*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* joulukuussa (ensimmäinen vauva syntynyt)

Kiitokset!

Sinulta on marcelina aivan pakko kysäistä, että miten ystäväsi/perheesi suhtautui? Itse yksi ystäväni syytti minua, että olin tahallani "hommannut" itseni raskaaksi vaikka niin asia ei ole! Yllätys oli, mutta kuitenkin yritän iloita asiasta tämän kaiken keskellä ja haluan lapselleni hyvän elämän!! :)

Jos me olemme lapsen isän kanssa yhteydessä niin yleensä saamme jonkun sortin tappelun aikaan. Rankkaahan tämä on varsinkin vielä tämän masennuksen keskellä, mutta äitini on kyllä ollut hyvä tuki minulle :heart: Arvostan sitä suuresti!

 
Jau, Suvisku ja Darwin tervetuloa mukaamme :flower:
Jos haluatte tuonne etusivulle myös muita tietoja (ikä, monesko lapsi, synnäri, tyttö/poika) ilmoitelkaa reippaasti, niin yritän ne täältä bongailla, toki voi laittaa myös yksityisviestiä!

Olipas taas yöllä nukkumisongelmia... Tai muuten varmasti olisin nukkunut paremmin, mutta kun oli tuo kuopus hiipinyt yöllä meidän sänkyyn niin loppui tila kesken! Yritäppä siinä sitten lähteä siirtelemään toista..

Mutta mulla menee nyt kuulkaas hermot, kun läppäristä meni tuo hiiri eilen rikki ja nyt pitää tällä rasittavalla "rullaus/kosketussysteemillä" liikutella osoitinta...
Ja käsii hakee jatkuvasti hiirtä tuosta viereltä.. Argh :kieh:

Hyvää viikonloppua
pippa poks 27+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suvisku:
Kiitokset!

Sinulta on marcelina aivan pakko kysäistä, että miten ystäväsi/perheesi suhtautui? Itse yksi ystäväni syytti minua, että olin tahallani "hommannut" itseni raskaaksi vaikka niin asia ei ole! Yllätys oli, mutta kuitenkin yritän iloita asiasta tämän kaiken keskellä ja haluan lapselleni hyvän elämän!! :)

Jos me olemme lapsen isän kanssa yhteydessä niin yleensä saamme jonkun sortin tappelun aikaan. Rankkaahan tämä on varsinkin vielä tämän masennuksen keskellä, mutta äitini on kyllä ollut hyvä tuki minulle :heart: Arvostan sitä suuresti!
Ystäväni ja perheeni on suhtautunee ihan hyvin, vaikka itselle tuli mieleen vähän samoja ajatuksia, että kaikki tietysti luulee mun hankkiutuneen tahallaan raskaaksi, vaikka tosiaan asia ei ole niin. Lapsen isukin kans mulla katkes välit jo ennenku tiesin olevani raskaana ja kun kerroin hänelle, niin hän ei noteerannut asiaa millään tavalla. Pari kertaa olen nyt raskauden edetessä laittanut hänelle viestiä ja kertonut, miten on sujunut, mutta hän ei ole vastannut viesteihini mitään. Kun lapsi syntyy, aion tietysti vielä kerran ottaa häneen yhteyttä ja kertoa lapsen syntymästä. Veikkaan kyllä, ettei hän noteeraa siihenkään ollenkaan.

Onneksi mulla on ihana tyttö ja hänen isänsä (joka on siis mun ex). Saan heistä tukea ja apua ihan älyttömästi.
 
Huomenta HUONOSTI nukutun yön jälkeen!

hoh hoh mikä liskojen yö.. menin jo kymmenen aikaa nukkumaan, tai siis "nukkumaan", mutta valvoinki sitten puoli neljään asti kunnes mies tuli kotiin pikkujouluista, olin sille tosin kiukkunen enkä jaksanu puhunu mitää, sitten mies nukahti ja ajattelin et jos nyt itsekin sais unta ni eiköhän tyttö kömpinyt meidän viereen, eikä sillon mun nukkumisesta tuu yhtään mitään.. tyttö heiluu ja pyörii ja potkii ni ite oon aivan reunassa ja koitan vaan varoa sitä..koita siinä sitten nukkua..no joskus sitten puoli seiskan aikaan sain unta, ja kahdeksalta tyttö herätti..että näin mukavasti,.. |O

onneks oli tuo masukki seurana koko yön, yhtä hereillä ku äitinsäkin :D

ai niin, tervetuloa uusille <3 me vaan lisäännytään täällä huimaa vauhtia :D

tänää tarttis lähtee mun vanhempien luokse tuonne ihan etelään, sitä ennen on tytöllä minidiscon joulunäytös :p melkoisen hauskaa katsottavaa voi olla kun 3-4 vuotiaat esittää pingviinejä lavalla :D

no mutta, hauskaa päivää kaikille :heart: :heart:

