Maaliskuun Muruset 2012 *MAALISKUUSSA*

sipsuselle paljon onnea pienestä tytöstä!:flower:
täällä arki menee mukavasti pojun kaa, välillä on vähän kiukkusempia päiviä masuvaivojen takia, mut se on ku korviketta syö... sitä myös menee poika on päälle pari viikkoa ja korviketta menee jo desi kerralla, välillä haluaa vähän lisää päälle. jos imetys olis lähtenyt käyntiin nii tissit olis koetuksella.:O

kastajaispäivä on varattu, 21.4, pitää alkaa suunnittelee niitä, tulee taas kivasti porukkaa silloin ainakin parisen kymmentä...

jälkivuodon kanssa tuskailen, pari kertaa jo näyttänyt et loppuis mut sit yhtäkkiä alkaakin taas vuotelee vähän enemmän... rasittavaa, sais jo loppua kokonaan.

paljon jaksamisia loppu kärvistelijöille! ja ihania kevät päiviä kaikille!

pepper ja veeti-herra.
 
Heippa!

Tänään on ylimääräinen käynti neuvolassa, kun paineet nousi korkeiksi ja aamulla oli todella paha, oksettava olo ja yön ravasin ripulilla. Lisäksi on huimannut ja neuvolantäti oli sit niin huolissaan että halus mut siellä käymään ja sanoi että pitää varautua siihen että lähettää mut äitipolille neuvolan jälkeen. Kääk.
Mä en ehkä olisi sittenkään vielä valmis vauvan syntymään joten toivottavasti eivät vielä ala käynnistelemään...Saas nährä kuinka ämmän käy :)

olive rv 39+6
 
itelläni käynnistysaika maanantaille 42+0, tai en tiä käynnistävätkö edes heti, mutta aika kuitenkin. toivoisin tosin ettei tartteisii käynnistää, luonnollisen syntymän puolesta olisin ennemmin. mutta jos ei tule niin eihän se oma vika sitten ole :/
viime yönä tuli RUNSAASTI (anteeksi tämä yksityiskohtainen sepostus) limaa, ei verta vaan ihan kirkasta limaa. limatulppa voinee tulla noinkin, ettei aina ole kiinteä klöntti. supisteli myös kahdesta viiteen yöllä, pääosin 7min välein. sitten loppui. nyt supistelee harvakseltaan, enemmän tosin tuntuu painetta kuin kipua.

41+4
 
Täällä kans yhtenä kappaleena viel, ja panta senku kirenee.. :/ 40+3. Jotaki tuntemuksia ollut. Harjoitussuppareita, vihlontaa ja painetta, muttei sen enempää. Täälläki on kaikkea kokeiltu saunaa, siivoamista, seksii, pyöräilyä, lenkkiä ja kaikkea :D mut ei mitäää....! Voi tätä odottamista, ja pitäis olla kärsivällinen, ei oo kyllä yhtään mun juttu, tekisin mitä vaa et sais jo nyytin ja oman kropan takas......!! aika norsu olo alkaa olee.

Mistähän muute johtuu et mun toinen kämmen (oikea), etenkin sormet on koko ajan puuduksissa, sillai pistelee iha jatkuvasti? Niis ei edes oo näkyvästi mitää turvotusta. outoa. Kellään muulla samanlaista oiretta?

tunturihilla - LA 12.3. - LKS
desire_ - LA 15.3. - NKL
ItäHki - LA 16.3. - KÄT
Milani - LA 18.3 - 1 - TYKS
Epa_88 - LA 19.3. - TYKS
mine88 - LA 20.3. - KYS
olive10 - LA 23.3. - SatKs
Batman - LA 24.3.
nitta - LA 27.3. - NKL
5uvi - LA 20.3 - SEKS
 
Millä ehkäisyllä muuten meinaatte jatkaa tarkastuksien jälkeen, Meil vasta 8 viikon jälkeen tarkastus synnytyksen jälkeen. Herrajuma miten kauan pitäis jonku kortsun kans säätää :D:D vai uskaltaako luottaa imetyksen "ehkäisytehoon". Kuin teil synnyttäjil muute kroppa palautunu synnytyksestä, ja etenkin se alapää? =D Onko seksiä voinu ajatella edes? :D
 
