Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Kiitos kaikille jälleen kerran tuestanne!

SatuSofia kyllä se oli se siirretty alkio, joka oli karannut. Olo on nyt lähinnä helpottunut, kun tilanne selvisi. Tietysti harmittaa, että miksi sitten piti juuri sinne kiinnittyä, jos kerran kiinnittyi, mutta ei voi mitään. Toisaalta kun tuo kohdunulkopuolinen aiheuttaa samat raskausoireet kun normaalikin, niin huomasin, että mulla oli tosiaan vatsa kuin ilmapallo ja iltaisin tukala olo, vaikka tein kaikennäköisiä liikkeitä, join vettä ja söin Cuplatoneja. Lisäksi rinnat kiristi ja puristi ja lievää etovaa oloa. Nyt ajattelen, että jos mun raskaus olisi tuollaista olotilaa, niin ei se nyt niin hirveän ihanaa olekkaan, mitä on kuvitellut ruusunpunaisissa unelmissaan. Tämä on varmaan tällaista itsensä tsemppaamista.. Piikin vaikutuksia edelleen vähän jänskäilen, vielä ei ole kipuja. Saa nähdä lähteekö tukka päästä sytostaateista, kun mulla muutenkin hirveesti hiukset irtoilee.

Lumeton hirveesti tsemppiä ultraan!

Polkka erityis :hug: Olet kyllä niin mahtava, kun jaksat tukea! Pidäthän mua ajantasalla jossakin, missä vaan ketjussa omista kuulumistakin..
 
Onpa täällä taas tapahtunut! Aktiivisia kirjoittajia olette. Paljon plussia, mutta valitettavasti huonojakin uutisia.
Paljon voimia Sharlin. Mulla ollut myös ku vuonna 2007 ja sitä myös seurattiin pitkään ennenkuin lopulta löydettiin. Mulla lähti skopian yhteydessä sitten vas. munasarjakin. Siinä mielessä lääkehoito on parempi vaihtoehto. Toivotaan ettei aiheuta sivuvaikutuksia.
Lumeton: tsemppiä ultraan, toivotaan että olisi hematooma vaarattomassa paikassa.

Omaa napaa: Masu kasvaa. :) Olen ollut vähän täällä taustalla, kun on pelot olleet niin kovat raskauden jatkumisen suhteen. Nyt alkaa jo helpottaa ahdistus. Ultrassa olen ravannut lähes viikoittain. Viimeksi oli ma np-uä:ssä, viikkoja silloin 13+3, mutta Tirppana kasvaa 3 pvää isompana. Np tulos normaali 1.2 mm. Sain seurantaohjeet Taysista, eli ottavat mut ä.pkl:lle rakenneultran jälkeen n. 4 viikon välein ja ilm. lopussa useammin. Olin helpottunut, että seuraavat tarkasti.

Typyliini ja Tirppana h 13+5
 
Sharlin säkin lohdutit mua, kun me viime hoitoyrityksessä saatiin vain se yksi onneton rupualkio. :) Meillä on taas uusi yritys tammikuussa (sumut alkaa ennen joulua), mutta AMH-tasoni oli viimeksi niin kehno, etten uskalla paljoa odottaa. Itse asiassa juurikin tuon viime hoidon jälkeen aloin vakavasti miettiä myös lahjasoluhoitoa vaihtoehtona. Pysytään kuulolla, ketju kuin ketju! ;)
 
Sharlin miten sulla menee? Tuliko oireita? Luin muuten (liittyy omiin juttuihin) että toi sun lääke voi aiheuttaa foolihapon vähemistä kropasta, joka taas voi aiheuttaa anemiaa. Syö B-vitamiinit ja pidä huolta itsestäsi että pääset takaisin kuntoon. Halaus.

Lumeton joko ehdit käydä ultrassa?

Typyliini kiva kuulla että ultran tulokset ovat normaalit! Varmasti helpottavaa.

Haaveita joko sulla on pian neuvola? Oletko varannut tuon np-ultran?

