Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Ps. Niillä dna-testeillä saa siis selville paljon muutakin ja tulevaisuudessa vielä varmaan lisää. Nyt jo voi selvittää taipumustaan geneettisiin sairauksiin ja saada selville mistä päin maailmaa oma geeniperimä on kotoisin, monen sadan ja tuhannen vuoden perspektiivissä.
 
Kiitos vastauksestasi Fridahelmi! Olen niin untuvikko täällä, että ehkä kyselen ihan perusjuttuja.. Mutta jos ne ovat huomattavasti edullisempia niin miksei niitä käytetä useammin? Onko onnistumisprosentti jotenkin huonompi vai onko niihin kauheat jonot? Kiitos kaikille kun olette vastailleet ❤Olette ihania ja vahvoja naisia kaikki! Toivon, että me kaikki saadaan vielä se oma vauva ❤
Ne on lapsettomuus hoidoista ylijääneitä alkioita joita lahjoittaja syystä tsi toisesta ei enään itse tarvitse ja antaa ne pois muiden käyttöön, niitä on vähän saatavilla ja jonkun verran heikommat % tulla raskaaksi kun lahjojitetuilla munasoluilla (ei lapsettomuutta taustalla lahjoittajalla)...
 
En nahnyt, missa kohtaa HS:n jutussa puhuttiin joistain nykyajan huorista? Jos oli kommenteissa, niin onkohan poistettu. Who cares, mutta kuulosti ihan hullulta. Eika tuollaisilla ignoramus-kommenteilla todellakaan mitaan tekemista siis kristittyna tassa maailmassa elamisen kanssa.

En kylla itse asiassa yhtaan välitä, mita joku huolii ajatella yhtaan mistaan. Sen verran elamankokemusta, ettei paljon toisten hullut mielipiteet kiinnosta.

Kunhan vain sen vauvan saisi joskus.

Sovittiin laakarin kanssa, etta jatkan viela laakitysta joitakin paivia, etta tulee todella varmuus suuntaan tai toiseen. Kun minusta vain niin tuntuu, etta tulos taytyy olla vaarin. Vielakaan ei vuotoa ja ‘paikat’ samoin ‘kovat’ kuin raskaana ikaan. Eli joitakin paivia viela jatkan kuitenkin ja sitten pitaa paattaa, mita seuraavaksi. Alkioita meilla kylla on, ja ideoitakin, mutta on niin monta asiaa, joista voitaisiin valita seuraavaksi, etta mita tehdaan. Joku tassa kyseli, etta tiedetaanko me sen syy, ettei ole onnistunut - no ei tietenkaan tiedeta, muuten me se korjattaisiin. Mutta joko pidan tauon ja pudotan painoa, otan ERA-testin uudestaan, taikka sitten laitan sisaan talla eraa viela yhden alkion ennen uusia askeleita.
 
Toivon todella, että jokin klinikka tai asiaan vihkiytynyt asiantuntija ottaisi Hesarin juttuun kantaa. Myöskään täällä käytävä keskustelu ei ole kovinkaan rohkaisevaa. Puhutaan kadonneista sukulaisista yms. Eihän se nyt ihan noin mene. Itse sen verran herkillä, että ironia ei uppoa. Minulla uuden vauvan äitinä identiteetti jonkin verran hukassa ja huomaan, ettei tämä palstailu sitä ainakaan vahvista.

Jokainen tehkööt niinkuin haluaa kertomisen suhteen. Itse kerron koska se tuntuu oikealle. Toisesta se voi kuitenkin tuntua väärältä.

Oliko Nyuu laittanut palautetta Hesariin, jos näin oli niin sille hatun nosto.

Rusakkoselle kovasti voimia <3
 
@karhuemo75 Mäkin toivon, että joku asiantuntija vastaisi HS:n lehtijuttuun julkisesti.

Noissa kertomisasioissa ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua, kaikki riippuu aina perheen kokonaistilanteesta ja vain perheenjäsenet itse tietävät sen. Musta oli tosi hyvä ja rohkeaa, että teit niin kuin koit oikeaksi.

