*~*Maaliskuun mussukat 2010*~*

Moiks!

Meillä tulee kohta 6kk täyteen! Timsku ryömiskelee rauhallisesti muutaman metrin kerrallaan ja silloin tällöin konttausasentoa mallailee. Kolmas hammas pilkottaa alhaalla kahden jo kasvaneen vieressä. Ruoka maistuu hyvin, 6kk ois tarkotus lihan syöminenkin alottaa.

Nyt on taas menny muutama yö niin että on syöny illalla yhdeksän jälkeen ja sitten vasta aamulla 6-7 aikaan. Mites muilla nuo yösyömiset? Mulla on jostain jääny päähän että 6kk vauvaa ei enää tarviis yöllä syöttää, mutta toiset tuntuu tästäkin erimieltä olevan. Vai onko tästä nykyään joku eri ohje? Luulis kyllä että jos päivällä hyvin jo syö, niin ei kait yöllä maitoo enää tarvii.

Nenän tukkosuus on Timskua vaivannu jo pari viikkoa välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Hauskaa syksyä kaikille! :heart:
 
Hui kauhiaa, mihin tää aika on mennyt?!
Just huiomasin et viime visiitistä on 2kk aikaa!!

Meillä neiti kasvaa hyvin, yöt menee hyvin mut päivät
on hanurista, kokoajan tarttis vaan olla äitin sylissä..
Hampaita ei ole tullut vielä eikä edelleenkään viihdy
oikein mahallaan.
Kohta jo 7kk täynnä, mut kerronpas mittoja kun etusivul
näky viimeks vaan 4kk mitat
5kk 66cm ja 7120gr
6kk 67,5cm ja 7550gr

Esikolla on epäilty munuaisten vajaatoimintaa ja menny
aika tässä siitä stressatessa...tänään saatiin alustavat
tulokset lisäkokeista ja hyvält näyttää! Huokaus...ihanaa..
Jospa tää elo tästä rauhottuis..

Nyt esikko hakeen kerhosta (miks aina on pikkuneiti sillon
nukkuis ku tarttee johki lähtee??) ja sit anoppilaan,
pitäs vähä katella pohjakuvia taloista..
Palaan paremmalla ajalla taas..

Ja vielä; Iso hali Alinalle...tiedän tunteen ;(
 
mihinköhän tääki menee...
HEI KAIKILLE PITKÄSTÄ AIKAA!!TÄÄLLÄ YKSI PALSTATOOPE VASTA LÖYSI TEIDÄT!:ashamed:

Oikeesti,mä olin niin kiukkunen ku luulin et tästä on tullu joku hiton ryhmämihin mua ei ees kukaan huolinu (ties mihin oon yrittäny päästä :headwall::LOL:)

Että sellasta. Mä tuun huomenna(toivottavasti ehdin) kirjotteleen lisää,ja ehkä vähän luenki mitä muille kuuluu!!hyvää yötä!!

nowa & myrsky 7,5kk
 
Heippa kaikille!

Aika menee hirmusta vauhtia, täällä neiti tänään 7kk. Meillä ei mennä vielä mihinkään suuntaan, paitsi tietty vattalta selälleen ja toisinpäin mut ei konttaus/ryömimisyrityksiä vielä havaittavissa mutta ehkä hyvä niin, vielä on neitokainen hallittavissa ja pysyy suht siinä mihin on hänet jättänytkin:)

Pitäisi töihin ilmotella hoitovapaasta, sen alkuun kun on enää reilu 2kk aikaa. Ei tää yhteiskunta kyllä kotona hoitamista tue millään tavalla, on se kotihoidontuki niin naurettavan pieni mutta ei töihinkään ihan vielä haluaisi mennä tai ei haluaisi viedä noin pientä vielä hoitoon. Saa nähdä miten kauan sitä pystyy kotona olemaan.

Mua on ihmetyttänyt neidin silmät jo jonkun aikaa, luomet on välillä ihan mustat ja silmänaluset sinisenpunaset, ihan kun olisi oikeen väsynyt vaikkei siitä pitäisi olla kysymys, saattavat olla punaiset vaikka olisi hetki sitten herännyt: / Kokonaisia öitäkin on tässä jo hetki nukuttu. Seuraava neuvola on vasta 8kk iässä, jos muistaisi sitä sitten kysästä kun on lääkäri samalla myös.

