Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

iitu tiedätkö yhtään tarkemmin mistä tutkimuksesta kyse kaverillasi? Pari vuotta sitten tehtiin tutkimus, jossa kohtuun ruiskutettiin keittosuolaliuosta ja sitten ultrattiin (en muista nimeä), sen pitäisi näyttää esimerkiksi polyypit. Mitään poikkeavaa ei näkynyt. Aika ajoin sitä miettii kovastikin mikä voisi olla selitys keskenmenoille. Kilpirauhasen vasta-aineet voivat olla yksi syy, mutta niissäkään ei ollut mitään poikkeavaa, kun kävin labroista. :O
 
PaulannaTsemppiä piinailuun =) olkoon tämä juurikin se kerta kun onnistutte. Samat periaatteet itsellä testauksen suhteen - ei kotitestejä, vain ja ainoastaan veritesti. Hermostuttaa vaan, jos tulos on epäselvä ja toisaalta verikokeesta mitattu hcg arvo kertoo niin paljon selkeämmin tilanteen.
 
Tsemppiä Paulannalle piinailuun. Ja kohta onkin monta muutakin piinailijaa menossa mukana.

Päätettiin tehdä seuraava PAS heti perään. Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä.... Tänään alkoi taas hormonit ja ensi viikolla ultra. Tällä kertaa otetaan alkioliima ja alkiokuoren avaus. Ehkä myös gonapeptyl. Kaikki kikkakolmoset peliin.... Lääkäri sanoi, että mikäli suvussa on keliakiaa, niin testi olisi hyvä uusia kolmen vuoden välein. Ja kuulemma mikäli vilja aiheuttaa oireita, vaikka testit ovat negat, niin voi olla gluteiiniherkkyyttä ja tuolloin olisi hyvä, jos ruokavalio olisi vähägluteiinista siirron aikaan. Taidan kokeilla sitäkin. Käyn myös uusimassa kilpparikokeet. Eipä sillä lääkärillä ollut mitään ajatusta siitä, mikä keskenmenot aiheuttaa. Jotain vikaa alkiossa tai muualla...? Mystistä on tämä lisääntyminen...
 
  • Tykkää
Reactions: Rouva K33
pikkukintsu ja paulanna kiitos vastauksista, onpa kiva kuulla että lääkäri on suositellut Tsekin klinikoita. Olen eri ketjuissa aikaisemmin kirjoitellut.

jumprahuitti laitoin yksäriä! :)
 
Viimeksi muokattu:
Prinsessatyttö, onnea kyytiläisestä ja hyviä hermoja piinailuun!
Hassutassu, meillä piti olla vaan yksi välikierto, mutta se piteni kahteen aikataulujen mahdottomuuden vuoksi, itsellä pakollisia työjuttuja ja lääkärillä lomia pitkin kevättä niin että saa kyllä kytätä tarkasti kalenteria ettei vaan sitte osuisi siirto taas hänen loma-aikaan! Jos nyt mitenkään kierrot tulee ajallaan niin huhtikuun tokavikalla viikolla voisi olla siirto. Kauheasti jo odotan!
Fanni, en yhtään tiiä sen toimenpiteen nimeä, voin yrittää kysellä, mutta tosiaan poisti kohdun pinnalta jotain mikä ei ollut eduksi kiinnittymiselle. Ja toimenpide siis auttoi välittömästi, kaveri taisi tulla heti seuraavasta kierrosta raskaaksi, joka jatkui normaalisti loppuun ja toinen lapsi tuli aika pian perään.
Aniraz, tervetuloa joukkoon letkeään:)
 
Pahoittelut kaikille negan testanneille, huoh, se on aina yhtä musertavaa:'(

Minä kävin hakemassa tänään kaksi kyytiläistä matkaan. Lääkäri oli aivan ihana. Halasi lopuksi ja toivotti onnea matkaan. Kaikki sujui hyvin. Nyt sitten vaan odotellaan, jotta aika kuluisi.... Testipäivä oli muistaakseni 12.3 vai 14.3, en nyt muista. Uutena minulle, pistän sunnuntaina jotain hormonia jonka nimeä en myöskään juuri nyt muista. Lääkärin mukaan maailman laajuiset tutkimukset ovat osoittaneet sen auttavan alkioita, eikä siitä ole mitään haittaakaan. Teille monelle varmaan tuttu juttu, minä en ole aiemmin pistänyt. Limis oli 12 mm, että hyvät oltavat pitäisi poikasilla olla =) Kaksoset olivat silloin aikanaan "rupsukoita", niin olkoon nämä sitten poikasia. Nimi tuli siitä kun lääkäri vitsaili, että kun viimeksi tuli kaksi tyttöä, niin nyt olis sitten poikien vuoro=)

