~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ helmikuussa (11 vauvaa syntynyt)

Tyttöjen ja poikien erosta ja heidän kohtelustaan oli ollut puhetta.

Mun mielestä on tiettyyn pisteeseen saakka ihan ok kasvattaa lapsia ns. sukupuolineutraalisti ja kohdella heitä lapsena, eikä siis tyttönä tai poikana. Mutta ylilyönteihin ei mielestäni pidä lähteä.

Mun mielestäni poikaa voi harvoin kutsua kauniiksi ja jos häntä kauniiksi kutsun niin silloin hänessä on mielestäni tyttömäisiä piirteitä. Olen siis liittänyt sanan kaunis (kun puhutaan ulkonäöstä) tyttömäisyyteen. Sen sijaan poikaa kutsun söpöksi, jota mielestäni tyttö ei ihan samassa määrin voi yleensä olla. Eli itse näen söpöyden poikamaisena piirteenä.

Sen sijaan kauniisti käyttäytyvä ja kiltti voi lapsi olla riippumatta siitä onko hän tyttö vai poika, sillä kiltteys ei liity mielestäni millään muotoa sukupuoleen.

Mielestäni lasta ei voi kasvattaa sen enempää rohkeaksi, kuin tunteelliseksikaan. Hän on sitä, mitä hän olemaan sattuu. Tarkoitan tällä sitä, että oma tyttöni (7v) on aika arka vaikka olen aina tehnyt kaikkeni sen eteen että hänestä kasvaisi rohkea lapsi, joka pärjää "tilanteessa kuin tilanteessa". Lisäksi hän on äärimmäisen herkkä. Se herkkyys menee ajoittain ihan kunnolla yli ja se on sitä kautta vaikeaa lapsellekin. Olen häntä tukenut asiassa ja yrittänyt saada sitä herkkyyttä väistymään, mutta aika heikoin tuloksi.

Eli lasta voi kyllä yrittää ohjata rohkeaksi tai tunteelliseksi mutta jos hän ei sitä ole niin ei hän sitä ole.

Mä en henkilökohtaisella tasolla ole koskaan voinut ymmärtää sitä, että poikien annetaan riekkua, remuta ja leikkiä painileikkejä vedoten siihen, että pojat ovat poikia. Koska meillä moinen toiminta on tytöiltä kiellettyä, se olisi ihan varmasti kiellettyä myös pojilta jos meillä poikia olisi. Myöskin pyssyjä ja miekkoja meillä olisi edelleen tasan 0 kpl, jos meille poika tulisi, sillä en ymmärrä miekkailu- ja ampumisleikkejä ellei ne ampumisleikit sitten liity metsästykseen mihin ne näin kaupunkilaislapsilla harvemmin liittyy.

Eli tuolta osin kasvattaisin lapset lapsina ja ihmisinä, enkä tyttöinä ja poikina.

Mutta on tiettyjä asioita joiden kohdalla kasvattaisin pojat selkeästi poikina ja tytöt tyttöinä. Meidän pojat saisivat ihan varmasti vaaleanpunaiset pikee-paidat (ne on niin söpöjä!) mutta muutoin heidän vaatekaapissaan olisi poikamaisia vaatteita.
Tytöt sensijaan puen aina ylityttömäisesti mekkoihin, Hello Kittyyn, pinkkiin jne. eli en harrasta millään muotoa sukupuolineutraliutta vaatteiden kohdalla.

Kodinaskareissa ei ole mielestäni mitään mitä nainen tai mies ei voisi tehdä, vaikkakaan henkilökohtaisesti en ole auton tekniikasta kiinnostunut.
Eilen juuri kaivoin mitan esiin, mittaisn muutaman hyllyn ja painelin puutavarakauppaan ostoksille. Kesällä tein takapihallemme aidan ja muutama viikko sitten kävin Ikeasta ostamassa kirjahyllyn jonka kokoamiseen en miestä tarvinnut (paitsi ihan lopussa vähän kaipasin apua). Mies tekee meillä ruokaa, pyykkää, tiskaa, hoitaa lapsia ja käy kaupassa ihan siinä missä minäkin. Eli siltä osin lapset saavat neutraalin mallin.

