*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

Hp ja Mammutti: Ai kamlaa... En ehken ees ilkee valittaa enää mistään kuulostaa niin pahalta teidän tilanteet! Toivottavasti pian alkais paranee kaikki tulehdukset ja pääsisitte normaaliin arkeen kiinni :hug:

Kukas se puheli että perse roikkuu ja pyörän päälle on päästävä, nannakkos se oli :) ? (i feel you) Miulla on sellanen hyytelökerros koko kropassa, (jopa niskassa!! :D) vaikka tosiaan lenkkeilin ahkerasti miltei koko raskauden ajan, että tää nyt on tällästä, vähän kyllä mietityttää että miten paljon täytyy tehdä töitä sen eteen taas että saa ton ruodon kuntoon, lähinnä selkä ja vatsalihakset, ovat nimittäin ihan ameebana ja se tekee kyl kipuja ja jumia. Maha on kyl vetäytyny hyvin kasaan, mutta perse ja jalat sen leveemmät, kummallista :LOL:

Lenkille olis ihana päästä, mut eilinen kauppareissu sai miut realiteetteihin, meinaan tuntu että sisälmykset tulee ulos alakerran kautta! Jotenkin sitä luuli että kun ei oo alakerta kipee ja selvis ilman mitään vaurioita niin samantien voi jo tehdä sitäsuntätä, mut olishan se nyt pitäny tajuta että noi alakerran lihaset on ehkä pikkasen venyny just synnytyksen jälkeen!! :D

dania Siis ihan rikos, en kyllä anta sihan heti anteeks tollasta jäätelömokaa! Yks tuutti nyt mihkää riitä :D Sie et kyl varmaan oo tätä nyt ees lukemassa, toivottavasti vauva on jo syntyny! <3

amy tervetuloa :)

jojona toivottavsti pääset pian siekin synnyttää :)

nippa vettä vaan ihan reilusti (vähintään 3dl per imetyskerta!)ja imetysasentojen kans tosi tarkkana, ja mies hieromaan niskoja ennen nukkumaan käyntiä!! Kauratyynyä pitkin päivää hartiaseudulle! ( juu ei meillä kyl vaan hiero vaikka miten vingun aina |O lupas kyl eilen mut jotenkin taas unohtui!!) Sit muuten suolasta kans kun vettä tulee juotua paljon.. Sie kun oot laihtunu nyt paljon niin sekin voi tehdä päänsärkyä kun kuona-aineet purkaantuu kehosta rasvan palamisen mukana, ja siihenkin voi vaikuttaa vaan sillä veden juonnilla että ne poistuu hyvin!

pepper uskosin että aukemista kyllä on tapahtunu vähän jo kun kertaa limoja tulee, ekse yleensä oo sen merkki :) Miulla tuli parin viimesen viikon aikana sillontällön limatulppaa mut synnytysyönä tuli supistusten mukana reilummin vuotoa joten se kertoi jo että kohta tapahtuu. Jaksuja sinne <3

imetys on niin vaikeeta täällä nyt, ei oo ennen ollu näin vittumaista! Oikeen odotin et ihana päästä imettää odotusaikana, että huhhuh mitkä kuvitelmat :O Rinnat verillä, Paavo ei osaa ottaa heti hyvää otetta niinkun oletin että kaikki vauvat teke itsestään kun edelliset on osannu:headwall: rinnat tulessa ja huonosti irtoo pumpullakin, täytyy koko ajan hautoo lämmöillä. Paavo ei myöskään tykkää rintakumista yhtään ja miekin oon vähän pihalla, mut sentään säästää ees vähän rinnanpäitä. Rasvaillu oon ihan hulluna. Toivottavsti tää tästä parin viikon sisään helpottaa! Yö meni miten meni ton rintakumin kanssa.. Mut vauva on niiiiin ihana <3 Kitinäkilli kuorsailee kantoliinassa nyt tyytyväisenä niin pääsen tähän raportoimaan :) Mut mites mie pääsen päikkäreille nyt, en sit mitenkään tän liinapaketin kaa:confused:

Täytyy varmaan alkaa valmistautuu henkisesti syöttää tota imuria, joten myööhemmin lisää :)

ps. Meillä mies ei jäänytkään isyyslomalle kun on töissä kiire joten ollaan kolmistaan kuopuksen ja vauvan kanssa päivät ennekun isoin tulee koulusta.

sone ja Paavo 4vrk
 
Paljon onnea Patulikki pojasta! Komian kokoinen :)

HP:lle ja Mammutille pikaista paranemista! Kurjia tuollaiset tulehdukset :/ Kokeile HP jos tosiaan saisit kotikäyntinä edes osan noista haavojen hoidoista niin ei tarvitsisi joka päivä kulkea toiselle puolelle kaupunkia sen vuoksi.

