Maaliskuun mussukat 2015 *Elokuu*

Sukupuolesta vielä. Ei meilläkään siis mitään väliä kumpi tulee kunhan tulee terveenä. Mutta aiemmin ollaan haluttu tietää sekä sen takia että ollaan malttamattomia että on ne vaatteet vaan jotenkin helpompi hommata. Ensimmäisellä varsinkin tuntui tärkeelle tietää, toisella sit sen takii et voiko niitä samoja vaatteita käyttää. Nyt ei oo mitään vaatteit varastos joten hommataan sit uudet, kaupasta ja käytettynä. Surffailin jo netissä, aika vähän unisex vauvanvaatteita löytyy.

Kattelin noit dopplereita, muutamasta laitoin kyssärin mut ei niitä montaa oo käytettynä nyt myynnissä. :( eipä tuo uutenakaan ollut kovin hintava ja sais sit samalla sitä geeliä.

Kärryistäkin vielä.. Aika kapeet saa meillä olla. Edellisissä oli leveet renkaat ja tiukkaa teki usein, esim meidän takaovesta eivät mahtuneet. Kääntyvät etupyörät on kaupassa ihan pro, silti sen kokoset että lumessa pääsee auraamatta. Tarpeeks pitkä aisa et jalat ei kolise reippaammin mentäessä eturautoihin tai tavarakoriin (ollaan pitkiä). Ratasistumessa ei saa olla sitä muovista lapsen jalkatukea tai se pitää olla tarpeeks alhaalla, muuten kärryt jää nopeesti pieneks ku lapsella polvet suussa. Ja mitäs vielä meillä sitten. Kevyet, silti tukevat. Kova koppa aluks koska tykkään vaan sellasessa ulkona nukuttaa :) mietitään noita emmiksen super vikinkejä.. Kirpasee kyllä hinta mutta jälleenmyyntiarvokin ihan hyvä.. Ollaan yritetty seurailla käytettynä mut ei vielä pahemmin oo..

Ja rahasta.. Tiukalla taatusti ollaan ;D aika aikasin sitä joutuu töihin palaamaan. Toivon et 1,5v asti voisin kotona olla mut meillä tulee just silloin iso lainanotto ja pitäs pankilla varmaan olla paperi et töissä oon ja jotain tienaankin :( ärsyttävää kun se nyt just tohon väliin tulee. Mut oottelen ja tilailen tässä lottovoittoa :) muuten siis voitais ehkä pikasen pitempäänkin kitkutella vaiks keikkaduunilla mut toi pankkijuttu sekottaa sen suunnitelman :(

Huomaa kyllä ettei mulla oo ketään kelle avautuu näistä asioista :) :) kun ei oo kelleen oikein kerrottu :) :) täällä mä sit avaudun ja pölisen ummet ja lammet :) ukkokulta kun ei ymmärrä yhtään tätä hömpötystä vielä.. Mut ite oon nyt vaan sellanen et en haluu mennä kauppaan maksamaan maltaita sellaisesta mistä en sitte tykkääkään vaan haluun nyt rauhassa tutustua ja sit ennen puoliväliä raskautta tilaileen niitä ja saada sit just täydelliset :) Kärryissä ainakin voi toimitusaika olla jopa 12vko kun ne tilaa.

Äh nyt nukkuun. Aamulla aikanen herätys.

Kaikkea hyvää teille kaikille ja pyöristyviä vatsoja :)

Höpönenä ja minimartta
 
Dopplerin hankkimisesta uutena vielä : se on sille se ja sama tuleeko mukana geeliä vai ei, ihan tavallinen vesipohjainen liukkari tai perusvoide käy. Turhaahan se on maksaa nätistä purkista jossa lukee jotain söpöä, useimmilla sitä kuitenkin kuulemma sitte jää yli eikä tiedä mihin vois käyttää. Vrt. joku aqualan / liukkari joissa samaa ongelmaa tuskin tulee.
 
