~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ helmikuussa (11 vauvaa syntynyt)

Mua väsyttää :attn:
Voome yö meni ihan perseelleen, en montaa tuntia nukkunut. Selkään,mahaan ja etureisiin koski sen verran..nyt olo on ihan hyvä,mutta väsynyt. Taisin eilen istua liian pitkän matkan autossa :snotty: Vaikka yhteensä matkaa olikin vain 100km (50km suuntaansa). Pöh. Eilen neuvolalääkärissä ei mitään uutta, paikat on kiinni, verenpaine hyvä, pissa puhdas..sitten vaan odotellaan että millon mahtaa syntyä. Toivottavasti jo ens viikolla :D

Mysti 36+2
 
:wave: Hei vaan!

kinder tuosta käynnistetystä synnytyksestä kyseli..
Täällä yksi jolla moinen takana esikon kanssa.
Meillä käynnistettiin 42+2, oli jo 4cm kohdunsuu auki paria
päivää ennen, muttei lähtenyt hommat käyntiin.
Aluks oltiin n.3h oksitosiinitipassa, joka ei supistuksia aiheuttanut
yhtäkään mutta ilmeisesti tarkoitus oli edistää avautumista.
Sen jälkeen kun kalvot oli puhkaistu, niin se oli menoa!!
Mulla ei luonnollisesta synnytyksestä ole kokemusta joten
verrata en osaa, mutta tosi kipeitä oli heti ekat supparit mitkä
alko heti puhkasun jälkeen...ja avautuminen oli liianki nopeeta,
eli tunnin ponnistin turhaan kun vauva ei kääntäny päätään.
Loppujen lopuks kalvojen puhkasusta (ja siis ekoista suppareist)
aikaa meni pikkasen päälle 4h syntymään..eli nopeeta oli!

metsätähti neiti varmaan uskaltaakin mennä mäkeen,
mutta eri asia on uskallanko mä päästää sitä! :eek:

Sit nopeesti unista...
Täällä tarttee kans heräillä parin tunnin välein vessaan
ja selkä puutuu ja luussa on painetta!
Varsin inhaa siis..!

Nyt viel eiliset kuulumiset:
Eli perätilas ollaan, kääntöyritys ei onnistunut.
(mutta sattu kamalasti) ja dinit-suihke aiheutti kamalan
migreenin josta toivun edelleen...
Viikon päästä uus kääntöyritys ja tarttee sitte miettiä
tuota synnytystapaa... :whistle:
Aijoo, painoarvio oli 2,5kg ja sen mukaan la-paino olis 3,2kg..
Että näin meillä..
Huoli ja stressi vaivaa mieltä, vaikka kuinka koittais olla
miettimättä asioita...

Nyt sohvalle..

Tintta 36+5
 
:wave: :flower:

Merkkiä vaan käyn jättämässä. Viime yönä kävin vaan 3 kertaa vessassa. Jeeee!

Pikkanen rymyää ja hikottelee hirmuisesti joka päivä. Eli ei ole vielä tarvinnut tehdä liikelaskentoja. :heart:

Vähän alkaa jo täälläkin jännittämään että koska pieni tulee. Perjantaina on sitten lääkärineuvola niin tiedetään enemmän.

Hyvää loppuviikkoa kaikille maalismasuille ja parille murullekkin! :heart:

Harakanhattu ja ManU-Tappara 36+0 :heart:
 
Hei! ½ viikkoa mennyt lukematta, vieraita ollut ja väsyttää kovasti tämä alati kasvava mahanen :heart: Päiväunet ovat poikaa ja yöllä menee wc:ssä rampatessa 2-5 kertaa.

Sen verran utelias olin, että kävin katsomassa narkissoksen synnytyskertomuksen sekä Heklan vauvan.

Aivan suloinen vauva teillä kyllä on hekla!

