Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hei,

arki on taas koittanut, ja kyllä nyt tuntuu paremmalta jo. Vuoto alkoi kunnolla eilen aamulla, ja se on ollut helpotus. Helpotus siksi että se on pitkästä, pitkästä aikaa ollut KUNNOLLINEN! Se herättää vähän toiveita siitä että 1) ehkä limakalvo sittenkin on kasvanut tällä kertaa kunnolla 2) se nyt todennäköisesti vuotaa kunnolla pois 3) tai sitten siellä on ollut jotain kiinnittymisen yritystä kuitenkin? Nyt vähän harmittaa ettei voi kokeilla PASia suoraan tämän jälkeen, koska klinikka menee kesälomalle. No, kyllä kai se tauon jälkeenkin voi onnistua, on ainakin vähän tuoreempi limakalvo sitten, ei ainakaan monen vuoden ikäinen ;) Juttu on myös se, että ennen tätä hoitoa olen melkein kahden vuoden ajan syönyt sellaista hormonikorvaushoitoa joka ei aiheuta vuotoa ollenkaan. Vaihdoin lääkitystä ihan hiljattain ja kerkesin saada vain yhden niukan vuodon sillä ennen hoitoa. Kukapa tietää, vaikuttaako se mihinkään, mutta nyt ainakin tuntuu vähän paremmalta.

Lyyra: minä keskityn nyt pitämään sinulle peukkuja, ja sinä saat sitten vuorostasi (olet silloin jo raskaana :) ) pitää peukkuja minulle taas syksyllä! Nyt kyllä onnistutaan! Pakko siihen on uskoa!

Hathor
 
Huomenta!
Tänään 10+0 elikkä alkoi 11. raskausviikko. Vaikka alussa tuntui ettei aika kulu ollenkaan, niin miten nyt jo näin paljon kulunut???
Ja Hillevikin pääsee ihan just siirtoon ja uudelle kierrokselle Tsemppiä limisultraan!
Hathor, kiva kun olet jo paremmalla mielellä ja vuotokin nyt kunnollista, ovatko ne mitä siellä klunikalla sanoneet tuosta limakalvoasiasta? ja tuosta aiemmasta horomikorvauslääkityksestä, voisko se olla vaikuttanut?
Typyliini, kuinka sinä voit siellä?

Lyyra, minäkin keskitys pitämään peukkuja nyt sinulle!

Teekuppi 10+0
 
Onpas hiljaista, ihmiset varmaan lomilla... kivat lomasäät onkin juuri nyt.

Hathor, varmasti kunnon vuoto siivoaa paikkoja ja toivottavasti sitten ensi kerralla alkio jää kiinni oikein tiukkaan. :heart:

Typyliini, voimia sinullekin :hug:

Niin ne viikot kuluu teekuppi, pian pääset rv12 ultraan. :heart: Rauhallista mieltä ja nautithan raskaudestasi täysillä!
Kiitos tsempeistä, limakalvo oli 8mm nyt kp11:na, eli ihan hyvä. Siirto on ensi tiistaina ja kolmepäiväisiä alkioita pyritään siirtämään. Meillähän on myös kaksi blastokystaa pakastettuna.

Voikaa kaikki hyvin!
Hillevi
 
Hillevi onnepotku pyllylle ensi viikon hoitoon ! Miksi, ette siirtäisi nyt blastokystaa. Minullahan kasvaa sellainen...

Teekupille onnittelut hienoista viikoista. 1/4 jo mennyt :).

Kaikille muillekin kaunista kesää ja onnistuneita hoitoja.

p.s. jokohan Matilda on saanut vauvan.

Discovery
 
ja mukavaa vihdoin alkanutta kesää!!! Viikonloppuna taidetaan päästä varsinaisiin hellelukemiin B) :D !!

Vaikka vähän olen tanne palstalle enää kirjoitellut, niin yhä seuraan tiivisti teidän kaikkien vaiheita ja taustalla "peukuttelen".

Kiitos RIIVINRAUTA :flower: !! Ajattele miten se aika "lentää". Ja taas olet upealla asialla ja teet monta ihmistä onnelliseksi :heart: !! Mukavaa kesää teidän perheelle!!

