Maaliskuun Mussukat 2010 ~ näin me kasvamme

MLL
3kk neuvolakuulumiset täältä (parin viikon takaa, mihin tää aika katoaa?) eli pituutta 67cm ja painoa 8570g :) Saatiin rokotteet ja niistä tuli jonkin verran vaivoja, mitkä alkaa nyt helpottaa. Aloitin antamaan viime sunnuntaina pottua, mikä jumiutti pojan mahan, mutta luumulla ja jumpalla avasimme sen. Hyvin maistuu sose pojalle, niinkun arvasinkin, ollut hyvä syömään koko pienen ikänsä :D

Viime yönä nukuttiin 7h putkeen, oli välissä jo öitä kun poika söi 1-2h välein ja olin ihan epätoivonen kun ehti vähän pidempiiin uniin tottua. Josko se puoli tuosta taas alkaisi luistaa.

Kuin täällä on ihmiset alkanu soseita/vellejä antaa? Entäs nuo nukkumiset, meneekö jollain jo koko yö putkeen? :)

Mukavaa kesän jatkoa!
MLL :heart: Pojun pullero 3,5kk
 
Meillä on nyt reilu viikko nukuttu koko yö putkeen n.20.30 - 7 =) Ja aamulla poikanen heräilee iloisesti höpöttäen, eikä heti kaipaa edes ruokaa.

Sosetta meillä syödään noin kolmen pilttipurkillsen verran päivässä. Aamulla hedelmää, päivällä bataatti lisukkeineen ja iltapalaks hedelmää. Ja maitoa pitkin päivää menee nykyään noin 800ml joskus vähän enemmänkin.

Mitenkäs muilla annatteko vettä vauvalle ?? Meidän poika kun ei perusta vetestä ei sitten yhtään, tai välillä ottaa imasun tai pari, mutta siihen se jää. Ja korvikkeen mieluummin juo huoneenlämpöisenä.

:wave:
 
En jaksanu alkaa kattoon, millon oon viimeks tänne kirjotellu, joten pannaas ekaks viimisimpiä (3kk) neuvolakuulumisia: 62,5cm (50cm), 6870g (3610g) ja päänympärystä en muista. Toinen rota-annos, joka pisti taas kakan huilaan oikein tosissaan ja pulauttelu jatkuu edelleen ja aina vaan suht kovana (johon lääkäri tuumas, et katotaan sit 1v josko tarvii tehä asialle jotain..) Hienosti tyttö muuten kasvaa ja kehittyy, hymyilee, nauraa ääneen, tarttuu leluihin ja tunkee nyrkkejä ja muuta ylimäärästä suuhunsa :heart: Ei olla viel aloteltu sosteita eikä pidetäkään kiirettä niiden suhteen. Korvikketta toivoisin tytön huolivan, mut pullolle raivoaa niin tosissaan ettei mitään toivoa. Eihän se muuta tarkota ko sitä, et mun ekat rilluttelut tapahtuu sitten vuoden päästä ku en enää imetä :LOL: Aika aikansa kutaki ja vois sitä suurempiaki murheita olla. Yöt tyttö nukkuu ihan kiitettävästi, 0-2 syötöllä mennään (yöunet n. 11-13h), rytmiä ei ole mut se ei toisaalta haittaakkaan, ei tarvi suunnitella menojaan. Silmätulehdus Oonalle tuli, ja hyvin paranemassa tipoilla. Mies on kesälomalla ja tässähän tämä aika on mennyt perheen kesken ja harrastaen ja kavereita tavaten :)

En muista mitä viel piti kirjottaa, joten jätän sit ens kertaan. Nyt vois vähän yrittää laittaa huushollia järjestykseen; mun mies sotkee pahemmin ko kaks lasta yhteensä :D

Hyviä vointeja kaikille, niin lapsille kuin vanhemmillekin :flower:

mobic ja Onsku 3kk ja risat
 
voi mitä unian teidän vauvat vetelee, meillä eddelleen herätään 2h välein syömään, eli 4-5 kertaa yössä :/ pitäs kai alkaa antaa riisiä tms sosetta. maissivelliä yritin antaa, mutta masu ei ollut pari viikkoa sitten valmis ja heräsi 1h välein kitisemään. huoh.

en tiedä saako täältä suomesta, mutta mulle lähetti kaveri ulkomailta sellaiset sukanpidikkeet jotka pujotetaan sukkien päälle, on tosi kätevät.
 
