*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Pihlajalle onnea pienestä prinsessasta! :)

Sonekin pääsee kohta tosi toimiin! Tsemppiä:) toivottavasti ei kauaa kestä!
Särö78 myös vaikuttaa lähenevän :)! Tsemppiä!
Menette pian minun ohi :D!!

Peräruiske oli muuten loistojuttu, vähän ikävä mutta helpotti kyllä oloa:D!!

Babyshowerit oli minulla jo tammikuussa josta tulikin mieleen että minun ikäni voi vaihtaa se on 23 (synttärit oli siis jo tammikuun alkupuolella)

Juu omppis minulla on ollut myös käsitys tuosta vesien menosta että ei pitkään odoteta mutta moneen kertaan täällä asian kysyneenä ilmeisesti mitään hätää ole että ilman vesiä voi olla pitkäänkin( viikkoja) tulehdusriskin takia olen täällä ja sitä seurataan( muutenhan siis voisin olla kotona)

En saanutkaan eilen viimeistä cytoteccia kun supisteli niin voimakkaasti, mutta minulla kun ei tilanne mihinkään etene:D minun alakertani on varmaan terästä kun ei aukee paikat ei :D
SaHille piti vielä sanoa että oikein pelkäsin että synnytys käynnistyisi tänä yönä kun yökätilönä on juuri tuon oloinen kätilö, ihan mukava hän on kun mistään ei valita tai kysele mutta tositoimiin en hänen kanssaan haluaisi :D!

Oxanestin vaikutusloppui ja supistukset pitää hereillä... Sekava kirjoitus saattaa johtua siitä :D

Emsuli ja ? 38+1
 
Särö, kuulostaa hyvältä siun oireet, varsinkin kun la on noin lähellä siulla :) toivotaan että lähtee synnytys käyntiin! Miulla on ollu alaselkä kipee tän yön, vuoto loppunu, ei supistele, mut just niiku sanoit ni numero kakkosella on pitäny juosta toista päivää! Synnytys lähenee, viimestään 4viikon päästä ainakin!!:LOL: Miulla voi kyl olla maha sekasi ku kotona riitaa, ni senkin takia vois vauva viel jokusen aikaa olla matkassa, kun laskettuunki on 2viikkoo viel. Ei huvita synnyttää riidan keskellä :/

38 poks
 
Onnea kaikille vauvan onnellisesti maailmaan saattaneille! En tiedä enää ketä kaikkia on onnittelematta...

Paljon on ollut kysymyksiäkin kaikkeen liittyen, mutta en enää muista mitä ja tuntuu, että täällä on paljon fiksumpiakin vastailemaan, kuin minä ensikertalainen... :( Tsemppiä joka tapauksessa kaikille synnytystä jo jännäileville!

( . ) Olisi ihanaa saada sellainen pieni nyytti kainaloon, mutta toisaalta mielellään vasta aikaisintaan parin viikon päästä, kun juuri vasta alkoi loma! Eli mielelläni odottelen vielä hetken, eikä kyllä oireitakaan ole vielä mitään siihen suuntaan, että joskus jotain tapahtuisikin.

Sain nyt sitten ajan sinne vauvan kokoarvioon viikon päästä maanantaille ja synnytystapaahan he taitavat arvioida sitten saman tien... Se vähän jännittää, että minkä kokoinen vauva oikein olisi tulossa ja jos onkin iso, niin mikä sitten on tuomio. Ja siis syynähän oli se yhtäkkiä pompsahtanut sf-mitta (mihin toivon vähän myös selvyyttä jo keskiviikkona kun on omalle terveydenhoitajalle normaali neuvola-aika).

Nuska 36+0
 
Hyvin meni sit yö sen Panadolin ottamisen jälkeen, tais kroppa oireilla vaan sitä kun näin eilen juhlissa ystävän 6-viikkosen vaavin :LOL: "minä haluan kans tommosen"

Kätilöistä Tuo ois kyllä hirveetä jos sattus tympee kätilö synnytykseen. Minulla oli onneks kaikki kätilöt tosi mukavia, niitä kerkes olla kolme kaikenkaikkiaan (sama kätilö, joka otti minut sisään sairaalaan, hoiti myös ponnistusvaiheen. Siinä välissä ehti olla kaksi muuta) Synnyttäneiden osastolla oli sit muutama tympee tapaus.

Emsulille peukkuja et tänään alkais homma edetä, sulla tosiaan taitaa olla aika teräksinen kohdunsuu!

Sone Minäkin mielellään vielä jonkun aikaa odottasin synnytystä kun mieskin lähtee huomenna sinne työreissuun niin ei tarviis heti hälyttää sitä sieltä takasin.

Ihanaa Mammutti että sait vauvan jo viereen, peukkuja sinnekin että imetys lähtee nyt hyvin sujumaan!

Tervetuloa Mama07!

Särö ja Jalo 39+2
 
Viimeksi muokattu:
Hihi, jos närästys kertoo jotain hiusten määrästä, niin meidän vauvalla on taatusti afro :LOL:
Mulla auttaa Renniet noin viisi minuuttia ja ne on kyllä ihan pakollisia nukkumaan mennessä tai jos muuten aikoo makoilla. Toiset oksenteli alkuraskaudesta, mä nyt, kun toi närästys on niin hurjaa. Vauvan perätila taitaa vielä pahentaa tätä vaivaa, kun pikkutyyppi punkeaa itseään koko ajan ylemmäs kylkiluihin.

