Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hei pitkästä aikaa! Paljon on tullut kirjoituksia poissaollessa, kaikkea en ole kerinnyt lukea.

Mutta Hilleville suuri halaus, sulla on niin pitkä tie, että olisin tosiaan toivonut jo onnistavan. Eipä sitten näyttänyt tuo välikierroton siirtokaan auttavan tällä kertaa. Voimia ja jaksamisia toivon kovasti sulle.

Lyyra, onnittelut ultrasta ja samalla pahoittelut tuosta vuodosta joka huolestuttaa tietysti. Mutta kyllä se ihan tosi asia on, että täälläkin taitaa enemmistöllä olla sitä ollut jossain vaiheessa alussa. ja silti kaikki on ollut hyvin. Siihen on niin monta muutakin syytä olemassa kuin se pahin..... jos saisit ens viikollle uuden ultran ellei ole loppunut niin ehkä mieli rauhoittuisi?

Sela, kyselit np-ultrasta, en ole sen jälkeen kuullut mitään, mutta en ole huolestunut, koska kaikki oli muuten ok, uskon sen johtuneen tuosta samasta kuin sinulla elikkä kone ei pysty laskemaan luovuttajan iän mukaan.... en siis ole koko asiaa enää ees aatellu, syyskuussa on rakenneultra ja sitä ennen elokuussa neuvola.

Lämmintä alkavaa viikkoa kaikille!
 
LYYRA: Mullahan vuoteli kans ihan alusta tuonne 12 viikolle asti. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Joskus myös hieman kirkasta verta. Ja niitä riekaleitakin tuli aikas reilusti. Ja myös mahakipuja oli ja selkäkipuja myös. Siksi kävinkin uudelleen mielenrauhaultrassa missä tsekattiin tilanne. Silloin lääkäri näki, että istukka on hyvin ankkuroitunut ja keskenmenoriski on pieni. Tuo vuotelu on niin kamalaa, kun koko ajan pitää olla sydän kurkussa. :hug: Koiitahan jaksaa.

B
 
Heips pitkästä aikaa!!

Ekaks onnittelut pienistä poikavauvoista Matildalle ja Minni007:lle!!!! Hienoa, kun kaikki meni hyvin ja fiiliksetkin ovat juuri kuten pitääkin!

Hilleville, voihan damn sentään!! Tosi ikävä juttu, mutta pakkanen tuo toivoa sopivasti. Ei muuta kuin eteenpäin vaan!

Itsellä täällä vointi ok, helteet vaan saaneet todellisen turvotuksen jalkoihin ja jalat onkin kuin sähkötolpat. Mies sanoi mökillä, että laittaa mut tömistelemään jos käärmeitä näkyy, että josseivat sitä säikähdä niin jo on kumma... :)
Rakenneultrassa oli kaikki ok, ja käytiin vielä 4D ultrassa ihan vaan mielenkiinnosta. Ei haluta tietää vauvan sukupuolta etukäteen kuitenkaan ja oltiin silmät kiinni lääkärin kehotuksesta, kun tsekkasi virtsarakon ja jalat.

Aliisa ja Discovery on jo tosi pitkällä! :wave: Hurjan nopsaan menny aika, vasta tuntuu että teki plussatestin. Vatsa on kasvanu jo niin, että kaikki tajuaa. Kiloja tullut myös varkain, vaikka kuinka yrittää pinnistellä ja herkkuja jättää syömättä.

Oikein mukavaa hellekesän jatkoa kaikille ja tsempit hoitoihin valmistautuville! Onneksi on kesätauot kohta takana ja moni pääsee etenemään omissa vaiheissaan!

Terkuin Tuuttituulia 24+1
 
Heipparallaa kaikille!
Ensiksi Hilleville lohtuhalaus.
Lyyra, tiedän varsin hyvin miten nuo vuodot ja tuhruttelut säikäyttää. Itsellänihän oli enemmän ja vähemmän vuotoa aina 10+0 asti, välillä ihan kirkastakin, mutta enimmäkseen sellasta laimennettua ja tuhrua. Yritä olla huolestumatta, sen ei tarvitse merkata mitään.