Huh hellettä B) !

Ihanan lämpimiä päiviä pitelee :).

Siitä on pitkä, kun viimeksi kirjoittelin, joten laitan ensin 3kk neuvolakuulumisia.
Neuvolantäti oli korttiin kirjoittanut, että virkeä tyttö, hyvä kyynärtuki ja seuraa tarkasti. Mitat olivat 6535g, 60,5cm ja pään ymp. 40,4cm. Ens keskiviikkona onkin jo 4kk neuvola ja lääkäri, jolloin saadaan uudet kuulumiset.

Päivärytmistä Onkos teidän vauvoilla jo kuinka selkeät päivärytmit? Meillä vielä haetaan. Välillä nukkui selvästi kahdet pidemmät unet ja muutamat tosi pienet nokoset päivän aikana. Nyt en enää ole oikein selvillä kuinka meillä nukutaan ja milloin neiti on kunnolla väsynyt :D. Eilen esim. Miisa nukkui aamulla 30min, sitten päivemmällä 2h ja iltapäivällä vielä 30min. Tuo olisi ihanne, jos noin lähtisi menemään. Mutta nyt sitten tänään neiti valvoi vain 1h aamulla ja nukahti jo unille...saas nähdä nukkuuko pidempään kuin tuon 30min. Viimeisen viikon ajan yötkin ovat olleet levottomampia kuin aikaisemmin, jolloin nukuttiin n.6h putkeen. Nyt meillä herätään 1-2h välein :/ . En tiedä eikö maito pidä tarpeeksi enää nälkää vai mikä on. Tiheän imun kausikin oli ja meni n.kk sitten....niin olin huomaavinani. Esikoinen alkoi kans näihin samoihin aikoihin heräillä tosi tiuhaan ja aloiteltiin silloin kiinteät. Täytyy tänäiltana ostaa kaupasta velliä ja kokeilla maistattaa sitä huomenna päivällä, jospa se maistuisi ja masu kestäisi. Tosin voi olla tuhoon tuomittu kokeilukin, kun pullo ei meinaa kelvata. Sitten täytyy siirtyä heti perunaan tai bataattiin.

veden juottaminen En ole edes tarjonnut vielä...mutta pullosta ei meinaa mennä mikään. Ihan pienenä pullo kelpasi, mutta reilun kk:n sisään isukki on saanut juotettua pullosta n.10milliä, mun ollessa esikoisen kanssa lääkärissä.

ryysyrannan rinsessa Meilläkin M joskus tutkii käsiään silmät kierossa maatessaan selällään. Se on hassun näköistä. Pääasiassa meillä kyllä vaan syödään nyrkkejä niin, että lupsutus kuuluu. Ja tuttiinhan neiti ei nyrkkiään vaihda :/ .

Viihdytäänkö teillä autossa? Meillä M inhoaa autoilua. Mulla on tosi korkea kynnys lähteä yksin lasten kanssa autoilemaan, kun M huutaa matkan alusta loppuun asti takapenkillä. Jos mies ajaa ja mä olen lasten välissä takapenkillä, niin neiti viihtyy edes vähän paremmin. Tähän ei varmaan auta kuin aijan kuluminen ja se, kun joskus saadaan vaihtaa neiti kaukalosta toisenlaiseen istuimeen.

Leikkimatto on meilläkin in! Siinä viihtyy jonkun aikaa itsekseenkin. Oppi juhannuksena kääntymään selältä masulleen ja nyt ei sitten selällään meinaa enää pysyäkään :). Masullaan on mukavempi tutkia tavaroita ja katsella ympärilleen. Muutenkin M on varsin sosiaalinen tapaus. Vaunuissa ei viihdy hereillä 10min kauemppaa vaan tahtoo nähdä kunnolla ympärillensä. "Yskähtelee" ja jokeltaa kaikille ihmiselle ja hymy on herkässä :heart: .