Mä ostin doplerin fb:n äitiysvaate kirpalta, 20€, siinä tuli mukana puoliks käytetty ultra geeli :).

sukupuolen kysyminen joo todellakin kysytään. Yks ollaan jätetty kysymättä eikä oo kyllä mun juttuni :D vaikka se ei ultrassakaan 100% varmaa ookkaan niin silti se on ollut kiva tietää ja meillä on aina pitänyt paikkansa kyllä.

varusteet meillä aika pitkälle on kaikki. Uus kantoliina tarvii ostaa, manduca kans, kaukalon saan tänään. Bb:n sitteri on lainassa, mut sen saan tietty takas heti kun tarvin. Yhdistelmät löytyy ja tuplatkin on. Tosin en tiedä tarvitaanko niitä. Noista en kyllä oikein tykkää kun vauva on "väärinpäin" kun ei saa työntösuuntaa vaihdettua.

np-ultra olis tänään!! IIIIKKKK!:O:heart:
 
Täältä myös jännittynein mielin liitytään tähän ketjuun :)
Mukana olen ollut lueskelemassa jo alusta lähtien, kun uskalsin epäillä tänne kuuluvani ja niin se kai nyt on. Eka neuvola takana ja parin viikon päästä ensimmäinen ultra. Meillä neuvolassa kuunnellaan sydänäänet vasta ekan ultran jälkeen, joten mitään todellisia elonmerkkejä ei vielä olla saatu. Jännätään siis viikon 13 ultraan. Näin se oli tuon ekankin kohdalla, mutta nyt mä päätin ajatella toisin ja lakata miettimästä, että onko siellä elämää ja niinpä tulin tänne :)

Alkuraskaus on ollut viikolta 6 lähtien etomista, turhautumista omaan jaksamattomuuteen, löhöilyä sohvalla (ensin helteitten takia, sit sateitten takia), kovaa väsymystä... mutta täällä ei oo ollut tiputteluja ei muitakaan ylimääräsiä stressitekijöitä. Niistä kärsiville isot tsempit! Näin ollen saan olla tosi onnellinen odottaja. Nyt alkaa pahin etominen menemään ohi ja tilalle on tulossa hese-kerroshamppariateria-mulle-nyt-heti-olo! Varovainen saa silti olla, kun sokerirasitus iän ja bmi:n (29) vuoksi tulossa tuolla 28 viikolla.

Mutta jos näillä lähettäisiin liikenteeseen :)

Tiedot: sisunen/ 27.3./28v/2.lapsi/SatKs
 
Peukkua pystyyn RK : lle ultraan! Toivotaan että siellä on kaikki hyvin :)

Utelin mieheltä vähän että mitä tuo tuleva doppler oikein kustansi, 25 euroa uutena siis. Merkkiä ei muistanut mutta se selviää sitten ensi viikolla.

Tutustuin vähän tohon vaunuviidakkoon ja huh kun on paljon tarjontaa. Pitäis tehdä ihan yksityiskohtainen lista millasia asioita kaipaa, mut näin kun ensikertalaisena on asialla niin vähän meinaa sormi mennä suuhun... onneks näitäkin asioita avaa netti melkoisen hyvin, esim. Lähiömutsin blogissa oli paljon vaunuasiaa. Luultavasti silti mennään ekalla kerralla pieleen :D Käytettynä ne joka tapauksessa pitäis yrittää hommata, niin ihana kuin lapsi varmaan onkin ja niin parasta kuin sille soiskin niin en kyllä silti ehkä ihan 1100 euroa lähtis vaunuihin tuuppaamaan...

Sainpahan lopulta aamulla vietyä itseni lenkille ja kyllä tätä pitäis yrittää tehdä enemmän... Neuvolan jumppa-ohjeet oli suoraan sanottuna niin tylsiä että ei niistä mulle oo mihinkään ainakaan tässä vaiheessa, ehkä rauhallinen kotijumppa on sit myöhempien aikojen juttu mutta tässä vaiheessa taidan kuitenki yrittää vaan edelleen käydä ryhmäliikuntatunneilla niinku ennenkin ja vaan teipata tissit jotenkin ettei heilu ja satu ihan koko ajan.
 
Hyviä esim. Emmaljunga vaunuja saa käytettynäkin. Pitää vain osata päättää mitä haluaa ja miten paljon niihihn haluaa laittaa rahaa. Nämä vaunu asiat ovat kovin kimuranttia. ITse en muuta merkkiä edes ajatellut koska vanhimmilla lapsilla oon käyttäny Emmaljungaa ja nämä mitkä oon ostanu ajat sitten maksoivat vain 100e. Ja ovat erittäin hyvä kuntoiset. Sisko aikanaan laittoi mut vaunukauppaan ostamaan sille vaunut ja oli kattonut merkinkin valmiiksi. Jouduin soittamaan että en osta sinulle tuollasia. NE oli erittäin lelut mun käteen. Joten sisko sai Emmaljungan käytetyt jotka oli todella paljon paremmat.