ON: Kävin tiistaina neuvolassa. Mun terveydenhoitaja oli mua ainakin 20v nuorempi, luulen että oli vähän jännittänyt millanen täti on käynnille tulossa. Hyvin meillä synkkasi, hän oli oikein osaavanoloinen, rauhalllinen nuori hoitaja. Pissa- ja verenpainearvot normaalit, mut mulla on lievä anemia, Hb oli 116 :eek: Olenkin vähän ihmetellyt kun ylämäet on pyöräillessä alkanu tuntua niin kamalan raskailta ja tuolla jumpissakin vetää aika helpolla itsensä piippuun. Väsymys on mennyt univaikeuksien ja marraskuun piikkiin. Aloitin nyt nestemäisen raudan, kai se tuosta korjaantuu. Varasin ensimmäisen kunnallisen ultran jouluviikon alkuun. Empä ole lapsuuden jälkeen näin kovasti joulua odottanut!

SatuSofia & pompula 8+2 (lasketteko te muut tän hedelmöityksestä vai siirrosta?)
 
Heips taas täältäkin.

Sharilinille tsempit loppuhoitoon.

Kiva kuulla Typyliinin kuulumiset, jotka siis olivat hyvät.

SatuSofia, tässä iässä saa tottua että jokapaikassa tulee vastaan "nuoria" eli lääkäreitä, hoitajia, kätilöitä yms. mutta kaikki ovat ainakin minun kohdalla olleet erittäin mukavia ja asiallisia ja ovat suhtautuneet positiivisesti ikääni.

ON: Tänään oli ultra ja kaikki oli ok, joka mitta vastasi laskettua aikaa, joten se ei muuttunut. Illalla kävin vielä sabailemassa ja se olikin sitten viiminen kerta, Nuppu:han tätä jo kyselikin kauanko aion pelata, mutta masuun pisti sen verran että nyt loppui, ajattelin että olisin vielä pariviikkoa vielä pelaillut.

Minni ja kilu(tar) 11+4
 
Odottelee hoitoa/luovuttajaa/pitää taukoa (ikä suluissa)
Cornelius (33) Haaveissa 1
Saaga (39)
EliseT (31) Haaveena ensimmäinen lapsi.
Viinirypäle (33) haaveissa ensimmäinen.
NellaMaija (32) eka
Maijatar (41) ekaa haikaileva
Miimi78,
Iituska (38), haaveissa eka
Jonsku-78 (31) haaveissa eka
Marisabel (29) 4 siirtoa tehty, haaveissa eka
Iida-Karoliina (45), eka yhteinen (viides lapsi)
Lidia77 (33), eka haaveissa, 1. lahjasolut odotuksessa
Marbel (40+) toiveissa iltatähti
Älinä ()
MariIrina (40+), haaveissa eka, jonossa 1. lahjasoluhoitoon
Lapseton_87, toiveissa eka
Pomppaduu - Seruska ( ) kolmas haaveissa
Tinde75, ensimmäinen toiveissa
Tinulinen (32) eka haaveissa
Tyynetuulia
Lumikkoäiti, toiveissa toinen
Asriel, toiveissa toinen, jonossa AVA:lla
SaimiRiikka, jonossa


Hoito lähestyy


Piinistelijät


Plussanneet ( = sydämet nähty ultrassa)
Seinäkukkanen (45), eka toiveissa, LA? :heart:
plastex (33) eka toiveissa, 2 alkion siirto 7.4. Hcg 451 pp 13 :heart:
Katheriina, (27) LA 8.3.2012 :heart:
Elsama, LA 10.3.2012
Nuppu68, eka toiveissa, 3. alkionsiirrosta plussa, LA 23.3.2012 :heart:
Watrossi, pikkukakkonen toiveissa, kotitestiplussa pp8
Cava (30+), eka toiveissa, LA?? :heart:
Olki, eka toiveissa, luomuplussa 25.8.-11 :heart:
Typyliini (30) haaveissa pikkukakkonen, alkionsiirto 6.9. :heart:
Annamari, :heart:
Minni007 (47), PAS 21.9, kotitestiplussa pp10, hCG pp 12 114 :heart:
SatuSofia (47), eka toiveissa, siirto 14.10, hCG pp 13 (27.10) 268 :heart:
Haaveita, siirto 17.10, hCG pp 14 (31.10) 2044!!
Lumeton, siirto 26.10, testi 9.11.

