**Maaliskuun murut 2014** tammikuussa <3

Mira, se saattaa hyvinkin johtua niistä pakaroista. Lähihoitajan työssä mulla oli jatkuvasti selkä kipee ja työterveyslääkäri "löysi" ongelman ja se oli justiinsa pakaroissa ja sieltä alhaalta lähtee jotkut pitkät suorat lihakset jotka menee ylös asti, jotka nekin oli mulla jumissa, niin että pääkin oli aina kipeä. Muut lääkärit väitti aina ettei voi olla yhteydessä selkä ja pää kivut, mutta tämä yks lääkäri oli asiaan perehtynyt. Jouduin jatkuvasti syömään panacodia ja buranaa aina pari viikkoa kerrallaan kun mikään muu ei auttanu että pystyin töissä olemaan, silläpä jätinkin lähihoitajan hommat. Jospa ne venyttelyt sulla auttaisi. Auttoi ne mullakin sitten kun sain fysioterapiasta tarpeeksi hyvät ohjeet.

Miten muuten teillä on nuo talvitakki hommelit? Oon tässä pähkäillyt jo useamman viikon. Kun kallista takkia ei viitsisi 1-2 kuukauden takia ostaa, niin jos ostais käytettynä isomman takin. Vaan kun kirppareilta ei löydy niin pitäis tilata torista tms. Riittäiskö se yhtä numeroa isompi takki vai pitäiskö olla kahta numeroa isompi? Housut mulla on jo nyt kahta numeroa isommat mut onhan se takki mallista riippuen väljempi kuitenkin. Kyllä osaa olla hankalaa.

Söin eilen suklaata vähän enemmän niin heti pomppas verensokerit tänä aamuna, huh. On se uskottava etten saa suklaata syödä kuin sen 1-2 palaa päivässä.

Tofferiina 30+3
 
30+0 Jee :D Nyt ehkä alkaa vauvan tulo tuntua vähän todellisemmalta. Äitiyslomakin alkaa jo tässä kuussa (varhennettuna) vaikka ei sillä hirveästi ole merkitystä kuin rahan kannalta, 1v3kk ja enskuussa 3v täyttävän kanssa tuskin kovin lomailulta tuntuu :)

Liitoskipuja ei vieläkään ole, kestää kävellä pidempääkin kävelylenkkiä eikä tunnu mitään. Eikä supistuksen supistusta, kuten ei edellisissäkään ole ollut ennen synnytystä.

Seksin harrastaminen menee kuin ennenkin, yleensä 1-2xvko. Ennen esikoista kyllä oli melkein jokapäiväistä, oi niitä aikoja, mutta kyllä nuo muksut välillä vie mehut, ei ole lastenhoitoapua saatavilla koskaan ja omaa/yhteistä aikaa vain iltaisin pari tuntia (eikä tunnu nyt jaksavan edes valvoa sitäkään) niin välillä mieluummin vaan istuu sohvalla tv:n ääressä tekemättä mitään :D Oon kyllä ollut tosi väsynyt, vaikka saisin nukuttua hyvin (no harvemmin enää nyt) niin väsyttää silti paljon.

Mulla tuo talvitakki on sellanen missä on 2 vetoketjua ja toisen olen avannut alhaalta jonkun matkaa ylöspäin ja ommellut siihen käsin toppakankaasta kolmion mallisen palasen mahan kohdalle että se mahtuu päälle, helppo purkaa sitten raskauden jälkeen.

Toppahousut mulla on ihan normaalikokoiset, vetskari vaan auki ja henkselit kun ei muuten pysy ylhäällä. Takki on sen verran pidempi että ei näy et vetskari on auki. Eikä maha palellu :)

saraheinä 30+0 :heart:
 
Takista ja vaatteista yleensä itse löysin syksyllä kirppikseltä muutamalla eurolla HM:n parkan, yhtä kokoa isomman mikä nyt on just passeli. Toivoa sopii että menee kiinni synnytykseen asti, taikka sit joudun äipän takkikaapille :D Muutenkin oon kirppiksiltä hamstrannu semmosia löysiä tunikoja ja paitoja, jotka menee mamma-leggingsien ja -housujen kanssa. Oon sitä vartalotyyppiä, että omat housut ja leggingsit piti vaihtaa mamma-malliin melkein heti plussauksen jälkeen, painaa niin ikävästi masua. Ja toi masu kun muutenkin on niin alhaalla.

Meillä seksi tuntuu lähinnä musta inhottavalta, eikä nii aktiivisia ollakkaa, en vaan saa sitä samaa fiilistä tuon röllykän kanssa, ja kun koskee jos vähänkin väärä asento niin onhan se ankeeta illasta toiseen samassa asennossa jyystää.. :D

Esikosta on tarvikkeita onneks jäljellä suht hyvin, ainoo mitkä pitäis hommata nii uus rintapumppu ni entinen oli ihan karmea tapaus, sitteri ja sitten juurikin ne pikkuvauva-jutut, mini-vaipat ja kosteuspyyhkeet sun muut härpäkkeet. Niin ja hoitotaso ja lipasto vauvan vaatteille kun säilytystila ei meillä oikein riitä. Plus opin esikosta etten enää ala särkemään selkääni ja sängyllä ym. vaippaa vaihtamaan, niin hommataan se hoitotaso pinniksen päälle.