Mutta menipä ohi aiheen. Täällä pitäis ruveta suunnittelemaan iltaan menoa mutta eväs asia on auki mitä ottais. Kun tuntuu että on kaikenaikaa kova nälkä ja mikää ei piisaa. Ja en ehi kunnon ruokaa tässä kohtaan laittamaan. Noh eiköhän sitä jotakin keksi matkaan.

TÄällä voidaan paksusti päivä päivältä enemmän. Mutta tehkää tekin samoin. TÄytyy lähteä valmistautumaan

Muukalainen + muru 13+2
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Tässä ketjussa onkin ollut paljon luettavaa, niin iloa kuin suruakin :heart:

Kertomisesta, me ollaan kerrottu miehen vanhemmille, minun äidille ja muutamille ystäville. Kerron omalle isälleni kun näen hänet kasvokkain (nähdään aika harvoin). Omalla työpaikallani tietää muutama työkaveri joiden kanssa tulee muutenkin jaettua enemmän omiakin asioita. Pääsääntöisesti siis sellaiset henkilöt tietävät, jotka saisivat tietää huonotkin uutiset (kuten aika monella on täällä lukenutkin). Miehen lapsille aiemmasta liitosta (2 v. ja 13 v.) emme ole vielä puhuneet, pienempi ei tietysti vielä ihan kamalasti tässä vaiheessa ymmärtäisikään ja isomman kohdalla on ollut tarkoitus odottaa np-ultraan ja sen jälkeen miettiä miten asia kerrotaan. Voi olla, että tuo isompi ei ole alkuun ihan kamalan innoissaan, sen takia minua ainakin jännittää.

Eveneve, meille tuli ultrakutsu samalla viikolla kun eka neuvola oli. Neuvola taisi olla maanantaina ja viim. torstaina tipahti kutsu postilaatikosta. Seuraava ultra-aika varattiin sitten siellä äitiyspolilla ultran yhteydessä. Voisitkohan soittaa johonkin, vaikka sinne sairaalaan missä se ultra tehdään ja kysyä onko asia varmasti hoidossa? Tai neuvolaan. Saisit mielenrauhan :) Itse ainakin pyörittäisin tollasta asiaa kokoajan mielessä :D Mut voihan se olla että jossain paikoissa menee pidempäänkin että ajat saa varailtua.

Oliko Maaliskuu2015 saanut sellaisen hyvän selkeän taulukon neuvolakäynneistä? Minä sain sellaisen taulukon myös ja se on kyllä tosi kätevä, kun voi seurailla mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Olen joskus ollut vuosia sitten ollut itse neuvolassa työharjoittelussa eikä silloin täällä sellasia jaettu, jotain parannustakin siis joskus kunnallisella tapahtuu.

Hankinnoista. Meillä on jotakin tavaroita jo olemassa kun miehellä on tallessa pienemmän lapsena tavaroista, esim. matkarattaat ja jonkunlainen hoitoalusta. Joitakin tavaroita tulee varmaan hankittua tutuilta käytettynä mutta pinnasänky ja vaunut olisi kiva ostaa uutena. Nyt meillä on miehen pienemmällä Oran Saaga-malliset kärryt. Meillä on kyllä vanhempi malli, sai käytettynä edullisesti. Siinä mielessä hyvät kärryt että kulkee kyllä maassa, ilmassa ja laavassa mutta aika isot ovat. Auton paksiin ne kyllä runko taitettuna ja istuinosa irti mahtuvat mutta muuta sinne ei sitten enää mahdukkaan. Tuo metallinen tavarakori on kyllä tosi hyvä ja siihen sai muistaakseni jopa 8-9kg lastata tavaraa. Vanhemmassa mallissa on raivostuttava jalkapeite jota ei meinaa saada istuma-asennossa kunnolla kiinnitettyä mutta tuossa uudessa mallissa näyttäisi olevan parempi kiinnityssysteemi. Selkänojan kanssa ainakin tuossa vanhassa mallissa on aika paljon askartelemista. Mä tykkäisin myös että vauvalle on erikseen vaunukoppa eikä kantopussi, tuohon Oraan pitäisi lisävarusteena ostaa sitten se erillinen koppa. Vaunujen kangas on hyvää ja kestävää materiaalia ainakin noissa meidän kärryissä. Lisäksi hylkii vähäsen tihkusadettakin.
Kaverilla taas on Basson Baby-merkkiset vaunut lapsellaan, niitä olen välillä työnnellyt ja ne vaikuttaa myös ihan näppärille. Niissäkin on ilmakumirenkaat. Nämä vaunut ovat Saagoja vähäsen pienemmät ja menevät siis pienempään tilaankin. Näissä oli mielestäni vakiovarusteena se vaunukoppa. Kankaat myös likaa ja vettä hylkivät. Kaveri ulkoilee paljon koiransa kanssa maastossa kuin maastossa ja nuo vaunut ovat mukisematta kulkeneet kaupungista soramontuille.
Luulen että vaihdetaan noi Orat pois, en vielä tiedä mitä tilalle tulee... :)

