Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Tervehdys kaikille!

Haluaisin tähän kirjoittaa omasta tapauksestani.
Olen 33-vuotias ja minulla oli 20-vuotiaana ennenaikaiset vaihdevuodet... ne oli aivan kauheat ja ne alkoivat ihan puhtaasti pahasta stressistä. Lapsettomuushan oli luonnollisestikin loppudiagnoosi ja sen kanssa oli elettävä. Monesti ultrassa katsottiin tilannetta ja munasarjani olivat täysin surkastuneet. Jos jotain hyvää tästäkin löytyi, niin kohtuni oli kunnossa. Kolmekymppisenä mulle tehtiin suuri terveystarkastus ja siinä diagnosoitiin osteoporoosi... ei mulle annettu mitään hormonikorvaushoitoa kymmenen vuotta aikaisemmin... tai sitten olisi annettu, mutta järkytykseltäni varmaan mennyt ohi kovien.
Joka tapauksessa lääkäri otti asian esille, että mikäli haluan koskaan saad, tai yrittää lapsia, niin aika olisi NYT... no ainoa vaihtoehto tietenkin oli lahjamunasolu ja asiaa emme mieheni kanssa ennen edes ajatelleet... Minua ja miestäni yhdisti siis sama asia... hänelläkin oli diagnosoitu lapsettomuus.
Asiasta keskusteltuamme päätimme yrittää lahjamunasolulla ja lahjasiittiöillä... olisi se kuitenkin meidän lapsi.
Väestöliittoon mentiin ja mieheni haluttiin joka tapauksessa varmuuden vuoksi tutkia... ja mikä yllätys tulikaan: Hän oli täysin hedelmällinen!!:O Voi sitä riemua.
No luovutettuja siittiöitä ei siis enää tarvittu, kun näköjään niitä löytyikin omasta takaa.

Jonossa olimme alle vuoden, kun saimme munasoluja 5 kpl. Ensimmäinen siirto tehtiin tuoreella alkiolla ja kolme saimme pakkaseen.

Olin aivan varma, että raskaus keskeytyi heti alkuunsa kovan verenvuodon vuoksi, mutta varhaisultrassa näimmekin pienen sydämensykkeen. Olin raskaana ensimmäisellä yrittämällä.
Sain loppupuolella raskautta raskausmyrkytyksen ja lapsemme syntyi keskosena viikolla 34+3, mutta hän oli terve ja maailman suloisin pieni enkeli. Hän siis syntyi lokakuussa 2009.

Raskauden jälkeen, kun kehoni hieman normalisoitui, sain aloitettua hormonikorvaushoidon, sillä eihän kehoni edelleenkään toiminut, niinkuin pitää.
Joulukuussa oli ihme olo ja tuntui, kun kehoni tekisi ihan outoja juttuja. Olo oli ihan kuin raskaan ollessa, joten uskoin uuden lääkkeen aiheuttaneen nämä oireet. Lopulta kuitenkin päätin ostaa raskaustestin ja se näytti välittömästi positiivista. En uskonut raskauteen vieläkään, joten sain erikoislääkäriltäni pika-ajan samalle päivälle. Olin aivan varma, että tämä lääke aiheutti myös positiivisen tuloksen (näitä lääkkeitä kun on olemassa).
Lopulta lääkärini sanoi, että kyseinen lääke ei aihuta positiivista tulosta ja että kannattanee ultrata minut... Meinasin tipahtaa pöydältä, kun monitoriin ilmestyi pieni ihminen, joka vilkutti. Lääkäri onnitteli ja sanoi minun olevan 12 viikkoa raskaana ja että hänkin myöntää tämän olevan iso ihme.
Minun tapauksessani vielä ihmeiden ihme, sillä munasarjani olivat aikisemmin SURKASTUNEET!

Se, mitä oli tapahtunut, niin ensimmäinen onnistunut raskaus lahjamunasolulla oli aiheuttanut niin valtavan hormoniryöpyn mun kehossani ja se ja tuon hormonikorvauslääkkeen syöminen oli edesauttanut raskaaksi tulemista. Se lääke kuulemma sisälsi joitain ainesosia (mm. keltarauhashormonia), jota käytetään hedelmöityshoitojen alussa.

Olen kutsunut esikoistani ihmeitä tekeväksi enkeliksi, sillä hän on parantanut rikki olleen kehoni. Olen siitä hänelle ikuisesti kiitollinen.

