Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

aithusalle vielä kovasti tsemppiä piinailuun! Piinis on kamalaa aikaa, mutta silti en voinut olla nauramatta kommenttiasi naapurin rouvan pilaamasta "työrauhasta". Juuri noinhan se menee, yritä siinä sitten itse olla kiinnittämättä huomiota oireisiin ja ajattelematta koko asiaa... :O
 
Utopialle onnea aivan valtavasti plussasta! :flower:

Ja lumettomalle ultrakuulumista! :flower: Hienoa! Toivotaan että kaikki menee nyt niinkuin pitääkin!

Aithusa hermoja viimeiseen piinaviikkoon.

Jännä lukea teidän lapsen saaneiden ajatuksia, että vieläkin tuntuu lapsettomalta. Olen aina kuvitellut, että vauvan saantiin lapsettomuuden suru loppuisi, mutta koska en ole raskautta kokenut, niin en voi tietää. Voisiko olla, että lapsettomuudessa suru on enemmän surua siitä, että oma kroppa ei toimi, on fyysisesti viallinen ja se pirun epäonnistumisen tunne joka hoidon jälkeen. Surraan enemmän sitä omaa huonoutta, kun sitä puuttuvaa lasta? Tällä hetkellä tuntuu, että suren jotain, mikä jää minulta ehkä loppuelämäksi pois. En ole aivan varma mistä jään ilman, voin vain kuvitella sen. Ja se äärimmäinen pettymys, kun kroppani ei huoli alkiota, eikä raskaus ala. En tiedä voiko tätä pettymystä ja epävarmuutta koskaan unohtaa, edes sitten kun lapsen joskus saisi?
 
Päivitän listaa vähän myöhemmin, uskon kyllä että Utopian plussa pysyy ja Aithusankin oireet kuullostavat hyvältä.

Nyt vaan ON:nää, alkoi meinaan viimeviikolla flunssa, joka on nyt äitynyt tosi pahaksi, olo on niin tukkoinen kun vaan voi olla, tänään kävin lääkärissä ja tuloksena korvatulehdus (sen tosin arvasin kun korva humisee ja kipuilee). Lääkekuuri nyt päällä, mutta lämpö lähti kuitenkin nousuun, pää kipeä, tasapaino hakusessa yms. yms. Olo on aivan hirveä. On myös ollut aikamoiset menkkajomotukset vatsassa, että ihan yöllä herää niihin, onneksi vaavi melskaa siihen tahtiin ettei tartte siitä huolestua. Paracetamolia olen niihin joutunut ottamaan. Huomenna täytyy viedä poikakin lääkäriin kun silläkin tuli yskä takaisin ja kuume lähti nousuun, tosin jo miehelle sanoin etten ehkä ole huomenna lapsenhoitokunnossa ja joutuu olla töistä pois ja viedä pojan lääkäriin. Huh tällaista oloa ei kyllä toivo koskaan saatikka raskausviikolla 38. Sorry meni vähän aiheen ohi, vaikka oli mielenkiintoista keskustelua. Palaan kunhan olo kohenee.

