Maaliskuun Mussukat 2010 ~ näin me kasvamme

Heippa!

Kiitos Pippa pinosta :hug: Meidän Nupun syntymäpituudeksi saa kirjata 47,5cm ;)

Tänään oltiin tuossa painokontrollissa niin hyvinhän meillä oli paino noussut eli 3,718kg ja pituudessakin oltiin jo 50,5cm eli kovasti kasvettu syntymästä :)

Latsis voin lohduttaa vaikka kuinka nukahtaisit niin että vauva on siinä vieressä vielä syömässä niin alintajuntasesti kuitenkin vaistoat ja varot etkä sen päälle käänny :hug: Mulla on joka kerran omassa väsymyksessä jääneet yöllä vauvelit tisuttelee ja jossain vaihees herään kun ovat vieressä, samoin nytkin :ashamed: taitaapi olla aika yleistä ;)

Tänään Nuppu on sentään vähän edes viihtynyt sitterissä et oon sentään saanut tiskattua kun tosiaan kolmatta päivää tuntu menevän vaan sylissä ja tissillä :ashamed: Ja nyt onneks viikonloppu niin noita apukäsiäkin taas saatavilla kun tuo pikkuneitikin vaatii oman osuutensa ;)

Meilläkin nimi pidetään vielä salaisuutena, vaikka jostain ihmeestä naapurin mies, pikkuneitimme kummisetä on sen kehitellyt ja pyöritellyt, selitti et kun pikkuneitimme on toiselta nimeltä Orvokki niin sit tästä tulisi tämä vaikka ei suoranaisesti ole kukka, eilenkin kysyi tällä nimellä et mitä meidän vauvelille kuuluu :eek: En ole myöntänyt että tämän nimen nuppumme saapi´ ;)

Jaahas, nyt taas mentävä :)
Ävm70 ja Nuppu 2vko 4pv :heart:
 
Meillä on sairaalasta tultua annettu relatippoja ja sitten 2vkon iässä kun d-vitamiinit aloitettiin niin siirryttiin gefilus d-tippoihin. Annetaan ne aamulla ja siten yritämme rauhoittaa yöt. Ollaan siinä onnistuttukin, koska poika nukkuu aika hyvin. Klo.23-24 alkaa pidemmille yöunille ja nukkuu noin. 4h ja sitten toisen pätkän 3h. Aamupäivällä on jonkin verran vatsan väänteitä ja illalla ei juuri ollenkaan. Lisäksi annetaan disflatyl-tippoja aamuisin niin jopas pojan pylly pörähtelee. Toivon, että masun väänteet menee joskus ohi. Mutta itkua ja kitinää ei masuvaivoista ole ollut, enemmän sellaista ähinää ja puhinaa.

Päivisin poika nukkuu ihan hyvin ja jaksaa aika lailla valvoakin, toisena päivänä enemmän kuin toisena, mutta kovasti "seurustelee" jo.

Ristiäiset on suunniteltu toukokuun alkupuolelle ja omat lähimmät sukulaiset tulee, noin20 henkeä eli ei kauheasti tarvitse tehdä valmisteluja. Pientä leipomista ja kodin siivousta. Kummit on kysytty jo ja kolme kummia tulee pojalle. Nimi ei ole vielä selvillä, mutta eiköhän se ala kohta selkiintyä sekin. Kummallakin on yksi vahva ja nyt sitten pitäs jomman kumman taipua tai sitten joudutaan keksimään uudet ehdotukset.

Poika on suloinen pakkaus ja isänsä silmäterä, ihan kuten äitinsäkin :heart:

Imetys on sujunut alusta asti hyvin ja pelkällä rintamaidolla mennään. Omin silmin poikaan on tullut jo vähän vauvan pyöreyttä. Taitaa saada maitoa ihan tarpeeksi, onneksi ei ole tarvinnut käydä enää painokontrollissa kun syntymäpaino saatiin niin hyvin saavutettua, että alle kahteen viikkoon.

ilona10 ja poika 3vko1pvä
 
Mukana!