Ihmeiden aika ei näytä olevan ohi, kun kaksi lapsetonta surullista ihmistä hakee lohtua toisiltaan ja molemmat saavat kokea suuren ihmeen...

Toivon kaikille jaksamista ja onnea! Muistakaa uskoa, että ihmeitä taphtuu... se ei ole vaan puhetta, tai tarinaa... niitä oikesti tapahtuu.
 
Oi Sarie, ihana tarina :)!
Minut voisi tosiaan laitella tuonne hoito lähestyy-osastolle niin kuin pyytelin. Itse olen surkea näissä atk-asioissa enkä osaa päivitellä.
Perjantaina menen ultraan, jossa sitten selviää siirtopäivä ensi viikolle.
Positiivisia voima-ajatuksia ihan jokaiselle <3!
Tinulinen
 
Huomenta. Tulen taas piipahtamaan pikaisesti ketjuunne. Jos joku vielä muistaa, niin luovutin muutama kk sitten munasoluja ja kerroin sen etenemisestä teille tässä ketjussa.

Nyt olen uudella kierroksella ja punktiopäivä on tänään. Tällä kertaa kaikki on mennyt hyvin, eli viimekerralla olleita hyvin kovia kipuja ei punktioaamuna ole näkynyt, kuten viimeksi. Jännittää silti kovasti, sillä pelkään tällä kertaa itse punktion sattumista. Onneksi koko homma on muutaman tunnin kuluttua ohi.

Tällä kertaa luovutus on sujunut muutoinkin paremmin...siis tarkoitan henkisellä puolella. En ole enää stressannut jokaisen pistoksen ja lääkityksen muistamista vaan olen luottanut siihen, että kyllä se kännykän muistutuspiippaus toimii, kun on toiminut ennenkin. Tällä kertaa en ole myöskään miettinyt sitä vastaanottajaparia ihan niin paljon, kuin mitä viimeksi. Toki heitä tulee ajateltua, mutta ei enää yhtä tiiviisti, kun ensimmäisellä kerralla.

Sain kuulla valitettavan huonoja uutisia. Ensimäisestä luovutuksestani saatiin aikaan raskaus, mutta se meni kesken. Soluja ei jäänyt pakastettavaksi, joten uutta yritystä ei solujeni kanssa parilla ole. Tämä tieto läjähti yllättävän kovin vasten kasvoja ja suru oli puserossa koko päivän. Itkukin tuli. Toisaalta koitan ajatella positiivisesti...pari sentään oli raskaana. Ehkäpä se antaa heille kuitenkin toivoa? Onhan se raskauskin kuitenkin varmaan parempi kuin ei mitään, vaikka se ei ehkä juuri nyt paria lohduta. Olen kovin pahoillani. Jos voisin muuttaa tilanteen, niin sen tekisin.

Tällä kertaa soluja on näkynyt ultrassa noin 20 kpl, eli aika kiva joukko. Jospa näiden avulla sitten saataisiin tälle uudelle parille ihan loppuun saakka kestävä raskaus :)

Toivon teille kaikille voimia ja jaksamista, sekä omaa pientä kääröä :hug:
 
Aivan ihana tarina Sarie! Kiitos kun tulit kertomaan, todellisia ihmeitä voi tapahtua! Elämä on yllätyksiä täynnä.

chef tsemppiä! harmi, että tämä hoito joskus lahjoittajallekkin aiheuttaa pettymystä, vaikka niin toivoisi, että saisi vain positiivisia tunteita, niin arvostan tuota hyväsydämistä tekoa..

(.) hoito tod.näk. 8-11.3. (PAS)
 
Kiitos Sharlin kysymästä. Minulla siis tänään pp11 ja Andrein mielestä tänään olisi voinut mennä veritestiin, mutta lääkäri Suomen päässä oli sitä mieltä, että aikaisintaan torstaina (pp13) kannattaa testata. Jotenka odottelen sinne sitten, mutta tein kyllä tänään aamulla Clearbluen pissatestin ja tulos oli puhdas nega:( Nyt onkin sitten mennyt koko päivä pähkäillessä ja epätoivoisesti keskustelupalstoja selaillessa josko jollain olisi vielä se tulos positiiviseksi muuttunut näissä loppupäivissä. Se siitä alkion rauhaiselosta. Torstainahan se sitten selviää, mutta toivoa on nyt kyllä vaikeampaa ylläpitää.