Maaliin päässeet
Lutuliini, poika 1.6.2008
Bea, esikoinen tyttö 10/2008
Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009
Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009
Suzyanne, esikoinen, poika, 7.5.2009
Pihla, esikoinen tyttö 3/2009
Piri, toinen lapsi, tyttö 6.6.2009
Bardolino(30) eka, tyttö 3.11.2009
Kauniskuu (32) eka, tyttö 8.11.2009
Juuni (48) 2. lapsi tyttö 16.11.2009
Rudy, kaksostytöt 1/2010
Marru (35) esikoiskaksostytöt
Simmis (38) toinen lapsi, tyttö 1/2010
Vekara (45) eka yhteinen, peikkotyttö 2/2010
Pomppaduu (27) kakkonen, tyttö 2/2010
Nennuliini (35) eka lapsi, tyttö 3/2010
Vilhelmiina72 (37) ekat, terveet pojat 24.4.2010
Matilda (30) esikoinen, poika 7/2010
Minni007 (45) poika 12.7.2010
Discovery (40+) tyttö 9/2010
Aliisa08 (26) esikoistyttö 11.11.2010
Tuuttituulia (39), tyttö 26.11.2010
lokakuu (40+) esikoistyttö kuoli kohtuun rv 26+, Kultakutri syntyi 25.12.2010
sela (40) 2. yhteinen, poika 3.1.2011 (1. kuollut hoitovirheeseen)
Lyyra (), 3. lahjasolulapsi haaveissa, tyttö 3/2011
Tyyne73(36) haaveissa eka, Pikku-Ukko 4.4.2011
Hathor (34), toka, pieni poika 21.4. kiireinen sektio rv.33+5
Alma (34) eka haaveissa, alkioadoptiosta poika 6/2011
Utopia(25), haaveissa eka, 18.7.2011 poitsu
amv (-76) eka, lahja-alkiohoito, tyttö 25.9.2011, rv 31+5

Taustalle siirtyneet
Dream73 (36)
Minni 73 (36) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Lotta77 (33) adoptiolasta odottamaan
OnniUnelma76 (34) adoptiolasta odottamaan
Hillevi (40+) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Sharlin (36) 5 vuoden yrityksen jälkeen

Plussanneet kadonneet lampaat
Teekuppi ( ) haaveissa eka, LA 25.1.2011
Maija75 (35), eka toiveissa, testi 16.11.
 
SatuSofia Kiitos kysymästä! Kyllä siitä piikistä vaan kovat kivut tuli, ei voi kaunistella. Toivon totisesti, että tämä yksi piikki riittää, ettei sitä tarvitse uusia tiistaina!! Verta ainakin olen alkanut vuotamaan, mikä sinänsä on hyvä merkki.
Oon täällä itkeskellyt kuunnellessani Chisun Yksinäisen keijun tarinaa, se on niin liikuttava biisi, jos ette ole koskaan kuulleet, Youtubesta löytyy.

Polkalle onnea seuraavaan hoitoon, tuun kyllä seuraamaan ja tsemppaamaan!
 
Sharlin, tiedän tuon kappaleen, olen monesti kuunnellut. Toivottavasti sulla on jo pahin ohi eikä tarvitisi uutta piikkiä laittaa.

Minni, onnea hyvistä ultrakuulumisista. Sulla alkaa olla jo ekä kolmannes takana.

