Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Hui tulipa epävarma olo, ollaan f:n asiakkaita. Siirto siis ensi kuussa jos kaikki menee hyvin. Ollaan saatu kyllä hyvää palvelua ja mulla on 1 ivf lapsi vuosien takaa samasta paikasta. Enemmän mietin miten minä itse voin vaikuttaa onnistumiseen. Yritän elää terveellisesti ja liikkua paljon. Ruoka on aina maistunut huonosti siinä on haastetta. D vitamiini, rauta ja foolihappo menevät päivittäin. Eilen meinasin saada slaagin kun huomasin apteekissa että raskautta suunnitteleville on omat foolit ja mä oon jotain tavallista vetäny. Herran jestas oikeesti sekoaahan tässä pää ennenku homma on paketissa. Luotan nyt lääkäriin joka sanoi että jos epäilisi hoidon kannattavuutta minulle hän kyllä sen sanoisi. On sen verran arvokasta rahallisesti. Sanoisin että se on herran haltuun jos uskoisin sen niin olevan. Tuskin kuitenkaan. Nyt vain positiivista mielialaa ja itkut sitten jos sen aika koittaa.
 
Ei aukea kuin tilaajille. No vähän mässäily mielessä näyttäs olevan juttu kirjoitettukin. Netty79 tiivisti hienosti asian oikein.
Yksi syy olla tukatta hesaria taas tääkin artikkeli... :’) just mässäilyfiilis mullekin tuli ja sellainen draamanhaku, ja jos toimittaja ei vaivaudu edes termistöä opettelemaan ni tollasen artikkelin voi heittää roskikseen.

Ja facebookissa joku hienorouva tiesi tulla kertomaan kuinka me lahjasoluhoidoissa olevat ollaan nykyajan huoria :D oikeesti mä niin rakastan näitä vanhoja naisia jotka ovat kaikkien alojen asiantuntijoita.
 
Mä en edes vaivaudu lukee tommosta pjaskaa:LOL:... Tässä vaan vahvistuu mielipide siitä kerronko lapsen alkuperää kellekkään...
Tänään aamulla käyt verikokeessa ja tulos tulee mitä luultavammin vasta huomennao_O testi kyllä näyttää edelleen plussaa mutta nää pikku tuhru vuodot kyllä latistaa tunnelmaa(n)

Klinikalla olivat into pinkeenä ja onnittelivat ja minä kuulostin varmaan ihan maani myyneeltä "mitäköhän ne oikeen ajattelee":D:D vuosia tahkonnut hoitoja läpi ja sit kun tulee + niin on ihan apaattinen:unsure:
 
Mä en edes vaivaudu lukee tommosta pjaskaa:LOL:... Tässä vaan vahvistuu mielipide siitä kerronko lapsen alkuperää kellekkään...
Tänään aamulla käyt verikokeessa ja tulos tulee mitä luultavammin vasta huomennao_O testi kyllä näyttää edelleen plussaa mutta nää pikku tuhru vuodot kyllä latistaa tunnelmaa(n)

Klinikalla olivat into pinkeenä ja onnittelivat ja minä kuulostin varmaan ihan maani myyneeltä "mitäköhän ne oikeen ajattelee":D:D vuosia tahkonnut hoitoja läpi ja sit kun tulee + niin on ihan apaattinen:unsure:
Onnea plussasta Pimpula76, usko nyt että totta se on Oliko sinulla mones luovuttaja kyseessä? Ihanaa kuulla että onnistuu ihmisillä nämä hoidot! En edelleenkään tiedä itse mistä ne rahat näihin hoitoihin revin, pieni paikkainen kun olen.
 