Aurinkoisia päiviä kaikille :wave:
 
Heips!

3kk neuvolassa tänään käytiin ja aika hurjasti on Timsku kasvanut.
66,1 oli pituutta ja painoa oli 7130g.
Ylimmällä pituuskäyrällä on. Rintamaidolla edelleenkin mennään.


Mutta nyt onkin T. ruokaa vailla, joten palailen paremmalla ajalla.
 

3kk mittoja.
Paino:6056g
Pituus:58cm/b]
4kk mittoja
Paino 6805g
Pituus:61cm

Tyttö on ehkä jäljessä muita painon ja pituuden kanssa, mutta kirii kii:)
Oltiin nyt 2vkoa mökillä ja palattiin eilen kotiin. Koko keho on melkee palanut, vaikka oli aurinko-rasvaa, lapsillekki olin koko-ajan laittamassa ja vahtimassa että on varjoa Ellenillä.
Mutta nyt syömään pizzaa!!!!

Riina ja Ellen
 
4kk mittoja:
Paino: 5820g
Pituus: 61.2cm
Pipo: 40cm

Tänään tuli 4kk täyteen ja sen kunniaksi maistettiin ekan kerran perunaa aikamoisten irvistysten kera. Huomenna jatketaan harjoituksia. Mulla alkaa maito ilmeisesti loppumaan, koitan silti vielä imettää niin kauan kun sitä vielä riittää. Iltaisin ollaan annettu viimeinen syöttö nan-maitoa kun painoa ei tullut kahteen viikkoon ollenkaan ja neuvolassa suositeltiin lisämaidon antamista. Olen sitten pumpannut maitoa pakastimeen talteen. Meillä pulauttelu jatkuu edelleen ja on ajoittain aika runsastakin. Neuvolalääkäri käski seuraamaan tilannetta ja ottamaan yhteyttä jos kovasti yltyy eikä meinaa mennä ohi kiinteiden aloittamisen jälkeenkään.

Miellä vettä ei myöskään oikein huolita vaikka pullosta onkin nyt sitten oppinut juomaan. 10 ml saattaa joskus vahingossa mennä.

Rytmiä ei varsinaisesti ole. Aamulla meillä nukutaan pitkään, noin 10 herätään. Sitten tunti pari hereillä ja taas nukutaan, nyt kun on ollut näin kuumia ilmoja niin unet ovat olleet aikas lyhyitä, alle tunnin mittaisia ja niitä nukutaan muutaman kerran päivän aikana. Ennen helteitä pihalla nukkua posotettiin 3 tuntia ja ylikin. Yöt nukutaan hyvin, syödään yhden kerran, joskus harvoin 2 kertaa ja se on tuon lisämaidon ansiota. Pelkästään rintamaitoa kun annoin heräsi neljäkin kertaa syömään yössä ja se oli jo hiukan liikaa.

Meillä on hyväntuulinen ja nauravainen neiti. Juhannuksen tienoilla opittiin tarttumaan leluun ja niitä maistellaan urakalla. Kääntymisyrityksiä ei juurikaan vielä ole, ei kauhean hyvin lattialla viihdy, vatsallaan varsinkaan. Lääkäri kyllä eilen sanoi että nyt olisi hyvä pitää vatsallaankin että niskalihakset vahvistuisi, joo kerkeehän sitä =)

Nykyään meillä viihdytään autossa ihan hyvin. Ennen oli välillä aikamoisia huutokohtauksia juuri autoillessa ja jännitti välillä lähteä yksin liikenteeseen. Nyt takapenkiltä kuuluu pöristystä ja juttelua, harvemmin itketään.

Oletteko äidit olleet miten omilla menoilla ilman vauvaa? Minä olen nyt pari kertaa ollut tyttöjenillassa ja vauva on ollut isän kanssa. Hyvin on heillä mennyt ja vauva saanut pullosta mun maitoa pakkasesta ja lisäksi nan-maitoa. Lisäksi ollaan miehen kanssa kerran oltu ulkona ja vauva mun äidin luona yökylässä. Nukkui ennätyspitkään silloin, söi vasta aamulla 7.30 jatkoi unia ja heräsi 11.30 :LOL: Siskonsa nukkuu myös aina äitini luona pitkään ja hyvin eli sinne taidan viedä unikouluun jos on tarvetta.

