Maaliskuun Mussukat 2010 ~ näin me kasvamme

Nallepuh, annoitko siis ihan ensimmäistä kertaa tota velliä ja noin reilun annoksen? Meilläpäin aloitetaan aina soseet ensin ja noita viljavellejä saa aloitella vasta 5 kk iässä,ja sekin aloitetaan todella varovasti, max 1 tl kerrallaan aluksi.

Joonalle aloitettiin soseet, nyt on viikko menty 1 tl ja pikkuhiljaa lisäillään määrää. Vatsa kestää hyvin ainakin peruna-porkkanan sekä luumusoseen. Poika kyllä tykkää ruuasta, kun lusikan nostan niin suu jo aukee :D

Sallamaria meilläkin on ajettu niin kauan kun lapsi nukkuu kaukalossa. Kyllä ne ilmaisee sit kun on huono olla.
 
Meillä ei ole omaa mökkiä, mutta viikon päästä ollaan menossa minun mummon luo kyläilemään niin sitä paikkaa voi kutsua mökiksi. Ihan samanlaiset pesumahdollisuudet ja muut systeemit siellä ei ole mihin itse on tottunut, mutta eiköhän tuosta vajaasta viikosta selvitä. Ollaan jo yksi pidempi ajomatka jo pojan kanssa tehty ja matkalla taidettiin muutaman kerran pysähtyä. Ja ainoostaan paluumatkalla jouduttiin pysähtymään kerran sen takia, että alkoi kuulumaan huutoa takapenkiltä. Mutta siitäkin selvittiin syöttämällä.

Eilen oltiin pojan ensimmäisellä ulkomaanmatkalla. Tosin vaan Tallinassa käytiin, mutta kuitenkin. Päivä sujui todella hyvin ja ei oikeestaan ollut mitään ongelmia. Sää nyt olis voinu olla vähän parempi, mutta muuten ihan mukava reissu meillä oli. Välillä tuntuu ihan siltä, kuin mitä enemmän hälyä ympärillä niin sitä paremmin poika nukkuu.

Vajaan viikon päästä on meillä tuo 3 kuukauden neuvola ja vähän jo jännittää, että oliskohan jo nyt tullu enemmän painoa eikä vaan pituutta. Ja ne rokotuksetkin sitten saadaan. Toivottavasti ei mitään kummempaa niistä tulis.

Mutta jospa sitä sitten alkais viikonlopun juttuja touhuumaan.
 
Moikkelis!

Kesä on tullut ja sen myötä kiiruksen... pitää vähän tehdä töitä, jotta saa rahaa jostain ja näin ollen pitää vähän kiertää toreilla... Mutta käyn silti lueskelemassa silloin tällöin mitä tänne kuuluupi.

Velleistä pitää sanoa sen verran, että meillä ainakin neuvola ja lastenlääkäri suosittelee aloittamaan maissivellillä. Se on yleensä hyvin siedettyä eikä aiheuta mitään ongelmia. Siinä lukee aloitusiäksi 4kk, mutta ainakin edellisten mielestä voi hyvin jo aloittaa 3kk. Sillä on nyt mentykin. Kuukauden päästä suunnilleen aletaan ehkä aloittelemaan sitten jo vähän soseitakin päälle...

3kk rokotteesta me saatiin kunnon kuumeilu, neiti oli pari päivää vähän kuumeessa (siis oli ihan tulikuumana), mutta ei sen enempää. Vähän kiukkuinen ja väsynyt oli.

Mökki meillä oli, mutta se oli niin laho, että hajos pystyyn. Nyt meidän porukat on sen purkaneet ja alkavat rakentamaan uutta tilalle. Olisi tarkoitus tehdä kunnon hirsimökki, jossa olisi tarpeeksi huoneita kaikille. Sinänsä harmi, että tontti on keskellä kirkonkylää nykyään. Äitini ukki sen aikoinaan rakensi kylän laitamille, mutta niin se vain maailma muuttuu ja nyt siinä on huoltoasemakin ihan tontin naapurina. Mutta eipä siellä varmaan montaa kertaa vuodessa tule oltua, kun matkaakin on sinne "vain" 600km. Onhan tuossa vielä tuo isäni vanhempien kotipaikka, mutta ei sinne tule oikein lähdettyä... Ehkä noiden koirien takia, on hieman hankalaa heidän kanssaan siellä.

Ei varmaan muuta tarvinnut kommentoida tällä kertaa?
On sääli, kun on näin karseet kelit, niin ei viitti paljon tehdä mitään...
 

