*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

Jep! Neuvolassa pistäydytty ja taas tullut 1.1kg painoa viikossa niinkuin viime viikollakin :ashamed: mut ihan normia kuulema näin loppuajalla! Muutoin kaikki ok!
Baby oli taas vähän alempana muttei vielä kiinnittynyt. Lääkärille en saanu enää aikaa kun näillä viikoilla vaarana et alkais syntyä siihen käsittelyyn ja se ei hyvä vaihtoehto täällä pienellä paikkakunnalla. Käski vaan herkästi lähtee synnärille kun siltä tuntuu että ehtii. Tuli kyllä niin mojova ja kipee supistus kun yritin ylös nousta siitä pöydältä mittausten jälkeen että piti hetki ootella et pääsi ylös ja vielä istuakin tovi ja hengitellä ennen kun pääs siirtyyn tuolille. Nyt taas kotona alamahaa jomotellu ja muutama napakampi supparikin tullu..mut enhän minä nyt vielä minnekkään pääse eikä tää nyt vielä edisty mihinkään..turha edes toivoa :kieh:
Viikon päähän uus aika ja sit varmaan varataan jo yliaikaiskontrolli. En hoksannu terkalta kysyä et miten se toi pääsiäinen sotkee niitä juttuja kun sehän on seuraavalla viikolla jo pääsiäinen kun pitäis perjantain olla kontrolli. Onko kellään tietoa? Niin ja siitä napsumisesta en sitten muistanu kysyä :headwall:

Hoitolaukku on mulla ollut käytössä ja ollut ihan kätevä kun kyläilee ja reissaa niin saa vauvan vaipat ja muut tarvikkeet mukavasti mukaan.

Tuttia ajattelin jossain vaiheessa tarjota jos näyttää että tissillä roikutaan ihan vaan imemisen halusta. Toi kuopus ei tosin huolinu ollenkaan tuttia. Toka ja kolmas oli jo parin kolmen kk:n kun alkoivat syömään tuttia ja eka söi heti alusta asti.

Aippa3 39+2
 
Viimeksi muokattu:
aippa3 mullahan myös sattuisi yliaikaiskontrolli pääsiäiselle. Täältä Joensuun äitipolilta kysyin viimeks tätä ja vastaus oli, että mahdollinen kontrolli on ennen pääsiäistä. Pääsiäisen jälkeen tiistaina kun olisi muuten jo 41+6.

Millap 39+1
 
Niittyvilla Siellähän on innokas lutkuttaja kun jo mahassa on nyrkkiä jyystänyt! :)

Mammutti ja sintti Mukava kuulla sinusta! Toivottavasti tuo sektiohaava ei ala enää pahemmin temppuilemaan. Täällä vauvalla on jo aika selkee päivärytmi. Yöllä herää 4 tunnin välein ja päivällä on jo pitkiä aikoja hereillä. Eka viikko meni kyllä aika pitkälti nukkuessa/syödessä.

Täällä on tää imetys vähän vuoristorataa. Yöllä maitoo tulee yli äyräiden ja herään kaikki kamppeet maidosta märkänä jo ennen kuin vauva herää syömään. Viime yönä jo herättelin tissille mut vähän laiskasti imee unisena, sit kun herää ite nälkäänsä niin syö kyllä ihan hyvin. Päivällä tuntuu et maito nousee aika hitaasti ja tissit on tyhjät lutterot kun vauvalla on nälkä. Nyt oon kiinnittäny omaan juomiseen huomiota ja voi olla et juon liian vähän. Oletteko te muut imettäjät laskeskelleet kuinka paljon juotte päivän aikana? Minä en taida ainakaan yli 2 litraa juoda mutta varmaan pitäis. Mulla pitäs varmaan olla sellanen mukana kulkeva juomapullo, josta menis pilli suoraan suuhun :) Nyt laitoinkin juomapullon tähän tietokeelle kun kuitenkin tulee pitkin päivää tässä roikuttua =)