Katselin eilen noita äitiyslomajuttuja Kelan sivuilta, laskin tolla laskimella että 9.2.15 alkais äitiysloma. Tuolla on paljon muitakin juttuja, järjestys taitaa mennä äitiysraha - vanhempainvapaa -kotihoidon tuki. Äitiysraha - kela.fi tuolta sivupalkista kun alkaa selailee eteenpäin löytyy aika paljon tietoa :) Oon kyllä aika pihalla itsekkin noiden kanssa :ashamed:

Omanapa, on ollut vähän hiljaiseloa tännepäin, me ollaan myyty yks talo, muutettu väliaikaisratkaisuun ja alettu remontoida toista taloa. Lisäksi odottelin ihan kauhulla np-ultraa, jotenkin pelkäsin että kohtu on tyhjä tai vauva kuollut. Eilen sitten käytiin siellä ultrassa, onneksi kaikki vaikutti olevan hyvin, siellä se papu heilutteli pieniä käsiään ja lopulta laittoi kädet kasvojen eteen kun yritettiin ottaa sellaista tarkempaa ultrakuvaa kotiin muistoksi. Muutaman päivän pienempi hän oli kuin rv:t nyt mutta laskettua aikaa ei muutettu kun heitto niin pieni. Nyt ehkä viimein uskaltaa vähän innostua ja nauttia tästä ajasta :heart:

Ihanaa tulevaa viikonloppua kaikille!!:flower:
 
Toi vaunuhomma on kyllä niin monimutkanen yhdistelmä tunnetta ja käytäntöä, että siihen ei todella oo yhtä eikä kahta oikeeta vastausta. Meillä hankittiin esikoiselle ora jet 3in1:nit aikoinaan uutena ja samaan kauppaan saatiin hoitolaukku, hyttys- ja sadesuojat, matkasänky, kaks patjaa, pinnasänky ja sen suojus sekä tyyny ja peitto 600€:lla. Vaunuissa oon tykännyt isosta koosta sekä kovassa kopassa että ratasosassa, kääntyvistä ilmakumietupyöristä ja loistavasta takuusta ja palvelusta. Hajotin omaa tyhmyyttäni viime keväänä yhden kiinnikkeen niistä ja tehdas pahoitteli, että näin oli päässyt käymään ja korjas sen uuden veroseks kulut 0€. Ja ei ollut mitään kuitti eikä muitakaan sähläyksiä. Pelkkä sähköposti riitti :) näin suomessa! Näillä vaunuilla jatketaan myös kakkosen kanssa.

Me saatiin neuvolasta myös sellanen luettelo käynneistä. Pitääkin verrata sitä esikoisen aikaseen, että onko käyntejä vähemmän.

Meillä oli viime viikon torstaina neuvola ja tän viikon keskiviikkona tuli ultrakutsu, mutta siinä luki varhaisraskauden ultra. No, eiköhän se kuitenkin ihan oikein oo...

Mukavaa venetsialaisviikonloppua kaikille!