Ssaraa: Meillä sai sairaalasta tosi vähän tietoa sektio vs. perätilasynnytys ja itsellä oli muutaman päivän ajatukset ihan sekaisin, kun sain kuulla, että vauva on perätilassa ja joudun sektioon. En ollut ottanut aiemmin moista vaihtoehtoa edes huomioon, vaikka voihan tietysti kesken normisynnytyksenkin joutua leikattavaksi. Mieluummin tietysti näin suunnitellusti, niin ehtii hakea leikkauksesta ja toipumisesta tietoa ja valmistautua siihen henkisesti. Jännittää kyllä se toipuminen, kun se voi pahimmillaan viedä tosi pitkään ja vaikuttaa seuraaviin raskauksiin... Onneksi tässä on vielä pari viikkoa aikaa sulatella asiaa (ja toivoa ihmekäännöstä, kun käännösyritys ja akupunktio ei auttaneet).

Como 37+2
 
Tervetuloa uusille! :)

Tsemppiä kaikille oireiden kans kärvisteleville, etenkin Emsulille toivottavasti pääset jo pian tosi toimiin!

(.) Täällä ei ole mitään ihmeellistä, illalla tuli muutama supistus ja yölläkin pari, mutta nukuin silti kuin tukki, eli ei edistystä. Vauvalla oli eilen riehakas päivä ja tänäänkin on hieman möyrinyt. Liitoskipuja oli kyllä eilen sen verran että kävelin kuin ankka. Veljeni ja serkkuni ovat vanhempieni luona käymässä, joten kohta sinne!

CL ja poju 39+0 POKS!:heart:

ps. Oon ajatellu et tää syntyy ennen LA, mut nyt alan kyl olla varma et mennään vähintään sen 2vk yli...
 
Paljon onnea pihlajalle prinsessasta<3

Como meillä kans afrollinen siis tulossa !!

Ikävistä kätilöistä oli puhetta. Kyllä se ainakin omalla kohdalla tuntuis tosi harmilliselta jos ei kätilön kanssa ollenkaan synkkais. Meillä mielestäni sairaalaan tutustumis käynnillä kätilö sanoi että kaikille pyritään löytämään kätilö jonka kanssa kemiat kohtaa, niin tärkeästä tapahtumasta kuitenkaan kyse. Mutta siis ei meidänkään sairaalassa minun käsityksen mukaan mies pääse siihen alkutarkastukseen mukaan jossa ekat käyrätkin otetaan...

Sone* ja Särö78 harmi että oli väärää hälytystä! Oman olotilan takia tässä kyllä soisi synnytykseen pääsyn jokaiselle !! :D

( . ) Itsellä alko kanssa eilen oleen sellasia tuntemuksia että voisko nämä supistukset enteillä jotain. Ensikertalaisena kun ei mistään mitään tiedä. Supistuksia tuli ja poltto tuntui alaselässä. Ajattelin että menen nukkumaan jos saisin vähän nukuttua jos vaikka tulisi lähtö. No ei nukkumisesta mitään tullut, suppareita tuli n.10min välein, välillä sain välit nukuttua. No sitten menin vessaan kun tuntu että tulee oksennus, no ei kun tuli kakkonen, ja tuli meinaan niin olan takaa ripulia että ajattelin että kyllä kohta mennään, kun joku vielä puhui aiemmin että supistukset yltyivät tyhjennyksen jälkeen. No siihenpä loppui ne supistukset. No ehkä vielä jonakin päivänä minäkin täältä jakaudun :D

Huomenna neuvola ja uusi viikko alkamassa! :)

Millipilli+Sylvi 38+6
 
pihlajalle onnittelut tytöstä!:flower:

ihanaa mammutti et olet saanut poikasi viereesi. kohta sit kotia!:heart:

no kylläpäs ne ovat möhlineet neuvolassa jemimi :hug:, toivottovasti saisit nopsaan uuden ajan, mut tympeetä se on kun on jo varautunut tiettyyn päivään.

babyshower, ei ole ikinä järkätty mulle.

närästystä on ollut raskauksien loppuvaiheessa (nyt ihmeen lievänä), nii ei kyl oo ainakaan pehkoa meillä ennustaneet, muutama haiven päässä ovat syntyneet.

mulle on iskenyt hiivatulehdus nyt loppuvaiheessa, tää on jo toinen kerta lyhyes ajas ku taas on päällä jylläämässä, onko kellään muulla? vähän ikävä vaiva...

eilen oli ihanaa olla ihmisten ilmoilla kun tuttavan laps täytti vuoden nii sai ajatukset muuallekin kuin vaa tukalaan oloon...
ke lääkärineuvolaa ootan kovasti mikä on tuomio jokos paikat alkais olla hyvällä mallillaan, oon koko ajan muistellut et se on to mut me vaihdettiinki se ke:lle, huomasin vain kun kurkkasin kalenteriin!=)

pepper& typy 35+5
 
Uskomatonta, joka aamu kun avaan palstan niin aina joku on jo synnyttänyt! Täällä ei mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä, vaikka mulla on laskettuun aikaan enää 1,5 viikkoa! Liitoskipuja vaan edelleen, ei mitään uusia "lupaavia" kolotuksia ;).