Minun pitäis varata aika lastenvalvojalle isyyden tunnustamiseen mut arvatkaapa vastasko siellä kukaan vaikka soittoaikaa oli vielä jäljellä?!? Ja soittopyyntöönkään en oo saanu vastakaikua :headwall: Hitto kun meillekään ei käy kuin perjantait kun mies on 4 päivää matkatöissä niin alkaa tulla kiirus asian kans. Ristiäiset on kuukauden päästä ja pappi ja ristiäispaikka jo varattu. Kuinkahan kauan ne paperit kesti tulla sieltä sen lastenvalvojakäynnin jälkeen? Esikoisen ajoista muistelen että ei siinä pitkään menny...

Byrokratiaan kyllästynyt Särö ja Jalo n. 2,5vko
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan! Onnea taas vauvautuneille hurjan paljon!!:)

"Nopeasti" tulin puhelimella kirjoittelemaan, kun tässä jotain yrittänyt lukea

Greentea kyseli rintapumpuista, minulla on aventin käsikäyttöinen ja voin suositella kyllä sitä, meinaan jos ihan satunnaiseen käyttöön ajattelit niin tuolla kyseisellä pumpulla ensimmäisen viikon lähinnä "täyspumppasin" enkä siis imettänyt kun sattui :(
Mutta tosin sekin on varmasti niin yksilöllistä, mikä tuntuu hyvältä :) mutta jos jatkaisin pelkkää lypsämistä niin toden näköisesti ostaisin sähkökäyttöisen...

Särölle tuosta isyyden tunnustuksesta, meillä oli tänään ja lastenvalvoja sanoi että yleensä n.1 viikko menee kun maistraatissa käsitellään/hyväksytään tuo tunnustus.. Ja pappi kuulemma näkee sitten jostain väestörekisteristä... Mutta papereilla saattaa kestää 3viikkoa kun tulee kotiin.. Näin ymmärsin. Oli kyllä nopea käynti (tuntui jotenkin ihan turhalta hommalta)n.15minuuttia kesti kun allekirjoitettiin papereita. Toivottavasti saatte ajan järjestymään :)!!

(.) minä oon nyt alkanu imetystä yrittään kunnolla uudestaan ja ihan hyvin on menny. Poika on syönyt toisen tissin kerralla ja on ollut tyytyväinen ja sen jälkeen olen lypsänyt toisen rinnan(ehkä vähän työlästä)... Olisin kysellyt että millainen se tiheän imun kausi on? Kun tänään ja eilen poitsu vietti ihan kunnolla tunnin tissillä ja heti tunnin päästä nälkä ja syötin pullosta kauheen määrän ja taas reilu tunnin päästä nälkä.. Ja maitoo kyllä riittää että en usko sen johtuvan siitä.. Jostain luin että 3viikon ikäisenä olisi ensimmäinen tiheänimun kausi ja meillä tosiaan ikää nyt 2vko 4vrk

Eilen halusin testata korviketta että jos joskus tulisi tilanne että täytyy antaa niin ihan hyvin maistui ja ei tullut suurempia mahaväänteitä mutta aluksi kyllä ihmetteli että mitä ihmeen tavaraa täältä pullosta tulee :D
En kyllä tiedä oliko tuossa mitään järkeä kokeilla, mutta tulipahan kokeiltua:)

Nipalle piti vielä sanoa että et todellakaan ole huono äiti <3!! Älä edes mieti sellaista!! Olet paras äiti sinun vauvallesi :)!!

No tulipas taas kirjotettua..:)!
 