Moikka

Kesämökki sijaitsee meiltä n. 1h matkan päässä, joten on siedettävä matka kaikille:)
Kesämökki on ollut nyt meillä 4.v, ei niin kauaa, 2.v sitten maalattiin uudelleen keittiö ja hankittiin uudet kodinkoneet, vanhat oli niin rämät. Tykkään mökkeilystä tosi paljon ja odotan,että pääsen uimaan:) Tarkoitus olisi lähteä ennen juhannusta, mutta mies tekee luultavammin juhannusaattona päivystystä klo. 13.00 asti, mutta saahan nähä.
Muutaman kertaa ollaan käyty siellä mutta vain kerran on Eemil on päässyt mukaan.
Muistatko, mitä odotit odotusaikana
Juuri sitä supermahan pois lähtöä ja eroon kaikista ollaan päästy ja normaalipainosta vielä -2kg:) Nykyään voi ilman ähkimättä laittaa kenkiä ja vaatteita. Joten JEEES!
Eemil on virkeä ja voi hyvin, joten täällä päin kaikki on kunnossa:)

Alina ja Eemil
 
Hei!

Rintaraivareita Timppa saa aika harvoin, mutta toista rintaa (vasemmanpuoleista) ei suostu syömään juuri koskaan. Se kelpaa melkein pelkästään vaan yöllä. Mutta hyvin tuntuu maito riittävän vaikka vaan toista rintaa pääasiassa syö. Muutenkin poika on hyvin rauhallinen, ei itke juuri koskaan. Eniten tykkää kun joku hänelle juttelee, juttelee takaisin ja hymyilee innoissaan.

Onko muilla imettäjillä jotain täysimetystavoitteita? Mulla ei oo sen kummemmin, sitten kun tuntuu ettei oma maito riitä niin varmaan tuolla maissivellillä vois sitten alotella. On mulla yks kaveri joka on kaks lasta puoli vuotta täysimettänyt, muuten en varmaan uskois että on ees mahdollistakaan koko homma. Toinen näistä lapsista oli vielä tosi pullero puolen vuoden iässä. :eek:

Sais tuo keli kyllä vähän kesäistyä.
 
moikka kaikki taas! :wave:

Mökistä: "mökkeiltiin" juuri tuossa viime viikonloppu. "mökki" on oikeastaan appiukon huvila,samassa pihassa kun hänen tölli muuteski,mut on ihan mökkivarustuksella.sähkö on mut ei lämmintä vettä/lämmitystä/keittiötä jne. täytyy siis ite takalla lämmittää ja saunassa vesi,joka kyllä säiliössä riittää esim.peppupesuihin päiväksi ilman lisälämmitystä. Mun mielestä ihanaa!!!

Imetyksestä: meillä edelleen täysimetys,herää kerran yöllä 6h jälkeen ja nukkuu sit viel 3h. päivisin syö n.3h välein. yritän päästä näillä ainaski tuohon 5kk ikään,mut jos menee yöt huonoks ni alottelen sit vellin tai kiinteet,en tiiä vielä ku ei oo tarvinnu miettiä riitoisuutta,poika varmaan jo yli 8kg :LOL: meil on 17.pvä nla taas sitten nähdään. 6kk ikäsenä aion lopetella imetystä,elikkäs elokuun lopulla,ihan itsekkäistä syistä mut en mitenkään radikaalisti että nyt loppu 6kk päivään ja piste....

me ei olla jouduttu kovin pitkään koskaan pitämään kaukalossa,mut sil periaatteella menny nyt nää maks 1,5h pätkät et otan sitte pois jos näyttää silt et on huono olla. Myrsky kyllä on aika kiltti autoilija,vaik ei nukkuiskaan.

taidosta: meillä ei vielä juurikaan liikuta vaikka jalat heiluuki hullun lailla. mitään kääntyilyjä ei oo varmaan ihan heti tulossa. just oppi päätään pitää ku käsistä nostaa(kauhee jännitys ollu et oppiiko ennen keskiviikkoa) :LOL: mut pakko sanoo puolustukseks et ei hän mikään ihan pieni olekkaan,sama asia ku 50kg olis yhtäkkiä yli satakilonen,eikait se niin äkkiä käy tuo sopeutuminen :eek: ja hän oli kyllä ennenaikanenki sen pääl 3vkoa! :D
kauhee pälättäjä hän kyl on,varmaan puhuu ennen ku kävelee joskus :D
"pulauttelu" (lue:välillä mun mielestä järjetön oksu") jatkuu edelleen,mut kun paino nousee ni en jaksa huolehtua. taitaa mahaportti olla vaan kehittymätön edelleen ja sit hänel on "vähän" taipumusta ylensyödä :LOL: oon nyt sit ruvennu oikeen tarkkailemaan et koska on jo täynnä ja alottaa sellasen "syönpä vielä pikkuisen lisää vaik ei mul oo nälkä"-touhun, ja sit oon huomannu et auttaa kyl pulautteluun ja ihan tyytyväinen on silti.