Babytwo 31+3
 
mimatsuu, ei täällä ainakaan pääse mihinkään erityisiin lisätutkimuksiin vaikka raskausdiabetes olisikin. Ellei kotimittailuissa arvot pauku toistuvasti yli, lähete synnytystapa-arvioon tehdään neuvolassa rv 35 ja sairaalaan ajan saa noin rv 37 paikkeilla. Siinä vaiheessa katsotaan koko ja jos on valtava, aletaan miettiä sektiota ja ellei, veikkaillaan syntymäpainoa ja mittaillaan mahtuisiko alakautta. Valvonnan puute alkoi heti radi-diagnoosin jälkeen huolettaa joten pyysin pelkopolille lähetteen ja sen sainkin. Tosin saattaa olla että ainoa hyöty on päästä juttelemaan kätilön kanssa, ainakin neuvolasta meinasivat että ensimmäinen tapaaminen on kätilön kanssa eli lääkäriä en edes näe ja toista ei ehdi välttämättä ennen kokoarviota tulla. Vähän tuntuu välinpitämättömältä mutta raha ratkaiseen ja eipä siinä kaupungin päättäjät repeä jos mä joudun pusertamaan jättiläisen ulos.

Seksistä, sitä ei juuri ole. Kumpaakaan ei juuri huvita touhuilla tämän masupallon kanssa, varsinkin kun pieni alkaa myllästää samaa tahtia isänsä kanssa. Tuntuu jotenkin niin kauhealta sekstailla kun toinen potkii vastaan :D Mieskin murehtii satuttavansa pientä eikä ajatus siitä että töykkii vehkeellä niin lähelle toisen päätä ole mitenkään himoja kohottava. Sekstailun jälkeen supistelee hyvän tovin ja paikat on kipeät, onneksi sille hommalle on aikaa loppuelämä :)

Hankinnat on melko lailla tehty, vielä pitäisi pakata sairaalakassit itselle ja vauvalle. Vauvan kassi saa jäädä vaikka autoon aluksi, sinne laitan vain kotiutumisvaatteet ja mies saa ne tuoda sitten kun päästään kotiin. Omaan kassiin tulee eväitä ja itselle tarpeellista sälää ja vauvalle ehkä myssy, tumput ja sukat kun ne sairaalan omat on niin järkyttävän rumia :D Saa sitten ottaa nättejä kuvia joita lähetellä lähisuvulle ja kavereille kun sairaalalle ei saa tulla muita vierailijoita kuin isä.

Talvitakeista oli puhetta, varauduin jo syksyllä kylmään talveen ja pakollisiin koiranulkoilutuksiin ostamalla halppissetin jossa on kevyttoppatakki ja -housut. Housuillekin on melkein tullut käyttöä... Takki on jatkuvassa käytössä, se on ihanan iso ja peittää mahan ja takaliston kivasti. Koko setti maksoi 40€ joten enpä putoa korkealta vaikkei pakkasia ennen helmikuun loppua tulisikaan :)

Tällaista tänne, viime yö meni joka tavalla persiilleen kun väänsin illalla TAAS nillkani tuohon prkleen rappuralliin ja menin polvilleni pihalaatoille. Toisesta polvesta kuoriutui iho irti joten voitte vain arvata että oli hieman hellä yöllä. Nilkkaa särki ja yöllä kolmen aikaan iski jokin vatsakatarri joka nosti kolme kertaa yöllä vessaan. Nyt aamusella on tullut käytyä vasta kerran ja toivotaan että jäisi nyt tähän. Ihkua mennä miehen kummipojan 5-vuotissynttäreille, melkein uskaltaa syödä tai yskiä :D En kyllä uskalla kauaa olla, jos tämä onkin jonkin pöpön aiheuttamaa niin synttärisankari on ensimmäisenä kipeänä kun pojalla on huono vastustuskyky ja kaikki tarttuu aina heti. Vähän pakko silti mennä kun tilasivat multa juhliin kaksi kakkua ja ne pitää joka tapauksessa viedä.

Huomenna poksuu 33+0 ja täysiaikaisuuteen on sitten enää neljä viikkoa! :heart: Tiistaina on pelkopoli ja pääsen juttelemaan kaikesta mikä murehduttaa ja saan varmaan samalla tietää koska mulle mahdollisesti suunniteltaisiin sitä synnytystapa-arviota. Saan samalla näyttää sokeriseurantavihkoakin kun täällä seuranta on olematonta vaikka diagnoosi tuli kahden arvon ylityksellä eli oikeasti mut olisi pitänyt laittaa diabeteshoitajalle. Mittailuja pitäisi tehdä kahdesti viikossa, täällä riittää kerran kuussa jos arvot ei ylity ja kahdesti kuussa jos ylittyy. Vauva voi siis olla ihan minkä kokoinen vaan. Mutta ei auta murehtia ennen kuin saa tietää lisää, pitää vain yrittää olla miettimättä asiaa.

