Maaliskuun murut<3**Lokakuussa**

Moi pitkästä aikaa. En muka taas ole kereenny kirjotteleen, mut arki vie kyllä mukanaan... Väsymystä ei juurikaan enää ole päivällä, mutta illalla on niin väsynyt ettei jaksa koneella olla vaan suoraan sitten sänkyyn. Nyt poden vuosisadan flunssaa, johtuu kai siitä ettei saa samoja troppeja vetää mitä normaaalisti ottais.

Lihoaminen: Olen onnellinen, että normi ruoka maistuu taas normaalilta ja voi syödä melkein mitä ennenkin. Tosin se reilu 3kk herkuttelu sai mut taas koukkuun kaikkeen makeeseen ja kovasti yritän pyristellä siitä irti. Normaalisti en tykkää edes sipseistä, niin nythän mulla on niihin ihan himo, ärsyttää. Mä en kehtaa edes kirjottaa tätä, mutta olen lihonnut nyt 10kg. JÄRKYTTÄVÄÄ !!!! Miten mä oon antanut sen tapahtua ja vielä 4 kk:ssa. Just keväällä opettelin syömään oikeanlaisesti ja laihduin 10 kg. Mua ihan ahdistaa. Jos nyt lopettais KAIKEN herkuttelun (arvatkaa pystynkö) niin laihtuiskohan yhtään. Ihan hirveet jenkkakahvat lantiolla ja en kyllä kehtaa pitää yhtään kireetä paitaa päällä vaikka kuinka olis myös vauvamasu. Mä oon ihan kriisissä täällä =( Viime kerralla aloin lihoon vasta loppuajasta ja alkuraskaus menikin kivasti ilman pahoinvointia yms. oloja. Silloin tuli yht. 20kg, josta laitokselle jäi 6-7kg. Nyt on pakko alkaa skarpata. Anteeksi tää vuodatus, mutta nyt ahdistaa kunnolla. Toisaalta en välitä ja sit ku katon peiliin niin alkaa ahdistaa.

Oloja: Neuvolassa mua lohduteltiin sillä, että kun en ole voinut liikkua niin se vaikuttaa kiloihin. Mulla siis ollut nyt niitä harjoitussupisteluja ja alavatsalla paineen tunnetta. Heti kun enemmän liikun niin heti vaivat alkaa ja joutunut ottaa nyt tosi rauhallisesti. Mutta kyllä mä oon nää kiloni ihan syömällä saanut. Neuvolassa mietittiin sitä painon tunnetta alamahalla ja voipi olla että mulla oli jo ennen raskautta (en nyt muista miksi sanotaan) mut että edellinen raskaus saanut "paikat" valuun normaalia alemmas. Ja siksi siis se paineen tunne kun kohtu alkanut kasvaa. Siihen vois auttaa se SI-tukiliivi. Mä haluisin ihan oikeesti päästä edes kävelylenkille, niin sen tukiliivin kans vois kokeilla.

Nukkumisjärjestelyt: Meillä tytöt nukkuu samassa huoneessa kun me. Toisin sanoen meidän sänky on niitten huoneessa. Seuraava etappi olis siirtää meidän sänky omaan makkariin ja tyttöjen makkari pysyis samana mut saisivat sinne sitten myös lelunsa. Niillä nyt erillinen leikkihuone, mut siitä jouduttais sit luopuun. Ja sitten vauva siirtyis sänkyineen meidän makkariin. Toinen tyttö hiipii joka yö meidän viereen. Mutta mitekä käy kun meidän sänky häipyy? Toivon, että rauhottais tyttöjen unta, kun tietävät etten ole siinä vieressä.

Äitiyspakkaus: Oon ajatellut, että ei oteta kuitenkaan sitä äitiyspakkausta kun tyttöjen pakkauksista on edelleen jäljellä kaikki tavara ja on vielä hyvässä kunnossa. Varsinkin nyt kun mulla on poika olo, niin vois sille sit ostaa jotain omaakin.

Ulkovaatteista : en ajatellut hankkia muuta kuin äitiystoppahousut. Käytän sit miehen talvitakkeja. En muutenkaan ole mikään muodikas näky kun en juuri misään ikinä käykään (paitsi töis, mut ollaan siellä 4 seinän sisällä), niin se on sit sama mihin itseni puen. Viime raskaudesta mulla on yksi vähän "hienompi" takki mihin taatusti maahdun. Normaalisti edes meikkaan, mutta nyt en ole koko raskauden aikana meikannut kun pari kertaa. Ei vaan kiinnosta. Toivottavasti ei mikään masennus kolkuttele ovella...

Vaunut joudun hankkimaan, ainakin jonkinmoiset. Meillä kun on tuplarattaat, joihin saa kopat. Niillä pystyis kyllä yhtäkin vauvaa nukuttamaan terassilla, mut jos haluis vauvan kanssa johonkin lähteä niin sitä varten varmaan hyvä olla ne yksöisvaunut. Mutta hankin vasta kun vauva on syntynyt ja nään käytännön tarvinko. Pari ekaa kk oon kuitenkin vaan kotona ja vauva liikkuu kaukalossa. Muistin kyl just et isovanhemmilla on jemmassa yksöisrattaat jos niihin sais sen kopan tungettua. Pitää selvitellä millaset rattaat ne on. Muutenkin ajattelin ne vaunut hankkia kirpparilta yms.

Ultra on vasta kuukauden päästä, hirveen pitkä aika. Liikkeitä tunnen tosi vähän mut johtuisko siitä kun edellisessä ultrassa sanoivat, että istukka on edessä. Ei meinattu saada kunnon ultrakuvaakaan kun vauva oli kokoajan istukan takana.