Syödäänkö muilla jo puuroa ja jos niin minkälaista? Meillä syötiin piltin hedelmäpuuroa siis sellasta joka tehdään jauheesta ja nyt ostin piltin kaurapuuroa ja molemmista on kovasti tykätty. Ostin myös ihan normi neljän viljan hiutaleita ja meinasin niitä kokeilla mut saa nähdä kuinka käy. Eilen muussasin haarukalla perunan ja laitoin paljon maitoa joukkoon, siitä tuli melkein kuin velliä ja silti se sai neidin yökkäämään oikein kunnolla kun oli "kokkareita". Voipi olla tavallista puuroa ihan turha edes kokeilla vielä. Hampaita ei ole.

Vauvauinti on alotettu, käytykin jo 4 kertaa ja kovasti tykätään. Sukellukset on vielä neidille aika myrkkyä mutta eiköhän nekin siitä pikkuhiljaa. Iloinen, nauravainen neiti meillä, tunnistaa lampun ja kellon kun kysyy missä ne ovat. Seurankipeä, pitäisi olla koko ajan ojentamassa leluja ja jos menee näkyvistä tulee komento takaisin. Hyvä syömään vaikka pikkuinen onkin. Nyt menee viikonlopuksi hoitoon, lähdemme miehen kanssa hänen järjestämälle yllätysristeilylle. Ihanaa vaihtelua molemmille=)

Mukavaa syksyä kaikille:wave:

Mamu-78 ja Sofia 7kk:heart:
 
Moips!

Aaah, ipana nukkumassa ja iltapala odottamassa, hyvää viikonloppua! Meillä Bear on ensi viikolla 7kk, hurjaa. Koko ajan ajattelen enemmän ja enemmän töihin tai lähinnä lapsen hoitoon menemistä... nyt on joku lievä ahdistusvaihe siitä menossa. Mutta hän ei ole maailmankaikkeuden ainoa lapsi, joka on hieman alle vuoden ikäisenä hoidossa, enkä minä ainoa työssä käyvä äiti, joten eiköhän mekin selvitä tästä eroahdistuksesta, puolin ja toisin :heart:

Ei oo neuvolaa nyt 7kk, joten mittoja vasta reilun kuukauden päästä. Liikkuminen on meillä toooosi pop, osataan sitä sitten tai ei. Yritystä riittää. Bear ryömii jo ihan hienosti, mutta hauskasti lyhyitä matkoja kerrallaan, siis matka voi olla pitkäkin, kunhan aina vähintään metrin välein on joku lelu, minkä luokse mennä. Tän päivän juttu on konttausasento! Siihen hän on punnertanut aiemminkin, mutta tänään suurinta huvia tornikuppien lisäksi on ollut painon hiissaaminen eteen ja taakse (näyttää huvittavalta!!) kontallaan. Mihinkään siitä ei liikuta, mutta ei ole niin väliksikään. Tänään poltettiin ekaa kertaa takkaa, ja mihinkäs nuori herra lähti into piukassa ryömimään, että mitä vähemmän liikkuu, sen vähemmän vahdittavaa.

Meidän päivärytmistä sen verran (kuulisin mieluusti muiden päivistä ja öistä!) että ollaan nyt tehty "lukujärjestys" jota noudatetaan vaikka hampaat irvessä, että saatais oikeesti rutiinit ja järjestys päivään ja sitä kautta toivottavasti myös yöhön. Bear syö taas 2 kertaa yössä, eikä missään nimessä tarvitsemalla tarvitsisi kahta ateriaa, se on vaan tapa, äidistä ärsyttävä tapa. Viisi kiinteää (puuro, lounas-kasvissose, välipala-hedelmäsose, päivällinen-kasvissose, iltapala-puuro) syödään hyvällä ruokahalulla ja maitoa aina päälle. Lisäksi tulee nämä klo 2.30 ja 5 yöimetykset. Ymmärtäisin vielä tuon 2.30, mutta mihin ipana muka maitoa tarvitsee klo 5?!! Ei rauhoitu muuten näinä kelloaikoina, muulloin riittää, että antaa tutin suuhun. Kahdet päikkärit nukutaan, aamupäivällä 2 tuntia ja iltapäivällä vajaa tunti.

Tää "lukujärjestys" on oma versio unikoulusta, ollaan kuunneltu kavereiden kokemuksia ja päädytty tähän. Onko teillä hyviä tai huonoja kokemuksia ns. unikoulun pitämisestä. Ootteko toteuttanut kotona, vai jotenkin muuten? Täällä Kotkassa ainakin on (maksullinen) vaihtoehto, jossa beibe menee johonkin huutamaan ne kriittiset yöt ja toisaalta ei ole vanhemmat hermostumassa ja antamassa periksi huudolle. En tiedä tarkemmin, kun ei oo ainakaan vielä ollut tarvetta. Ja niin, täällä siis imetetään yhä edelleen vaihtelevin fiiliksin, iltaisin pullomaitoa.