Mä halusin vaan tuoda esiin sitäkin näkökulmaa, että millaisia perusteluja liittyy siihen, että ei kerro asiasta (kuin lapselle itselleen, sitten joskus myöhemmin). Toisenlaisessa perhetilanteessa valitsisin toisin, kenties.

Kyllä sä vielä löydät oman äiti-identiteettisi uuden tulokkaan kanssa, ja perässä tullaan :).
 
@karhuemo75 hei voi ei! Onko jotain miten saatas keskustelusta sulle ei-niin-ahdistavaa? :( saako kysyä mikä vauvan kanssa olossa ahdistaa? Mitä ajatuksia liittyen lahjasolutaustaan? Voimia sinne <3

Mä laitoin palautetta, kerron kyl vastataanko mitään! Yllättävän positiivista keskustelua syntyi tonne hesarin faceseinälle, ihana huomata miten moni kuitenkin seisoo meidän lahjasoluilijoiden takana <3 vähän tietty pelkäsin et tollasiin kommentointi on pään työntämistä giljotiiniin mutta parista kusipäästä huolimatta jäi ihan hyvä fiilis :)

Ja se huorittelu oli käynnissä siis siinä facekeskustelusta hesarin sivuilla, itse jutussa ei sentään sellaisiin sfääreihin menty! Sitten oisin kyl jo linjoja pitkin mennyt toimitukseen :D
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Ihmisillä on niin kummallisia mielipiteitä ja kirjo on laaja, ei niistä kannata välittää. On minuakin luokattu milloin milläkin asialla, mm. ruokakaupassa mies sanoi, etten saisi ostaa voita, kun olen niin lihava! Olin nuori ja itkin koko päivän asiasta. Nyt ikää jo 45-vuotta ja kilometrejä sen verran, että olisin osannut piikittelijälle vastata jotankin terävää.

Monet minun ystävistäni ovat kyseenalaistaneet tarpeeni tulla vielä äidiksi, kun olen tämän ikäinen ja taustalla uupumusta ja toistuva masennus. Tämä on kuitenkin minun ja mieheni elämä, ja olen onnistunut hyvin nykyisten lasteni äitinä.

Yksi kaveri oli sitä mieltä, että ollaan liian köyhiä saamaan neljäs lapsi! Tämä oli jo ihan huipputyperä kommentti. Ei näistä voi kuin tehdä johtopäätökset ja valita kenen kanssa aikaansa viettää :) Osa ymmärtää kaipuuni ja kannustaa ja tukee, se tuntuu hyvältä.

Itse ihmettelen, mikä tarve ihmisillä ja jopa läheisillä on puuttua toisten valintoihin!

Mutta onnea teille, joilla on jo prosessi hyvällä mallilla (raskaus käynnissä tai nyytti kainalossa) ja teille muille, jotka vasta vaiheessa. Itse odotan kovasti tulevaa raskautta :) Oli se luovuttajamunasolusta vai luomusti alkunsa saanut, ei mitään väliä! Paitsi taloudellisesti :)
 
Hei, taidan kipuilla vielä tämän vanhemmuus asian kanssa. Täytyy sanoa etten olisi uskonut tämän olevan näin vaikea asia. Hesarin juttu sattui itselle vaikeaan ajankohtaan ja purin ärtymystäni tänne. Älkää nyt ihmeessä lakatko kirjoittelemista tänne.