Minni ja Kilutar 37+2
 
Minnille paranemisia ja voimien keräilyä lähestyvää synnytystä varten. Ei ole mukavaa tuossa vaiheessa sairastella; josko nyt ei koskaan. Itse sain aikanaan viikolla 36 mielettömän migreenikohtauksen ja makasin viikon sairaalassa kun ei voineet antaa juuri mitään lääkettä, mutta sitten se loppui kuin seinään...
Omaa napaa: olen ollut yhtydessä Andreihin ja kyselin vähän, että pitäskös sittenkin ottaa tuo oma luovuttaja, kun haluaisin kaksi kyytiläistä mukaani; hän kirjoitteli, että kyllä se pitäisi onnistua jaetullakin luovuttajalla samoin kuin omalla luovuttajalla; tosin kirjoitti, että ISCIssä se ei aina varmaa ole...Meillä tuo ISCI jouduttiin tekemään kun muutoin ei onnistunut hedelmöittymään yksikään...Ja tietty mahdollisuudet on penemmät kun ihminen valitsee siittiöt eikä luonto. On tää vaan niin monista asioista kiinni.
Vaikka kuinka lupaa itselle, että nyt kesä eletään asiaa suuremmin ajattelematta, niin mielessä pyörii.
Itselle vaan tulee ajatukset, että voinko vauvaa enää edes toivoa kun lapsia jo on ja ikääkin, mutta sitten herää se itsekkyys, että miksi en. Miehelläni ei ole lapsia ole ja tämä on kyllä hänelle ollut raskaampi pettymys kuin minulle.
Kirjoittelitte lapsettomuuden jättämistä "arvista" vielä oman lapsen syntymän jälkeenkin; niihin tunteisiin on helppo samaistua, vaikka en voi sanoakaan kokeneeni sellaista koskaan. Sitä tunnetta tuskin pystyy ymmärtämään, ellei ole monia pettymyksiä ja vuosien yritystä takana. Kunnioitan niitä, jotka ovat jaksaneet "taistella" saavuttaakseen onnistuneen tuloksen joskus. Koen myös suurta myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät koskaan saa olla äitejä. Se on raskasta. Omassa lähipiirissäni on tälläinen henkilö ja joskus aiemmin omien raskauksien hehkuttaminen ei vain tuntunut oikealta hänen seurassaan. Hän vain teki aikanaan sen valinnan, että jos ei luonto anna niin hoitoihin hän ei lähde (hän on aina pelännyt/ inhonnut kaikkea sairaalaan ja lääkäreihin liittyvää). Minullakin nuo raskaudet olleet pitkän yrityksen tulos; mutta ilman hoitoja olen raskautunut. Keskenmenojakin koin kaksi aikanaan ja ne jos mitkä on raskaita...VOIMIA teille kaikille ! Toivotaan, että mahdollisimman moni saa aikanaan oman kauan kaivatun vauvan ! Nythän plussiakin on tullut; jeeee !!!!
 
Viimeksi muokattu:
Minnille voimia kovaan tautiin. Toivottavasti saat apuja, lepoa ja paranet pian!

Vielä lisään edelliseen kirjoitukseeni, (ei siitä muutenkaan saa varmaan tolkkua) Että en koe vielä itseäni niinkään lapsettomaksi, ennemmin epäonnistujaksi ja surkimukseksi ym. kun en tule raskaaksi. Lapseton olen kai vasta sitten, kun en jatka enää hoitoja. Niin kauan kuin on mahdollisuus hoitoon, minulla on vielä toivoa tulla äidiksi. Sitten vasta kun tulee se päivä, että voin sanoa "me ei koskaan saatu lasta" on hoidot takanapäin ja olen loppuelämäni lapseton.
 
Hei vaan kaikille :) Olen jo jonkun verran lukenutkin tätä ketjua kun tiedossa on ollut että luovutettuja munasoluja tullaan käyttämään seuraavassa hoidossa. Historiaa sen verran että meillä 1 luomulapsi joka syntynyt 2009 ja tätä esikoista tehtiin reilu vuosi ja helpolla päästiin neljän clomikierron jälkeen oli taukokierto ja inssi oli suunnitelmissa, mutta siihen ei siis päästy ku teinkin positiivisen raskaustestin. Toista ei sitte ole kuulunut vaikka ehkäisyä ei olla käytetty synnytyksen jälkeen ja 5 ivf hoitoa on nyt takana kun siirrytään käyttämään luovutettuja munasoluja. neljännen ivf hoidon jälkeen multa mitattiin amh ja se ei ollut kuin 0,3 ja ivf hoidoissa munasoluja ei olekkaan oikein tullut :( Fsh oli ihan normaali. Eilen käytiin väestöliitossa juttelemassa tulevasta hoidosta ja hoitaja arveli että syys-lokakuussa päästäis tositoimiin. Yritetään saaha maksusitoumus oyssiin, saa nähä kuin käy. Onko teillä kellään muilla hoitoja tehty maksusitoumuksella? Ja onko täällä ketään jolla ois ollu huono tuo amh-arvo ja monta epäonnistunutta hoitoa takana omilla soluilla ja luovutetuilla ois onnistunut? Paljon olen lukenut luovutetusta munasoluhoidosta, mutta paljon on vielä lukematta.
 