Plastexin tulosta minäkin jännäilen?? Joko olet testaillut?
 
sarie, ihana tarina. =)

chef, muistan kyllä sinut edelliseltä luovutuskerralta. silloin lämmitit mieltäni ja lämmität edelleen! =) toivottavasti tämä kierros menee lopputuloksen kannalta vielä paremmin kuin edellinen.

täällä on ollut mielenkiintoista piinistelyä. välillä pp 3-pp 10 olin aika pahoinvoiva. Järkyttävän aikaisin! Voiko olla?? Olo oli tismalleen sama kuin edellisessä luovutusPASissa marraskuulla, joka sitten meni alkumetreillä kesken. Eilen, pp 11 kuvotus oli kadonnut ja kävin veritestissä. Juuri sain tuloksen. Hcg oli lähtenyt hyvään nousuun eli ainakin raskaus on alkanut. Koska edellinen keskeytyi pian ja nyt oireet ovat kadonneet, olen aika skeptinen jatkosta. Käyn loppuviikosta testaamassa uudelleen ja katsotaan sitten. Kotitestiä en todellakaan meinaa tehdä, koska ne näyttivät ajoittain negaa viimeksi, vaikka raskaana oltiin. Vinkkinä tämä Seinäkukkaselle! Odota rauhassa veritestiin! Se kertoo tuloksen selkeämmin! Tsemppiä viimoisiin piinan hetkiin!
 
Helou!
Eipä taideta helpolla päästä täälläkään. Hoitosuunnitelma meni jälleen uusiksi kun silmäni alkoi oireilla. Olen sairastanut jo monta vuotta silmäsairautta nimeltä iriitti. Pitkään ollut ok, mutta eilen alkoivat tietenkin oireet pitkästä aikaa :(!
 
Plastex Onnea kovasti! Toivottavasti torstaina on arvot noussut kuten pitääkin! Mikä sinulla oli nyt tänään se arvo?

Harmittaa etten mennyt minäkin siihen veritestiin jo tänään niin olisin saanut tarkempaa tietoa ettei tarvitsisi nyt kärvistellä tämän negan kanssa, mutta lohduttavaa kuulla, että sinullakin oli viimeksi negatuloksia vaikka raskaana olitkin.

Tinulinen voi harmitus kun suunnitelmanne menivät sekaisin, odottaminen on niin vaikeata.
 
Seinäkukkanen, arvo oli nyt 132. Fiilikset heittelee. Välillä toiveikas, välillä olen tuntevinani menkkajomoja selässä. Käy vähän hermoille...Mietin tässä menenkö ke vai to kokeeseen. Tuloksen saa aina vasta seuraavana päivänä. Meillä molemmilla tämä piinistely on kyllä todellista piinaa tässä loppumetreillä...:rolleyes:

Tinulinen. :hug: voi öh tuota vastoinkäymistä. :( odottaminen on tympivää ja turhauttavaa. toivottavasti pääsette pian tositoimiin.
 
Hei kaikille!

Plastexille onnittelut plussasta, toivotaan että tämä nyt pysyisi loppuun asti! Oireiden loppumista (hetkellisesti) tuossa vaiheessa ei välttämättä tarkoita mitään, minulla oli vähän sama molemmissa raskauksissa, että oireet tulivat ja menivät ensimmäisten viikkojen aikana, ja juuri tuossa vaiheessa piiniksen lopussa vaihteli paljon päivästä toiseen. Peukkuja sinulle!