Mamu-78 ja Sofia 4kk :heart:
 
Paino:6996g
Pituus:61cm

Saanen kysyä, että onko poikamme jotenkin jäljessä pituuskasvussa? neukussa sanottiin että poika voi kasvaa nyt hitaasti mutta vetää pituutta joskus myöhemmin. toivotaan:)
Syötän kuitenkin poikaa usein ja niin että tulee kylläiseksi??:D
OMAT MENOT, kyllähän sitä pari kertaa on päässyt tuulettumaan. Eemil on viettänyt yleensä aikaa isänsä kanssa, mutta jos on tullut ystävien juhlia tms. yön yli, on lapset mammalla jossa kyllä viihtyykin:)
Eemil kyllä yrittää koko-ajan ottaa lelujaan suuhun, ja potkuttelee jaloillaan.
:)

Alina ja Eemil
 
AlinaMW kysyit tuosta pituuskasvusta. Onko noi teidän 4 kk mitat? Minkä pituinen Eemil oli syntyessään? Mun silmään näyttää aikalailla normaalilta pituudelta tämän ikäiselle. Meidän poika oli tänään 61,5 cm ja ikää on 3,5kk. En huomannut katsoa, millä kohtaa käyrää tuolla pituudella porskutetaan, mutta ainakaan lääkäri ei sanonut mitään, joten oletan että aika normaali.

Edit: Täällä http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/
on kasvukäyrälaskuri, jonne voi syöttää lapsensa mitat. Jos 61 cm on 4 kk:n mitta, niin se on n. -1 -käyrällä. Ei siis ollenkaan huono. Eihän se nollakäyrä ole sinällään mikään tavoitekäyrä, vaan kaikki kasvaa omaa vauhtiaan. Vanhempien pituus tai ylipäänsä geenit vaikuttaa ja toisinaan painoa tulee enemmän ja silloin pituuskasvua ei välttämättä tule samaan tahtiin.
 
Oltiin eilen Leon 3 kk neuvolassa!

Pituus: 63 cm
Paino: 6630 g
Päänympärys: 42,5 cm


Leo sai toisen annoksen rotarokotetta ja piikin reiteen. Ei itkenyt onneksi kuin hetken. Ei tainnut kuumetta nousta, ja Leo on pysynyt suht hyväntuulisena toistaiseksi. Pari kertaa itkenyt jotain vatsanpuruja tms.

Päivärytmistä: Leo menee klo 21-23 nukkumaan ja herää kerran yössä syömään ja sitten aikaisin aamulla. Jossain vaiheessa heräsi ekan kerran klo 04-06 ja seuraavan kerran yhdeksän maissa mutta se on "menneen talven lumia". :/ Päivisin nukkuu kolmet tai neljät päikkärit. Ruokailut on 3-4 tunnin välein edelleen, paitsi yöllä.

Omista menoista: Leo on ollut kaksi kertaa yökylässä mummillaan nyt. Viimeksi Tuska-festivaalien aikaan kun oltiin miehen kanssa perjantaina siellä. Muuten olen ollut silloin tällöin päivisin/iltaisin poissa kotoa jos on tullut nähtyä kavereita tai käytyä ostoksilla/leffassa/syömässä. Nyt mun vanhemmat mökkeilee aika paljon, just kun mies olis lomalla ja oltais tänä perjantaina haluttu käydä kattomassa yks leffa, mutta täytyy jättää se myöhemmäksi sitten. :S

Vieläkö hytkytätte vauvanne uneen tms? Tuntuu että Leoa saa välillä hytkytellä ikuisuuden että se nukahtaa (sitterissä tai jumppapallolla pomppien). Jossain vaiheessahan Leo nukahti ITSEKSEEN mutta ei se oikein enää... paitsi öisin.
 