Tervetuloa mukaan Amy74 :)

( . ) Eilen piipahdettu neuvolassa ja kaikki kunnossa. Koitin kinua vielä lääkärille aikaa mutta oli niin täyttä ettei mitään mahdollisuutta päästä enää tarkistamaan kohdunsuun tilannetta. Ensi viikolle seuraava aika ja siellä sitten lähetettä yliaikaiskontrolliin. Jos niin pitkälle mennään niin toivon mukaan itselläkin tuo aika tulee olemaan vielä ennen pääsiäistä.
Kerroin että huolettaa kovasti tuo sikiön paino. Teki sitten käsikopelolla taas arviota ja kovasti oli sitä mieltä että 3,7-4kg sieltä olisi tulossa. Ei kuulemma missään nimessä 4,5kg. En sitten tiedä koittiko vaan rauhoitella mua noilla sanoilla :) Toki onhan hänellä jo pitkä ura takana kätilönä että sitä kokemustakin varmasti löytyy :)

Oon niin kypsä jo näihin huonoihin uniin. Viime yönäkin pyörisin sängyssä melkein koko yön. Kivuista ei tällä kertaa haittaa mutta ei vaan uni tullut. Olisipa jo se pienokainen kainalossa niin olisi hyväkin syy valvoa.

Toiveikas84 & papu 39+1
 
Patuliikki ja kaikki vauvautuneet taasen onnea! En kylla perassa pysy millaan, niin aktiivisesti jakaudutte :LOL:

Heips ja tervetuloa Amy74!

HP ja Mammutti pikaisia paranemisia!

Tsemppia imetyksen kanssa Sone, makin luulin et kun edellisen kanssa se oli helppoa, niin tamakin vauva automaattisesti tulisi taitamaan sen.. saa nahda sitten toivottavasti ennen kesaa jos meidan neiti joku paiva tupsahtaisi tahan maailmaan...

Odottamiseen kyllastynyt Siskolisko 38+6
 
Onnea kaikille vauvautuneille:) ja paljon tsemppiä odottajille:)

Toivottavasti sektiohaava paranee pian, voin kuvitella tuskan :( Itselle tehtiin sektio ja todella kipeä olin seuraavana päivänä, mutta siitä pikku hiljaa alkoi paranemaan ja liikkuminen sujumaan.

Nyt on 10 päivää vauvan syntymästä ja voin hyvin. Maidon nousu oli hidasta, mutta nyt tulee ja näyttää että riittäävästi.

Tuttia olen antanut lumpsuttaa, kun näyttää maistuvan. Yöt on nukuttu tosi hyvin 5 tuntia putkeen ja syönti ja taas unta riittää. Nautin kun saa nukkua yöllä, tilannehan voi muuttua hetkenä minä hyvänsä....

Neuvolassa käytiin punnituksessa kun vauva oli viikon vanha. Syntymäpaino oli 3450g ja 49 cm, lähtöpaino sairaalasta oli 3180g ja tiistaina, viikon vanhana paino oli 3230g eli lisää oli tullut 50g. Paljonko painon pitäisi nousta päivässä? 20g?

Mies ei myöskään pidä täällä isyyslomaa, on yksityisyrittäjä. Neuvolassa sitä vähän ihmeteltiin. Mies tekee kuitenkin mahdollisimman lyhyttä päivää, tulee kotiin yleensä kaupan kautta jo puolen päivän jälkeen.

Onko muilla sellaista, että näette painajaisia tai kammottavia unia? Kotiin kun tultiin, niin olen nähnyt joka yö jotain epämiellyttävää unta: /


Itsellä kirjoittaminen jää minimiin, mutta ihana lukea teidän juttuja ja jakaa arkea:)

OivaAino ja Poika 10vrk
 
Viimeksi muokattu:
onnittelut Patuliikki ja mama07 prinsseistä! :flower:

Ei munkaa mies pidä isyyslomaa töiden takia. Neuvolassa vähän väliä kyselivät, pitääkö mies isyyslomaa. Vastasin aina, et sen näkee sit. Ei se pitänyt esikoisenkaan aikana. Joten en odottanut nytkään.