Sarie: hienoa, että olette kaikesta huolimatta saaneet kokea ihmeitä :) Oletko siis raskaana nyt vai tapahtuiko tuo edellisvuoden joulukuussa? Minulla on myös diagnoosi ennenaikaiset vaihdevuodet, todettiin 25 -vuotiaana, ja minullakin munasarjat täysin vailla toimintaa ja hädin tuskin edes havaittavissa ultrassa. Eka lapsi syntyi 2003 lahjasoluhoidoilla, ja neljä kuukautta synnytyksen jälkeen minulla alkoi spontaaniset kuukautiset (imetyksen takia ei ollut vielä hormonikorvaushoitoa aloitettu uudestaan)! Niitä tuli noin neljän kuukauden ajan ja olivat ihan samanlaisia kuin silloin nuorena, kun keho vielä toimi normaalisti. Vauva oli vielä niin pieni ettei käynyt mielessäkään yrittää uutta, mutta nautin kyllä siitä tunteesta että keho toimi normaalisti. Neljä kuukauden päästä keho palautui taas tähän nykyiseen normaalitilaan, ja kuukautiset loppuivat eikä niitä ole sen jälkeen näkynyt muuta kuin lääkkeillä. En minä sitä silloin surrut, olin kuitenkin jo saanut sen tärkeimmän, oman lapsen! Olen kyllä ymmärtänyt että tällaista tapahtuu, ennenaikaiset vaihdevuodet eivät ole välttämättä aina lopullinen diagnoosi, vaan kuukautiset voivat palata tauon jälkeen, ja voivat toki sitten taas loppua. Nyt olen taas lahjasoluilla raskaana, saa nähdä vaikuttaako tuleva synnytys samalla tavalla kehoon kuin edellinen :) Lapsiluku on kuitenkin täynnä tämän jälkeen, joten luomuihmettä ei lähdetä yrittämään! :)

Chef: Hienoa että on mennyt hyvin, toivottavasti tämä vastaanottajapariskunta tulisivat raskaaksi ja saisivat lapsena syliin asti!

Lyyra: Alat olla lähellä h-hetkeä, ihanaa! :)

Täällä menee kaikki hyvin, rakenneultra on takana ja kaikki näytti hyvältä. Vauva on vilkas ja potkii paljon, mikä on ihanan rauhoittavaa! Kolme kuukautta olisi vielä töitä, sitten pääsen äitiyslomalle! Mielekkäitä työtehtäviä onneksi riittää loppuun asti, joten aika ei käy pitkäksi. Maanantaina saan jo lähettää hakemukset KELAlle, nopeasti tämä alkuaika kuitenkin meni, vaikka alussa ei siltä tuntunut.

Kovasti onnea teille kaikille vaiheisiinne! Ja toivotaan paljon plussia ja loppuun asti kestäviä raskauksia tälle vuodelle!

Hathor rv 21+5
 
Me yritämme lasta hoidoilla jo kolmatta vuotta (vai yhden kerran siirretty alkio). Ensimmäinen lahjasoluilla tehtävä hoito ja siirto olisi näillänäkymin viikolla 8. Kaikkien kommelluksien kautta olemme taas lähestymässä tuota viikkoa. Olen ollut hieman hiljainen täällä, kun on tuntunut, että oma hoito vain siirtyy ja siirtyy. Nyt olen lukenut taas teidän vaiheenne ja mukana teidä tarinassa ja valmis lisäämään siihen oman hoidon odotukseni.
 
Cavalle kovasti onnea piinailuun!

Plastex eikös tuo arvo olekin jo valtavan hyvä, mutta toivotaan että huomiselle on noussut hienosti.

Minä tänään kävin verikokeessa ja myöskin saan tulokset vasta huomenna. Nyt kyllä kauhistuttaa koska tiistain negasta huolimatta kovasti toivon ihmettä vaikka vaikea on uskoa. Oireita en voi sanoa olevan juurikaan muuta kuin mitä nyt helppo on kaikenlaista kuvitella...ei rintojen arkuutta eikä kuvotusta. Väsymys on kyllä kova ja ainahan sitä pientä pahoinvointia saa aikaiseksi päässään.

Hathorille onnea!
 
Hei kaikille!

Meillä on suvussa todettu perinnöllinen sairaus, jonka seurauksena olemme mieheni kanssa selvitelleet vaihtoehtoja saada terve lapsi. Olemme päätymässä munasolulahjoitushoitoon. Mietimme, onko eroa Väestöliiton tai yksityisten klinikoiden hoidoissa (muuta kuin hinta ja jonotilanne). Millä perusteella te palstalaiset olette valinneet hoitopaikan. Onko kukaan saanut sairaanhoitopiiristä maksusitoumusta hoitoihin mikäli kyseessä geneettiset syyt hoidon tarpeeseen? Entä onko täällä ulkomailla hoidon toteuttaneita ja millaisia kokemuksia niistä on?