Mayinka & Nyytti 32+6
 
Mira, ikävä kuulla, että on nuin paljon vaivoja :/ olisiko hieronnasta apua? Iltaisin voisit myös koittaa lämmitellä lihaksia esim kauratyynyllä, niin että rentoutuisivat yöksi. Mulla on aina skolioosin takia selkä kipee ja lämpötyynyt kyllä auttaa :)

Mulla on takkina Zaran A-linjainen villakangastakki, joka varmaan menee loppuun asti. Tosin hirmu kovilla pakkasilla sillä ei tule pärjäämään. Katsotaan jos kirpparilta löytyis vielä joku toppatakki, joka mahtuis... Eilen sovitin kaikki äitinikin takit ja mikään ei sopinu enää vaikka on paljon eri mallisia. Sen zaran takin löysin huutonetistä.

Onko kellään hyviä sitteri-vinkkejä? Oon rakastunu (ulkonäöllisesti) Chicco Mia sitteriin, mutta sitä ei saa Lastentarvikkeesta ja sinne meillä on lahjakortti. En keksi oikein muutakaan, mitä sillä kortilla ostais kun kaikkea pikkusälää saa muualta halvemmalla.. Ehkä sitten semmonen puuhamatto?

Saaju ja Enni 29+2
 
Hei taas pitkästä aikaa.

Painoa tullut nyt yhteensä 18,5KG :mad: (BMI oli 22 ennen raskautta) En herkutellut edes jouluna ja olen kasvissyöjä, joten melko terveellistä ruokaa tulee syötyä. En tajua mistä johtuu. Keskiviikkona neuvola, ja melko varma että sanomista tulee. Peppu ja reidet näyttää siltä että olisi neulatyynyllä raavittu, eikä mitkään housut mene jalkaan. Masu taas on suht koht siro ja iho hyvässä kunnossa. SF mennyt tasan keskikäyrällä. Jalat myös tulleet täyteen suonikohjuja, mutta se olikin odotettavissa, kun äidillänikin ja mummillanikin on. Muutenkin suonet olleet aina tosi pinnassa ja valmiiksi vähän koholla. Pukamia ei ainakaan onneksi vielä ole.
Kävellessä ekat 200m tuntuu että pissa tulee housuun, mutta sitten menee ohi ja liikkuminen on mukavaa. Vauva tuntuu liikkuvan koko ajan tauotta. Pitää neuvolassa kysyä, että miten päin poika on kun potkuja tuntuu joka paikassa :)
Olen huomammut, että maha on muuttunut karvaisemmaksi ja hikoilen ihan koko ajan ja runsaasti :O

Uutta talvitakkia en viitsinyt hommata, vaan otin miehen takin käyttöön. Rumahan se on, mutta mahtuu ainakin päälle ja on lämmin.

Seksiä harrastellaan parin viikon välein. Viimeiset 2 vuotta lasta yrittäessä n. joka toinen päivä. Ei vaan huvita kumpaakaan. Unissa kyllä enemmän :)

Vauvalle ollaan melkein kaikki tavarat hommattu. Enää puuttuu tuttipullot yms. pikku tavarat.

Mimmi92 31+5
 
Tofferiina82, kiitos tiedosta. Mäkin oon vaan tässä vuosien varrella alkanut yhdistään nämä vaivat juurikin pakaroihin. Mutta nyt alan uskoon, että niissä siis voi olla perää =) Vois jostain fyssariltakin kysyä hyviä vinkkejä.

Saaju, kiitos. Mä en olekaan tullu ajatelleeksi sitä kauratyynyä... Mä oon joskus käynyt hierojalla hierottamas juurikin mun pakaroita ja voi juma se on sitten kipeetä hommaa. Sit kerran töistä käsin saatiin tykynä hierontaa ja juuri valmistunut hieroja murjoi mun pakarat, niin että kumpikin oli ihan mustana. Teki vähän aikaa vähän kipeetä istua. Mut joku kevyempikin hieronta vois auttaa. Mä en vaan oikein tiedä mistä löytyis sellanen hieroja, joka uskaltaa hieroa myös raskaanaolevia. Pitääkin perehtyä.

Talvitakkiongelma tuntuu olevan monella. Mä sain aikoinaan esikoisia odottaessani anopilta ison A-linjaisen takin, joka menee päälle kyllä isommallakin mahalla. Mutta se ei ole mitenkään kovin lämmin, enemmänkin hienostelutakki. Mut sit ajattelin siirtyä miehen takkeihin, kun loppua kohden mua ei kiinnosta lainkaan esiintyä ihmistenilmoilla niin ihan sama miltä näytän :) Mut mä olisin vailla äitiystoppahousuja. Syksyllä löysin niitä netistä, mut nyt tuntuu olevan joka paikasta loppu. Kun olis ihan kiva ulkoilla muilla kun farkuilla. Viimeks mulla oli sama setti kun Saraheinällä eli housut auki ja henkselit apuna. Sit pitäis pitää jotain masutuubia siinä raon kohdalla ainakin pakkasilla. Mulla oli kudottu tuubi, mut en löydä sitä tähän hätään enää mistään. Mut huomasin et mun tukivuö pitää ne avoinna olevat housut myös hyvin päällä.