Rudy ja Poikaset pp0
 
Kiva saada piinailuseuraa prinsessatytöstä ja rudystä:heart:
Varmaankin pistät Gonapeptyliä tai Dipherelineä (taitaa olla niissä sama vaikuttava aine) Rudy. Olen pistänyt monessa siirrossa minäkin, nyt tuota jälkimmistä alkioiden kuudentena elinpäivänä.

plastexilleonnea seuraavaan koitokseen, murheet unohtuu, kun uusi hoito tulossa :)
Iitullakin jo kohta siirto, maaliskuuhan alkaa ihan just ja sitten on huhtikuu. Nyt varmaan vain tuntuu aika matelevan.
Jokos oivikki olet käynyt suunnittelukäynnillä ?
Entäpä muut ? Aktiivista kirjoittelua ollut, mikä on mukavaa.

Toivottavasti Iida-Karoliina ilmaannut linjoille päivittelemään listaa, tai joku muu, mulla hankalaa nyt puhelimen kanssa :(

T. Paulanna pp 5 ilman mitään tunnetta mihinkään päin
 
heippa vaan kaikille

käytiin uudella klinikalla tänään suunnittelukäynnillä. aloittamassa kolmannen luovuttajan hoitoa. edellisissä hoidoissa on ollut primaspan ja gonapeptyl ja luge.

suunnitteilla on hoito viikolla 17. ollaan kakkossaajia niin katsotaan riittääkö soluja.

jännä katsoa onko polyypillä ollut vaikutusta kiinnittymiseen. nyt nousi taas pieni toivon kipinä pintaan mutta mies on pessimistinen.

jos joku ehtii ja viitsii päivittää listaa niin kiva. olen itse siinä vähän huono.

johkuli
 
Prinsessatyttö ja Rudy onnea siirrosta teille.

Plastex hyvä, että uusi yritys on jo alkanut.

I-K kiitos listasta, kuvat ovat kivoja. Nyt kun ohjeita ei ole niin, voi olla harvemmassa ne jotka uskaltavat päivittämistä yritää. Minä, kun vain tietokoneella käytän tätä palstaa niin ei pitkätkään listat häiritse, mutta varmaan vähän eri tilanne, jos esim. puhelimelta käyttelee.

Paulanna käynti ensi vkolla. Toisaalta varmaan hyvä, että ei ole sinulla tuntemuksia puoleen tai toiseen.

Odottava olen jostain lukenut, että olisi näissä raskauksissa suurempi riski raskausmyrkytykseen, mutta oliko luotettava lähde sitä en muista:|. Mutta raskaudet voivat olla erilaisia. Minulla oli koko raskauden pahoinvointia (ei ollut luovuttu munasolu raskaus). Synnytystä seuraava aamupala tuntui taivaalliselle, kun kaikki tuoksui hyvälle ja maistui ihanalle. Voimia odotukseen edelleen.

Johkuli
hienoa, että hoito lähestyy.
 
Viimeksi muokattu:
Odottaa hoitoa/Luovuttajaa/pitää taukoa/monesko lapsi
(ikä suluissa)

2014!
fanni_ (40+)
Iida-Karoliina (40+) Vuonna 2014 uusi hoito
Sufka
oivikki: vuonna 2014 uusi hoito
Tepsuttelija,
esemila,
RouvaK33 ( esikoinen toiveena keskenmenon jälkeen, aikataulua ei vielä tiedossa)
persika (37), 1.lapsi
Iitu78, toinen,
HalleB, (alle 30v)1.lapsi
Burma (38),1.lapsi
Pikkukintsu (37), 1. Lapsi, PAS tulossa

Hoito lähestyy
Hassutassu (40+) toinen, PAS tulossa
plastex
Toivokkaat
Johkunen: 1.lapsi, punktio+siirto vko 10
Johkuli,3.luovuttaja, lahjasoluhoito, vko 17

Piinistelijät
Paulanna(40+), alkioadoptio, testi 7.3
prinsessatyttö, testi 13.3
rudy (kaksoset v.2010), testi 12.3/14.3


Plussanneet
(sydämet nähty ultrassa )
Nalletyttö LA 6.5.2014
Odottava73 LA 13.6.2014
Vekkuliina, 31, LA 21.7.2014
amv (-76) toinen, lahja-alkio PAS, LA 2.8.2014
Vauva2014, la 26.8.2014
Aurora73(40), 1.lapsi toiveissa,LA Elokuun lopussa 2014
Unelma(ko)???