Hei kaikille! Aloitin PAS hoidon toukokuun kierrosta ja kontrolliultrassa näkyi että ovulaatiohan se siellä lähestyy. Mä jo tiesinkin...Ällövaroitus: vuodosta tiesin että ihan satavarmasti oli ovulaatio tulossa. Ja viel perjantaina uus ultra ja hoito keskeytyi tältä erää... Nyt yritetään sitten saada "normaali" kierto ja samoilla ohjeilla uudestaan. Kuulemma ei ole kovin yleistä että näin käy että oma kierto puskee läpi. Onks kellään muulla käyny? Olin vähän pettynyt mutta meni nopeesti ohi...eihän tässä mitään pettymistä oikeestaan ollu muuta kuin että hoito lykästyy. Tsemppiä niille jotka piinistelee ja Minnille lähestyvään synnytykseen!
Lokakuu
 
lokakuu toivottavasti pääset pian uuteen yritykseen! Mulla kävi nyt tuoresiirrossa niin, että sumutuksista huolimatta pääsi munasolu kasvamaan ja lääkärin ultratessa sanoi sen olevan kysta. Siirtoa edeltävässä ultrassa (jonka itse vaadin) sanoin, että limoja on ollut ja tunne, että jotain tapahtuu, niin kystaa ei enää näkynytkään. Eli olisko mullakin ollut oviksesta kysymys kuitenkin? Mitään verikokeita ei otettu. Oliko sulla tässä passin yrityksessä mitä lääkkeitä käytössä?
 
Viimeksi muokattu:
Heips taasen,

Minni, toivottavasti sun flunssa on jo mennyt pois, ei kuulostanut kivalta. Tutuilla on ollut tänä keväänä koivun siitepölystäkin vastaavia oireita. Tsemppiä kovasti viime metreille.

ON kävi taas ultraamassa tilanteen ja vielä näyttää ihan hyvältä, vesseli oli kasvanut reippaasti ja mulla ilmeisestsi nuo tautisen kovat alkuraskauskivut vatsassa vaan kuuluvat kuvaan. Verenvuoto on pysynyt niukkana. Viikon päästä taas uudestaan.

Lumeton ja Pikkarainen
 
Oireet ennallaan ja tänään aamulla tuijotin haamuviivaa sekavin tuntein. Olin ihan varma että pärähtäisi oikea, kunnon plussa testiin. Soitin klinikalle, hoitaja sanoi ettei testit aina näytä ihan oikein vaikka väittävätkin olevan herkkääkin herkempiä. Sovittiin että menen verikokeelle perjantaina. Ahdistaa - taasko vain melkeintärppää :'(

Olen kahden vaiheilla, heitänkö netistä tilatut testit pois ja haen apteekista Clearbluen. Vain odotanko tyynesti (hah!) verikokeen tulosta. Eihän tämä tästä ainakaan murehtimalla mihinkään parane. Nyt peukut, tsempit ja voima-ajatukset tulee tarpeeseen.

aithusa pp 13
 
Solakka Silakka, mulla oli Progynova 8 mg/pvä ja Prednisolon heti ekasta kiertopäivästä 2 krt/pvä. Jos tää kierto menis nyt ihan ok, yritetään "päättää" Progynova 2 mg ja Crinone 2 annosta/pvä niin että tulis ns. normaali kierto. Sit voiskin samantien alottaa uuden hoidon heti kuukautisista. Rankkaa, mutta eiköhän sitä jaksa.
 
Aithusa, haamukin on jo plussa! HCG nousee niin yksilöllisesti, verikoehan otetaan juuri sen takia, että siitä se raskaus näkyy luotettavimmin näin aikaseen. Ole ihan rauhallisin mielin ja paljon onnea!