HP Kannattaa muuten pyytää, et tulisivat kotiin välillä käymään. Kun mulla oli rintapaise, ja jouduin hoitaa sitä kotona, th kävi täällä kerran. En sit katsonu sitä itselleni niin tarpeelliseksi. Mies oli enempi huolissaan mun jaksamisessa, kun mä olin kuulemma ku raihnainen mummo (kävely hidasta ja reuma iski paiseesta).
 
No niin, nyt poika nukahti ja pääsen tännekin kirjoitteleen... omaanapaa nyt ensiksi... :D

Ensiksi pitää hehkuttaa et loistava viime yö vauvan kanssa takana!!! Eka poika nukkui 5h putkeen, eka kerta ku noin pitkään... sit viel pari tuntia ja syöttö ja taas pari tuntia ja sit oli jo noustava poitsun mielestä... :) Siitäpä sainkin niin paljon itseeni virtaa kahden huonon yön jälkeen ladattua et otin aamulla esikoisen mukaan ja mentiin uimahalliin aamu-uinnille jo ennen kahdeksaa. ;) Tyttökin vihdoin pääsi esittelemään uimataitojaan ku oppi uimaan sillä aikaa ku olin liikuntakiellossa. Nyt siis näin senkin vihdoin ja olin ylpeä 4v tyttärestäni joka sukeltaa ja ui jo niin hienosti! :)
Nyt on sitten NIIN hyvä mieli kun ehtinyt kerrankin esikoisellekin antaa aikaa ku viime aikoina on äidin suusta kuulunut vaan et ei jaksa, nukuin niin huonosti... :ashamed:
En tiiä oliko viime yön mahtaviin uniin syynä ku pari iltaa on tosiaan luttuuttanu tissiä puolen tunnin välein ja sit yötki ollu tosi huonoja 2h välein syötöt jne. niin eilen illalla sit otin ja lämmitin 100ml pumpattua maitooni pakkasesta lisäksi, vetas sen, oli edelleen kyl sylivauva n. 1h ajan jonka jälkeen nakkasin tissin viel suuhun jolla itse itsensä tainnutti sitten ja nukkui 5h putkeen... :D Yöllä sit olikin tissit tosi täyteläiset, heti huomas et ei oo roikkunu tissillä koko iltaa... En tiiä pitääkö toi iltapullo ottaa joka iltaiseksi rutiiniksi ku näyttää parantavan unia, mut sit toisaalta sittenhän tisseistä voi maito vähentyä varmaan ku ei ime niin paljo iltaisin, ja sitä en haluaisi... Näyttää olevan niin tissi-poika et tarttee pullon lisäksi viel tissiä et nukahtaa. Noh pitää seurata, ei sekään oo hääviä jos illat syö tunti-tolkulla tissit tyhjiksi ja sit ne yölläkin on tyhjän tuntuiset ja sen vuoksi heräilee sit parin tunnin välein ku ei saa kerralla tarpeeksi... : /

Eilen oli myös jälkitarkastus... Onko muilla ollut jo?? Kaikki ok. Ehkäisyksi valitsin hormoonikierukan vaikka pelkään hulluna mennä sitä laitattamaan ku viime aikoina on niin paljo leikelty ja kaiveltu tuolla alapäässä. Se kuitenkin on mulle kaikista kätevin, hyvin toimi esikon jälkeenkin, menkkoja ei ollu 3 vuoteen eikä kipuillu yhtään... Noh lääkärille sit mainitsin pelostani ni hän ehdotti itse et saan esilääkityksen, et vähä rentoudun. :LOL: Oletteko koskaan kuullu et kierukan laittoon kukaan ois saanu/tarvinnu rauhoittavia.. Mä kyl otan rauhoittavan ilolla vastaan ku ei vaikuta imetykseenkään ja koska oikeesti jännitän niin hulluna vaikka kerran se jo laitettukin eikä ihan mahdottoman kipeetä ees käyny silloin... Nyt ehkä uskallan mennä sen laitattaan. Ottivat sen vuoksi papa-näytteenkin ja minä poloinen makaan siinä pöydällä jalat jalkatuilla ja rullaan hermostuksissani paidan helmaa... Minä joka vasta olin keisarinleikkauksessa ja yhden alakauttakin synnyttänyt!!! Eipä uskois... :LOL:

Tilasin äsken muuten kantoliinan... Toivottavasti opin myös käyttään sitä. Poika kun haluais aina olla sylissä ja kotitöitä on vaikee tehdä yhdellä kädellä. Toivotaan et poikakin tykkää... on sen verran kallis ostos. :)

Haaveissapulla: Voi eiiii! Kuulostaa tosi ikävälle ku kaikki maailman tulehdukset tärähtää kerralla... Voimia! :hug:

Samoin mammutille paranemista! :hug:

Onnea Patulikki ja mama07 pojista! :flower:

Nopponen
 
Onnea Paljon Patulikki ja Mama07 pojista :flower:

Paranemisia HP ja mammutti!

