Lutkamarssi Turussa

"Lutkamarssi" valtaa Turun elokuussa - Kotimaa - Turun Sanomat

- Slut Walkissa eli ”lutkamarssissa” on kyse naisten kyllästymisestä siihen, että niin tuomioistuimissa, mediassa kuin viranomaisten puheissakin väkivalta vieritetään kerta toisensa jälkeen uhrin syyksi. Protestin viesti on, ettei naista saa raiskata pukeutui tai käyttäytyi hän kuinka hyvänsä. -

Hyvä juttu mutta mikä minua ärsyttää 'nykyfeminismissä' ja nuoren sukupolven tasa-arvo tietoisissa ihmisissä on se että he jostain syystä kuvittelevat olevansa tasa-arvoa koskevan muutoksen etulinjassa ja että ilman heitä muutosta ei tapahtuisi.

Todellisuudessa he ovat saaneet kaiken valmiina eivätkä ole joutuneet tekemään juuri mitään tasa-arvoisen suomen edestä mikä on aikamoinen kontrasti nyky feministin ajatukseen siitä että he asuvat sovinistien luvatussa maassa ja joutuvat verissäpäin tappelemaan tasa-arvoisesta kohtelusta.

Ihanko oikeasti he kuvittelevat että suomalaiset tarvitsevat valaisua koskien sitä että naisen vaatetuksesta huolimatta hänen raiskaaminen ei ole 'suotavaa' ?

Itse koen tälläiset mielenosoitukset ja huomion herättämisen loukkaavana ja suomalaista yhteiskuntaa halventavana.
 
"alma"
Mä pidän tätä lutkamarssia vähän hassuna juttuna. Eihän se, että neuvotaan olemaan provosoimatta, tarkoita sitä, että se raiskaus olisi uhrin syy.
Ihan samalla tavalla sanotaan esim. turistille, että älä levittee rahojasi pimeällä kujalla kännissä, tai voit tulla ryöstetyksi. Jos turisti tekeeniin, niin kyllähän se ryöstö edelleen on rikos, vaikka sitä turistia vähän tyhmänä moni pitääkin.
Ehkä vähän sekava sepistus, mutta ehkä ajatus selviää.
 
?
[QUOTE="alma";24131611]Mä pidän tätä lutkamarssia vähän hassuna juttuna. Eihän se, että neuvotaan olemaan provosoimatta, tarkoita sitä, että se raiskaus olisi uhrin syy.
Ihan samalla tavalla sanotaan esim. turistille, että älä levittee rahojasi pimeällä kujalla kännissä, tai voit tulla ryöstetyksi. Jos turisti tekeeniin, niin kyllähän se ryöstö edelleen on rikos, vaikka sitä turistia vähän tyhmänä moni pitääkin.
Ehkä vähän sekava sepistus, mutta ehkä ajatus selviää.[/QUOTE]

? tykkäsi tästä
 
vierass
[QUOTE="alma";24131611]Mä pidän tätä lutkamarssia vähän hassuna juttuna. Eihän se, että neuvotaan olemaan provosoimatta, tarkoita sitä, että se raiskaus olisi uhrin syy.
Ihan samalla tavalla sanotaan esim. turistille, että älä levittee rahojasi pimeällä kujalla kännissä, tai voit tulla ryöstetyksi. Jos turisti tekeeniin, niin kyllähän se ryöstö edelleen on rikos, vaikka sitä turistia vähän tyhmänä moni pitääkin.
Ehkä vähän sekava sepistus, mutta ehkä ajatus selviää.[/QUOTE]

Neuvotaan olematta provosoimatta? Että sun mielestä esim paljastavasti pukeutuminen on provosoimista raiskaukseen? Eli naiset täälläkin vaan hunnut naamalle ja kaavut päälle?
 
dfdf
Narutoppi ja sortsit tai minihame ei ole provosoimista, vaan kuuluu ihan normaalipukeutumiseen. Käsittämätöntä, että täällä pitäisi kohta alkaa myös pukeutua kaapuun, kun jotkut ääliöt katsovat oikeudekseen raiskailla naisia.
 
Mun mielestä nuo marssit ovat hyviä ja kiinnittävät huomiota aiheelliseen asiaan. Kyllä vielä nykyäänkin Suomessa törmää ajatteluun jos joku raiskataan "no mitäs piti sellaisia vaatteita", mikä on mielestäni ihan uskomatonta! Oikeasti herää kysymys mihin sitten pitäisi vetää raja pukeutumisessa ettei uhria voitaisi siitä syyllistää, burkhaan? Mutta mites kun islamistisissa maissakin tapahtuu raiskauksia? Voiko olla että kyse ei olekaan välttämättä uhrin vaatetuksesta, vaan siitä että sillä raiskaajalla on päässä jotain vikaa ja raiskaa tilaisuuden tullen, oli naisella päällä mitä tahansa.