Kiitos narkissos kokemuksistasi. On hyvä, että kerrot realistisesti miten meni. Minä odotan myös "helppoa" synnytystä, mutta en enää. Yritän varautua pahempaan ja ajatella, että voi tulla yllättäin vaikka sectio. Mistä sitä ikinä voi tietää. Tsemppiä kaikille synnytykseen! Meillä on Suomessa hyvä sairaalahenkilöstö auttamassa vauvan saattamisessa maailmaan :flower: Yhä menen hyvillä mielin synnyttämään, kun ekasta jäi hyvät kokemukset.

(.) Ompelupuuhissa taas. Kotityöt melkein kärsii, kun haluan saada valmiiksi tytön tossut (onnea vauva-kirjan ohjeiden mukaan ommeltu). Pojan tossut ovat olleet jo aikaa sitten valmiit. Vain napit puuttuvat. pitää jostain löytää nappikauppa :D

Hyviä vointeja teille maalisodottajat ja jo synnyttäneet äidit hekla ja narkissos!

momtoo ja pikkukakkonen rv 37+3 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lahja Lintikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Abello:
Mä sain tutulta hänen vanhan, käyttämättömän kantoliinan ja oon yrittänyt noita ohjeita katella, mutta tuntuu jotenkin niin monimutkasilta. Saa nähdä jaksanko ruveta säätämään sen kanssa.

Kauhee närästys alko seittemältä joten siihen loppu unet sitten.
Katoppa onko teidän paikkakunnalla kantoliinatukihenkilöä, voisitte sopia jo nyt että opettelette livenä yhdessä sidontoja, ne on tosi helppoja kun toinen vieressä opastaa!!
Kiitos tästä vinkistä. Näyttäisi parikin tukihenkilöä olevan näillä seuduilla =)
 
Kiitokset tervetulotoivotuksista palstalle !

NinaRinsessalle erityiskiitos siitä tiedosta, ettei KOKSissa aina ole niin täyttä kuin eilen... Ja pakkohan sinne on mahtua johonkin synnyttämään kun sen aika tulee! Siihen olen kyllä täysin varautunut, että vaikka kuinka haluaisi, niin ammeeseen ei välttämättä pääse köllimään, kun niitä on vain se yksi.

Huh, on täysin oma vikani, että olen vetkuttanut viimeisiä opintojani tänne asti. Tavoite oli saada nämä typerät jatko-opinnot valmiiksi ennen äitiyslomaa - tavoite on siirtynyt, että jos ennen synnytystä. (taitaa siirtyä vielä siitä, että ennen töihinpaluuta...) Nyt sitten kärsin nahoissani ja kirjoitan oppimispäiväkirjaa mielenterveydestä ja tunneosaamisesta. Alkaa oma mielenterveys kärsiä pikkuhiljaa!

Vaikka yöllä heräilen teidän muiden tavoin usein, olen silti onnekkaasti saanut aamupäivisin nukuttua, ettei aivan silmät ristissä tarvitse kulkea. Mietin vain usein teitä, joilla on esikoinen tai useampiakin lapsia kotona - syvää kunnioitusta teille ja paljon jaksamisia! Tämä kun tuntuu välillä täydeltä työltä olla ihan itsensä kanssa.

Nyt hetkeksi piste opiskelulle ja ulos aurinkoon :)
 