Onnea Pihlaja78! :flower:

"Shoppailukäynnistystä" on yritetty kyllä niin ahkerasti viime viikon aikana, että se ei selvästikään tepsi ;). Eilen käytiin tilaamassa uusi sohva ja ostamassa matto makkariin. Miehellä oli harvinainen vapaa lauantai ensimmäistä kertaa sitten joulun! Katsottiin illalla leffaa mutta mun oli vaikea keskittyä ja juonenkäänteet meni aika tavalla ohitse, olikin vielä ylipitkä 3h leffa. Ajatukset askartelee vaan synnytyksessä ja tulevassa, mutta tätä en miehelle kertonut...

Henkilökunnan käytös hermostuttaa mua etukäteen. Itse sain seulahälytyksen yhteydessä niin törkeää kohtelua että on jäänyt traumat. Kun on itse ollut aspa-hommissa niin pöyristyttää miten hoitohenkilöstö voi mukamas nakella potilaalle mitä sattuu sammakkoja, etenkin kun on kysymys tosi isoista asioista ja lähestulkoon elämästä ja kuolemasta.

Mielestäni yksi tukihenkilön tehtävä synnytyksessä on pitää henkilökunta "kurissa", eli jos sieltä alkaa tulla jotain tiuskimisia ja suoranaista asiattomuutta niin nyrkkiä pöytään. Ekakertalaiselle kun kaikki on uutta ja pelottavaa, niin pahin olis joku duuniinsa kyllästynyt hapannaama joka ei ota kipuja tosissaan ja nakkelee jotain "lopeta se turha vikinä" -tyylistä. Kaveri on synnyttänyt tuossa sairaalassa 6v sitten ja hänellä oli hyviä kokemuksia, mutta muutoin olen kuullut puolitutuilta paikasta aika pahaa...

38 + 3
 
Viimeksi muokattu:
Emsuli, mie niin elän mukan sun fiiliksissä. Mulla laitettiin kohdunsuulle 6 kpl niitä ja sit 7 suun kautta ja siitä saliin ja tippaan. Hermoja raastavaa varsinkin kun niistä ei oo mitään apua.
Ja vesienmenon jälkeen pystytään odottelemaan käynnistystä yllättävän pitkään. Sairaalassa joutuu olemaan, mut ne seuraa tarkasti käyrillä miten vauvalla on asiat!!
Pyydä ihmeessä jotain ummetukseen. Sekin, että saisit vatsan löysälle, saattaa auttaa synnytyksen käynnistymiseen itsellään. Kunnon ripuli ja avot, siitä se lähtee.
Ihan hirmuisesti tsemppiä sulle sinne !!!!
Voin vaan sanoa, että lopussa se nyytti on kainalossa ja kaikki tuo ärsyttävä unohtuu !!
Zuza ja kirppu
 
Pihlajalle rutkasti onnitteluja! :flower: Ja paranemisia sektiosta!

Toivottavasti Emsulillakin alkais pian tapahtua! Sonella ja Särölläkin oireet kuulostaa hyvältä. :)

Kiitos kaikille paranemistoivotuksista ton kyljen kanssa! :heart:

Nallu, hyvä ettei sitä tukosta tod. näk. ollut!

Niittyvilla, ei tosiaan kannata käydä iltasella vaa'alla! Mä käyn aina ite vaan aamuisin pissallakäynnin jälkeen ja ilman vaatteita. Illalla kun on syönyt jo monta kertaa, juonut, ja vielä jos on vaatteet päällä, niin hyvin voi olla reilu kilo enemmän kuin aamulla. Ei oo kovin vertailukelpoisia ne illan lukemat. ;)

Alisa hienoa että vauva on jo kiinnittynyt! :) Mutta miten ihmeessä kasvoista voi nähdä, että lähtö on lähellä?? :D

Kwaidan
, kyselit siitä tutustumiskäynnistä ja sen jättämistä fliiliksistä. Mulle jäi vähän sellanen sekava ja jännittynyt olo, mutta tavallaan ihan hyvässä mielessä kuitenkin. Jotenkin se tosiaan sai ajatuksen lähestyvästä synnytyksestä tuntumaan todellisemmalta, joten se varmaankin sitä jännitystä kasvatti. Synnytyksestä kertova kätilö oli todella sekava ja hätäinen, ja puhui mielestäni synnytyksistä vähän liukuhihnatyönä. Mutta hänellä ikää olikin jo vähän enemmän, joten varmaan olikin hommaan hyvin rutinoitunut. Lapsivuodeosaston hoitaja sen sijaan oli todella lämminhenkinen ja mukava, ja aloin jo oikein odottaa sitä ihanaa lapsivuodeaikaa. :heart: :D Paikka vaikutti IHMEELLISEN hiljaiselta. Missään ei näkynyt potilaita tai kiireessä juoksentelevaa henkilökuntaa, eikä mistään kuulunut vauvan itkua, vaikka kuulemma kaikki huoneet olivat täysiä.?! Ihan jees käynti siis kaiken kaikkiaan. Ootko itse saanut esikoisesi samassa paikassa, vai itsekin menossa sinne ekaa kertaa?