Pimpulakin hienosti plussannut. Toivotaan, että pysyy mukana sen yhdeksän kuukautta <3
 
  • Tykkää
Reactions: Sakariina
Minä en ole vielä oikeestaan osannu/uskaltanut miettiä aihetta että olen tullut raskaaksi lahjasolulla.ensin pitää sisäistää tämä alkanut raskaus.en tiedä kuinka erilailla tulen asiaa ajattelemaan kun minulla on kuusi omilla sukusolulla saatua lasta,aika näyttää sen ja olen ihan varma että aihetta tulee pohdittua monelta kantilta ja hyvä niin se kuuluu asiaan "luulisin" minua jo helpottaa tieto että luovuttaja on saman pituinen kun minä ja sama silmienväri ja hiusten nämä asiat toki on hyvin hyvin pikkumaisia näin isossa asiassa.
Edellinen luovuttaja oli 10cm minua lyhyempi ja ruskea silmäinen ja hiuksetkin oli eri väriset mutta en hetkeäkään epäröinyt kun hänen solujaan tarjottiin meille ajattelin IHANAA ruskea silmäinen vauva...
 
Onnea valtavasti @Pimpula76 :) Ja @karhuemo75 toivon sinulle nyt kovasti teflonia pintaan, jotta saisit nuo mistään mitään tietämättömien puheet ja termit valumaan kuin vesi hanhen selästä. Hesarin FB kommentointikin oli sitä luokkaa että itseä lähinnä huvitti ne jeesustelut siellä. :LOL: Onneksi älykkäät ihmiset ymmärtävät mitä isällä ja äidillä tarkoitetaan ja muilla ja niillä muiden mielipiteillä ei mitään väliä, eiks niin?(y)

Itsellä ollut tänään taas mieliala vaihtelevasti parempi, mutta huomaan murehtivani asioita vähintään joka toinen tunti. Pyörittelen päässä mm. mitä jos mulla onkin jotain vikaa kohdussa ja lahjasoluhoidotkaan ei auta... Voiko kohtua jotenkin etukäteen tutkia? Muuta kuin ERA testillä?
Kai tässä vaan päivä kerrallaan on mentävä ja katsottava mitä tulee.
 
Moikka kaikille!
Olin täällä aktiivisena joskus 2015/2016, kun kävimme Virossa lapsettomuushoidoissa, luovutetuilla muniksilla. Kaksi siirrettiin, raskauduin, mutta meni kesken. Mulla vikaa omissa munasoluissa (raskaudun mutta menee kesken alkuunsa), ja pakosti jossain muuallakin, koska luovutetutkin meni kesken. Koskaan mitään vikaa ei ole mistään löytynyt. Nyt Viron lääkärimme haluaa että menen sinne verikokeille jossa katsotaan kaikki mahdollinen, immunologiaa ym. Menemme ensi maanantaina sinne. Ensi kuussa pitäisi mennä siirtoon, ensimmäinen pakastetun alkion siirto. Toivotaan että joku vika löytyy, johon voisi ottaa lääkettä ja raskaus jatkuisi loppuun asti (y) Turhauttavia, satuttavia keskenmenoja jo vuodesta 2005, joten olisi mahtavaa vihdoin saada oma tuhiseva vauvantuoksuinen käärö syliin :love:

Oliko joku menossa siirtoon lähiaikoina?
 
Hei @Ramiina ja muut, jotka olette olleet Virossa. Mitka ovat olleet kokemuksenne? Ja milla klinikoilla olette olleet? Kiinnostaa kovasti, koska tietenkin saattaa tulla sekin mahdollisuus eteen, jos vuoden-parin sisaan ei onnistu. Minkalaista on ollut asiantuntemus, kielitaito, palvelu ja hygieniataso? Ja tuo immunologia kiinnostaa minua kovasti; olisi kiinnostavaa kuulla, minkalaisia testeja suunnitellaan. Itse olen ottanut hyytymistekija- ja lipiditesteja seka tappajasolutesteja. Mitaan muuta erityista ei tullut esille kuin etta fibrinogeeni oli hiukan koholla ja epailen tata ylipainoani syyksi (sen kanssa olenkin tehnyt ja teen toita!).
 