Tuoreita mittoja ei ole tiedossa, kun vauva on punnittu viimeksi 8 päivän ikäisenä ja seuraava punnitus on vasta kuukauden vanhana. Punnitaankohan missään muualla näin harvakselltaan kuin täällä. :/ No vauva kyllä syö ja kasvaa, joten en usko että tässä mitään hätää on.

Vatsavaivoja on enemmän tai vähemmän, kerran käytiin jo vyöhyketerapiassakin ja ens viikolla on uusi käynti. Vyöhyketerapeutti totesi, että hyvä kun mentiin näinkin ajoissa, on kuulemma helpompi saada tuloksia aikaan mitä aiemmin menee. Ekan käynnin perusteella en tiedä sanoa oliko apua, paitsi että vauva nukkui käsittelyn jälkeen koko päivän. Myös eilen oli pitkästä aikaa hyvä ilta, kun vauva sai nukutuksi rauhassa eikä jäänyt ähistelemään syönnin päälle kuten yleensä tekee.

Maitohappobakteerina annan tällä erää Gefilus Plussaa puoli kapselia. Tyhjennän kapselissa olevaa jauhetta maitoon ja syötän lusikalla. Gefilus- ja Rela-tippojakin ehdin jo aiemmin ostaa, mutta päädyin hyllyttämään ne nyt toistaiseksi, kun niissä on öljyjä jotka voi tehdä lisäkiusaa. D-vitamiinia (Jekovit) on annettu nyt muutama päivä, tänään annoin 2 tippaa. Pikku hiljaa nostetaan annostusta.

Poika on täysimetyksellä ja maito on mukavasti riittänyt. Imetyskertoja on kyllä pitkin päivää ja yötä, eikä kovin pitkistä syöttöväleistä voi puhua.

Kuinka usein teillä muilla täysimetyksellä olevat vauvat kakkaavat? Täällä tulee tavaraa välillä joka vaippaan, mutta keskimäärin ehkä n. 4 krt päivässä. En muista isompien lasteni vauva-ajoilta kuinka usein niillä tuli, mutta eiköhän tuo ole ihan ok? Välillä vaan mietin jos sitä joka vaipassa on että onkohan se ihan normaalia. Joo-o, kolmen lapsen äiti täällä kyselee. :D Isommat lapset on jo eskari- ja kouluikäset niin en enää muista...

Adeliina ja pikku-ukko 2vkoa 5pv
 
Mukana ollaan! :wave:

Pojalla ikää komeat kuusi päivää. Uusia mittoja ei ole ilmoitella. En oo ees saanu aikaseks terkan kotikäyntiä sopia. Poika on elänyt tähän mennessä pelkällä tissillä. Pari yötä on nyt vieressä nukkunut kun ei yöllä eikä oikein päivälläkään omassa sängyssään tykkää nukkua.

Imetystyynykyssäri Onko jollain Prismasta ostettua "lötköpötkö" imetystyynyä? Tekeekö sillä mitään vai kannattaako sijoittaa suosiolla semmoseen U:n muotoiseen jäykempään malliin.

 
Mukana olen. :wave:

Uusimpia mittoja ei ole, viime viikolla oli terkkarin kotikäynti, jossa paino oli 4170 g. Eli ihan kivasti lähtenyt nousuun.

Itse olen ryven täällä itsesäälissä. Torstain ja perjantain välisenä yönä iski rintatulehdus, kuumetta oli parhaimillaan 39 astetta. Sain eilen antibioottikuurin. Oikea rinta on pirun kipeä, mutta pakko imettää. Yritän kipulääkkeillä helpottaa imetystä. Jospa tämä tästä menisi ohi. Ottaa päähän, kun pystyin käydä jo vaunulenkillä jne. ja taas jouduin petipotilaaksi.

Mutterikahdelle ja poika 3 viikkoa
 
Kiitoksia maitohappobakteerivinkeistä, ostettiin eilen niitä RELATIPPOJA, vähän mainoksen uhrina, eli niistä oli neuvolassa puhetta, niin kokeillaan nyt sitten. Yllättäen, heh, ei vielä mitään vaikutusta.

