Maaliskuun mussukat 2015 *Elokuu*

Listan päivityksestä, mä oon aina vaan kopioinut koko rimpsun ja liittänyt uudelleen. Mutta en tiedä tapahtuuko se erilailla jos kopioi muiden tekstejä? Silloin varmaan on tuo lainaa systeemi. Mutta voin mäkin sitä listaa päivittää, isken sen nyt ainakin tähän, kun sitähän ei muut voi saada tuonne ensimmäiseksi. Täytyy sitten ensi kuun uuteen ketjuun laittaa se taas ensimmäiseksi niin ei tarvitse etsiä :)
 
Maaliskuun mussukat 2015 *Elokuu*

MAALISKUUN MUSSUKAT






babyasart.com


LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

28.2
Articuno/3.lapsi/ SEKS

1.3
Ameline-84/29v/2.lapsi
Penni*/3.lapsi/
ruska79/35v/2. lapsi/KOS
Daria09/39/2.lapsi/LKS

2.3
Alppis/27v/2.lapsi
MariaR81 / 33 / 3 / PS
mamu13/21v/2.lapsi/PKKS

3.3
Kiyoko/33v/2.lapsi/OYS
Ellutar/24v/1.lapsi/KOS
Heikku89/25v/3. lapsi/VKS
VilkkuS. / 24 / 2. lapsi / HYS
KaJsa83/3.lapsi
Angel25 / 1. lapsi / TYKS

4.3
Lillitys/33v/3.lapsi/TYKS
jaanamaria/29v/2.lapsi/NKL
Kkatinka/23 v/2. lapsi7SatKS
Vappuvaavi/32v/2.lapsi/KOS


5.3
Muukalainen77/37v/4.lapsi/SEKS

6.3


7.3
Nutti/28v/1.lapsi/TYKS
Tuisku83/31v/3.lapsi/TYKS
Pauge83/31v/1.lapsi

8.3
mariakaroliina/21v/1.lapsi/KYS

9.3
Unto-Helmiina/25v/3.lapsi
tinnnde/23v/1.lapsi/SatKS
Suski90/23v/4.lapsi/OYS
Pikkukirppu15 / 22v/ 1.lapsi/ PKKS

10.3
pahki/30/2.lapsi
Pecanpie/26v/2.lapsi/TAYS

11.3
Vaavi-haavi/ 37v/8.lapsi

12.3
Millipilli/22v/2.lapsi/TAYS
Pieksu/27/1. lapsi/OYS
Aipan äippä/ 30v/ 2. Lapsi/ LKS
ealr/2.lapsi/PHKS

13.3
hokapontas /24v/2.lapsi / KOS?

14.3
Zisu/
Leina/27/2. lapsi/LS
Rips/32v/3.lapsi/KOS
marrastuuli/37/4.lapsi/OYS


15.3
tupuna08/33v/3. lapsi/OYS


16.3
Peikkoäiti 86/28v/2. lapsi
Raidallinen kissa/32v/5.lapsi/TAYS
Leonore/26 v./1.lapsi/KOKS
Lohtu/30v/2.lapsi/Koks
Kinkula-/25v/3.lapsi/satks
meidän pulla/36v/4.lapsi

18.3
Janie2
Pikku M/31v./ 2lapsi
Janie2 27v/3.lapsi/JS
Miitt21/ 23v/2.lapsi/LKS
Unihiekkalapio/22/2/LKS
Sarahh/27/1/TAYS

19.3
edi/28/2. lapsi/ulkomailla

20.3
NeliApina/36v/6. lapsi/PHKS

21.3
Maaliskuu2015/32v/1.lapsi/Koks
Eveneve / 31v/1.lapsi/
Mins/27/2.lapsi/SeKs

22.3
Tetuli/27v/2.lapsi/PHKS

24.3
eternal-life/25v/4.lapsi/LKS
Jennim/22v/2.lapsi/JS

25.3
cherryy/22v/1.lapsi/OYS

26.3
Tarrasukka/21/1.lapsi/TYKS tai SatKS

27.3
Maicy/25v/1.lapsi/OYS
kesätys / 32v. / 2. lapsi/OYS

28.3
sninii / 22v / 2.lapsi / PKKS

29.3
eläväinen/21/2.lapsi/tays

30.3
Pallofisu/32/2. lapsi
Mariasa/ 23 / 2.lapsi/ tays tai lks


senna/37/3.lapsi/kys




Lyhenteet:

VU = Varhaisultra
NP = Niskapoimu-ultra
IB = Istukkabiopsia
RU = Rakenneultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
ÄP = Äitiyspoliklinikka
S = Sokerirasitus


SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA ja muodossa LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala. Kiitos!

FACEBOOK-ryhmään haluavat voivat laittaa yksityisviestiä Nuttille tai Pecanpielle!


Aiemmat keskustelut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...at-3-heinakuu/
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille.

