Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Täällä kurkkimassa. Syksyllä tulossa ensimmäinen lahjamunasoluhoito. Paljon on infoa tullut tätä ketjua lukiessa. Oma tausta, ensimmäistä yhteistä miehen kanssa yritetään. Yksi tuulimuna "saatu aikaan", kaksi yritystä ivf:ää omilla, eka keskeytettiin kun ei vastetta lääkkeille, tokassa päästiin punktioon missä huimat kaksi rakkulaa, kumpikin tyhjiä. Minussa "vika", amh alle 0,2. Iän vuoksi, aiempia lapsia minulla on ja ne saatu luomusti ja "helposti". Mies lapseton. Mennään varmaankin suoraan pas:iin, lomien takia ei saada minua synkkaan lahjoittajan kanssa. Osaako joku sanoa onko prosentuaalisesti isoja eroja onnistumisissa tuoresiirto vs pas? Ja juu, en odota että tärppää tosiaankaan, kovin nöyränä tässä mennään kurkkimaan myös tämä viimeinen vaihtoehto saada miehelle biologinen lapsi.

Nautinnollista kesää kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Hei!
Pitkästä aikaa ehdin tänne lukemaan ja ajattelin kirjoittaakin. Ihanaa kun on tullut onnistumisia! Onnittelut kaikille! Etenkin Onnille ja Unelmalle ensimmäisestä plussasta!

Ja kaikille vielä matkalla olevasti hurjasti haleja, voimia, ja valonpilkahduksia! Meillähän ensimmäinen plussa ikinä tuli toisesta hoidoista lahjamunasoluilla (toinen luovuttaja, ja samalla myös toinen siirto, eli eka siirto toiselta luovuttajalta tärppäsi!). Sitä ennen vuosia ja rahaa tuhlattiin hoitoihin omilla soluilla (ei muuta selkeää vikaa kuin ikä, josta huolimatta soluja saatiin hyvin).

Ja nyt on lahjamme jo puolitoistavuotias! Miten se aika hurahtaakaan! Joku kysyi, aiommeko kertoa lapselle, etten ole hänen oma äitinsä.... Ei, ikinä en aio sanoa, etten ole hänen oma äitinsä, sillä olen niin oma kuin olla voi. Sen sijaan kyllä kerromme lahjasolusta, kun aika koittaa. Ja siitä, että osa hänen geeneistään on lahja toiselta "tädiltä". Jos joku epäröi, tuntuuko lapsi omalta (näin itsekin tein), niin kyllä tuntuu! Ja rakkaus on aivan järjettömän suurta! Vanhemmuus on kuitenkin muuta kuin geenit, ja olenhan saanut häntä kantaa kohdussani. Joskus saattaa olla pieni ohimenevä surumielisyys siitä, etten voi hänestä etsiä minulta perittyjä piirteitä. Mutta toisaalta olen iloinen, ettei hän ole voinut saada joitakin piirteitäni :). Useimmiten kuitenkaan asiaa ei juuri ehdi muistaa :) :) Äärimmäisen paljon plussan puolelle kaikki kuitenkin jää! Olemmehan saaneet suurimman lahjan ikinä, oman lapsen. Jota en voinut uskoa enää tapahtuvan...
 
  • Tykkää
Reactions: Nat ja karhuemo75
Hei kaikille pitkästä aikaa! Onni ja Unelmalle lämpimät onnittelut plussasta :) Toivottavasti kaikki on edennyt sinulla hyvin.

Ilmoittelin tuolla aivan alkuvuodesta omasta plussastani ja kaikki on mennyt koko matkan oikein mukavasti. Jostain syystä en kuitenkaan tuonne odottajien ketjuun ole missään vaiheessa tullut siirtyneeksi - jotenkin sitä on koko ajan pelännyt jonkin menevän taas pieleen, vaikka mitään merkkejä ongelmista ei olekaan ilmennyt ja oma vointikin on pysynyt hyvänä kautta raskauden. Jänniä päiviä täällä vietellään nyt, sillä laskettu aikakin korjattiin pian klinikan antaman ajan mukaiseksi aivan heinäkuun loppuun (neuvolassa aluksi laskivat jostain syystä lasketun ajan elokuun alkuun, jonka tännekin ehdin ilmoittaa). Toistaiseksi on ollut vain joitakin satunnaisia kivuttomia supistuksia, joten saapa nyt nähdä kumman kuun puolella sieltä lopulta päätetään tulla maailmaan :)