Kakkaamisesta, että meiltäkin löytyy päivän aikana useasta vaipasta keltaista tavaraa, usein se painottuu selvästi enemmän aamupäivään. Nyt oon oppinu, ettei aamulla tai aamupäivällä heti kannata edes laittaa uutta vaippaa, vaan ilmakylvytellään hetki pelkkään harsoon kääriytyneenä, niin johan siihen harsoon tulee vähintään pissat. Harso on nopeempi pestä ja kuivata kuin kestovaippa, eli antaa kakan tulla vaan harsoon jos on tullakseen ;)

Harmittaa poitsun puolesta noi vatsanväänteet, inhottavaa, kun kitinä alkaa syömisen jälkeen ja loppuu vasta kun määräämättömän ajan päästä tulee töräys takapuolesta tai röyhtäys. Miten sitä ilmaa voikin kertyä pikkumieheen niin paljon...

Voi ei, Mutterikahdelle, rintatulehdus ei oo kiva juttu :hug:
 
momtoo>
Ajattelin että tarvisin ehkä pumpata pulloon mukaan äidinmaitoa kun lähtee ulkoilemaan. Mulla myös lapsi 1v4kk ikäinen ja aina kun menen ulos niin mun vastasyntyneelle ( 2,5vk ) iskee tissinälkä. Ulkona ei voi syöttää. Tai ainakaan mä en voi ellen ole jossain syrjäsemmässä kuin Hki keskustassa lähes.

Esikoisen kanssa otin mukaan esim. kyläreissuille pumpattua maitoa.. Mutta mukana oli myös korviketta koska omaani en saanut pumpattua tarpeeksi vaikka olisin 2 tuntia pumpannut. Tämän toisen vauvan kanssa olen niin täysimetyksellä etten halua edes ajatella korviketta :p

Pumppaaminen tuntuukin inhottavalle.. sellaiselle kovalle ja kipeämmälle.

Ainiin.. ja kasvupäivitys.:
2vk 2pv ikäisenä 4180g ( synt.paino oli 3825g ) Muita mittoja ei otettukkaan.
 
imetystyynynä mulla on ollut sellainen lötkö mallinen jossa jotain pallotyroksia sisällä pyörimässä. Kyllä se ihan ok on ollut. Sitä aina asettelen sopivan muotoiseksi. Lapsi tykkää siinä kölliä aika rennosti.

 
Se olis sitte ristiäiset juhlittu. Tytöstä tuli Sofia Ella Ilona :heart: Kaikki meni hyvin ja vauvakin oli "kiltisti", nukkunu oikeastaan koko päivän. Ihania lahjoja tuli mm. ensiaskelreinot, valokuvakehys, muumiaterimet, herra hakkaraisaterimet, kylpypyyhe, valokuva-albumi, sormus, kummilusikka, villavaatteita, marimekon body ja vaikka mitä =)

Täällä kakataan vaan noin joka kolmas päivä ja siks varmaan vattaakin aikalailla huudetaan, huomaa kun kakka tulee ni se päivä on helpompi, ei kiusaa vatsa samalla tavalla kun niinä päivinä kun kakkaa ei tule. Esikoisesta muistan et se kakkas joka syötön jälkeen :eek:

Yöllä heräsin syöttämään vauvaa ja pelästyin aivan hirveästi kun pimeessä aloin kattomaan että sen naamassa on verta. Mulla oli rinnanpää menny rikki ja hän kun hamuili rintaa ni oli koko naama täynnä sitä verta, säikähdin ja huusin miehelle että laita valot päälle, vauvalta tulee verta! Onneks sit heti huomasin mistä on kyse.

Mites teillä muilla, onko kellään alkanu kuukautiset vaikka synnytyksestä vasta hiukan aikaa? Mulla alkoi eilen vaikka täysimetän ja synnytyksestä vasta kuukausi. Voiko ne alkaa jo niin pian? Eikö sanota et jos täysimettää ni kuukautiset tulee vasta joskus kun esimerkiksi lopettaa imetyksen?