Tänään oli sitten se ultra, johon en kovin valoisalla mielellä tosiaankaan mennyt. Ja yllätys siellä sitten oli, vahva sydän pompotti ja muutenkin kaikki näytti ok:lta. Vuodon syytä ei löytynyt ja lääkärin kanssa päädyttiin siihen, että kyseessä on verisuoni kohdunkaulakanavan lähellä joka vuotelee. Sama suoni on vuotanut mulla aiemminkin ja aiheuttanut yhden keskenmenon (vuoti ison hematooman kohtuun) ja jota on turhaan yritetty polttaakin.

Eli, nyt pitää vaan toivoa ettei se ala hurjasti vuotamaan alkuraskauden aikana.

Jos joku päivittää (kun minä tumpelo en osaa), niin pp 14 hcg oli 188.

Nyt olisi siis rv 6+4.
 
Voi kurjuus Sharlin :'( Toivottavasti kivut siirtyvät historiaan ja hoito tuottaa yhdellä kerralla tuloksen. Onneksi on asioita kuten musiikki jotka auttavat suremaan ja purkamaan tunteita. Lämpimiä ajatuksia multa.

Minni ihanaa että ultrassa kaikki hyvin! Tuota minäkin nyt kiihkeästi odotan.

Lumeton aivan upeeta! Pidetään peukkuja että nyt tuo mahdollinen aiheuttajasuoni pysyy kurissa. Eikö ole helpottavaa nyt kun on omin silmin nähnyt sykkeen? Nauti iloisista tuloksista!

Haaveita miten sinulla menee? Neuvolasta annettiin mulle laskettu aika 2.7, olin itse vau-laskurilla päätynyt 3.7 tulokseen. Siellä jossakin kaukana kaukana tulevaisuudessa se kuitenkin on. Oletko käynyt neuvolassa tai varannut kunnallisen ultran?

Minua mietityttää nuo vältettävät ruoka-aineet, kuinka tosissaan ne pitäisi ottaa. Vakuumipakatut kylmät kalatuotteet ymmärrän. Mut listalla on niin paljon kaikkea mitä normaalisti syön, itse pastöroimattomasta maidosta tehty jugurtti, pellavansiemenet, inkivääri, yrttiteet etc. Vihreää teetä saakin juoda, luulin että sekin on soosoo listalla. Harrastuksista olen yhden jättänyt pois. Nyt tässä pohdin uskallanko aloittaa talviuinnin, nyt olisi se aika kun usein aloitan. Neuvolan terveydenhoitaja sanoi että jos se kuuluu mun normaaliin elämään, eikä tässä alussa pitäisi olla mitään tulehdusriskiä niin hän ei näe siitä olevan haittaa. Harrastaako kukaan teistä talviuintia?
 
Anteeksi, että tulen tänne taas valittamaan omaa tilannettani, mutta kun te ootte niin ihania. Eilen sitten sain sellaisen angioödeemakohtauksen, onneksi otin heti kortisonit ja allergialääkkeet, eikä tarvinut pistää adrenaliinia. Aiemmin ne kohtaukset on tulleet aina urheillessa, nyt levossa. Ilmeisesti kroppa on kovilla sytostaattien kanssa. Toisaalta mietin, että synnytys on tosi kova rasitus, voi verrata maratooniin, että jos olisin synnyttänyt, miten siinä olisi käynyt.. Kyllä se oma henkikulta vaan on niin tärkeä kuitenkin.

Tsemppiä teille kaikille ja mukavaa viikonloppua!
 
Lumeton: Mielettömän paljon onnea! :heart: Nyt ei auta kuin toivoa, että vuoto pysyy poissa ja raskaus etenee turvallisesti loppuun saakka!

SatuSofia: Ihan ok menee. Olo on tosin koko ajan todella huono. Lisäksi on kylmä ja väsyttää. En tahdo valittaa, mutta toivon että olotila tästä pian piristyisi. Olen käynyt ekalla neuvolakäynnillä ja sain toisen ajan vasta raskausviikolle 18! Np-ultraan olen menossa 16.12. Ihanaa, että pääsemme sinne ennen joulua! Koska sinulla on ultra ja miten muuten olet voinut?
Minä en osaa oikein ottaa kantaa noihin vältettäviin ruoka-aineisiin, koska nuo kielletyt tuotteet ovat semmoisia joita en normaalistikaan syö. Kysyitkö neuvolassa asiasta?