Sisunen ja vielä piilossa pysytellyt pötkö 10+1
 
Meillä on habercornin halpisvaunut ja oon ollut ihan tyytyväinen, kunhan on heittoaisa, tilava koppa ja isot renkaat niin jätte bra.

ultrassa kaikki just eikä melkein :heart: niskaturvotusta 0.9 että hyvin vähän. Pikkuinen nukkui lähes koko toimituksen ajan, nyrkkiä pui hetken. Päivälleen vastasi viikkojakin. *huojentunut*
 
Hei! Vieläkö mahtuu mukaan? Toinen olisi tulossa, uusioperhe kyseessä. Alkuraskaus on ollut aikamoinen, pahaolo on vaivannut 24/7 ja veristä vuotoa on tullut kolme eri kertaa. Eilen viimeksi kävimme ultrassa ja kaikki oli hyvin. Vauva oli viikon isompi kuin menkoista katsottu. *Ällövaroitus* vuoto on sellaista "vanhaa verta" mistähän se voi johtua? kun lääkäri ei eilen löytänyt vuotoa... Aikaisempi lapsonen on syntynyt myös maaliskuussa näille tulee aikalailla tasan 4 vuotta ikäeroa:) Isosiskolle kerrottiin juuri äsken ja aivan innoissaan otti asian vastaan. Liuta kysymyksiä tuli.:) Np ultra olis 9.9. Listalle voisin tulla, tiedot katjahei/29v/2/23.3.15 en saa punaiseksi kun tabletilla surffailen..
 
No Tervetuloa Katjahei :) ikäviä nuo vuodot kyllä...

Raidallinen kissa: Onnittelut ultrakuulumisista :)

Huhhuh, hätsiuu ja niiskniisk. Flunssa tähän viikonpäälle kaivattiinkin. On kyllä kuollu olo. Lapset siinä oli, olishan se pitäny arvata. Mä saan aina ihanimmat rääppiäiset.

Tytöllä 8v todettiin pe verikokeissa paha keliakia, skopiaa ootellessa. Poika sai lähetteen putkitukseen, kolmanteen sellaiseen. Itellä nää vuodot ja sikiön koko jutut. Aika rankka viikko. Nyt räkis ja päänsärky päälle. Noh näillä mennään mitä annettu on.

Meillä alkaa ny sit tytön skopian jälkeen vähän erilainen elämä, ruoat ainakin tulee laitettua aika lailla itse, mitään helpottavia valmisruokia ei enää sit pysty paljoo hyväks käyttämään. Mut toisaalta ei taida olla olleenkaan huonompikaan juttu :) toisaalta suunnitelmallisempi saa sitte olla. Harrastepäivinä pitää kuitenkin olla jotain nopeesti saatavilla + äidin laiskotuspäivinä :)

Tämähän meni nyt ihan aiheen vierestä, mutta kovasti on mielenpäällä nyt :(

Kateltiin ystävän kans eilen niitä kahta mun saamaa ultrakuvaa ja se on ihan samaa mieltä että lääkäri ei oo mitannut päätä mukaan ollenkaan.. Pitäiskhän linkittää tännekin tuo kuva..
Jos toi pitää paikkansa ja np-ultrassa kaikki hyvin. Aion laittaa oikein mehevät palautteen kyseiselle yksityiselle lääkäriasemalle. Suuresti näin toivon ja melko luottavainen olen omaan tunteeseen että kaikki hyvin, mutta ei siitä ajatuksesta vaan silti eroon pääse ettäkö kaikki ei mallillaan oiskaan.

Hankinnoista. Koliikkikeinun aion hankkia. Meillä 2 maitoallergista koliikki vauvaa kannettu 24/7. Toista 8kk:n ikään. Joten nyt kun tiedän tuollaisen olevan olemassa, se on satavarma että se meiltä kans löytyy :) Vauvavakuutus otetaan ja. Aiemmilla ei ollu ja ollaan kaduttu NIIN paljon.

Ekaa imetin pitkään ja oisin varmaan imettäny koko kylän sillä maitomäärällä :) toiselle ei tullu.. Olin varmaan niin puhki. Pari kk yritin mut ei riittäny mitenkään. Nyt toivoisin että se onnistuis. Tää on varmaan meän viimeinen vauva niin olis se vaan niin ihanaa läheisyyttä puolin Jos toisin :)

Taas tällaiSta kaikenmoista jorinaa.. :)

Höpönenä ja minimartta 10+4

Laitan tän linkin kuvaan tänne alas, mut mun mielestä tossa mittausten yläpuolella on ihan selvä pää??

http://i.imgur.com/9W8Ky64.jpg

Äh jostain syystä nää linkit ei toimi. Yritän myöhemmin uudestaan..
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei, höpönenä! Sulla riittää haastetta nyt kerrakseen!
Tuttavaperheessä on keliakiaa ja heillä se on niin arkipäivää että ihmettelevät kun muut pitää sitä elämää niin hankalana. Siihenkin tottuu! Välipalat ja muut kun keksii että mitkä teille sopii niin alkaa arki luistaa! Hyvin se tulee menemään, voimiahan se ottaa alkuun kuten kaikki muutokset.