juu,mulla siis vauva nukkuu näköjään hyvin,koska tämmösiä romaaneja iloksenne kirjoittelen,nyt häivyn ennen ku kerron ihan kaiken mun suvusta ja elämästä!! :wave: :x
 
Heippa!

Mökeistä - meillä ei ole omaa, mutta nyt juhannusviikolle on vuokrattu mökki Velkualta. Lähinnä jänskättää ajomatka. Sen pitäisi olla niin hyvin varusteltu, että muita haasteita tuskin tulee (kop-kop). Sen sijaan meillä on purjevene ja jännityksellä odotamme pääsemmekö sillä minnekään pupusemme kanssa. Pupu ei nimittäin ole mitenkään itseään viihdyttävää sorttia. Ensin mennään varmaan laituriin istumaan, sit käydään moottoriajelulla ja jos kaikki menee hyvin yritetään ehkä yli yön reissua ihan purjehtien.

Raskausajan haaveista - maksamakkara oli just niin hyvää kuin miltä odotusaikana tuntui. :p

Imetyksestä - nowan imetys kuulostaa mahtavalta. Meillä mennään kans tällä hetkellä täysimetyksellä, mutta syöntiväli tuppaa olemaan 1,5-2 tuntia vuorokauden ympäri. Satunnaisesti yöhön osuu 3 tai 4 tunnin unijakso. Jos tää ei tästä tokene, niin alan yrittää tainnuttaa lapsen illalla korvikkeella, kun 3 kk tulee täyteen. Oman maidon riittävyydestä tämä ongelma ei johdu. Tuntuu vaan siltä, että neiti vaan tykkää syömisestä.

Kysymys nukkumisesta - miten teidän pienokaisenne menevät nukkumaan? Meillä nukkuminen muuttuu päivä päivältä pahemmaksi taisteluksi. Vaunuihin nukutaan suuremmitta huudoitta, jos lähdetään kävelylle, mutta parvekkeella huuto kestää kymmenisen minuuttia. Omaan sänkyyn nukuttamisessa on tehty 50 minuutin huutoennätyksiäkin, vaikka lapsi on selvästi väsynyt. Olen lukenut Hoggia ja Pantleyta, mutta en ole saanut asiaa korjattua. Laitatteko te lapsen sänkyyn nukahtamaan itse, kuten Hogg neuvoo? Vai tuudutatteko lapsen sylissänne uneen? Vai jotain ihan muuta? Vastaukset kiinnostaa kovasti!!
 
Heipsan piiitkästä aikaa..

Nukuttamisesta meillä mennään nukkumaan 20.30-21 ja tapahtuu vielä ainakin näinkin helposti kuin, että iltapesut ja yökkäri päälle ja meidän sänkyyn ja imetän siinä sen ajan kun poika syö, riippuen illasta 20-30min ei nukahda rinnalle joten olen viressä jonkin aikaa. Poika laittaa simmut kiinni ja nukkuu. Ennen kuin menen itse nukkumaan niin siirrän omaan sänkyyn. Poika nukkuu yleensä 03-04 asti ja sitten syö ekan kerran ja toinen on sitten suunnilleen 07. Yleensä herätään 08 tai jos oikein väsyttää ja ei oo menoa minnekkään niin 09.

Luin sitä opi kuuntelemaan vauvaasi ja mun mielestä alle 6kk ei pitäs opettaa yksin nukkumaan. On se mun mielestä vielä niin pieni, ettei tarvitse osata. Mutta sitten 6kk jälkeen vois alkaa opettelemaan. Meidän poika on kyllä itsekseen nukahdellut tutin ja peepun kanssa, että silleen ihan kivasti, mutta en ole varta vasten sitä opettanut. Kaikki ajallaan.