Onnea plussasta Pimpula76, usko nyt että totta se on Oliko sinulla mones luovuttaja kyseessä? Ihanaa kuulla että onnistuu ihmisillä nämä hoidot! En edelleenkään tiedä itse mistä ne rahat näihin hoitoihin revin, pieni paikkainen kun olen.
Yksi lahja alkio oli ensin ja nyt sitten toinen lahjasolu luovuttaja toi tämän plussan eli kolmas luovuttaja neljäs siirto
 
Yksi lahja alkio oli ensin ja nyt sitten toinen lahjasolu luovuttaja toi tämän plussan eli kolmas luovuttaja neljäs siirto
Niin ja joo on tää pirun kallista touhuu 7000€ lasku menee huomenna maksuun ja tätä ennen on palanut rahaa kaikkineen liki 30tonnii:cry:... Mutta jos tästä nyt se nyytti kotiin tulee niin lupaan unohtaa hintalapun ja maksan kiltisti lainan lyhennystä :sneaky:
 
Kävin ostamassa Hesarin ja luin jutun. Hämmentävä kirjoitus, jossa vilisi väärät termit. Toivottavasti jokin lapsettomuus klinikka tai muu taho ottaa kirjoitukseen kantaa. Varmasti tämä juttu tuntuu pahalta meistä vanhemmista, nyt hoidoissa olevista tai niitä odottavia, unohtamatta lapsia ja nuoria joita tämä asia koskettaa. Tuskin tämä kirjoitus lahjoittajiakaan ilahduttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: nyuu ja FridaHelmi
Kävin ostamassa Hesarin ja luin jutun. Hämmentävä kirjoitus, jossa vilisi väärät termit. Toivottavasti jokin lapsettomuus klinikka tai muu taho ottaa kirjoitukseen kantaa. Varmasti tämä juttu tuntuu pahalta meistä vanhemmista, nyt hoidoissa olevista tai niitä odottavia, unohtamatta lapsia ja nuoria joita tämä asia koskettaa. Tuskin tämä kirjoitus lahjoittajiakaan ilahduttaa.
Mulla kävi myös ikävästi mielessä, että tämä kirjoitus karkoittaa ne viimeisetkin lahjoittajat Toivottavasti ei. Vähän voisi toimittajatkin ajatella näitä asioita ennen kuin kirjoittavat näitä.
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Kävin ostamassa Hesarin ja luin jutun. Hämmentävä kirjoitus, jossa vilisi väärät termit. Toivottavasti jokin lapsettomuus klinikka tai muu taho ottaa kirjoitukseen kantaa. Varmasti tämä juttu tuntuu pahalta meistä vanhemmista, nyt hoidoissa olevista tai niitä odottavia, unohtamatta lapsia ja nuoria joita tämä asia koskettaa. Tuskin tämä kirjoitus lahjoittajiakaan ilahduttaa.
Just näin. Puhuin just töissä ihmisten kanssa joita tää ei mitenkään suoranaisesti kosketa, ni kaikki sanoivat et viimeinen niitti luovutukselle kun pelottaa jos koko suku tulee kissojen ja koirien kanssa perään hiillostamaan ja oikeen etsimällä etsimään luovuttajaa et saatais ”iloinen perhetapaaminen”. Kun ei ne ole mitään vanhempia lapsille!!

Tekis mieli laittaa hesarille palautetta et tosi törkeää tällanen pientä ihmiseyhmää kohtaan. :/ mut liekö auttais yhtään mitään.
 
@Rusakkonen

Voimia Sinulle paljon! Jokainen pettymys on kyllä näissä kuvioissa liikaa.

Muistaakseni kerroit, että sinulla on selvät sävelet seuraavaan siirtoon? Olen kovasti ihaillut tarmokkuuttasi; täällä on tarmo kovin vähissä.
Mun on pakko ihailla teitä kaikkia täällä et ootte niin fiksun, vahvan ja tarmokkaan oloisia :D mulla kuitenkin ”vaan” kaksi ivf:ää takana ja ”vaan” vajaa kolme vuotta lapsettomuutta, ja oon ihan murskana, palasina ja masentunut. Niin tosiaan hurjat rispektit teille et ootte pärjännyt ja toivoa riittää <3
 
Netty79, juu kallista lystiä tämä on! Me ollaan rajattu, että yksi hoitosarja käydään vain läpi, eli paranee toivoa, että saadaan hyvä luovuttaja! En ole vielä edes selvittänyt, mistä saan rahat, säästöjä ei ole ja mies työtön. Mutta niin pakottava tämä tarve on, että jotenkin on rahaksi muututtava :)

Sakariina, hienoa, että saitte toisen luovuttajan ja hyvä fiilis :)

Pimpula76, lämpimät onnittelut plussasta <3

Rusakkoselle pahoittelut täälläkin puolella.
 