Olipa kiva nähdä että täällä on ollut tosi aktiivista keskustelua sen jälkeen kun itse ilmoittauduin mukaan. Ja tervetuloa uusimmille tulokkaille myös =).
Yritetään pitää täälläkin keskustelua yllä, toivoisin että kaikki eivät mene FB;n tai että ainakin jaksaisivat myös tänne kuulumisiaan laittaa.

Täällä on nyt kolmatta päivää menossa tosi kurja olo... :snotty: Lapsella oli ensin kurkku kipeä ja nuhaa mutta hän parantui tosi nopeasti siitä. No enkös minä sitten alkanut potea samaa ja toisena päivänä yöllä nosti kuumeen. Enpä sitten lähtenyt tänään töihin koska tuo kuume vielä tuli... Kurja olo on ollut :(.

Tämä oli näköjään aikuisten eikä lastentauti. No, minkäs teet. Olen miettinyt että saattaa tämä raskaus nyt vastustuskykyä laskea ja minun peruskunto on oikeasti täysi nolla. Siitä olen potenut huonoa omaatuntoa, mutta ajatellut että kun kohta kesätyöt päättyy niin sitten alan kävelemään yms. Selvästi olis tarvetta alkaa liikkumaan.
Neuvolakäynnillä aion myös reilusti myöntää että en liiku tällä hetkellä yhtään muuta kuin pakolliset. Arvelin että sekin antaa mulle lisäpotkua tehdä jotain asialle.

Kun on lukenut teidän tarinoita niin herää pakostakin mieleen että niin se on yksilöllistä sekin miten vaikeaa tai helppoa on ollut raskautua ja onko ollut paljon keskenmenoja.
Kurjaa lukea että monet ovat kokeneet KM :(. Minulla on ollut onnea etten ainakaan vielä ole sitä kokenut elämässäni. Tämä on siis toinen raskaus minulle.

Olen kyllä positiivisesti ajatteleva ihminen. Luotan siihen että kaikki menee hyvin vaikka tiedostankin että KM voisi tulla. Eihän sitä vaan voi miettiä koko aikaa, ei pääkoppa kestäisi :x. Pakkokin luottaa ja uskoa että kaikki menee hyvin. Jos ei niin sitten surraan.

Sekin on kurjaa että Suomessa ei vaan vaikuta olevan tasa-arvoista odottaville äideille se milloin ultran saa ensimmäisen kerran ja milloin sydänääniä kuunnellaan. On aika ikävä että pitää elää jännityksessä lähes viikoille 10-12 ennenkuin eka ultra!

Mulla sattui ihme tuuri tässä raskaudessa kun alunperin varasin lääkäriaikaa että aletaan selvittää raskautumismahdollisuudet niin tilanne kääntyikin siihen että alettiin tutkia olenko raskaana! Silloin olin vasta rv 5+3 kun jo ekan kerran ultrattiin. No siinähän oli se henkinen paine kun kuvasta ei juuri näkynyt kuin musta möykky ja jokin piste. Verestä katsottiin sitä arvoa, en muista miksi sitä sanotaan, ja se näytti jotain mutta ei riittävästi.
Siitä seuraava ultra oli rv 6+5 ja siinä jo konkarilääkäri sanoi että näyttäisi asukas olevan ja sykekin löytyi. Veriarvotkin olivat jo lupaavammat. Hän kyllä onnitteli minua mutta silti oli epäuskoinen olo siinä vaiheessa. Hän suositteli taas kahden viikon päähän seuraavaa ultraa.
Ajan sain seuraavaan rv 9+5 ja se olikin jo sitten hyvin paljon selvempi minullekin. Siellä pikkuinen liikkuin kovasti ja kaikki näytti olevan kuten pitääkin <3. Silloin laskettu aika muuttui 7.2.-->1.3. Minullahan on nyt sitten NP-ultra tulossa ensi viikolla 18.8. kun rv on 12+1. Siellä sitten vahvistuu lopullinen laskettu aika <3.

Mutta sepä oli minun tarina lyhykäisyydessään. Siis että ajattelin joutuvani hedelmöityshoitohin ja olinkin jo raskaana! Ikää tosiaan on 39 ja siinäkin mielessä voisi olla enemmän ongelmia kuin positiivisia tapahtumia. Myös raskautuminen tapahtui YV 1, mikä oli kyllä ihme ja ehkä tarkoitettu niin koska itse vuosia jo toista lasta toivoin, piti vaan mies saada siihen mukaan.
Olenkin todennut että parempi näin ettei mennyt työstämiseksi koska ollaan molemmat aika lyhytjänteisiä tällaisessa, mutta olisihan se voinut mennä ihan toisinkin.

Olisi tosiaan kiva jos saataisiin meille uusi päivittäjä kehiin. Meitä uusiakin on tullut jo hyvin mukaan niin olisi kartalla kokonaisuudesta.