Sharlin: :hug:
 
Lumeton Onneksi olkoon!

Sharlin Joo, tossa on varmaan kroppa todella kovilla. Toivottavasti kohta helpottaa!

Noista kielletyistä ruuista, niin musta tuntuu, että ne on melkein kaikki annettu silleen varmuuden varalle. Esim. en ole itse koskaan tullut kipeäksi pastöroimattomasta maidosta tehdyistä juustoista, eikä ole koskaan kukaan tuttukaan tullut, joten sinänsä se tuntuu aika liiottelulta varoittaa siitä. Mutta kaipa se pienen pieni mahdollisuus siinä on, että kävisikin huono tuuri. Vihreästä teestä muuten sen verran, että luin että sitä saa kyllä juoda, mutta että se poistaa vähän foolihappoa elimistöstä ja sitähän juuri tarvitaan raskauden aikana. Jotta pitää vaan muuten pitää huoli siitä, että saa tuota happoa tarpeeksi.

Minni007 ja SatuSofia Kysyisin sellaista, että miten te saitte nämä hoidot hoidettua Suomen puolella? Siis tarkoitan sitä, että oliko teillä Suomen puolella joku lääkäri joka hoiti ultraukset, stoppipiikkin ja lugesteron reseptin etukäteen, ja sitten menitte ulkomaille vain alkion siirtoon? Vai pitikö matkustella klinikalle eestaas prosessin aikana?

Mä kävin täällä Suomessa hedelmöitysklinikalla hoitamassa kaikki nämä alustavat toimenpiteet ja Latviassa olin vaan sen yhden päivän alkionsiirtoa varten. Mietin vaan sitä, että jos joskus haluan toisenkin lapsen, niin silloin olen suomalaisten klinikoiden mielestä jo liian vanha, joten miten se prosessi sitten menisi?
 
Odottelee hoitoa/luovuttajaa/pitää taukoa (ikä suluissa)
Cornelius (33) Haaveissa 1
Saaga (39)
EliseT (31) Haaveena ensimmäinen lapsi.
Viinirypäle (33) haaveissa ensimmäinen.
NellaMaija (32) eka
Maijatar (41) ekaa haikaileva
Miimi78,
Iituska (38), haaveissa eka
Jonsku-78 (31) haaveissa eka
Marisabel (29) 4 siirtoa tehty, haaveissa eka
Iida-Karoliina (45), eka yhteinen (viides lapsi)
Lidia77 (33), eka haaveissa, 1. lahjasolut odotuksessa
Marbel (40+) toiveissa iltatähti
Älinä ()
MariIrina (40+), haaveissa eka, jonossa 1. lahjasoluhoitoon
Lapseton_87, toiveissa eka
Pomppaduu - Seruska ( ) kolmas haaveissa
Tinde75, ensimmäinen toiveissa
Tinulinen (32) eka haaveissa
Tyynetuulia
Lumikkoäiti, toiveissa toinen
Asriel, toiveissa toinen, jonossa AVA:lla
SaimiRiikka, jonossa

Hoito lähestyy

Piinistelijät

Plussanneet ( = sydämet nähty ultrassa)
Seinäkukkanen (45), eka toiveissa, LA? :heart:
plastex (33) eka toiveissa, 2 alkion siirto 7.4. Hcg 451 pp 13 :heart:
Katheriina, (27) LA 8.3.2012 :heart:
Elsama, LA 10.3.2012
Nuppu68, eka toiveissa, 3. alkionsiirrosta plussa, LA 23.3.2012 :heart:
Watrossi, pikkukakkonen toiveissa, kotitestiplussa pp8
Cava (30+), eka toiveissa, LA?? :heart:
Olki, eka toiveissa, luomuplussa 25.8.-11 :heart:
Typyliini (30) haaveissa pikkukakkonen, alkionsiirto 6.9. :heart:
Annamari, :heart:
Minni007 (47), PAS 21.9, kotitestiplussa pp10, hCG pp 12 114 :heart:
SatuSofia (47), eka toiveissa, siirto 14.10, hCG pp 13 (27.10) 268 :heart:
Haaveita, siirto 17.10, hCG pp 14 (31.10) 2044!! :heart:
Lumeton (42), siirto 26.10, testi 9.11 188