@Netty79 - minakin olen noita miettinyt, voihan kohdun toki ultrata ja tahystaa ja minultakin on poistettu sielta se yksi ainoa polyyppi, joka siella oli. Mutta sitten on niita kohdun limakalvon tulehduksia yms. Arvelisin, etta sellaiset jotenkin oireilisivat, ettei ihan oireettomina piilisi, mutta olisi hyva tietaa lisaa. Amerikassahan on noita reproductive immunologist:eja, kuuluisia kuten Dr Braverman, Dr Toth ja Dr Kwak-Kim, Facebookissa on hyvia ryhmia, joista oppii lisaa.
 
Moikka kaikille!
Olin täällä aktiivisena joskus 2015/2016, kun kävimme Virossa lapsettomuushoidoissa, luovutetuilla muniksilla. Kaksi siirrettiin, raskauduin, mutta meni kesken. Mulla vikaa omissa munasoluissa (raskaudun mutta menee kesken alkuunsa), ja pakosti jossain muuallakin, koska luovutetutkin meni kesken. Koskaan mitään vikaa ei ole mistään löytynyt. Nyt Viron lääkärimme haluaa että menen sinne verikokeille jossa katsotaan kaikki mahdollinen, immunologiaa ym. Menemme ensi maanantaina sinne. Ensi kuussa pitäisi mennä siirtoon, ensimmäinen pakastetun alkion siirto. Toivotaan että joku vika löytyy, johon voisi ottaa lääkettä ja raskaus jatkuisi loppuun asti (y) Turhauttavia, satuttavia keskenmenoja jo vuodesta 2005, joten olisi mahtavaa vihdoin saada oma tuhiseva vauvantuoksuinen käärö syliin :love:

Oliko joku menossa siirtoon lähiaikoina?
Meillä siirto marraskuussa. Samoja mietteitä onko kohdussa kuitenkin jotain vikaa vaikka lääkäri vakuutti että se on täydellinen ja kuin suoraan oppikirjasta. Ei sitä ole kuin ultrattu. Tsemppiä sinulle :)
 
Omasta puolestani pyydän anteeksi jos olen omilla sanomisilla jokun mielen pahoittanut:( se ei ole suinkaan ollut tarkoitus minulla vaan on välillä vähän "räväkkä" kirjoitus tyyli.
En viitannut täällä käytyyn keskusteluun, vaan siihen Hesarin juttuun ja kommentointiin (halusin tarkentaa, ettei jäänyt väärinkäsitystä).
 
  • Tykkää
Reactions: Pimpula76
Hei @Ramiina ja muut, jotka olette olleet Virossa. Mitka ovat olleet kokemuksenne? Ja milla klinikoilla olette olleet? Kiinnostaa kovasti, koska tietenkin saattaa tulla sekin mahdollisuus eteen, jos vuoden-parin sisaan ei onnistu. Minkalaista on ollut asiantuntemus, kielitaito, palvelu ja hygieniataso? Ja tuo immunologia kiinnostaa minua kovasti; olisi kiinnostavaa kuulla, minkalaisia testeja suunnitellaan. Itse olen ottanut hyytymistekija- ja lipiditesteja seka tappajasolutesteja. Mitaan muuta erityista ei tullut esille kuin etta fibrinogeeni oli hiukan koholla ja epailen tata ylipainoani syyksi (sen kanssa olenkin tehnyt ja teen toita!).
Ollaan Tarttossa, Elite kliinik. Ihan asiantuntevaa on ollut kaikki viestit ja hoito, ehkä vähän "kylmää" palvelua. Minua hoisi venäläinen naislääkäri joka oli jotenkin tosi kylmä, vähän niin kuin hoidetaan tämä asia nyt vaan ja heippa. Mutta ei sen väliä, kunhan tulos on haluttu.
On siisti paikka. Osa puhuu englantia, kuten johtaja, lääkäri Andrei S. Heillä on myös suomenkielinen nainen jonka kanssa viestittelen sähköpostitse. En tiedä varmaksi mitä kaikkia testejä otetaan, mutta joukossa sellaisia joita ei siis Suomessa labrajärjestelmässä ole. Voin kertoa kun tulen takaisin ja tiedän paremmin.
 

Yhteistyössä