Sama täällä, kyllä tuo itku on aika herkässä ollut. Eilen luin lapselle satua jossa perhe hankki koiran mutta koska isä tuli allergiseksi niin siitä piti luopua pois. Huh, yritä siinä olla vetistelemättä kun lapsi seuraa mitä äiti reagoi asiaan. Äänikin meinasi niin värähtää. No sitä se vaan nyt on :saint:. Ja puhumattakaan noista liikuttavista ohjelmista kuten kadonneen jäljillä UK yms yms. Olen muutenkin herkkä ja nythän se vaan korostuu ;).

Äitiysvaatteista. Itse en vielä haluaisi alkaa niitä käyttämään. Mulla nyt oli pari senttiä varmasti rasvakerrosta vatsalla ennen raskautta ja mittasin että nyt jo ympärysmitta on n. 110 cm. Olen legginsejä pitänyt ja tunika tyyppisiä puseroita niin aika hyvin nekin peittää. Muutenkin kun on valmiiksi keskivartalolihava niin en usko että silläkään on heti huomattu mitään. Toinen vaihtoehto on ettei kukaan vaan viitsi töissä kysyä.

Raskaudesta on kerrottu aika tuoreena minun yhdelle hyvälle ystävälle, miehen kahdelle ystävälle sekä miehen siskolle. Olen ajatellut että periaatteessa tulevat isovanhemmat saisivat jo kuulla seuraavaksi ja sitten voikin alkaa jo kertomaan kelle vaan. Haluaisin vaan sanoa face to face, mutta kaikki isovanhemmat asuvat 80-450 km säteellä niin siitä syystä jäänyt kertominen.
Näkyykin tämä jo että eipä voisi/viitsisi enää valehdellakaan. Ja itseasiassa on se jo aikakin niin loppuu vatsan peittely, ikäänkuin tässä nyt jotain pahaa on. Pääsisi itsekin iloitsemaan näkyvämmin tulevasta lapsesta =).

Lasten yhdistelmärattaita edelleen metsästän, vaikkakin mies toppuutteli että onko liian aikaista? Voi olla, mutta katsoa saa. Emmaljungaa kiikaroin kovasti käytettynä, mutta katsotaan mihin sitä sitten päätyy, jopa kokonaan uusiinkin?

Miehelläkin siinä mielessä tämä odotus on näkynyt että hänkin on alkanut kovasti selata nettiä ja kiikaroi meille yhtä isompaa ostosta joka olisi ns. perhemalli. Mielessä vaan hyvä fiilis että niin ne miehet ajattelee heti sitä käytäntöä ja että perhe kasvaa ;).

Edelleen nautin viileämmästä ilmasta. En jäänyt kaipaamaan hellettä :/. Siitäkin olen jo riemuinnut että vauva on nimenomaan talvi/kevät vauva jolloin raskauden loppuajan ei pitäisi olla vaikeaa kun ei ole liian kuuma. Kun esikkoa viimeisillään odotti elokuun helteillä niin turvotusta riitti.

Hyvää päivänjatkoa kaikille ja olkaahan aktiviisia täällä =)
 
Minäpäs käyn nyt kertomassa omia kuulumisiani, kun on tosiaan enemmänkin tullut päiviteltyä tuonne facebookkiin.

Tervetuloa minun puolestani uusille ja pidetään peukkuja, että kaikki me jotka olemme plussanneet, jatkuu raskaus loppuun asti ja saamme jokainen oman pienokaisen syliin ensi keväänä!

On: Kuten jo facebookissakin laitoin, on minulla nyt tuhruttelut alkaneet. Toista päivää tuhruttelee, niin, että pyyhittäessä jää verta paperiin. Tai sellaista rusehtavaa pikemminkin, ei edes kirkasta. Ei ole kipuja. Pahaa oloa, erityisesti, jos ruokailuvälit venähtäneet. Rinnat arat, todella arat jatkuvasti. Maha turvoksissa ja selkee vauvamaha näkyvillä, vaikka viikkojakaan ei ole paljon yhtään. Viime viikolla kävin perjantaina ultrassa, yksityisellä, tuossa MeriOulun Neuvolassa. Yksi sikiö löytyi, viikkoja 7+0 vastaava, ruskuaispussi, oikein kova ja tasainen syke, sekä ei merkkejä alkavasta keskenmenosta. Kaikki siis silloin ainakin ollut hyvin. Nyt kuitenkin pelottaa tuo tuhruttelu.. Toistaiseksi kuitenkin ollaan raskaana, kunnes toisin sanotaan..

Ensi viikon keskiviikkona vasta ensimmäinen neuvola, silloin viikkoja 8+5, saa nähä kuunteleeko sydänääniä, vai mitä siellä tehdään. Perus mittaukset nyt ainakin, hb/RR/paino etc.