HILLEVILLE valtavasti onnea ensi viikolle :hug: ...seuraan tilannetta jännittäen :p !!

Sellaista olisin kysellyt, että onko ok kysellä Artsilta luovuttajien mahdollisista allergioista? Osaisi varmaan kertoa, kun luovuttajat klinikan omia. Mietin vaan, että kuuluuko pelin henkeen??? Ja kyselisin, koska olimme tilanteessa, että amppari puri vauvaa ja lääkäriin toki menimme. Siellä kysyttiin heti, että onko vanhemmilla mitään allergioita. Tuli vähän sellainen hassu olo ja ajatus kysymisestä syntyi.

Nyt toivottelen kaikille aurinkoista mieltä ja lähettelen :hug: kaikille. Tämä mamma vie ipanan "hoitoparkkiin" ja lähtee zumbailee :D !!

- VEKARA - ;)
 
Typyliini, suuren suuret pahoittelut, että kävi niin kuin kävi. Olen niin voimaton näiden negauutisten edessä, kun en osaa lohduttaa mitenkään. :hug:

Riivinrauta, kiitos vielä minunkin puolestani. :heart: Ilman kaltaisiasi meillä ei olisi toivoa.

Tinulinen, mitä kuuluu, joko siirto oli?

Ja hui, Hillevi, olet menossa passiin jo ensi viikolla! Toivon hurjasti parasta. Toivottavasti saat perjantain lääkärikäynniltä apuja kilppariasiaan.

Lyyra, mitään ei ole vielä menetetty. Toivottavasti sitä tyhjää ruutua ei tule. :heart:

Omaa napaa, ja todella negatiivista sellaista, anteeksi jo etukäteen. Olen menossa perjantaina hysterosonografiaan (liekö oikea termi, mutta joka tapauksessa toimenpiteeseen, jossa kohtuonteloon ruiskutetaan ultrauksen yhteydessä nestettä ), jos vuoto suostuu loppumaan siihen mennessä. Uuden klinikan lääkäri haluaa tehdä ko. toimenpiteen "varmuuden vuoksi" varmistaakseen, ettei kohtuontelossa ole rakenteellisia poikkeavuuksia tai esim. polyyppejä eikä kohdunkaulassa siirtoa vaikeuttavia "mutkia", kun aiemmin ei ole tehty aukiolotutkimusta, alkionsiirtoja tms. Hyvähän tuo on varmistaa, MUTTA. Limakalvo oli eilen mielestäni aivan liian paksu (luomukierrolla hurjat 8 mm kp 5, aiemmin ollut ok), vaikka lääkäri ei sitä kommentoinutkaan. Lisäksi lääkäri vaikutti jotenkin huolestuneelta, vaikka toisin vakuuttikin, kun asiaa vielä erikseen kysyin. Meillä on mennyt tällä matkalla pieleen melkein kaikki mahdollinen ja ollaan saatu niin monta negatiivista lottovoittoa, että nyt pelottaa taas. Minun tuurillani löytyy kohdunrungon syöpä ja päädyn hoitojonosta kohdunpoistoon. Sitä en enää kestäisi, en juuri nyt. Yritän olla murehtimatta etukäteen, mutta ilmeisen huonolla menestyksellä. Google pitäisi kieltää kaltaisiltani ihmisiltä! :headwall:
Tällaisia pelkoja on turha yrittää tainnuttaa edes järjellä, vaikka kokemuksesta tiedän liiankin hyvin, että harvoinpa sitä pystyy itse ennakoimaan, mitä elämä eteen heittää.

Anteeksi tästä kamalasta vuodatuksesta, mutta oli pakko saada purettua nämä ajatukset jonnekin.
 
Oli pakko tulla kommentoimaan, kun huomasin Lyyran mietteet alkioiden solumäärästä. Mulla oli kolmepäiväisenä 6- ja 8-soluiset alkioit, jotka molemmat siirrettiin. Mullekin lääkäri sanoi, että 8-soluinen on vähän parempi eli täysin aikataulussa, mutta ei kutonen paljon häviä, se vaan saattaa jakautua pikkuisen myöhemmin. Kävi sitten niin, että molemmat tarrasi kiinni ja nyt rv 14+1. En siis usko, että noilla paljonkaan eroa on. Tosin, mulla toinen kaksosista on pienempikokoinen ja olen ajatellut, että se on varmaan kiinnittynyt vähän myöhemmin se 6-soluinen. Tsemppiä!
 