Emsuli Mähän en oo ikinä imettäny kun ekaa vasta odotan, mutta asiasta kuitenkin on tullut paljon nyt luettua, niin tuli mieleen että voisithan kokeilla syöttää poikaa ekan rinnan tyhjennyttyä vielä toisesta, jos se vaan jaksaa vielä imeä. Jotkut vauvat vaan tarttee enempi maitoa tullakseen oikeesti kylläiseksi. Tai sitten kokeilla jättää pumppaamatta sen toisen rinnan, niin siihen ehtii kertyä enempi maitoa ennen seuraavaa syöttöä, ja poika saa siitä sitten kerralla enempi. Toivottavasti hyvä imetysrytmi löytyy! :)
 
Nanna hauska uni sulla :)

( . ) tällä hetkellä lempipaikka on tyynyillä vuorattu keinutuoli. siinä kestän supistukset parhaiten. Pelkkä hengittely ei riitä enää, pitää puuskutella silmät kiinni samalla. Mies lähti hakemaan jäätelöä :p saa tuntea itsensä tärkeäksi :D Mikron vieressä odottaa kauratyyny ja lämminvesivaraaja on täynnä kuumaa vettä, mutta vielä pärjään hyvin ilmankin. Supistukset tulee 10 min välein, on tullut jo klo 16 lähtien. Ei kestä kauaa, mutta kipu on jo sellaista ettei tää tästä enää taida loppua ennenkuin on tuo pikkuinen maailmassa :) Menee tää alku aikalailla samalla tavalla kuin esikoisen kanssa, hitaasti mutta varmasti.. syöksysynnytyksen vastakohta :D

dania
 
Nanna Tuota minäkin luulen et pitäs vaan juoda reippaasti enemmän. Minä kun en normaalistikaan saa tuota 2 litraa juotua ja nyt tuntuu et hörpin koko ajan jotakin mut sit kun aloin tarkemmin laskee niin ei mulla mee kun aterioilla litra maitoo (joka on valtavasti normaaliin verrattuna :O) ja toinen mokoma vettä/mehua juomapullosta. Edellinen imetys sujuikin hyvin ilman pojan raivareita ja sai ilmeisesti ihan hyvin maitoo kun ei toista tissiä jaksanu ees kovin kauan imee. Kohta varmaan heräilee uudelleen tissille.

Dania Voi ei! Voin niin kuvitella miten oot vesi kielellä odottanu litran pakettia ja sit saitkin vaan yhen tuutin! Eihän siitä tuu kun paha mieli :stick: Miehille pitää kyllä antaa yleensä tarkat ohjeet tai pieleen menee :) Tsemppiä synnytykseen, kyllä tuo nyt ihan oikeelta meiningiltä kuulostaa!

Särö ja Jalo n. 2,5vko
 
juu sitä tosiaan itsekin mietin että ehkä pitäisi vielä toinenkin tissi imettää mutta tuntuu sen tunnin jälkeen jo että vieläkö se jaksaa imeä ja välillä tosiaan tuntuu että poikahan on viettänyt tissilä ikuisuuden mutta oikeasti mennyt vasta 5minuuttia, kun aluksi tosiaan tottu siihen pulloon niin se pullotus+pumppaus max 30 min meni koko hommaan ja kaikki tyytyväisiä ja nyt imetykseen meneekin 1tunti :D...no kuitenkin se imetys on oikeasti kätevämpää kunhan lähtee tästä käyntiin kunnolla, ainakin uskon niin, voisi toisaalta jättää pumppauksen kokonaan pois hetkeksi ettei tule oloa että kylläpä tähän syöttämiseen kuluu aikaa :)

Yksi asia kuitenkin mietityttää että mitä te muut olette antaneet silloin kun olette hetken pois kotoa? onko ihan ok että antaa korviketta silloin tällöin jos sattuu olemaan joku päivä esim kolme tuntia pois kotoa, vai pitäisikö siihen sitten aina lypsää se maito? :D
 
kaz
Imetys ja juonti: Mummoni antoi esikoista imettäessa vinkin että lasillinen vettä aina ometyksen päälle. Minulla oli yöllä vesipullo vieressä ja loppuunsa se oli 1,5 l pullo kun pienempiä piti täyttää kesken yön.