Maaliin päässeet
Lutuliini, poika 1.6.2008
Bea, esikoinen tyttö 10/2008
Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009
Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009
Suzyanne, esikoinen, poika, 7.5.2009
Pihla, esikoinen tyttö 3/2009
Piri, toinen lapsi, tyttö 6.6.2009
Bardolino(30) eka, tyttö 3.11.2009
Kauniskuu (32) eka, tyttö 8.11.2009
Juuni (48) 2. lapsi tyttö 16.11.2009
Rudy, kaksostytöt 1/2010
Marru (35) esikoiskaksostytöt
Simmis (38) toinen lapsi, tyttö 1/2010
Vekara (45) eka yhteinen, peikkotyttö 2/2010
Pomppaduu (27) kakkonen, tyttö 2/2010
Nennuliini (35) eka lapsi, tyttö 3/2010
Vilhelmiina72 (37) ekat, terveet pojat 24.4.2010
Matilda (30) esikoinen, poika 7/2010
Minni007 (45) poika 12.7.2010
Discovery (40+) tyttö 9/2010
Aliisa08 (26) esikoistyttö 11.11.2010
Tuuttituulia (39), tyttö 26.11.2010
lokakuu (40+) esikoistyttö kuoli kohtuun rv 26+, Kultakutri syntyi 25.12.2010
sela (40) 2. yhteinen, poika 3.1.2011 (1. kuollut hoitovirheeseen)
Lyyra (), 3. lahjasolulapsi haaveissa, tyttö 3/2011
Tyyne73(36) haaveissa eka, Pikku-Ukko 4.4.2011
Hathor (34), toka, pieni poika 21.4. kiireinen sektio rv.33+5
Alma (34) eka haaveissa, alkioadoptiosta poika 6/2011
Utopia(25), haaveissa eka, 18.7.2011 poitsu
amv (-76) eka, lahja-alkiohoito, tyttö 25.9.2011, rv 31+5

Taustalle siirtyneet
Dream73 (36)
Minni 73 (36) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Lotta77 (33) adoptiolasta odottamaan
OnniUnelma76 (34) adoptiolasta odottamaan
Hillevi (40+) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Sharlin (36) 5 vuoden yrityksen jälkeen

Plussanneet kadonneet lampaat
Teekuppi ( ) haaveissa eka, LA 25.1.2011
Maija75 (35), eka toiveissa, testi 16.11.
 
Viimeksi muokattu:
Sharlin ilmeisesti on aika raju tuo sun lääke: / Mä oon herkkä monille lääkkeille ja joskus mulla on ollu pahoja ihottumia. Sulfasta taisin saada tuollaisen vastaavan vaikka en tiennyt kohtauksen nimeä silloin. Joskus myös punaviini (ilmeisesti on sisältänyt paljon sulfiitteja) on aiheuttanut ihon turpoamista kasvoissa ja nenän tukkeentumisen. Ei sen pahempaa onneksi. Toivottavasti sulle riitti yksi lääkeannos. Sulla on ollut fyysisesti ja henkisesti niin rankka puolitoista kuukautta että varmasti stressi vielä on pahentanut kaikkia reaktioita. Onko sulla huomenna se tsekkaus että ku on poistunut?