Käynnistyksestä Kinder vähän kyseli, joten voin vähän kertoa omasta kokemuksesta. Vaikka eiköhän noi käynnistyksetkin eroa toisistaan samalla tavalla kuin kaikki synnytykset. Mulla käynnistettiin esikoinen viikolla 42+0, aluksi puhkaistiin kalvot kun oli kohdunsuun tilanne sopiva ja odoteltiin, josko supistukset alkais. No ei alkaneet joten sitten laitettiin oksitosiinitippaa ja vähitellen kun tipan annostusta suurennettiin niin alkoihan ne supistukset. En nyt sitten tiedä, että oliko ne sen kipeempiä ku luonnollisesti alkaneet, mutta aika kipeeksi ehdin tulla ennen kuin sain sitten jonkinlaisen spinaalin ja epiduraalin yhdistelmän, joka taivaallisesti vei kaikki kivut hetkessä pois. Mulla ei synnytys kuitenkaan oikein edennyt kunnolla, ehdin avautua jonnekin 6 senttiin kunnes vauvan sydänäänet romahti ja tehtiin hätäsektio. Että semmosta. Mutta noi käynnistykset tosiaan varmaan eroaa aika paljonkin toisistaan ja itellä ei ole kokemusta kuin tosta käynnistyksestä joten en voi alkaa verrata luonnollisesti käynnistynyttä ja käynnistettyä. Nyt sitten jännäilen, että alkaisko tämä synnytys kenties luonnollisesti, toivon niin.
 
Kinder Mulla on semmonen kokemus käynnistyksestä esikon kohalla.Vedet meni jtn 18 tuntia ennen kun ruettiin käynnistelemään tipalla.Tosin heti tipan laiton jälkeen alkoi supistukset ja ne tiheni tosi nopeesti...ja aina vaan hurjemmiksi meni.Ne oli tosi hurjia...en saanut kivunlievitykseksi muuta kun ilokaasua.Jota höngin jo tunnin puolentoista jälkeen nii tiheeseen että laittovat sen masiinan hapelle... ;) supistuksia siis tuli jatkuvaan ja todella kovia.Tajunnan räjäyttäviä...Ne oli niiiiin kipeitä että taju oli joka kerta lähteä siellä huipulla...mutta selvisin. ;)
Normaalin synnytyksen kokeeneena...josta tosin kalvot puhkastiin kun saliin mentiin...supistukset oli jotenkin eriluontosia...Oli kipeitä..tosi kipeitä mutta ei niin teräviä ja tuskallisia kun tipalla "tehtyinä". Tähän normaaliin synnytykseen en saanu muuta kivunlievitystä kun sen avuttoman kipupiikin.Joka ei auttanut itse supistuksiin mutta jotenkin niiden väleihin...jollon ihan pikkasen pystyin hengähtää.Tosin ihan pikkasen.En koe saaneeni siitä suurempia apuja.
En sitten tiedä...jokainen nuo kivut kokee niin erillailla...että vaikea verrata mutta kokemuksia on silti kiva lukea. =)
Mua itteenikin vähän mietityttää..jos tää käynnistetään nyt ajoissa sitten.JOS...TOIVOTTAVASTI!!Niin miten menee...saanko siltikään mitään lievitystä...mulla noi ollu nopeita noi synnytykset...Esikko synty vajaat 2 tuntia tipan laitosta...ja toinen sektiolla..ja kolmas...synnytyksen kestoksi merkattiin jostain syystä 6 tuntia..vaikka se oli vähemmän.Saas nähä miten tää nelonen tulee tähä maalimaan.Edelleen kammoksun sektiota... :kieh: eli toivottavasti ei sillä tapaa. :kieh:

vadelmanlehtiteestä Ootteko mammat juoneet sitä??Huomaatteko mitään eroa siihen kun ette juoneet??Aiheuttaako se teillä mitään???
Mä oon pariin otteeseen juonu silleen kahtena peräkkäisenä päivänä...ekan kerran huomasin joo...supisteli jo napakkaammin ja helpommin.Ja alamahalle tuli semmonen erillainen tunne...ja paikkoja juili erillailla...kun sillon kun en teetä ole juonut.
Toisella kertaa nyt eilen ja tänää huomasin saman tyyliset oireet...hmmh...onkohan tolla oikeesti vaikutusta?? Jännä homma...Kuinka paljon te juotte ja millä viikoilla.En sit tiiä miten vaikuttaa alakertaan.Sisätutkimus tehty viimeks jtn...14 vkolla.Saas nähä tekevätkö nyt ens vkolla.