Jos nyt oikein muistan (paperit heitetty pois), niin minulla nämä viimeiset "pitkään" viljellyt olivat 16- ja 12-soluisia. Siis ihan solurypästä jo. Ilmeisesti poikkeuksellisen nopeita. Jopa omat munasoluni olivat 6-8 soluisia 2 päivän jälkeen. Eivätkä lähteneet, kuin kerran. Top-alkioitakin oli joukossa. Kaksosista muistelen, että vain 6-8 soluisia, vaikka viljeltiin 3 päivää, kun viikonloppu oli vastassa. Aika eri tahtiin näyttävät kehittyvän. En tiedä. mikä on raskausennusteen kannnalta hyvä, kun pojatkin kuitenkin kehittyivät loppuun saakka. Näinhän näkyi olevan myös tytillä.

 
Siis näitä viimeisiä viljeltiin kaikkinensa vain neljä päivää. Toisaalta siirto iltapäivällä, että jos aamusta otettu sulatukseen niin enemmänkin. Ja vielä milloin pakastettu ? Sekin vaikuttaa, että onko loppujen lopuksi niin tarkka aika. Yleensähän blastokystiksi kehittyminen vaatii sen 5 päivää, jos olen yhtään ymmärtänyt oikein.
 
Hei taas,

Kiva kun Vekara piipahtelet ja laitat välillä kuulumisiakin. Varmasti voit kysyä perinnöllisistä asioista, onhan se lapsen kannalta tärkeää tietää mm. mahdollisista allergioista. Toivottavasti ampparin pisto pian paranee! :heart: Tuossa tilanteessa olisin itse saattanut sanoa, että en tiedä allergioista, koska on adoptiolapsi (adoptoitu vain jo alkiovaiheessa).

Lyyra, meillä siirrettiin viimeksi 6- ja 8-soluiset, joista 8-soluinen oli jakautunut normiajassa. Kolme päivää kohdallamme tarkoitti sitä, että punktio oli maanantai-aamuna ja siirto torstaina aamupäivällä. Siinä ajassa olivat ehtineet tuohon vaiheeseen. Edellisten siirtojen alkioiden solumääriä en muista. Tsemppiä sinulle piiniksen loppupäiviin ja toivon todella kovasti, että saisit plussan!

Cava, munajohtimien aukiolotutkimus on tuo vastaava tutkimus, eikä se ollut mitenkään kamala. Toivottavasti ei löydy mitään poikkeavaa! :hug:

Discovery, labra ja sijaislääkäri suosittelivat 4-päiväisten siirtoa, varmaan 8- ja 10-soluiset siirretään, jos selviävät sulatuksesta. Eri ikäisinä pakastettuja ei voi siirtää samalla kertaa (Lugesteron täytyy aloittaa eri aikaan etukäteen) ja on sitten enemmän pelivaraa jos joku ei sulatuksesta selviä, kun on neljä 4-päiväistä pakasteessa.

Helleterkut Hilleviltä! B)
 
Mina myos Vekaran tavoin seuraan vaiheitanne ahkerasti ja elan vaiheissanne mukana. Talla kertaa paatin pikaisesti kommentoida Cavan viestia. Mua myos huolestutti limakalvon paksuus viimeisessa hoidossa ja epatoivoissani otin yhteytta klinikkaan, etta onkohan joku nyt pielessa kun limis on 16 mm 11 kp:na. Sielta vastatttiin, etta mita paksumpi sen parempi ja oikeassa olivat - hoidosta sai alkunsa ihana ihana ihana ihana ihana ihana ihana ihana ihana pieni poika!
Voit olla ihan rauhallisin mielin ja unohtaa ne artikkelit netissa, jotka puhuvat kohdunsyovasta jne. Ma loysin just samat jutut ja ehdin jo kuvitella vaikka mita.