Tipetsu, mä tiedän miltä sun olo tuntuu eikä se valitettavasti taida kyllä loppua kohden yhtään helpottaa. Tsemppiä sulle siihen. Mä aikoinaan taisin viimeisen kuukauden vaan valvoa öisin tai nukkua vain pätkissä kun sellasta asentoa ei vaan löytynyt. Ja mulla ei kuitenkaan ollut entuudestaan lapsia, jotka mahdolisesti siihen päälle vielä herättäis yöllä. Toisella puolella potki toinen ja toisella puolella toinen, jos yritti kyljellä maata. Selällä ei saanu happea, ja puoli istuvassakin hengitys kulki huonosti. Sitten vielä närästys ja muut pikkuvaivat päälle. Tuntui helpotukselta kun 39+0 mulle ehdotettiin käynnistystä =) Onko sulla muuten tukivyö käytössä? Auttoi mua tosi paljon, kun tuntui että pysyi setti paremmin kasassa kaikkien luukipujen kanssa.

Hankinnat kyllä kannattaa aloittaa ajoissa, ettei käy kuten mulla viimeksi. Et sit kun ajankohta tuli, jota olin suunnitellut, niin kroppa oli niin huonossa jamassa etten pystynyt kunnolla kun lyllertään eteen päin. Paljon kiinnostikin sitten siinä kunnossa käydä ostoksilla ja viikata pyykkejä. Kumpa mä nyt ittekin tajuisin tän mun oman vinkin ja alkaisin vähän jo suunnitteleen. Tytöiltä loppuu joululoma ja tiistaina taas hoitoon niin mäkin pääsen taas tekeen jotain. Pitää ruveta katsoon vaatteita ja tavaroita sillä silmällä et kaikki varmasti on. Vasta lähemmin ajattelin hommata ne vaipat yms. masulääkkeet ja maitohappobakteerit. Ajattelin silloin ostaa myös äidinmaitokorvikkeita muutaman hätävaroiks, ettei käy niin ettei imetys onnistu ja vauva itkee nälkäänsä. Mut pitäis metsästää oikeesti se sitteri (siis mullata varasto) ja kaukaloon se lämpöpussi yms. Pitäis houkutella mies mukaan siihen hommaan niin pääsis itse vähemmällä kun mulla on tapana sekottaa jos jotain etsin...

Sellanen puuhamatto on mun mielestä kyllä hyvä hankinta. Meillä on sen mallinen, että sen päällä on "kehikko" josta roikkuu tavaroita, eli selältään katellaan. Mutta miehen veljen perheellä oli sellanen et ne aktiviteetit oli siinä maton reunoissa kiinni ja sai siitä kyllä irtikin. Se ehkä oli pitempiaikainen kun sit kun vauva alkoi liikkuun niin kannusti möyriin eteen päin kohti niitä leluja.

Meidän tytöt syntyi helmikuussa, enkä tiedä onko tää vinkki kuinka kätevä maaliskuun vauvoille, mutta vappuna laitettiin foliopallot vauvan jalkoihin kiinni ja kun ne potki jaloillaan niin pallot liikku. Meidän tytöt oli tosi haltioissaan kun sai katsella niitä palloja ja nehän liikkui koko ajan kun jalatkin. Oli ainoita hetkiä kun meidän koliikkikaksoset oli hyvällä päällä hetken aikaa lattialla tai sängyllä.

Me saadaan taas käyttöömme sellanen keinu (miehen äiti hommas sen ulkomailta ja on nyt tällä hetkellä miehen veljen 3kk ikäsellä vauvalla) joka on varmaan koliikkikeinu nimikkeellä. Se keinuu joko eteen tai sivulle päin (penkin suuntaa vaihtamalla) ja siinä päällä on sellanen liikkuva mobile ja sit se soittaa eri kappaleita. Meidän toinen tyttö suostu pahoina koliikkiaikoinaan nukkuun päiväunet vain siinä. Miehen veljen vauva ei viihtynyt siinä lainkaan, mut meillä se oli pelastus. Riippuu sekin vauvasta. Olikohan siinä se ikäraja just jotain 2-3kk. Se oli jalkamallinen ja vie aika paljon tilaa kylläkin.