On totta että aikaisempien sukupolvien naiset ovat tehneet paljon työtä tasa-arvon suhteen ja saaneet aikaan hienoja asioita kuten naisten äänioikeuden ja muitakin laillisia oikeuksia. Nykypäivän feministeillä on työtä vielä ihmisten yleisten asenteiden muuttamissa.
 
Viimeksi muokattu:
Maijaa
Narutoppi ja sortsit tai minihame ei ole provosoimista, vaan kuuluu ihan normaalipukeutumiseen. Käsittämätöntä, että täällä pitäisi kohta alkaa myös pukeutua kaapuun, kun jotkut ääliöt katsovat oikeudekseen raiskailla naisia.
Ei varmasti tarkoittanut kaapuja :D Eihän topissa, shortseissa, minihameissa, yms tavallisissa vaatteissa mitään ihmeellistä olekkaan. Minä ainakin käsittäisin asian niin, että kun tuolla juoksentelee viikonloppuisin kaupungilla nuoria tyttöjä alusvaatteisillaan, tyyliin ladygagga pelkässä korsetissa ja sukkahousuissa. Se on jo melko provosoivaa. Mutta ei tietenkään itse rikos ole uhrin vika.

Suurimmassa riskiryhmässä taivatat olla nuo teinit, kun ihan kettuuttaan pukeutuvat miten sattuu, ja kuulemma "olis aika siistii ku joku hottis uros tulis ottaa, daa"....... Puutteita kotikasvatuksessa?
 
Ei varmasti tarkoittanut kaapuja :D Eihän topissa, shortseissa, minihameissa, yms tavallisissa vaatteissa mitään ihmeellistä olekkaan. Minä ainakin käsittäisin asian niin, että kun tuolla juoksentelee viikonloppuisin kaupungilla nuoria tyttöjä alusvaatteisillaan, tyyliin ladygagga pelkässä korsetissa ja sukkahousuissa. Se on jo melko provosoivaa. Mutta ei tietenkään itse rikos ole uhrin vika.

Suurimmassa riskiryhmässä taivatat olla nuo teinit, kun ihan kettuuttaan pukeutuvat miten sattuu, ja kuulemma "olis aika siistii ku joku hottis uros tulis ottaa, daa"....... Puutteita kotikasvatuksessa?
Näen asian niin että vaikka uhri kävelisi kadulla alasti, ei sitä saisi pitää lieventävänä asianhaarana.
 
Neuvotaan olematta provosoimatta? Että sun mielestä esim paljastavasti pukeutuminen on provosoimista raiskaukseen? Eli naiset täälläkin vaan hunnut naamalle ja kaavut päälle?
No mun mielestä jos levittelee kännissä rahojaan rautatieasemalla ja joutuu taskuvarkaan uhriksi, oma tyhmyys on näytellyt arpaa. Sama kuin jos on umpitunnelissa ja pukeutunut ilolinnuksi, ja kävelee neljältä yöllä Kaisaniemen puiston läpi. Uhri on edelleen uhri, ja se rikoksentekijä on edelleen syyllinen, mutta ei se mitään seksismiä ole, että kehottaa ihmisiä omalla käytöksellään pienentämään rikoksen uhriksi joutumisen riskiä.

Kummallista tuo nykyinen "ei saa syyllistää uhria" -huutelu silloinkin, kun mistään syyllistämisestä ei ole kyse, vaan ihan terveestä järjenkäytöstä.
 
dfdf
No mun mielestä jos levittelee kännissä rahojaan rautatieasemalla ja joutuu taskuvarkaan uhriksi, oma tyhmyys on näytellyt arpaa. Sama kuin jos on umpitunnelissa ja pukeutunut ilolinnuksi, ja kävelee neljältä yöllä Kaisaniemen puiston läpi. Uhri on edelleen uhri, ja se rikoksentekijä on edelleen syyllinen, mutta ei se mitään seksismiä ole, että kehottaa ihmisiä omalla käytöksellään pienentämään rikoksen uhriksi joutumisen riskiä.

Kummallista tuo nykyinen "ei saa syyllistää uhria" -huutelu silloinkin, kun mistään syyllistämisestä ei ole kyse, vaan ihan terveestä järjenkäytöstä.
Entä jos kävelee normivaatteissa Kaisaniemen puiston läpi yöllä?
 
Ei lieventävänä asianhaarana tietenkään, mutta itse voi kuitenkin asiaan jonkinverran vaikuttaa
Tämä on asia missä itse ajattelen hirmu mustavalkoisesti. Varsinkin kun monesti raiskaaja raiskaa oli uhrilla päällä mitä tahansa. Eli kyse ei ole niinkään uhrin vaatetuksesta, vaan enemmän raiskaajan psyykkeestä.