Olen miettinyt kuinka onnekkaita ollaan ylipäänsä siitä että meillä on edes jonkin näköiset mahdollisuudet rahoittaa nämä öky kalliit hoidot.

En voi edes kuvitella kuinka pahalta heistä joilla ei oikeesti ole varaa näihin hoitoihin tuntuu:(

Luottotiedottomuus on niin nykypäivää ja ilman puhdasta nimeä et saa edes lainaa ja siis tietysti ymmärrän jos raha asiansa on syystä tai toisesta mokannut niin ei sitä luottoa irtoa,minä jos kuka sen helvetin olen elänyt no oppirahat on isoilla koroilla maksettu takas ja nimi "puhdistettu"

Näitä ihmisä on PALJON joilla ei jää edes mahdollisuutta yrittää lasta vaan sikisi että rahaa ei ole:cry:
 
  • Tykkää
Reactions: Sakariina
Olen miettinyt kuinka onnekkaita ollaan ylipäänsä siitä että meillä on edes jonkin näköiset mahdollisuudet rahoittaa nämä öky kalliit hoidot.

En voi edes kuvitella kuinka pahalta heistä joilla ei oikeesti ole varaa näihin hoitoihin tuntuu:(

Luottotiedottomuus on niin nykypäivää ja ilman puhdasta nimeä et saa edes lainaa ja siis tietysti ymmärrän jos raha asiansa on syystä tai toisesta mokannut niin ei sitä luottoa irtoa,minä jos kuka sen helvetin olen elänyt no oppirahat on isoilla koroilla maksettu takas ja nimi "puhdistettu"

Näitä ihmisä on PALJON joilla ei jää edes mahdollisuutta yrittää lasta vaan sikisi että rahaa ei ole:cry:
Niinpä Pahalta tuntuu kun tiedän etten montaa kertaa pysty yrittämään. Tuntuu tosi epäreilulta että raha määrittää kuka saa lapsen. Onkohan sinne HUSiin millä aikataululla tulossa hoidot, oliko sulla @Sakariina jotain tietoa asiasta? Vai onko niissäkin joku ikäraja?
 
Kiinnostais tietää mitenkä sitä hoituu luovuttajien hankkiminen yms julkisella puolella. Ja mitä "etua" sitten ois mennä yksityiselle, muutakun tietty sit jos ikäraja on vedetty johonkin ni sitä vanhemmille. Mut kuitenkin jonottamaan joutuu yksityiselläkin.

Mut tosiaan tää rahakysymys on tosi ikävä :( Kuten aikasemminkin sanoin mä oon kuitenkin kaikesta epäonnesta huolimatta onnekas että meillä on varaa edes harkita näitä hoitoja. Mut kyllä se lovi tuntuu syvälle jos vauvaa ei saa ja tili tyhjenee... Ihana ja tasa-arvoa lisäävä juttu jos nää lahjasoluhoidot saadaan myös julkisen tervweydenhuollon piiriin.

@Sakariina Tsemppiä nyt teille hurjasti kaikkeen <3 Tosi kurjaa ettei elämä oo sua kohdellut hyvin :( Itelläkin ollu tosi paljon kaikkea ikävää elämässä, ja tää toivoton lapsettomuusdiagnoosi vielä musersi entistä enemmän, ettei tämäKÄÄN asia voinut sitten mennä niinkuin kaikilla muilla...