Tiedättekö kukaan onko jokin klinikka Suomessa auki heinäkuussa? mun oma klinikkani on suljettu ja mun pitäisi kaydä ultrissa jossain, kun PAS on elokuun alussa Virossa. Vastaatteko vaikka yksityisviestinä jos ette halua klinikoiden nimiä tänne... :)
 
Ihanaa, että tännekin on taas tullut muutamia plussia viime aikoina! Paljon onnea tärpänneille ja toivotaan että kaikki menee hyvin! :)

Mirkku43, mikään varsinainen hedelmöitysklinikka ei varmaankaan ole auki, mutta voit käydä ihan missä vaan gynegologilla jos tarvitset vain ultran. Eli ihan mikä vaan yksityinen lääkäri. Mä kävin itse viime heinäkuussa olikos se nyt nimeltään Femeda Helsingissä (erikoistunut naisten"tauteihin") kun halusin tarkistaa varhaisultrassa onko siellä oikeasti sikiö vaiko eikö. Sain sieltä myös Lugesteron reseptin samalla siltä varalta jos tulee tarvetta enemmälle ennen kuin hed.klinikka aukeaa.
 
Heissan taas.

Nyt alettu jo flunssasta toipumaan, vielä on nuhaa ja ääni käheenä. Korvan kanssa menee jonkun aikaa että kuulee kunnolla ja se on ok, jos ei kuulo palaudu normaaliksi niin sitten tarttee mennä jälkitarkastukseen.

Tuosta lapsettomuuden jättämistä arvista, että itse en myös ole sitä kokenut kun tuo yksi (jo aikuinen poika) siis omilla souluilla olemassa ja vaikka ennen näitä luovutushoitoja km:iä kaksi niin silti varsinainen hoitotaival lyhyt, meillä kun tosiaan niin hyvä onni näissä kahdessa siirrossa. Mutta voin jollainlailla kuitenkin ymmärtää sitä tunnetta mitä on jäänyt pitkistä hoidoista ja monista pettymyksistä.

Voi sua SolakkaSilakka, älä tunne itseäsi epäonnistujaksi tai surkimukseksi vaikka et ole raskaaksi tullut. Jaksat täällä hienosta kannustaa muita vaikka itselläsikin kovia vastoinkäymisiä, tsemppiä sinne kovasti sinne.

lokakuulle
tsemppiä uuteen yritykseen.

lumeton, kivat ultrakuulumiset onnea.

Aithusa, mullakin oli haamu ja hcg ei ollut veritestissä mitenkään huippukorkea, mutta raskaus alkoi, eli ihmeellisesti näyttävät nämä kotitestit alussa. Olen muuten jostain lukenut että herkkääkin herkemmät eivät kuitenkaan olisi niin luotettavia näyttämään raskautta kuin ns. normaaliarvoinen testi.

ja vielä raskausON:ää, tänään heräilin aamusella kivuliaihin suppareihin ja aamupuuron laitossa lorahti vertakin housuihin (sorry tarkka kuvaus), no neuvolakin oli tänään, vauva ei ihan alhaalla vielä, mutta terkka kuitenkin epäili että nähdäänkö vielä ennen seuraavaa neuvolaa joka on siis kahdenviikon päästä. Nytkin niitä (kivuliaita) suppareita tässä vartin välein tulee.....saas nähdä, saas nähdä.....

Minni & Kilutar 38+3
 
Huomenta palstalaiset :)

Meillä on ollut hieman kiireistä elämä tällä hetkellä, niin en ole ehtinyt moniin viikkoihin kuin puhelimella äkkiä ennen nukkumaan menoa käydä lukemassa teidän kuulumisia. Tästä johtuen en myöskään voi henk.koht oikein kommentoida ketään..kun joutuisin lukea palstaa ties kuinka alusta saakka.

Mutta hiljaiselostani huolimatta olette kaikki olleet mielessäni ja olen jänskännyt taustalla teidän hoitojenne etenemisiä.

Hirmuisen paljon onnea kaikille vauvan kotiin saaneille :heart: Teitä oli jo useampi, mutta nimiä en nyt muista ulkoa. Aivan mahtavaa, että täällä on jo melkoisen iso joukko niitä, ketkä ovat onnistuneet.

Mielettömästi onnea myös plussanneille ja odottaville! Aivan mahtavaa, että koko ajan tulee lisää positiivisiä uutisia, myös negatiivisten uutisten rinnalla. Ne antavat varmasti edes pienen pientä lisätoivoa myös epäonnistujille.