:flower:Maaliin päässeet:flower:
Lutuliini, poika 1.6.2008
Bea, esikoinen tyttö 10/2008
Enkelitytön äiti, tyttö 23.1.2009
Watrossi, esikoinen poika 5.2.2009
Suzyanne, esikoinen, poika, 7.5.2009
Pihla, esikoinen tyttö 3/2009
Piri, toinen lapsi, tyttö 6.6.2009
Bardolino(30) eka, tyttö 3.11.2009
Kauniskuu (32) eka, tyttö 8.11.2009
Juuni (48) 2. lapsi tyttö 16.11.2009
Rudy, kaksostytöt 1/2010
Marru (35) esikoiskaksostytöt
Simmis (38) toinen lapsi, tyttö 1/2010
Vekara (45) eka yhteinen, peikkotyttö 2/2010
Pomppaduu (27) kakkonen, tyttö 2/2010
Nennuliini (35) eka lapsi, tyttö 3/2010
Vilhelmiina72 (37) ekat, terveet pojat 24.4.2010
Matilda (30) esikoinen, poika 7/2010
Minni007 (45) poika 12.7.2010
Discovery (40+) tyttö 9/2010
Aliisa08 (26) esikoistyttö 11.11.2010
Tuuttituulia (39), tyttö 26.11.2010
lokakuu (40+) esikoistyttö kuoli kohtuun rv 26+, Kultakutri syntyi 25.12.2010
sela 2. yhteinen, poika 3.1.2011 (1. kuollut hoitovirheeseen)
Lyyra (), 3. lahjasolulapsi haaveissa, tyttö 3/2011
Tyyne73(36) haaveissa eka, Pikku-Ukko 4.4.2011
Hathor (34), toka, pieni poika 21.4. kiireinen sektio rv.33+5
Alma (34) eka , alkioadoptiosta poika 6/2011
Utopia(25), eka, 18.7.2011 poitsu
amv (-76) eka, lahja-alkiohoito, tyttö 9/2011, rv 31+
Seinäkukkanen (45), eka , 10/2011 tyttö
plastex (33) eka , poika 1/2012
Cava (30+), esikoinen 2/2012
Katheriina, (27) 18.3.2012 poika
Elsama, 23.3.2012 tyttö
Nuppu68, 1.4.2012 tyttö
Olki, eka , 10.4.2012 poika
Minni007 (48), kolmas, 31.5.2012 tyttö
Typyliini (30) toinen, 1.6.2012 poika
Annamari, 06/2012 tyttö
Aliisa (28), pikkukakkonen, 18.6.2012 poika
Haaveita, 26.6.2012 tyttö
SatuSofia (47), eka, 29.6.2012 tyttö
Utopia(27), toinen, 4.12.2012 tyttö, rv 31+6 1,7kg
Lumeton, 5.1.2013 tyttö
Tuuttituulia
SaimiRiikka (46), 17.4.2013 poika
Mirkkuusi 9.10.2013 Tyttö


Taustalle siirtyneet
Dream73 (36)
Minni 73 (36) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Lotta77 (33) adoptiolasta odottamaan
OnniUnelma76 (34) adoptiolasta odottamaan
Hillevi (40+) 7 vuoden yrityksen jälkeen
Sharlin (36) 5 vuoden yrityksen jälkeen
[/QUOTE]
 
Viimeksi muokattu:
rudy minäkin olisin paulannan tavoin sanonut piikin olevan gonapeptyl tai sitten pregnyl kun sitäkin käytetään kiinnittymisen tukena. Kiva kuitenkin kuulla että tutkimusten mukaan olisi hyötyä! Sinullahan on hyvä tausta kaksosista, onnea piinailuun :)

paulanna vaikutat ihan rennolta piinaillessa vai onko silmälumetta ;)