Viimeksi muokattu:
Heipat pitkästä aikaa! Ei paljon ehdi koneella istua enää, on tää vauva-arki vähän hektistä... =) Synnytyskertomusta ajattelin kirjoitella:

29.2. (rv 38+1) oli supistelua koko päivän silloin tällöin, alkaneet jo edellisenä iltana ja nyt jatkuivat harvakseltaan. Samoin limatulppaa irtoili. Koska alkoi näyttää siltä että kohta saattaa tulla lähtö, pesin äkkiä vauvalle vaatteita ja muutenkin aloin valmistella lähtemistä. Illalla menin nukkumaan kymmenen aikoihin ja heräsin supistuksiin kahdeltatoista. Nyt niitä tuli jo kovempina, ja nousin ylös mittaamaan niitä kellosta. Supistukset tulivat tasaisesti 7 minuutin välein. Katselin digiboksilta good wifea ja mietin, koska herätän miehen että ehtisi edes vähän nukkua.

Kolmen aikaan olo alkoi olla jo suht tukala ja hrätin miehen ja sanoin että voitaisiin lähteä. Puoli neljältä lähdettiin ajelemaan sairaalalle, perillä oltiin vähän ennen neljää. Kätilö otti vastaan ja kertoi lattavansa puoleksi tunniksi "käyrälle". Tuntui ikuisuudelta se puoli tuntia... Lopulta tuli katsomaan miten on edistynyt, ja kohdunsuu olikin jo 5 cm auki. Puoli viideltä siirryttiin synnytyssaliin.

Kätilö kysyi kivunlievityksestä ja kerroin haluavani epiduraalin. Hetken päästä hän tuli kertomaan, että anestesiatyypit on kaikki varattuja, kokeiltaisiinko ensin kohdunkaulan puudutetta. Se laitettiin, ja pahin kipu hellitti n. reiluksi puoleksi tunniksi. Ilokaasua kokeilin myös, siitä oli vähän apua.

Puoli seitsemältä mies joutui lähtemään töihin, ja vähän sen jälkeen kätilö totesi että kaikki alkaa olla ponnistusta vaille valmista, jokin "reuna" enää oli tiellä niin ettei kunnolla voinut ponnistaa. Tuossa vaiheessa ei siis ollut enää mitään puudutuksia, ja kipu oli melkoinen.. Puoli kahdeksalta vaihtui kätilö, uuden kätilön mukana tuli opiskelija ja lisäksi huoneessa pyöri jo lastenhoitajakin. Ponnistusvaihe on vähän sumua, kipu oli tosi kova ja kätilö huijasi aina ponnistamaan "kerran vielä"... Tuntui että niitä kertoja oli vaikka kuinka monta. Lopulta kuitenkin klo 7.38 poika syntyi ja huusi heti täysillä. :) Mitään ei revennyt, istukka irtosi yhdellä nykäisyllä ja kaikki oli niin kuin pitääkin.

Mies tuli takaisin yhdeksän aikoihin kun oltiin vielä salissa, sai pojan kenguruhoitoon, mä kävin sillä välin suihkussa ja sain aamupalaa. 11 aikoihin mies jatkoi töitä ja me siirryttiin osastolle, jossa oltiin 2 vuorokautta ja kotiuduttiin sitten hyvissä voimissa.

Kaiken kaikkiaan siis varmaan helppo synnytys, tuo epiduraalin puuttuminen jäi vaan harmittamaan. Esikoisesta se oli ja ponnistusvaihe silloin oli täysin kivuton.

Nyt arki alkaa jo vähitellen rutinoitua. Syömisen kanssa on ollut ongelmia ja näyttää siltä, että imetys tyssää mulla taas tähän, mutta toisaalta neuvolassakin kiellettiin ottamasta siitä stressiä ja muistutettiin että korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia.

Voikaa hyvin!