Mamu-78 ja Sofia 1kk 3pv :heart:
 
Menkoista:
Mulla kahden aiemman synnytyksen jälkeen ekat menkat tuli täysimetyksestä huolimatta tosi pian, jo ennen jälkitarkastusta eli oisko ollut n. 6 vkoa synnytyksen jälkeen. Sen jälkeen seuraavat onkin tulleet vasta täysimetyksen loputtua eli joskus puolen vuoden päästä ja tosi epäsäännölliset olivat koko imetysajat.

Tuo onkin vähän huono kun tulee niin epäsäännöllisesti. Jos esim. jälkitarkastuksessa kirjoitetaan pilleriresepti niin voiko niitä aloittaakaan ennen seuraavia menkkoja, jotka tulee joskus öh, puolen vuoden päästä? Vai olikos niin että minipillerit saa aloittaa ilman menkkojakin, en muista enää?
Esikoisen jälkeen en ehtinyt ainakaan aloittaa pillereitä kun olin jo uudestaan raskaana pian imetyksen lopetettuani.
 
täällä ollaan!
mulla alko viimeks menkat 7vko synnytyksestä, vaikka täysimetin ½ vuotta, eli ne voi alkaa milloin vain. toivottavasti nyt pysyis pois kauemmin..

vihreä kakka: kakka voi tosiaan muuttua vihreeksi jos on masuvaivoja, meillä ilmenee silloin tällöin.

rytmi: onko meidän vaukkeli ainoa joka menee tosi aikaisin nukkumaan? menee jo 19-20 yöunille. oon rytmiä vähän siihen ajanut, koska esikoinenkin on menny laitokselta asti 19 nukkumaan ja herää 7-8 aikoihin. vauva heräilee 2h välein syömään, eka pätkä on 3-4h. aamuyöstä on nyt alkanut mahaaa ähisemään ja voi aloittaa sen jo 03 tai 05 ja jatkaa aamuun asti :( muutoin menee tosi kivasti, hirmu helppo ja rauhallinen vauva.

poppeli ja poikanen vähän vajaa 4 vko
 
mukana ollaan =)

Meillä on neuvola ens viikolla, joten sitten tiedän miten paljon nassukka on kasvanut. Syö kyllä kovasti. Joku kirjoitteli pulauttelusta...meillä esikoinenn oli tosi kova pulauttelija. Voi johtua osittain siitä, että maitoa menee liian vauhdilla mahaan ja paljon kerralla. Tällöin vauva ei pysty ottamaan vastaan. Mulle neuvottiin tällä kertaa, että pitäis syötön välilläkin röyhtäyttää. Nyt kun tyttö syö tuttia, voi syöttöväliä pitää vähintään 1,5h tai 2h niin ei oksentele niin paljoa kuin poika aikoinaan.

Meillä kanssa tyttö alkaa aamuyöstä ähinän ja puhinan, vaikka nukkuukin 2-5h tunnin pätkiä. Yleensä 3 tai 4 tuntia kerrallaan. Päivälläkin työstää kakkaa ihan huolella. Ja kakkaa meillä on oikeastaan kaikissa vaipoissa.

Ristiäiset on meillä 2.5. Nimet ja kummit on sovittu tällä viikolla.

Käyttääkö kukaan kantoliinaa? Olis niin tarvetta saada neiti pysymään tyytyväisenä, mutta samalla tehdä hommia.

epäusko ja nassukka 4vko
 
Iltoja!

Vauva tänään nukkunu paljon iltapäivästä asti. Vaa syömään heränny. Nytkin nukkuu. Parina iltana ollu 21-23, mahdoton maidontankkaus ja kakkimismaratooni. Poika sillon ahminu niin että saanu hirmu hikan ja sitten ei oo meinannu tuo syöminen onnistua, niin kestäny sitten kauemmin. Tänään imeny rauhallisemmin. Niin sitä kakkaa on melkein joka vaipassa meilläkin.

