*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Posteljooni D-vitamiinitippojen osalta vauvojen vatsa oireet eri merkkien välillä voivat olla huomattavankin suuria.Toiselle vauvalle ei sovi alkuunkaan se merkki mikä kaverin naperolle sopi täydellisesti eli pitäisin hyvänää ohjenuorana "valmistaudu vaihtamaan merkkiä kerran tai jopa kahdesti vatsavaivojen ilmaannuttua".
 
  • Tykkää
Reactions: Posteljooni
Könkkänä mulla tuo turvotus kuulostaa tutulta..Mulla vaan alkoi se jo vkolla 24 ja on jatkunut ja pahentunut.. monta viikkoa on ollut juurikin aamusin ja öisin vaikea saada enää käsiä nyrkkiin ja se sattuu.. oon heräillyt siihen kipuun.:( Oon pitänyt sitten keskellä yötäkin käsiä kylmän hanan alla, se auttaa aika pian. Mitkään kengät ei myöskään enää oikeen mene jalkaan.. kohta en pääse varmaan mihinkään, kun en saa kenkiä jalkaan.. vai pitääkö varvasvälitossuissa kohta lähteä paukkoilemaan hankeen..:D no ehkä crocsit sitten.. :D

Kävin vähän taas kävelemässä, mutta tänään ei päässyt niinkään pitkälle, kun jo alkoi tuntumaan tosi epämiellyttävältä.. ja tuli pelko, että mitäs jos jotain tuleekin ja en pääse omin avuin metsästä pois.. :O No tuli tehtyä pieni lenkki ja takas kotiin sohvalle.. Ei huvita mitään tehdä nyt.. :x

Ääh..valitusta.. pikku M 38+3
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! Maaliskuu lähestyy kovaa vauhtia, viimeistään huhtikuun puolessa välissä voidaan siirtyä uudelle palstalle. Itse kannatan myös salaista ryhmää.

Löysin juuri ihqun kaupan imetyspaitoja, Maitotyttö nimisen. Kannattaa kurkata.

Tsemppiä kaikille mahan kanssa tallusteleville alle 50 päivää jokaisella on enää odotusta jäljellä.
 
Niin, ja hei kiitokset vastauksista tuohon mahan napsumiseen! Itselläni ei ensimmäisessä raskaudessa ollut koskaan mitään vastaavaa ja tälläkin kertaa on tosiaan tullut pari todella hyvin kuuluvaa napsahdusta tasan sen yhden kerran. Mutta ei siis näköjään tarkoita yhtikäs mitään.

No, ehdinpäs tässä aikani kuluksi surrautella lisää liivinsuojia, neljä jo valmiina :D
 
Marionetti:hug: Kyllä kuullostaa hurjalle tuo sinun Sf-mitta!! Meillä näköjään sama laskettuaika. Itse tänään kävin neuvolassa ja oma mitta oli 32. Toivottavasti pääset pian tuskasta!!

Tsemppiä myös muille kärvistelijöille!! :hug:

On kyllä jännä miten eri käytäntöjä neuvolakäyntien tiheydessä on paikkakunnasta riippuen. Meillä myös uudelleensynnyttäjät käyvät neuvolassa loppuvaiheessa viikon välein.


Ihana kuulla teidän synnyttäneiden kuulumisia!! :heart: Tuntuu niin oudolle, että teillä on jo pienet vieressä.

(.) Ei mitään uutta. Kävin tänään tosiaan neuvolassa ja siellä kaikki myös kunnossa. Oma terkkari oli lomalla, joten kävin toisessa neuvolassa. Sinne oli hankittu ultra, joten pääsin extrana näkemään vauvan. :heart: Se oli ihan superihanaa, kun täällä ei muuten ultraan pääse kuin viikoilla 12 ja 20. Sirolta vauva muutenkin vaikuttaa, eikä kiinnittymisestä tietoakaan. TH ei uskonut, että lähiviikkoina vauva synntyisi.