Belgiassa tehdaan hysteroskopia kaikille hedelmoityshoitoon ryhtyville jrutiinitutkimuksena ja sen tarkoitus on ainoastaan tsekkaa ettei ole polyyppeja yms. Tutkimus oli kivuton ja akkia ohi.

Haleja peikkotytolle ja Hilleville kuorma-autokaupalla onnea :flower:

Haleja
Watrossi
 
Moikka moi pitkästä aikaa

Ihan akuun pahoitteluni kaikille negan saaneilla :'(

Ja pitkän pitkää pinnaa piinailijoille, ainakin siel on Lyyra loppusuoralla jo ja pahimmassa tilanteessa.

Siirtoon menijöille tsempit ja onnenpotkut :)

Itse olen taukoillut ihan tarkoituksella ja en ole paljon edes lukenut nyt viestejä ihan vain ja ainoastaan sen takia,e ttä olenollu niin pahoinvoiva ja väsynyt. Ei ole ensimmäisenä mieleen tullut ottaa tietsikkaa syliin ja lakaa näpyttelemään. Välistä on tullu sellainen tunne, et onko oikein teitä kaikkia kohtaan olla hiljakseen, kun autoitte minua niin niin paljon silloin hoitoihin menossa ja piina-ajalla, mut yksinkertaisesti tää pieni vie multa voimat ja olen nyt sit panostanut kaiken itseni hyvinvointiin.

Kävin tänään ultrassa, koska Artsilta silloin aikaisemmin käsky kävi, et näihin aikoihin pitää mennä tekkauttamaan tilanne niin tiedetään lääkkeiden jatko sen jälkeen.
Pienokainen vastaa viikkoja 9+4 ja pituuttakin oli tullut 27,7mm, hui :) Siellä pienet kädet viuhto ihan mahdottomasti ja kaikki oli täysin kunnossa.
Hmm...lääkäri vaan oli omituinen :| ja kyseenalaisti Lugejen käytön tässä vaiheessa tyystin. Heh, mulla luget lähes loppu niin suostui kirjoittamaan mulle yhden ainoan 15 kpl:n paketin lisää koska ei ole todistettu että lugejen käytöstä olisi mitään hyötyä enäään tässä vaiheessa. Saas nähdä mitä Artsi sanoo :) Jouduin käymään eri paikkakunnalla lääkärissä ihan vieraalla lääkärillä koska täältä meiltä ei saaanut mistään aikaa paitsi sit heinäkuun lopulle.
Mut, eiköhän tämä minusta jo nyt taasen riitä

Mukavaa illanjatkoa teille kaikille rakkaat ystävät
 
Selaminähän lopetin kuin seinään molemmilla +-kerroilla, kun viikkoja oli kasassa 10. Taitaa muuten olla Lugesteron-pakkauksessakin, ettei hoitoa tule jatkaa tämän jälkeen. Kyllä sinullakin raskaus jatkuu varmasti ongelmitta. Upeaa, että kaikki ultrassa kaikki hienosti .
 
Lyyra: Jaa... en kyllä enään yhtään muista että mitä asia olisi koskenut :LOL:
Kävin tänään siis luovutuksessa ja 11 munasolua saatiin eli kahdelle perheelle meni.
Minua yllätti tieto että mun on mahdollista vielä luovuttaa.
Siis sikäli mikäli joku näistä pareista joille olen jo luovuttanut, ei näistä ole vauvaa saanut.

Ja sitten mulle hoitaja sanoi että mun on mahdollista saada tietää että onko näistä soluista syntynyt vauvaa. Pistää vähän miettimään... olin jo onnellinen aikaisemmin tiedosta että yhdellä parilla oli raskaus alkanut... nyt mulla on jälkitarkastukseen asti aikaa miettiä haluanko kuulla että miten ne ekat parit joille luovutin silloin kaks vuotta sitten, mitä heille kuuluu... tuliko vauva.
Halusinkin kysyä teiltä että miltä teistä tuntuisi tietää että tämä asia kerrotaan luovuttajalle??