kaz, oon ihan häkeltynyt sun miehen käytöksestä. :O Täällä onkin monet jo sanoneet samaa kuin mitä minä tuosta ajattelen, joten toivottelenkin enää vaan jaksamista tilanteen kanssa... :hug:

Särö, se lääkäri ei oikeastaan tutkinut tota kylkeä mitenkään. Varmisti vaan että kohdussa kaikki kunnossa, ja ettei rysähdys myöskään mun omia sisäelimiä vahingoittanut. Kaipa se oli se tärkein, koska vaikka luita oliskin murtunut, niin sillä tiedolla ei oikein edes tee mitään, kun mitään ei ole asialle tehtävissäkään. Lääkäri kuitenkin sanoi, että voin hyvin syödä muutaman päivän kuurin panadolia, sen 1 g 3 kertaa päivässä. Sen verran oon nyt sitten uskaltautunut ottamaan, mutta ei ole kipu vielä lähtenyt parantumaan. Onneksi tässä on kuitenkin vielä viikkoja laskettuun aikaan, josko sitä ennen parantuisi. :)

Rena itse olisin kuvitellut, ettei vauva enää noilla viikoilla kääntyile. Toivotaan kovasti että on edelleen pää alaspäin!

Dania, onnittelut ekasta kipeämmästä supparista! :D

Millipilli kyseli babyshowereista. Mulle kaverit järkkäs yllätysjuhlat viikko sitten. Ei ne nyt varsinaiset babyshowerit ollut, mutta kivaa yhdessäoloa kuitenkin. Tulivat hakemaan kotoa ja veivät kaverille, jossa sitten saunottiin ja syötiin hyvää ruokaa. Saatiin vauvan kanssa myös jotain lahjoja, ja itse sain hierontoja ym. hemmottelua. Mut hei, mä taisinkin kertoa näistä jo, laho pää mulla?! :D

Täälläkin närästää. Ite oon syntynyt lähes kaljuna, miehellä taas oli paksu tumma tukka (vaikka nykyään on sellanen tummanvaalea). Saa siis nähä millasella kuontalolla tää syntyy. :)

Ssaraa
voihan vauvaa, kun noin päin päättänyt olla. Toivottavasti kääntyisi vielä, tai olisi sitten edes niin, että voisit perätilaisenkin synnyttää alakautta.

Ihanaa kuulla kaikkien vauvautuneiden kuulumisia. Näin ekakertalaiselle kaikki kun on uutta, niin mielenkiinnolla luen mitä teille kuuluu ja miten päivät sujuu pienten kanssa.

Nippa, loistavaa että Paven sokeriarvot on ollut kunnossa, ja pääsette jo kotiin! Nyt vaan nuuskuttelet ihania vauvantuoksuja, ja keskityt omaan pieneen perheesi. :heart: Olet onnesi ansainnut, älä anna kenenkään pilata sitä nyt sulta. :hug:

SaHi, siellä onkin varsinainen varasto vauvanvaatteita, jos noin monta koneellista saa pestä. :D

(.) Mä kun luulin, että nää vihlonnat ja juilinnat alavatsalla ja kohdunsuulla olis merkkejä laskeutuvasta vauvasta ja paikkojen kypsymisestä, mutta ei! Siellä päivystyksessä tehtiin myös sisätutkimus, paikat oli napakat ja kiinni, ja ultralla mitattuna kohdunkaulaa vielä 4 cm jäljellä! Vauvakaan ei ollut vielä yhtään kiinnittynyt. Oi voi. Tää ei synny ikinä! Nyt voisin ruveta imuroimaan ja pesemään kylppäriä juuriharjalla, jos vaan toi kylki sallisi. : / Harmi ettei nettishoppailu toimi yhtenä ässänä. :D No ei, nyt oikeestaan on taas ihan seesteinen ja hyvä olo, jaksan kyllä olla vielä raskaana. Ja tosiaan nyt saakin vauva pysyä vielä jonkin aikaa mahassa että ehtis toi kylki parantua ennen synnytysurakkaa. Nyt lähen vaikka ton pyykkivuoren kimppuun. Sit jos lähtis koirien kanssa ulkoilemaan, tuolla on aivan ihana ilma, arska paistaa!

Ihanaa sunnuntaita kaikille kanssasisarille!