Fanny 38+1
 
Viude ja Muumis, isot onnittelut!! :flower:

Turvotukseen mulla on ollu vähän apua tuoreesta ananaksesta, älyttömän hyvää on, joskaan en viitsi joka viikko sillä herkutella :)

Täällä myös 1 yksinsynnyttäjä, mies pyysi lupaa olla ainakin ponnistusvaiheen ajan käytävällä, kuulema pelkää että jotain sattuu ja hirvittää koko touhu. Minun puolesta voi olla vaikka parkkipaikalla :D , aion selvitä tomerasti ilman ukkeliakin.

Niittyvilla, hyvä että kivun syy selvisi vaarattomaksi, toki tukalaa tuokin kyllä on. Mulla vauva painaa koko ajan kipeesti kylkikaaren alle, vaikka laskeutunut kuuemma on, seisovilteen ainoastaan on hyvä.

Tietääkö kukaan epiduraalista ja välilevyn pullistumasta? Mulla vanha pullistuma alaselässä on alkanu oireilemaan ja mietin et hemmetti jos ne täräyttää piikin suoraan siihen, niin varmaan riemu sitten repeää....

Oireita täällä ainoastaan jatkuvat menkkakivut alaselässä, useamman päivän ollu nyt koko ajan, oi jospa tuokin tekis jotain....

T. Marais ja Nökkönen 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Viudelle ja Muumikselle hurjan paljon onnea! :)

Minx: Meillä pojan pylly alkaa punoittaa tosi helposti kun joka vaippaan kakkaa elikkäs oon vaihtanu vaipan öisin, pakko... Lisäksi meillä kans helposti tulee pissat läpi, johtunee enemmänkin hoikasta vauvelista jolle on haaste saada vaippa napakasti jalkojen kohdalta, helposti jää ihan rako jos alkaa tarkastella vaippaa tarkemmin reisien kohdalta... Mulla käytössä ollut molemmat, libero ja pamppers. Pamppers istuu paremmin mut libero imee paremmin ja pyllyn iho kestää paremmin... Vaihdan yleensä siinä syötön yhteydessä 1-3 aikaan aamuyöllä vaipan ni sillä mennään sit aamuun. Max 6h on siis sama vaippa. Eka vaihdan vaipan hirveen huudon saattelemana yleensä ja sit tissin kautta takas sänkyyn... Tympee kyl yöllä vaihdella ku itteekin väsyttää mut pakko on viel ku kakkaa tulee joka pierasulla. Toivotaan et teillä ens yö oisi parempi. Meillä nukuttiin viime yö hyvin, 4h ja 3,5h pätkät. :D Mut päivällä edelleen 2h välein syö.

D-tipoissa on todellakin eroja... Meille sopinut Devisolit, ne jotka ei maistu pahalle. Vatsavaivaisille on olemassa myös relatippoja jossa d-vitamiini mukana...

Liivinsuojista en nyt kokemuksia osaa kertoo muutakun ainun-merkkisistä... Itse pidän niistä, imukyky ihan ok, mut on mennyt kyl pari kertaa läpikin... Ei mielestäni näy rintaliiveistä pahemmin... Pitänee itsekin ostaa erimerkkiä ens kerralla ja kertoo sit vertailua.

Meillä sujuu kivasti arki. edelleen. Perjantaina punnitus taas... Tissi maistuu ainakin kaverille ja ilmavaivojen kanssakin pärjäillään. Tänään vaan ollu joku pissa päivä kun poika pissinyt vaipanvaihdon yhteydessä jo kahdesti kaarella lattialle lammikon... :LOL: Pitäs muistaa se harso siihen haaraväliin AINA laittaa... Tytön vaipanvaihdot oli paljon helpompia... ei ollu tuollaista letkua joka sojottaa ihan mihin sattuu ja heti kun saa vähä raitista ilmaa alkaa pissit lentää. :D Ihana ilma, itsellä vaan outo olo... Huimaa ja vähän paha olokin... Toivottavasti ei iske mikään pöpö. :(

Nopponen + "Julli" (niinkuin isi on alkanut poikaa kutsua... :) ei tuu nimeksi kuiteskaan. :D)
 
Viimeksi muokattu:
kaz
Oikein paljon onnea uusista pienistä ihmeistä :heart::heart::heart:

Vaippa-asiaa Esikoiselle vaihdettiin myös vaippaa öisin jos oli vaatteet kastuneet. Vaippa on vaihdettu aina ennen syöntiä, niin virkistynyt vauva rauhoittuu paremmin uudestaan unille. Meillä oli Liberot käytössä kunnes selän puolelta alkoi tulla yli ja liberon seuraava koko oli lahkeista liian iso. Pampersista pyllyyn ilmestyi aina niitä geelimömmöjä ja vaipat tuntuivan kastelevan läpi päällä olevat vaatteet. Myös kyljellään ollessa syönnin aikana vaipat vuotaa helposti.