Täällä ei sit niin mitään on taas se joka toinen päivä milloin ei mitään oloja
synnytyksen suuntaan :stick:

Aippa3 ja pähkinä 39+3
 
etuseinämä istukkaisuus ahistaa!! Oon ihan hermona, koko ajan . Tää on tuskaa ku saa kokoaika liikelaskentaa suorittaa.. Huoh. Toivon todella, että sitten seuraavalla kerralla mun istukka sijaitsee ihan jossain muualla ku etuseinämässä!!
Tää on musta ollu jo varmaan 3 viikkoo tosi vaisu ja vähä liikkeinen ja on todella työn takana että saan päiväs aikaan 10 liikettä per tunti laskettua. Iltasin ei oo ongelmaa klo 23 jälkeen. Mutta nää päivät on tosi hiljaisia!

montakoha meitä jakaantumattomia enään on?
 
Onnea vauvautuneille! Pian ollaan kaikki jakauduttu päästäänkin sinne salaiseen ryhmään niin voi vähän tarkemmin kertoa synnytyksestä jne :).

Mulle voisi päivittää tarkemmat tiedot lapsesta, eli syntymäpäivä 10.3. tarkka paino 3570, päänymppä 34cm.

Löllöistä joo täälläkin riittää valahtanutta peffaa ja reisiä. Huomasin jo osastolla, että kroppa mennyt oudon löysäksi ja riipahtaneeksi. Varmaan ollut hieman turvotusta kehossa, esim. jaloissa, oli kiinteämmän ja pinkeämmän oloiset kyllä viimeisinä päivinäkin! Nyt vähän hälskyvän oloista, kuin tyhjähköä nahkaa. Lihakset on kadonneet kokonaan ja niitä mulla kuitenkin oli ihan mukavasti kuntoilun takia.

Paino laskenut hyvin, mutta kehon koostumus on mennyt ihan uusiksi. Maha nyt tietysti on mitä on, hyvin se on vetäytynyt mutta pömppä alavatsa mulla oli ennen raskauttakin vaikka olin hoikka ja liikunnallinen, en oo ikinä ollu sellainen pyykkilauta / kuoppamaha rakenteellisesti. Varmaan realistista ajatella että melko pömpöksi jää nyt lapsen jälkeen. Kauankohan muuten menee, että napa palautuu ja linea negra poistuu?

Ehkäisystä kierukka mietinnässä myös täällä, mutta kuten Nopponen kirjoitit niin sen laitto ja kipu mietityttää erittäin paljon. En haluais mitään kaivelua enää alakertaan, kiitosta vaan! Pillerit ei sovi migreenin takia ja minipillereistä sain 4 viikon menkat ja muita vuotohäiriöitä. Kondomi ei ehkä pidemmän päälle toimi, mutta sillä me ehkäistiin viimeiset 1,5v vaikka olihan se vähän äherrystä ja turn offia aina ruveta rapisteleen kumipaketin kanssa : /.

Niittyvilla ja pikku tupsukki 5 päivää
 
Vauvaonnittelut mama07! :flower:

Ehkäisyksi meinasin alottaa aluksi cerazettet imetyksen ajaks ja sit varmaan jatkan Qlaira pillereillä joissa on luonnonestrogeenia. Sopivat mulle tosi hyvin aikaisemmin.

Nopponen Hienoa että siellä on hyvä yö takana :)

Kroppa alkaa olla aika entisissä mitoissa. Etupömppä mulla on ollu parikymppisestä joten se tuskin siitä häviää mihinkään. Just sovittelin juhlavaatteita ja ristiäisvaatetus löytyi ihan vaatekaapin kätköistä :) Onpahan yks stressinaihe vähemmän kun ei tarvii lähtee kauppoihin metsästämään uusia vaatteita. Olen ollut vuosia tylsä juhlapukeutuja ja minun kaikki juhlavaatteet ovat samaa väriskaalaa mutta siinä on se hyvä puoli et niistä saa joka juhliin yhdisteltyä uuden lookin ja aina on muka jotain uutta päällä :)

Painajaisunia en oo pahemmin nähny (esikoisen aikaan sitäkin enemmän) mut aika omituisia unia kylläkin. Viime yön unessakin oli Vesa-Matti Loiri, en vaan muista enää mitä siinä tapahtu :)

Jälkitarkastus minulla on 18.4. ja sen tekee minun oma äitiysneuvolan terkka. Täällä päin jälkitarkastusta ei tee enää lääkäri jos kaikki on menny ns. normaalisti.