Facebookissa oli muillakin tuhruttelua ja vuotoja, toivotan kaikkea hyvää ja pidän kaikki sormet ja varpaat ristissä, että naperot pysyvät tiukasti kiinni! :)

Päivittäjäksi minusta ei ole. Vaikka käynkin päivittäin lukemassa tätä palstaa, niin en aina koneella sitä tee. Kännykällä ei voi päivittää..

Tällainen tilanne siis täällä. Tuhrutellaan, mutta toistaiseksi kaikki muutoin ok!
 
Maailman epäaktiivisin kaksplussaaja ilmottautuu! Pahoitnvointi jatkuu edelleen ikävänä, KUN tämä loppuu luin lupaan olla aktiivisempi täälläkin. Naurahdin ääneen kun jossain raskaussovelluksessa 10+0 viikon kohdalla luki että "sinä oikein hehkut". Phah, peilistä katsova tyyppi on erimieltä.

Täällä olikin kirjoteltu paljon eri asioista, piti oikein lapulle kirjottaa mihin kaikkeen piti ottaa kantaa :D ja niitähän on, toivottavasti joku edes jaksaa lukee :D

Minä myös olen onnellinen helteiden päättymisestä, moni on jo kysellyt että mikä vaivaa kun en ole bikinit päällä aurinkoa ottamassa,.

Täälä kanssa yks jouluintoilija! Pakko pitää kaveriporukalle aina ajoissa jo pikkujoulut että saa koristella kotia ja leipoo pipareita ! Joulu on ihanaa, odotan että saa alkaa polttamaan ikean ihania vaniljalle ja joululle tuoksuvia kynttilöitä<3

Tunteet ollut myös täällä pinnassa, mm viikonloppuna oli yhdet häät ja välillä oikein hävetti kun pillitin koko ajan. Samoin eilen kun esikoinen 1v5kk matki kaikkia yleisurheilijoita, (moukarinheittäjiä ja pituushyppääjiä) itkeä pillitin kun toinen oli niin ihana.

Mä kävin kans 8+0 neuvolassa, (31.7 oli silloin) eikä suostunut sydänääniä kuuntelemaan vaikka kinusin :D hb oli 129, mikä on ihmeen matala minulle. Terkka sanoi että tulevissa neuvoloissa ei mitata hb:ta enään erikseen ellen pyydä/ ole tuntenut oloani väsyneeksi ja kyllä olen! NT-ultra on vasta 4.9 (13+2) koska oli ainut ilta-aika jotta iskä pääsee mukaan. Täytyy varmaan käydä varastosta kaivamassa doppler josko pääsisi kuuntelemaan sydänääniä etukäteen.

Täällä myös uutena oireena ollut rintojen arkuus, ei esikoisen aikana ollut ollenkaan. Iltaisin kun liivit riisuu niin herranjesta sitä kipua kun tuntuu että maan vetovoima kävis ylikierroksilla :D

Itse en ole vielä äitiysvaatteita ostanut tai tarvinnut, äitiltä sain pari paitaa joita olen töissä pitänyt ettei turvotus näy :D siitä tulikin mieleeni että minun piti pomolle kertoa vasta ultran jälkeen mutta oli kuulemma jo ihmetellyt kun pari kertaa joutunut kesken päivän lähtemään kotiin.

Tän siitä saa kun näin harvoin käy kirjottamassa :D lupaan olla aktiivisempi !

millipilli ja dude 10+2
 
Helou!
Tänään on hyvä päivä :flower:
Kolmas kontrolliultra alkuraskauden vuotojen ja kohdun suurehkon hematooman vuoksi käyty. Hematooma lähes kadonnut!! Luulen että viikko sitten sattunut vuoto oli juurikin tää hematooma joka tulikin ulos eikä vain tyytynyt sulamaan? Pieni sirppi vielä jäljellä ja siksi nyt kolmannen kerran kaksi viikkoa lepoa, ponnistelu, nostelu ja yhdyntäkielto siis jatkuu...
Oon niin onnellinen! 8+5 kokoa vastasi joten papu on saanut riittävästi ravintoa koko ajan vaikeista olosuhteista huolimatta :heart:
Pelkäsin ja hermoilin kovasti viimeisen viikon ajan, joka ainut päivä jonkun kivun vuoksi olin aivan varma että NYT meni kesken... Aika rankkaa.
Takana siis joulukuinen keskeytynyt keskenmeno jonka jälkeen vasta aloin pelkäämään km:a. Joulukuussa olin just silleen että menee kesken jos menee ja sit surraan. Jännä miten omat kokemukset muuttaa ihmisen perus periaatteitakin elämässä. Haluaisin elää hetkessä kuten aina tähänkin asti ja ottaa niin hyvät kuin huonotkin asiat vastaan vasta silloin kun ne tapahtuu eikä murehtia etukäteen.
Odotin vuoroani naisten polilla tänään itku kurkussa, omaa " tuomiota" odottaen ja samalla ohitseni kulki synnärille isiä ja isovanhempia katsomaan uusia tulokkaita aivan onnessaan. Oli se tavallaan hienoa mutta sattu kun en uskaltanut ajatella olenko tuolla maaliskuussa?
Tsemppiä tuhruttelijoille, kaikki voi olla ihan hyvin!
Hassua että näin monen lääkärireissun jälkeen mulla on maanantaina eka neuvola :) kivaa!
Torstaina sit "virallinen" varhaisultra yksityisellä, sitä mietin et kannattaako siitä nyt maksaa kun julkisella on niin hyvin kontrolloitu? Voiko niillä olla tarkemmat laitteet tms miks kannattaa mennä?
Aika paljon tuntoja täältä tänään mut yks kyssäri teille kanssasisaret! Ootteko harrastaneet seksiä nyt raskauden aikaan/ saaneet orgasmeja? Mä oon nimittäin siinä yhdyntäkiellossa ollut sen 4 viikkoa nyt. Oon kuitenkin saanut unissani pari kertaa orgasmin tänä aikana! Ja tietty heti säikähtänyt etten vaan satuta pientä jos kohtu supistelee kovin? Tää on tällaista esikoisen odottajan ihmettelyä, sorry!
 