Muistatko mitä odotit raskausaikana? maksalaatikkoa, jumppia ja viini lasillista. Maksalaatikkoa olen syönyt, jumppia en ole aloittanut, koska olen viikkoisin yksin vauvan kanssa ja viiniä en ole ottanut. Otan sitten kun en imetä näin tiheään ja jumpat kun mies palaa töistä kokonaan kotiin.

Mökkeilystä miehen vanhemmilla on mökki ja siellä aiotaan olla vasta elokuussa kun itikoita on niin pirusti, ettei aiemmin haluta mennä sinne. Juhannuksesta-heinäkuun loppuun ollaan aiempinakin vuosina oltu poissa.

Imetyksestä olen ajatellut, että alan maistattaa porkkanaa ja bataattia pieninä annoksina 4-5kk ja iltapuuro sitten 5kk. Toivottavasti sillä sais kokonaisen yön. Tavoitteena on, että imetys vähenee radikaalisesti 6kk aikoihin. Haluaisin pitää aamu-ja iltaimetykset muuten vois syödä oikeeta ruokaa. Sitähän sitä ei tiedä miten se oikeasti menee, mutta jotain ajatusta.. Ei oo aiempaa kokemusta näistä..

Rintaraivarit on tullut kuvioihin just viime viikolla ja vieläkin on välillä. Tutti, rinta, tutti rinta jne... Argh!! Aikansa kutakin, mutta sais loppua jo! Nyt kun 3kk lähenee (ens pe) niin nyt poika syö päivällä noin 2-3h välein, ennen oli se max 1,5h..
 
pakko tulla heti selventämään ,ja toisaalta myös luomaan uskoa ja tsempitystä eritoten nyt virgolle !

meil ei todellakaan ole ollut näin auvoista aina,vaan tuota samaa 1-2 tunnin rytmiä,huutoa ja oksentamista ekat 3kk! :eek: mutta. sitten tapahtui ihme ja eräs yö vain kaikki alkoi rytmittymään 3 tuntisiksi ja siitä pikkuhiljaa on päästy tähän. mutta tosiaan,siksi tämän kerron että toivon että jaksat yrittää vielä hetken kaikki on siis mahdollista!

nukahtamisesta sen verran et samoihin aikoihin ku tuli ekat helteet ja oltiin molemmat ihan tuskasia toisistamme ni kerran kokeilin laittaa pojan taas sänkyyn tutin ja rätin ja kaikenlaisten elukoitten tukemana ja sinne hän jäi,tuttia maiskuttaen(jota ei ollut KOSKAAN ennen suostunu ottaa!!) . alkuun kuitenkin sain vain minä hänet sinne iltatissin jälkeen laittaa,nyt kelpaa jo isikin. sitä enne "fiksuina" yritettiin heti pariin otteeseen et mies laittais hänet et tottuis muihinki mut kauhee huuto alko ja pari iltaa menikin sitte varmistellessa että minä vain olin se joka laitto,jos mies tuli samaa huoneeseen edes ni johan alko huuto! |O sitten pikkuhiljaa kun tuo nukahtaminen sujui kunnolla niin sai muutkin alkaa hänet laittamaan sänkyynsä.
kerronpa vielä sen (oonkohan jo aiemminki kertonu....? ) et ennen tuota nukahti tissille,tai sit sai kantaa jonku puol tuntia - 2h :eek: eli olin TODELLA onnellinen ku vihdoin ei tarvinnu enää kantaa. :kieh:

*muoks* miten muut saatte aikaan tollasta fiksua ja jäsenneltyä tekstiä ku mul on aina tämmöstä sekasotkua joka hyppii yhtä paljon mku mun ajatukset..??!! :LOL:
 
Moro!

Nukkumaan meillä mennään suunnilleen 21. Bear nukkuu omassa sängyssään ja sinne hän nukahtaa kyllä yksin, mistä olen oikein tyytyväinen. Yöunille meneminen on meillä helpottunut hirveesti, eikä kenenkään ainakaan tällä hetkellä tarvi jännittää sitä. Joskus tarvitaan tuttia ja riepu on mukana aina, joskus poika on niin töttöröö, että kuukahtaa heti. Laitan hänet sänkyyn vasta kun on selvästi väsynyt, ettei tulisi sitä pyörimistä ja hyörimistä niin paljona. Onneksi meillä siis nukkumaan meneminen käy helposti, sillä teemme sitä MONTA kertaa yössä - nyt on kivasti palattu taas syömään parin tunnin välein, voi kyynel!