Ai niin, tervetuloa Amy! :wave:

Särö ja Jalo 16vrk
 
onnea pienokaisista patulikki ja mama07!:flower:

yritähän saada levätyks nippatäti! voi päänsärkykin jo parantua sillä.:hug:

posteljoonille jaksuja oksutaudin keskelle.:hug:

toivottovasti jotain avautumista olis tapahtunut limojen myötä ettei ainakaan kovin menis yli lasketun ajan.:p tai sit tää on todella pikku kiusankappale kun tän kans on ollut jo nii merkkejä lähdöstä mitä muitten kaa ei oo ollut pätkääkään eikä silti ole mitään suurempaa tapahtunut nii voihan se olla et mie on se viimoinen joka täält jakautuu... et vielä ei ole peli menetetty nanna!:D

kävin lasten kaa hankkimas päsiäisruohot ja pistettiin ruukkuun, nyt on kiva multa sotku mikä pitäis jaksaa siivota ja kuopus ei suostu toisille päikkäreille vaik alkaa olla uni kiukku.... lisää vali,vali....
no, huomenna pitäis tulla taas yks kaveri pitää seuraa, ihan kiva vaik musta alkaa tuntuu etten ole enää mitään kiinnostavaa seuraihmistä.

isyysloman aikoo mies pitää sen kolmeviikkoo. tai nii olen patistanut!:D sanoin etten jaksa heti hoitaa kahta pientä et se saa luvan olla auttamas!:p
 
Onnea vauvautuneille!!! On se vaan ihanaa kun vauvoja satelee :heart:

Onpa kurjaa kun tulee ongelmia sektiohaavan kanssa!!! Toivottavasti paranette pian joilla ongelmia on!!

Tänään tasan 3 viikkoa sektiosta ja kyllä alamaha on edelleen kipeä. Haava näyttää päällisin puolin hyvältä mutta mahan sisältä olen kyllä kipeä. Sellainen polttava tunne on. Jälkivuotoa ei tule enää paljoa, välillä jopa luulen että nyt se on loppu ja sit taas vähän tulee. Alavatsaa olen tunnustellut selällä maaten ja kohtu on kyllä kovan tuntuinen ja aika iso vielä. Miten muilla sektioäideillä?

Vauva on aika perustyytyväinen. Neuvolassa käytiin tällä viikolla ja paino ei ollut paljoa noussut ja ohjeeksi sain imettää tiheämmin. Ensi viikolla käydään mittaamassa paino uudelleen. Toivottavasti se lähtisi nousemaan!

Monet ovat kertoneet että oma paino on laskenut huimasti synnytyksen jälkeen. Mulla ei! Painoa tuli raskausaikana 16 kiloa ja nyt on 6 kiloa lähtenyt. Eipä kyllä aikaisempien raskauksien jälkeenkään paino ole kovin nopeasti tippunut. Vuodessa suurinpiirtein olen saanut kilot karistettua.

Pihlaja78 ja prinsessa 3 viikkoa "vanha"
 
Heippa vaan kaikille pitkästä aikaa! Onnea kaikille uusille mammoille!!

Me päästiin eilen kotiin ja ajattelin jonkinlaista synnytyskertomusta rustata. Joo, meillä ei sitten se mennytkään ihan niin kuin Strömsöössä...