Mutta ehkäpä mä nyt lopetan tän mun stoorini tähän, jotta jää muillekin tilaa kirjoittaa :LOL:

Chef ja Nöttis 34+5
 
Mussu no voi hemmetti! Olisipa unesi käynyt toteen.... Mutta kun ei... Kivut hävis taas siinä klo: 1 pintaan. Sen jälkeen nukuin ihan ok. Kävin tunnin välein vessassa, joka kerta hirveiden suppareiden kanssa. Mutta sitten taas loppus ja nukahdin... Eli ei kai sitten vieläkään mitään toivoakaan... Kaveri ehdotteli jo tuossa tuota vyöhyketerapiaa ja se alkaa kuullostamaan joka päivä paremmalta :D

Niin siis niille, jotka eivät tiedä mistä puhun....
Siinä 23 aikoihin alkoi ihan järkyt supparit. Kestosupparit kesti aina kerrallaan sellaisen 10-15 minuuttia ja ihan kauheilla kivuilla. Olisin suihkuun mennyt, mutta kun en päässyt edes sohvalta lattialle saati sitten seisomaan. Olin jo jossain vaiheessa varma, että tää olis nyt sitten tässä...
24 pintaan aloin olla jo aika kypsä tähän touhuun. Yritin chattailla FB:ssä, pelata, surffata netissä yms, että saisi ajatukset muualle. Että saisi vartalon vähän rentoutumaan ja ehkä pienen hetken suppareihin. No tosiaan siinä kahden tunnin jälkeen kaikki loppus kuin seinään... taas vaihteeksi.
Suoraan sanottuna VÄHÄNKÖ ALKOI V****TAMAAN!!!! Jos tää on tälläistä nämä viimeiset 2 viikkoa, niin alkaako pää hajoomaan oikeasti?
No nyt taas vähän tuntuu alavatsassa oudolta, välillä on vatsa kovana ja välillä ei. Mutta ei ole vielä ainakaan ihan samanlaisia kivuliaita suppareita kuin illalla. Silti on vähän jotenkin erikoinen olo. Ei tunnu ihan normaalilta tämä... En tiedä... Tiistaina olis neuvola, jos sinne asti edes selviää...
 
Moikka!

Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena =)
Kun tulee viikkoja täyteen 34 niin täytyy lopettaa supistuksenestolääkkeen syöminen. No ei niitä nyt oo ollutkaan.
Sit vaan ootellaan et saan koko kämpän järjestettyy loppuun ja ehdin kivoihin menoihin ennenkuin vauvat syntyvät.

Sf-mittaa mulla ei ole kahteen kuukauteen otettu. Painoa on tullut 15 kiloo. Vauvat painavat 2450g ja 2200g. Iho mahan alapuolelta turvoksissa, vanhat arvet koholla, kirvelee ja kutisee ja sit uusin asia et tunto melkein kokonaan kadonnu.
A-vauvan pää on jo ihan alhaalla, joten sinne varmaan jää.

Pelkovalmennus
Nyt mä uskallan alkaa synnyttämäänkin :)

Darwin
Osasto 310 on jo remontissa ja toiminta on toisissa tiloissa jotka ovat pienemmät.

Marylene ja pikkuiset 33+4
 
MLL
Mukavaa viikonloppua kaikille! Kosakhan meidän pinon seuraava vauva suvaitsee saapua, johan tuolta listan alkupäästä alkaisi varmaan joku olla kypsä? :D Mulla oli taas eilen alamaha ja -selkä ihan törkeän kipeät, mutta supistelu on rauhoittunut, eli jotain muuta kipua sitten. Aamukävelyllä koirien kanssa tuli sellasia tuikkimisia alavatsalle, että ihan tunsi kun adrenaliini erittyi ja meni ihan veteläksi, sama tunne kun varpaan potkasee tosi kovaa johonkin, tiedätte ehkä.. Semmosta. Muuten olo on aikas mukava, ei väsytä eikä tee pahaa.
Hiukan itkuherkkänä on tullut oltua, eilen meinasi tulla itku kun mies toi kaupassa väärää voileipä pikkelssiä hyllystä, ei siis oltu ehitty kassallekkaan, että sen kus vaan vaihtoi sen, mutta voi kyynel :headwall: :LOL:

Menenpäs tästä sitten muualle höpisemästä omiani.. =)
MLL :heart: 35+3
 
KIITOS MARYLENE, näin epäilinkin ja terkkarikaan ei ihan tarkkaan tienny tosta 310 tällä viikolla kun kysyin. Ei kai ne sentään siellä evakko-osastolla harrasta 4 hengen huoneita...ARGH...
Hyvä, että olet saanut apua pelkoosi ja toivotaan, että kaikki menee hyvin!
 