Jees, mukavaa viikonloppua maaliskuun mussukoille ja mammoille!
Sallamaria :)

ai niin, vielä Mamu-78, ihana yllätys toi risteily!!! Meillä oli viime la bileet, ja vaikka su väsytti ja vaikka mitä, niin piristi ihan mielettömästi!
 
Viimeksi muokattu:
Kuulumisia pitkästä aikaa, vaikka ei paljoa uutta olekaan.
7kk mitat: 71cm ja 7380g
Ja meillä on kaksi hammasta, melkein samaan tahtiin tulossa.
Aikomukseni olisi olla kotosalla ensi syksyyn. Arvoin asiaa kauan, kun toisaalta töihin menokin houkuttaa, mutta arvelin että nyt on aika olla tässä ja töitä ehtii tehdä vielä myöhemminkin. En raaski olla poissa vielä niin paljoa.

Sallamaria84:
Täällä edelleen menee nuo yöt päin honkia. Heräillään ja huudetaan. Tätä on nyt pari kuukautta takana ja nyt alkaa riittää. Aikomukseni on nyt selvitellä millaista apua täällä tarkalleen ottaen on saatavilla. Osa öistä menee kohtuudella, mutta sitten joko herätään tunnin-kahden välein huutamaan tai sitten herätään pari kertaa ja toisella kerralla valvotaan pari tuntia kiukutellen. Joku yö meni takuulla noiden hampaiden piikkiin, muttei kaikki... Ja nyt alkaa näyttää siltä että kyse ois siitä että pitäisi saada nukkua meidän sängyssä eikä omassaan. Meillä on siis alusta asti nukuttu omassa sängyssä. Käytin jo vyöhyketerapiassakin kun tuttavat kehuivat kuinka se auttaa; meillä oli varmaan entistä kiukkuisempi sen jälkeiset yöt.. No, tämä show jatkuu toistaiseksi...
Ja päivät mennään ihan neidin tahdilla, iltapuolesta pikkusen koitan ohjailla jos näyttää yöuniaika menevän pahasti pieleen, mutta sinne se kaheksan molemmin puolin asettuu yleensä.

Mamu-78:
Meillä syödään sekä aamu- että iltapuuro (on syöty jo aika kauan). Aamulla kaurapuuro; teen ihan normaaleista hiutaleista mikrossa, sekaan joko korvikemaitoa tai marjasosetta. Ja iltaisin mannapuuroa (veteen) samoilla lisukkeilla kuin kaurapuurokin. Joskus olen riisihiutaleistakin puuroa tehnyt, ja jos yli jää ollaan kylmänä syöty hedelmäsoseen kanssa välipalana.
 
Sallamaria84 meille sanottu ja olen lukenutkin, että 6kk ikäinen ei tarvitse kuin korkeintaan yhden syötön ja mieluiten aamuyösyötön, mikäli lapsi syö kiinteitä (normaalisti) 5*päivässä.
Meillä syödään hyvin kiinteitä, mutta yksi aamuyönsyöttö on klo04-06 välillä. Lopetin jo yhdessä vaiheessa yöimetyksen, mutta palattiin yhteen syöttöön kun poika oli selvästi nälkäinen. Nyt heräilee vaihtelavasti 1-3 kertaa ja vasta 04 jälkeen saa maitoa. Muuten silitän ja annan tutin. Yleensä ei hyväksy tuttia.

Meillä syödään aamu-ja iltapuurot. Neljän viljan, kaura&ruis, riisipuuroa veteen tai mannapuuroa veteen. 5kk iässä otin puurot ja nyt syö kuin vanhatekijä. Mun mielestä pitää nälkää paremmin. Puuron sekaan jotain hedelmä/marjasosetta.

Unikoulusta, jos haluaa lukea niin Elisabeth Pantleyn kirjoittamaa pehmeä matka höyhensaarille-kirjaa voin suositella.

Meillä syödään säännölllisesti ja on tietyt ruoka-ajat, mutta niissä joustetaan päivän mukaan. Aamuherääminen kertoo paljon millainen päivä tulossa. Mua helpottaa se tosi paljon. Neuvolasta saatiin sellanen (MLL unikoulu)aikataulu ja oikeastaan aika lailla sen mukaan on menty ihan itsestäänkin, mutta tosiaan joustavasti.
 