Nanna 35+5

P.S. Tulipahan taas romaani. Mies lähti päiväksi laskettelemaan, joten "saan" tehdä ihan mitä vaan huvittaa koko päivän, ja heti ensimmäisenä tulin tänne turisemaan. :D
 
Onnea kaikille vauvan saanneille ja tsempit odottajille

Päästiin kotiin maanantainan vihdoin! :)
Ollaan viikko nyt sitten opeteltu elämään 2.5v ja vauvan kanssa. Hyvin se on alkanut.
Oma olo on erittäin väsynyt vain koko-ajan! Sectiohaava on todella KIPEÄ siis ihan todella :eek: Särkylääkettä menee mutta on pakko. Nyt vain täytyy olla huolellinen ettei vaan tulehdu.
Imetys lähti 6pv sectiosta kunnolla käyntiin, poika on tosin vielä huono syömään, paino taitaa olla +70g, tippui paljon alku aikoina kun tuli ylös tai ei suostunut syömään.
Mitäs sitä muuta? Neuvolaan on aika ensi viikon perjantaina ja samalla tsekataan pojan tulehdusarvot ym. Pitää olla silmä ja korvat tarkkana pojan kanssa ettei vaan tule kipeäksi. Mieskin pitää 2vkoa lomaa aluksi tarvittaessa jatkaa kyllä. Tuo esikon nostamiset on mulle kiellettyä

Juli ja Ensku 3vko1pv
 
Viimeksi muokattu:
Pihlajalle78 suuren suuret onnittelut prinsessakatraan täydennyksestä :heart:

Julille87 tsemppiä vauva-arkeen ja ihanaa, kun pääsitte vihdoin kotiin.

Mammutille vauvantuoksuista eloa sairaalaan pikkuinen vierellä.

Nanna*83 Olen itse synnyttänyt Kättärillä, olisin halunnut sinne Haikaranpesään, mutta kun synnytys käynnistettiin, niin "jouduin" normipuolelle. Lapsivuodeajaksi me päästiin kuitenkin pesän puolelle perhehuoneeseen. Nyt oon menossa taas pesään, mutta siellä se meininki on vähän muuttunut Naikkarin remontin takia, että se kodinomaisuus ja pienuus on enää muisto vaan! Mulla on tuttu kätilö pesän puolella töissä ja hyvin olen selvillä, kuinka kiirettä talossa on tässä viime aikoina pitänyt jne. Siksi kysyinkin, että miten se näkyi siinä tutustumiskäynnin yhteydessä. Mulla on hyvät kokemukset niin osastoajasta, synnytyksestä kuin lapsivuodepuoleltakin, että siinä mielessä menen Kättärille edelleen luottavaisin mielin. Ainut huoli onkin se, että kuinka hyvin sinne mahtuu. Kuulemma heillä on usein sulku päällä tätä nykyä, että pitääkö varautua lähtemään jonnekin Porvooseen!? Mutta hyvä, jos kiire ei ainakaan näkynyt vierailijan silmiin, ehkä siellä oli hyvä hetki just menossa :)

(.) Kuka siitä puhui, että mahassa naksuu? Joskus jo paljon aikaisemmin. Ja jollain muullakin naksui ja puhuitte, että johtuu, kun vauva potkii kalvoja tms.. Muistanko ihan väärin? Mulla nimittäin eilen leffaa katsellessa kuulu mahasta pariinkin otteeseen sellainen kova naksahdus ja se ihan tuntui tuolla sisuksissa, mutta ei siinä sitten mitään sen kummempaa tapahtunut :confused: Yöllä sitten heräsin siihen, että sänkyyn alkoi lorista jotain, mutta se olikin esikoinen, joka oli kömpinyt meidän väliin ja pissasi housuun! Hän on nyt ollut kuukauden päivät yökuiva ja tämä oli eka vahinko vaipoista luopumisen jälkeen. No, olin niin väsynyt, että enpä olisikaan jaksanut lähteä vielä synnyttämään :LOL: Sain vielä nukkua aamulla pitkään, niin joskos nyt vaan rauhassa lakanapyykkiä koneeseen ja aurinkoisesta päivästä nauttimaan!

kwaidan ja Puh 37+4
 
Kwaidan, mä kyselin myös alkuraskaudesta mahdollisuuksista päästä Haikaranpesään. Neuvolassa sanottiin, että sen Naikkarin rempan takia Haikaranpesän toiminta joudutaan keväällä laskemaan alas, eikä sillä ole eroa, mille puolelle menee. Nytkin tutustumiskäynnillä henkilökunta puhui että "kun meillä ei enää ole Haikaranpesää". Ilmeisesti se kuitenkin vielä on olemassa jos sinäkin olet sinne menossa?? :D Meininki sit vaan muuttunut...
Muakin jännittää tässä yhtälössä kovasti se, pääsenkö Kättärille ollenkaan, vai joutuuko siinä kiireessä lähtemään Porvooseen tai Hyvinkäälle. : / Meillä mies joutuu varmaan käymään välillä kotona hoitamassa koiria tai viemässä ne hoitoon, joten senkin takia olis ihan kiva, jos ei tarttis kauaksi kotoa lähteä. Myös se jännittää, saadaanko perhehuonetta vai ei, ja sekin taas vaikuttaa siihen, pitääkö koirille löytää hoitopaikka. Ääh, kamalaa kun ei voi tietää mitään etukäteen! Alkaa ressata. :D

Juli hienoa, että olette päässeet kotiin aloittelemaan vauva-arkea!