Omaa napaa: viime viikolla oli neuvola viikoilla 17+2 ja jälleen (!!!) uusi henkilö kesälomien vuoksi. Eli olen käynyt kolme kertaa neuvolassa ja joka kerta uus ihminen. Paino oli noussut 3 vkossa jälleen kilon :ashamed: , hemppa oli huikeat 141 ja pisu puhdas ja verenpainekin ok. Sydänäänet pikkuisella vaihteli 120-140 ja kyselin että onko tuo normaalia, ja kuulemma on. Edellisellä kerralla oli 150. Masu on kasvanut ja selvä pöllykkä nyt myös selällään maatessa, vaikka vain reilu viikko sitten tuntui että kumpu tuli ja meni. Kohdunpohjan korkeus oli 17-18 cm. En edelleenkään ole saanut seulonnan tuloksia, vaikka olin labrassa 7.6....oletan että jos olisi ollut jotain hälyttävää, olisivat ottaneet yhteyttä. Täällä tulokset menevät äippäpolille.

Nyt jännittää ylihuominen ultra. Pyysin ylimääräisen kun oli konsultaatiotarvetta hyytymistekijöistä yms. ja mies ei voi olla mukana rakenneultrassa 10.8. Hui, hui, hui...toivon niin kovasti että kaikki olisi kunnossa. Saas nähdä näkyykö sukupuoli, itsellä on vahva poikaolo.

Liikkeitä olen mielestäni tuntenut satunnaisesti pitkään. Nyt mahassa muljahtelee joka päivä, vaikka toivoisinkin että liikkeet jo nopsasti muuttuisivat navakoiksi potkuiksi :)

Toivotan kaikille odottaville huolettomia helle (huh) päiviä. Ja hoitoja odottaville onnea matkaan. On ollut aika hiljaista palstalla, mutta ehkä se tästä piristyy lomakauden loppua kohden.

Mainiota maanantaita toivottaa lokakuu 18+1
 
Mukavan lämmintä maanantaita kaikille.
Lyyra uskon täysin paniikkitunteen noiden vuotojen kanssa. Mutta niinkuin todettu, ei välttämättä merkkaa mitää. Tiedän että näistä totemuksista ei apua ole, kun omalle kohdalle sattuu ja pelko on valtava.

ON: minulla vuoto tuli ja meni, hyvä että mitään huomasi vuotavankaan. Minulla kun yleensä taipumusta näihin hyökyaaltoihin :kieh: . Voihan olla ,että tulevat sitten ryminällä muutaman taukopäivän jälkeen.
Tuosta klexanesta kysyisin teiltä. Onko teille kaikille, jotka sitä käytätte tehty se veritesti jostain veren hyytymistekijöistä? Minä sitä Avalta ennen heidän lomaansa kyselin ja hoitaja oli erittäin jyrkästi sitä mieltä että täytyy olla vahvat perusteet sen käyttöön. Ja minulla kun on jo prednisolon ( kortisoni) ja disperiini niin ei riittäviä perusteita klexanelle. Enkä itseasiassa edes tiedä, onko minulta otettu sitä veren hyytymistekijä -koetta. Otetaanko se yleensä siinä samalla kun näitä muitakin kokeita näiden hoitojen alkaessa?
Hieman tuntee itsensä välillä aika tyhmäksi kun ei itsekään tiedä mitä on testattu ja mitä varten mitäkin lääkettä syö :headwall:
Pitää vielä yrittää saada sitä ulrtaa varattua. Meilläpäin kun ovat nuo gynekologien ajat kiven alla ja nämä meidän kontrollit kun pitäis aina saada parin viikon päähän ja jonot kuukauden mittaiset.

Vointeja kaikille :hug:
 
Kiitos lohdutteluista ja rohkaisuista. En itsekään enää uskonut, että vuoto tarkoittaisi alkavaa keskenmenoa koska se oli sunnuntaina jo kokonaan loppu. Silti kaikki pelkääminen viikonloppuna ja vähentyneet raskausoireet saivat minut kuitenkin menemään ultraan tänä aamuna. Hyvinhän siellä kaikki oli ja vuoto todettiin harmittomaksi ja saa taas urheilla ja elää ihan normaalisti.

lokakuu, hyviä vointeja sinne! On muuten tosi harmi, jos terveydenhoitaja vaihtuu koko ajan. Kylä siellä ultrassa varmastikin kaikki on hyvin, onnea kovasti sinne.