Nopeasti vastaan maaliskuulle kun samat asiat pyörii mielessä. Meillä ei ole yhdyntökieltoa ja tämä raskaus on varhaisultran mukaan ihan normaali. Silti en ole uskaltanut harrastaa seksiä ja varsinkin orgasmia pelkään. Jotenkin edellinen keskenmeno kummittelee. Tiedän että itsellä ainakaan teoriassa ei ole mitään hätää asian suhteen ja monen lähteen mukaan seksi normaalissa raskaudessa on vaan hyvä asia. Ei voi peloilleen mitään. Niin puutteessa olen kuitenkin että olen kanssa saanut unissani pari kertaa :D *noloa*
 
Kiitos Pecanpie päivityksestä! :)

Ja jee, hyviä uutisia Maaliskuu2015!!

Ja tervetuloa uudet myös :)

Seksistä: Antakaa mennä vaan ;) Tietysti ellei lääkäri toisin määrää tai ole joku erityinen syy että seksikielto annetaan, mutta harvinaista se taitaa olla. Auttoi mulla jopa pahimpaan pahoinvointiin :D Kyllä esikoisesta oli ihan loppuun asti mukana kuvioissa, ja ainakin itelle oli/on myös tärkeetä olla nainen ja puoliso ei vaan hautomo ;) Toki halut voi vaihdella ja aina ei kiinnosta ja voi tulla jopa harkkarisupistuksia jälkikäteen mut mitään vaaraan tossa ei oo, oikeastaan hyviä puolia vaan :)
 
^ nimenomaan, ellei lääkäri jostain syystä toisin määrää niin ei ole mitään syytä olla ilman. Vauvalle tekee vaan ja ainoastaan hyvää, se että äidillä ja isällä on hyvä olla. Monesti seksittömyys sitten aiheuttaa kitkaa pariskunnan välille ja stressi taas vauvalle tietenkään ei hyväksi ole.

Peitot heilumaan jos yhtään siltä tuntuu :)

Ja noista orgasmeista nehän vähentää jännittyneisyyttä ja siinä suora yhteys, että vähentää ennenaikaisia synnytyksiä, joten miksi "kieltää" vauvaltakaan rakkauden hyviä oloja ;)
 
Peitot on heilunut täälläkin ja oikeasti tiuhempaan mitä normaalisti. :whistle: Seksi ja orgasmit parantaa lihaskuntoakin, joka on taas synnytyksessä parempi.

Sisustusvimma: Meillä alkaa viikon loma :D ...se meneekin eteisen remonttia tehdessä. Eli täälläkin pesää rakennetaan ja kaikkia hienoja sisustusideoita välkähtelee päähän. Kunhan jäisi hiukan rahaa tosta remontista, niin voisi ostella vähän lastenhuoneisiin tapetteja ja uusia verhoja... ihanaa!! 3 vuotta sitten muutettiin ja teksi mieli uusia kaikkea mitä silloin rempattiin ja laitettiin. Mutta pitää pitää järki päässä, että sadaan se eteinen kivaksi ekaksi.

Turvotus: Eilen turvotti ihan kamalasti koko iltapäivän. Erehdyin ottamaan työpaikkaruokalassa ranskalaisia (ihan kunnon satsi) niin jo oli koko iltapäivän oikea megaturvotusörvotus olo ja paidan napit ihan levisi kun vatsa pullotti niin kamalasti. Illallakin vielä turvotti, yöks! eli ei enää ranskalaisia.

Maanantaina olisi ultra ja tiistaina sokerirasitus. Jänskittää!

11+5
 
Liäsystä..