Imetystavoitetta ei sen kummimmin ole, olen iloinen että 3 kk on täysimetetty, ja jokainen päivä mikä menee sen yli, on pelkkää plussaa. Maissivelli löytyy jo ruokakaapista, en tiedä koska alotetaan. Musta imettäminen ei oo ollu missään vaiheessa kovin ihanaa puuhaa, joten en jaksa uskoa meidän perheessä puolen vuoden täysimetykseen millään. Kysellään vähän mitä neuvolassa ollaan mieltä ylihuomenna.

Taidot, hmm, Bear luulee osaavansa pitää päätään, mutta usein se retkahtaisi, jos ei tukisi. Hän "osaa" kääntyä mahalta selälleen, mutta taitaa sekin mennä vahingon piikkiin, kun pää edellä kääntyy. Mutta jutella ja nauraa täällä oikeesti osataan, samoin tarttua sopiviin esineisiin, kuten äitiyspakkauksen helistimeen.

Nyt vauva sylissä kirjoittelu saa riittä, palataan taas :heart:
 
Pikaseen vaan kommentoimaan imetystä.. Eli mulla tavotteena puolen vuoden täysimetys (eli ei vellejä, korvikkeita tahi soseita ennen tota) mutta jos tarve vaatii niin en ala lasta nälissään huudattaan eli en ole mikään fanaatikko ton suhteen. Neiti ei vaan huoli pulloa (eikä tuttia) joten sinänsä nuo lisäravinteet on poissuljettu juttu senki takia. Meillä syöttövälit on riittävän harvat, joten mulle tuo imetys ei ole siksikään mikään rasite. Ainaki esikoinen oppi hyvin kiinteiden syömisen "vasta" puolivuotiaana, joten en ole huolissani tänkään kohdalla. Eikä esikoinen saanu vatsavaivojakaan mistään, vaikka alotettiin sitten kerralla useampi ruoka-aine. Mutta nämä syömishommat on erittäin yksilöllisiä eikä niissä mun mielestä oo oikeaa tai väärää tapaa :)

Nyt touhuaan takas pojan kans.

mobic
 
Meidän pikkumiehellä oli tänään neuvolalääkäri. Hienosti on taas kasvanut, painoa 8,445kg ja pituutta 68,6cm ja ikää noin viikon vajaa 4kk B)

Meillä nukahdetaa iltasella noin klo 20,30 iltapesun, yökkärinlaiton ja iltamaidon jälkeen, joskus jo nukahtaa syliin, mutta monesti vien sänkyyn hereillä ja sinne sit kyllä hyvin nukahtaa tutti suussa, on niin väsynyt kuitenkin. Yöllä herää sit kerran syömään joskus siinä 3-4 aikoihin ja uni jatkuu 7-8, ja ompa jopa muutama yö nukutti 6 saakka =) sellasiin öihin vois ihan kyllä tottuakin B) Päivällä meillä on nyt sellanen rytmi että poika on hereillä noin 1,5 tuntia ja ottaa 45 -60 min nokoset välillä ja taas leikit jatkuu.
Lattialla viihtyy hienosti lelujensa kanssa ja kaikki mitä vähänkään saa käsiinsä niin menee oikopäätä tietenkin suuhun :LOL:

Imettää olisin kovasti halunnut, mutta minkäs teet, kun ei maitoa tullut juuri yhtään ja sekin vähä mitä tuli niin loppui kolmen viikon jälkeen :'( Eli alusta saakka meillä on korviketta mennyt. Mutta hyvimpä tuo poika tuntuu kasvavan ja kehittyvän silläkin.
Se ei vaan tuntunut kovinkaan mukavalta, kun ihminen ketä erehdyin luulemaan ystäväkseni, koko ajan tavalla tai toisella koitti syyllistää minua siitä kun ei se imetys onnistunut.

:wave:
 
Hei!

Vihdoin ja viimein taas aikaa istua koneelle lukemaan teidän juttuja. Ollaan saatu jonkinlainen arkiaikataulutus tehtyä ja kun mies pitää nyt lomaa niin minulla on aikaa muullekin kuin lapsille. Tällä hetkellä kyllä tuo kuivausrumpu ilmoittelee,että pyykki olisi kuivunut,joten kauaa en tässä pysty istumaan.

Meillä on nyt Eeli ja Ella kotona, Emma kävi viikonloppuvisiitillä, mutta hän palasi vielä sairaalaan. Juhannukseksi saadaan Emmakin varmaan kotia ihan pysyvästi! Vielä yksi pieni operaatio hänelle ensin ja mm nenämahaletkun poisto (ateriat menevät jo muuten). Arkin on juuri niin ihanan kiireistä kun voi vain kuvitella!