Vakuutus: mekin ollaan päätetty että otetaan ennen syntymää, hirvittää vaan kuinka paljon vakuutuksen myöntöön vaikuttaa alkuraskauden ongelmat? Ja milloin olis aikaa vertailla yhtiöitä! Aika isoja eroja on vakuutusten kattavuudessa!

On: mulla on ollut tänään hirvittävän huono olo! Sydämen rytmihäiriöitä ja huimausta sekä vatsan pohjaa painaa kummasti. Oksetus on tullut takas ja päätä on särkenyt nyt ekaa kertaa raskauden aikana. Onkin ottanut iisisti koko päivän vaikka piti tehdä ties mitä, otin parin tunnin unetkin joilta just heräsin ;) tietty tuli pelko että mistä tää johtuu kun olo oli jo niiiiiin paljon parempi!
 
Vauvavakuutuksista, me ei saatu esikoiselle ennen syntymää ollenkaan, koska oli ennenaikaisen synnytyksen riski eikä saada tällekkään, otetaan sitten syntymän jälkeen. Että kyllähän nuo vakuutusyhtiöt on aika tarkkoja asiasta, mutta jos ongelmia ei enää ole kun vakuutusta hakee ja lääkäri kirjoittaa puhtaat paperit niin sitten varmaan saa ?
 
Helou!

Täällä 22v esikoistaan odottava nainen, raskausviikot tänään 12+2 ja huomenna np-ultra, jota jännityksellä odotetaan! Synnytyssairaalana K-SKS ja la 13.3

Minä myös ylläpidän yhtä salaista maalisvauvat 2015 -ryhmää fb:ssä (tiedä, tarkoitetaanko tässä juuri tätä vai jotain muuta :D), joten mulle voi pistellä yksäriä, niin lisäillään! Menee siis periaatteella kaveripyyntö - lisäys ryhmään - poisto kavereista. Kukaan ei siis jää listoille roikkumaan, ellei niin halua.

Oon enempi aktiivisempana tuolla fb:ssä, kun ei koneella tule juuri istuttua.. Koitetaan tännekkin kuulumisia päivitellä!
 
Viimeksi muokattu:
Voi Höpönenä! :hug: Onpas teillä kaikkea meneillään!

Keliakia on onneksi pienen totuttelun jälkeen yllättävän helppo hoitaa kotona, mulla 3 vuotta ollut diagnoosi ja sitä ennen sairautta ainakin 7 vuotta, kiitos kesken jätettyjen tutkimusten!

Tosiaan, ihan kaikki ruoat on tosi helppo tehdä gluteenittomana, meillä syö sekä koko perhe että isommalla porukalla koko suku samaa, paitsi mulle on omat pastat, leivät ja leivänpäälliset erikseen. Gluteeniton leivonta vaatii totuttelua, mutta hyviä ohjeita ja perusniksejä löytyy kyllä. Liittykää ainakin ensimmäiseksi vuodeksi Keliakialiittoon, suosittelen lämpimästi. Leipävinkkinä esim. Vuohelan Herkun porkkanasämpylät on tosi herkullisia, jotkut pakasteleivät on aivan hirveän makuisia ja vaikkapa tattari vaatii totuttelua. Paahtopussin tai oman leivänpaahtimen kanssa pakastealtaan paahtoleivät on myös hyviä ja niistä saa kuitujakin. Tuoteselosteiden luemiseen menee aluksi aikaa, mutta kerrankos ne on käyty läpi ja tosiaan tähän kaikkeen saa apuja Keliakialiitosta (valmiita listoja jne).

Varoituksen sanana, että kodin ulkopuolella saakin sitten olla valitettavasti aika lailla varpaillaan. Kannattaa suosia aluksi isoja ketjuja jos syö ravintolassa ja opettaa läheiset tiukasti tekemään ruoasta todella gluteenitonta (esim ei leivota leivänvoitelumargariinista, katsotaan salaatinkastikkeet ja liemikuutiot jne) ja lukemaan tuoteselosteet. Kylään otan yleensä omat eväät mukaan tai tuodaan gluteeniton jäätelöpaketti tullessa mukana.