Nanna
 
sdaa ja mama07 tervetuloa mukaan! :wave:

ssaraa meillähän oli vauva jossain vaiheessa perätilassa ja just samat tuntemukset kävin läpi. Toivotaan, että vauva kääntyy vielä :hug:

Kätilöistä voi luoja minkälaisiin kätilöihin te jotkut olette törmänneet, tosi kurjaa, jos puhuvat potilaistaan noin töykeästi :(

omppu kyllä ne kakkailut monesti päivässä on ihan normaalia :) parempi niin kuin meidän neiti joka kakki 3-5 päivän välein :/ ja toiset vauvat on kovia hikkaamaan myös ulkomaailmassa, mutta eipä tuosta haittaa oo, kurjaa vain pikkuiselle.

pihlajan perheelle tuhannesti onnea pienestä prinsessasta!! :flower: :heart:

Sone* hui, jospa sääkin pääset kohta tosi toimiin :)

Nanna sanos se,mutta näin kaupungilla yhtä tuttua vanhempaa rouvaa ja sekin sano, että kyllä sun kasvoista huomaa, että loppu on lähellä :O Monet vanhemmat siis yli 50vee sanoo, että nenä saattaa turvota tai kosvot kokonaan turvota tai ylähuuli muuttaa muotoaan jne.. Täytyy vaan uskoa kovasti näitä vanhempia ja viisaampia ;) :D

Juli kiva kuulla, että ootte kotiutunu ja päässy opettelemaan uutta arkea :heart: Eikös teidän esikoinen leikattu alkuvuodesta, mites hän voi?

kwaidan mää jo olin ihan varma, että sulla meni veet, mut se olikaan vaan teidän esikoinen :LOL: Voin vain kuvitella mitä kerkesit jo mielessä käydä läpi :D

Tänne ei ihmeempiä, oma olo melkeen parempi ku hyvä! Eilen tosin olin ihan varma, että saunasta tullessa vessaan lorisi lapsvettä, ku tuntu ettei sitä voinu mitenkään pidättää, mut eipä tuota muuten oo tullu, joten tais vaan olla virtsankarkailua, tosin onneks pönttöön :D :LOL:
Illalla sitten nukkumaan mentäessä könysin vielä sängystä ylös ja ajattelin käydä vesassa, nii mullakin kuulu jostain alapäästä kova naksahdus. Mun oli pakko pysähtyä ja tunnustella, että joko ne veet lorisee oikein urakalla, mutta ei.. tais vaan tuo naksahdus tulla ihan häpyluiden löysyydestä :headwall: Joka risahduksesta sitä elätteleekin toiveita :D Noh, kaikki ajallaan ja se ens pe-su on mun tähtäimessä ;)

Alisa & Hippu 39+1 Mää en vieläkään käsitä, että laskettuaika on noin lähellä :heart:

Ps. sairaalakassi vasta osittais pakattuna ja tytön repussa ei oo vielä yhtikäs mitään.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Nanna*83 Joo, siis periaatteessa Haikaranpesä on laajentunut ja perhehuoneista tehty synnytyssaleja, eikä siinä enää juurikaan ole eroa normipuoleen. Itse ajattelen kuitenkin, että siellä on edelleen ne pesän kätilöt, joilla on rutkasti kokemusta luonnonmukaisista kivunlievitysmenetelmistä (esim. akupunktio ja vesi), joten toivottavasti pääsen nauttimaan tästä ammattitaidosta oman synnytykseni kohdalla. Tosin käynnistykseen mentäessä saan taas nämäkin toiveet heittää romukoppaan :headwall: Perhehuoneesta en edes haaveile, sillä sellaisia ei uudelleensynnyttäjille irtoa juuri koskaan. Mutta olisihan se kiva ylläri! Ja olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että ensikertalaisille ne pitääkin varata ja niille, jotka joutuvat sairaalassa olemaan pidempään tai tarvitsevat enemmän puolison apua, esim. sektion jälkeen.
 
Sunnuntaita!:wave:

Ja Pihlajalle onnitteluja!:flower:

Kävin eilen pyörähtämässä ihmisten ilmoilla. Tyttö oli mummilassa yökylässä ja käytiin syömässä ja vähän iltaa istumassa miehen ja ystäväpariskunnan kanssa. Teki ihan hyvää, mut kympin jälkeen suunnistin jo kotiin. Miehen jätin vielä menohalujaan purkamaan ja kotiutuikin vasta aamuyöstä... Alkuun ärsytti ajatus siitä, et todenäk tässä käy noin, mut sit eilen ajattelin asiaa enemmän ja totesin, et mitäpä tuolla väliä. Parempi et menee nyt, kun sitten parin vkon päästä. Meillä tulee helposti näistä riitoja, mut nyt siltä onneksi vältyttiin. Niin ja kyse ei ole niinkään sitä, että miehellä olisi tarve baarissa notkua, vaan siitä, että hänellä on hurjan laaja ystäväpiiri, joka on hänelle tosi tärkeä. Ite oon vähän enemmän tämmönen yksinäinen susi=) vaikka ihmisten seurassakin viihdyn... Mutta ai että,olipa kiva pitkästä aikaa laittautua ajan kanssa ja peiliin katsoessa oli jopa ihan hyvä fiilis. =)

Babyshowereita ei oo ollut ja tuskin on tulossakaan. Mun ystävät on siellä täällä ympäri Suomen maata,kun suurin osa niistä tärkeimmistä on parin viime vuoden aikana muuttanut töiden perässä muualle. Mulla itse asiassa onkin pieni ystäväpiirinlaajennusyritys päällä.. Mutta ai kamala, miten vaikea on tutustua uusiin ihmisiin!!:O Siis sillä tavalla kunnolla tutustua.... Ja toki ei voi olettaakaan et kaikkien kanssa synkkais siten, et sydänystäviksi tultais. Mut nyt ois ihan kiva saada vaikka sellaisia hyvän päivän tuttujakin. Ja mielellään lapsellisia niitä kun mulla on vain muutama. Mukavilta kuulosti Nannan babyshowerit!!