Mä kävin eilen limisultrassa tuloksena "kaunis ja juuri oikeanlainen" kolmikaikuinen limakalvo, paksuus 7,5mm. Tätä vähän jännitin koska endo taustalla saattaa vaikuttaa että limis ei kasva hyväksi. Progynova 3*päivässä jatkuu ja tänään alkoi myös kortison, dexametason 0,5 tablettia aamuisin juuri endon takia. Luvouttajan tilannetta kun kyselin sain vastauksen: "on reagoinut lääkkeisiin, tämä on hyvä luovuttaja", joten se tietysti lämmitti kovasti mieltä :) Punktio on ma-ke ja silloin mulla alkaa perus luget + verenohennuspiikki klexane. Alkioita viljellään 3-5 päivää riippuen viikonlopusta ja siirron jälkeen on tuo gonapeptyl-piikki vielä kiinnittymisen tukena. Pyysin myös kahden alkion siirtoa koska meille tämä on nyt tai ei koskaan, eli passeja ei edes mietitä vaan jäädään tämän jälkeen pois hoidoista. Jos sitten joskus siltä tuntuu, niin katotaan uudestaan. Viime vuoden tilastojen mukaan tämän klinikan onnistumis% luovutetuissa on 50 tuoresiirroissa ja nousee 70-80% kun passit ottaa mukaan.
Nythän tätä hoitoa alkaa jo vähän odottamaan, viime aikoina enemmänkin vain tuntunut että kunhan ohi saataisiin, mutta toisaalta meillä alkoi tämän hoidon suunnittelu jo viime toukokuussa kun jonoon mentiin, mun leikkauksen takia se vain vähän pidentyi, joten onhan tässä odotellessa jo aikaa kulunut!
 
Johkunen Saanko kysyä millä kliniikalla olet? Jollet halua sitä kertoa julkisesti niin lähetä yksäriä mulle. Kiinnostaa kun toi onnistumisprosentti on noin korkea. Haluaisin myös itse sille kliniikalle jos on noin hyvä :)
 
Plastex :hug: oon niin pahoillani..

pikkukintsu :hug: olis saanu onnistua..

Onnea kyytiläisistä paulanna, prinsessatyttö ja rydy! :)

Tervetuloa aniraz :flower:

johkuli tsemppiä hoidon odotukseen :)

johkunen oho! Ompa hyvät prosentit! Toivotaan, että te kuulutte niihin onnellisiin :)

Onko joku kokeillu gluteenitonta ruokavaliota hoidon yhteydessä? Olis kiva testata jotain tiettyä ruokavaliota hoidon yhteydessä. Mä oon kasvisyöjä ja syön paljon viljatuotteita, jotka kauraa lukuunottamatta aiheuttaa kipeitä ilmavaivoja yms.. Mietityttää miten mahan saisi rauhallisemmaksi..
 
Halle mä en ole vielä testannut gluteenitonta tai vähägluteenista mutta nyt ajattelin testata. Printtasin eilen mm. kaurepeltileipä-ohjeen johon tulee gluteenitonta jauhoseosta ja kaurahiutaleita :)
Toisena googlasin pari kuukautta sitten leikkauksen jälkeen endometrioosi ruokavalio ja se taisi viedä endometrioosi-yhdistyksen sivuille mistä löytyi hyvä artikkeli ohjeineen. Siinä puhutaan juuri ruokavalion vaikutuksista tautiin ja miten se vaikuttaa suolistossa. Nyt se on tuossa keittiönpöydällä printattuna että voi välillä palautella mieleen.

Jaa, pessimisti-minä ei uskalla vielä toivoa yhtään mitään muuta kuin että siirtoon päästäisiin ensin.
 
Rudy, onnea poikasista:)
Musta tuntuu että Paulanna on piinaillut jo viikkotolkulla, kyllä aika menee taas hitaasti ( ehkä eritoten piinailijoilla itsellään..)
Mietin ittekseni kun joku mainitsi että ovat kakkossijalla, eli siis jaetut munasolut luovuttajalta. Jos siitä ei onnistu niin onko sitte seuraavalla kerralla ykkössijalla vai miten noiden jaettujen muniksien kanssa mennään? Pietarissa kun saadaan luovuttajan kaikki solut.
Toivoisi että sais jo alkaa jotain touhuamaan siirtoa ajatellen..viisumi on kunnossa..varmaan niitä perhanan peruslabroja täytyy taas ottaa, en kyllä kieltämättä tajua että PVK ja esim. maksa-arvot ovat voimassa vain 1kk, ne pelkät peruslabrat yksityisellä maksaa yli 300 euroa.
 