Rintojen vuorottelusta: itse imetin aina yhden rinnan kerralla tyhjäksi ja jos vauvallr tuli nopeasti mälkä niin vaihdoin rintaa eli tavallaan koko ajan molempien rintojen maitotilaus kasvoi. Nimittäin jos rinta ei tyhjene kokonaan niin maidon tulo vähenee. Jos joutuu vaihtamaan rintaa kesken syötön niin kannattaa pumpata rinta vauvan jälkeen tyhjäksi tai imettää siitä rinnasta myös seuraavalla syötöllä. Alussa oli helppoa kun tunsi käsin että kumpi rinta on syötetty viimeksi.

Kaz 40+3
 
Vielako mahtuu yksi mattimyohanen mukaan?

Laskettu aika on 22.3. ja tyttoa odotetaan. Asun ulkomailla.

Alkaa olla karsimaton olo jo, ja olen kokeillut parina iltana noita akupainanta ohjeita. Tuntuvat toimivan kun tekevan melko saannollisia suppareita useamman tunnin ajan. Katsotaan mita tanaan tapahtuu. Kerron enemman itsestani sitten tuolla suljetulla puolella.
 
  • Tykkää
Reactions: greentea1
Onnea hurjasti vauvan saaneille

Poika voi ihan hyvin, onneksi takapakkia ei ole tullut. Paino lisääntyy hitaasti mutta tarpeeksi. Poika on aika vähä ruokainen. Mutta eiköhän se siitä.
Yöt on aika hankalia. Koko-ajan kiukuttaa tai halutaan vain olla sylissä. Voidaan yli tunteja olla yöllä hereillä.
Esikoinen tuo onat haasteet arkeen kun on monta lääkettä ja lääkäri käyntejä ja on tarkkailtava. Mies joutui jo töihin oltuaan 3vko:a hänen olisi pitänyt alustavasti olla 5 vkoa mutta kun samAa erikoisalaa olevaa ei ole vapaina. No miehen äiti pääsi viikoksi nyt meille ja sitte miehen isä tulee kattomaan välillä :)
sektiohaava on vieläkin erittäin kipeä.. 5 vko jälkeen. Taitaa olla vähän viottunut.jostakin no näillä mennään. Helmikuisissa nykyään myös pyörin :)

Juli ja Ensku 1kk1vko2pv
 
:mad: :'( :mad: :'( :mad: :'( :mad: :'(

Tikit otettiin pois ja neuvolasta ohjattiin päivystykseen. Sektiohaava erittää ja on muodostanu haavan alle viiden sentin onkalon! Kaikkia muita luukkuja koskee ja polttelee, crp:t koholla. Kohtu vuotelee viikon jälkeen vielä huolella, tissit on paakkuset ja punaset ja kuumekin nousi tänään. Näyttää siis sille, että keräsin itelleni kerralla täyspotin: haavatulehdus, kohtutulehdus, rintatulehdus ja bonuksena pissis! Tänään alotettiin haavanhoito, joka saattaa tarkottaa viikkojen, jopa useamman kuukauden päivittäistä ravaamista tervarissa haavanhoidossa. Kipeen sektiohaavan kanssa mun tekeekin mieli reissailla päivittäin toiselle puolelle kaupunkia! Ja eikun lisää pilleriä sotkemaan imetystä ja vauvan mahaa.. Kurjapaskafiilis !

:mad: :'( :mad: :'( :mad: :'( :mad: :'(
 
Voimia parantumiseen teille HP ja Mammutti! Meinasin tulla marisemaan siitä että unet loppu täällä jo klo 5 vaikka menin nukkumaan vasta puoli yhdeltä, mutta pieneltäpä tämä oma väsymys rupes tuntumaan teidän kivuista lukiessa! :ashamed: Toivottavasti paraneminen lähtee nopeasti käyntiin! :hug:
 
hplle isot :hug:. kylläpäs on käynyt huono tuuri.: /. nyt saat sentään hoidon päälle, toivottovasti se puree nopsaan ja olo helpottuu.