Kummit tuottaa meille päänvaivaa, koska tytöille pyydettiin kaikki luottoihmiset. Ja haluan, että niitten ihmisten kans ollaan tekemisissä muutenkin.

Kai mä lopetan tän romaanini tähän.

-M- ja 17+3 (eikä vieläkään vauvalla työnimeä...)
 
Heips,

Piti jo eilen ultrn jälkeen tulla kertomaan kuulumisia mutta niin se vaan jäi. Mutta ultrassa tosiaan käyty ja siellä pikkuisella oli kaikki hyvin ja ainakin näillä näkymin terve vauva sieltä on tulossa. Saatiin poikalupaus eli toinen poika meidän perheeseen tulossa :heart: Vaikka lähes kaikki läheiset veikkasi/toivoi tyttöä :D

Talvitakki multa löytyy esikoisen ajoilta. Ostin silloin kirpparilta sellaisen ei-mammamallisen takin, joka meni koko raskauden ja oli siistimpi (miehen mielestä kylläkin kamala :LOL: ) ja sitten mulla on ihan koti-/ulkotakiksi mun äidin vanha talvitakki. Eli pärjään nytkin noilla. Muakaan ei hirveästi kiinnosta panostaa yhden talven (tai no onhan ne nyt jo toista kertaa käytössä) vaatteisiin.

Vaunut meillä on nekin esikoisen jäljiltä, saatiin silloin miehen siskolta vaunut. Onkohan ne jotkut Brion Kombit... Oltiin esikoisen aikaan jo katsottu itsekin vaunuja mutta kannatti ottaa nuo vastaan kun olivat/ovat hyväkuntoiset, ihan kivan väriset ja niissä on neljä isoa rengasta. Me ei tehdä yhtään mitään pienirenkaisilla tai joiden renkaat kääntyilee. Koiran kanssa tulee päivittäin ulkoiltua pakostikin, joten säässä kuin säässä on pärjättävä vaunujen kanssa. Ja nyt kun ollaan muuttamassa tuonne enempi maalle niin vielä tärkeämpää, että vaunut kulkee sohjossa/lumessa.

Istukka on mulla etuseinämässä nyt tässäkin raskaudessa kuten oli edellisessäkin. Liikkeitä kyllä tunnen ja olen tuntenut useita viikkoja ja tuntuu/näkyy myös vatsan päälle. Ne vaan tuntuu aina mahan sivuilla tai ihan tosi alhaalla. Jos istukka olisi esim. takaseinämässä niin varmasti enemmän tuntuisi liikkeitä ja voimakkaammin, tosin ei ole mitään vertailukokemusta. Mutta joka päivä tunnen kuitenkin liikkeitä, yleensä aktiivisinta on illalla. Päivällä yleensä ihan hiljaista. Ja kyllä ne liikkeet siitä kokoajan vahvistuu ja lisääntyy, esikoinenhan liikkui sitten lopulta lähes kokoajan (paitsi yöllä).

Elluska ja pikkuinen 20+4
 
Neuvolassa oli kaikki ok ja paino enää -2kg lähtöpainosta, oksentelu nimittäin vähentynyt max. 1 kertaan päivässä. Anemia on iskenyt ja selittää mun ihmeväsymyksen. Rautaa vaan napaan, harmi vaan maha ei meinaa kestää...kumma kun hb oli 4vkoa sitten vielä 128 ja nyt laskenut 20 pykälää.

Vinkkejä miten hempan saisi nousemaan? Lähinnä siis ruokavaliovinkkejä kaipailisin. Pinaattiletut puolukkahillolla ei mulla toiminut. :D

Äitiysvaatteita on säästössä esikoisen raskausajalta, kirpparit on koluttu läpi ja hm löysin ihanan paidan ja leggarit. Aion ostaa sen takin myös sieltä, mun silmään se on ihan kivannäköinen, tosin saisi olla vähän pidempi. Nyt on vielä epäselvää ostanko s vai m kokoisena sen, koska hoikka olen, mutta konhdunkorkeus viime raskaudessa huiteli yläkäyrillä ja maha oli iiiiiso.

Bravadot vieläkin tilaamatta, luulen, että saattaa tilaus mennä vasta synnytyksen jälkeen, niin helpompi päätellä mihin kuppikokoon rinnat asettuvat. Nyt on kuitenkin jo parit rintsikat varalla. Mulla maidontulo oli niin runsasta, että liivit piti vaihtaa joka päivä, kun ne oli liivinsuojuksista ja tehokkaasta imetyksestä huolimatta litimärät maidosta. Kyllähän se siitä lopulta asettui parin kuukauden jälkeen, kunhan liivinsuojuksia vaihteli ahkerasti. Toivotaan vaan, että imetys onnistuisi tälläkin kertaa, se on niin vaivatonta, helppoa ja edullista rintatukoksista ja alkuun vertavuotavista nänninpäistä huolimatta. ;)

Mulla on myös harkkasuppareita tullut, taisi esikoiseltaki alkaa ne jo rv 19.