Virallinen testipäivä meikälle olis sit vissiin 13.3. Sellaista olisin halunnut kysyä että onko kellään tullut siirron jälkeen pian oksettava olo ja saanu ravata pissalla jatkuvasti, siirrosta nyt siis vasta muutama päivä. Voiko johtua lääkkeistä vai onko tässä tulossa kipeäksi :(
 
prinsessatyttö, joillakinhan voi tulla tosi varhaisessa vaiheessa raskausoireitakin. Tällä melkein henki salpautui, kun luin juttuasi. Pidän kovasti peukkuja, että näin olisi.

paulannalle ja rudylle myöskin kovasti tsemppiä. Pakko jonkun on taas onnistuttava. Minusta yksi plussa per kuukausi on tälle palstalle aika hyvin, ja helmikuussa ei kai ole ketään vielä plussannut.

johkuli, minuakin kiinnostaa hieman tuo munasolujen jakaminen. Missä vaiheessa saa tietää onko ykköspari vai kakkospari? Jaetaanko munasolut tasan, jos on riittävästi, vai meneekö ensin tiety määrä ykkösparille ja sitten kakkosille loput?

Me emme uskaltaneet Puolassa lähteä kokeilemaan tämäntyyppistä ratkaisua. Siellä perushintaan saa 4-6 solua, ja lisämaksusta kaikki. Ajattelimme, että mitä jos niistä ei jääkään mitään siirrettäväksi, sitten on taas aika paljon aikaa ja rahaa mennyt hukkaan. Toisaalta, tuoresiirrossa on paremmat onnistumisprosentit. En tiedä kumpi on parempi: useampi tuoresiirto vai yksi tuoresiirto ja sen jälkeiset PASit. Onko jollain muulla ajatuksia?

johkunen, onnea hyvistä limiskuulumisista ja onnea siirtoon. Jos kokeilet gluteenitonta ruokavaliota, niin muista laittaa kommenttia onko auttanut olotilaan.

Iitu78, eikö niitä labroja voisi ottaa siellä Pietarissa. Olisi varmaan paljon halvempia. Meillä on yleensä aina se tilanne, että miehen verikokeet pitää ottaa klinikalla kun tulee EU:n ulkopuolelta. Sekä Virossa että Puolassa ei ole ollut mitään ongelmaa, ja on todellakin paljon halvempaa kuin Suomessa. Mitä ihmettä ne muuten ovat kiinnostuneita jostain maksa-arvosta? En ole koskaan kuullutkaan:confused: Onko teillä muuten vuoden viisumit? Kuljetteko aina junalla, eikö sinne ole edullisia lentojakin? Ah, keväinen Pietari siellä odottelee teitä ensi kerralla. Äkkiä se aika kuluu.

Kiitos vaan kaikille lohdutuksista. Ne jotka tiesivät hoidoista Suomessa kaikki niin myös toivovat onnistumista. Äidille kerroin, että plörinäksi meni, mutta muuten en ole uskaltanut pitää skypeä päällä. Ehkä pitäisi vaan uskaltaa. On se vaan jotenkin epäreilua, kun ei ole tiedossa mitään syytä miksi hoito ei voisi onnistua. No, ehkä se oli tällä kertaa kuitenkin minun limakalvoni vika, siis liian ohut (ja ehkä myös liian vanha, vaikka lääkäri sanoi, että sillä ei ole merkitystä). Toivottavasti kesällä olisi sitten paremmat limikset.
 
).( no joo, pakko myöntää, että nyt aika menee hitaasti.
Aamulla ihan karsee olo, mutta en nyt yhtään iloitse siitä, joskus tullut pelkästään Lugeista. Väsymys on iskenyt ja sekin tulee niin selvästi Lugeistakin. Eli ei mitään oireita mitkä ei olis myös lääkkeistä.
Välillä iskee testihimo ja onneksi ei kaapissa niitä ole, muutoin ehkä alkais tikutteleen...
No, viikonloppu tulossa ja kaikkee kivaa luvassa.
Mä muuten syön viljatonta ja maidotonta tällä hetkellä ( ei mitään tautia miksi niin teen ), sopii mulle hyvin. Paljon parempi ja virkeempi olo. Ei ole sitä pöhöä mikä helposti esim. leivän syömisestä tulee.