Tää homma alkaa tässä pikku hiljaa tuleen todellisemmaksi kun tuntee vauvan liikkeet paremmin ja lueke teidän hankinnoista yms. pähkäilyistä =) Meidän eka vauvavuosi meni ihan sumussa, enkä muista siitä paljon mitään. Mutta ne hormoonit on hieno juttu, joka saa äidin kestämään vaikka mitä ja vaikka kuinka paljon univajetta! Mäkään en ole ikinä ollut niin rauhallinen ja pitkäpinnainen kun sen ekan puoli vuotta. Nyt onkin eri ääni kellossa kun tytöillä alkoi eka uhmaikä ennen joulua.

-M-
 
Kopsaan tänne teidän iloksi ja ihmeteltäväksi. helmikuun helmet osiossa myös :)

Pakkasin vauvan sairaalakassin, jaan sisällön teidän kanssa.

Liberon vihreässä kassissa ulkovaatteet:
-Lassie toppahaalari 56cm ja varalta velourvanuhaalari 50cm
-ä-p villalakki, omatekemä kypärälakki sekä ä-p toppatumput ja tossut
-Villasukat ja -tumput.

Hoitolaukussa, vauvalehdestä:
-Kotiutumisvaatteina; ä-p:n valkoinen kietaisubody, sukkahousut ja nalleyöhaalari.
-Oloasuksi trikoohaalari
-Vaihtovaatekerta; ä-p:n body ja nallepotkuhousut, musta ne on ihanat
-Muuta; housut, sukat ja silkkimyssy, sekä pari vaippaa kotimatkalle.

Nyt vielä ajattelin että tarvitseeko ottaa esim pulloa ja korviketta? Luulisi että kotiutuu niin että voi imettää vauvaa. :confused:
 
äitiystoppahousuista, mä oon mahtunut omiini tavallisiin niin etten laita niitä kiinni, korkeintaan kuminauha siihen väliin. sitten vaan tarpeeksi pitkä takki päälle, mulla takit ollut sellaisia helmallisia. hyvin on toiminut ne pari kertaa.
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille! =)

Talvivaatteista sen verran, että mä käytän pääsäänöisesti mun äidin vanhaa takkia, joka on monta kokoa isompi; mahtuu siis hyvin päälle ja ei kiristä mistään. Lisäksi mulla on toinen talvitakki, jonka ostin esikoisen odotusaikana kirpparilta, mutta siitä hajosi vetoketju, joten on jäänyt vähemmälle käytölle vaikka meneekin napeilla kiinni. Toppahousuille ei pahemmin ole ollut tänä talvena käyttöä, mutta vetoketju auki saa housut olla, jos ne joutuu pukemaan päälle.

Seksiä meillä on tällä hetkellä hyvin harvakseltaan. Mä olen ihan tajuttoman kuiva ja seksi saa aina aikaan harkkasuppareita, jotka ei toki ole kipeitä mutta ei se kyllä kovin nautinnolliseltakaan tunnu. Joten katellaan sitten synnytyksen jälkeen, jos vähän aktivoiduttaisiin. Tosin esikoisen aikaan imetys taas sai mulla limakalvot kuivaksi eli saa nähdä miten nyt sitten käy... Lisäksi ollaan kyllä miehen kanssa molemmat oltu iltaisin tosi väsyneitä molemmat ja molemmat jo ajoissa nukkumassa, koska tuo esikoinen 1v 10kk heräilee tällä hetkellä n. 10 kertaa yössä. Poskihammasta pukkaa, mutta luulen, että suurin syy heräilyyn lienee kovasti käynnissä oleva itsenäistyminen ja pakko yöllä tarkistaa, että äiti ja iskä on edelleen paikalla koska nukahtaa takaisin kuitenkin hyvin, kunhan tarkistus on tehty.

Omasta voinnista sen verran, että perjantainen kolmen tunnin autolla ajo ei ollut kivaa ja lauantainen koko päivän shoppaaminen sai mut niin väsyneeksi, että sunnuntaina oli pakko nukkua kahdet päikkärit. Harkkasuppareita tulee kyllä päivittäin. Tuo autossa istuskelu sai niitä vielä tiheämmin aikaiseksi. Alapääkin on jonkin verran kipeytynyt, mutta sinällään mulla ei ole mitään häiritseviä kipuja. Ihan valmis olisin tosiaan synnyttämään, niin pääsisi tästä mahasta eroon. Kuitenkaan on yhtä notkeassa kunnossa ole kuin ilman mahaa ja olisi kiva esikoisen kanssakin lattialla puuhailla niin, että sieltä ylös nouseminen ei kävisi lähes työstä.

Torstaina mulla on sitten taas neuvola. Painoa ainakin on taas kivasti tullut. Tähän mennessä kiloja on tullut suunnilleen 14kg lisää ja vielä saa 5kg tulla että ollaan samoissa lukemissa kuin esikoisesta. Mulla tota painoa tulee ihan heittämällä vaikka söisin pelkästään porkkanoita ja vettä.