Mutta mä taidan rueta imuroimaan(aurinko tuo kaikki roskat piiloistansa esiin) ja sitten pikku hilijaa ruuan laittoon.

Ihanaa aurinkoista päivää kaikille mammoille...ja vauvoille. :heart:

Daizz ja "Eemeli" joka kasvaa liikaa 34+2
 
Meillä jyllää mitä ilmeisimmin Norovirus ja nyt oli mun vuoro saada se riesaksi itselleni :/ kunhan nyt sitten edes tuo perheen pienin siltä säästyisi...ja tämä oksentelu ja ripulointi saa kyllä mun puolesta sitten näkyä myös seuraavassa neuvolapunnituksessa!!! :LOL:

Chef väsyneenä kuin mikäkin 35+2
 
daizz mä sitä kuitenkin ostin kun Kuopiossa olin liikenteessä ja sitä olikin aika haastava löytää, mut vihdoin sitä sitten löysin=)
En kyllä alunperinkään siihen uskonut mut ajattelin et voishan sitä kokeilla et ei kai siitä haittaakaan ole.Mä oon nyt kuutena päivänä sitä juonut 1-3 mukia päivässä ja mitään vaikutusta ei oo ollut (ainakaan sellaisia mitä ois tuntunut, tiedä sit mitä tuolla sisällä tapahtuu).

chef pikaista paranemista :hug:

Metsätähti laiskana kirjoittelijana ja onnenjyvä alias Möhöpompula 37+?
 
Heippa!

Täällä tänään yksi tosi onnellinen vauvamasuilja =) =)
Mulla oli tänään äippäpoli ja kätilö tunnusteli ennen käyrille laittoa ja totes et kovalta tuntuu et kyllä se siellä väärinpäin tuntuis vauveli olevan :ashamed: Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sano et onpas se vielä ylhäällä ja kyllä se väärinpäin on et miks sut lähetetään näin myöhään et näissä tapauksissa kun edes epäillään neuvolassa perätilaa niin pitää lähettää jo 34vkolla ja nyt mennään jo 36+4 mut sit ultras ja siellä se vauveli köllötti ihan oikeinpäin :heart: Sanoi että on sen verran pikkupeppunen et kaikki kuvittelee sitä pääksi ;) Pieni hän kyllä on et 2,5kg nyt just ja just et lekuri sanoi et jos LA.na syntyy niin olis 3kg :heart:
Mua alko sit mietityttää et voiko pojat olla noin pieniä et jos sittenkin oisi 4 tytön typykkä tulossa :heart: Toivossa siis hyvä elää =)
Mulla siis esikko ollut pienin eli 3,2kg mut kakkonen 3,7 ja kolmonen 3,6kg :heart: et saapi siis nähdä tämän lopullinen syntymäpaino ;)

Anteeks kamalasti omanapaisuus mut kyllä niin helpotti kun kovasti pelkäsin et joutuvat kääntämään ja mulla ei sellaisesta kokemusta, verenpainekkin oli ennen käyriä jo 162/81 kun kätilö sanoikin et sua taitaa pikkasen jännittää ;)
Onnellinen ja huojentunut ävm70 ja "pikkukakkonen" 36+4
 
Piiiiiiiiiitkästä aikaa hei kaikille :) !!

täällä porskutetaan 36 + 3 :) <3 kaikki hyvin tähän mennessä, huomenna ois viimenen neuvolalääkäri, saas nähdä mitä sanotaan , ei varmaan taaskaan mitään erikoisempia, niinkun ei tähänkää mennessä :)

onko teille ollu jotain valmennuksia, jos niin ootteko käyneet? meil ois ollu muutamia lastenhoito tunteja, vanhemmuuteen ja imetykseen liittyen, mutta en ole päässyt paikalle, vaikka oisin halunnut.. :s

täällä kovasti jyllää vauva edelleen, vaikka sanovat että vauvan liikkeet loppua kohden vähenee.. mutta minusta tuntuu että tämä masuasukki kyllä vain entistä enemmän potkii:) varsinkin iltaisin :) !