 
Lämpimästi tervetuloa joukkoon mahakkaaseen, Darwin, jau ja Suvisku (ja muut??) :wave: Mukavaa kun odottajaporukka kasvaa niin määrällisesti ko fyysisestikin :)

Katariina00, täällä toinen huoooonosti viime yönä nukkunu |O Mies ei sit uskonu mua illalla vaan juotti pojallemme reippaanlaisesti limpparia niin että kun minä olin autuaasti nukahtamassa niin itkukonsertti alkoi, reppanalla mahakipuja hiilihaposta :/ Meillä semmonen työnjako, et se joka hereillä (jos toinen nukkumassa) niin saa juosta pojan tykönä. Eihän se mies meinannu saada poikaa rauhottuun (ei se älynny ottaa sitä syliinsä ja hieroa masua) ja siitäkös mulla käämit palo :headwall: Noh, poika oli röyhtäilly ilmat pihalle ja jatko sitte tyytyväisenä uniaan, toisin ko äitinsä joka sitte jäi silmä kirkkaana sänkyyn valvoon ja miettiin, millon mun pitää sitte nousta.. Olin lopulta nukahtanu jossain vaiheessa mut sitte heräsin taas joskus 2-3 aikaan silmä kirkkaana eikä uni tullu pariin tuntiin. Herättelin miehenki siinä ja yritin saada siitä juttukaveria :LOL: (miten niin olin ehkä vähän kostonhimoissani.. :whistle: ) Loppuyö meni sit niin ja näin ko oli aivan järkyttävän kuuma nukkua. Onneks mies nousi sit aamulla pojan kans ja sain ite jäädä kölliin mut eihän siitä nukkumisesta enää mitään tullu ko kaikki möykkä kuulu makkariin asti.. Muuten tommonen yö ei ressais mut tälle päivää meillä kovasti suunnitelmia ja tekemistä, joten virtaa kaivattaisiin. Mies lähti ny pojan kans vaihattaan autoon uudet talvirenkaat niin saan edes hetken olla rauhassa.

Tulipa vuodatus :ashamed: Muuten täällä voidaan hyvin ja toivonki kovasti jaksamisia niille, joilla oikeesti jotain vaivaa :hug: Yksinodottajille erityinen jaksamis :hug: , koska minua ei ainakaan ole luotu kasvattaan lasta/lapsia yksin.

Vois alkaa siivoileen ja kunhan auto tulee takas ni otan sen lähen ihan piruillessani tuhlaan kaikki rahani joululahjoihin ja vauvahömppään :D

Kaikesta huolimatta oikein kivaa viikonloppua kaikille :)

mobic ja kevätpörriäinen 25+3
 
Huomenta päivää!

Itsellä meni kyllä yö ihan hyvin mutta pari kertaa piti vessaan nousta ja mahaa kolotti aivan vietävästi.. Mistälie johtunee..
Vessassa rappaaminen on kyllä nii ärsyttävää ku oot just saanut unta ja sit heräätkin taas vessaan.. :headwall: Huoh.. On se niin raivostuttavaa..
Jotenki tuntuu että itse ei edes jaksa tän kaiken keskellä keskittyä joululahjoihin tai, että pitäis kauppoihin lähteä kiertelemään ja niitä ostelemaan.. Mutta olishan se jotain pientä etsittävä siskojen muksuille ja kummitytölle. :) Vaikka niin pieniä ovatkin vielä, mutta kyllä heistä iloa saa aina päivään jos ei mene hyvin.. :heart:

Odotan innolla siskonpojan (26.12 tulee 2vuotta) reaktiota sitten kun mennään oman muksun kanssa hänen luonaan käymään miten pikku kaveri on mustasukkainen tädistään kun on jo nytten jos pidän hänen pikkusiskoaan sylissä!