Pari päivää sitten poika täytti 4 kk. Tänään oli lääkärineuvola. Pojan mitat: 6850g ja 65,5cm. Painokäyrä on ollu alaspäin jo parin kuukauden ajan, joten nyt aletaan sitten syömään soseita ja velliäkin saapi syödä pari kertaa päivässä. Ennen on saanu siis vaan iltasin maissivelliä maitoon sekoitettuna. Lääkärintutkimukset oli ok. Atooppinen iho ja siihen sitten apteekista reseptillä paria eri voidetta, isot pullot.
 
Heippa!

Olen täällä käynyt jokusen kerran lueskelemassa, mutta jos nyt kertoisi omiakin kuulumisia.

Meillä nyt 4kk:n ikäinen neiti; 65cm 6330g. Ja on siis ensimmäisemme, joten on tässä ollut opettelemista ja ihmettelemistä koko perheellä :) Neiti on osannut kääntyä masulleen jo jonkin aikaa ja tavaroita haalii lähinnä suuhunsa, ja jos sinne ei muuta löydy niin omat sormet...

Tuttia ei huolita, joten tuppaa nukahtamaankin sormet suussaan, liekö huono juttu vaiko liekö tuolla merkitystä? Tuttipullon kanssa on vähän sama homma. Silloin kun olin omilla reissuillani ja neiti isin hoivissa oli pumpattua maitoa varattuna, ja silloin se kelpasi. Nyt vähän aikaa sitten en viitsinyt pumpata kun tuntui olevan niin vähissä, ja korvikepa ei kelvannutkaan... Vettä (keitettyä, sanottiin neuvolasta) näillä helteillä koitan juottaa, mutta sekin menee melkein valuttamalla suuhun, ei neiti itse useinkaan ime itse...
Rintamaidolla siis ollaan vielä, mutta välillä tuntuu että on vähissä. Oppineeko juomaan korviketta jos tulee pakkorako... Soseita ollaan aloiteltu, ja ne kyllä tuntuvat maistuvankin. En ole vielä antanut kuin opettelumielessä, nyt syödään sekä kasvissosetta että hedelmäsosetta kerran päivässä kerrallaan 1/3 tai nyt meni 1/2 purkillista.

Kertokaapa ostatteko soseet vaiko teettekö itse? Ja miten teillä menee ruokailurytmi. Siis jos syötätte jo kiinteitäkin; niin monestiko päivässä ja paljonko?


Öisin nukutaan kohtuullisen hyvin. Nukahtaa 20.30-21.00 ja nyt on herätty aamuyöllä 2-3:n aikoja syömään ja sitten taas kuuden nurkilla. Sitten riippuukin päivästä jatketaanko heti unia vaiko valvotaanko n.tunti ja nukutaan sitten vielä pari tuntinen. Ja päivisin yhdet noin 2tunnin unet (viileemmällä säällä meni 3:kin tuntia). Ja muutoin puolen tunnin (korkeintaan tunnin) unia parit-kolmet.
Ja välillä nukahtaa itse sormet suussa masullaan, ja toisinaan touhuaa aikansa ennen kuin nukahtaa (välillä pitää tietty käydä hyssyttämässäkin jos ei meinaa malttaa rauhottua). Joskus tietysti nukahtaa tissille josta nostan omaan sänkyyn. Meillä piti vaihtaa neiti pinnasänkyyn (pienestä vauvasängystä) siksi koska kääntyy masulleen nukkumaan, ja hermostui/heräsi pikkusängyssä kun ei mahtunut...

Jospa siinä yhelle kertaa....
 

Joku kyseli Eemilin mitoista, niin ovat 4kk. Mutta en ole lainkaan huolissani, koska neukussa sanottiin että kyllä se siitä kasvaa, että epäilee, että vetää nyt seuraavaksi pituutta hirveästi:) Olemme kuitenkin aika pitkiä miehen kanssa.
Tapahtui jotain ennen käsittämätöntä torstaina! Tein raskaustestin, ja se oli positiivine! Suu kyllä loksahti aikast maahan. Siis Eemilhän on vasta 4kk:O. Tein testejä yhteensä 8 joten kai se tarvitsee uskoa:) Mutta katsoo nyt jaksaako pieni pysyä matkassa mukana, koska esikoisen ja Eemilin välillä on 10.v

Alina ja Eemil
 
AlinaMW onnea plussasta! Toivottavasti pieni matkassa pysyy.