Eli, viime lauantain ja sunnuntain välisenä yönä en saanut nukuttua kun menkkamainen jomotus alkoi ja ajattelinkin, että pian jotain varmaan tapahtuu.. Aamulla kuitenkaan ei vielä mitään. Iltapäivällä joskus kahden aikaan sain ekan kunnon supistuksen. Oli muuten eka kivulias koko raskauden aikana... Anyway, kuuden aikaan illalla supparit alkoi tulla säännöllisemmin, noin 8-12 minuutin välein ja alkoivat olemaan kireämpiä. Yöllä kahden aikaan lähdettiin sairaalaan. Siellä todettiin että olin auki vain sentin ja lähettivät kotiin kipulääkkeiden kanssa nukkumaan. Pyysivät tulemaan päivän aikan takaisin. Sainkin muutaman tunnin nukuttua, mutta tunsin kyllä voimakkaita supistuksia lääkkeidenkin läpi. Aamupäivällä supiatusten tahti hieman heikkeni, mutta puolen päivän maissa lähdettiin uudestaan sairaalaan. Nyt olinkin auki 4 senttiä, mutta supiatusten väli ei ollut tarpeeksi tiheä (about 10-12 minuuttia). Sanoivat, että voin jäädä sinne odottelemaan tai mennä muutamaksi tunniksi kotiin taas. Mentiin takaisin kotiin. Illalla kahdeksan maissa lähdettiin taas sairaalaan (onneksi ei ole matkaa kuin muutama kilometri), kun lupasivat puhkaista kalvot, jos ei mitään mullistavaa tapahdu. Mentiin siis sinne ja oltiin käyrillä taas ja olin edelleen vain 4 senttiä auki. Illalla 11 aikaan vihdoin puhkaisevan kalvot ja taas odoteltiin, että supistukset tiheentyisivät. Ja kyllä ne jonkun verran niin tekivätkin, noin 6-8 minuuttiin ja olivat kyllä paljon kivuliampia kuin aikaisemmin. Mutta klo 3 aamuyöstä olin edelleen vain 5 senttiä auki. Aloin olemaan tosi väsynyt kun oli jo kolmas uneton yö. Päädyin ottamaan oksotosiinia lisäämään suppareita ja epiduraalin, jotta saisin nukuttua. Epiduraali oli kuin taivaan lahja ja nukahdin samoin tein. Tosin heräsin viideltä aamulla, kun kipu tuli takaisin. Tosin tällä kertaa suurin kipu oli peräsuolen tuntumassa ja se vaan yltyi joka suistuksella, jotka nyt tuli 2 minuutin välein. Olin nyt auki vain 6cm. Kätilö sanoi, ettei epiduraali tehoa sinne peräsuolen asti, eli tehojen lisäämisestä ei olisi hyötyä. Olin niin kipeä tässä vaiheessa, että ajattelin menettäväni järkeni. Itkin joka supistuksella kipua ja epätoivoa. Pienellä oli muuten koko ajan kaikki hyvin- ei kummempia heittelyitä sydänkäyrissä yms. Supparit ja mun säryt eivät haitanneet hänen eloaan ollenkaan :) ja hyvä tietenkin niin. Sainkin jossain välissä naurahdettua kätilöille, että poika onkin ainut jolla menee hyvin... Aamulla seitsemältä tuli uusi kätilö vuoroon ja hän sanoi mut tutkittuani, että vauvan pää on kääntynyt väärin ja sen vuoksi mitään ei tapahdu. Hän myös lisäsi epiduraalia ja se auttpikin noihin peräsuolisupistuksiin. No, sitten yritettiin uudelleen sijoittaa vauvaa. Tämä olikin kokemus sinällään: mut periaatteessa käännytettiin ylösalaisin ja vatsaa ravisteltiin niin, että vauva tulisi takaisin ylös ja sitten uudelleen laskeutuisi oikeaan asentoon. Varoittivat ettei välttämättä auta, koska vedet oli jo menneet. Ja eihän se tietenkään auttanut. Klo yhdeksän aikaan aamulla osaston lääkäri tuli minut tutkimaan ja ehdotti sektiota puolen tunnin sisään. Olin todella iloinen päätöksestä! Vihdoinkin vauva tulisi ulos. Olin todella huojentunut. Ja niin klo 09:43 tiistaina 12.03.13meidän pieni ihmeemme sitten rääkäisten tuli tähän maailmaan. En osaa edes sanoin kuvata sitä tunnetta kun poika laitettiin rinnalle ekan kerran. Vieläkin kyynelehdin muistosta...

Sairaalassa jouduin olemaan 2 päivää ja haava on alkanut parantua ihan kiitettävästi. Ainut mikä jäi kaivelemaan synnytyksestä oli tuo yhden kätilön päätös, ettei lisää epiduraalia, muuten olen sinut sektion kanssa. Niin ja toinen asia sektiossa on vielä, ettei saa tulla raskaaksi vuoden sisällä. Se vähän kirpaisi, koska olisin jo sitten liian vanha tulemaan raskaaksi. Ei sillä, että suunnittelimme edes toisen tekoa, mutta nyt tuntuu, että se mahdollisuus on otettu pois. Luulen, että tämä tunne on ihan hormooneista peräisin, koska koko raskausajan olen sanonut, että toista ei tule...