Saigalle suurkiitos, kun tulit kertomaan ajatuksistasi ja tunteistasi hoitojen ja lapsen syntymän jälkeen. Ne kannustavat varmasti suuresti heitä, jotka vasta näitä hoitoja harkitsevat ja meitä odottajiakin. Itsekin olen tosiaankin jo ajat sitten kallistunut sille kannalle, että sehän on vain hieno homma, ettei lapsi niitä ja näitä huonoja piirteitäni ainakaan tule perimään :) Itseäni vielä kiinnostaisi, oletteko olleet hoidoista kuinka avoimia lähipiirillenne kuten isovanhemmille, sedille, tädeille jne.? Vai kerrotteko heillekin lahjasolusta vasta siinä vaiheessa, kun alatte kertoa lapsellekin? Itse näitä vasta pohdiskelen ja toistaiseksi meillä vain tulevat isovanhemmat tietävät hoidoista koko kuvion.

Neppari7 on tainnut kysta-kysymykseensä jostain jo löytää vastauksen, mutta omasta kokemuksestani voin kertoa, että riippuu ilmeisesti ainakin kystan koosta ja ehkä muistakin seikoista, voidaanko hoito tehdä vai siirtyykö hoito kystattomaan kiertoon. Itselläni on hoitohistorian aikana kokemuksia molemmista eli kerran on hoito tehty kystan kanssa ja kerran on kystan vuoksi myös siirretty hoitoa.

Ihanaa kesän jatkoa ja tsemppiä kovasti teille kaikille omiin vaiheisiinne! Palailen taas maisemiin päivittämään omat kuulumiseni, jahka niiden aika on...
 
Kiitos kaikille onnitteluista :)

Onnistuin hetkeksi kadottaa salasanat tänne joten en ole aiemmin päässyt kommentoimaan :D
Tällä hetkellä kadottaisin varmaan päänikin jos se ei ei olisi kropassa kiinni :D

Parisen viikkoa sitten kävin epäuskoisena varhaisultrassa. En vaan mitenkään voinut uskoa että muka kaikki on kunnossa ja oikeasti on joku matkassa mukana. Kun ei oireitakaan kuin vaan väsymystä. Mutta kyllä, sielä sykki sydän <3 Nyt sitten ensimmäistä neuvolaa jännitetään ja odotetaan, mutta ei enää niin epäuskoisena.
Joten kai minut uskaltaa jo plussanneisiin laittaa. Maalisvauva tilauksessa :)

Stemppiä syksyyn ja hoitokiertoihin! Plussatuulia puhaltelen teille
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Ihanaia ultrakuulumisia Onni ja Unelma!

tsägä, kertomisesta: Joku (ehkä täällä) kirjoitti joskus, että ei ehkä ole hyvä kertoa läheisille ennen lasta, koska sitten lapsen ympärillä olevilla on tietoa, jota hänellä itsellään ei ole. Minusta tämä kuulosti järkevältä, uskon että lapsi voi vaistota tällaisia asioita. Siis näin meillä, ajattelimme kertoa ensin lapselle ja sitten vasta muille. Jos on tarpeen. Jotenkin nyt lapsen ollessa olemassa (ja niiiiiiiin ihana!) koko lahjasoluasia tuntuu kovin kaukaiselta, eikä todellakaan ole päällimmäisenä mielessä :)
 
Onnea Onni ja Unelma

Olen menossa Tsekkeihin siirtoon syyskuussa. Sain tänää lääkekalenterin, et missä kohtaa kietoa mikäkin lääke aloitetaan. Siinä oli sitten Lugesteronin kohdalla aloitus 4 päivää ennen siirtoa, mikä ei käy minun järkeeni ollenkaan.
Olen siis käynyt ERA testissä ja se antoi tiedon, että luge pitää aloittaa 123h(+-3h) siirtoa ennen.
Lääkäri itse pyysi minua erassa käymään jotta saadaan tarkistettua oikea ajnkohta, ja silti lugen aloitus on ilmotttu näin.
Hänen mielestään se on ihan oikein, minusta ei.
Voi vattu sanon vaan.
 