mitä lastentarvikkeita ootta hommannut, uusia? :) meillä nyt kaikki on uutta.. ensimmäinen kun tulossa, tai voisihan olla mukana käytettyjäkin, mutta olen halunnut kaiken uutena, vaunut, turvakaukalo,pinnasänky.. lähinnä .. ja tietysti sitten vaatteita on tullut hankittua.. ja eilen ostettiin tuttipullo,ensitutti ja hoitoalusta.. , jos tuota pulloa nyt edes tarvitsee, se jää nähtäväksi, hyvä se on varoiksi olla :)

kovasti täällä jo jänskätään ja odotetaan.. tää on kuitenkin ensimmäinen.. en tiedä siis mitä odottaa koko synnytykseltä.. :) moni vaan pelotellut että sitten sattuu ja paljon :D ! no katsotaan.. tuskimpa ihan kivutontakaan on.. :)

miten teille on painoo kertyny tähän mennessä? itellä on tullu tähän mennessä yhteensä 14, tai viime neukussa yhteensä 14.. varmaan tullu ainakin kilo tai kaks lisää kun huomenna sitte vaa'alle taas katsomaan tuomio! :D

Anteeksi kamala kysely ja omanapaisuus, mutta pitkästä aikaa kun kirjottelin niiin... =)
Mirkelo & Tiitiäinen 36 + 3 :heart:
 
Mä olen saanut käytettynä imetystyynyn, kantoliinan ( jota ei koskaan käytetty ) , sitterin ja mobilen + vaatetta. Muut ollaan ostettu itse.

Mä ainakin luulen, että tuttipullo tulee ehdottomasti tarpeeseen jossain välissä koska tulen tarvitsemaan ns. omaa aikaa eli koiran kanssa juoksulenkkiä jne ja sillon saa isi olla vauvan kanssa kotona ja antaa pumpattua maitoa pullosta. Kyllä sitä nyt jossain vaiheessa haluaa johonkin mennä ilman vauvaakin ;)

Painoa on tullut noin viitisen kiloa.
Täälläkin kovasti jännitetään kun on ensimmäinen kyseessä eikä mitään tietoa mitä tulee tapahtumaan.

Abello 37+1
 
Mä en oo tälle vauvalle hankkinut muuta kuin hieman vaatetta, esikoinen vasta 1,5v. ja samaa sukupuolta niin ei oo mitää tarvinnut. Paitsi tuplarattaat ostin kaverilta halvalla ja tietty tutteja jne.

Painoa oli tullut parhaimmillaan 7kg, mutta kun jätin sokerit ja vaalean pastan ja leivän, se on pikkuhiljaa sulanut pois ja lähtöpainossa mennään. Just luin netistä että vauva+lapsivesi+verivolyymi+kohtu+tissit painaa jotain 8-10kg, toivon että oon sutkimpi sitten synnytyksen jälkeen
=) ennestään siis löytyy reilusti ylipainoa, eli hyvä vaan kun ei ole raskauskiloja tullut.

Poppeli ja poika 36+5
 
Glow
Mulla KÄYNNISTETTIIN tipalla edellinen synnytys rv 39+6. Supistuksien takia kävin sairaalassa jo parina edellisenä päivänä, mut ainahan ne siellä loppu ku seinään :headwall: Lopulta sitten lääkäri oli niin kiltti että määräsi tipan jotta saadaan homma etenemään. Olin jo tosi kipeä ja kiukkunen... Niin, kohdunsuu taisi olla jotain noin 3cm auki. Tippa laitettiin ja supistukset alkoi jo 2 tunnin jälkeen tipan laitosta. Tosi voimakkaina. Avautuminen oli nopea. synnytyksen kesto 4,5 tuntia. Ponnistusvaihe muistaakseni 10-15 min.
Ilokaasu ja epiduraali toimi. Ne on suunnitelmissa käyttää nytkin.
Eka synnytys käynnistyi niillä "ohjeellisilla" supistuksilla, tosin ne ei ollu yhtään kipeitä. Silloinkin taisi olla jonkun 3cm kohdunsuu auki sairaalaan mennessä. Tuolloin jossain kohtaa puhkaistiin kalvot että vedet meni ja supistukset voimistui. Eka synnytys kesti jonkun 8 tuntia.