No niin, jospa nyt vihdoin saisin vähän kuulumisia kerrottua tarkemmin. Aika rankat pari viikkoa takana, ei oikein ole puhtia riittänyt tänne kirjoitteluun.

Meillä oli siis tilanne tammikuun lopussa sellainen, että viikkoja oli 34 ja risat ja vauva kasvoi käyrien yli ja mä stressasin tulevasta lv-punktiosta ja käynnistyksestä. No, toisin sitten tosiaan kuitenkin kävi.
Heräsin aamuyöllä 31.1. äkkiä tuttuun tunteeseen kun jotain lämmintä hulahti pöksyyn. Uskottelin hetken itselleni, että ehkä vauva vaan onnistui jotenkin tuuppaamaan mua rakkoon niin, että pissasin housuuni, mutta totuus kävi erittäin selväksi jo matkalla vessaan kun vedet valui kinttuja pitkin. Soittelin sitten synnärille, että mites edetään, kun supistuksia ei heti alkanut kuulua. Sain käskyn painua heti makuulle ja hankkiutua ambulanssilla sairaalaan, koska viikkoja oli niin vähän, eikä vauvan laskeutumisesta ollut tietoa.
No, mies sitten haali mulle jotain kamoja kasaan (kun ei se penteleen sairaalakassi tietenkään niin aikaisin valmiina ollut!) ja itse makasin ihmeissäni punkassa kun vettä hulahteli yhä lisää. Ampparikuskit tulivat esimerkillisen hiljaa, niin etteivät lapset heränneet ja mies jäi sitten vielä muka nukkumaan, kun aateltiin että ei sitä tiedä vaikka menisi monta tuntia ennen kuin synnytys lähtee kunnolla käyntiin.
Synnärillä sitten otettiin käyrää ja pääsin saliin odottelemaan tilanteen kehittymistä. Sain kortisonit vauvan keuhkoja kypsyttämään, mutta supistuksia ei enää lähdetty estelemään lääkkeellisesti, koska viikkoja oli kuitenkin yli 34.
Parin tunnin kuluttua vedenmenosta supistukset sitten vähitellen alkoivat. Soitin miehelle ja painelin kuumaan suihkuun.
Alkuvaiheessa pärjäilin ihan hyvin suihkulla ja kuumilla pusseilla, joita mies painoi alaselkään, mutta vähitellen aloin tulla kipeämmäksi ja arvelin (edellisen synnytyksen perusteella), että kohtahan tässä jo ponnistetaan... ja olinpahan NIIN väärässä.
:kieh:
Yllätys oli melkoinen kun kohdunsuu ei ollutkaan auennut kuin viitisen senttiä! Siinä alkoi jo hymy hyytyä, koska sattui jo niin mojovasti. Sain paracervikaalipuudutuksen, joka auttoi vähäksi aikaa.
Avautumisvaiheen loppupuolisko olikin sitten aivan helvetillinen :|
Vauvan todettiin jossain vaiheessa olevan virhetarjonnassa, ei suinkaan rt:ssä kuten oli luultu, vaan otsatarjonnassa, minkä takia pää jumitti synnytyskanavassa ja avautuminen ja vauvan laskeutuminen kesti ja sattui kamalasti.
Aika vaikealta tuntuu edes kirjoittaa kokemuksesta, oli se niin hirveää ja aivan toista kuin olin kuvitellut (munhan piti tykätä synnyttämisestä ja luulin, että jos kaksoset tulivat ilman kivunlievitystä helposti kahdessa tunnissa, niin tämäkin tulisi parilla ähkäisyllä ). En ole ikinä huutanut niin kamalasti (kurkku kipeänä ja ääni käheänä pari päivää synnytyksen jälkeen) ja mies oli aika kovilla kun joutui katsomaan vierestä voimatta auttaa mitenkään paitsi olemalla vieressä.
Sain spinaalipuudutuksen, joka auttoi ihanasti reiluksi tunniksi ja antoi voimia loppuvaiheeseen.
Lopulta se viimeinenkin sitkeä sentti aukesi ja siinä vaiheessa vauvan hapetus yllättäen laski. Lääkäri totesi, että jos nyt saat työnnettyä sen äkkiä ulos, niin hyvä, muuten mennään sektioon ja lujaa. Kahden supistuksen ponnistuksilla poika sitten syntyi, otsa tummansinisenä ja turvoksissa. Mutta niin hieno pieni poika :heart:
Sain pitää vauvaa vain hetken, ennen kuin hänet vietiin vauvateholle.
Jälkeiset syntyvät ongelmitta ja saimme sitten miehen kanssa kahvitella kahdestaan salissa.
Synnytys kesti suunnillen seitsemän tuntia supistusten alusta. Alku oli hyvä ja ponnistusvaihe nopea ja helppo, mutta se muutaman tunnin jumitusvaihe tuntui loputtomalta ja väritti koko kokemuksen hyvin traumaattiseksi. :|