Te jotka olette menossa tai olleet ulkomailla hoidoissa, niin mikä ollut syynä siihen? Varmaankin edullisempaa, mutta mietin myös, että olisiko ollut omalla kohdallaninin järkevämpää lähteä ulkomaille vielä tuntemattomampaa solua
 
Hei,
Meillä ainakin oli pää"syynä" ulkomaille lähtemiseen hoitoonpääsyn nopeus ja hinta. Hoito ja lääkkeet edullisemmat kuin jos olisi Suomessa käyty ja pääsi aloittamaan lähes samantien.
Lisäksi mietimme sitä että luovuttajat pysyvät anonyymeinä ja se sopi meidän ajatusmaailmaan paremmin kuin se että luovuttajat selvitettävissä.

Hoidon laatu, ainakin Virossa meidän klinikalla, on yhtä hyvä kuin kotimaassakin ja lääkäri puhui Suomea, niin emme nähneet estettä että miksi ei.

Tsekkejäkin mietimme vaihtoehdoksi viimeisimpään hoitoon, mutta sieltä saatujen sekavien sähköpostien jälkeen päädyimme jälleen Viroon. Muilla hyviä kokemuksia ilmeisesti nimenomaan Tsekeistä, tai siis onnistuneita hoitoja, joten ehkä meille vaan sattui huono asiakaspalvelija..
 
Onnea Onni ja Unelma

Olen menossa Tsekkeihin siirtoon syyskuussa. Sain tänää lääkekalenterin, et missä kohtaa kietoa mikäkin lääke aloitetaan. Siinä oli sitten Lugesteronin kohdalla aloitus 4 päivää ennen siirtoa, mikä ei käy minun järkeeni ollenkaan.
Olen siis käynyt ERA testissä ja se antoi tiedon, että luge pitää aloittaa 123h(+-3h) siirtoa ennen.
Lääkäri itse pyysi minua erassa käymään jotta saadaan tarkistettua oikea ajnkohta, ja silti lugen aloitus on ilmotttu näin.
Hänen mielestään se on ihan oikein, minusta ei.
Voi vattu sanon vaan.

Eikö Luget ole lähinnä tarkoitettu tukemaan alkion kiinnittymistä ja kiinni pysymistä, niin onkohan siitä hyötyä jos aloittaa ne kovinkin aikasin? Kun ne ei esim limakalvon paksuuteen kai vaikuta, vaan se estrogeeni sitä paksuutta säätelee?
Tosin eikai haittaakaan ole Lugeista, joten voithan ne aloittaa silloin aiemmin? :)

Itsekin nappailen oma-aloitteisesti kortisonia, kun jotkut sanovat että siitä apua. Ja kun pieninä annoksina ja ei vuositolkulla :D
 
Hei,
kopioin suoraan yhdestä sähköpostikeskustelusta jonka kävin hoitajan kanssa (laiskuus) : "Regular IVF/ICSI procedure is 1930 € and with donor sperm the price is 2340 € " (+ lääkkeet).
Hoito luovutetetuilla munasoluilla oli 5500€ (sis omat ja luovuttajan lääkkeet).
Nyt 4 luovutettua pakastealkiota oli 2540€ (+lääkkeet). Tämä oli joku erikoistarjous koska heillä muuttuu systeemit eivätkä enää jatkossa tarjoa valmiita pakastealkioita, vaan asiakas valitsee munasolun- ja spermanluovuttajan itse ja alkiot "tehdään" niistä.

Nuo hinnat oli silloin, en tiedä mitä ovat nyt. Noususuunnassa luulen..