Kiitän jo etukäteen vastauksistanne ja toivon tänne paljon onnistuneita raskauksia :)
 
Moikka kaikille! Lueskelin teidän juttuja reilu vuosi sitten, kun jonotettiin lahjasolua, ja nyt kun asia on tullut ajankohtaiseksi, niin ajattelin uskaltautua mukaan kirjoittelemaan :wave:

Meillä on taustalla selittämätön lapsettomuus ja takana 3 ivf:ää joissa jokaisessa päästiin kyllä siirtoon, mutta alkiot oli aina melko hitaita/huonoja. Syynä ilmeiseti mun munasolut ja siksi päätettiin koittaa lahjasoluilla. Eka lahjasoluhoito tehtiin viime marraskuussa, josta tuloksena tyylipuhdas nega. Pakkaseen saatiin 5 alkiota (joista 2 on yhdessä oljessa). Tällä viikolla tehtiin pas. Eka alkio ei selvinnyt sulatuksesta, mutta seuraava saatiin siirrettyä. Mä en ole koskaan saanut raskaustestiin plussaa ja olenkin alkanut epäilemään, että mulla on varmaan joku teflonkohtu tms tarttumaton pinnoite : /. Tällä kerralla on kuitenkin pieni toivonkipinä, koska mulla on ekaa kertaa käytössä kortisoni ja mitä olen näitä keskusteluja kahlannut, niin kortisonilla on saatu "ihmeitä aikaan".
Onko teistä muuten kenelläkään vastaavaa tilannetta, että periaattessa selvää "vikaa" ei ole löytynyt, mutta yhtään raskautta ei ole saatu alulle ennen kuin lahjasoluhoidoilla?

Mä yritän lukea tätä viestiketjua taaksepäin, että pääsisin vähän kärryille teidän muiden vaiheista... Mä olen vaan aika laiska istumaan koneella, koska työpäivät menee lähes kokonaan koneen ääressä, niin kotona ei pahemmin enää huvita avata tietokonetta, mutta ehkä mä juhannukseen mennessä saan kahlattua nämä 216 sivua läpi ;)

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Seinäkukkanen :hug: olen niin pahoillani..

plastex onnea!! mahtavaa! Mikä lääkitys sulla oli/on?

Tervetuloa Tinde ja Lumikkoäiti!

Lumikkoäiti väestöliiton ja muiden yksityisten ero on se, että väestöliitossa solut jaetaan kahden pariskunnan kesken, mikäli tulee yli 10 solua, mutta hinta on sitten hieman halvempi. Toki hoitoja voi tehdä omalla luovuttajalla, mutta sitten on huomattavasti kalliimpi.
 
Cavalle kovasti tsemppistä piinailuun. Ihanaa kun viimein pääsitte siirtoon. Toivotaan, että "Viljo" kiinnittyy kohdun lämpöön ja viihtyy siellä loppuun saakka :) Ihanan positiiviselta kyllä kuullostaa teidän hoidon käänteet :) Tuli itsellekin oikein hyvä mieli sun viestistäsi.

Plastexille onnittelut selvästä plussasta! Kyllä tällä kertaa pikkukaveri pysyy varmasti kyydissä :)

Seinäkukkaselle pahoittelut negasta ja kovasti jaksamisia! :(

Hathorille onnea ihanista ultrakuulumisista. Olet jo ohittanut puolivälin :)

).( Täällä sujuu kaikki mallikkaasti. Masu alkaa hiljalleen kasvaa ja pikku-Pioneerilla kaikki hyvin :) Sydän sytkyttää kotidopplerilla joka päivä yhä voimakkaammin ja auttaa samalla uskomaan, että totta tämä on. Välillä tuntuu, ettei aika kulu ollenkaan ja välillä taas kauhistuttaa, miten nopeasti heinäkuu kuitenkin lopulta koittaa :) Olo on ollut kaikin puolin hyvä vuodenvaihteesta lähtien, vaikkakin 3-vuorotyö tuntuu aiempaa rankemmalta. Kevättä kohti onneksi mennään :)

Positiivista virtaa jokaiselle omiin vaiheisiinsa! :wave:

Utopia ja pikku-P 15+3
 
Tervetuloa Tinde ja Lumikkoäiti!=)

Lumikkoäiti, me valitsimme hinnan ja jonotustilanteen vuoksi Tarton Eliten. Siellä hinta on ilman omia lääkkeitä noin 4500 e ja kaikki solut tulevat itselle. Jonotusta ei ole. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että kokemukset ovat hyviä! :D

Sharlin, käytössä zumenon (4*2mg), lugesteron (4*200 mg), Thrombo ASS (asperiini) ja Prednisolon eli kortisoni. Joko tämä cocktail olisi riittävä? Omilla soluillahan meillä ei ikinä päästy ICSIssä siirtoon asti. Minulla olemattomasti munasoluja ja ne vähät eivät lähteneet jakautumaan. Nyt kolme lahjasolusiirtoa takana. Kahdessa jälkimmäisessä kortisoni käytössä. Ja näillä kahdella raskaus on lähtenyt käyntiin. Onko se sitten se kortisoni...? Toivottavasti se tuo avun myös Tindelle!