Sairaalakassin pakkasin lauantaina, että onpahan sitten valmiina jos vedet menee. Koska ohjeena on mennä makuuasentoon vesien mennessä.

Napsumista oli tosi paljon esikoisen odotusaikaan, kun vauva oli perätilassa. Nyt saattaa kuulua muutaman kerran viikossa.

D-vitamiini oli ensimmäisiä kipua aiheuttavia juttuja esikoisella. Terkkarin antama alkoholipohjainen vitamiini ei sopinut ollenkaan. Ostin sitten Devisolia apteekista ja se passasi kerrasta. Mielellään ottaa tyttö vitamiinin edelleen lusikasta.

Neuvolakäyntejä tuntuu olevan todella harvoin. Ensin oli kk välein ja nyt sitten 2 vk välein eli 36, 38 ja 40. Tänään viikon 38 neuvolassa paino oli luonnollisesti taas noussut :( Verenpaineet pysyneet samoissa koko raskauden ajan. Ainoastaan syke on korkea, mikä varmasti johtuu huonosta fyysisestä kunnosta, kun en ehtinyt kuntoilla ennen uutta raskautta. Pissa oli puhdas. Streptokokki löytyi eli antibioottitippaan pitää mennä ajoissa. Vauva laskeutunut niin hyvin että terkka sai vain ihan pikkuisen liikautettua vauvaa. Reiden hermosäryn aiheuttajaksi epäili vauvan olkapäätä, joka saattaa painaa hermoja sillä tavalla. Neuvoi olemaan varovainen, että ei tulisi kaaduttua. Sykkeet oli laskeneet vauvalla. Tähän saakka olleet 150 luokkaa niin nyt oli 135 eli sen mukaan poikasykkeet :)

Kestoliivinsuojista Esikoisen aikaan hankin 2 pakettia aventin kestoliivinsuojia ja ne oli tosi käteviä äitiyspakkauksen mukana tulleet suojat oli jotenkin tosi isoja ja menivät reunoista ryttyyn ja näkyivät sen vuoksi helposti vaatteiden alta. En myöskään pitänyt siitä froteekankaasta, koska alussa nännien ollessa kipeät, ne tarttuivat ikävästi rintoihin kiinni. Kertakäyttöisistä minulla oli muistaakseni Ainuja alussa ja niiden pinnassa oleva vanu tarttui kipeisiin nänneihin ikävästi. Voin muistaa myös väärin. Nyt ostin alkuimetyksiä varten kalliimpia Lansinohin suojia.

Sain tänään apua mieheltä raskauden vuoksi :D :D Olin neuvolaan lähdössä, niin mies tuli laittamaan minulle talvikengät jalkaan :) Tuli kyllä hyvä mieli, vaikka olikin pikkuasia. :heart:

kaz 38+1
 
Niittyvilla Onneks ei ollu vakavasta kyse vaikka ei näin loppuvaiheessa varmasti enää mitään uutta vaivaa kaipais entisten lisäks.

Täällä on neuvoloita loppuajasta viikon välein vaikka olis uudelleensynnyttäjä.

(.) Täällä on ollu ihan kunnon supistusmaraton viimeset kolme tuntia. Imuroin ja pyyhin pölyjä aamulla, lieneekö siitä sit saanu kipinän. Tosi tiuhaan tulee napakoita supistuksia mut ei nämä kivuliaita oo, pystyy kuitenkin puhumaan ja kävelemään supistuksen aikana. Jospa nämä nyt jotain edistystä aiheuttas tuolla kohdunsuulla, välillä siellä on semmonen kumma tunne, ihan kuin siellä ois jotain ylimäärästä (toiveissani kuvittelen olevani jo pari senttiä auki :) )

Särö ja Jalo 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Kwaidan mulla on viikolta 35 asti neuvola joka viikko, ei siis eroa ensisynnyttäjiin täällä. Tuntuu kyllä että turhan usein siellä käyn kun ei viikossa mitään tapahdu. Sisätutkimus tehtiin rv 36.