Saraheinä: kiva kun kommentoit tuota tukiverkostoasiaa. :) On täällä näemmä muitakin, joilla vastaavanlaisia tilanteita. tsemppiä teille myös jatkossa! :)

Vaunuista! Meillä on käytössä esikoisen brion kärryt, hommataan niihin seisomalauta ja jos ei poitsu suostu niihin, niin aion kuljettaa häntä ainakin aluksi sitten turvavaljaissa kauppamatkoilla (koko matkan vieressä vilkas autotie)ettei juokse ainakaan auton alle. Saattaa tulla pitkiä katseita, mutta kestän ne, mutta en sitä jos pojalle jotain sattuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin nytpä pääsen vähän päivittelemää kuulumisia.. :)

Eilen siis oli rakenneultra, ja kätilön mukaan vauva oli priimatavaraa. <3 Kaveri oli kylläkin perätilassa ja osa käsistä ja jaloista istukan alla sekä muutenkin myttyrällä niin kätilön oli erittäin hankala mittailla ja saada katsotuksi että kaikki on hyvin. Välillä kätilö meinasikin aivan tuskastua ja minunkin mielestä kaveri oli kyllä melko luonnottomassa asennossa, ei siis todellakaan äitiinsä tullut, niin notkealta näytti.. :D mutta aikansa kun pökittiin ja yritettiin eriltä suunnalta, kaikki saatiin mitattau, vastasi viikkoja ja painoa hälle oli kertynyt jo 350g. Sukupuolestakin mahdollista vihiä saatiin, mutta puolison kanssa olemme päätteneet pitää sen salaisuutena... :p

Seuraava neuvola onkin sitten 1.11. ja täällä on käytäntö (tai käytäntö ja käytäntö) joku uusi kokeilu, että seuraava tapaaminen olisi "perheneuvola" jossa mieskin tulisi mukaan, ja hältäkin mitattaisiin verenpainetta jne. saimme kotiin täytettäväksi sellaisen lapun, että miten koemme tulevan vanhemmuutemme sekä parisuhteen ja seksielämän. onko teillä muilla tälläistä?
neuvolakäynnillä saamme myös kelalaput, ja pääsemme äitiyspakettia hakemaan, jonka siis aiomme ottaa.

Olen säilönyt kaikki esikoisen vaatteet varastoon, ja ajattelinkin pikkuhiljaa alkaa kantelemaan pienimpiä vaatteita pesukoneen äärelle, katsoa mitä voimme pitää ja myydä/laittaa kierrätykseen loput. :) Joko muilla on vauvalla vaatehankintoja?
turvakaukalo meidän pitää uusi ostaa, mutta muutenhan meillä on valmista vauvan varalata..
Kaksosrattaita emme aio hankkia, vaikka esikoinen tuolloin reilut 2 vuotta. Tämä siksi, ettei meidän kämppään yksinkertaisesti mahdu, kun nytkin yksikkörattaita joudutaan olohuoneessa säilyttämään. eikä autoonkaan kyseiset kapistukset mahdu. katsotaan miten pärjäämme ilman. Mites muilla joilla pientä ikäeroa tulee, aiotteko kaksosrattaita hankkia?

Jahas, esikoinen tuolla keittiössä tekeekin jo tuhojaan, pakko siis livetä.. ;o

mutta lopuksi muistutus vielä fb-ryhmästä johon pääsee mukaan minun kauttani! ryhmä sulkeutuu 31.10, siis jos haluat ryhmään mukaan, niin minulle yksityisviestiä.

Onnellista mahankasvatus aikaa!
N ja Mini20+4
 
  • Tykkää
Reactions: mars bébé
Mä en ole piiiiiiiitkään aikaan täällä käynyt, kun tuo fb on niin tosi paljon helpompi. Varsinkin, kun tän palstan uudistuksen jälkeen mun rupupuhelin ei suostu näitä sivuja avaamaan ja aika kaikkeen koneiluun on aika vähissä.

Mutta rakenneultra takana ja kaikki vallan mainiosti. Sintti on jossain tosi syvällä lantiossa ja sen lisäksi istukka on edessä, joten sillä selittynee se, ettei liikkeitä tunnu edes joka päivä. Rakenteet kätilö kuitenkin sai hienosti katottua ja mitään huolestuttavaa ei ainakaan tällä hetkellä ollut nähtävillä. Sukukalleuksiaan vauva esitteli sitten kuulemma oikein hienosti ja kolmas poika siis tulossa talouteen (miehellä tosi edellisestä liitosta kaksi poikaa ja tyttö, joten aika miehistä on tämä meidän elämä :) ). Olishan se tyttökin ollut kiva, mutta salaisesti toivoin poikaa, kun nyt olen näihin jotenkin "oppinut". Vaikka onhan nää kaikki ihan erilaisia, mutta tiedänpä ainakin mistä ne pissii :D.

Vaunut Meillä on Mountain Buggy Duetit. Tuplat siis. Hissi on niin pieni, ettei sinne muita mahtunut ja noi on kyllä ketterät ja kapeat. Ainoa huono puoli niissä on, että meillä on mennyt tosi monta rengasta rikki. Niitä on saanut vaihtaa siihen tahtiin, että jossain kohtaa päätettiin hankkia niitä varalle kaappiin, ettei aina tarttee lähtee ostoksille, kun rengas pamahtaa. Esikolla oli Firkon -merkkiset "yksiöt" ja niistä tykättiin myös. Ne on edelleen partsivaunuina. Esikoinen on 2,5-v kun vauva syntyy ja mietin, että pitäiskö meidän se seisomalauta hankkia, kun saattaa sit kuitenkin olla, ettei joka paikkaan jaksa kävellä. Nykyinen kuopus on 1v4kk, kun vauva syntyy, joten se luonnollisestikin tarttee kärryt. Mut tää on semmonen asia, jota en halua kauheesti ajatella. Miten me muka voidaan pärjätä ton kombon kanssa liikenteessä mitenkään :D???

Takkiostoksilla yritin minäkin käydä. Musta se h&m:n takki vaikutti jotenkin semmoselta ei-lämpimältä ja kun ei niitä ollut kun tasan kaksi paikalla, joista kumpikaan ei ollut mun kokoa, niin siitä en kauheesti innostunut. Ja muita täältä suuresta pääkaupungista en sit löytänytkään. Tilasin netistä jonkun, mutta nyt jo emmin oisko se sittenkään hyvä vai palautanko. Kunhan se nyt ensin tulis :)...