Onko kenelläkään muuten tietoa, pitävätkö zumenon ja luget vuodon poissa? Vaikka menisikin taas kesken? Mietin vain, jotta kannattaako "varatestailla" vai näkeekö sen vuodosta?
 
Viimeksi muokattu:
Seinäkukkanen :hug: olen todella pahoillani. Itsekin viime keväänä sain negan Viron kolmen päivän reissun jälkeen. Kyllä se sattui jo ihan negankin puolesta ja tuntui jotenkin vielä niin raskaalta se miten iso panos oli reissuun lähteä ja turhaa oli. No, seuraava reissu sujuikin paremmalla onnella. Voimia, nega vie mielen matalaksi joksikin aikaa, mutta toivottavasti sulla on pian jatkot jo mielialaa nostattamassa.

plastex Onnea!!! :flower: Mahtava juttu.

Utopia hienoa että siellä kaikki sujuu hyvin.

Hathor tosi mukavaa kuulla että sielläkin sujuu hyvin. Rakenneultra on iso rajapyykki, ihanaa että sen oot ohittanut ja kaikki näyttää hyvältä. Kaikkea hyvää myös loppupuolelle.

Cava toivon todella plussaa sinulle. Voimia piinapäiviin jotka muutttuvat loppua kohden varmasti vaan jännemmiksi.

Hilleville moikat. Seurailen keväällä sitten sinun tilannettasi. Mukavaa kevään odotusta.

Lyyra, jolla enää muutama viikko laskettuun aikaan
 
Kiitos kaikille halauksista.

Plastex onnea! Hienosti raskaus lähtenyt alkuun ja varmasti sujuukin hyvin loppuun asti! Hankitko nuo lääkkeetkin sieltä Tartosta? Minulla lääkityksenä oli Estradot laastari ja lugesteron 300mg X 2 ( Andrei olisi määrännyt sen 400 X 2, mutta läkärini Suomessa sanoi että 300mg riittää) ja asperiinin otin myös Andrein neuvosta käyttöön. Tuosta kortisonista olen minäkin lukenut. Määräsikö Andrei sen sinulle?

Mietiskelen kyllä täällä jatkoa jo siinä mielessä, että loppujen lopuksi pakkaseen saatiin kaksi alkiota vaikka ensin sanottiin ettei ole varmaa voidaanko mitään pakastaa kun olivat niin huonolaatuisia. Pakkasessa olevat alkiot ovat nelisoluisia (kaksipäiväisinä) mutta laatuluokkaa 2B mitä se sitten tarkoittaakaan. Raskaalta tuntuu sekin vaihtoehto, että matkustaa Tartoon eikä sitten olekaan mahdollisesti mitään siirrettävää. Siihen matkaan joutuu tosiaan henkisesti panostamaan niin paljon vaikkei se fyysisesti pitkä matka olekaan. Mutta vaikealta tuntuisi lopettaakaan hoitoa tähän kun alkiot siellä kuitenkin ovat. Sen päätöksen olen tehnyt, että uutta hoitoa alusta alkaen en enää aloita.

.
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :) Täytynee tässä kans Tinde75 kanssa ottaa luku-urakka työnalle, että pääsen sisälle tilanteisiinne :) Meillä on yksi lapsi ennestään, 3-vuotias poika. Hän peri sairauden jonka kantaja olen ja siksi nyt olemme päätymässä lahjasoluhoitoon saadaksemme hänelle sisaruksen ja välttääksemme taudin periyttämisen sukupolvissa eteenpäin..

Kiinnostaisi tietää myös oletteko kertoneet lähipiirissänne lahjasolun käytöstä? Entä lapselle itselleen ja missä iässä? Miten lähipiirissänne on suhtauduttu? Monia kysymyksiä on pohdittavana ja oli mukava löytää tämä ryhmä kysymysten jakamiseksi samassa tilanteessa olevien / olleiden kanssa :)
 

Yhteistyössä