Viivyimme vauvan kanssa sairaalassa puolitoista viikkoa. Vauva oli muutaman päivän glukoositiputuksessa ja sen jälkeen sitten vielä sinivalossa monta päivää korkeiden bilirubiiniarvojen takia. Itse olisin toki voinut kotiutua aiemmin, mutta jäin sairaalaan voidakseni hoitaa vauvaa mahdollisimman paljon, niin, että voin levätä sängyssä kaikki syöttövälit. Ja tietysti toivoin, että saisin hänet vierihoitoon, kuten sitten lopulta sainkin.

Nyt on oltu kotona kolme yötä ja kyllä on ihanaa olla omien sotkujen keskellä ja lasten kanssa, jóita on tietysti ollut kauhea ikävä. Isommat ovat tietysti aivan hurmaantuneita vauvasta ja itsekin olen aivan lääpälläni pikkuiseen :heart: , mies samoin.

Ei nyt tuon enempää noita kokemuksia, saa kysyä jos joku askarruttaa. Ai niin -vauvan syntymäpaino oli 3260g, eli 110g enemmän kuin edellisen viikon painoarviossa.

Vielä jokunen oma kokemus vinkiksi:
-jos sairaalassaolo pitkittyy, niin kahdet imetysliivit on minimi, itse olisin toivonut ainakin vielä kolmannet. Ja liivinsuojia mulla meni sairaalassaoloaikana melkein kaksi laatikkoa (á 50 kpl).
-omat pikkarit ja siteet on ihan hyvä idea heti kun pahin lorotus loppuu.
-huulirasva, hammalanka ja seesamiöljysuihke, joka auttaa hengittämään, kun sairaalan ilma on kamalan kuivaa.
-paljon karkkia ja akkainlehtiä :whistle:
-puhelimen laturi

lisään, jos jotain tulee mieleen vielä. Mutta kaikkein tärkein on ehkä kuitenkin sellainen asenne, että kyllä selvitään ja päästään joskus kotiin, vaikka vaikeaa ja kurjaa olisikin. Mun itseluottamus kärsi aika kovan kolauksen kun tämä pikkunelosen synnytys olikin pahin tähän mennessä, itse odotin että se olisi helppo ja kiva kokemus. Lisäksi vauvatehoaika oli rankka, mutta sen tiesin kyllä etukäteenkin, eikä se tuntunut samalla tavalla omalta epäonnistumiselta kuin tuo synnytys (vaikkei sekään tietenkään mun vikani ollut, että vauva käänsi kuuppansa vinksalleen).

Sellaista. Ja "rv 36+3"... eikun siis Narkissos ja vauva, huomenna 2vkoa.
 
MLL
Narkissos hurjan paljon onnea ja ihanaa, että ootte noinkin nopeesti sitten kotiutunut ja vauveli voi hyvin =) En muista mitä olet aikasemmin kirjotellut oloistasi niin sellanen tuli mieleen, että tuliko sulla vedet ihan varottamatta vai oliko sulla jo jotain tuntemuksia aikasemmin? Vielä kerran onnea :flower: :heart:
 
MLL mulla oli aika paljon supistelua kaikken liikkumiseen liittyen jo monta kuukautta, mutta kohdunsuu oli kuitenkin pysynyt kiinni ja kanavaakin oli hyvin, eli ei ollut vaikuttanut. Lisäksi mulla oli hyvin sitkeässä se streptokokki, ei lähtenyt useammallakaan antibioottikuurilla, ja se voi olla mahdollinen syy ennenaikaiseen vedenmenoon. Eli varoittamatta meni vedet kyllä, olin kuvitellut että käynnistys on väistämättä edessä. Ja kiitos onnitteluista, myös kaikille muille onnitelleille!
 