Nyt olen sellaisen romaanin kirjoittanut, että tulen sitten uudella ajalla kertomaan uudesta arjesta ja kyselemään tyhmiä ( ja niitä kysymyksiä on paljon!)

Rena ja poju 3 vrk
 
Lämpimät onnittelut kaikille vauvautuneille! :flower: Ja viime hetken tsempit vielä masuasukkien kanssa olijoille, ei enää voi mennä kauaa. :)

Ja kiitokset kaikille onnitteluista. :)

Leo81 saattaa olla, että nähtiin vierihoidossa, miehen kanssa odotettiin, lääkärin tarkastusta siinä päiväsalissa. :) Toivottavasti teidän vauvalla jo vointi parempi. :) Tekstiä tullut niin valtavasti siitä, kun viimeksi oon ehtinyt lukemaan, että en ainakaan huomannut, että olisit kirjoittanut lisää teidän voinnista.

Täällä tälläistä tasaista vauvaeloa vietätään, hyvin on kaikki sujunut. :)

Minttu ja käpä 7 vrk:heart:
 
onnittelut susa tyttösestä!:flower:

kiitos rena synnytyskertomuksen jakamisesta! hienoa et pääsit sektioon lopulta ja et se tuntui hyvältä ratkaisulta itseltäs myös!

mua on ruvennut mietityttämään et miehelle jää paremmat muistot synnytyksistä kuin itelle... kun ollaan puitu näitä aikaisempia synnytyksiä yhes nii huomannut et sil on paljon paremmat muistot siitä kun pikkuinen on tullut ulos, itellä kun menee aina hetki kasata ajatukset ja toipua henkisesti siitä koettelemuksesta. mies taas muistaa koska on tullut eka rääkäisy, ilmeet millasia ne ovat olleet toisella kun saapuu suureen maailmaan ym semmoset pienet suuret jutut mitkä jää iteltä ihan huomiotta. pitäiskö kuvata vika synnytys dvd:lle? nii vois sit jälkikäteen kattoo sitä, tietenki säädyllisestä kulmasta ja editoida omat rääkynät pois siit!?:D

päivän paras hetki, saada muksut sänkyyn ja nauttia hiljaisuudesta!:D
 
Onnea vauvautuneille!!:flower:

HP:lle paranemista sektiohaavan kanssa! Ja kaikille muillekin!

Jälkitarkastus on mulla vasta toukokuun alussa.:O Menee aika pitkälle, poikahan synty 27.2.. Ehkäsyksi oon ajatellu kierukkaa, minipillerit oli esikoisen jälkeen, mut nyt aattelin kieruksan, niin ei sitten tarvitse asiaa miettiä pitkään aikaan.

Veden juomisesta en oo laskenu paljon sitä vettä menee päivän aikana, mutta pyrin aina imetyksen jälkeen juomaan sellasen 0,33 lasillisen (tai pari) vettä. Yöllä on sängyn vieressä pullo vettä ja siitä tulee juotua sitten aina imetyksen jälkeen. Tuo poika on kyllä kova syömään, että kyllä sitä vettä tulee juotua useampi litra päivän aikana + muut juomat mitä juon päivän aikana.

(.) Poika on nyt nukkunut pari yötä hieman paremmin, herännyt n.2h välein. Imetän aina yölläkin istuen ja inhottavaa kun sitten pilkin koko ajan, meinaa väkisinkin nukahtaa. Makuulteen en edes halua imettää, koska nukahdan varmasti, enkä halua vauvaa viereen nukkumaan. Nyt tuo pikku-ukko seurustelee siskonsa kanssa, kohta pitää taas imettää. Huomenna onkin siskon vauvan (mun kummitytön) ristiäiset! :)

CL ja Aatu 17vrk
 
Onnea Susa_ ja Heili Karjalasta! :flower:

Viime yönä uskaltauduin takaisin omaan sänkyyn nukkumaan sohvaevakon jälkeen ja ihan hyvin meni yö. Poika ehkä hieman tiuhemmin söi tissillä, saattoi olla että itsekin heräsin herkemmin ähinöihin ja otin viereen tissille. Näin ihan ihme unta (en muista oliko ennen imetystä vai torkahdinko imetyksen aikana) Olin yöpaidassa McDonaldsilla imettämässä ja söin samalla BigMac-ateriaa :LOL:

Särö ja Jalo 17vrk
 
Taitaa hormonit alkaa heittelee, viime yönä heräsin kaks kertaa paniikkihäiriöön :O ja syy siihen oli kuumottavat jalat, oikeen poltti ja aloin vainoomaan että se johtuu siit epiduraalista.. Hohhoijaa.. Ihan hölmöjä juttuja mut pää tekee tepposia! Onks muilla millasia hormonihöyryjä tullu?