Hei piitkästä aikaa!
Voimia kaikille öiden kanssa kamppaileville! Minä ja Ralla 7 kk ollaan myös ko. veneessä.
Ja uskokaa tai älkää, meillä isä ei edelleenkään pärjää vauvan kanssa kaksin.
Siitä syystä Ralla kulkee aina mukanani. Toissa iltana olin ensimmäistä kertaa kuukauteen yksin koiralenkillä. Silloin Ralla ei ollut huutanut, paitsi lopuksi vain kitisi. Vauvalla oli alla silloin pitkät päiväunet ja hyvin syöty ruoka. Edellisen kerran kun olin ilman vauvaa vanhempien lasten kanssa sirkuksessa Ralla oli huutanut puolitoista tuntia putkeen.
Miehen mielestä itkujen syynä on tissin puute. Mun mielestä kyseessä on vuorovaikutusongelma. En minäkään ratkaise kitinäongelmia todellakaan työntämällä aina tissiä kitusiin. Tissiä annan vain ruoka-aikoina illalla ja aamulla. Osasyy toki tissinannanon vähyyteen on se, että haluan löysentää tätä symbioosiamme.
Mutta sas nähdä, milloin isä kelpaa Rallalle. Toivottavasti viisivuotiaana.
Suoraan sanottuna kypsyttää koko äijä.

D ja Ralla tasan 7kk
 
Jippijaijee, voisko tämän päivän pyyhkiä pois kartalta? yö meni just niin huonosti kuin kuvitella saattaa, imetän ja tunnen huonoa omaa tuntoa siitä, että yli puolivuotias saa maitoa yöllä. 3 kertaa viimeyönä. Joo, ei tarvitse sitä nälkäänsä, mutta johonkin näyttää tarvitsevan, jos minä sinne huoneeseen menen. Ja isänkö sinne pitäisi mennä, jolla on työpäivä edessä? Ja pitäisikö isän jaksaa olla hermostumatta ja jutella rauhallisesti ja silitellä tarvittaessa tuntitolkulla. Joo, ihan hyvä ohje... Tää ei oo kelleekkään henk.koht, vaan pistää ärsyttämään vaan nää miljoonat ohjeet, kun mikään ei tunnu toimivan. Ja mulla ei todellakaan ole itselläni voimavaroja nyt minkään kotiunikoulun järkkäämiseen, jos muutaman yön jälkeen oon jo aivan persauksiin ammuttu karhu.

Sitten sitä tuntee itsensä NIIN tyhmäksi, kun tajuaa katsoa vauvan suuhun ja näkee selvät hampaanpullistumat alhaalla keskellä. Tottakai lapsi vinkuu, jos koskee. Nyt illalla supon voimalla elämä muuttui paljon valoisammaksi beibellä. Kiva, etten antanut aikaisemmin.

Meni hermot tänään ihan kokonaan, ja kännykkäni näyttö ei lattiallakäynnin jälkeen enää toimi. Huomenna ollaan menossa kylään ja osoite on tietenkin tekstiviestinä, enkä siis näe sitä. Kyllä hätä keinot keksii, mutta just what I needed, ylimääräistä hupia tähän päivään.

Dominique, kiitos viestistäsi, tekee hyvää kuulla toisista, joilla samanlaisia päänvaivoja...

Joo, ehkä parempi mennä nukkumaan kiukku pois ja toivoa Bearin tekevän samoin.
 
Sallamaria84 no niin sieltähän löytyi syykin, miksi huonoja öitä. Hyvä, että nyt hoksasit kuitenkin ja panadolilla tai buranasupolla sitten parempiin öihin :) Toivottavasti!
Meillä ei poika sanonut hampaista mitään, että silleen en tiiä mitä se kitinä on öisin on, jos hampaita tulossa.

Mä olin aluksi kuin perseelle ammuttu karhu kun jätin yöimetyksen pois tai siis yritin, mutta niinä öinä kun ei saanut maitoa. Mua niin rassasi herätä niin monta kertaa, että hermo siinä meni. Nyt on tosi rauhallinen kun saa yhden silittelyn ja toisella kertaa maitoa. Hienosti on mennyt yhdellä syötöllä. Jos haluat sallamaria vähentää syöttöjä niin tee itselle päätös, että annat vain yhdesti maitoa ja se on aamuyönimetys eli just vaikka 04 jälkeen. Jos herää muuten niin silitä ja opeta vauva siihen, että ei saa maitoa. Tiedän se vie hermoja, mutta palkitsee kyllä kun ei tarvitse imetellä ja oppii nukkumaan paremmin. Meillä silittelyt ei kestä kuin ihan max5min. Yleensä silitän pari kertaa ja jätän hereille. Nukahtaa itsekseen ihan hetkessä..