Hankintoja ei mitään sinällään tarvitse tehdä koska kaikki on esikoiselta tallessa. Hoitopöytä ostettiin uusi, koska sellaista meillä ei ennestään ollut ja nykyiseen kotiin mahtuu hoitopöytä hyvin vessaan. Esikoisen aikaan meillä oli hoitoalusta kodinhoitohuoneessa ja siellä oli kaappitilaa vaatteille ja vaipoille, mutta nyt on sitten uudenlainen järjestys niin ajateltiin että tuo hoitopöytä ois ihan toimiva. Muuten sitten ihan huvikseen ollaan ostettu muutama uusi vaate vauvalle ja yhdet uudet lakanat, vaikka niille ei mitään varsinaista tarvetta olekaan. Ja anoppi ja hänen tuttavansa ovat ommelleet ja neuloneet vauvalle kaikenlaista. Ovat kyllä esikoisellekin tehneet vaatteita tässä talven kuluessa eli tasapuolisesti molemmille.

Viimeistään torstaina sitten neuvolakuulumisia tältä suunnalta!

Elluska ja pikkuinen rv31+6
 
Tervehdys pitkästä aikaa! Keskiviikkona tulee rv31 täyteen ja olo yllättävän mainio. Varmaan rv20 oli paljon pahemmat liitoskivut mitä nyt! Just sain kahden viikon työputken tehtyä, joten sama miten nyt jaksaa..Mammaloma alkaa 5.2 ja siitäpä ei sitten olekaan enää pitkä matka loppuun..Tuntuu vaan että jo sitä loppua vain odottaa, kohta kai ne alkaa ne viikot jotka ei kulje mihinkään...
 
Toppahousuista, ostin D-mallin jättihousut alesta ja henkseleillä kiinni :) Ei ole vielä tarvinnu kun niin lauhat ilmat. Mulla tulee harjotussupistuksia rehkimisestä aina vähän myöhemmin, ei siinä tilanteessa. Nyt pari kertaa huomannu potkukelkkailun jälkeen parin tunnin päästä rupeaa supistelemaan. Ja siivoushommien ym jälkeen. Niinä päivinä kun ei tee yhtään mitään niin ei supistelekaan.
 
Heips kaikille!

Täällä poksuu 32+0 tänään POKS POKS

Kiitos Cassy uudesta pinosta, ja oot löytäny ihan mielettömän ihanan kuvan tuohon alkuun :) :heart:

Täällä päin pidetty hieman hiljaiseloa, lukemassa oon koettanu illalla käydä ennen nukkumaan menoa, mutta sekin hieman nyt jääny :( Tänään vietetty esikoisen 1-vuotisjuhlia, joten viikonlopun hankasin paikkoja puhtaaksi ja leivoin; kostautuu nyt hyvin järkyttävänä väsymyksenä :ashamed:

Talvivaatteista, esikoisen aikaan ostin äitiystoppatakin, mikä ollutkin kylmillä säillä käytössä, kaapissa myös kevyempi äitiystakki mikä on menny sit plussasäillä ulkona. Normi tuulihousuja oon käyttäny, resorin vaan vetässy mahan alle, hyvin pysyyvät kun ovat niin tivakat :D toppahousuiksi on sit normit toppikset, missä henkselit :D henkseleiden kanssa saa olla napit ja vetskari auki, mutta housut pysyy ylhäänä ja lämmittää kivasti :) eipähän tarvii niihin sentään satsata :D

Seksistä sen verta, että itteeni ei oo hirveemmin kiinnostanu, maha kinnaa tiellä ja itellä on kaikkea muuta kuin seksikäs olo, mut mies taas on ihan innoissaan kun kerran "hehkun". Joten peittja heilutellaan viikon mittaan 2-5krt :D Loppuvaiheessa pitää kokeilla, et miten auttais synnytyksen käynnistymiseen, esikoisen aikaan heiluteltiin peittoja ahkerammin illasta, niin aamulla alkoi kunnon poltot ja seuraavana yönä oli jo poika sylissä :p

Hankinnoista; Esikoiselta kaikki tallessa, et jotain juttuja pitää viel hankkii, kuten toinen pinnis, en kehtaa esikoista vielä jatkettavaan potkia kun on niin pieni :( myös Manduca ja BB sitteri ois vielä haaveissa, sit ois kaikki ostettuna :) Tuplarattaat ostin jo syksyllä, ja ne odottaa varastossa käyttöön ottoa :p vauvan vaatteet kaikki oon nyt jo pessy ja ne on silitettynä lipastossa, pitäis ruveta miettii kotiintulovaatteita, 5 viikon päästä oltais jo täysiaikaisia ja pieni vois alkaa ruveta tulemaan pihalle :D

Mutta mie kiipeen nukkumaan, nukahdan pystyyn, mutta koetan aktivoitua tännekin aktiivisemmaksi kirjoittelijaksi :)

Nonna88 ja mini 32+0
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Jee 30 viikkoa täynnä!