Meillä ainakin tuli edullisemmaksi käydä lahden toisella puolella.
Vielä kun ei ole varmuutta että saako edes Kelalta mitään takaisin vai meneekö ihan täysin omasta kukkarosta, niin myös siksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

liityn uuteena ja epätoivoisena keskusteluun. Olen vasta täyttänyt 40 v. Tein pitkään uraa ja oravanpyörässäni kuvittelin, että en edes kaipaa lasta tähän kiireeseen, kunnes biologinen kello alkoi tikittää - liian myöhään. Olen nyt saanut sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta diagnoosiksi ennenaikaiset vaihdevuodet. Omilla munasoluilla ei ole toivoa yrittää lasta. Olen jo itse (ja puolisoni toki myös) hyväksynyt ajatuksen lapsen hankkimisesta lahjoitetuilla munasoluilla, mutta omaisten ja ystävien reaktiot pelottavat ja käytännön tiedon hankkiminen tuntuu tosi vaikealta. Omassa ajatusprosessissa olen päässyt niin pitkälle, että hakeudun ulkomaille hoitoon, koska pelkään tilannetta, jossa lapsen 18 v. syntymäpäivänä selviää luovuttajan olevan naapurin kamala rabiesrouva. Viro on lähellä, mutta kustannuksiltaan vastaa ymmärtääkseni hoitoja Suomessa. Miksi jotkut ovat hakeutuneet Tsekkeihin saakka? Esim. Jenkeissä luovuttajasta saa käsittääkseni nähdäkseen jopa valokuvan ja luovuttajan voi jopa halutessaan tavata. Onko näin missään Euroopassa? Haluaisin itseni oloisen ja näköisen lapsen. Mitä muuta itse ottaisitte huomioon näin prosessin alkuvaiheessa? Niin paljon muitakin kysymyksiä pyörii mielessä, mutta ensimmäisenä arvostaisin apuanne sen suhteen, mistä lähteä hakemaan hoitokontakti ja miksi, ottaen huomioon tuo, että kotikaupungin lahjoittajaa haluan välttää? Tämä on niin järkyttävän kokonaisvaltainen tilanne, että kylmän rationaalinen tiedonhaku tuntuu tosi vaikealta, tai sitten se oikeasti on sitä... Unettomia öitä on takana monia, kuten juuri nyt tämäkin... Ja olenkohan vielä vähän pinnallinen monessa asiassa, kuten tuo itseä muistuttavan jälkikasvun haluaminen.. En koskaan osannut edes kuvitella, että näinkin voi käydä, ja luulen, että kasvamista ja asioiden hyväksymistä ja sulattelua on edessä vielä paljon. Ihanaa, että tällainen tosi supportiivinen ja positiivinen keskustelu kuitenkin löytyi. Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksistanne.
 
Hei Tundra1000! Kuin kuule lukisin omaa kirjoitustani. Olen käynyt läpi tuon saman. Lisäksi, että en ole "ehtinyt" hankkia lapsa uran tekemisen vuoksi, en ole kokenut olevani valmis äidiksi. Heräsimme liian myöhään. Nyt kaiken jälkeen, jossittelen, miten olen vanha kun lapsi on täysi-ikäinen.
 
Ettei tämä menisi liian helposti, niin Synarela aloitti vuodon, joka kesti kaksi päivää ja loppui kuin seinään. Soitin sitten klinikalle, että meneekö hoito nyt pipariksi tämän takia. Ensi viikolla ultra ja katsotaan onnistuuko tuoreilla soluilla siirto vai meneekö lahjoittajan solut pakkaseen ja odotellaan sitten taas seuraavaa kiertoa. Pahinta tässä on tämä odottelu...Päivät kuluu niin hitaasti :/
 
Eikö Luget ole lähinnä tarkoitettu tukemaan alkion kiinnittymistä ja kiinni pysymistä, niin onkohan siitä hyötyä jos aloittaa ne kovinkin aikasin? Kun ne ei esim limakalvon paksuuteen kai vaikuta, vaan se estrogeeni sitä paksuutta säätelee?
Tosin eikai haittaakaan ole Lugeista, joten voithan ne aloittaa silloin aiemmin? :)

Itsekin nappailen oma-aloitteisesti kortisonia, kun jotkut sanovat että siitä apua. Ja kun pieninä annoksina ja ei vuositolkulla :D
Luget vaikuttaa limakalvon paksuuteen ohentavasti ja Era on just se testi millä katsotaan se ihanteellinen aika lugn aloittamiseen. Lääkäri sanoi, että se voi olla jollain jopa tunneista kiinni.
Era testi maksaa yhteensä n900€ joten minusta jotenkin uskomatonta, että käyn kalliissa testin lääkärin kehoituksesta ja siten sooloillaana kuitenkin, niin kuin ei testiä olisi edes tehty.
Eli Lugeista voi myös olla haittaa ja tällaisessa tilanteessa en omin päin lähtisi mitään lääkkeitä ottamaan. Omatoimilääkinnällä voi myötä tehdä hallaa vaikka luulee edesauttavan.
 