Iloista syyspäivää!
 
Kauheesti poikia, eli mun ennustukset monista tytöistä on menossa ihan pyllylleen. :D Onnea kaikille kivoista ultrakuulumisista!

Täällä ei mainittavaa, huomenna puoliväli ja vointi on nyt ollut ihmeen hyvä. Kroppa on tainnut vihdoin tottua raskauteen. Kävin salillakin äsken, ja kohta lähdetään treffaamaan lasten serkkuja.

Niinuli mulla on kauhea vaatesouvi vielä edessä. Olen vaan paiskannut tyttöjen vanhat vaatteet kaappeihin viimeisen neljän vuoden ajalta, siis sellaiset mitkä ei pienemmällekään enää mahdu. Nehän täytyy kyllä kaivaa esiin ja lajitella, tulivat sitten käyttöön tai kirpparille. Ihana ajatuskin... Rakenneultran jälkeen on kyllä pakko toimeutua, vauvan olis parasta näyttää jalkovälinsä siellä selvästi. :whistle:

Ihanaa viikonloppua ladies. :)

Cassy rv 19+6
 
Kasteputous olettepa päässeet aikaisin perhevalmennukseen! :) Meillä kuulemma alkaa joskus vuodenvaihteen tienoilla...

PiiPiia Muista tosiaan huomioida, että fb-ryhmä sulkeutuu pian! Mulla on myös vuorotyö, tosin yövuoroja vain kaksi kolmessa viikossa, mutta nekin jätin pois heti np-ultran jälkeen kun uskalsin raskaudesta töissä kertoa. Yövalvominen aiheutti mulle niin kamalan pahoinvoinnin, että viimeiset yövuorot meni ihan sohvalla maatessa ja oksennellessa. Aamu- ja iltavuorot menee ihan hyvin. :)

Takin ostin ihan normimallistosta, mutta ei aivan vartalonmyötäistä. Varmaan täytyy loppuajasta kulkea takki auki ja etsiä joku paksu villapaita masua lämmittämään. :)

(.) Näin viime yönä unta, että meillä oli vastasyntynyt poikavauva. Vauva oli täysiaikainen, vaikka saapuikin ennen äitiyspakkausta. :D Meillä oli kotona vain kestovaippoja joita ei oikein osattu käyttää ja miehen piti jostain syystä jäädä vauvan kanssa yksin yöksi. Harmittelin, kun ei se äitiyspakkaus ollut vielä tullut, kun ajattelin siinä olevan mukana pari kertakäyttövaippaa. Tämä oli ensimmäinen uni, jossa vauvan sukupuoli oli selvillä. Oikeasti ei sitä siis vielä tiedetä. :)
 
Rusinakeksi Tsemppiä teillekin :) Kyllä siitä selviää. Helpompi tietenkin jos on helpot ja kiltit lapset, en tiiä miten ois käynyt meillä jos ois rasavillejä, onneksi eivät ole :D

Liikkeitä on tuntunut päivittäin nyt viikon ajan mutta ei kovin kovasti, viikolta 14 saakka on tuntunut pari kertaa viikossa, silti tuntuu että istukka vois olla edessä kun luulis että tuntuisivat voimakkaampina jos olis takana... Etuseinässä ollut istukka molemmissa raskauksissa niin ei ole kokemusta muusta. Tosin liikkeet alkoi tuntua vasta rv 20 ja kuopuksesta 18 tai 19. Vielä ois 2 vkoa ultraan :)

Vaunuista meillä on jo tuplat ollut käytössä esikoisella ja kuopuksella mutta jotain ois keksittävä kun ainakin maalis-toukokuussa pitäis päästä linja-autolla kulkemaan ja vierekkäisillä tuplilla sinne on välillä niin ahdasta mennä.

Onko kenelläkään kokemusta tuosta sisaristuimesta mikä laitetaan vaunukopan päälle? Emmaljungallahan niitä on ollut mutta käyköhän ne brion vaunuihin vai pitääkö olla emmaljungat?

saraheinä 18+6
 
Mulle vois vaihtaa LA 5.3.2014. Muuttui kun kävin viime torstaina rakennultras. Kaikki oli hyvin ultras ja nyt sit vaa odotellaan seuraavaa neuvolakäyntiä joka on noin parin viikon päästä, silloin päästään jälleen kurkkaan pieneen asukkiin. Oli niin kovin menevä kaveri, että ihan pelottaa onko se samanlainen sit kun syntyy.
 
Niinuli mietit tuota perheneuvolajuttua. Meillä ei ole mitään erityistä "perheneuvola"käyntiä, vaan isät toivotetaan tervetulleiks kaikille kerroille. Minä ainakin oon raahannu avokkini joka kerta neuvolaan, jotta sekin pääsis paremmin mukaan tähän raskauteen. Ja kyllä senkin verenpaineita on siellä mittailtu ja tais se vaa'allakin käväistä :D Viimeksi terkkari laitto sen lisäks etsimään vauvan sydänäänet, tosin tuloksetta. Mukelo piti niin kovaa jumppatuokioo, että terkkarinkin oli vaikee saada äänet kuuluviin potkujen ja kuperkeikkojen välistä. Saatiin myös voimavarakysely kotiin täytettäväksi ja sitä sitten käydään läpi seuraavalla neuvolakäynnillä. Sama käytäntö oli myös Kuopiossa, missä kävin neuvolatyön harjoittelun opiskeluaikana. Loppuraskaudessa varmaan tulee käytyä enemmän yksin neuvolassa, kun käyntejäkin alkaa olla niin tiheään.