Eeli on tosiaan ollut melkein 2kk kotona jo, Ella tuli 3 viikkoa myöhemmin ja Emma on käynyt parilla kotilomalla harjoittelemassa kotonaoloa. Häntä pitää hoitaa vähän enemmän ja täyttä varmuutta ei ole vieläkään, että onko alkuvaiheen aivoverenvuoto jättänyt jotain. Kovasti kaikki kyllä jo seuraavat katseella ja hymyilevät aika korjattua ikää on vasta sellaiset 7 viikkoa... Eeli jo nostaa mahalla ollessa reippaasti päätäänkin ja pari kertaa on kiepsahtanut mahalta selällle.

Uusimmat mitat meillä ( 3kk, korjattua ikää tuolloin 5vko ) olivat :

Eeli 55cm ja 4480g
Ella 53½cm ja 3980g
Emma 52cm ja 3770g

Hieman on eroa vielä tytöillä, vaikka identtiset ovatkin ja hurjasti ovat kasvaneet, varsinkin Emma, joka ottaa Ellaa kiinni mitoissa.
 
Meillä tyttönen nukahtaa iltaisin klo 20.30-21 aikoihin. Laitan kylvyn klo 19.30 ja siitä sit yökkäri, isoveljen iltapuuron katselua sitteristä ja sitten alkaa ollakin väsynyt, annan pulloa ja sen jälkeen alkaa silmät mennä kiinni, kun on rauhoittunut mutta ei vielä täysin unessa, lasken sänkyyn. Joskus pitää laittaa tuttia, vaihtaa kylkeä tai nostaa syliin uudestaan, hetken rauhoitella ja laskea takas. Eka syönti klo 1-2 aikaan ja toinen klo 5-6 aikaan. Ylös noustaan 8-9 välillä.

Meillä on todella takkuista ja itkuista edelleen vatsavaivojen kanssa. Minä typerys menin aloittamaan vielä päärynäsoseen maistelunkin, ja luulin että vatsavaivat tuli maidosta, ja kokeilin vaihtaa hyvin sopineen Semperin korvikkeen Nutrilon hypoallergeeniseen jauheeseen. Sitä nyt tänään nieleskelty ja vaikeroitu ja PULAUTELTU, siis ihan järkyttäviä lammikoita. Ei vois uskoa miten paljon maito voi muuttaa tuota takaisinvirtausta! Nyt ajattelin palata Semperin korvikkeeseen, gavisconia takaisinvirtaukseen, Levolacia kakan ulossaamiseen (gaviscon kovettaa) ja odottaa hetken ennenku alan maistattaa soseita. Voi pylly sanon minä tätä elämää...miksi meidän elämä pitää olla niin vaikeaa aina vauvan kanssa :ashamed: Onko muilla korvikevauvoilla ollut ongelmia korvikkeen sopimisen kanssa?

Triplan kuulumisia oli kiva kuulla! :heart:
 
:heart: Triploille terveiset kiireiden keskelle :heart:

Minä totuttelen kiireeseen, joka tuntuu paljolta mutta on tietenkin aivan eri sfääreissä, kuin useamman lapsen kanssa oleminen. Mies tulee reissusta vasta lauantaina kotiin, eli ollaan Bearin kanssa kahden. Nyt sen huomaa, kuinka paljon vauvanhoitoa me oikeesti jaetaan, kun itse tekeekin kaiken...
 
Nowa - kiitos tsemppauksesta! Itse asiassa viime yö meni taas pitkästä aikaa oikein hyvin. Jopa kaksi kolmen tunnin unipätkää! Sen sijaan ilta oli ihan hirveä. Tyttö huusi vatsakipuja parin tunnin ajan naama sinipunaisena. Voi kun toi suolisto nyt kehittyisi!!

Meillä ei ole mitään saumaa laittaa lasta sänkyyn nukahtamaan. Huuto on korvia kuumaava, kun pitäisi maata ilman viihdytystä. Niin väsynyt hän ei olekaan, että nukahtaminen onnistuisi itsekseen. Meillä hyssytellään kapalossa siihen asti, että silmät on painuneet muutaman kerran kunnolla kiinni. Sitten voi yrittää laskea sänkyyn. Toisinaan silmät aukeaa, mutta uni voittaa heti. Toisinaan huuto ja hyssytys alkavat alusta.. No ehkä tämä vielä joku päivä tästä meilläkin.