Itsellä helteet ja ikävä kesäflunssa vetäny ihan mehut pois. Ei oikeen muuta ole jaksanut viime päivinä, kuin poikaa hoidella.

Meillä on kääntyily alkanut mahalta selälleen. Vielä ei kertaakaan ole toisinpäin kääntynyt. Onko muilla näin päin alettu kääntyily, kun tuntuisi tuo toiseen suuntaan kääntyminen ekaksi olevan yleisempää?
 
Heissan!

Päivärytmiä ei meillä ole, ja oon siitä vaan iloinen, ettei tarvii kellon mukaan elellä. Varsinkin nyt helteillä ei oo Timppa oikeen saanu päivällä nukuttua. Yöt menee edelleenkin fantastisesti, Timppa menee unille 20-21 ja ekan kerran syö 5-6 aikaan ja sitten vielä jatkaa unia pari tuntia. Tästä oon kyllä tosi onnellinen.

Tuosta kääntyilystä sen verran, että eiköhän se riipu siitäkin miten päin vauva viihtyy. Esikoinen meillä alkoi viihtyä mahallaan hyvin jo kuukauden iästä alkaen ja mahalleen se aina sitten lattialle laitettiinkin. 6 viikon iässä ekan kerran vahingossa kääntyi siitä selälleen, kun nosti päänsä niin ylös että kellahti. T taas ei viihdy oikein mahallaan lattialla, joten yleensä laitetaan hänet lattialle selälleen ja on oppinut mahalleen kääntymään siitä sitten. Vähän aikaa aina sitten "jumppailee" mahallaan ja sitten hermostuu. Ihan lähes vastasyntyneestä asti on kuitenkin Timppaa joka päivä myös ainakin hetken aikaa pidetty mahallaan, että niskalihakset kehittyy.

Autossa viihtyy hyvin kunhan moottori vaan on käynnissä. Mahdollinen itku loppuu heti kun auton käynnistää. Menomies siis.. =)

Uneen ei oo tarvinnu hyssytellä Timppaa kuin hyvin harvoin. Itsestään nukahtaa, useimmiten tissille.

Saa nähdä kuinka pitkään menee pelkällä rintamaidolla näin hyvin.

Hauskoja kesäpäiviä kaikille mammoille ja mussukoille!

Helka ja Timppa 3kk ja 6pv

 
Alinalle peukut pystyssä että kaikki menee hyvin :heart:
Ihanaa...

Käytiin 4kk neuvolassa
pituus 62,5cm
paino 6170gr

Tokan rotan sai ja ekan pneumokokkipiikin.
Lekurilla käytiin, kaikki hyvin.
Käski alotteleen soseit et saatais vähän rytmiä
tohon mahan toimintaan. Nyt sitte ensin maisteltiin
perunamuussia muttei se mennyt alas..enempi tuntu
et neiti tukehtuu siihen, ni vaihdettiin porkkanaan ja
se meneekin jo vähän paremmin.
Ja persikkasose on ihan herkkua :)

Helteet kiusaa meitä kovasti, hiki päässä kotonakin
mulla ja tytöillä. (kyllä isännän kelpaa ilmastoidus raksas)
Mulla tänään napsahti selkä ja nyt kävely hankalaa joten
kotosalla oltu tää päivä. Hankalaa tää on yksin kahen lapsen
kanssa olla..nyt kun ei ees kannella uskalla..
Mut kaipa tää superäiti jaksaa..

Pari kertaa oon käyny iltasella konsertissa mutta selvänä
ja yöksi kotiin. Esikko ei yökylään suostu nyt jäämään mihkään
ja nuoremman yökyläily ei vielä oo käyny ees mieles..
Kaikki aikanaan..

Jotakin muuta piti kirjotella vielä, mutta unohdin joten
könyän sohvalle lepuuttaan selkää ku neiti nukkuu..
 

Yhteistyössä