Mulla on sama takkiongelma. Sain jo siskolta yhden vanhan takin nyt syksyksi kun omat takit eivät ole enää mahtuneet muutamaan viikkoon. Olen myös miettinyt sitä H&M:n takkia, mutta en nyt sitten tiedä. Ostin viime talvena aivan ihanan untuvatakin, mutta se on niin tyköistuva, etten varmasti saa sitä enää kovien pakkasten tultua päälleni. Mamaliciouksella oli yksi ihan kiva takki, pitänee vaan tilata se ja katsoa miltä näyttää. Oon vaan semmonen palelija aina talvella, että haluisin untuvatakin, mutta en halua laittaa niin paljon rahaa parin kuukauden takia...

Vauvanvaatteita olen uskaltanu ostaa vasta muutaman. Muitakaan hankintoja ei olla tehty. Jotenkin en vaan uskalla vieläkään asennoitua siihen, että meille tulee oikeesti vauva. Ehkä sitten seuraavan ultran jälkeen. Tosin viikolla löysin kirpparilta niin ihanan haalarin, etten voinut jättää sitä sinne. Sitten piti soittaa hätäpuhelu äidille, että sopiikohan se lapselle ens talvena, kun haalari on 74 senttinen :D Mulla on niin vähän kokemusta ihan vauvaikäistä vanhemmista naperoista, ettei oikein mitään havaintoa, minkä kokoiset vaatteet menee minkäkin ikäiselle. Vaunut ostetaan käytettynä sitten lähempänä laskettua aikaa. En vielä tiedä, millaiset haluan. En ole turhan kriittinen, eiköhän monet merkit ja mallit ole ihan hyviä.

2 viikkoa ultraan. Ei jaksa odottaa! Tekis mieli nyt yövuorossa ollessa hipsiä tonne äitipolin puolelle ultraamaan itse :D Mutta ehkä mä maltan mieleni..

Saaju ja Mukelo-joka-potkii-itsensä-vielä-läpi-mahasta 18+2
 
Onpa teillä kasteputous tosiaan aikasin alkanu perhevalmennus, meillä alkaa vasta joulukuussa.

talvitakista, mää hankin sen H&M:n takin. kyllä se mun makuun oli ihan kivannäkönen. ehkä vähän iso koko tuli valittua, mutta onpahan mahalla tilaa kasvaa. mun maha aina iltasin pullahtaa oikeen kunnolla, aamusin se on vähän pienempi viellä.

liikkeistä, hihii, ensimmäiset potkut tuntu käteen perjantai-illalla <3 aivan uskomaton fiilis kyllä kun joku tökkäsee sisältäpäin niin että se tuntuu ulospäin...

vauvan vaatteista, mä oon ehkä sortunu vähän turhankin moniin hankintoihin. lähinnä kirppiksillä oon kyllä shoppaillu, mutta on niitä silti jonkun verran tullut tehtyä... :) neutraaleja kylläkin kaikki hankinnat ollu lukuunottamatta yksiä aivan supersöpöjä vaaleensinisiä tossuja. toivottavasti huomisen ru:n jälkeen tiiän mitä väriä suosia... ;)

seuraava nvla on 29.10., jossa sitten saadaan paperit kelaa varten. mies on kyllä ollut kaikilla nvlakäynneillä mukana, mutta tollasesta käynnistä kuin niinulilla ei oo ollu mitään puhetta. eikä miehelle oo mitään mittauksiakaan tehty noilla käynneillä. toisaalta musta tuntuu ettei mein terkka oo muutenkaan kaikesta muistanu puhua. enkä kyllä mäkään ikinä muista, viime kerran jälkeenki tuli mieleen kauheesti juttuja joista piti kysyä mutta unohdin. onneks täällä on kokeneempia jotka osaa ainakin suuntaa-antavasti auttaa :)

Saaju, jos mää vaan oisin töissä jossain sellasessa paikassa missä ois ultrausmahollisuus, niin mää kyllä hipsisin pitämään vähän ennakkonäytöstä.... oon niiiiiin utelias. sukupuolen suhteenkin oon niin (LIIAN) utelias, että itku varmaan pääsee jollei pikkuinen esittele jalkoväliään meille.....

nyt täytyy hipsiä nukkumaan, että jaksaa herätä ajoissa, aamulla (VIHDOIN) RU !!!!

maamis + antero 20+6
 
Mun täytyy kyllä myöntää, etten ole hankkinut uudelle tulokkaalle ainuttakaan vaatekappaletta. Viime kerralla meno oli ihan erilaista, enkä meinannu nahoissani pysyä. Oon muutenki ottanut tän raskauden niin paljon rauhallisemmin kun tietää jo vähän mitä on tulossa. Tietty jos nyt tulevat ultrat näyttää poikaa, niin kai jotain pientä pitää ostaa, mutta käydä isosiskojen vaatteet eka läpi, että kuinka paljon siellä olikaan sitä' neutraalia tai sinistä vaatekappaletta. Tajusin just että meillä on kaikki liinavaatteetkin vaaleanpunaisia =)

Onko teillä alkanut jo se kuuluisa pesänrakennusvietti ? Mulle ei tullu sitä viime raskaudessa lainkaan vaikka odoton sitä koko ajan alkavaksi. Mutta nyt olis kova sisustusinto alkamassa. Lähinnä siksi kun pitää noi makuuhuoneet vaihtaa uuteen järjestykseen, kun tytöt saa oman huoneen ja me vanhemmat kans oman ja sit on vielä vieras- ja työhuone, mutta kaikki vaihtaa tavalla tai toisella paikkaa. Mulla ei oikeesti ole lainkaan silmää sisustamiselle, mun mies hoitaa sen puolen. Yleensä se sitten korjailee mun jälkiä kun olen saanut taas "hyvän" idean. Mutta tää tuo taas haasteita kehiin, koska toinen tytöistä kömpii joka yö mun viereen nukkuun ja mitä tapahtuu kun se vanhempien sänky ei olekaan enää siinä oman sängyn vieressä?