Jotenkin toisaalta inhoittaa tämä yksin odottaminen kun kuitenkin toivoisin lapsen isän tähän odotukseen mukaan, mutta valitettavasti ei häntä voi pakottaa. :( Mutta kyllä sitä tuki porukkaa ympärillä on, että sen kannalta pitäisi pärjätä. Vaikka kyllä sitä kaipaisi lapsen isää siihen mukaan myös.. :ashamed:
 
Jau, Darvin ja Suvisku tervetuloa pinoon... :flower:

Täällä edelleen tämä harvemmin kirjoitteleva naisihminen... :ashamed: Joka päivä luen kuulumisianne kyllä..
Massu-galluppia olitte pitäneet ja siihen mittoja täältä, olen suht pienehkö kokoinen ja mitta on nyt 110cm ja olen kuullut monesti jo kommentin et ai maaliskuussako sä vasta meinasit synnyttää ton.. :LOL:
Painoa on tullut kaiken kaikkiaan 6kg lähtölukemista ja neuvolassa on ollut kaikki ihan ok, rautalisät piti aloittaa viime käynnin jälkeen, oli hemppari 108..
Poitsu pyörii tuolla ihan ylhäällä (potkut tuntuu kyljissä ja kylkiluissa ) ja olen säästynyt vielä toistaiseksi yöllisistä vessa ravailuista (koputtaa puuta ) ainut mihin nykyisin yöllä herään on se että massussa käy sellainen möyriminen että on pakko vaihtaa asentoa. :p

Tavaroita on tullu hommattua jonkun verran jo ja nyt kun saatiin remontti valmiiksi, voisi niitä kohta alkaa laittelemaan paikoilleen... Ihanaa... :heart:
Siinä nyt jokun verran edes kuulumisia... Huomenna voi tulla poksumaan... :heart:

Joulun odotusta ja viikonloppuja kaikille... :wave:
:hug: sitä tarvitseville...

--BabyHope ja Poitsu rv 27+6-- :heart:
 
hei vaan kaikille ja tervetuloa uudet!
Itse olen kanssa alottanut vasta täällä pyörimisen!

Liityn kerhoonne,katariina00 ja mobic!Menin nukkumaan puoli kuudelta,pyörin sänkyssä enempi ja vähempi kunnes nousin puol kakstoista taas!Miehellä oli pikkujoulut ja en tiiä miks ei uni tuu vaan silmään ku se on jossai...mul on joku ihmeen "paha maailma" ajatus koko ajan päässä ja pelkään näemmä koko ajan et sille sattuu jotakin :| en tiiä mistä tää nyt on tullu,ainakaan asiaa ei auta painajaiset missä mies on kaiken maailman hengenvaaroissa ja murha jutuissa sotkeutuneena,ja IKINÄ en oo eläessäni mitään tämmösiä unia nähny.... :(

Noh,tuli sittn haettua se kotiinki,ei onneks ollu pitkä matka ja oli tyytyväinen ku ei taksia tarvinnu hakea. Myrsky valvoi kanssani koko yön,tuntuu ettei hän nuku kans ollenkaan :) ja potkut senkun kovenee,et en ihmettele jos nukun levottomasti ku nyt kattelin koko illan ku maha vaan pauhas,hyvä et ajatukset pysy itellä koossa! :D
Tääl on alkanu myös joku ihme pakkomielle kodin laittoon ja kun vielä tässä väliaika kämpässä ollaan eikä tääl saa mtn tehnyä ni se purkautuu leipomuksiin ja ruuanlaittoo!Ensin tein torttuja ja sitten korvapuusteja ja koko kämppä tuntuu täyttyvän niistä,onneks mies on onnelline!mainittakoon et en oo ikinä ollu mikään leipuri/kodin hengetär,arkiruuat väännän ja siinä se,tosin nyt niistäkin on tullu kaikkia uusia pakkomielteitä ja hauduttelen tääl kattilat pauhuten koko päivän aina jotai patoja :LOL:



 
heippa taas pitkästä aikaa ja uusille tervetuloo. Voimia yksinodottaville, mulla on yks kaveri joka on kans yksin kokenu kaiken tän minkä ite on saanu jakaa kumppanin kanssa. Kyllä siitä selviää kunhan muu tukiverkko löytyy.
Ite voidaan jo paksusti ja poikaa on hankala pukea sylissä kun ei se mahdu siihen ja lattialla ku ei ite taivu... Painoo on tullu alusta asti 2kg mutta sekin on liikaa näin lihavalle ihmiselle :'( . Ultrassa varmistui se mun tyttö fiilis, kyllä se tyttö on =) . Käytiin Tallinnassa pari päivää sitten ja lahjojen lisäks mukaan tarttu muutama vaaleenpunainen hörhötys potkari...
Insuliinia pistän jo 30 yksikköö illalla eikä vieläkään oo hyvä :| Tytsy on masussa edelleen perätilassa ja potkii virtsarakkoon mikä ei tunnu kauheen hyvältä mutta pääasia että potkii =)
Nyt kello onkin jo niin paljon että täytyy mennä herättään toi termiitti päikkäreiltä. Jaksuja kaikille!
 
MLL
Täälä on sitten aamu vietetty kiukutellen ja itkien..Oon aina tosi tarkka hiuksistani ja nyt vielä hormoonit lyö niin yli. Kävin eilen kampaajalla, pyysin, että ottaa kuivat latvat pois. Päätti sitten vähän alkaa kehittelemään ideoita ja pyysin, että jos pysytään vaan siinä suunnitelmassa että latvat pois. No tulin sitten kuitenkin kotiin ilman puolia mun hiuksista (on siis olkapäille aikasemmin ollu ja ei kauheasti ohennettu)!!! Pituutta lähti sellanen 5cm ja ohensi tosi rankalla kädellä veitsen kanssa, vaikka sanoin, että haluun saada ne vielä kiinni..No empä saa enää. Tai saan jos haluan että puolet hiuksista sojottelee sitten irtonaisina ja ponnari on sellanen pikku töpö. Voi V**** että korpee.. :'( Ihan päin persettä siis..olen tässä viimisen puoli vutta kasvatellu edellisen kampaajan katastrofia ja näköjään taas sama edessä, taidan lopettaa kampaajalla käynnin kokonaan. Sori omanapaisuus, mutta tää on vakavaa! :D

Itkuinen kynitty MLL :heart: vauhti viikari 26+4
 
MLL :hug: Uskomaton kampaaja :kieh: :kieh: Mä en varmaan ois maksanut koko kidutuksesta vaan oisin ensin anatnut kunnolla palautetta ja lähtenyt oveta paukkuen :kieh:

harakanhattu tiedän tunteen;)

Darwin tervetuloa mukaan kirjoittelemaan=)

Täällä on kaunis ja kylmä aurinkoinen talvi-ilma=)
Masuun ei uutta, viime yönä vauva piti kunnon jumppatuokion ja kunnolla potkutteli ja huiski pitkän tovin (yökukku siis tulossa).

Metsätähti ja yökukku onnenjyvä 27+4
 
moikka!!

täällä käytiin eilen yöllä sairaalasssa, koko illan särki mahaa ja selkää ihan pirusti ja nukkumaan kun oltiin menossa nii se mahakipu paheni ja ihan itku pääsi ku sattu, soitin tammisaareen synnärille ja käski heti sisään..ei muuta ku tyttö hereille ja mies kuskaamaan.. ollaan siis täällä tammisaaren lähellä mun vanhemmilla, siks mentiin sinne synnärille...

no vauvalla oli kaikki hyvin, käyrää otti ja ei ainakaa saanu supistuksia siihen mitattua, ultras ja vauva siel tyytyväisenä pää alaspäin potki ja sätki minkä kerkes (720g)..

kipuun ne ei osannu sanoa syytä kun kaikki tuntu olevan kunnossa, anto sit mukaan pari pilleriä joista sitten yöllä netissä luin että on mahalaukun ja sappivaivojen ym hoitoon, jonkinlainen särkylääke siis..ja kyllä helpottikin oloa sitten luojan kiitos. vähä ehti kyllä huoli puskea päälle :/ loppu hyvin ja kaikki hyvin. huh.

nyt ei muuta tällä kertaa, omaa napaa vaan ku niin pelästytti...