Nyt on ollut niin aktiiiista kirjoittelua, että en edes pysty kommentoimaan, kun vain äkkiseltään kaiken luin.
Senverran kuitenkin, että meillä on ollut Tartossa kaksi kertaa jaettu luovuttaja ja molemmilla kerroilla siirtoon päästiin, niin ja yhdellä kerralla kävi kyllä niin, että munasoluja ei tullutkaan ja silloin tehtiin alkioadoptio. Onko tämä systeemi suomessa halvempi ? Tartossa on vain polet hinnasta.

T. Paulanna pp 7
 
Viimeksi muokattu:
johkunen oon joskus kuullu semmosesta ruokavaliosta, mutta en oo tarkemmin perehtynyt. Olis kyl kiva saada ohjeet, josko sillä olisi apua hoidon onnistumiseen.
On varmaan huojentavaa, että limakalvo näyttää hyvältä. Mun lääkäri sanoi, että endo ei vaikuta limakalvoon ja onnistumiseen näissä hoidoissa..en sit tiedä..

prinsessatyttö mulla aiheuttaa Luget tommosia oireita, mutta toivotaan että sulla se enteilis hyvää :)

pikkukintsu meillä klinikalla sanoivat PAS-hoidoista semmoista, että jotkut tulevat vain PAS-hoidoista raskaaksi ja kun meillä on seitsemän tuoresiirtona takana, eikä yhtään PASsia, niin kuvittelen nyt sit kuuluvani heihin :saint:

paulanna Ootko muiden siirtojen yhteydessä kokeillu tollasta ruokavaliota? Mielenkiintoinen aihe. Mä en kyllä pystyis luopumaan mun aamuisesta kaurapuurosta marjojen kera, mutta maito on helppo jättää pois, kun en sitä muutenkaan käytä. Tsemppiä piinailuun jatkoon!:)
 
Tämä ruokavalio on minulla oma-aloitteisesti vasta nyt ja yksi syy siihen on se, että joka siirrossa tulee muutama kilo lisää ja niitä kun ei ole kiva pudotella : eli nyt päätin, että en yhtään ylimääräistä kiloa halua, eikä ole tullut. Jos alkaisi raskaus niin alkaisi ainakin normaalipainoisena :))) Kortisoni ainenkin mulla lisää ruokahalua ja tarkkana pitää olla ettei paino nouse.
Painohan ei ole maailman tärkein asia, mutta arvostan hyvää oloa ja normaalia painoa, kun joskus raskauksien jälkeen tuli oltua paksummassakin kunnossa...

Yökötys vaan jatkuu...ehkä mulle on tulossa mahatauti mitä liikeellä. Raitis ilma auttoi hetkeksi, mutta sisällä on kurja olo :( Taidan vetäytyä soffalle.
 
Meillä onkin Rudyn ja Paulannan kanssa jännät ajat! Onko ketä tulossa seuraavaksi piinaileen? Mulla tuli tänään rusehtavaa vuotoa vähän? Onko mahdollista että olisi kiinnittymisvuotoa? Musta ku tuntuu ettei mulla tullut mitään tollasta Neelaa odottaessa. :(
 
Toi vuotohan kuullostaa kyllä kiinnitysvuodolta, eli hyvältä :)) prinsessatyttö Monesko pp sulla nyt on ? Äkkiseltään jos nyt muistelen niin täällä kellä vuotoa ollut on ollut juuri kiinnittymisestä ja se hyvä merkki siis ! Peukutuksia !
Ei mitään vuotoja ole mulla nyt eikä muulloinkaan , ei raskauksissakaan. Varmaan mä oon tulossa kipeäksi, kun alkoi päänsärkykin ja palelua. Se tästä nyt puuttuikin, että vatsatauti iskis, flunssastahan just selvisin.
Sohva on nyt paras paikka.
Mitkäs rudyn tuntemukset ?
 

Yhteistyössä