Elsama: Mä kävin Virossa samalla lailla vain sen alkionsiirron vuoksi yhden kerran. Kaikki muut operaatiot olen varannut jokaisen erikseen paikallisesta yksityisestä lääkärikeskuksesta. En ole edes kertaakaan ollut samalla gynekologilla. Piikin pisti kokenut terveydenhoitaja samassa keskuksessa. Meillä on myös mukavia työterveyshuollon lääkäreitä, ja sain etukäteistestien lähetteen ja ekan lääkereseptinkin sieltä, muut sitten hoidin ultrakäynneillä. Pääkaupunkiseudulla on niin paljon vaihtoehtoja, voi valita. Olisihan se tietysti mukavampaa käydä samalla gynellä, mutta kun olen yrittänyt hoitaa näitä käyntejä huomaamattomasti töiden ja muun arjen ohella, niin on ollut helpointa varata ajat sen mukaan mikä on lähellä ja mistä on saanut parhaiten sopivan ajan kalenteriin.

Haaveita mulla taitaa olla sellainen kroppa ettei se kauheasti reagoi. Mulla oli yksi viikko jolloin oli huonovointisuutta ja viime pe ja la oli myös. Mutta muuten olen voinut ihan hyvin, väsymystä lukuunottamatta on ollut helppoa. Väsymys on kyllä ollut aika rajua. Osittain univaikeuksien ja osittain varmaan tuon laskeneen hemoglobiinin takia, ja kai raskaus yleisestikin väsyttää. Ehkä se alkaa hellittää kun olen jo viikon ottanut nestemäistä rautaa. Nyt vähän jännittää että mitä tapahtuu kun alan vähentää Lugeja ja Zumeja tällä viikolla. Mulla on ultra 19.12, tosiaan kiva että se on ennen joulua. Toivottavasti sulla olo helpottuu. Kaikkien opusten mukaan pitäisi helpottaa viimeistään siellä 12 viikon paikkeilla. Sinne ei enää onneksi ole montaa viikkoa.

Mä googlailin perjantaina kaikenlaista raskaudesta, noita ruokajuttuja, ja sitten kemikaaleja. Päätin jo lokakuussa etten värjää hiuksia ennen kuin 12 viikkoa on täynnä. Mulla on myös hammas ollut reilun viikon vähän kipeä ja yritän sinnitellä tuonne jouluviikolle sen kanssa, eikai ne muovit ja kiinnitysliimatkaan puudutusaineen lisäksi kovin hyväksi elimistölle ja pompulalle ole. Olikohan se vau.fi missä oli hajuvesistä juttu; on epäilyksiä että hajuvedet saattavat aiheuttaa varsinkin poikavauvoille ikävyyksiä. Lisäksi on ollut juttua meikkien sisältämistä kemikaaleista. Sitten löysin viime viikolla tulleet lööppiuutiset briteistä, niissä epäillään kotihiusvärien aiheuttaneen yhden kuolemaan johtaneen allergiakohtauksen ja toisen koomatilan. Tämä parafenyleenidiamiini PPD on se aine joka saa hiusvärin pysymään tukassa. Mitä pysyvämpi väri, sitä enemmän myrkkyä. En meikkaa paljon, lähinnä silmät, mutta joulukuussa on lukuisia juhlia joihin tekisi kyllä mieli laittaa jotain muutakin, kun hiuksetkin on nyt niin ankean väriset. Mitä mieltä te muut ootte näistä arjen kemikaalien vaaraepäilyistä?
 
SatuSofia Hyvä kuulla, että kaikki onnistuu myös ihan normaalin yksityisen gynekologin kautta. Mä olen jotenkin ollut siinä harhaluulossa, että ne ei vaan suostu/osaa ottaa kantaa lapsettomuushoitoihin. "Mikä ihmeen piikki? Miksi ihmeessä?" Ja kun samalla sitten ihkaoikeat lapsettomuusklinikat taas ei suostu ottamaan edes asiakkaaksi, jos ei ole parisuhteessa, jos ikä on liian vanha tms.