Taidoista seurallisuus ja höpöttely on meillä kaikkein kehittyneimpiä. Juttua piisaa! Päätä on kannateltu itse laitokselta asti. Nyt pää nousee hienosti edeltä, kun tyttöä vetää käsistä. Kääntymisyrityksiä on runsaasti, mutta kokonaan vatsalle ei ole vielä päästy. (Onneksi, sillä vatsallaan oleminen on hänelle myrkkyä.. ;-) Odotan sitä karjunnan määrää, joka tulee, kun on vahingossa itsensä vatsalleen kammennut. Vatsalihaksia tseenataan kesken syömisenkin. Tuntuu, että tavoite on pungertaa itsensä istumaan. Meillä ei vielä tartuta. Kädet löytää kyllä rättiä ja vaatetta hoitopöydältä mukaansa, mutta tarkoituksellista se ei vielä ole. Ajattelin hommata jumppakaaren, jos se saisi tytön innostumaan käsien käyttöön..

Huomenna on 3 kk -neuvola. Vähän hirvittää minkälaisia oireita rokotukset tällä kertaa aiheuttaa. Fysioterapiaohjaus olisi iltapäivällä. Saa nähdä jääkö se väliin.
 
Täällä yks masentunut äityliini :( Olen koko ajan luullu et neiti saa multa maitoa tarpeeksi mut näin ei vissiin sitten olekkaan tänpäiväsen neuvolakäynnin päätteeksi todettiin. Painoa ei ole tullut kahteen viikkoon kun 10g! Elikkä neiti painaa 5210g ja 59cm pitkä. Tähän saakka paino on noussut hitaasti mutta varmasti. Silti vauva on ihan tyytyväinen ja 3-4 tuntia pitää syömisessä väliäkin ni en ole edes ajatellut moista ettei sais tarpeeksi. :ashamed: Nyt sitte pitäis alkaa antamaan lisämaitoa ja meillä neiti on osoittanut ettei siitä tavarasta niin tykkää vaan irvistää pahan näkösesti kun pullosta nannia tarjoaa. Kiinteät alotetaan sitte heti kun 4kk tulee täyteen, sanoi terveydenhoitaja. Olisin niin halunnut imettää kokoaikasesti :'(

Meillä ei nukkumaan käydä kyllä oma-aloitteisesti kun erittäin harvoin. Sylissä saa iltasin hyssyttää uneen jos ei halua kuunnella sitä korvia särkevää huutoa kovin kauaa. Tissille usein nukahtaa ja siitä nostan omaan sänkyyn jatkamaan yöunia ja niin on toiminut hyvin. Vaunuihin nukahtaa kun hiukan aikaa hyssyttelee edestakaisin. Olen koittanut siinäkin tehdä niin että vähentää hyssytystä kun on lähes unessa ja pysäyttää vaunut et jos oppis nukahtamaan pikkuhiljaa ilman kaikenmaailman konsteja ihan itsekseen. Esikoinen on aina ollut hyvä nukkuja ja nukahtanut tutin ja rätin kanssa ihan itsekseen. Meillä on tuo rätti tullutkin vauvalle tärkeäksi kun laitan usein hiukan rättiä naamalle kun on nukkumaan menossa ja neidillä alkaakin silmät "pyörimään" heti päässä. :)

Kovasti täällä myös naureskellaan ja jokelletaan ja brion tähtihelistin saa kaikista leveimmät hymyt. Ehdoton lempilelu ollut jo pitkään. Itse ei vielä leluihin tartuta mutta erittäin kiinnostunut leluista kyllä on. Vatsallaan ei tykkää vielä oikeen olla. Lattialla olen välillä koittanut silti pitää ja hiukan vatsallaankin.

Nyt alkaa itkuhälyttimestä kuulua sen sortin kihinää et kohta ollaan heräilemässä, joten :wave:
 
Hei kaikki ja eritoten Mamu!
Tiedän tunteen, kun luulee vauvansa kasvavan pelkällä tisumaidolla, mutta niin ei sitten käykään. Esikoisen kans olin ko. tilanteessakahden viikon iässä. Itkuhan siinä tuli ensin ja sitten luovuinkin koko tisittelystä pikavauhtia.
Nyt meidän Ralla on siis 3kk ja aika sirpukka neiti. Kasvaa aika hitaasti, mutta kasvaa kuitenkin.
Eli tässä tyttyrän mittoja:
1kk 4280g 54cm
2kk 5030g 56cm
3kk 5710 58cm
Pituuskäyrä on jossain -2.Kieltämättä se vähän huolestuttaa. Aikasemmat vauvani on ollu tässä vaiheessa 5 senttiä pidempiä ja kovasti painavampiakin.

t D
 
Tervehdys!