Hämmästyttävän hyvin jaksoin ajella tuon 300 kilsaa kahteen kertaan.. ihmeellistä miten voi olla parempi olo ku viikko kaksi sitten.. Jaksoin reissussa vielä lähteä kavereille kuskiksi baariin ja jopa jorasin osan iltaa ihan täysillä.. Vaikka oikeesti edelleen oon uneton ja nukun tunnin parin pätkissä olo on pääasiassa todella virkeä :D Saa nähdä kuinka kauan tämäkin jatkuu.. lomailu ennen äippälomaa on muuten ihanaa! Äippä lomahan alkaa vasta 10.2. Huomenna ensimmäinen neuvola uudessa neuvolassa..
 
Täälläkin on ylittynyt rv 30! Ja hyvää tätä vuotta kaikille :heart:! Täälläkin on tänään koittanut paluu arkeen ja sorvin ääreen.

Hankinnoista, kaikki löytyy esikon ajoilta, joten mitään ei juurikaan tarvita. Vaatteita tietysti sitten mikäli tulokas paljastuu pojaksi :D! Ai, niin ja hoitoalusta, edellinen meni roskikseen kun sen pesu ei oikein onnistunut.

Seksi, meillä mennään kerta viikkoon ja on minun mielestäni tarpeeksi. Isännältä, jos kysyisi niin voisi olla eri mieltä :LOL:, mutta en kysy.

Autolla ajo, alkaa jo pikkuhiljaa olla aika tukalaa ja mitään hurvittelureissuja noin muuten vaan ei enää tee mieli tehdä. Sen sijaan kävely onnistuu, tosin ei enää entiseen tahtiin, mutta kuitenkin. Eilenkin käytiin esikoisen kanssa tunnin kävelyllä ja kyllä sen huomaa jos tahtia kiristää, että alkaa tuntua alavatsalla. Mutta tuleepahan ulkoiltua.

Onko kukaan muuten saanut jo äp-raha päätöstä? Minä lähetin omani jo 3.12., eihän sillä nyt vielä mikään kiire ole, mutta olisi kiva saada kaikki asiat pois alta ja järjestykseen.

MUOKS* Tipetsu, ei uskoisi, että mahassasi majailee kaksi vauvaa. Minulla on jo tuostakin isompi ja asukkaita on vaan yksi :D!

Irene ja pimu rv 30+4
 
Viimeksi muokattu:
Voi Ronsku, toivottavasti menee nopeasti ohi!

Täällä taas ollaan muuten vaan unettomia. Ja koko kroppa taas kutiaa kun on unohtunu rasvailla. Ja äsken rymysin nelinkontin kun kompuroin pimeässä. Hieno yö siis.

Tipetsulla on kyllä oikein perinteinen poikamaha :) Mun maha taasen röllöttää hirmu alhaalla ja näyttää lähinnä lässähtäneeltä kalakukolta..
 
Unettomuus vaivaako se useaakin ryhmässämme? Nimittäin itse kuulun kanssa niihin jotka melkein väistämättä öisin herää ja mahdollisesti nousee ylös siinä puoli 4-4 aikaan ja valvon 5-puoli 6 ja sitten pikku-unet ja esikoinen laittamaan hoitoon. Eikä silloin yöllä hereillä ollessa edes oikeasti väsytä!

Tipetsulla ihana kumpu! Itsellä niin syvällä kuopassa alhaalla vauva ettei kunnon mahaa tule, tuntuu vain sitäkin ilkeämmältä..:mad:
 
Heips!
Aamusta käyty neuvolassa, tämmöiset kuulumiset;
Rv 32+2 (29+2)
Paino: 400g/vko ( yhteensä nyt 7,7kg)
RR: 111/72 ( 111/67)
Hb: 120 ( 106)
Sf: 30 ( 28,5)
Tarjonta: Rt ( Rt)
Pissa: puhdas ( puhdas)
Sykkeet: 146 ( ei sanonu)
Liikkeet: ++ (++)

Katsottiin pientä myös ultralla ja neuvolatäti mittaili myös tämän hetkistä painoa, arvio oli nyt 2038g :D Kasvaa n. viikon edelle ja edelleen lupailtiin nelikiloista pötkylää :headwall:
Kahden viikon päästä seuraava neuvola ja sit rv 36 katotaan taas painoarvio, tosin lääkäri tekee sen sit :D

Täällä heräillään öisin useampaan otteeseen ja pitkään saa pyöriä, että löytää hyvän asennon missä jatkaa unia.. Tuntuu, et mitkään tyynyt ja peitot ei riitä tukemaan hyvin ja sit välillä on kauhean kuuma ja välillä paleltaa.. hyr :(

Nonna88 ja mini 32+2 <3
 
Poks Poks 33+0! Vauvan painoarvio eilen, 1600g, joka on kirjan mukaan 200g vähemmän. Mutta lääkärin mukaan ei syytä huoleen. Kauhee huoli vain tuli ja kivempi saada vähän pienempi vauva. 3 kiloinen on ihan sopiva meille :heart:

Olen alkanut miettimään mitä herkkuja pakkaan itselleni kassiini. Imetys kun voi nälättää. Jotain perus keksiä ja hyvä karkkipussi. Joku äiti kirjoitti, ettei yltänyt sängyltään kassiinsa :/

Näin unta siitä että vauvan pää hyvin alhaalla. Herranjestas! Tyyliin kädellä tunnustelin, kyllä kohta pullahtaa pihalle. Ajattelin vain että tämähän on mahtavaa!