Imoen & "Mantti" 3 vko 1 pvä
 
Voi Imoen, onnea ihan hurjasti pikkuisesta!!:heart: En tiedä muistatko minua, mutta kirjoiteltiin tuolla "pidempään yrittäneiden"- ketjussa pitkän aikaa yhdessä! :)

Ja tunturihilla, olet tuttu samasta ketjusta, aivan ihanaa että teilläkin lopulta tärppäsi!! :heart: Tsemppiä ja onnea synnytykseen, kohta pieni pallero on sylissäsi!! :)

Vaniljainen ja Elli 6kk :heart:
 
Käynnistyksestä sen verran, että se taitaa vaihdella aikalailla sairaaloiden välillä milloin lähtevät siihen puuhaan. Mullakin tuo "maaginen" v.42 rajapyykki menis aprillipäivänä, joka siis sunnuntai, mutta sen takia pääsenkin perjantaina eli v.41+5 käynnistykseen jos ei mitään ennen sitä tapahdu.

Hyvät leidit, huomaan, että täällä on muillakin aika tukala olo. Ja toivottomaltahan tää tuntuu. Ei mitään tietoa, ettäkö tulppa lähtisi irtoamaan itsestään. Mä olen laittanut kännykän äänettömälle enkä vastaa enää ollenkaan kun näen joidenkin nimet ruudussa... sieltä kun vaan kuitenkin kysellään "joko joko". Nämä ovatkin sitten ovelasti alkaneet soittelemaan vanhemilleni ja muille läheisille..ja heilläkin alkaa pikkuhiljaa mennä hermot. Ihan niin kuin ei muistaisi kertoa sitten kun lapsi on syntynyt... voi Geesus sentään! :whistle:

mine88: Kiitokset vaan listastasta tänne keskelle ketjua! Kiva nähdä vähän yhteenvetona keitä meitä vielä on odottelemassa.. tietää ainakin ettei yksin hakkaa päätään seinään tän asian kanssa.



40+5 ...eikä toivoakaan mistään synnytyksestä...
 
Täällä myös imetyksen kanssa vaikeuksia ja korviketta menee päivittäin. Muuten meillä menee kivasti, mitä nyt vähän tytöllä vatsaa vääntää. Toivottavasti ei tulisi yhtä kovia vatsavaivoja kuin esikoisella oli. Onneksi sekin helpottaa useimmiten kun on selvitty kolme ekaa kuukautta. Riittämättömyyden tunne vaivaa kun en ehdi olla 100% läsnä molemmille lapsille.

Kovasti tsemppiä vielä kasassa oleville! Se oman vuoron odotteleminen on kyllä hermoja raastavaa.

Sipsunen & pikkusisko 4vrk
 
Täällä ei tietääkseni hevillä käynnistetä, itselläni kolmas muksu antoi odotuttaa itseään rv.42+0 eikä olisi oksitosiinia silloinkaan alettu antamaan ellei olisi vihertävää lapsivettä alkanut tihkua. Olin tuolloin käynyt kahdessa yliaikatarkistuksessa rv.41+3 ja 41+5 ja toisella kertaa jo suorastaan anelin eikö voitaisi käynnistellä johon lääkäri sanoi että niin kauan kuin kaikki on ok vauvalla eikä minulla verenpainetta tms. niin seurataan vaan 2vrk välein. Minkäänlaista takarajaa ei annettu, sanoi vain sitten akupunktiota antava kätilö tuolla käynnillä että myöhin hänen tietämänsä synnytys ollut 43+ että eiköhän se ala olla sellainen takaraja ettei istukka enää kestä. HOHHOIJAA!!! En kyllä ymmärrä miksi pitää käynnistystä niin pantata että ehtii ongelmia ilmaantua ja sitten onkin hätä jo. Kuten tuo oma ylimennyt odotuskin päätyi hätäsektioon :( Nyt kun ei mitään oloja että tämäkään syntyisi omin neuvoin, alkanut palata mieleen tuo kauhu tuolloin..täytyy puhua asiasta jos yliaikatarkistukseen saakka tässä joutuu. Ai niin, minulle saa lisätä tuohon listaan sairaalaksi LS, ellei tosiaan yli mene, silloin taidan muuttaa synnäriksi Jorvin jotta lastensairaala olisi lähellä myös.