Ilmoittelen meidän 3 kk neuvolan mittoja:
Pituus 64 cm
Paino 7005 g
Pipo 39,7 cm


Elia on rauhallinen, vakava lapsi. Katselee, seuraa ja pieniä hymyjä antaa. Hieman löysä, pään kannatus vielä hieman hentoa. Morottaa ja tarttuu vielä. Kasvu ok, rintalapsi. Hyvä iho. Ei karsasta. Sai rokotukset eli rotan toisen osan ja piikin reiteen.

Piikin, kun sai niin alkoi itkemään. Ja vielä 5 minuutin jälkeen nyyhkytti.

Meillä ollaan oltu mahataudissa ja nyt flunssassa. Onneksi Elia ei sairastanut mahatautia. Kiitos rintamaidon, jolla vielä ollaan. Elian isoveljeä, kun käytettiin päivystyksessä, niin Elian yöunirytmi muuttui. Elia nukahtaakin nykyään reilusti yli puolenyön eli tuossa 1.30 aikaan. Ennen kävi nukkumaan yöunille 23-00 aikaan. Onko vinkkejä millä saisimme unirytmiä muutettua? Ollaan kokeiltu jo pitää valveilla päivästä enemmän ja illasta myös, mutta ei auta. Nälkäkään ei ole, koska ei suostu juomaan enää ylimääräistä maitoa.

MayaM ja Elia 3kk
 
Kiva kuulla triploista! =)

Meiän poika tuli eilen 3kk, menny kyllä tosi vauhilla tämä aika...Neuvolassa käytiin ja on jo iso poika:
pituus:65 cm
paino:8230g, kehuja sai että on muutenkin hyvin kehittynyt...
Tykkää jutella kovasti ja hymyilee, on ääneenkin muutamia kertoja nauranut. Lattialla en poikaa paljo pysty pitämään, kun isommat lapset eivät aina osaa varoa ja sit saa pelätä et kaatuvat vauvan päälle tmv.

Imettämisestä sen verran et yritän imettää lähemmäs vuoden ikää asti, mut kiinteitä oon nyt ruenu antamaan, kun ei pelkästään rintamaito riitä, kun poika niin iso kokonen...Muille lapsille oon vasta puolenvuoden iässä alotellu kiinteiden syöttämistä, mut ovatkin olleet pienempi kokosia niin maito riittänyt...Vanhin pojista oli vuoden iässä vähän reilu 8 kiloa...

Eilen sai ekan piikin ja onkin nyt vähän itkusempi, yelensä niin hyvän tuulinen!

Miten tiheään teidän vauvat kakkaa? Kun meiän pojalla on edelleen joka vaipassa kakka.

Mut nyt täytyy mennä ruuan laittoon!

anri ja poika 3kk1pv
 
3kk mitat:)
Paino:6056g
Pituus:58cm
Ellen on kiintynyt omaan puuhamattoonsa, on ihana katsella, kuinka hänkin on jo kehittynyt. Heiluttaa roikkuvia esineitä:)
Lauantain illalla pitäis raahatua 2 lapsen kanssa ruotsinlaivalle, mukaan tulisivat siis 2 lasta jotka ovat 2 keskimmäistä(04ja08) Esikoinen ei halunnut lähteä ja Elleniä en halua ottaa vielä sinne. Joten iskä on kotona vahtimassa heitä:D Pitää saada näin alkulomanasta, jotakin mukavaa puuhaa nuorimaisille. Joten eiku seilaamaa vaa laivalle. SYÖMÄÄN!:D
Tänään olin jalkahoidossa, kuin tuo mies ostin lahjakortin:) Oli ihanan tuntuista ja Ellen siinä vieressä vaunuissa, Ellen oli mukana, kun oltiin ennen käyty ostelemassa hänelle uusia vaatteita.
Ensi viikolla käydään kokeilemassa Vauvajumpppaa:) Ellen on jo 3kk ja neuvolatäti sanoi että saa harrastaa jo mielelläänkin:) Joten saahan nähä jaksaako itse. Onneksi onnistui niin että saadaan näin keskenkaiken tulla. JEES.
Mutta nyt lähden riipimään noita RIKKARUOHOJA :kieh:

Riina ja Ellen
 

Yhteistyössä