Menkoista Viimeks mulla alko menkat 2kk synnytyksestä, vaikka täysimetin. Olivat aika säännöllisetkin heti. Tiespähän ettei oo raskaana. Minipillerit aloitetaan normaalisti kun menkat alkaa, mutta jos imetys käynnissä niin voi aloittaa ilman menkkoja heti. Satuin olemaan yhen kaverin mukana kun haki minipillerit apteekista niin kuulin ohjeet. Minä en missään nimessä halua keinotekoisia hormooneja, kuten oon tainnu jo täällä mainitakin. Nyt synnytyksen jälkeenkin ollu semmosia mielialan vaihteluita että huh huh. Kun lopulta saan "normaalit" hormoonini takas, niin en tosiaan halua niitä sotkea millään.
Vasta oli reginassakin juttua miten yhdistelmäpillerit vie ilon elämästä. (ei tuota reginaa oo tullu juuri teiniaikojen jälkeen luettua, mutta oli joskus loppuraskaudesta kun lapset oli hoidossa tekemisen puutetta niin tulipahan ostettua yks.)

Jos kävis jotain vielä purasemassa ja sitten unille.

Helka ja poikanen joka täyttää ensi yönä viikon. (Isosisko 6v. sanoi että sitä on juhlittava huomenna =) )
 
Pipalle kiitokset!

Poika kun kasvaa kasvamistaan ja uusi vaatteita käytiin ostamassa eilen taas.:)
Käveltiin tänään 8km koirien kanssa ja vaunujen kanssa:) Olo oli ihana sen jälkeen ja äsken syötiin hyvää ruoka:p
Eilen käytiin myös tuolla Turussa puutarha messuilla pitäisi tota etupihaa alkaa tämän kuun lopulla laittamaan ku kastejuhlatkin on sitte toukokuun alussa:)
Meilläkin nuo kastajaiset on 2.5:)
Alkupaino: 3999g
Pituus: 51cm
1kk
Paino: 5100g
Pituus 54,4cm
Kunnon kaveri:)
Yöt menee edelleen hyvin ja nukkuu kunnon pätkiä. Saadaan jo miehenkin kanssa olla kahdestaa yöllä&päivällä:D
Esikoisen syntymästä kun jo on melkein 10.v niin en tarkkaa muista koska menkat alkoi oliskohan ollut 6-9vk jälkeen

AlinaMW ja Pötkö 1kk1vk2pv
 
Mukana yritän minäkin pysyä!

Vauvan uusimmat mitat (3vk4pv ikäisenä) 4090g, 54cm. Vatsan väänteitä on täälläkin ollut ilmassa ja nyt on keskimmäinen ollut tiistaista asti kuumeessa, räkätaudissa ja eilen tuli korvatulehdus, että kovin on unettomia öitä. Vauva meinaa kans olla välillä tukkoinen, että toivon totisesti, ettei tule kipeäksi hänkin. Itsellä on kans jo kamala röhä.
nyt on toista päivää kokeilussa gefilus d3 tipat, jospa ne auttais. Ei ainakaan niin kamalaa huutoa ole pitänyt nyt kun ei olla jekovittia otettua ollenkaan.

Ristiäiset on meillä 13.5, ja kummeja tulee kaksi, ensimmäinen nimi vielä puuttuu.

Menkat ei ole vielä alkanut, kun jälkivuotokin vasta lopettelee. Nyt tosin näkyy loppuvan aikaisemmin, kun edellisestä kesti 6vk ja menkat alko sitten reilun puolen vuoden päästä.

Palailemisiin ja kaikille oikein ihanaa vauva-arkea ja kaikkea hyvää toivottelee
Miiru
 
Niin se aika vaan rientää, että ensimmäisiä ristiäisiäkin on ehitty jo viettään - onnittelut nimensä saaneille :)
Huomenna pitää soittaa neuvolaan ja varata eka neuvolakäynti "neiti neitikäiselle" (kuten isoveljensä tyttöä kutsuu :heart: ) Sitten saadaan kertoilla mittoja.