tervetuloa amy74!:wave:

jokohan danialla on nyytti sylissä?:) hänen jäätelötuutti juttu oli kyl hyvä!:D toivottovasti oli edes lemppari tuuttinsa!;)

ihanan aurinkoinen aamu. turhan kylmä vaan.
itellä on vuotanut limoja jo jonku aikaa, eilen illal tuli jo enempi sitä, muttei ollut pientäkään veriviirua mukana. ääh! kun pääsis jonnekin tarkistaa et oonko yhtään auki!

nyt puuroa syömään.:)

pepper& typy 38+3
 
HP Voi ei! Pitääkin vielä kaikki lävähtää kerralla! Toivotaan et antibiootit puree hyvin ja tulehdukset lähtee paranemaan. Voimia ja jaksamista :hug:

Pepper Toivottavasti enteilee synnytystä :) Minulla oli kans limasta vuotoo ennen synnytystä mutta en minä siitä mitään veriviiruja bongannu.

Juli Hyvä että siellä mennään parempaan suuntaan, hitaasti mutta varmasti! Ja kunpa yötkin siitä rauhottuisi. :hug:

Särö ja Jalo 16vrk (jos oikein laskin... eilen olin jo näköjään laskuissa edellä :) )
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83
Onnea vauvan saaneille! Tervetuloa uusille, jee jee!

Kiitokset kaikille tsempeistä ja tuesta :heart:

Fenixlintu kiitos sinulle lohduttavista sanoista! Merkkaa paljon tämä tuki täällä palstalla kun ei ole mammakavereita ja tukiverkkoa oikeassa elämässä!

Kaz miekin vähän järkytyin, miten kamalasti miehesi on sinuu kohdellut. Toivottavasti tällä kertaa menee paremmin ja osaa käyttäytyä! :hug:

Miulla on nyt neljättä päivää aivan käsittämätön taukoamaton päänsärky, se on pahinta öisin kun herään imettämään ja yritän saada paavoa nukkumaan. Toinen ei vaan halua nukkua öisin. Viime yönä puol yhestä viiteen valvoi vaan ja söi vähän väliä ja paskansi. On niin järjetön univelka että miun päässä vaan soi koko ajan. Nyt kun on niin pitkään ollu huonoilla unilla, ei enää oikeen osaa nukahtaakaan. Säröllä tais olla esikoisen kanssa samoja ongelmia? No, enihau, en jaksa nyt näillä lima-aivoillani kirjotella pidempää saagaa. Tänään tulee miun vanhat ystävät ja paven kummitustädit viikonlopuksi, aiotaan heitä hyväksikäyttää lapsenhoidossa oikein ankarasti.

Kaikile mukavaa viikonloppua ja hyviä synnytyksiä, unisia öitä vauvallisille ja vielä tukevasti raskaana oleville rentoa meininkiä!

Nippa ja pavelovitch kolme viikkiö

-kyllä, viikkiö o_O
 
HP isot tsempit, kylläpä piti inhottavasti sattua kaikki samalle ihmiselle.. :(

Minä olin illalla varma jo että NYT se tulee! Supisteli ihan kunnolla ja otin pari panadolia ja lämmitin kaurapussin sänkyyn kaveriksi.. Mitä sitä hittoa, aamulla heräsin yhtä isona ja turvonneena kasana! :headwall: Kuinka kauan tätä pitää kestää? Joka päivä tulee noita kivuliaita supistuksia vähän, mutta ei niitä oikeita!! Eilisillä oli kestoa jo 1,5min kun mies kellotti sekkarilla mutta miksi ne ei voi jatkua pidempään!! :mad: No jospa se tästä vielä..vaikka nyt viikonloppuna?!

Juominen on tosiaan ihan hiton tärkeetä imetys/pumppausrumbassa! Kroppa kuivuu aika äkkiä ja maidon tulo alkaa heiketä ja oma olo huonota. Itse unohdan sen kans ja siitä seuraa sit julmettu päänsärky..