Väsymys: välillä väsyttää ihan hirveästi. Hemoklobiini oli kyllä ihan hyvä. Meillä seurataan sitä joka neuvolakäynnillä, ei tarvitse pyytää, koska monilla odottajilla se huomaamatta laskee. Mutta parina iltana on ollut vaikea ajaa kotiin ja ei jaksa tehdä yhtään mitään. Ihan pakko ollut sulkea silmät jo heti iltapalan jälkeen ysiltä. Ja välillä tuntuu ettei jaksaisi edes töissä kirjoittaa kun menee kädetkin ihan pökkelöiksi väsymyksestä. ...kamalinta on ajaa väsyneenä tuo 70km työmatka - hki keskustan perukoilta, huoh!
 
No niin, josko minäkin ryhdistäytyisin ja kirjottelisin myös tänne puolelle kuulumisia! Täällä käyn kyllä lukemassa vähintään joka toinen päivä kaikkien kuulumisia, mutta jotenkin ei osaa tarttua kirjottamiseen, kun tulee facen puolelle kirjoteltua..

Elikkäs tänään mennään viikoilla 10+6, varhaisultran mukaan 11. Kävin 3D/4D ultrassa rv 9+3 (kyseisen ultran mukaan 9+4). Tässä kuva naperosta tuolloin: NAPERO

Tällä viikolla oli maanantaina ensimmäiset labrakokeet, veret ja virtsat. Tänään soittelin tuloksia ja hemoglobiini oli 141, virtsassa ei ollut mitään ylimääräästä, veressä ei vasta-aineita tai tulehduksia tai mitään muutakaan, eli kaikki on justiinsa niin hyvin kuin niiden valossa voi olla :) Seulan veret otettiin myös maanantaina, mutta niistähän tulokset tulee sitten niskapoimu-ultran jälkeen yhteisesti. Niskapoimu olisi tiedossa reilun viikon päästä.

Oireista. Hirvittävä väsymys vaivasi monta viikkoa, mutta nyt on alkanut hiukan helpottamaan. On tälläkin viikolla tullut kahdet päikkärit otettua, mutta verrattuna jokapäiväiseen kahden tunnin unikoomaan + 8-9 tunnin yöuniin niiden päälle ei nämä unet ole enää mitään :D Muutoin on vaihtelevasti ollut alaselkäkipuja ja alavatsakipuja, nämäkin kyllä jo lähes kokonaan hävinnyt sellaisenaan mitä oli. Pari päivää sitten alkoi erilainen kipu vatsassa, kohdistin sen kohdunkiinnikkeiden venymiseksi, eikä edes varsinaisesti ole kipu, vaan sellanen inhottava tunne ennemminkin. Pieniä näppylöitä ja finnien tapaisia alkoi tulla heti plussan jälkeen yläselkään. Nämä mokomat on alkanut vallata jo isompaa osaa selkää, nyt mennään jo puoliselässä ja rinnassakin on hiukan.. Eivät onneksi kutise tms. Ei vaan ole kovin kivan tuntunen iho, eikä tietysti näytäkkään kovin kivalta, mutta vaatteilla saa piiloon!

Vaunuista. Esikoinen kun on tulossa, niin en ole koskaan joutunut liiemmin vaunuihin perehtymään, mitä nyt olen lykkinyt sisarusten lapsia heidän vaunuissaan, ystävien lapsia jne. Eilen sitten otin oikein asiakseni tutkia tätä ihmeellistä maailmaa ja vihdoinkin alan olla hiukan kärryillä, että mitä on saatavilla ja tuli mielikuvia mitä ominaisuuksia itse haluaisi ja mitkä voisi olla jopa välttämättömiä. Vielä ei ole tietoa mihin vaunuihin päädytään tietenkään, mutta tutkin noita nyt vielä netistä ja sen mukaan mennään sitten kauppoihin niitä pyörittelemään..

Pitiköhän vielä johonkin kommentoida.. Pehmeä pää, en muista enää! :p

Tervetuloa uusille palstalaisille ja tervetuloa myös FB-ryhmään kaikille, ketkä ei siellä vielä ole!

Terkuin, Nutti ja Napero 10+6 (11+0)
 
Minne katosi turvotus, ummetus ja paha olo? Eilen oli pakko käydää ihan vaakaa tervehtimässä, kun turpea olo oli tiessään. Hieman vähemmänhän se näytti kuin viimeksi, joten olot pitivät kutinsa. Onko tämä nyt sitä orastavaa "hehkeää" ja "helppoa" keskiraskautta vai onko pikkuiselle käynyt huonosti? Torstaina se selviää nt-ultrassa. Ihmeellisesti vaan loppui eilen olot kuin seinään. Jotenkin energiaakin on enemmän kuin viikkoihin, lauantaina teki hirveästi mieli päästä pitkästä aikaa juoksulenkille ja zumbaamaan (no on toi parempi kuin ne roskaruokahimot) ja sunnuntaina pesin lattiat 140m2 huushollista into piukeana. Onneksi närästys vielä vaivaa, niin ei ihan unohda olevansa raskaana :)

Eipä ole koskaan tullut mieleen, että ongelmana voi olla liian herkästi tulevat orgasmit, hiukka kateellisena luin! Tasan ei käy onnen lahjat... Olisin niillä linjoilla, että lääkärin määräyksestä yhdyntäkieltoa kannattaa noudattaa, muuten antaa mennä vaan!