Minni mennä porskuttaa jo hyvin lähellä laskettua aikaa:) Mutta hui, mikä se sinun verenvuotosi oli? Soititko siitä jonnekkin vai onko normaalia, että verta voi tulla housuihin noin loppuaikana? Onko teillä siis käytäntönä, että loppuaikana neuvola on kahden vkon välein? Meillä täällä päin rv 36 jälkeen neuvola on joka viikko.. Ilmeisesti käytännössä eroja. Mutta anyway.. ihanaa loppuaikaa sinulle! Mitenkä sinulla kävi muuten esikoisen kanssa: menikö yli lasketun ajan vai syntyikö miten?

Tuuttituulia täällä minua huhuilikin.. sen verran muista lukeneeni. Paljon onnea ex piiniskaverille plussasta! Oliko se hcg lähtenyt hyvin nousuun, kun kävit uudessa testissä? En muista siitä noususta mitään lukeneeni. Ihanaa, että teitä onnisti vielä toistamiseen :) Sinua olen aina lämmöllä muistanut!

Omaa napaa vielä muutamalla lauseella. Tänään rv 37+1. Laskettuun aikaan aika lailla siis 3 viikkoa. Tähän mennessä kaikki sujunut oikein hyvin. Toivotaan, että loppuun saakka menisi kaikki hyvin. Eilen oli juuri neuvola ja asukki siellä köllöttelee jo kovin alhaalla.. pää tosin vielä liikkui eli ei ole vielä kiinnittynyt.. mutta kovin alhaalla on ja itse toivoisin kovasti että syntyisi joskus siinä lasketun ajan tuntumassa, kun esikoinen meni sen 2vkoa ja päivän yli kunnes käynnistettiin. Haluaisin kokea itsekseen käynnistyneen synnytyksen, kun tuo käynnistetty synnytys oli melkoisen kivulias.. mutta toki sen uudestaankin mielellään koen, kunhan vaan vauva syntyy ja olisi terve.

Tsemppiä kaikille ja mukavia kesäpäiviä!
 
Aliisa ja Minni paljon tsemppiä viimeisiin viikkoihin ja päiviin :flower: Voin vaan kuvitella, miten lähestyvä synnytys jännittää/pelottaa/mitä vaan!

Aithusa onnea haamusta! Onhan se paljon enemmän kuin puhdas nega. Mutta ymmärrän, kyllä jos huolettaa, että viiva ei ole vahva. Se, jos mikä olisi kurjaa huijausta. Miten nyt, oletko uudestaan testannut? Toivon kovasti, että testi vahvistuu ja oletkin aivan oikeasti raskaana!! :heart:
 
Aamulla haamu edelleen, verikokeessa hcg 39 :headwall: eli sama tulos kuin omilla soluillakin: biokemiallinen raskaus. Maanantaina uusi verikoe. Oireet ennallaan, paitsi hajuaistin herkkyys katosi eilen. Ystävältä kuulin että heille oli sanottu, että jos hcg on alle 50, niin ei lähdetä mitään varhaisultria edes varailemaan. Eli endometrioosi vei tämänkin erän :(

Seuraavaksi sitten PAS heti seuraavaan kiertoon, mahdollisesti kortisoni vielä mukaan? Toivottavasti ehditään ennen kesäsulkua uuteen yritykseen.

Kiitos kaikille tsemppauksesta, olette ihania! Nyt hetken huokaisu siipi maassa ja sitten takaisin vuoristorataan. Hain paluumatkalla kirjakaupasta Ei kenenkään äidin ja vietän viikonlopun peiton alla kirjan ja suklaan seurassa.
 
Hei taas kaikki!

Onpas täällä ihan iloisia uutisia monella ja mielenkiintoisia aikoja! Onnea kaikille plussanneille ja hoitoon meneville! Nyt rennosti vaan kesällä, aurinko antakoon energiaa kaikkeen kasvuun!!! Kevääni on ollut kyllä erityinen. Oli tuplasurua, kun oli se keskenmeno ja viikko siitä isäni kuoli (ei mikään ihan vanhakaan, sairaus) :( Nyt toivon, että tulisi vaikka sitten se tuplailo! Olisi jo sen aika! Tänään pistettiin nimittäin kaksi "huuru-ukkoa" turvaan ja odotellaan tässä nyt se pari viikkoa, miten käy tällä kertaa! Olin kyllä ihan iloinen, että hoitoon päästiinkin jo nyt kesän kynnyksellä. Muuten olisi ollut syksyllä. Nyt vaan vähän vaivaa unettomuus. Onko teistä jollakin ollut tuota kortisonia (Prednisolon) hoidoissa ja onko aiheuttanut unettomuutta? Tänään vielä pitänyt ottaa triplasti! Toivottavasti se ei nyt vaikuta tähän pikkuisten kiinnittymiseen/kasvuun... Lämmintä kesää kaikille!
 
