten kortisoni tarkoitettu näissä hoidoissa? Voiko siis olla että vain tuota Zumenonia ja Lugesteronia vaan käytetään jollakin eikä muita lääkkeitä?
Huomenna olisi sit limakalvon paksuus ultra :) Mikähän olis hyvä olla kp 10????

Tartossa käyneet, teille vielä sellainen kysymys, että miten matka taittui Tallinnasta Tarttoon? Kuinka jouhevasti matka meni? Siis menikö aikaa kui paljon ja onko tie hyvä?

Nyt laittaas sunnuntaipäivällistä. Lupasin miehelle laittaa jotain hyvää sen lempiruokaa(texmex-pihviä ja kermaperunoita, ilman rehuja) ku lähti hoitamaan vähän niin kin minun hommaani tytön ratsastuspalaveriin :)
 
Hei
Kortisoonista ainakin Riikassa sanotaan että edesauttaa kiinnittymistä. Toista palstaa seuranneena olen huomannut, että Suomessa julisella sitä ei saa kirveelläkään lääkäreitä määräämään. Olen myös toiselta palstalta lukenut, että jotkut on syöny käärmepakkauksien kortisoonia kun lääkäri ei ole suostunut määräämään. Lue esim. palstalta " kortisooni lapsettomuushoidoissa".
Toisilla on vain luget ja zumet hoidoissa. Klexanea tai muuta hepariinihoitoa käytetään tosiaan estämään esim. kohdun sisäisiä tukoksia, ainakin Riikassa vaikka ei varsinaista näyttöä niistä olisikaan. Suomessa kai vasta jos on ollu useampi keskenmeno. Tämä kaikki siis vain mun tietojeni pohjalta....
 
Mulle on tehty ne 3 kertaa julkisella eli JKL:n keskussaraalassa lääkäri antoi neuvoa, mitä lääkettä käytän jne. Sitten menin yksityisille siirtoon... ei alkio ole minun mielestä kertakaan kiinnittänyt, 16 pv jälkeen olen aina tehnyt vain pissatestin ja tuli nega. Ja kaikki 3 kerta oli PAS hoitoa. Noin sanottua tuoretta siirtoa ei ole tehty ollenkaan, en tiedä miksi. (Kyllä se keskussairaalan lääkäri oli kauhea! Mun mielestä se ei edes yrittänyt meitä auttaa.)

Nyt ollaan In-tiimi klinikassa yksityisellä. Nyt on tarkoitus mennä tuoren siirtoon, jos vain munasoluja saadaan ja ne hedelmöityy tällä kertaa...
Toivottavasti!!!

Mitä mun pitää sille lääkärille sanoa, näistä lääkityksistä? Aina olen ajatellut, että lääkäri tietää parempi=) ehkä!?

:LOL:

:headwall:
 
Marisabel, tässä vertailun vuoksi minun PAS lääke coctail. Minullakaan ei koskaan plussaa ja limis kasvaa huonosti (ollut max. 8,3mm) joten siksi aika tukeva lääkitys:

Zumenon 2 mg x 5 / pv
Estradot 150 mikrog, vaihto 2 krt / vko (tämän voi nostaa 200 mg jos limis ei kasva)
Kortisoni, Prednisolon 10 mg / pv (siirrosta 30 mg 5 pv jonka jälkeen taas 10 mg)
Disperin 100 mg /pv
4 päivää ennen siirtoa alkaa Lugesteron 800mg /pv

Lääkäri myös sanoi että voisin pureskella Zumenonit ja pitää kielen alla jonkin aikaa jotta imeytyisivät paremmin.

Kysy vain rohkeasti lääkärin mielipidettä esim. kortisonista ja disperiinistä sinun kohdallasi. Kaikki eivät välttämättä tarjoa automaattisesti reseptiä mutta kun ottaa itse puheeksi niin resepti saattaa irrota =)
 
Olen samaa mieltä Dreamin kanssa, puhu lääkärille. Itse sanoisin suoraan jos ollut 3 ilman kiinnittymistä , että haluan ainakin tuon kortisonin, siinähän on niin pienet annokset ettei ole haittaakaan. Klexanea, joka on injektio, minullakin on pienin mahdollinen annos, ja veren hyytymistä seurataan säännöllisesti verikokeilla ettei liikaa ohene.
Tsemppiä limisultraan, ellei ole kasvanut tarpeeksi niin lisäävät, pitää lisätä, zumeja.
Lugeista mullakin aollu ensin ennen siirtoa tuo 800mg, mutta Riikassa siirrossa laitettiin 200mg lisää koska se on siirron jälkeen tärkein lääke kuulemma.
 

Yhteistyössä