@Pimpula76 Siis palaan vielä tohon artikkeliin ja siihen kun sanoit et vahvistaa vaan epäilyksiä et kandeeko kertoa. Itelle tuli ihan sama fiilis. Vaikka tuolla nyt suurin osa kommentoijista on ollu yllättävän fiksuja, niin just tollaset ahdasmieliset ihmiset joita tuokin yksi tuolla edustaa voi pilata paljonkin. En mä tahtoisi että mua tai sitä mahdollista lahjasolulasta syytetään olemassaolosta ja valinnoista. Ja toi raamattuun vetoaminen... Hohhoijaa, oon niin kyllästynyt tohon et oma ahdasmielisyys ja huono käytös perustellaan raamatulla. Mä uskoisinen enemmänkin siihen kohtaan missä sanotaan "tulkaa ja täyttäkää maa" kuin jonkun pirkko-peruskristityn saarnaamiseen huoruudesta :D

Mut kyllähän tollanen pahoittaa mielen :(
 
Ihanan vilkasta keskustelua täällä :)!

@Rusakkonen Onpa ikävää ettei tärpännyt nytkään... Toivottavasti et ole aivan murtunut, on tosi rankkaa kohdata näitä pettymyksiä.

@nyuu Ymmärrän hyvin että tulee siitä Hs:n jutusta ja sen kommenteista fiilis ettei lahjasolusta halua kertoa. Itsellä sama fiilis. Menee kauan ennen kuin näihin lahjasoluhoitoihin osataan suhtautua arkikeskusteluissa asiallisesti. Hyvä kun laitoit Hs:lle palautetta!

@Netty79 Käsittääkseni lahja-alkiohoidot on huomattavasti halvempia kuin lahjamunasoluhoidot.

@karhuemo75 Älä anna sen lehtijutun masentaa :).

Ja kaikki muut: On tosi kiva lukea kommenttejanne, jatketaan samaan malliin. Tsemppiä joka mökkiin!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kiitos vastauksestasi Fridahelmi! Olen niin untuvikko täällä, että ehkä kyselen ihan perusjuttuja.. Mutta jos ne ovat huomattavasti edullisempia niin miksei niitä käytetä useammin? Onko onnistumisprosentti jotenkin huonompi vai onko niihin kauheat jonot? Kiitos kaikille kun olette vastailleet ❤Olette ihania ja vahvoja naisia kaikki! Toivon, että me kaikki saadaan vielä se oma vauva ❤
 
Vielä tuohon Hs:n juttuun palatakseni: Vanhemmuus ja geneettinen perimä pitäisi näissä lahjasukusoluhoidoissa ja niihin liittyvässä yhteiskunnallisessa keskustelussa pitää täysin erillään. Lahjoittaja ei ole sukusolunsa lahjoitettuaan enää missään kytköksessä syntyvään lapseen, sillä eihän koko lasta olisi ilman sitä kantavaa naista ja miestä, vanhempia.

Jos mulla olisi nyt vaikka 10-vuotias lahjasolulapsi niin tuollaiset Hs:n jutut olisivat omiaan lisäämään (virheellistä) käsitystä, että lapsen biologinen vanhempi on jossain toisaalla, etsintäretken takana, vähän kuin sadussa. Kaveritkin ehkä alkaisi kysellä niin että aiotkos sinä etsiä (luovuttaja) isäsi/äitisi.

Ymmärrän Suomen lainsäädännön lähtökohdan, että lapsella on oikeus tietää alkuperänsä. Täsmälleen samasta syystä, lasta suojellakseen, Viron lainsäädännössä luovuttajat pysyvät anonyymeinä sillä ajateltiin, että lapselle on parempi että hänellä on vain yhdet vanhemmat. Tästä syystä itsekin valitsin anonyymiluovuttajan. Nykysukututkimus-dna-testeillä saa seikkaperäistä tietoa perimästään, jos se joskus alkaa lasta kiinnostaa. (Heh, ja niillehän myös tuo HS:n juttu rakentui :-D).
 

Yhteistyössä