Mä muistelen, et meilläkin olis viimeks ollu joku perhevalmennus, mut mies ei päässy töiltään silloin mukaan. TYökaveri joka asuu eri kunnassa niin ne joutu oikeen sellaseen perhevalmennukseen jossa käytiin useamman kerran eikä ollu neuvolassa vaan oikein sellanen ryhmätapaaminen ja siihen vähän kuin pakotettiin kun eka raskaus kyseessä. Meille ei ole kyllä mitään tollasta tuputettu.

Onko teillä muilla jotain synnytysvalmennusta tulossa? Viimeks käytiin yhden kerran sessiossa jossa käytiin läpi kaksossynnytys kun on vähän eri juttu. Mutta epäilen ettei täällä mitään valmennuksia yksösillekään ole. Ellei osta yksityiseltä. Pitää kysyä neuvolasta. Mietin sitä, et jos oliskin niin menisinkö. Kaikki synnytykset on kuitenkin erilaisia. Ja toisaalta yhden lapsen synnytykseen en ole mitenkään perehtynyt ja vaihtoehtoja synnytystavoissa vissiin olis tarjolla. Mä kun en saanut siltä pediltä mihinkään nousta vaan siinä oli pysyttävä. Mutta se oli kyllä käynnistys, etten normaalista synnytyksen alkamisestakaan mitään tiedä. Ehkä kannattais hankkia tietoa =)

-Mira-
 
Voi jumankekkana mulla on taas pahoinvointia. :kieh: Jos tämä ei lopu niin menen kotiin saikulle, en ala ollenkaan enää tähän hommaan.

Piti vielä jatkaa niistä vauvanvaatteista... Mä olen ostanut tasan kaksi bodya ja kaksi unihaalaria. Enempää en osta sukupuolikoodittomia vaatteita, kun ne tuppaa olemaan vähän tylsiä. Tietty jos sukupuoli ei selviä rakenneultrassa, eikä 4D:ssä niin sitten täytyy miettiä uudelleen.

Me käytiin kans perhevalmennuksissa kun ekaa odotettiin. Jälkikäteen ajateltuna hyöty niistä oli kyllä aika pyöreä nolla. Et voi mennä istumaan johonkin penkkiin kuuntelemaan kun joku kertoo millaista on saada vauva, se vaan ei toimi niin. Tai siis voit, mutta ei se paljoa anna. Lisäks mua kauhistuttaa ihan kympillä jakaa niitä yksityisimpiä ajatuksia lasten saamisesta ja parisuhteesta joidenkin ventovieraiden kanssa, vaikka muuten olenkin tosi avoin ja sosiaalinen. Ahdistava tilanne.

Sulle -Mira- varmaan järjestyis paikka tuolta synnytysvalmennuksesta, vaikka uudelleensynnyttäjä oletkin. Onhan tuo nyt ihan eri juttu, ekaa kertaa olet kumminkin yhtä vauvaa synnyttämässä. Kannattaa kyllä hankkia tietoa niin paljon kuin mahdollista! Mun mielestä ei missään tapauksessa kannata suhtautua synnytykseen tyylillä "koitan miettiä sitä niin vähän kuin mahdollista, kyllä ne sitten kertovat synnärillä mitä pitää tehdä". Synnytykseen kannattais mun mielestä henkisesti valmistautua, ja tällä en tarkoita valmiin käsikirjoituksen tekemistä omaan synnytykseen. Asiaa kannattaa kuitenkin miettiä, ja etukäteen pohtia että mitä omaan synnytykseensä toivois.

Mulla tuntui lauantaiaamuna kans kunnon myllerrys käteen asti masusta. On se vaan niin parasta, en ikinä vaihtais osia miesten kanssa ihan jo tästä syystä! Ne ei voi koskaan ymmärtää miten ihmeelliseltä tuo tuntuu. :heart:

Mulla on tasan viikko rakenneultraan! Sais olla elämäni nopein viikko. :D

Cassy rv 20+1 (puoliväli ylitetty, wooooo!)
 
Niin ja rv oli 20+3, jatkuvasti potkii:)
Ja ruoka maistuu niiiin paljon paremmalta kuin ennen sekä kaikki tuoksut tuoksuu paljon paljon ihanemmilta!
Pesänrakennusvietti alkoi tuossa yksi päivä viime viikolla ja siinä lens pikkumatot pesuun ja luuttu riehui, menipä huonekalujenkin järjestys uusiksi-tätä on odotettu!
Olin ihan varma, että saadaan tyttö, meillä kun on kaksi poikaa.
Viimeksi tänään mietin, että mitähän little poneja tytölle tilaan ja milloin:)
Hiukan hirvitti kyllä se, että osaako sitä tyttöä sitten hoitaa.
Mutta niin se vain paljastui pojaksi ja tavallaan helpotuin siitä, että samaa rataa mennään kuin ennenkin -eli ei tavallaan uusia sukupuoleen liittyviä opittavia tule vielä tähän hätään.
Eli tulen siis taas saamaan pisut paidalleni vaipanvaihdon yhteydessä-ei siis mitään uutta;)
Ja vaatteet on ostettu valmiiksi, ei lainkaan pinkkiä.Meinasin eilen kyllä ostaa aivan ihanan valkoisen pitsimekon!Se sitten jäi...
No, eipä sitten tulekaan pinkkejä/mekkoja...toivottavasti joskus.
yövalvomiset ovat alkaneet ja selkäkivut.Oli pakko tilata monet kunnon liivit.
Haaveilen b-kupin rinnoista...nyt jo, jotta lähtisi nää yläselkäkivut.
Perhevalmennukseen meitä on suostuteltu, mutta tuntuu jotenkin aivan turhalta, kun osaahan sitä vauvaa hoitaa yms.
ja kavereita haen sitten muualta, jos haen.
Ihanaa on ollut lukea teidän muiden kirjoituksia!Olen itse ollut aika hiljainen, nyt tulikin sitten tuutin täydeltä,
tänään tämä kaikki jotenkin tuntuu vaan enemmän todelta!
Ihanaa odotusta kaikille:)
 
