Maalämpö vaakavetokeruuputkella...kuinka paljon pihaa vaatii?

Noh... eipäs sitä miestä nyt näykään joten laitan sulle linkin mitä itse löysin asiasta.

"IVT-pintamaalämpö Pintamaalämpö on tehokas ratkaisu silloin, kun tontti on sen verran suurempi että putkistolle on tilaa. Putkisto kaivetaan maahan noin metrin syvyyteen.
Yleensä putkisto vaatii noin 250 - 400 neliömetriä tonttialaa. IVT-pintamaalämpöä käyttää kymmenisentuhatta tyytyväistä omakotiasujaa ympäri koko Ruotsin. Taitavat kaivajat ja asentajat varmistavat, että muutostyöt tontilla jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Pintamaalämpö ei vaikuta kasvullisuuteen. "


http://www.matris.composer.fi/articles/591/

Siis minähän en näistä mitään tiedä mutta veikkasin vaan että tarkoitit tuollaista :whistle: :D

Käsken miehen kuitenkin vielä vastata tähän. Tänään tai viimeistään huomenna =)
 
jopjop ei tullu kalaa =(. Lämpöputkistoa ei kannata laittaa ihan summassa, vaan se kannattaa mitoittaa jollain laitevalmistajalla. erilaiset laitteistot vaatii eripituisen keruupiirin. myös maan laatu vaikutaa piirien pituuteen. joskus aikoinaan käytettiin metri / kuutio laskentaa ja se oli sinnepäin. putkisto asennetaan metrin syvyyteen +- 10cm. putkien väli toisiinsa nähden pitää olla n 120cm. tilapäisesti voi olla lähempänäkin, mutta alle metriä väli ei saa olla...saattaa alkaa jäätämään. Rakennuksia ei mielelään piirin päälle koska jos tulee jokin ongelma piirissä se on vaikeasti huollettavissa, lisäksi maa rakennuksen alla joko jäätyy syvempään koska lumipeite on ohut. jos putkisto menee esim tien alitse on se eristettävä. Alue missä putkisto sijaitsee on rauhoitettava mahd. hyvin talveksi ettei routa mene liian syvälle ja jäädytä putkistoa.

t.ursuksen ukko
 
Niin kiitoksia vastauksesta.

Vielä mietityttää noi istutukset....voiko tälle lämpöputkisto alueelle laittaa puita? Olis toiveena istuttaa hedelmäpuita (omena, kirsikka jne.), mutta onnistuuko vai tuhoaako juuristo putkea? Ja jos puiden istutus ei onnistu, mitä muuta sinne ei voi istuttaa? =)
 
Hei!
Tuosta minun laittamasta linkistä löytyy yhteystiedot. Soita ihmeessä sinne =)
Tällä viikolla mun miehellä on sen verran kiirusta töissä ettei varmaan kerkeä tähän palstalle vastaamaan.
Ellei sit joku toinen tietäväinen vastaa ;)
 
Meil on vaakavetokeruuputket ja on varmaan huonosti asennettu,kun joka vuosi maa "routii" putkien kohdalta kuopalle.Tai sit kohoaa,en tiedä meneekö putket siinä mihin tulee monttu vai siinä väleissä.Ei olla itse rakennettu tätä taloa.Joka vuosi täytyy tasottaa maata.Olen tehnyt perennapenkin (kohopenkin) lämpöputkien päälle. Ja erilaisia pensaita olen istuttanut,jotta saisin tuon epätasaisen nurmikon peitettyä---
 

Yhteistyössä