Mä olen itse ollut vähän vainoharhainen noiden kemikaalien suhteen. Värjäsin hiukset joku viikko ennen alkionsiirtoa, sillä ajatuksella että raskausaikana (jos tärppää) en niihin aineisiin koske. Pesuaineet (shampoo, käsitiskiaine, vaatteiden pesuaine) on mahdollisimman luonnontuotteita. Ei nyt varmaankaan näin tarkka tarvitsisi olla mitenkään, mutta kun ei siitä ole vaivaakaan ollut, niin mikäs ettei. On sitten varmaan luonnollekin parempi vaihtoehto.
 
Elsama nuo on varmasti hyvät valinnat. Mä tajusin tuon hiusvärin, enkä kovin usein käytä dödöäkään nykyään (näitä crystal dödöjä vain joskus), mutta esimerkiksi toi hajuvesi ei ole tullut yhtään mun eteen että niitäkin kannattaisi välttää. Ja nyt on oltava vain armollinen itselleen kun katselee peiliin :D

Joo kyllä ainakin täällä mun suunnalla on otettu ihan tervetulleena vastaan gynekologeille. Mä soitin kans silloin ennen Eliten valintaa näille suomalaisille erikoisklinikoille ja sain kieltävät vastaukset kaikista mistä kysyin. Suomessa munasolujen luovuttajia on heidän mukaansa vähän joten sitten se ikä on jo taas toisessa lukemassa kun olisin päässyt hoitoon, niin sanoivat. Ehkä se on ollut myös jollakin tavalla klinikan eettis-moraalinen valinta, eivät ole halunneet antaa turhia toiveita, ja toisaalta munasolut menevät niille jotka todennäköisemmin onnistuvat. En tiedä, eivät ole selittäneet tarkemmin kuin vain vedonneet tuohon ikääni. Tämä yksittäisten ultrien ja pistosten antaminen on sitten vain aina toimenpide kerrallaan. Mulle on osunut mielestäni oikein mukavia ja empaattisia gynejä ja hoitajia.

Sharlinilta odotellaan kuulumisia.
 
Meillä on 2010 syntynyt lahjamunasolu-alkuinen lapsi. Haluaisimme hänelle sisaren tai veljen mutta ilmeisesti on matkustettava naapurimaahan apua saamaan. Olen käynyt tutkimassa eri klinikoiden kotisivuja ja yrittänyt sitten samalla löytää "hyväksi havaitun" paikan. Onko kukaan käynyt Nova Vita klinikalla Tallinnassa ? Tuo kiinnostaisi ihan siksi että sinne on kovin helppo päästä.

Entäs onko kukaan käyttänyt naapurimaassa omaa luovuttajaa, siis siskoa ? Tarvitaanko sukulaisuudesta jokin todiste ?
 
Mä taidan olla vähän huono odottaja, kun olen värjännyt hiuksiani, dödöä käytän ja lutraan päähäni muotoilutuotteita joka aamu.. :whistle: Meikkiä käytän niin harvoin,että olen ajatellut jotta ei kai se kauheasti vahinkoa tee.. Luotan kyllä että sitä hiusväriä ei ole päässyt päänahkaan,kun olen ottanut vain raitoja ja kampaaja on luvannut että käytetty väri on jotain tavallista hellävaraisempaa..Kotivärejä ei tulis mieleenkään päähänsä lutata..Ehkä siihen on joku toinen syy,jos meidän lapsi syntyy jotenkin poikkeavana.. :eek:

Nyt on ollu kyllä ihan tylsää,kun ei oo mitään ultraääniä eikä muutakaan.. Neuvolassakin aina vaan samaa.. Kova mekastus kyllä massussa käy, mutta aina kun isäntä laittaa kättä mahalle,niin mennään ihan hiljaiseksi.. Olen myös tullut siihen tulokseen,että Pötkylä osaa ilmoittaa mistä ruoasta tykkää, koska usein ruoka-aikaan alkaa mekastaa..:p Oikeastihan se johtuu siitä,että olen silloin rauhassa,niin tunnen ne liikkeet, mutta saa kai sitä nyt kaikkea kuvitella. :D

-Katheriina ja Pötkylä 25+5-
 

Yhteistyössä