Mukavaa viikkoa kaikille
Alppis ja pikkuinen 10+6
 
Villitusina olen niin pahoillani... :'(

Nutti voi kun ihana Napero! :xmas:

Alppis mulla myös parani olo siinä rv9 ihan yhtäkkiä, eikä tässä nyt auta kuin odottaa ultraa. Mulla on ke ja sulla to, pidetään peukkuja :)

Turvotuksesta, en ole vielä huomannut helpotuksen merkkejä, mutta nyt selvisi syy tälle aikas muhkealle mahalle.. Nimittäin aamulla tunsin ekan kerran kohdun yläreunan kovana alamahalla :heart: Olen siis vain 159cm pitktä ja mulla huiteli esikoisessakin kohdunpohjan korkeus ihan omissa sfääreissään eli tuli nopeasti esiin, niin pakko se on uskoa että kyllä se kohtu on jo aika iso ja pömpöttää. Normaalisti mulla on aika litteä maha ja saan "vedettyä napaa sisään" ihan kunolla, mutta nyt on ollut jo pari viikkoa semmoinen kova kumpu joka ei hievahdakaan :D

Kivaa viikkoa kaikille ja tulkaa kertoilemaan kuulumisia :)

Vappuvaavi rv 10+5
 
Terveisiä neuvolasta! ;)
Kyllä aika paljon sieltä annetaan ohjetta ja apua vaikkei osaa kysyäkään.. Hih.
Sydänääniäkin yritimme saada kuuluviin muttei onnistuttu, ens kerralla sit.
Torstaina käyn yksityisellä ultrassa ja raskauden ekassa vapaaehtoisesta seurannassa niin en tuosta huolestu vaikkei ääniä kuultukaan.
Tuli jotenkin konkreettisemmaksi tämä raskaus! Outoa kyllä, olenhan käynyt kolmessa ultrassa kuitenkin jo :LOL:
Kunpa kaikki menisi hyvin tällä kertaa!
Täälläkin olot on vähentyneet, niin kuulemma kuuluukin joten huoli pois ja nautitaan kun jaksetaan tehdä ( täällä tosin edelleen nostelu, ponnistelu yms kiellot päällä).
Kivaa viikkoa kaikille!
 
Villitusina suuret pahoittelut :(

Nutti ompas ihana kuva!!

Viime viikolla kävin tosiaan yksityisellä ultrassa mahakipujen ja oireiden seinään loppumisen takia, mutta hyviä uutisia ultrasta tuli. Pieni vastas viikkoja 7+6 ja la siirtyi 26.3.( itse heitin ton 30.3 kun en varmana muistannu päiviä :D )
Lääkäri meinas että kovat kivut saattaa johtus kohdun sektiohaavasta kun alkaa venymään niin saattaa aiheuttaa kipuja, jopa läpi raskauden :(
Lääkäri vihjas, että josko nyt tulis toista sukupuolta kun esikoinen kun ensimmäinen raskaus oli niin erillainen.

Kävin viime viikolla myös neuvolassa, siellä ei oikeastaan mitään sen suurempaa mielenkiintosta ollu.:)

Joudun viikosta 20 alkaen neuvola seurannan sijaan sairaala seurantaan. Esikoisella alkoi istukka kalkkeutumaan jossakin vaiheessa raskautta, onneksi huomattiin ajoissa joten tässä raskaudessa halutaan seurailla sitä tarkemmin.

Onko kukaan joutunu vaihtamaan sairaanhoitopiiriä kesken raskauden? Tällä hetkellä asutaan Pirkanmaalla ja tarkoitus olis muuttaa vuodenvaihteessa joko Pk- seudulle tai Rovaniemelle.. Mietin vaan että mitenköhän neuvola yms sairaalan vaihto onnistuu..

Mitäs kivaa tekemistä keksisitte näille sadepäiville kotiin? Ollaan esikoisen kanssa päivät tosiaan kotona ja niin kurjaa kun sataa ja ukkostaa- ja samaa luvattu koko viikoksi.. :/
 
En ole kovin aktiivisesti ketjuun osallistunut, mutta jos nyt ryhdistäytyisin. Elin koko tuon hellejakson täydessä helvetissä, oksetti, turvotti, väsytti ja vitutti, mutta nyt ilmojen viilentyessä fiilis on huomattavasti parempi :) Oikeastaan repäisykipuja lukuunottamatta kaikki raskausoireet on hävinneet kuin tuhka tuuleen!