Itse olen käynyt Tarttossa ja Brnossa alkioadoptiossa. Meille tämä on ainut mahdollisuus.
Brnosta meille on vastattu aina nopeasti ja jos oikein kiireellistä asiaa niin olemme soittaneen tai jättäneet soittopyynnön. Hoitaja vastaa nopeasti, mutta lääkäri n 1vrk ja nekin useimmiten yöllä.
Tartto lääkäristä en tykkää ja siellä on niin paljon hankalampi mennä siirtoon kun on äärettömän tarkkaa virtsarakon tyyhjyys/täytenäisyys ja siirron jälkee pitää olla ainakin 10 min päästä alaspäin siinä lavitsalla haarat levällään. ☺
Brnossa on ihana henkilökunta ja muutenkin homma hoituu paljon miellyttävämmin ja siirrot onnistunut aina hyvin, sattumatta. Siellä myös näytetään alkiot ennen siirtoa.
Nyt meillä kuitenkin uusi klinikka kun luottolääkärimme vaihtoi paikkaa.
Matka varattu ja toivottavasti nyt sit on meidän vuoro, johan noita epäonnisia siirtoja on takana 7
 
Meillä lahjoittajalla ilmeisesti alkanut lääkitys tällä viikolla. Ensi viikolla olisi punktio ja minun mieheni osuus. Tuoresiirtoon ei päästä eli pakkaseen menee mahdolliset alkiot. Minulla nyt kp24, pidempi kierto odotettavissa, veikkaan 30 pvää. Seuraavaan kiertoon olisi tarkoitus tehdä pas.

Pikkasen kuumottaa kun lahjoittaja ei ole aiemmin luovuttanut, eli ei mitään tietoa tuleeko soluja. Muutenkaan en jotenkin yhtään osaa ajatella että plussa saati vauva saataisiin. 7000e omaa rahaa tässä kiinni, mutta minkäs teet, eihän niitä takeita ole onnistumisen suhteen kenelläkään. Ja tuleepa tämäkin mahdollisuus kokeiltua, ei sitten enää kiikkustuolissa tarvitse jossitella.

Taitaa olla nyt vaan joku puolustusmekanismi päässä päällä, olen pyrkinyt kesän ajan olemaan ajattelematta tulevaa hoitoa. Nyt lueskelemaan ja tutustumaan teihin, jospa sitä innostuisi kirjoittelemaan enemmänkin. Nyt en kiireessä kerkiä kommentoimaan kenellekään, mutta yleisesti tsemppiä kaikille (y)
 
Huomenna olisi ultra.. pelottaa ettei kaikki ole kunnossa. Vatsaa koskee ihan kuin menkat alkaisi . Lisäksi tulee runsasta valkovuotoa.. ensi viikon lopulla pitäisi olla tuoresiirto, mutta miten mulla on taas niin huonot vibat tästä koko hommasta...
 
Kun ei omat munasolut riitä, niin päätimme lähteä luovutetuilla lasta yrittämään. Mutta jos niitä ei tule luovuttajallakaan... kyllä on sekavat ja suorastaan järkyttyneet fiilikset ensi viikon siirtoa ajatellen. Viisi munasolua saadaan luovuttajalta.. ja kuinka moni niistä sitten käyttökelpoiseksi osoittautuu. Kalliiksi tulee tämä touhu jos ei ensimmäisellä onnistuta. Pakkaseen tuskin saadaan ainuttakaan. Hyviä soluja lääkärin mukaan tulossa, ja niin, eihän sitä tarvita kuin se yksi, sillä meille ei enempää lapsia toivotakaan. Mutta silti, tämä kaikki tuntuu niin epätoivoiselta... siirto siis torstaina.
 

Yhteistyössä