Niittyvilla Mulla ei (onneksi) oo kotona vaakaa, mut olosta tunnen et paino heittelee rutkastikin... Huomenna on neuvola ja siellähän se totuus taas iskee vatsen kasvoja:D Oon syönyt koko vkon tosi huonosti ja varmasti näkyy vaa'alla. Onneks on aamuneuvola;)

Tutti on ostettuna, mutten sairaalaan kyllä pakkaa mukaan. Katellaan sit kotosalla, tuntuuko et sille on tarvetta... Esikoisen kohdalla annettiin vajaa kolmen vkon ikäisenä ja musta tuntui, et se vähän sotki imetystä etenkin siinä alussa. Aattelin, et jos nyt menis ilman tuttia vähän pidempään, mut katsellaan miten käy. Tutille ja pullolle haluan kuitenkin ehdottomasti opettaa, jos vaan on oppiakseen, jotta voi sitten jäädä yhtä lailla isin kuin minunkin kanssa kotiin..

Närästystä mulla ei onneksi oo ollut. Kärsin pahoista närästysvaivoista ENNEN kuin aloin odottaa esikoistamme. Kun tulin raskaaksi, vaivat katosivat kuin tuhka tuuleen, eivätkä ole sen jälkeen tulleet yhtä pahoina takaisin. Muistaakseni Gaviscon nimistä närästyslääkettä voi käyttää raskaanakin. Oli ainakin itselläni paljon tehokkaampaa, kuin vaikkapa rennie, joka ei helpottanut oloani juuri lainkaan.

Hirveitä kokemuksia kätilöistä!:( Oman äitini kohdalla kätilö ei ollut ottanut uskoakseen äitini kipuja ja sisäisen verenvuoden vuoksi oli hengenlähtökin ollut lähellä. Oli sentään jälkikäteen pahoitellut suhtautumistaan, mutta tosi kurjat muistot on äidillä vieläkin melkein 30 vuoden jälkeen tuosta kokemuksesta. Mulla oli esikoisen kohdalla vähän huumorintajuton ja kylmän oloinen kätilö,joka hoiti hommansa, mutta erityistä lämpöä ei hänestä kyllä välittynyt. Synnytys kuitenkin kesti niin vähän aikaa, ettei tällä asialla ollut suurta merkitystä...

En ole siis ainut, josta tää ei vieläkään tunnu todelliselta! Itse asiassa hyvä ystäväni, nyt 4 kk ikäisen tyttövauvan äiti, sanoi että vielä sairaalaan lähtiessä hän oli miettinyt, et mitä hemmettiä tässä ollaan menossa tekemään. Lohdutteli mua kuitenkin sillä, et kun sai pienen tytön syliin, kaikki epäuskoisuus ja etukäteiskauhu oli kuulemma kadonnut ja toinen lapsi oli samantien tuntunut yhtä rakkaalta kuin se ensimmäinenkin :heart:

Voimia loppusuoralle äidit! Sekä teille, joilla jo jotain on meneillään ja sitten myös meille, joilla ei vielä merkkejä synnytyksestä ole. Tässähän pitää vähän väliä käydä kurkkimassa, kuka on milloinkin vauvaantunut. Mahtavaa=)

Triida ja Milli 36+3
 
Pihlaja Paljon onnea pikkuisesta tytöstä! :flower:

omppulimu Taysissa on niin ahtaat tilat, ettei miestä siksi päästetä tohon alkutarkastukseen. Alkutarkastus on huoneessa, jossa on kolme sänkyä erotettuna verhoilla toisistaan..

Kauhea jännitys on iskenyt tänään päälle, siis synnytystä kohtaan :) Apua!!

Niin ja huomenna taas äitipolille kokoarvioon ja keskustelemaan onko käynnistystä tarpeen aloittaa vai ei :)

Nallu ja pikkuveli 38+1
 
Onnea pihlajalle! :heart:

Kiitos vastauksista vauvan kakka ja hikka asiaan. Mut jos hikka on epämukavaa vauvalle voiko sitä helpottaa mitenkään, selkään taputtelulla?

Onko normaalia että se napa haisee aika kauhealle? Varsi ei ole vielä irronnu. Netistä lueskelin jotai foorumia missä joku sano et olis normaaliaku varsihan "mätänee" pois. Myös jostain sienestä joku mainitsi.. No huomena jokatapauksessa soitto neuvolaan ku sanoivat sairaalassa et 4.3 sovittu kotikäynti on liian myöhään. Kysyn samalla navasta.

Omppu ja vauva 6 vrk
 
Pihlajalle onnea pikkuisesta :)

Omppulimu mä käytin esikoisella Basibact-nimistä jauhetta napatyngän hoidossa. Parani nopeasti. Sitä saa apteekista..