Painoa on tullut nyt jo ihan hulluna lisää, koska pahoinvointi aiheutti sen, että heti kun hiukankin teki mieli niin oli pakko syödä. Olen onnistunut keräämään NELJÄ kiloa jo nyt, argh. Kuulostaa älyttömän paljolta, koska esikoisesta tuli koko raskaudessa lisää vain 8 kg. Noo, nyt painonnousu on loppunut ja koko ajan pääsee muutamia satoja grammoja alemmaskin, kun alan olla taas voimissani ja jaksan liikkua. Muuten en varmaan ottaisi painetta, mutta kun esikoisesta tosiaan selvisin noinkin vähällä ja neuvolassa viime viikolla muristiin painonnoususta niinniin...

28. pvä ultraan, sitten ollaan taas viisaampia :) Sydänääniä ei viime viikolla neuvolassa saatu kuulumaan, joten vähän tässä vielä mietityttää että raskaana vai menikö kesken, kun oireetkin haihtuivat. Toki mulla on nyt 11+6 eli ei se nyt kai ihan niiiin ihmeellistä ole, jossei vielä edellisellä viikolla sydänäänet kuuluneet...?
 
Kkatinka sun kuvaus tosta kesän helleolosta oli ihan niinkuin suoraan mun elämästä, ei ole kesää ikävä täälläi! :D :D

Mulle tuli 2 kiloa jo heti siinä pahoinvointiällötyksissä, eilen uskaltauduin vaakaan.. Ja samoin kun esikoisesta selvisin 9 kilolla niin hirvitti jo että nyt on tullut kiloja (taustana että ylimääräistä löytyi omasta takaa ennen esikoista, painoindeksi jo valmiiksi 27). Miehelle vitsailin kyllä että mulla on jo molemmissa rinnoissa ainakin puoli kiloa ylimääräistä kun etuvarustus on aikalailla kasvusuunnassa taas ;) Viimeksi tosiaan meni niin että ennen rv20 taisi tulla painosta yli puolet ja sen jälkeen enää noin 3-4kg että ehkä nyt sama tahti..

Huomenna aamulla nt-ultra, jännittää että mitä siellä näkyy ja onko tyyppi elossa. Täälläkin kun pahoinvointi helpotti niin huoli kasvoi. Ja nyt jännään seulaakin ja sen tuloksia eri lailla kuin esikoisesta, onhan tässä jo ikääkin 3 vuotta enemmän.

Nautitaan vesisateesta ja siitä että synnytetään kevättalven viileydessä ;)

Vappuvaavi rv10+6
 
Hei!

Kiitos listan päivitys vinkeistä! Ajattelinkin, etten pysty elokuun listaa päivittämään, kun en ole sitä alunperin tehnyt. Voin kuitenkin tehdä sitten syyskuun ketjun ja alkaa päivittelemään sitä. (Jos onnistun)

Edelleen oksettaa, mutta olen saanut yllättävästi alkuviikon vapaata. Esikoinen nimittäin sairastui kuumeeseen sunnuntaina. Elinen oli rento päivä, kun poika oli niin väsyksissä, mutta tänään alkaa vilkas luonne jo nostaa päätään ja taas saa mennä pojan perässä.
Päiväkodissa esikoisen ryhmässä oli viime viikolla enterorokko-tapaus. Eilen huomasin kasvoissa näppyjä, mutta poika oli sunnuntaina ollut mökillä, joten en ollut varma ovatko hyttysenpistoja. Tänään poika kuitenkin ilmoitti, että jalassa pipi ja nilkasta löytyi monia pieniä näppyjä. Taitaa siis olla enteroa.

Googlettelin ja löysin tällaisen artikkelin: Rokkotaudit ja raskaus - Potilaan Lääkärilehti

"Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa."


Pitää soitella neuvolaan, kun soittoaika alkaa, mutta vähän huolestuttaa...

Onko teillä kokemusta enterorokosta?

Mins ja napero 9+4
 
Mins kiva jos saadaan susta päivittäjä! :)

Rokoista Kyselin tätä kesällä lastenlääkäriltä kun olin plussannut ja esikoisen kanssa oltiin korvakontrollissa. Juuri siksi että päiväkodissa kiertää kaikki rokot. Sanoi ainakin tämä erikoislääkäri, että enterorokosta ei kannata olla huolissaan, että ei olisi vaarallinen raskausaikana. Mutta parvorokko puolestaan on, ja tämä olisikin se ainoa oikeasti vaarallinen. Ja vesirokko voi olla myös haitallinen raskaana jos ei ole sairastanut sitä itse aiemmin, mutta lähes kaikkihan ovat tai sitten voi hankkia rokotteen. Mulla on lähipiirissä yksi enterorokkotapaus viime syksynä alkuraskaudesta ja mitään ongelmia ei tullut..
 

Yhteistyössä