Liivinsuojista käytin viimeksi Natusanin. Ja kosteuspyyhkeitä käytin usein, olivat varsinkin yöllä käteviä niin ei tarvinnut vessaan raahautua. Merkkeinä taisin käyttää Natusania ja Pampersia.

Tänään on ollut koko päivän korvat ihan lukossa. Ikinä en ole tällaisesta vaivasta kärsinyt, ei auta paineen tasaamiset, putsaamiset - ei mikään.. Enteilispä synnytystä :LOL: ...epätoivoinenko..

dania

niin ja nippa aivan unelmalta kuulostaa tuo sun painon lasku!
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Noista D-vitamiineista vielä:
Vanhaan aikaan oli siis Jekovit ja Devitol ovat d2-vitamiineja, kun neuvolan mukaan nykyään pitäisi käyttää jotain n. kahdeksasta eri d3-vitamiinivalmisteesta. Siitä tämä päänsärky, mutta ei kai auta kun hankkia summamutikassa jotain (luultavasti halvinta) ja kokeilla sattuisiko se toimimaan.
 
Marionetti Sulla kyllä sf-mitta on aika mahtavissa lukemissa. Hyvä, että olit kovana ja sait ajan jo huomiselle :hug:

Posteljooni me annettiin esikoiselle maitohappobakteeri + d-vitamiini tippaa tais olla relan, mut olihan se hintakin aika suolanen.

Könkkänä mää ostin kosteuspyyhkeitä ihan kyläilytarkotukseen, jos vaipassa on pientä tuhrua, nii ei tarvi pestä pois vaan voi niillä pyyhkiä :) Auts, voin vain kuvitella miltä susta on tuntunu, ku vauva pönkää molemmista kyljistä :/

Nippatäti Huippua!! Pikkumies kasvaa ja mamma kutistuu :D

Marais Kannattaa mainita tuosta pullistumasta, en tiedä vaikuttaako mitään. Voikohan riippua millä välillä on? En tiedä, hyvä kysymys.

sairaalakassista Täällä edelleen osittain pakattuna, lista on kyllä pöydällä, jos lähtö tulee, niin mitään ei pitäis unohtua :D

Särö kuulostaa samalle mitä mulla oli yöllä, eletään toivossa ;) :whistle:

liivinsuojista esikoisen aikaan käytin rainbown suojia ja tykkäsin niistä, oli halvimmatkin. Nytkin on niitä paketti kaapissa :)

Turvotuksesta Eilen illalla huomasin ekan kerran, että mun sormet oli turvoksissa aavistuksen. Yön aikana se olikin sitten tasaantunu normaaliks :confused:

Alisa & Hippu 39+3
 
Marionetin sf-mitta on suorastaan pelottavan iso! Toivottavasti pääse PIAN kontrolliin ja mahd. käynnistykseen! Täällä oli sf-mitta rv 38+1 36 (37 mutta kuulemma vauva liikahti niin laitetaan nyt 36, ihme kutistamista taas :D)
 
_muumis onnittelut tyttösestä!:flower:

neuvoloiden tiheys täällä on viikon 36 jälkeen kerran viikossa. iteltä tuntuu ettei tarvis olla noin usein kun kumminki on jo nii selvää tää raskaushomma, mut ehkä se on vaa hyvä et usein tarkistetaan.

sairaalakassia meinaan tänään alkaa pakkailee, kävin kaupas ostamas puuttuvat tarvikkeet ja ennen kuin ne sit pyörii pitkin kämppää nii on parempi laittaa ne oikeeseen paikkaan.

niittyvilla hyvä et syy löytyi kivulle ja ettei se ollut vakavampaa.