:flower: Onnea Narkissos :flower: Huh, mikä rupeama. Onneksi kaikki on hyvin ja hyvän kokoinen vauvahan sielä sitten tuli. Kiva, kiva!
Seuraava sitten odotellessa, varmasti alkaa näitä poksumisia tulla tihenevällä tahdilla.
Karol82 ehtikin juuri tuossa toteamaan, että koska vaan, kenelle meistä vaan voi tulla lähtö yönä minä hyvänsä. Mekin peränpitäjät, joilla laskettuaika vasta maaliskuun lopussa olemme pääsemässä siihen 34 viikkoon, jolloin jos jotain tapahtuu, saa tapahtua. Itse tosin olen varma, että kaikista näistä supistuksista, kohdun kalkista jne. huolimatta, tämä nöösi menee yli...

Hyvää pakkaspäivää kaikille!!!

Hani-pöö & nöösi 33+5
 
NARKISSOS; olipa kiva lukea kuulumisia, vaikka osittain olivatkin vähän kurjia, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin....
Onnea nyt vielä kertaalleen ja juu, aika jännittävää, kuka seuraavaksi saa vauvan.... :heart:
 
Onnea Narkissos :flower: :heart:


Mulla oli eilen sitten varmaan viimeinen baari-ilta ennen muksun syntymistä. Neljään asti jaksoin mahani kanssa kuitenkin keikkua baarissa,selvinpäin tottakai :D Ja semmoisessa paikassa oltiin missä musiikki ei ole liian lujalla, en enää lähtisi mihinkään "jumputus" baariin.
Mutta mukavaa oli ja ihanaa olla ystävien seurassa :heart: Oma olemus tosin tuntui ryhävalaan ja elefantin sekoitukselta, silti sain osakseni muutaman iskuyrityksen :LOL: Ajattelivat varmaan että empähän ainakaan tulisi raskaaksi heille :LOL:

Eilinen päivä meni esikoisen kanssa touhuillessa ja hippaa ollessa. Yllättävän hyvin pystyy tämän mahan kanssa vielä "juoksemaan" (lyllertämään nopeammin) ja leikkimään. Nyt esikoinen taas isällään ja mulla tylsä viikko edessä..

Mysti 35+5
 
Onnea Narkissos! Hienoa että kaikki nyt hyvin!
Ja kiitos vinkeistä sairaalakassiin, huulirasvan oisinkin kokonaan unohtanut. Vaikka kovasti siinä toivossa elelen että sairaalassaoloaika jäis mahdollisimman lyhyeks, mutta kun sitä ei koskaan voi tietää mitä käy.

Nyt vaan kovasti odotellaan kenen vauva seuraavaks ulostautuu! Jännää..

Helka ja poitsu 34+4
 
Onnittelut vielä uudestaan narkissos, kiva kun tulit kertomaan tapahtumista.

Kovasti tsemppiä nystymuikio!

Me oltiin avokin kanssa tänään kattomassa Apassionataa. Vauvelikin vissiin tykkäsi kun kovasti möyrysi koko esityksen ajan. Vähän pahalta tuntui se parin tunnin istuminen ja olikin välillä noustava ja venyteltävä. Viime yön unet jäi todella vähiin, tuntuu että kohta varmaan sammun tähän sohvalle.

Huomenna tutustuminen synnärille, jee =)
 
Onnittelut vielä Narkissos ja poika! Toivottavasti jatko olis sitten mukavampi, mitä alkutaival on tähän mennessä ollut.

Tsemppiä Nystymuikiolle. Tuliskohan se sieltä ne ensimmäiset kaksoset pinoon, mitä olen jo vähän aikaa odotellut. Hyvin olette kyllä saaneet pidettyä kaksosmasutkin kasassa. Ja tietysti kaikki muutkin, jotka maaliskuuta odotellaan ollaan kohta kaikki ylitetty se raja, että sais masuasukit jo vaikka tullakki. Itse olen täysin sillä mielellä, että reilusti mennään lasketun ajan yli, vaan mistäpä sitä tietää millon se lähtö kullekkin tulee.

minjoh 37+4
 

Yhteistyössä