Tsemppiä Minnille. Onpa hankalaa jos ultra-ajat on noin kiven takana. Tänään viimeksi itse osasin arvostaa pääkaupunkiseudun palveluita kun soitin klinikalle 15 vaille 8 ja sain ajan 9.20. Vaikka ei se tosiaankaan aina ihan näin mutkatonta oo! Mutta varsinkin jos tulee joku äkillinen huoli, ei ole kyllä kiva juttu jos on vaikea päästä tutkimukseen.

Niin ja kassulle tsemppiä luovutukseen, ihana olet!!!!
 
Hieno Lyyra, että kaikki ok.

Minni minulta otettiin vain tuo tavallisin hyytymistekijämääritys eli INR-arvo. Oli normaali eli 0,9. Nyt taas epäilyttää tuon Fragminin käyttö. Mies huomasi aamulla, että selkäni on täynnä pienehköjä mustelmia. Luulis, että tulis jalkoihin helpoiten. Minulla oli viime raskaudessa raskausmyrkytyksen lisänä ns. helpp-syndroma, jossa trombosyytit laskivat todella alas. On hengenvaarallinen sekä äidille että lapselle. Onneksi pääsen Taysiin torstaina, niin että jos sais jonkin kannanoton käyttöön. Avan lääkäri Suomessa kehotti lopettamaan kuukautta ennen laskettua aikaa. Neuvolalääkäri sanoi, että lopettaa jos massiivisia nenäverenvuotoja, virtsassa verta ja tulee paljon isoja mustelmia.

Tukehtuu tähän kuumuuteen...

Tsemppiä kaikille ja kiitokset myös minulta, jonkin onnellisen puolesta Kassulle !
 
Heips!
Minni, Minulla ei Avan Riikan klinikalla otettu mitään hyytymisarvoja ennenkuin määrättiin tuo Klexane, oli vaan ollut 2 peräkkäistä keskenmenoa. Ja silti minullakin oli kortisoni mukana. Eilen oli INR testi ja tänään saan tulokset ja jos normaali niin voi kuulemma lopettaa.... miten Sinulla Discovery on vieläkin käytössä tuo Fragmin tai miksi??

Teekuppi, tänään 14+0
 
Hei kaikki...on ihan pakko tulla kertomaan ihanat rakenneultrakuulumiset :) Minähän pyysin aikaisemman ultran kun mieheni ei voi olla mukana 2 vkon päästä. Olin aika hermona monta päivää etukäteen ja etenkin tänään. Lääkäri oli mukava ja vastasi kaikkiin LUKUISIIN kysymyksiini :) Ja mikä parasta ultrassa näkyi täsmälleen viikkoja vastaava pikkuinen ja kaikki oli hyvin. Lääkäri selosti seikkaperäisesti mitä hän mittasi ja tarkasti ja mukaan saimme kuvia. :heart: :heart: Painoarvio oli 250 g...

Ihanaa keskiviikkoa kaikille
ikionnellinen lokakuu 18+3
 
Limisultrassa käyty. Limakalvo oli 12 mm, siirtopäiväksi sovittiin ensiviikon torstai. maanantaina lennetään Tallinnaan ja to käydään sitten bussilla mutka Tartossa. Alko oikeesti jännittää... Kamalan tiukat pissaohjeet tuli Andreilta. Mitenhän bussimatka onnistuu täydellä rakolla....

Lokakuulle onnea hienoista ultranäkymistä.

Hilleville voimia!
 