Meillä oli virhe ottaa tutti siihen tilalle, mutta nyt ei oo tuttia syönyt moneen yöhön. En tarjoakaan enää, jos ei oo ihan pakko.

Nii ja meillä mies ottaa nukutus vastuun siinä vaiheessa kun aloitetaan oikeasti unikoulu, mutta toivottavasti poika alkaa nukkumaan itsekseen hyviä öitä ja unikoulua ei tarvitakaan. Jos yöllä herää ja yöimetys jätetty niin varmaan sitten on hyvä, jos ei äiti mee siihen maidontuoksuisena. Kaikki tekee tavallaan ja oman perheen lailla.

Milloinkahan toi viimeinen imetys olisi hyvä jättää pois, sitä mä en tiiä..
 
Moi!

Puoli vuotta tuli täyteen ja lihaakin nyt syödään hyvällä ruokahalulla. Ryömimisestä on tullut nopeampaa ja konttausasento alkaa olla jämäkkä.

Joko kaikki on siirtyneet syöttötuoliin? Minä vielä syötän Timskua sitterissä. En halua ottaa mitään riskiä että tulis liian aikasesta istuttamisesta selkävaivoja. Esikoinen alkoi ite istumaan puolen vuoden iässä joten ei sillon edes kerennyt miettiä että millon uskaltaa istuttaa.

Hoitopöydällä ei enää tee oikeestaan mitään kun T. vaan alkaa siinä heti kääntymään ympäri. Sylissä on laitettava vaippa ja puettava ja riisuttava.

Yöt menee yhdellä imetyksellä ja en tiijä tarkkaan mihin aikaan tuo on kun en laita valoja ollenkaan päälle ja en siis kelloakaan nää. Ilmeisesti imetys on 4-5 aikaan, siitä päätellen että se ei tunnu niin kamalalta. Oon nimittäin huomannu että herätys joskus 1-2 aikaan on pahinta, kai sillon on sitten syvä uni vaihe meneillään.

Tarkkaa päivärytmiä meillä ei oo edelleenkään. Tottakai syömiset pyrin ajoittamaan 2-3tunnin välein ja niin että ensin tissiä ja sitten sosetta. Illalla vielä nukahdetaan tissitainnutuksella, kait tuosta pitäs jossain vaiheessa pyrkiä eroon. Mies on onneks nyt päivätöissä että varmaan suostuu sitten ottamaan iltanukutuksen huolekseen että jäis tuo tissinukahdus pois. T. on aikamoinen äitinpoika kyllä, äitini kun on muutaman tunnin hoitanut lapsia niin on sanonut että poika muuttuu heti ihan erilaiseks kun minä tulen takaisin. Että vasta sitten on kuin "kotonaan". Esikoinen (tyttö) oli erilainen, tämänkin myös äitini sanoi huomanneensa ja totesi vaan että pojat on enemmän äitin perään yleensäkin. Äitilläni kaks tyttöä ja kaks poikaa. Onko muut tämmöstä huomannu?

Tuntuuko muista että vauva kasvaa ihan liian nopeesti. Minä jo eilen katselin kaiholla pari kuukautta sitten otettuja ihania kuvia. Toki T. on aivan ihana vieläkin, muttei enää pikkuvauva.
 
Heippa kaikille! :wave: Pitkästä aikaa... Mutta onpa täällä hiljaista. Onko sivujen muutokset ajaneet monet muualle vai niinkö on kiirettä vauva-arjen kanssa?

Olen itse ollut hieman muualla keskusteluissa, mutta ajattelin välillä taas alkamaan poikkeamaan täällä kuulemassa, miten kaikilla teillä menee. :)

Lucas on nyt neljää päivää vailla 8 kk. Voi että aika menee... Kaksi viikkoa sitten oltiin lomalla, ja sen viikon aikana se yhtäkkiä (7,5kk) oppi istumaan ilman tukea ja nousemaan seisomaan. Lisäksi myös konttaamaan, vaikka oli jo ryöminut muutaman viikon ajan. Nyt ei enää viihdy lattialle paljoa ollenkaan, vaan pitää seistä.

Lucas on oikein hyväntuulinen ja hieman veitikkamainen pikkumies, ja ihan mahdottoman aktiivinen. Koko ajan pitää olla liikkeessä. Vaipanvaihto ja pukeminen on yhtä akrobatiaa, ja äiti on ihan hikinen sen touhun jälkeen.