Terveiset tutuille ja uusillekin pitkästä aikaa. Minulla IVF-kaksospojat 5-v ja pakastetusta alkioista syntynyt tyttö 1 v 7 kk. On ollut kirjoittautumisongelmia.

Itselläni oli limis nyt ilman hoiton n. 2 cm ja jouduin kaavintaan ja laitettiin hormonikierukka. Estrogeenia tulee, muttei riittävästi keltarauhashormonia, että jaksaisi tyhjentää kohdun. Vaikka toisaalta vuodin kuin seula. Lapset voivat hyvin ja neiti on niin tomera, että... Pojista puhumattakaan,

Kaikkea hyvää teille jo onnistuneille, piinistelijöille ja hoitoa odottaville. Itse uskon nyt kaikkiin hoitomuotoihin. Aikanaan Pas arvelutti.

Rahaa paloi, mutta on se ollut se arvoistakin. Tietenkin epäonnistumiset kurjia. Jos jää ilman tulosta.

Ihanaa kesän ja muunkin odotusta !!! Aikanaan 6 ivf-hoitoa ja kaksi pasia kokenut onnellinen äiti...
 
Tepsuttelijalle onnea piinistelyyn ja muillekin, jos joku muukin piinistelee :)
Discoverylle mukavia kesäpäiviä lastesi kanssa.
Jokohan Minni on synnyttänyt ja Aliisallakin kohta synnytys tulossa: onnea molemmille koitokseen !
Nyt on ollut ihan mukaviakin uutisia täällä, kun plussia on tullut. Tosin joukkoon mahtuu aina sitä surua negojen myötä.
Toivotaan, että Aithusan hcg olisi noussut.
ON: elokuuta odotellessa...Kroppa ihan sekaisin vieläkin huhtikuisesta siirrosta; menkat ei tule ja olo on "kuvotava" ja turpea; ihmeen kauan noi hormoonit vaikuttaa...
Toivotaan kesäisempiä päiviä kaikille tämän sateen sijaan:)
 
Aithusa voi ei! Siis koko ajan vaan haamuttaa, ei vahvempaa? Ja kyse ei ole myöhäisestä kiinnittymisestä? Tuo on kyllä väärin, että antaa vähän toivoa, mutta ei kuitenkaan. :headwall: Mutta eipä näitä vastauksia voi itse valita: sieltä tulee plussa, miinus tai tosiaan... siltä väliltä.
Parempaa onnea jatkoon ja hurjan pian oletkin pääsemässä uuteen siirtoon!!

Tepsuttelija toivotaan että huuru-ukot tuo vaihteeksi onnellisia uutisia! Tsemppiä piinaviikkoihin!

Paulanna kyllä olet varmaan pian "omana itsenäsi". Hormoonit voi vaikuttaa vielä pari kuukautta hoidon jälkeen. Rentoa kesää :flower:

ON soitin klinikalle lääkärin lausuntoa kelaa varten, niin mielen veti apeaksi se kiire, mikä välittyi puhelimeen vastanneelta hoitajalta. Hän meinasi lopettaa puhelun kesken, kun olin vielä kertomassa, mitä seikkoja kela tarvii lausuntoon. Ja välillä kävi avaamassa ovea ym. Mietin, että tosiaan on tehokkuus päässyt tuonnekin klinikalle, eikä tunnu kivalle ajatukselle, että asiat pyritään tekemään mahd. nopeasti ja vähällä väellä. Kuitenkin asioidaan mikroskooppisen pienten ja herkkien asioiden kanssa ja potilaiden, jotka tarvitsevat aikaa kanssakäymiseen. Ja hoidot maksaa aivan helkutin paljon jo.
 

Yhteistyössä