Tyyne, sulla alkaa olla matka jo tosi lähellä. Onnea kovasti kaikkeen! Nuo pissaohjeet ovat kyllä kummalliset ja minusta jopa niin vaativat että tulee hirveät paineet niistä. Minä tein niin että aloin juoda vasta tuntia ennen siirtoa, join 4 2 dl:n mukillista vettä ja se oli aika sopiva. Alkoi tuntua pissihätää vasta justiin ennen siirtoa. Ethän sinä bussissa voi jalat ristissä oikein olla. Ehkä siinä oli vinha perä, kun Andrei kehotti harjoittelemaan asiaa etukäteen.

Toinen aika erikoinen juttu siellä on, että siinä pöydällä maatessa pöytää käännetään niin, että pitää olla pää alaspäin.. Sitten tulee Andrein tiukka käsky siirtää takamus lähemmäs reunaa. No se onkin kamalan helppoa sitten ylämäkeen ;) Mutta se on vaan ihan huvittava pikku yksityiskohta, kyllä siinä pärjäilee, ei sentään ihan pystysuorassa pää alaspäin joudu olemaan.

Sydämestäni toivotan onnea sinulle matkaan. Se on mukava paikka ja toivotaan että sinä käytkin siellä vain yhden ainokaisen kerran.

lokakuu sinulle suuret onnittelut tärkeästä ultrasta ja hyvistä kuulumisista! :heart:

Lyyra 7+4
 
Ihanaa kun tartoon menijöille satelee jo neuvoja useammalta konkarilta ...paikasta tullut jo melko suosittu ja sille kyllä liputan :D !!

Juoda ei kuulemma tarvitse, vaan riittää kun olet pissaamatta kahteen tuntiin. Itse aloin myös tankata tuntia ennen ja se ei ollut riittävän hyvä asia. Tämän vuoksi Artsi joutui kääntämään pöytää (tai kallistamaan hieman) jotta siirto onnistuisi helpommin, koska virtsarakko ei ollut tarpeeksi täysi.

Kaikille pajon :hug: ja tsemppiä omiin vaiheisiin toivottaapi helteisiin kyllästyneet
VEKARA ja Sofi (pian jo 6kk!!!!!)
 
Ei lopetettu Taysissakaan Fragminia. INR-arvo ei kuulemma tässä tapauksessa ole oikea mittari päättämään hoidosta, vaan pitäisi mitata joku hepariinin tasoa kuvaava arvo ? On kuulemma tärkeä edelleen istukan normaalin toiminnan kannalta, koska voimakkaan kasvun viikot vasta edessä.

Tyttö on iso ! Vastasi viikkoja 31-32, jopa 33. Painoarvio 1,9 kg. On ilmeisesti sokeri tehnyt jo tehtäviään, vaikka ei ainoastaan vyötärön ympärys ollut yläkantissa, mutta myös muut arvot. Selitykseksi ei käy edes isokoinen isä, niin kuin yritettiin...

Ei ole vuodot Zumenonilla olleet isoja, vaan se on lopettanut ne melko nopeaan. Kurjaa tuollainen Cava.

Onnittelut Lokakuulle ultranäkymistä !

Discovery 29+4
 
Cava, saitko gynen kiinni? Itse en osaa sanoa yhtään mitä tuo voisi tarkoittaa. Olen pahoillani, on niin ikävää stressata ja olla huolissaan.

Ai vekara siitäkö se pää alaspäin oleminen johtui. Mä en saanu mitään kommenttia liian tyhjästä rakosta, eikä se ole mahdollistakaan kun oli kyllä ainakin ekassa siirrossa huomattavan täysi rakko... silti pöytä oli kyllä varsin kallellaan. Heh. Ajattelin että on aina käytäntö siellä.

Ja tänään taas täällä tuli vuotoa. Pelkään että se on merkki jostain vakavasta. Tänään tuli urheilemisen jälkeen. Soitin lääkärille, joka sanoi että kannattaa ottaa urheilun suhteen nyt iisisti. Varmasti otankin. Tämä on ensimmäinen raskauteni jossa ylipäätään uskallan urheilla mutta eipä näemmä olisi kannattanut. Vuoto loppui kyllä nopeasti mutta vatsanseudulla viiltelee ikävästi. Kurjaa kun pitää henki kurkussa olla koko ajan. Mutta mietin kuitenkin, että vuotakoon ja pelottakoon, kyllä minä kestän sen kun vaan saan tämän lapsen pitää. Ultraan en raaski mennä kun juuri maanantaina kävin. Parin viikon päästä varmaan on pakko mennä tarkistamaan tilanne, vuoti tai ei.