 
Riivinrauta, huomenta!
Vastaanottavana osapuolena, tosin ulkomailta, minusta olisi ainakin ihan ok että luovuttajalle kerrotaan jos hän itse haluaa.
Mutta miten sinusta luovuttajana, tulisiko sitten "hyödytön" olo jos vauvaa ei olisikaan syntynyt.... vaikea sanoa. ja toisaalta iloinen jos tietäisi että konkreettisesti ollut apua... aika vaikea kysymys tosiaan
 
Hei kaikille. En ole kirjoittanut pitkään aikaan mutta seurannut sitäkin tiiviimmin.
Ensiksi pahoittelut Hathor ja Typyliini... Lyyra tsemppiä piinistelyn viime päiviin. Tiedän tunteen kun tunnustelee ja miettii että onko vai eikö...koita kestää ja plussatuulia sulle.

Mulla on edelleen fiilikset vaihdellut ja välillä tulee paniikkipäiviä kun raskausoireet on lievenneet (lue tisut ei kipeät ;) ). Mutta kuten kirjoitin vissiin viikko sitten, masukumpu ilmestyi ja nyt sen näkee/tuntee joka päivä kun selällään makaan, vaikka siihen se makkara on tullutkin. Mutta jotenkin silti aina jännittää että onhan kaikki hyvin... Tänään oli sitten neuvola ja kesäsijainen, mutta onneksi mukava tyttö hänkin. Kaikki oli hyvin ja olipas ihana kuulla pikkuisen sydämenlyönnit ja myllerrys. Terkkari sanoi mitkä on potkuja ja myllerryksiä. Ihana tunnehan siitä tulee, helpottunut ja superonnellinen! Ja kohdun kokokin oli hiukan isompi kuin keskimäärin näillä viikoilla, eli pieni mitä ilmeisemmin kasvaa niinkuin pitääkin.

Ihanaa torstaita kaikille

ikionnellinen lokakuu 14+4
 
vuoto oli kipeä ja reilu, mutta se helpotti monella tapaa, henkisesti ja fyysisesti.

Onneksi monella näkyy raskaus alkaneen, tuo vähän toivoa meillekin.

Lyyralle tsemppiä vikoihin piinapäiviin, toivotaan sitä parasta tulosta tikkuun.


Meillä on uudet suunnitelmat tehty. Tsekkeihin on tarkoitus lähteä alkioidenhakumatkalle loka-marraskuun vaihteessa. Siellä on kaksi top blastoa varattuna meille.

Typyliini
 
Pahoittelut Typyliinille ja Hathorille :hug: Mukavaa että Typyliinillä jo uudet suunnitelmat valmiina!

Lyyralle tsemppiä loppupiinaan ja tästähän alkaa nyt uusi plussa-aalto, johon Hillevi liittyy ens viikon siirrosta eikö niin :) Niin ja Tinuliini!

Täällä ei toistaiseksi ole tapahtunut yhtään mitään eikä mitään merkkejäkään ole ilmassa. Sillon kun vauva liikkuu jaksan ihan hyvin odotella, mutta sitten kun on pidempään hiljasempaa niin jo sitä taas keksii vaikka mitä... Neuvoloita ei enää ole, seuraavaksi sitten kontrolli sairaalassa joskus 42+ paikkeilla, jos ei ennen sitä mitään tapahdu. Toivon kyllä vielä kovasti, että lähtis itekseen syntymään.



 
Matilda, akupainanta voisi auttaa lempeästi käynnistämään. Tai ihan akupunktiokin. Tässä linkki akupainantaan. Pisteitä täytyy stimuloida kunnolla, niin että vähän sattuu, jos esim. sormella painetaan.

http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html

Kiitos tsempeistä, mielellään plussakerhoon siirtyisin..

Typyliinille
halit, Riivinraudalle hatun nosto!

Hyvää loppuviikkoa jokaiselle!
 
Taas pämähti raskausdiabetes, vaikka eka kokeesta selvisinkin niin hyvillä lukemilla. Nyt olivat kaikki arvot pielessä eli 5.2., 13.0 ja 10.8. Taas alkaa verensokerien kyttäys ja piikittely. Kurjaa ! Vähän latisti lomafiilistä. Siis kaksi viikkoa olis edessä.

Hyvää viikonloppua kaikille !

Discovery 25+5 (100 päivää jäljellä !)
 