rakenneultrassa käyty nyt aamulla.istukka oli edessä melkein navan korkeudella. aika pitkälti siellä mihin oon sen kuvitellutkin liikkeiden tuntumisen perusteella. kaikki rakenteet oli kunnossa ja kooltaan vastasi viikkoja. meidän antsa oli nyt sen verran ujo, ettei halunnut jalkoväliään oikeastaan esitellä. kätilö hyvinhyvin varovaisesti veikkasi että tyttö olisi, mutta kehotti kyllä pitäytymään neutraaleissa sävyissä kun saattaa olla poikakin jolloin pinkit mekot ei ehkä ihan istu vaatekaappiin.... harmitus ei oo ollenkaan niin suuri kuin kuvittelin vaikkei sukupuoleen nyt oikeastaan saatu yhtään sen enempää hajua....

perhevalmennuksessa on meillä 4 käyntikertaa, joissa käsitellään eri aiheita. terkka sanoi että voi ihan vapaasti valita millä kerralla/kerroilla haluaa käydä vai käykö ollenkaan. eli meille sitä ei kyllä kukaan tuputa. onneksi, jotenkin mua ei yhtään kiinnostaisikaan.

pesänrakennusviettiä ei ainakaan täällä oo näkynyt. olisi hyvä jos sellainen jostain ilmestyisi, joitain yksityiskohtia on edelleen muuton jäljiltä ihan rempallaan (ja muutettiin kesäkuun alussa :D)....

maamis + antsa POKS 21+0
 
Hehe kävin myös vaa`alla ja painoa tullut yhteensä 10kg alun oksentelusta huolimatta :) Ei ole tullu pahemmin herkuteltua tai syötyä liikaa, joten toivon, että on enimmäkseen vauvan aikaansaamia kiloja.

Vauvanvaatteita alkaa olemaan jo kaappi täynnä vaikka mitään ei pitänyt ostaa ennen huomista rakenne ultraa. Pinnasänkykin hankittiin jo pari viikkoa sitten. Yhdistelmävaunuja ollaan vertailtu, mutta kun ei ole aikaisempaa kokemusta en oikein tiedä mitkä olisivat hyvät hinta-laatu suhteeltaan. Toiveena myös myöhempää käyttöä.

Liikkeitä tuntuu tai ainakin kuvittelen niin myös omaan käteen. Mies kun yrittää kokeilla niin liikkeet loppuvat samantien. Veikkaan edessä olevaa istukkaa kun aina tuntuu sivuilla tai alhaalla.

Pesänrakennus taitaa nyt olla alkamassa, kun päätettiin muutaman asuntoesittelyn jälkeen, että muutetaankin tästä kaksiosta vasta joskus vuoden päästä isompaan. Eli täytyy järjestää uudelle tulokkaalle tilaa, jota ei täällä kovin paljon ole :)

mimmi92 20+6
 
  • Tykkää
Reactions: mars bébé
Pikaisesti tulen kertomaan (vihdoin) tännekin puolelle meidän kuulumisiamme!

Eli nt-ultrassa oli meidän masuasukilla niskaturvotusta 5.3mm ja hieman sitä turvotusta oli myös pään, vatsan ja jalkojen ympärillä. Riskiluku downille oli 1:5. Jouduimme odottamaan kolme viikkoa lapsivesipunktioon pääsyä ja se sillä kertaa epäonnistui, kun lääkäri ei päässyt kohdun sisällä olleesta kalvosta lävitse. Uusi lapsivesipunktio oli viikon päästä keskiviikkona ja se sitten onnistui eri lääkärin tekemänä. Jo saman viikon perjantaina saimme tulokset: terveet kromosomit ja POIKA on tulossa :heart:

Tuossa jälkimmäisessä ultrassa lääkäri pystyi jo kertomaan, että mikä masuasukin sydämessä on vikana. Pienellä on siis sydämessä läppä, joka vuotaa. Nyt vain odotellaan vielä pari viikkoa rakenneultraan pääsyä ja sitten ollaan varmaan ns. astetta viisaampia.

Mun kohtaani listassa voisi päivittää 19.3. kohdalle:
Ann-ie / 25v / 2.lapsi / K-SKS / poika


Ann-ie ja pikkuveli 18+5
 
Paljon on uutisia tullut, ihanaa että positiivisia! Itselläni se kiire vaan kasvaa, joten pahoittelut kun en kerkeä päivittää :( Yritän huomenna päästä/keretä/joutaa koneelle ja pistää teidät kanssasisaret ajan tasalle :)
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :) Itsellä vielä 13 yötä ultraan, ei jaksaisi enää oottaa yhtään...

On kyllä aika poikavoittoista, meillekin voisi nyt tulla se tyttö tasapainottamaan näitä tilastoja ;) .