 
Hyvä Cava, että vuoto helpottaa. Huomasin, että Tampereen Ava on ainakin auennut, kun mietin jo soittamista sinne tuossa Fragmin-asiassa. Niin minulla muuten jatketaan sitä viikolle 36 asti. Pistin juuri ensimmäisen Protaphanen ja oli kyllä helppoa Fragminiin verrattuna. Hoitaja suositteli pistämään sen kauemmaksi navasta. Tuonne sivulle päin. Kuulemma koko napapiikki termi on jo vanhentunut. Hankala pistää ja kivulias etenkin raskauden aikana. Jotenkin kyllä hirvittää. Nyt minulla ilmaantui niitä pikkumustelmia vasempaan käsivarteenkin.

Lyyra lopettaa nyt sitten urheilemisen vähäksi aikaa ! :)

Nukkumaan... Jospa nukkumatti muistaisi minut tänä iltana.
 
Ääh, kirjoitin äsken pitkän pätkän juttua ja se saamari hävisi yht´äkkiä jonnekkin joten lyhennettynä versiona tämä uusi.

Tyyne73 Tsemppiä matkaan ja älä huoli pissa-jutusta. Kaikki meneee ihan mukavasti siellä. Itse olin neljä tuntia pissimättä ja se oli ainakin ihan ok, koska ei mitään keskustelua asiasta ollut. Andrei ei ole niin tiukka kuin siitä käsiteyksen saa. Minun mielestä mukava ja huumorintajuinen mies.

Lyyra Harmi kun vuoto vaivaa, mutta edelleen uskon että se on sitä mitä meillä muillakin on ollut alussa. Se on vaan niin saamarin inhottavaa ja pelottavaa. :hug:

ON: Minulla selkäsärky hävinnyt lähes kokonaan joten jos tämä tästä vakka alkaisi rullaamaan mukavammin ku väsy ja pahaolokaan ei niin kovasti enään vaivaa. Hieman on kipuilua sisemmän sektiohaavan ( niin ainakin luulen ) kohdalla aina kunlähtee kävelemään, mutta sellaista lievää.

Kerroimme minun vanhemmille vauvan tulosta ja kyllä siellä oltiin tosi iloisia asiasta. Enpä muuta reaktiota tietty osannut odottaakkaan. Miehen vanhemmille kerrotaan ensi viikolla kun mies menee siellä käymään. Asuvat siis hieman kauenmpana ja ei viitsitä puhelimessa ilmoittaa asiasta.
Työnantajallekkin ilmoitin jo nyt kun se voi vaikuttaa minun sijoitteluun töissä eri paikkaan, mut sieltä ei tullut minkään näköistä vastausta asiaan eli siis ohitettiin asia ihan täysin, vaikka viestissä olleisiin muihin asioihin vastattiin. Että, on se mukava mennä takaisin töihin, per.... No jos liian tukalaksi käy ( pomo osaa olla hymyillen vmäinen) niin ainahan mä pääsen sieltä pois.

Oliko tämä nyt lyhennetty versio :LOL: Jotenkin en kai vaan oasaa sanoa mitään lyhyesti.
Poikakin sanoi ,et äiti, osaatko sä olla koskaan hiljaa tai ainakin puhua vähän vähemmän :whistle:

Mukavaa viikonloppua kaikille ja SuperVoima :hug: jok´ikiselle

Sela ja Pikkarainen
 
Hei vähään pidempään aikaan,

Lomailtu ja muuten tullut taukoiltua palstailusta vähän aikaa... Kitios teille kaikille ihanille ihmisille tsempeistä. Tuntuu hyvälle, että jotkut ymmärtää tän tuskan.