haleja :hug:
 
uusi ilmottautuu joukkoon. :)
Täällä ompi LA 3.3., poitsu tuloillaan, eka raskaus.. synnytän lohjalla. =)
Huomasin tuossa lukien nopsaa noita juttuja, niin jossai oli mahan koosta..
28+4 rvk ja mulla ei ole kuin 98 cm mahan ympärys... pienoinen vielä.. mutta poitsu taas on kauhee jätti.. painaakin jopa 1300g..
Itse olin syntyessä 4,5kg ja 55 cm ja kätilö arveli että poitsusta tulee iso ja ehkä joudutaan käynnistää synnytys jo aikasemmin. mutta se tulee sieltä jos on tullakseen. :)

 
Tervetuloa mussu89 :flower: Lisäilinkin sinut jo listalle.

katariina00 hurja yö ollut teillä :eek:
Onneksi kaikki oli kuitenkin kunnossa.
Toivotaan ettei enää jatkossa tarvitse tuolla tavalla säihähtää! :hug:

Kylläpäs on maaliskuun mussukoiden odottajat olleet hiljaisia tänä viikonloppuna.. Ehkä joulukiireitä?
Täällä ainakin käytiin eilen jouluostoksilla ja kierreltiin kaupoissa 7 tuntia. Arvatkaas oliko jalat illalla vähän hellinä.. Tänään vielä tein valmiiksi pakkaseen ison satsin porkkanalaatikoita, huomenna pitäisi vääntää lanttulaatikot. huh huh.. Mä näen jo painajaisia lanttujen paloittelusta, ei oo kovin helppoa hommaa! :D


Halauksia kaikille maalismammoille :hug:
Pippa 27+1
 
mä tein kanssa laatikot alta pois, 0,85L porkkanaa ja lanttua, perunat on imeltymässä. en viitsi sen enempää tehdä ettei tartte taas päivätolkulla syödä..

katariina. onneksi kaikki vauvalla hyvin!
omaan masuun ei kummia kuulu. potkuja satelee joka puolelle, eli on milloin rt, milloin pt ja milloin poikittain. kunhan lopuksi heittäytyisi päälleen, sehän riittäisi.

poppeli 27+2
 
Hyvää sunnuntaita kaikille!! :wave:

jau, Suvisku, Darwin, mussu89 Tervetuloa!! :flower:

Suvisku :hug: ja voimia odotukseen! Hienoa, että löydät tukea odotukseen!

MLL :hug: Olipa huono kampaaja! Toivottavasti pääset jotenkuten sinuiksi uuden kampauksen kanssa...

katariina00 Tosi hyvä, että kaikki oli hyvin!! Varmasti oli todella pelottava tilanne...

pippa3 ja Poppeli Olettepa olleet ahkeroita tänään!! Ihan alkaa meikäläistä huimaamaan. :ashamed:

metsätähti Kiitos!

Nyt alkaa jo vointi kohenemaan. Tällä alkavalla viikolla pitää todenteolla alkaa keksimään vielä puuttuvat joululahjat ja muut jouluhankinnat.

Helpotusta kaikille joulukiireisiin!!

Minna ja Emil 28+1
 
Hui, mitä Katariina00:lle sattunut, onneksi ei mitään vakavampaa. Itse olen tässä nyt valvonut pari yötä selän takia, vanha vaiva tosiaan ja varmaan löystyy paikatkin niin kiva yhteisvaikutus :snotty: Olen tänään töissä raatanut kuin orja ja nyt on ihan puhki, varasinkin huomiselle työterveyteen ajan, meidän johtaja kun tykkää, että sieltä pitää mennä hakemaan saikut, ei neuvolasta ja olen vähän kuullut, ettei meidän cityn neuvolasta edes saa hevillä lääkäriakaa :ashamed: Täytynee huomenna sit suorastaan sanoa sille lääkärille, etten VOI olla töissä ainakaan tällä hetkellä tällä selällä..Raskas fyysinen hoitotyö kun on kyseessä. En kyllä saanut aikaa omalle lääkärille, mut se on aika outo nainen, että voi olla parempikin mennä toiselle...
Ja pisti tosiaan ajattelemaan asioita varsinkin tuo Katariina00:sen kirjoitus, kun ihan oikeasti, ei voi enää ajatella vain itseään :ashamed: Jos haluaa tuonne alun ketjuun missä on lasketut päivät, niin tähänkö vaan omaan viestiin voi lisätä ne tiedot vai miten se nyt meni....En saanut silmiini sitä yhtä viestiä, missä oli jotain ohjetta tähän...?
 