11.10. 7kk22pvä mitat
Paino: 6,67kg
Pituus: 70cm
Päänympärys: 43cm

Päivä- ja yörutiineista. Hyvin ollaan rutiineissa nyt. Ruoka-ajat on suunnilleen samaan aikaan ja päikkärit myös. Aamupäivällä on 1-1,5 tunnin päikkärit ja iltapäivällä (ennen klo 16) 1 tunnin päikkärit.

Iltaunet on kl 19 tienoilla. Yöt nukkuu tavallaan hyvin, mutta herää edelleen syömään joka 3.-4. tunti, mikä alkaa jo hieman rasittamaan. Onneksi kuitenkin nukahtaa saman tien syömisten jälkeen, joten ei tarvitse mun olla hereillä10 min pidempään. Aamulla nousee klo 06-07 aikaan. Imetän edelleen, mutta syö jo 3 kiinteää ateriaa päivässä. Jokaisen kiinteän aterian jälkeen myös imetän, joten aika syöppö on poika.

Siinä tiiviistys, miten meillä menee. :)

Minna ja Lucas 7kk 26 pvä:heart:
 
Nonniiiii! Meijän Martti Joona Juhana Täyttää tänään 6kk:flower: .. Meillä on menny aika tosi mukavasti ja nopeesti! En ole tänne ehtinyt kirjoitella ja sit olin unohtanu salasananki ! Martti käy muskaria joka to, Paitsi tänään, ku on syys loma. Martilla puhjennu 2 ala hammasta, aloitti syömään soseita alle 4kk ikäisenä. Ja puuroja 5kk ikäisenä ja maitoa syö edelleen pullosta! En siis imetä. En imettäny alkuun ku jonku viikon! Parempi näin mulle ja meille kaikille. (voivat muutkin syöttää, ei tarvii olla tissiä antamas)

Alkoholi ei ole mulle maistunu ollenkaan! =) Tupakkaa senkin edestä ja kahvia :whistle:! Kukaan ei voi tuomita mua tupakoinnista, kun en kerran imetä:cool:

Neuvola käynneillä aina ollut poika reipas ja neuvola täti aina kehunut huippu kehityksex ja ylisulosex pikku miehex ;) Ja sitähän se äitin poika on! Ihana kellukka :heart::heart::heart:!!!
viime neuvola mitat: Paino 7390 g pituus 68,3 ja pää 43,3! Yritän lisätä tänne joskus kuvaa pojasta, mikäli onnistun?

Hyvää syssyä ja talvea teille kaikilla! kirjottelen taas.. Kuhan sille päälle satun! :D

Ps. Päivittäjä saa siis laittaa tuonne mun tietoihin nuo uudet mitata ja pojan koko nimen :attn:

Terkuin, Noora & Martti 6kk :wave:
 
Moi,

synninpäästö neuvolasta, yli puolivuotiasta saa imettää öisin, jos haluaa, siinä ei kuulemma tee mitään haittaa vauvalle :heart: Kuulemma kymmenkuisena rupeaa oppimaan sen tavaksi, mutta meidän tilanteessa on tätin mukaan paljon järkevämpää imettää, kun poika rauhoittuu siihen, kun hermot riekaleena tuuditella tunteja. Kiitos!

Uusi mielenkiinnonkohde on sähköjohdot, lelut sinkoilee pois edestä kovalla kädellä, kun Bear kiirehtii sähköjohdon luokse...

Aurinkoista sunnuntaita!
 
Meidänkin kuulumisia vaihteeks :) Oona täyttää 5 päivän päästä 7kk, hurjaa! :heart: Ekat pari kuukautta meillä meni kuin unelma, sen jälkeen enemmän ja vähemmän huonosti. Pahinta aikaa oli varmaan tossa 5-6kk iässä: heräili sen sata miljoonaa kertaa yössä huutamaan eikä rauhottunu kuin tissille, mitä ei syöny, piti vain tuttina. Oltiin ehditty aloittana kiinteet 5,5kk iässä ja niitä meni jo ihan hyvin eikä oireillu. Mutta kappas, kun jätettiin kiinteät pois niin yöt rauhottui! Sittemmin ollaan annettu vain vastiketta rintamaidon lisukkeeks ja nyt herää enää korkeintaan kerran syömään 21-9 välillä, yleensä 3-5 aikaan. Ihan viikon sisään ollaan ny annettu iltasin velliä, sen kiinteämpään en vielä(kään) uskalla antaa. Haluan kuitenkin nukkua ja mieskin haluaa nukkua (hän vaihtoi työpaikkaa ja tekee nyt aika pitkää päivää aamuvarhaisesta alkaen). Meille ei ois tullut kyseeseen minkäänsorttiset unikoulut. Minusta ne on vähän semmosia kyseenalaisiakin juttuja, mutta vaikenen ettei tule mitään polemiikkia ;)