No mut ei muuta ku kohti viikonloppua mammat, koitetaan saada taas paljon vauvoja aikaseksi! :heart:

Tea ja Pikkupikku J 39+5:heart:
 
Onnea kaikille vauvautuneille :flower:
Voimia kaikille tarvitseville :hug:

Meidän iso pieni poikamme syntyi pe 8.3, 4330g ja 53 cm :heart:
"Pikkuisen" meni painoarviot metsikköön :) eli alle nelikiloista odoteltiin.. synnytys käynnistettiin Naikkarin ruuhkan takia vasta perjantaina, ja kalvojen puhkaisusta 3h10min poika oli pihalla, vauhdilla tuli ja hieman ehdin ilokaasua hengittää.

Mutta kaikki hyvin, kotona totutellaan arkeen :)

Patulikki
 
Paljon onnea Patulikki! :flower: Hienoa että synnytys sujui hyvin vaikka odotettua isompi vauva olikin!

Nippatäti Minulla oli kans päänsärkyä alkuviikosta ja johtui varmaan joko jumiutuneista hartioista tai tuosta nestehukasta. Ei auttanu Panadolikaan. Mut hävis sitten melkein kuin itsestään. Minulla oli tosiaan esikoisen aikaan sitä unettomuutta ja nyt oli kans alussa mutta kun siihen osattiin nyt puuttua ajoissa niin kierre ei päässy pahaks. Nukahtamislääkkeen avulla nukuin viikon ja nyt oon 4 yötä ollu ilman. Mulla univelka tekee sen et kroppa menee ylikierroksille ja sit ei pysty nukkumaan (varmasti hormonitkin vaikuttaa) vaikka olis mahdollisuuskin. Ja sitten kun sitä nukahtamista alkaa miettimään liikaa niin iskee vielä ahdistuskin. Kannattaa olla neuvolaan yhteydessä jos näyttää et pahaks menee. Tai käydä suoraan lääkärissä. Nukahtamislääkettä on sellasta mitä pystyy käyttää imetyksen aikana ja monesti tilanne saattaa korjaantua ihan sillä kun saa muutaman yön nukuttua kunnolla ja kroppa saa ladattua akkuja. Olisiko teillä mahdollista tehdä niin että miehesi hoitaisi Paavoa muutaman yön ja sinä nukkuisit vaikka toisessa huoneessa? Meillä toimi ainakin niin ja olin kolmen hyvin nukutun yön jälkeen kuin uusi ihminen. Toivottavasti tilanne korjaantuu ja saat levättyä :hug:

Emsuli Minä olen ainakin antanut ihan hyvällä omalla tunnolla korviketta jos on sellainen tilanne tullut vastaan. Yks päivä tuli niin äkkilähtö poikien kans et ei toivookaan et ois imettämään ehtiny niin ei muuta kun korviketta peliin ja päästiin lähtemään. Ja tietysti jos maitoa tulee lypsettäväksi asti niin voi antaa lypsymaitoa. Minusta on hyvä että välillä voi lähteä omille asioille tai vaikka lenkille hyvillä mielin ja jättää vauvan isänsä hoitoon eikä tarvii hätäillä et millonka sillä vauvalla nälkä iskee.

Särö ja Jalo 16vrk
 
haaveissapulla, säälittää kun on kaikki maholliset tulehdukset sulla samaa aikaa päällä!:/ voimia sinne! toivottvasti paranet pian... kuulostaa niin kamalalta toi touhu.

patulikki onnea vauvasta!

Amy74 tervetuloa joukkoon! Mulla tehos vyöhyketerapia pisteet silloin pari viikkoa sitten vielä tosi tehokkaasti.. Aiheuttivat kans tosi kipeitä ja säännöllisiä supistuksia. Mutta jostain syystä tällä viikolla hierominen ei enään oo auttanu, ei oo enää tullu kipeitä supistuksia ollenkaan.:/

greentea1 38+4
 

Yhteistyössä