Hokasin tänään laittaa vauvan kylpyöljyä kutisevaan mahaan! on paljon tehokkaampaa kuin joku voide.
Raskausarvet mahassa senkun lisääntyy :whistle:

Ensiyötä taas mielenkiinnolla odotellen....kun ei vaan nukuta :headwall:
 
Pitäiskö munkin välissä jotakin laitella :D

Täällä kaikki kivasti (jos näin voi sanoa). Tunnin välein rampataan vessassa koko yö, kyljenkin kääntäminen saa supistukset alkamaan. Jännällä odotan et vieläkö sitä nyyttiä osaa hoitaa, kun kuopuskin on jo yli 4 vuotias =)

Mulla synnytykset käynnistyneet aina supistuksilla rv 40+1. Viimeisellä kerralla kätilö pyöräytti kalvoja synnytyksen jouduttamiseksi, mikä auttoikin heti, noin 6 tunnin kuluttua pyöräyttämisestä lapsi syntyi.

mulla ei oo ikinä mennyvedet ns. "luomusti" vaan ihan viimehetkillä ennen ponnistusvaihetta on puhkaistu aina kalvot vesien menoksi.

Täällä olen ollut ahkerana, koti kiiltää puhtauttaan, matotkin pesin, käytin petivaatteet 8 tuntia 25 asteen pakkasessa, luutusin jne. Älkää kysykö miten, en käsitä itsekkään, joku ihme toimeliaisuus puuska iski. :LOL:

Nystymuikiolle paaaljon lykkyä sinne sairaalalle, toivottavasti pian nyytit sylissä :heart:

Hekla teidän vauva on tosi söpö pakkaus :heart:

Meille muille vielä käristeleville paaaljon yöunia, pitkäkestoisia sellaisia :hug:

muoks...ai niin viikot olis kai virallisesti 36+3 (toivotaan että se koon mukaan laskettu ylimääräinen viikko olisikin totta ja oltaskin jo 37+3 :D )
 
Vatsa se vaan heiluu, semmonen melske alkanut taas. Oikein sattuu kun kummatkin innoissaan potkii kylkiin.... |O
Mitenköhän ens yö taas menee.... viime yö tuli tosiaan melkeimpä kokonaan valvottua, pyörin ja hyörin sängyssä ja vähän väliä juoksin vessassa ja ähinääpuhinaa ja sitten välillä jääkaapilla tuli käytyä kun iski järkky nälkä jne. Välillä koitin nukkua sohvalla (toiveissa et jos siinä sais nukuttua kun sängyssä ei) mut ei siitäkään mitään tullut ja palasin sänkyyn ja pyörin ja hyörin ja samat vessarumbajääkaappi-litaniat.... :LOL:

On tää niin ehanaa....... käskin jopa ukkoa olla ens tiistaina kovana jos lääkäri alkaa viel empii käynnistyksen kans.... :LOL: Ukko saa sanoa kovan sanan :LOL: Mua kun ei ainakaan viime lääkäri kuunnellut ollenkaan.

(tunnin päästä 37+2) :D :heart: :heart:
 
Etten vaan taas jälleen unohda ni kiitoksia Narkissos kun kerroit meille synnytyskokemuksestasi jne :) Paljon voimia ja tsemppiä sulle ja perheelle arkeen :) :flower: :hug:

Ja heklan vauva... niin syötävän suloinen söpöläinen kaunis vauva !!! tuli ihan tippa linssiin :') :heart:

Mä oon taas pitkin yötä heräilly milloin vessaan, milloin jääkaapille mutta sain jopa välissä nukutuksi, se on jo jotain... Nyt pillitin kun kuuntelin "jos sä tahdot niin" ja "sama nainen" biisejä, väsymystä on joo ilmassa... :D
 
Oli aivan pakko tulla toivottamaan nystikselle onnea koitokseen :flower: eikös sitä synnytystä tänään aleta käynnistelemään..? APUA, kohta on pinossa mukana jo ensimmäiset kaksoset!