yövaippojen vaihdot olen suorittanut vain jos vauva on kakannut, silloin se on tapahtunut hämärässä valossa, kosteuspyyhkeitä käyttäen mahdollisimman vähin elein, sit vain maitoa ja takas sänkyyn. hyvin on meillä toiminnut ja heti kun yökakkaamiset on jäänyt pois nii on saanut pärjätä samalla vaipalla aamuun. kuopuksella on ollut sama ongelma ettei vaipat pidä poikaa kuivana läpi yön, nii kokeilujen jälkeen muumivaippa on ollut paras vaihtoehto, ne ovat paksumpiakin kuin monet muut vaipat, niissä mun mielestä löytyy imukykyä.

kosteuspyyhkeitä olen hankkinut, niitä on hyvä käyttää juuri öisin ja jos käy vierailla nii on helppo pyyhkiä pylly niillä.

tää tyttönen on tuntunut olevan tosi alhaalla tänään, tuntuu lantioluissa asti et joku painaa niihin, olisko se ollut toi laskeutuminen mikä eilen tapahtui. mahan muoto ei kyl ole ainakaan mun mielestä muuttunut...

pepper& typy 36 :heart:
 
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, vai miten se meni :)
Jos mahtuu vielä mukaan, LA 13.3, 2.lapsi, 31v., EKKS

Olen satunnaisesti lukenut ketjua, mutta nyt vihdoin innostuin liittymään mukaan. Erityisesti koska haluaisin vastata siskoliskon kyselyyn aspiriinin käytöstä.
Itse söin rv 12 lähtien ASA-lääkettä, ja minua neuvottiin lopettamaan sen käyttö rv.36-37. Minulle siis määrättiin tuo lääke syystä että ensimmäisessä raskaudessa koin raskausmyrkytyksen vakavimman muodon ja HELPP-syndrooman. Esikoinen syntyi silloin onneksi vasta rv 38+4, mutta itse vietin pari päivää teho-osastolla kiireellisen sektion ja kuoristuskohtauksen jälkeen.
Tällä toisella kerralla verenpaineet ovat olleet koko ajan matalat ja toivonkin että mitään ei tulisi tällä kertaa ja toistaiseksi näyttää hyvältä. Lääkärissä olen tosin joutunut ramppaamaan tiheään tahtiin.

MarsuS ja typy, 37+6
 
Viimeksi muokattu:
Posteljooni:Piti oikein tarkistaa itsekin, ni on nuo devisol-tipatkin d3-tippoja... :) Meillä neuvolastakin annettiin eka pullo juuri tuota "lahjaksi"... Onneksi oli samaa merkkiä mitä pojalle osastollakin annettu ja hyvin on passannu... ;)
 
Tervetuloa MarsuS!

D-tipoista oli viimeks Devitolit ja ne kävi hyvin et meinasin nyt kokeilla sit Devisolilla eka. En sit tiedä mitä antavat neuvolasta, sieltähän saa sen eka putelin mukaan mikäli käytäntö ei oo muuttunu.

(.) Kyllä tää nyt sen verran lupaavalta näyttää et soitin jo miehelle et alkaa henkisesti valmistautumaan. Sovittiin et lähtee ajamaan tänne päin vasta siinä vaiheessa kun minä lähen täältä synnärille. Äidin hälytin hakemaan pojan yöks hoitoon ettei tarvii sit keskellä yötä lähtee hakemaan nukkuvaa lasta. Aika napakoita alkaa supistukset olla ja puhallella pitää jo supistuksen aikana. Viimeks lähettiin näitä main synnärille mut en ollu vielä vasta kun sormelle auki et nyt meinaan kyllä kärvistellä kotona siihen asti kun en oikeesti enää pärjää ilman muuta kivunlievitystä. Puolilta päivin nää supistukset alko eikä oo sen jälkeen yli 10 minuutin taukoja ollu, nyt on jo pitkään tullu 5 minuutin välein. Pitäkää peukkuja et tämä ei enää tästä kuivu kokoon vaan lähtee kunnolla käyntiin! :)

Malttamaton Särö ja lähtöä tekevä Jalo 39+4
 
Valtavasti onnea mamiko ja melkein voisi onnitella etukäteen jo Säröä myös ;) niin varmalta tuo sun tilanne nyt kuulostaa

Ja tervetuloa mukaan MarsuS :wave:

Täällä on niin tajuton väsy että parasta mennä nukkumaan jo.. Aivan kuin olisin valvonut pari vrk:tta.

dania ja pikkusisko 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: Särö78

Yhteistyössä