Ps. Paavo söi vaan yhen kerran yöl vaik mite yritin tissiä tarjota, meinaan taitaa räjähtää kohta pamelat!

Sone ja Paavo 5vrk
 
Hurjan paljon onnea kaikille vauvan syliinsä saaneille! :flower:

Tekstiä on täällä aina niin runsaasti, että hyvä, kun ehtii vauvan nukkuessa pikaisesti lukaista läpi. Mutta hyvä niin, on lohduttavaa lukea, että muilla on samanlaisia asioita mielessä kuin itselläkin, vaikka ei itse ehdikään aina asioihin kommentoida. Minulle ainakin vertaistuki toimii niinkin, vaikka itse en niin aktiivisesti kirjoittaisikaan, on tämä palsta ja muiden kokemukset tosi tärkeitä. Muuten asioita pohtisi täällä vain itsekseen ja tekisi ehkä kärpäsestä härkäsen omien mietteiden jälkeen...

Sone kirjoitti kuumottavista jaloista. Onko teillä muilla, varsinkin vähän vanhemmilla äideillä, yöllisiä hikikohtauksia? Eli heräätte siihen, että rintojen väliä myöten kylvette hiessä, onko kellekään tuttua? Minulla on ollut tällaisia koko ajan kotona. Nukkumaan käydessä voi olla niin kylmä, että tarvitsee lisäpeittoa, villasukat jne, mutta sitten noin tunnin päästä herää hiessä kylpien (myös ilman noita lisävarustuksia). Jotain hormonihöyryjä nämäkin?

Toinen asia, joka on ihmetyttänyt on jalkojen turvotus. Minulla ei koko raskausaikana ollut mitään turvotusta, mutta nyt synnytyksen jälkeen ovat jalat olleet polvista alas päin turvonneet. Kuuluuko tämä(kin) asiaan? Tosin nyt, kun olemme päässeet vaunulenkeille on asia helpottunut.

Jotain muutakin oli mielessä, mutta kummasti asiat unohtuvat nykyisin. :p

Mulavaa vauva-arkea vauvan kanssa jo eläville! Ja voimia viimeisiin päiviin/viikkoihin niille, joille vauva yhä mahassa. Ihania aurinkoisia päiviä ja hyviä ulkoilukelejä kaikille!

Taisin helmikuun pinon vikoille sivuille lisätä vauvan syntymän ajan rv:t, mutta tässä ne uudemman kerran rv 38+1 syntyi tyttömme.

pepponen ja tyttö 3 vkoa, jo!
 
Pepponen Mie kylvin hiessä viime yönä.. Ja välillä paleltaa! Tissit iha hikisinä varsinki ja jalat vuoronperään tulessa ja jäässä. Ja tuskin ikään liittyvä kun oon 29v. Hormonit sanon mie.. Ja osan tekee kilpirauhanen, nyt heti synnytyksen jälkeen vähennettiin annosta. Kilpparihan säätelee aineenvaihduntaa ja lämpötilaa ja se on nyt ihan sekasin meikäläisellä.. Vaikka tuo Kitinäkilli onki ihana niin toivon että menis nää ekat vikot nopsaa että fyysinen ja henkinen olo tasapainottus. :)

Teinköhä karhunpalveluksen, pumppasin rinnat melkeen tyhjiks ku ollu niin kipeet pari pv, ja muuteki tulee maitoo paljon.. Nyt varsin saap männä naapurin navettaan lehmäks... Taitaa elämä ruveta pyörii pumpun ympärillä vauvan lisäks. Toivottavasti tasaantuu tääki pian.


Sone, Paavo 5vrk ja hirvee tihi (=tissihiki)
 
Viimeksi muokattu:
Nanna kyl tuo maha voip nopsaan vetäytyy, miul on ollu niin kauheet jälkisupistukset kaikissa synnytyksissä et ne on todellakin kursinu kohtua kasaan! Tosiaan pitempään miulla on menny et muualta kropasta palautuu kun mahasta :D
 
Hikoilu :wave: Minä myös oon heränny välillä ihan hiestä märkänä vaikka illalla on palellu nukkumaan käydessä. Komppaan Sonea, et tuskin on ikään liittyvä kun oon 28v., taitaa johtua hormoneista kun kroppa palautuu raskaudesta ja synnytyksestä.
 

Yhteistyössä