Ensi viikolla oli ylimääräinen neuvolakäynti painon takia. Viimeks paino siis oli laskenu 10g kiinteiden alottamsiesta huolimatta. Neiti lähti ryömimään, kulkee enimmäkseen peruuttamalla. Nukkuu yleensä kahdet päiväunet, ekat 2-3h (klo 11-14) ja toiset 30min-1,5h (klo 16-18). Hampaita 2 eikä enempää näy toistaseks. Oona tykkää kaikista tekstiileistä ja kaikkea pitää paukuttaa ja kolluuttaa, äänet on jotain huippua hänen mielestään :)

Nyt nauttia viel aamun hiljaisuudesta ja rauhasta ennenku jompi kumpi tai molemmat lapsukaiset herää.. :) Voimia joka kotiin! :flower:

mobic
 
Heips kaikille!

Sallamaria, sähköjohdot on meilläkin tosi pop! Lisäks meidän 10-vuotta vanha kissavanhus saa Timskun hihkumaan innosta. Kissakin jopa antaa itseään vähän Timskun rutistella. Liikemäärä on lisääntyny Timskulla ihan huimasti. Ryömimällä etenee hurjaa vauhtia. Tästä luultavasti johtuu että öistä on tullut levottomampia. Oiskohan unipussista apua, kun viime yönä kerran rauhottu siihen kun laitoin vaan peiton päälleen. Kertokaas mistä kannattaa ostaa, jos ootte ostaneet.

Syöttötuoli ostettiin eilen ja yllättävän jämäkästi Timsku siinä jo istuu. Tykkää tosi paljon siinä olla. Oltiin molemmat siitä ihan intona eilen. :D Vähästä sitä tulee äiti-ihminen onnelliseks. :D

Helka ja Timsku 6,5kk
 
Moikka kaikille!!!! Herranen aika! Viime käynnistä on jo kuukausi!!! Mihin nää päivät katoo?? Noh, mutta täällä ollaan ja hyvin voidaan. Ollaan nyt 7kk ja pari viikkoa vanhoja ja Matilda on kyllä tosi hyväntuulinen tyttönen. Meillä on nyt jo 4 hammasta puhjennut. kolme alas ja yksi ylös. Jei!!

Yritän tulla pian taas teitä moikkaileen!! Kaikkea hyvää!!!! :) :heart:
 
Moikka!

Onpas outo olo, neiti nukkuu ulkona ilman itkuhälytintä kun se jäi autoon ja isäntä autolla liikkeellä eikä tule ainakaan tuntiin vielä. Koko ajan saa käydä kyttäämässä ikkunasta, nyt vasta tajuaakin miten kätevä vekotin se onkaan ollut.

Mites muilla, onko vielä vauvoja jotka puklais? Meillä puklataan aikas paljon, tuntuu että taas on alkanut lisääntymään, heti kun kääntyy lattialla vattalleen niin se alkaa, meillä on tuo olohuoneen mattokin varmaan pilalla: / Sais kyllä jo loppua, toinen niin innokkaasti olis koko ajan kääntymässä ja ainakin heti syömisen jälkeen sitä on pakko rajottaa, kaikki tulee muuten pihalle. Imetystä olen lopettelemassa, neiti päätti sitten itse että nyt saa riittää, ei suostunut enää tissiä ottamaan ja nyt imetän 1-2 kertaa päivässä, lähinnä yöllä jos tarvii ja aikasin aamulla niin nukahtaa siihen vielä ja on niin unenpöpperössä että sillon tissi kelpaa. Muuten olen päivisin antanut korviketta tai pakkasesta mun maitoa mitä on vielä jäljellä. Yöt on nyt jo kuukauden verran mennyt suht hyvin. Illalla kun antaa puuroa ja hyvän satsin maitoa päälle niin saattaa nukkua 10 tuntiakin putkeen.

Meidän neidillä on omituinen tapa tukea koko nyrkki suuhun aina kun laitan ensin ruokaa lusikalla, nyrkki menee välittömästi perään. Sittenhän sillä kädellä on hyvä pyyhkiä hiukan pöytää ja vaatteita ja muita:) Naaman pyyhkiminen märällä paperilla syönnin jälkeen on aivan myrkkyä, kauhian huudon kanssa sitä tehdään.