Batsy 39+6

ps.tänään TAAS sitä hemskatin kyselyä kaikkialla, meni hermot niin että kailotin isoon ääneen eskarin pihalla miten inhasti hankaa päällään alapäätäni niin että meinaa pissat tulla housuun mutta ei edes mitään eritteitä ala valua. Meni ainakin pari naista hiljaiseksi!!
 
Batman: Olen kuullut yhdestä synnytyksestä joka käynnistettiin v.43+4 ja sehän jo on niin myöhään kylläkin, että itseäni ainakin hirvityttäisi! Ihmettelen myös miksi sitä käynnistelyä pihdataan monessa paikassa. Tottahan se on, että paras aina jos oma kroppa hoitaa homman kotiin, mutta kyllä jos viikkoja alkaa olla toi 42+0 olisi syytä varata aika käynnistykseen. Ei se lapsi tai äiti nimittäin sen valmiimaksi tule tuosta odottelusta. Vaarannetaan vaan lapsen henki ja äidin hyvinvointi kun liikaa odotellaan.

Mutta joo, toivotaan ettei meitä vielä kasassa olevia tarvitse käynnistää, vaan keksisivät pikkuiset itse mistä se luukku maailmaan avautuu.. ja mahd. pian, tänk juu! =)


Olen tänään siivoillut ahkerasti taas. Mullehan toi siivoaminen ei enää mitään suppareita edes saa aikaan. Tulinen ruoka ja seksikään ei täällä vaikuta millään tavalla. Huomenna toivotaan auringonpaistetta niin, että vois taas käydä vähän kävelyllä ja saada niitä kunnon supisteluja.

Ihanaa illanjatkoa ja hyviä öitä jokaiselle!! :hug:
 
Huh mikä yö. Ei suinkaan minkään supistelujen takia vaan kokeilin minäkin tulista ruokaa jota lappasin viideltä alkuillasta ja nukkumaan menin kymmeneltä vain herätäkseni jumalattomaan takaisinvirtaukseen, olin oikeasti tukehtua omaan oksennukseeni!! Tulinen ruoka ryhtyi siis virtaamaan noin vain ulos unissani, heräsin kamalaan tunteeseen että oksennan ja samantien vetäisin henkeä jolloin jo ruokasula oli virrannut suuhun. Onneksi sain lisää oksentamalla(ehdin vessaan hoiperrella) keuhkoputkenkin lopulta tyhjäksi. KAMALA kokemus!! Mullahan on ollut vuodenvaihteesta saakka ensin hurjaa närästystä ja nyt viimeisen kuukauden tuota refluksia, varsinkin jos syön jotain ennen nukkumaanmenoa, mutta ei ole tavis-sapuska tuollaista aiheuttanut vaikka normaalistikin syödään 4-5 maissa ruoka. Eli ei kiitos minulle tulisia ruokia enää!! Tänäänkin vielä yskittänyt ja kurkkua polttelee kun ehti virrata niin ylös ruuat. YÖK!!
Minäkin oon yrittänyt normaalikonsteja suppareiden aiheuttamiseksi, rajumpaa liikuntaa, siivousta,saunaa, seksiä, nännien hipelöintiä ja nilkkojen akupisteiden hieromista(itseasiassa jo mustelmat noissa pisteissä) ilman mitään tuntemuksia. Tänään ajattelinkin pitää aivan lepopäivän vaihteeksi, en YRITÄ mitään. Jospa sitten yllättäisi? Hah, toiveajattelua :/

Batsy 40+0
 
Batman: Mulla kans tulinen ruoka vaan närästyttää ja yrittää tulla ylökautta ulos. Ei siis niin hyvä käynnistyskeino. Tuota närästystä nimenomaan ollutkin aika paljon koko raskauden ajan ihan sieltä alkuviikoilta. Kamalinta alussa oli se, että mulle apteekissa täti väitti etten siihen mitään heiltä "saa" ostaa. Eli ihan oikeasti kun kysyin neuvoa esitti ensiks, ettei mulla voi edes olla närästystä niin alussa raskautta... ihan niinku mä en itse tietäisi mitä närästys on! Ja sitten vielä sanoi ettei yksikään närästyslääke sovi raskaana oleville. Olin kuullut kyl neuvolassa, että Rennietä vois ihan surutta syödä siihen vaivaan, mutta minkäs teet kun apteekintäti ei suostu myymään vaan sanoo, että varantaa lapsen hengen.