Tervetuloa kaikille uusille :flower: Tämä lahopää ei muista nimiäkään enään.

Darwin: Pippa3 päivittelee tota listaa joten bongaa tiedot joko tästä tai jos laitat yksityiviestiä hänelle.

Katariina00:
Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin. Varmasti hyvin säikäyttävä tilanne :hug:

Me oltiin viettämässä viikonloppua mökillä ja en kyllä nukkunut kovin hyvin enään siellä. Sänky oli jotenkin ahdas, varsinkin kun koirakin päätti tunkea ittensä sinne väliin :LOL:
Edelleen toi kyljeltä toiselle kääntyminen on taistelun takana. Ottaa lantiosta ja haaroista niin pirusti. Ulko wc:ssä ei myöskään ollut kovin kiva käydä keskellä yötä
:kieh: Jotain hyväänkin kun pääsi kunnon saunaan ja pihalla on meillä paljukin jossa lilluin muutaman tunnin :LOL:

Mun pitäis varmaan lopettaa tää joulusta stressaaminen, oon pari kyyneltäkin tirauttanut.
Jotenkin haluaisin miellyttää kaikkia mutta kun ei voida venyä joka sukulaisen luokse niin alkaa stressaamaan että mitä sanoo kenellekkin ja sitten kun on mun ja avon molempien vanhemmat eronneet ja pitäis neljään eri paikkaan revetä. Ja omat välit isään on huonot ja silti lupauduin menemään vaikka en ollenkaan haluais :'(
Sori omanapaisuus, ottaa taas päähän kun en osaa suoraan sanoa ihmisille mitään ja tulee aina tämmönen soppa.

Abello 27+5
 
Katariina00 onko sulla tutkittu sappirakkoa? Juulostaa ihan sappivaivoilta tosiaan, itse kärsin niistä viime raskaudessa, nyt onneksi sappi leikattu ja olo parempi. Litalgin on kyllä hyvä lääke, jos vaivat jatkuu, pyydä resepti, mä ainakin söin sitä ed. raskaudessa, jos mahaan sattui enempi ja aina auttoi... Kannattaa myös välttää ns. sappiruokia...kasvava maha ei oikeen tee hyvää ruoansulatukselle.

Vähän ohimennen omaa napaa. Ainoa lääkärineuvola takana tällä viikolla (Sf 24 cm, vyötärönymp. 107 cm), samoin kamala mahatauti... kaikki mahassa ilm. ihan ok, kovasti siellä potkitaan ja hyöritään. Taitaa harjoitussuppareita tulla aika tiuhaan, koska maha on välillä tosi pinkeä. Iltaisin turvottelee hiukan ja vetää välilla kyllä mieltä matalaks... voi kun menis vähän nopeammin tämä aika... Noh, varmaan tuntuu jo ihan erilaiselta, kun vuosi vaihtuu :)

SuTi ja pikkukakkonen 26+1
 
katariina00 Mulla oli edellisen raskauden loppuvaiheessa kerran yht äkkiä alkaneita sietämättömiä alavatsakouristuksia ja kipuja. En enää ihan tarkkaan muista miten ne meni. Mutta muutuin toimintakyvyttömäksi moneksi minuutiksi ja tuskanhiki valui. Siis ihan oikea tuskanhiki. Tuntui että jotain oli mennyt pieleen.
Lopulta kohtaus loppui itsestään ja lopetin puristamasta käsiänikin verille sängynpäätyyn. Mitään ei ollut tapahtunut ja ei aavistustakaan mistä kivut tulivat. Ne eivät myöskään vaikuttaneet aikanaan synnytykseen ( poika syntyi 40+0 ) ja ne eivät olleet supistuskivun kaltaisia. Ne kivut opin myöhemmin.
 
MLL
Metsätähti ja minna77 kiitos myötätunnosta =) Tosiaan sieltä liikkeestä lähtiessä fiilis oli vielä hyvä, ainahan se kivalle näyttää kun on just laitettu, mutta sitten kun pesin illalla ja aamulla yritin ite alkaa laittamaan niin karu totuus paljastua :(

Katariina00 :hug: Toivottavasti ei uusiudu, tollanen varmasti säikäyttää! :(
 

Yhteistyössä