Esikoisesta mulla kesti jälkivuoto n. 4vkoa jonka jälkeen heti perään, parin päivän päästä alko menkat vaikka täysimetin |O (jotenkin oletin ja toivoin, että ois pysyny vähän pidempään pois..) Kuiten koko melkein vuoden mittasen imetyksen ajan kierto pysy tosi säännöllisenä, vuoto vähänä eikä kipuja laisinkaan (eli aivan erilaiset menkat mihin olin siihen astisessa elämässäni tottunu) mut kunhan lopetin imetyksen niin kierrot alko heittää aivan härän pyllyä ja sitten käytinkin puolisen vuotta hormonaalisia ehkäisyjä kunnes taas tajusin, ettei ne oo mun juttu eikä siitä sitten menny puolta vuottakaan kun tämä maaliskuinen sai alkunsa... :saint: Saa nähdä, miten nyt käy.. Jälkivuoto on jo todella niukkaa. Enkä siis todellakaan ole mitään hormoneja itteeni laittamassa kun ehkäsy tulee taas ajankohtaseks (jotkuhan tosin sanoo, et lapset on varmin ehkäsy :LOL: if you know what I mean.. ;))

Vauvan vuorokausirytmi meillä ollu suunnilleen tämmöinen: herää 8.30, aamutoimet, syöntiä ja seurustelua, torkkuu 11-12 jonka jälkeen ulos nukkuun. Herää 14.30, syöntiä yms. Nukkuu n. 19.30 asti, jonka jälkeen iltaseurustelua ja tankkausta. Yöunille n. klo 22-23 ja öisin herää n. 3h välein. Tosin tänään näytti siltä, et rytmi muuttuu joten ton rytmityksen voinee kohta heittää romukoppaan :LOL: Tänään vauva nukahti yöunille jo tossa klo 21, tosin päivällä oli yhden "ylimääräisen" seurusteluhetken hereillä. Nyt siis nauttiin miehen seurasta :)

Hyvät yöt maalismassut sekä huhtikuiset :)
 
Hei kertokaa nyt, kuuluuko mun edes kirjoitella tänne puolelle? :ashamed: Kun tuo tyttönen syntyi jo joulukuussa niin toisaalta vois sinnekki puolelle kirjotella. En mä tiedä mitä mä teen :ashamed:

Hekla & Fanni 3,5kk
 
Meillä Elia saa nimensä virallisesti 1.5.

Kantoliinasta joku kyseli. Mulla on kantoliina ja käytän sitä melkein päivittäin. Elia tykkää nukkua siinä todella hyvin. Tykkään enemmän trikoisista liinoista eli ne voi sitoa tiukemmin ja se antaa periksi. Elia on kantoliinassa sammakkoasennossa eli lonkat levällään ja kantoliinan kankaat kulkee polvitaipeesta polvitaipeeseen. Ollaan käyty ulkonakin kantoliinailemassa. Täytyy vain tehdä kantoliinailuponcho itselle. Ohje löytyy kaksplussasta 11/08.

Me käytiin perjantaina Elian kanssa vyöhyketerapiassa, kun tuota kitinää on ollut iltaisin ja alkaa aina samaan aikaan. Ekan kerran jälkeen oli samainen ilta todella paha, mutta nyt viikonlopun aikana on ollut jo parempi. Vielä käydään pari kertaa ja sen jälkeen katsotaan vieläkö tarvii.

Olen huomannut, että välillä on keltaista kakkaa vaipassa ja välillä vihreää. Tuo vihreä ei tahdo lähteä kunnolla pois.

Mulla on loppunu myös vasta tuo jälkivuoto, jota kesti reilu 4 viikkoa. Lukan aikana sitä kesti reilu 3 viikkoa ja siitä 3 viikon päästä alkoi menkat. Nyt odotan jännityksellä milloin alkaa.

Maitoa tulee ja Elia on täysimetyksellä. Pakkaseen olen laittanut päivän aikana kerätyt maidokerääjään valuneet maidot. Ja sitä onkin paljon. Mutta jossain vaiheessa täytyy ottaa pakkasesta, koska iltaisin Elia tankkaa enemmän.

MayaM + Elia 5viikkoa 2päivää sekä isoveli Luka
 

Yhteistyössä