Tyynelle oikein paljon onnea matkaan! Minun aiemmalle lääkärilleni oli ihan sama oliko rakko täynnä vai tyhjä, viimeisin on toivonut, että olisi täynnä, mutta pakko oli vähän viimeksi käydä ennen siirtoa tyhjentämässä - muuten olis tullut alle, eikä mitään valitellut kun ei piripintaan ollut. Onkohan sillä Artsilla huono ultralaite.

Lyyralle tsemppiä ja toivottavasti vuoto jo loppuisi kokonaan. Varmaan ainakin hyppimistä sisältävä urheilu ja kova kuntosalitreeni olisi nyt paikallaan lopettaa.

Cava, toivottavasti vuoto loppuu ja pääset hoitoon silloin kun oli suunniteltu. Omalle kohdalle ei ole tuollaista sattunut, vääränä aikana vuotoja kylläkin on ollut ennen Zumenonin aloittamista.

sela, ihana kun saitte jo kertoa sun vanhemmillekin. Tsemppiä sinnekin ja masun kasvatteluiloa!

Vekaran Sofikin jo puolivuotias, kylläpä aika rientää.

Kassulle
hyviä haudontapäiviä ja kivutonta punktiota + iso kiitos avustasi meille jotka sinunlaistesi hyvien ihmisten apua tarvitsemme. :heart:

Kaikille muillekin tsemppejä ja voimia heille, ketkä odottelevat lahjasoluja.

Mun rautatutkimuksissa yksi arvo oli huono, mutta vasta maanantaina lääkäri soittelee tarkemmin. Tosin juuri se arvo voi heiketä estrogeenihoidon seurauksena ja Zumenon on estrogeenijohdannainen. Ehkä siis johtui siitä. Mutta rautavarastoja olen nyt hoitanut rautalääkkeellä ja veriletuilla. Jospa ne siitä kohenisivat, jos ei lääkäri jotain muuta keksi. Klinikan lääkäri ei ole kertonut, kuinka pitkä tauko olisi paikallaan.

Hyvät viikonloput kaikille, nautitaan vähemmän kuumasta kesäsäästä!
Hillevi
 
Huomenta Ystävät. Tervetuloa [/b]Marbel mukaan joukkoomme. Itse olen tällä hetkellä Tre:n Ava -klinikalla. Ulkoimaisista kilinkoista ei minulla ole kokemusta, mutta täällä on monia joilla on. Heiltä saat varmasti paljon arvokasta tietoa =) .

ON: Eilen oli limisultra ( kp11) ja hyvin oli kasvanut, 9mm jo. Siirtopäiväksi sovimme pe 13.8. Sanoin hoitajalle että ollaan nyt viimeisen päälle taikauskoisia, kun tuo ultrakin sattui hääpäiväksemme. Tiistaina aloitan luget ja siirtopäivänä nostetaan sitten prednisolon annostusta.

Mukavan aurinkoista päivää kaikille. Itse nautiskelen viimeisestä lomaviikosta ja täidan tänään viettää sen vattupuskassa :wave:

Minni 73
 
Tervetuloa Marbel
Itelläni on kokemusta vain Tartossa sijaitsevasta Elite-klinikasta. Pidin paikasta, oli siisti ja henkilökunta ystävällistä. Kävimme siellä alkioadoptiossa mistä raskaus alkoi toisella kerralla. Meitä on täällä jo muutamia ketkä Elite-klinikan avulla raskautuneita ja kaikilla oma tarinansa kerrottavana ja vauvautuneitakin on jo. Hinta alkioadoptiolle on 1650e/ 1 tai 2 alkiota/siirto, kummin haluaa. Jonoaikaa ei käytännössä ole ollenkaan joten homma toimii nopeasti. Lääkäissä käynnit voi hoitaa Suomessa ja ilmoitus sinne sitten lääkärille niin tulee lisäohjeia.

http://www.fert-c.ee/elite/eng/index.html
Hinnasto muistaakseni piti heiltä kysyä erikseen eli sitä ei sivulta taida löytyä. Voin vielä etsiä josko minulla olisi se tallessa.

Josko tästä sinulle jotain pientä ensiapua olisi :) Tsemppiä matkaan :)

Sela ja Pikkarainen
 

Yhteistyössä