Pippa 36+5 (ja lupaavasti supisteli taas yöllä)
 
Neuvolassa tuli aamusta käytyä ja oli myös se kauan odotettu vika lääkärintarkastus. Eipä siellä ihmeempiä, tässä statistiikkaa :D :

Viikot: 36+6
Paino: + 741g/vk (hups :ashamed: )
Verenpaine: OK
Pissa: OK
Hb: 129 (enkat, jee!)
Sf-mitta: 33cm (sama kun edellisellä käynnillä 2,5 viikkoa sitten)
Verensokeri: OK
Tarjonta: RT
Vaavin syke: 150
Liikkeet: ++

Kohdunsuu oli kiinni, mutta pehmenemistä oli alkanu tapahtuun. Lekuri sanoi, että menkkajomotuksen tapaiset vois olla sitä pehmenemistä aiheuttavaa toimintaa. Sain lähetteen vielä kuitenkin äippäpolille, jossa ultrataan sitä vaavin kokoa. Eiköhän pitäisi olla ihan normaali synnytystiedossa alakautta, joten tyytyväinen olen uutisiin :saint:

Ja vaavi siis alkanut laskeentumaan, ei vielä kuitenkaan ollu ihan kiinnittynyt mutta siellä hollilla kuitenkin =)

Joko täällä alkaa porukka olla synnyttämässä kun on keskustelu ollu hiljaisempaa viime päivät :p ?

Mimmurainen & ötikkä 36+6



Muoks. Nystymuikiolle tsemppiä tulevaan koitokseen :hug:
 
heippa hei taas :) !

Täällä viimeinen neuvolalääkäri käyty ja kaikki jälleen paremmin kun hyvin :) !
Näillä näkymin vauva tulee ajallaan, eikä lainkaan jälkijunassa, pää oli sen verran alhaalla jo ja kohdunsuu pehmee, muttei sentää auki ollu vielä, onneks, pääsen vielä siskon kanssa uimaan viikonloppuna kun tulee kylään perheensä kanssa niin menemme kerran vielä ennen synnytystä kylpylään! :)

Syntymäpaino arvionki antoi kun kysyin se ois 3500g, aika ihanne ;) Noo eihän nuo tarkkoja aina ole, mutta pysyisi alle 4 kilon ni hyvä on :) ! :heart:

sf-mitta oli mulla nyt 32 :p Painoa ei ollu tullu lisää onneks yhtään viimekerrrasta! :) ens tiistaina olis seuraava perusneukku, katotaan sitte taas.. :)

Pää alaspäin siellä oltiin edelleen, niinkun on oltu jo pitkän aikaa! :D varmisti vielä ultrassa että varmasti oli kans pää mikä siellä oli :)

Mukavaa ja jännittävää odotusta kaikille.. lähenee ja lähenee vaan :) !

Mirkelo Ja Tiitiäinen 36 + 4 :heart:
 
Tää on kyllä niin aktiivinen pino, ettei perässä pysy millään. Nytkin monta kymmentä sivua lukematta... |O No ehkä mä joskus saan ne kaikki luettua. Nyt taidan keskittyä vaan omaan napaan.