Tietenkin todennäköisyys raiskaukseen varmasti kasvaa jos kävelee myöhään yksin hämyisässä paikassa, jossa on vähän muita ihmisiä. Mutta.. onko silloinkaan loppujenlopuksi kyse siitä mitä uhrilla on ollut päällänsä vai onko se ollut asiaan vaikuttamaton seikka?

Surullinen tosiasia on myös se, että aina raiskaaja ei ole mikään tuntematon puskissa piilotteleva pervo, vaan se saattaa olla jopa uhrilleen tuttu henkilö.
 
"mmm"
"Lutkamarssi" valtaa Turun elokuussa - Kotimaa - Turun Sanomat

- Slut Walkissa eli ”lutkamarssissa” on kyse naisten kyllästymisestä siihen, että niin tuomioistuimissa, mediassa kuin viranomaisten puheissakin väkivalta vieritetään kerta toisensa jälkeen uhrin syyksi. Protestin viesti on, ettei naista saa raiskata pukeutui tai käyttäytyi hän kuinka hyvänsä. -

Hyvä juttu mutta mikä minua ärsyttää 'nykyfeminismissä' ja nuoren sukupolven tasa-arvo tietoisissa ihmisissä on se että he jostain syystä kuvittelevat olevansa tasa-arvoa koskevan muutoksen etulinjassa ja että ilman heitä muutosta ei tapahtuisi.

Todellisuudessa he ovat saaneet kaiken valmiina eivätkä ole joutuneet tekemään juuri mitään tasa-arvoisen suomen edestä mikä on aikamoinen kontrasti nyky feministin ajatukseen siitä että he asuvat sovinistien luvatussa maassa ja joutuvat verissäpäin tappelemaan tasa-arvoisesta kohtelusta.

Ihanko oikeasti he kuvittelevat että suomalaiset tarvitsevat valaisua koskien sitä että naisen vaatetuksesta huolimatta hänen raiskaaminen ei ole 'suotavaa' ?

Itse koen tälläiset mielenosoitukset ja huomion herättämisen loukkaavana ja suomalaista yhteiskuntaa halventavana.
Viestiketjun aloittaja esittää liudan yleistyksiä nk. nykyfeministeistä ja ehkä yleisemmin myös nuorista naisista. Uskaltaudun heittämään villin arvaukseni, että kirjoittaja on keski-ikäinen/ keski-ikää lähestyvä mies, jolla tuskin on kovin paljon kokemuksia elämästä nuorena naisena tämän hetken maailmassa. Jos kirjoittaja on nainen, on hän taas yksi surullinen esimerkki niistä naisita, jotka halveksuvat/ häpeävät omaa sukupuoltaan.

Itse olen yksiselitteisesti sitä mieltä, että kenellä tahansa täytyy olla oikeus pukeutua kuten haluaa, ilman pelkoa siitä, että joutuu seksuaalisen hyväksikäytön/ häirinnän uhriksi.
Uskoisin, että lutkaideologian taustalla on myös muita intressejä kuin provosoivan pukeutumisen puolustaminen. Ilmeisesti suurelle osalle miehistä on yhä mahdotonta kuvitella minkälaista on toimia työelämässä (etenkin miesvaltaisilla työpaikoilla), liikkua kaupungilla ilta aikaan tai käydä koulua, jossa seksuaalinen häirintä on arkipäivää tai ei ole muuten opettajien hallinnassa. Suomi ei taatusti ole pahimmasta päästä maailman epätasa-arvoisia maita listattaessa. Siitä huolimatta myös täällä pidetään usein itsestäänselvyytenä sitä, että naisen/ tytön on syytä pitää huolta siitä, ettei vaan "anna väärää kuvaa itsestään". Jos maine sattuu menemään, voi seurauksena olla koulu- tai työpaikkakiusaaminen, huorittelu ja näkymättömään häpeäpaluun ripustaminen.

Vaikuttaa siltä, että kaikesta suvaitsevaisuudestaan huolimatta myös Suomi on yhä paikoitellen aikamoista häpeän, asioiden vakan alla pitämisen ja hyssyttelyn takapajulaa.
Aika lailla samassa jamassa ollaan mm. alkoholismiin ja perheväkivaltaan liittyvissä asenteissa.

Jos joku pahastuu siitä, että mielenilmausta kutsutaan lutkamarssiksi, niin keskustelkoot sellaisen naisen kanssa, joka on lapsesta saakka joutunut kuulemaan lutkittelua, huorittelua ja muuta alentavaa kielenkäyttöä arkipäivässään ja ilman omaa syytään.
 

Yhteistyössä