Nyt ulkoilemaan kun aurinko paistaa

Tänään poksuu 38+0

dania ja pikkusisko
 
Närästys oli itellä ihan kamalaa, söin rennietä ku leipää ja koko rennieki närästi. Ei tehny enää mieli syödä tai juoda mitään kun siitä seuras vaan kamala olo. Neukkutäti sano sitten, että losecia voi syödä ja sen vaikutus on pitkäaikane. On ollu kyllä niin ihana pilleri minkä aamusin nappaan. Yhtä ainutta rennietä en oo sen jälkeen ottanu, suosittelen. :)

Mua jännittää lapsivuodeaika, oon ollut kyseisellä osastolla muutama vuosi sitten työharjottelussa ja siellä oli kyllä niin törkeitä osa hoitajista, että teki mieli kiljua, että pitäkää turpanne kiinni, mä oon toivottavasti vielä joskus tulossa tänne pikkusen kanssa. Esimerkiksi sanovat äideille hymyillen, että tuokaa vauva vaan yöksi niin saat nukuttua, samantien ku äiti tuo vauvansa ja lähtenyt pois niin höpöttelivät siinä vauvalle, että kato nyt ei sun äiti sua rakasta, heti toi tänne, että sais nukkua. Tai haukkuvat selän takana äitejä, kun soittavat kelloja ja ovat niin avuttomia eikä mitään osaa tehdä. Mun mielestä toi käytös oli kyseisellä osastolla niin pöyristyttävää, että kauhulla odotan. Oli siellä onneks mukaviakin hoitajia.

Tämän hetkinen painoarvio oli pikkusella 2800g ja lantion luut on oikeen hyvän kokoset alatiesynnytykseen. :D syntymäpainon arvioksi saatiin 3,5kg. :) Vointi täällä edelleen terästä. Mä en edes tiedä miltä supistukset tuntuu. Miehelle sanoin, että tulis ees yks niin tietäis. Ei kuulemma kannata toivoa, lukenu että tosi inhottavia ja kivuliaita. :D Ehkä mä ootan siihen synnytykseen asti, niin eikö niitä sitte jo rupea olemaan.

Minttu ja kääpiö 37+5 :heart:
 
Onnea Pihlaja! :flower: Toivottavasti jakselet hyvin ja pääsette pian kiinni vauvantuoksuiseen arkeen!

Kwaidan
mäkin nauroin täällä vedet silmissä tolle "vesien menolle" :LOL: Toivottavasti seuraavat kosteat hetket on sun, eikä lapsen..

Triida Mäkin olen miettinyt noita ystäväkuvioita ihan uudella tavalla nyt äitiyslomalla. Sitä huomaa, miten paljon ihmissuhteetkin on rakentunut töiden ympärille, ja toisaalta miten vähän aikaa ja energiaa sitä on ollut ystävien näkemiselle töiden ja arjen pyörityksen ohessa. Ainakin oman kokemuksen mukaan vauvan tultua sitä kaipaa sitten erityisesti seuraa arkisin ja päiväsaikaan, ja illat ja viikonloput haluaa käyttää perheen parissa, mikä sitten haastaa nykyiset ystävyyssuhteet, kun suurin osa lähipiiristä on työssäkäyviä..

Lepposta hiihtolomaviikkoa ja viikonloppua vietetty. Huomaan osaavani levätä siivousvimmastani vain kun koko perhe on koolla, muuten joka päivä tarve putsuttaa jotain. Taas haikeeta, kun arki alkaa ja mieskin lähtee töihin.

Ässät Käytiin tänään perheen kesken keilaamassa - osoittautui muuten ihan ässien veroiseksi supistuksen aiheuttajaksi ;) En tiedä, kuinka viisasta keilailu on näillä viikoilla, mutta itsellä on jotenkin tarve tehdä vielä asioita kolmihenkisenä perheenä ennen vauvan tuloa ja vesien menokin olisi ihan suotavaa, joten mikä ettei.. Oli tosi hauskaa, vaikka olin kyllä tosi puhki tunnin jälkeen ja meidän eskari-ikäinenkin tiesi valistaa mua, ettei kai yleensä raskaana olevat keilaa..

HaaveissaPulla ja Pulla 37+6
 
Onnea Pihlaja78 prinsessasta!:flower:

Mulle sattu kyllä esikoisen aikaan kivat kätilöt. Ja mies sai olla mukana ensimmäisessä tutkinnassa. Mukana oli myös harjoittelija, joka oli pelastus, kun esikoinen vietiin sanaakaan sanomatta napanuoran leikkauksen jälkeen. Hengitystiet piti imee puhtaaksi ja oli vähän aikaa sellaisessa happikaapissa. Harjoittelija jäi sinne meidän kanssa ja painoi istukan ulos.

Esikoinen syntyi näillä raskauspäivillä, mutta tämäpä haluaa olla pitempään yksiössään.

SMV78 38+6
 
Kiitos paljon kaikille onnitteluista! Tyttö voi hyvin ja imetys sujuu mukavasti. Maito on noussut tänään iltaa kohden. Liikkuminen on vielä vaikeaa ja heikottaa mutta pikkuhiljaa parempaan suuntaan. Tsemppiä kaikille! Pihlaja78 ja tyttö 2vrk
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83

Yhteistyössä