Vauvanvaatteista En ole paljoa vielä ostellut. Pari uutena ja muutamia kirpparilta. Mitään ei ole säilössä edellisiltä, melkeinpä kaikki on tullut myytyä eteenpäin, kun ikäerot on kuitenkin näinkin pitkiä, kuin meillä.

Minulla meni eilen doppler rikki ja olo on ihan kynsille lyöty ;) . Onneksi siinä on takuu ja saan heti uuden tilalle, kun lähetän rikki menneen Raskauskeijulle takaisin. Hyvä ja nopea palvelu tuntuu siellä olevan. Liikkeitä tuntuu vielä aikas harvakseltaan. Iltaisin muutama liike tuntunut käteen asti, ihana tunne. Just nyt tökkii hiljakseen tuonne alavatsalle <3 . Epäilen kyllä että istukka on tälläkertaa etuseinämässä, mutta ultrassahan se sitten selviää.

Siivoushommiin sitten, tänään tuli luvatuksi, että mennään lasten kanssa kylpylään, sitä ennen pitäisi käydä ostamassa uikkarit, eikös H&M:lla ole mammauikkareita?!

Äitee rv 19+1
 
Nyt vihdoin ja viimein listan pitäs olla ajan tasalla :) 4 poikaa lisäilin, jotta missä ne tytöt viipyy? :D Ja miten moni nyt muuttuukaan oikeesti tytöks :D Meidän pojasta ei kyllä saa tyttöä tekemälläkään, ne killuttimet oli niin tarosalla siinä.. :D :D
 
  • Tykkää
Reactions: mars bébé
Jeps, poikia tais olla 8 ja tyttöjä 1. :D Meillä on ultraan enää 5 yötä, jipii!

Mulle on tullut 6 kg painoa, ei kivaa. Edellisissä odotuksissa olen muistaakseni päätynyt 68 kiloon riippumatta lähtöpainosta, ja jos tuohon päädyn nytkin niin tulee kerättyä 13 kiloa. Se on musta aika paljon... Onneksi on vielä talvi kun synnytän, niin voi pitää paljon vaatteita. :saint:

Aika hiljasta taas ollut pinossa... Ihan en viittis yksinpuhelua käydä vaikka mulla onkin paljon asiaa, eihän anneta pinon näivettyä! :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: mars bébé
Moikka taas!

Täällä piti kaivaa äitiyshousut sitten viimein kaapista esille. Alkoi illalla sektioarven kohtaa jomottelemaan, kun se painoi juuri huonosti farkkujen saumojen kanssa, niin siirrytään sitten resorihousuihin. Huomaa kyllä, että olen hoikemmassa kunnossa kuin vuosi sitten odottaessani. No, tähän aikaan viime vuonna painoin n. 100 kiloa, nyt parikymmentä vähemmän, että ei oo ihme jos äitiyshousut vielä vähän lepattaa :LOL:

Tunnen nyt vasta ensimmäisiä hipaisuja, mikä on aika outoa, koska dopplerin mukaan ipana liikkuu ja monottelee vallan kauheasti. Esikoisesta tunsin jo tähän mennessä ihan hyvin liikkeitä. Epäiltiin neuvolantätsyn kanssa, että hermotus voi olla heikonlainen sektion takia, en nimittäin tunne kunnolla vieläkään ihokosketusta navan ja sektioarven välissä. Ikävää. Kai sama tilanne voi olla myös sisäkerrosten tuntoaistissa, koska melkoinen mylläyshän siellä on kudoksiin tehty. Onko muilla sektion kokeneilla vastaavia kokemuksia?

Tsemppiä painoa keränneille, ymmärrän tuskan! Mutta nyt kun painon nousu on tiedossa, loppuajasta voi pistä hieman tarkemman seurannan päälle. Jos tietää että imetys onnistuu, se on hyvä painonhallintamenetelmä. Sillä itsekin sen 25 kiloa pudotin muutamassa kuukaudessa, tokikin oli iso osa turvotusta ja muuta vauvapainoa. Jokainen kerryttää painoa omalla tavallaan, eikä voi yleistää, että kun kaveri ei saanut painoa kuin 5 kg lisää, itselle ei olisi luontaista kerätä vaikka sitä 20 kiloa. Jollain sitä imetystäkin pitää turvata. Tietenkään mitään hervotonta mässäilyä ei kannattaisi aloittaa :)

Meillä ei tarvitse tehdä juuri mitään hankintoja syntymän jälkeen tapahtuvan tuplarattaiden hankinnan lisäksi. Esikoisen jäljiltä on suurin osa vaatteista ja tavaroista tallessa, ja varmasti tälläkin kertaa tulee kierrätysvaatteita lähipiiristä. En juuri hanki muutenkaan uusina kampetta vauvalle, kun käyttöaika on niin lyhyt ja tässä kohtaa pidän kierrätystä järkevänä. Tietty jos tyttö on tulossa, varmaan maustan tuon hieman poikamaisen värisen vaatepinon muillakin väreillä ja mekot tulevat varmaan lisänä. En tykkää "sukupuolikoodatuista" vaatteista, mutta kierrätettynä niitä on varsinkin vaikea välttää. Tässä kohtaa on oikeasti kätevää, kun on pieni ikäero :)

Pesänrakennusta tuskin tulee tällä kertaa, sain siitä vuosi sitten raskaana tarpeeksi, kun ostettiin asunto ja pintarempattiin sitä. Edellisenä päivänä ennen synnytystä revin vielä teippejä maalaushommien jäljiltä panadolin voimin. Nyt vois ottaa iisimmin, eikä oikeastaan mitään tartte tehdä. Ihanaa!

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :flower:

Nynaeve ja Nuppi 17+5
 
  • Tykkää
Reactions: mars bébé

Yhteistyössä