Nyt olen jälkikäteen ajatellutkin lompsia kyseiseen apteekkiin lastenvaunujen kanssa ja ojentaa tiskille esitteen Renniestä jossa selvästi sanotaan, että se soveltuu myös raskaana oleville. Saavat sitten kouluttaa henkilökuntansa vähän paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Närästyttää tuollainen tietämättömyys ja harhaanjohtaminen! Yäk!
 
Aamuyöstä heräilin ku pöksyt iha märät, ajattelin et ei tää varmaan lapsivettä oo ja menin sit takas nukkuu viel.. herätessä taas sama juttu. Mut oli sellaista limaista vuotoa, ja jatkuu edelleen. Voiskohan olla vaa limatulppaa?? vielä ei supistele mitenkää erirtyisemmin. Soittelin jo synnärille, et mitämitä, mut kehottivat vaa seurailee viel ja jos tihkuttelu jatkuu nii tulla näytille. Nyt täs sitte arvon koska olis aika mennä. Vuoto kuitenkin sellasta runsasta vetistä limaa.... JOSKO TÄNÄÄ???
 
Lapsivettähän voi tihkua pitkäänkin.. toi limanen vuoto kyl viittaisi siihen, että tulppa olisi irtoamassa. Tieteen mukaan tarvitaan väh. 3 satsia spermaa tuonne, jotta alkaa ärsyttämään kohdunkaulaa ja limatulppa hajoaa. Mut se siis tieteellisin testein todettu, joten ei tuo mikään absoluuttinen totuus ole asiasta.

Toivotaan tosiaan, että jotain on tapahtumassa siellä päin! *pidetään peukkuja*
 
Olen tänä iltana ollut ihan, että "nyt se sieltä varmaan lähtee tulemaan", mutta miestä rauhoitellakseni sanonut koko ajan, että ei se vielä maailmaan ole tupsahtamassa. On kyl aika tukala olo kun supistaa, on viiltäviä kipuja alapäässä, rintoja/nännejä polttelee, on kamala nälkä ja samalla haluais vaan nukkua.

Nyt tässä sit keskellä yötä (jee, pääsin kerrankin todistamaan kesäaikaan siirtymistä virallisesti!) yritän itselleni jotain ruokaa kokkailla... jospa tuo masu rauhoittuisi sitten ja saisi vähän nukuttua. Vauva kyl painaa päällään niin kipeästi tonne alas, että on ihmeen vahvat kalvot jos ei tuosta puhkea. Kävin saunomassakin illalla, mutta se vaan lopetti kaiken supistelun... mulla siis noi "3 S:ää" taitaa siis enemminkin rauhoittaa kroppaa kuin provosoida sitä toimintaan. :D

Tänään nukutaan pitkälle iltapäivään JOS saan nukuttua. Ja illalla pitäis lähteä kyläilemään vielä. Ihanaa kun on tätä äippälomaa eikä niin väliä koska sitä nukkuu, syö tai tekee mitäkin jos edes tekee.

v.41+0 kuittaan kuitenkin alkaneeksi... viimeistä viikkoa viedään anyway! :heart:
 