Kesäperjantaita!

Lyyralle voimia vielä vähäksi aikaa, jotain selviää varmasti lähipäivinä. PP11 olisi kyllä kai aika aikaista testata, mutta ehkä jotain viitteitä saa herkällä testillä. Toivottavasti kaksi viivaa! :heart:

Voi kun ikävää Discovery, että joudut piikkihoitoon ja verensokeria mittailemaan. Vie sen rentouden ja aikatauluttomuuden lomasta. Toivottavasti olotila helpottaa viimeistään synnytyksen jälkeen. Itsestäi tuntuu, että voisin kyllä vaikka seisoa sata päivää päälläni, jos vauvan siitä hyvästä saisin - mutta tietenkin jokaiselle toivoo mahdollisimman tervettä raskausaikaa.

Kiitos kysymästä Lyyra, ihan hyvillä mielin menen siirtoon, se onkin minulle vasta toinen pas. Sen verran vähän on aina alkioita tullut. Nostin itsekseni Zumet 3 tablettiin päivässä, jos limakalvo vaikka vähän paksummaksi ehtisi. Viimeksi tuli 8mm 2 tabletilla ja joskus aikaisemmin olen ottanut 3 päivässä ja kärsinyt huimauksesta. Odotukset ei nyt kamalan korkealla tietenkään ole - itsesuojeluvaisto toimii, mutta kyllä sitä sitten pp-päivinä taas Toivo kyytiin änkeää.

Hyvää viikonloppua jokaiselle!
Hillevi
 
Discovery harmi,että joudut piikittelemään, mut kaikki on pienen hyväksi ja itsesi niin mitä sitä ei tekisi vaikka harmittaakin.

Lyyra Helppo sanoa nyt täältä, mut ei kannata tuojottaa niitä oireita tai oireettomuutta. Itse olen elävä esimerkki siitä ku on ihan varma negasta ja sit kuitenkin plussa. Tuntemukset oli niin niin negat et ei tosikaan.
Koeta jaksaa. Ja kaikki peukut ja varpaat ja hiuksetkin täällä pystyssä sulle plussaa puhaltelen, puuh, puuh

Artsilta tuli tieto, et kolmen päivän ajaksi lääkkeitä voi vähentää ja sit lopettaa kokonaan. Määristä ei ollut puhetta eli voinkohan ottaa kaikkia vain yhden?
Vitamiinia en jätä pois eli se jää koko raskauden ajaksi.

Huomenna jo sit alkaa rv 11 teekupin niskaa huohottaen :)




 
Lyyra, toivotaan toivotaan, että saisit todistaa että oireettomuus ei tarkoita negaa! Peukkuja!

Vähän hävettää tunnustaa, että en muista kuinka monessa siirrossa olen ollut... :ashamed: Olen ollut kahdella eri klinikalla, ja väliin on mahtunut ero, joten se on johtanut siihen että en vaan millään muista "edellisen elämän" tapahtumia niin tarkasti. Ehkä 2-3 tuoresiirtoa, 1 PAS + tämä viimeisin siirto tietysti. Alkiot eivät ole kovin hyvin selvinneet sulatuksista koskaan, jos niitä on edes pakkaseen saatu. Tavallaanhan tämä on ihan uusi tilanne, uusi yritys joka ei liity edellisiin millään. Paitsi että tämä kroppa on edelleen se sama :|

Hathor
 
Moikkamoi :)!
Nyt vasta pääsin kunnolla koneen äärelle. Täällä oli jo kyseltykin minusta, halaukset kaikille! Alkionhakumatka on nyt siis tehty ja ajeltu halki Suomen kyytiläinen matkassa. Ihan tulee tippa linssiin ja on aika epätodellinen olo kun kaikki meni niin hyvin. Saimme 11 munasolua, joista 6 hedelmöityi. Kaikki olivat vielä huippulaatuisia alkioita ja nyt siis yksi köllöttelee matkassa mukana. Testailla saan 16 pv.
Lueskelen täällä viikonlopun aikana enemmän kun en ole niin väsynyt, mutta pakko oli teille kertoilla kuulumisia :)!
terv. Tinulinen
 

Yhteistyössä