Käytiin tänään hiukan kattomassa turvaistuimia mutta tarvii mennä oikein ajan kanssa uudestaan niin että sitä sovitetaan autoon. Ostettiin kaukalokin niin ettei sovitettu ja ensin näytti ettei mahtuis mutta nyt mahtuu juuri ja juuri niin että kun minä istun etupenkillä on polvet suussa. Moni onkin ihmetellyt että mahtuuko tossa joku muka istumaan, no mä just kun on lyhyet jalat:D

Mun piti jotain muutakin vielä kirjottaa mutta en enää muista mitä. Mukavaa syksyä kaikille!:wave:

Mamu-78 ja Sofia 7kk ja 2vkoa:heart:
 
mamu, meillä puklaillaan vielä kans ja paljon! :wave: En oo rajottanu neidin kääntyilyä, koska pulauttelee myös 3-4h ruokailun jälkeen eli nou big deal.. Ei vähentyny puklailu ees sillon ku sai kiinteitä. Lääkärithän on sitä mieltä, et katoaan sit 1v jos vielä pulauttelee et tarviiko tehä asialle jotain. Eipä tuo näytä neitiä haittaavan mut itteähän se rassaa ko lattiat on aina mänkissä :D Ja jos kuite lapsi kasvaa niin haittaako se sitten..

Nyt ei jaksa raapustaa enempää ko silmät meinaa painua kii.. (äiti on vähä väsy; unettomuusongelmat on taas täällä, wipii!! Vaikka yöt meneeki hyvin)

mobic
 
Moiks,

Mamu ja mobic, täällä kans oksutaan joka syömisen jälkeen... päästiin riemastuttavasta tavasta jo eroon, mutta nyt lopetin imettämisen päivisin, niin ilmeisesti tää pulloruokintaan siirtyminen on aiheuttanut tän, en tiedä. On vähän opettelemista mullakin tässä pulloilussa, yritin etsiä tietoa siitä, että kuinka paljon maitoa pitäis antaa, ja musta se määrä 600-800ml on tosi paljon kaikkien kiinteiden (5 ateriaa) päälle. Ei tasan saanut poika tissiltä tollasta määrää maitoa!

Joten, auttakaapa: kuinka paljon korviketta annatte vauvalle vuorokaudessa?

On osoittautunut niiiiiiin hyväksi ratkaisuksi tämä päiväimetyksen lopettaminen. Musta on ihanaa mahtua omiin rintsikoihin ja niin mukavaa käyttää just niitä paitoja kuin haluaa. On joo omat huonotkin puolensa, mutta nyt tuntui todella, että oli tän ratkaisun aika. Lopetin kerralla, eikä oo poika reagoinut yhtään mitenkään, ihme. Yöllä sitten imetän n. 2 kertaa, lähinnä hiljentääkseni korvia ja hermoja raastavan älämölön. Toivon, että maito loppuu hiljalleen ja poika tajuaa, että ei pelkän ihon imemisen takia kannata herätä.... toivossa lienee hyvä elää, älkää nyt paljastako totuutta!

Appivanhempien koira ollut meillä nyt viikon hoidossa ja vajaa viikko on edessä. Hatun nosto teille kaikille, jotka päivittäin roudaatte koiran ulos ja hoidatte lapsenne siinä samalla. Puolustukseksi edelleen, että en ole ollut aiemmin tekemisissä koirien kanssa, mutta on tää uloslähteminen ollut ihan törkeetä sähläämistä, kun pitää ajoittaa koiran ja vauvan ruokailut ja kakkaamiset ja unet ja ulkoilut... kokeneemmalle ei varmastikaan mikään ongelma, saa nauraa mun lietsonnalle, mutta itsestä todella tuntuu, että on yksi ylimääräinen liikkuva osa tässä paletissa. On hauvassa paljon hyvääkin, esim. poika hihkuu riemusta ja räkättää kovaa, kun koira juoksee pallon perässä tai hyppii tai haukkuu. Miten haukkuminenkin voi olla hauskaa...? Halvat on huvit.

Viikonloppuja =)
 
Sallamaria84, ihan sama juttu täällä, lopetin imetuksen päivisin ja sen myötä vielä enemmän tuo puklaus lisääntyi mut eiköhän se jossakin vaiheessa lopu sitten, toivossa on hyvä elää:)

Mä olen sitten taas miettinyt että saako neiti liian vähän maitoa kun jos juo aamulla ja illalla velliä niin sillon ei tietty maitoa juo niin päivän maidot jäävät siihen kolmeen ateriaan ja kerralla menee noin 100ml elikkä 300ml koko päivän aikana. Illalla jos syö puuroa niin sen jälkeen saa kyllä maitoa päälle. No mutta eikös nuo velliateriat lasketa tavallaan maitoaterioiksi vai miten se nyt menee?
 

Yhteistyössä