Eli juuri tulin lääkärineuvolasta ja kaikki oli ok :heart: Hb 132, verenpaine 130/80, paino +233g/vko, pissa ok, sf-mitta 32,5 cm, tarjonta: RT. Lääkäri tutki paikat ja sano, et kohdunsuu on 1 cm auki, mut on kuulemma ihan normaalia uudelleensynnyttäjällä. Kanavaa oli 3 cm jäljellä, eikä vauva ollu vielä kiinnittynyt, sydänäänet ok ja lapsivettä riittävästi. Vauvan painoarvio oli nyt (rv 36+2) 3100-3300g, että taitaa siitä lähemmäs 4 kilonen tulla, mut siihen mä nyt oon jo varautunu. Käyrillä kasvu oli kuitenkin keskikäyrän yläpuolella, ettei se nyt ihan pahalta kuulostanu. Viikon päästä taas uus neuvola ja 39 vkolla kasvukontrolli ä-polilla.

Tiistaina shoppailin monta tuntia Sjoella ja tein vauvalle viime hetken hankinnat. Ostin uuden sitterin ja hoitoalustan, jonku verran 50 ja 56 cm vaatteita. Noita 50 cm vaatteita vaan löyty aika huonosti, enkä mä löytäny yhtiäkään potkuhousuja, housuja vaan, mut otin sit niitä. Mut jotenki outoa, kun ei noita potkuhousuja ollu missään, ne on kuitenkin niin käteviä noin pienillä. Sit tuli ostettua kaikkea muuta sälää vauvalle: vaippoja, tutteja, tuttipullon tutteja jne. Kyllä tuo shoppailu niin voimille otti tässä tilassa, joka paikkaan sattu, ettei enää ennen synnytystä tämmösiä päiviä. Eilen kyllä sitte jouduttiin mennä uudestaan Sjoelle, kun piti vaihtaa auto isompaan. Ostettiin sit farmari Volvo, kun siinä on leveyttä tarpeeksi, et sopii sit 3 istuinta takapenkille.

Mitäs muuta. Vauvalle oon aika lailla kaiken laittanu valmiiksi, paitsi en oo kattonu kotiintulovaatteita. Mutta koitan ne tässä lähipäivinä katella ja kait sitä pitäis sitä omaa sairaalakassiakin alkaa suunnitella pikkuhiljaa. Tulostaa jostain jonkinlainen lista. Oon tässä nyt äitiyslomalla ollessani koittanu vähä siivoilla kaappeja. En kaikkia, mut semmosia nyt mitkä eniten siivousta kaipaa. Sit pitäis koittaa vähä leipoa jotain, et olis sit synnytyksen jälkeen pakkasessa vierasvaraa, kun niitä ihmisiä sit kuitenkin käy vauvaa katsomassa. Tällä hetkellä kun pakastin on aikasta tyhjä kaikista leipomuksista.

Synnytys uhkaavasti lähenee, vähä se kyllä ahdistaa ja pelottaa, et miten se sit sujuu ja kun tietää, et kipua ja tuskaa on joka tapauksessa jonkin verran luvassa. Kun nyt vaan kaikki menis hyvin ja sais lapsen viereen osastolle synnytyksen jälkeen.

Ristiäisistä ootte jossain vaiheessa puhunu ja me pidetään ne tod. näk. huhtikuun lopussa tai heti toukokuun alussa. Pitää sen kanssa vähä kiirehtiä, kun haluttais yheksi kummiksi miehen serkku ja sillä on laskettu aika toukokuun lopussa. Toivottavasti hänen lapsi ei nyt syntys kauheesti etuajassa. Ristiäismekko on mun äidin tekemä ja siinä on kastettu meidän muutkin lapset. Varpajaisistakin on ollu joskus puhetta ja mä en usko et mun mies sellasia pitää. Ei oo ainakaan mitään puhunu, eikä pitäny edellisenkään lapsen aikana.

Nyt mä taidan mennä syömään jotain ja sen jälkeen pötköttään hetkeksi sohvalle. Onkin ollu rauhallista täs muutaman päivän, kun vanhemmat lapset on olleet mummulassa pari yötä. Tänään pitäis käydä hakees ne kotia :heart: :heart:

Tipi75 + masuasukki 36+2
 

Yhteistyössä