Saaju ja muut ihanaiset naiset: Mä olen alkanut voitelemaan itseäni suihkun ja saunan jälkeen. Ihanaa ottaa höyryiset löylyt. Nänneihin lanoliinia/lipogeeliä+ceridal öljyä/kosteusrasvaa, mahaan ensin ceridal öljy ja kosteusrasva. Lopuksi olen öljynnyt myös alapääni :whistle:

Ei raskausarven arpeakaan, vaikka nuoruusvuosina tulikin niitä hurjasta kasvusta. Uskon myös että vauvakin tykkää tästä hyväilystä. Ja aion kokeilla vauvahierontaa sitten joskus. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pelkopolilla käyty ja lupasin kirjoitella kokemuksia vaikka toki käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain. Kävin Seinäjoen keskussairaalassa ja siellä siis näin. Ensimmäinen kerta oli pelkkä keskustelukerta kätilön kanssa ja tällä kerralla myös kartoitetaan pelkojen luonne ja tarve uusintakeskustelulle. Lisäksi lähempänä täysiaikaisuutta käyntiin kuuluisi sydänkäyrän otto mutta olen vielä niin "pienillä" viikoilla että multa mitattiin vain verenpaine ja ihan lopuksi kuunneltiin hetki vauvan sydänääniä. Vauvan koon selvittämisen suhteen siis ihan täysi nollareissu mutta tiedollisesti taas koin ihan käteväksi, varsinkin kun meillä on valmennus tosi myöhään eli sieltä kautta ei ole tullut vielä mitään infoa. Sain mukaan lehtisen synnytyskivun lievityksestä ja käynnin lopulla mulle annettiin aika synnytystapa-arvioon jossa lääkäri ultraa vauvan ja mittaa koon ja joko käsikopelolla tai kuvaamalla mittailee lantion kokoa. Käynti on rv 37+1 eli 4.2., sitten ollaan jo paljon viisaampia. Tuo käynti olisi ollut edessä joka tapauksessa radi-diagnoosin vuoksi. Summa summarum, koin käynnin mielenkiintoiseksi ja teki hyvää puhua huolistaan sellaiselle ihmiselle joka auttaa työkseen vauvoja maailmaan. Toisaalta se miksi tuonne hakeuduin, saadakseni tietää vauvan koon ja kasvukäyrää nyt, jäi täysin sivuun eikä vauvan kasvukäyrää suostuta seuraamaan ennen kuin on liian myöhäistä. Se vähän harmittaa mutta en voi asialle mitään joten tällä mennään :)

Maanantaina poksui 33+0 ja täysiaikaisuuteen on 26 päivää :heart: Vähiin käy ennen kuin loppuu :) Vauva oli muutaman päivän aktiivisempi, nyt taas viettelee hiljaiseloa ja työntää vain silloin tällöin päällään rakkoa littanaan. Eiköhän poitsu taas tuosta reipastu, pitää vain laskeskella taas liikkeitä kunnes innostuu mylläämään.

Mayinka & nukkupossu 33+2
 
Neuvolassa käyty:

Rv 32+1 (27+1)
Paino: 920/vko ( yhteensä 18.7kg)
RR: 132/80 ( 115/77)
Hb: 135 ( 115)
Sf: 28 ( 25)
Tarjonta: Pt ( Pt)
Pissa: puhdas ( puhdas)
Sykkeet: 141 (150)
Liikkeet: ++ (++)

Vauva perätilassa edelleen. Rv 36 lääkäri ja siellä yritetään käännöstä, jos tuo ei ite suostu kääntymään siihen mennessä. Painosta ei tullut suoraan sanomista, mutta laittoi lähetteen sokerirasitukseen. Viikon päästä pitäis siellä käydä.

Unettomuudesta. En enää heräile yöllä, mutta nukahdan vasta klo 3-4 aikoihin. Ei vaan tule uni. Eipä kyllä päivälläkään väsytä.

Ihana masu Tipetsu! Ite näytän lähinnä läskiltä, kun peppu on levinnyt niin paljon, ettei mahaa huomaa. Illalla kyllä turvotus tuo mahankin esiin :)

Mimmi92 32+1
 
Moi!

Äp-rahasta on tullut päätös, kesti 4 viikkoa. On se hyvä kun olin koko 2012 vuoden töissä saa kohtalaiset tuet verrattuna mitä olis tullut viime vuodesta...
Neuvolassa käytiin eilen, kaikki ok, nyt se mittas sf mitankin, 27 oli ja keskikäyrällä menee, oikein hyvä. Alhaalla on poika mutta hyvässä raivotarjonta-asennossa. Syke oli n. 130.
 

Yhteistyössä