Mäkin oon aina samalla lailla, et ei tässä nyt vielä mitään, ja samalla toivon, et alkais oikeesti jo... Yöt on kyllä niin tuskaa, kun tunnin välein saa käydä vessassa ja jotenkin toi vauva painautuu niin ylös kylkiluiden alle et sattuu aivan tajuttomasti. Pitääköhän sitä siirtyy nukkumaan istuma asentoon?...
Oon niin kypsä jo tähän, soittelin jo äippäpolin päivystykeen ja haikaranpesään, mut kun ei ole mitään " näennäisä" vaivoja tai vuotoja niin toivottivat vaan voimia viime metreille...huomenna saan kuulemma soittaa yliaikaiskontrollia, joten näillä mennään..argggg
Voisi tuo vauva nyt itse tajuta lähteä syntymään tähän maailmaan :)

Iso tsemppi kaikille meille vielä!
Itähki, coco. 41+2
 
heippa!
olen ollut lähes koko raskauden ajan vain sivusta seuraaja ja lukenut kyllä kovasti juttujanne :) täällä myös edelleen odotellaan vauvan tuloa. Eilen kävin jo äippäpolilla varmistelemassa tihkuuko lapsivettä mutta oli vain vetistä limaa. supistuksia piirtyi kovasti ja osa oi kuulemma erittäin komeitakin mutta kaulaa jäljellä ja kohdunsuu vain sormelle auki. Olisi kuitenkin jättänyt seurantaan mutta halusin mieluummin kotin odottelemaan. ja taas täältä herättiin

ilman oloja :/ kyllä rupeaa ressaamaan.. noo eiköhän se sieltä tule!
onnittelut kaikille vauvan saaneille <3 meidän tyttö se vaan antaa odotuttaa itseään.. :)

jansku-89 ja tylleröinen 39+5
 
Onnea Hille pojasta :flower:

Synnytys tosiaan voi alkaa ihan puskista. Itsellä ei ollut mitään varsinaisia ennakoivia merkkejä vaan vedet meni aivan yllättäen. Vauva kyllä mylläsi ja puski päivällä alakertaa niin etten meinannut kahvilareissulta auton kyytiin päästä, mutta laitoin sen juuri syömäni jäätelöannoksen piikkiin. Luulen, että omalla kohdallani eniten auttoi ihan vaan rentoutuminen. Mulla ei siivoukset ynnämuut tuntuneet missään. Tuona päivänä kun synnytys käynnistyi, niin olin ottanut ihan rennosti ja koittanut saada neuvolan terkan kehoituksesta ajatukset ihan muualle. Tiedä sitten oliko vaan sattumaa vai mitä :)

Viime yö nukuttiin hyvin vain kahdella herätyksellä ja kyllä on ihan toinen olo. Synnytys yö meni tietenkin valvoessa, sairaalassa en saanut oikein nukutuksi ja kotona kaksi ekaa yötä olivat vähän levottomia, joten nyt olo on kuin olisi ollut lomalla. Toivottavasti tämä trendi jatkuu. Tyttö rauhoittui hyvin kun laitoin kapaloon nukkumaan.

Jaksamista viime metreillä odottelijoille!

Sipsunen & pikkusisko 6vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sunniee ja cherrrye
Heipä hei kaikki :wave:

Tosiaan aamulla heräsin ja vedet meni nyt on pitkin aamua tiputellu aika runsaastikkin, supistelemaankin on nyt ruennut ! Tulin vain päivittämään, että nyt vissiin parin päivän sisään viimeistään on odotettavissa, että pikku mies tulee maailmaan :heart:

Tämä päivä oli ensimmäinen laskettu aika, mutta sitä tosiaan siirettiin 2pvällä :)

Nittta & poitsu 39+5 :heart:
 
Jassoo, NITTTAkin päässyt tositoimiin..Taidan siis jäädä viimeiseksi jakaantumattomaksi pikkuhiljaa:headwall:
Ei niin MITÄÄN, ei kerrassaan minkäänlaista tuntemusta. Niinhän se synnytys voi toki puskista alkaa yllättäen mutta omalla kohdallani se tuskin pätee, ellei vedet mene yhtäkkiä jolloin tietäisi että pikkuhiljaa käynnistettäisi. Miksi, voi miksi minä olen niin epäonnistunut naisena ettei elimistöni kehitä supistuksia itsekseen!!

Batsy 40+1
 

Yhteistyössä