Hupsista, olipa taas asiaa! Tsemppiä vielä teidän perheelle :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta jälleen ja tervetuloa uusille! :flower:

Tuli mieleeni, että onko meillä vielä päivittäjä? Mins oliko sulla intoa päivitellä meitä syyskuusta eteenpäin? Vai Pecanpie jaksatko vielä meitä päivittää? =)

Höpönenälle tsempit! Niinkuin täällä muutkin sanoivat niin alkushokin jälkeen arki alkaa rullaamaan, meilläkin lähipiirissä keliaakikko, tietysti lapsen kanssa haastavaa, kun ei itse vielä ehkä osaa varoa kaikkea mitä pitää.. Ja hyvä että se löytyi, pitkään ovat usein piilevänä.

Vakuutus otetaan niinkun esikoisellekin. Vaikka meillä on käyttöä ollut aika vähän niin silti on sen vakuutusmaksun edestä kuitenkin käyty lääkärissä, ja saa nopeasti aikoja myös illalle ja viikonlopuille, mikä on ihanaa sitten kun on töissä ja lapsi hoidossa. Meillä on OP-vakuutus, kun on muutkin siellä niin kannattaa ja hyvin on korvannut ja toiminut kaikinpuolin hyvin. Meillä ei tarvinnut hakuvaiheessa kuin äidin terveyskyselyn ja sitten neuvolakortin skannattuna joka sivun kanssa mukaan ja päätös tuli niiden perusteella. Ja tosiaan JOKA sivu piti olla, mulla jäi ensin äitiysneuvolakortinkansilehti kopioimatta mukaan niin siitä tuli noottia =)

Vaunuista meillä on esikoisen jäljiltä uusina ostettut Cresentin yhdistelmät ja tykättiin kyllä. Heittoaisa, kunnon ilmakumirenkaat (meillä siis koira ja lenkkeiltiin paljon metsäteillä ja nukutin ulkona), kova koppa ja tilava tavaratila. Näihin kun vielä löytää keväällä kolmevuotiaalle esikoiselle seisomalaudan niin pärjätään varmasti tämän toisenkin kanssa. Erikseen on sitten auton perässä Babywelt Moon matkarattaat, joihin saa kaukalon (Britax) kiiinni. Niissä kääntyvät etupyörät ym. On olleet kätevät kauppa/reissu/kesärattaina.

Vointeja kaikille! :)

Vappuvaavi ja tulokas 12+6
 
Jätän päivittämisen mieluusti Minssille, kun itse tulee tääällä käytyä aina vaa pikaisesti katsomassa onko tullut pyyntöä fb-ryhmään! :) Mutta nythän se on helposti aloitettavissa kun saa tiedot ekaksi uuteen ketjuun!

Fb-ryhmiä on nyt mitä ilmeisemmin kaksi, mutta kaikki ovat tervetulleet lämpimästi liittymään myös tähän "alkuperäiseenkin" ryhmään aina syyskuun loppuun asti! Meitä on tällä hetkellä ryhmässä 49 jäsentä ja keskustelu käy vilkkaasti, kaikkiin kysymyksiin ja murheisiin saa kyllä hurjan nopeasti vastauksen ja tukea! :) Tähän ryhmään saa lähettää kutsun nimimerkille pecanpie tai Nutti, lähetä yksityisviestillä sähköpostisi niin lähetämme kutsun ryhmään!
 
Mä en ainakaan ole lainkaan niin säännöllinen koneen käyttäjä, että uskaltaisin lupautua päivittäjäksi.

Kirjoitan nyt vielä kuulumiseni tähän ketjuun eli olin viime viikon torstaina ultrassa, viikot täsmäsivät eli LA pysyy samana. Niskaturvotusta oli 1.7 mm ja kaikki muutenkin kunnossa. Sain julmetun nivaskan kuvia mukaani ja niitä on nyt sitten ihmetelty miehen kanssa. Samalla on ihmetelty myös sitä, että koska kerrotaan muille odotuksesta. Vieläkään ei tunnu tarvetta kertomiselle olevan, vatsa ei ole kasvanut kummemmin ja jotenkin ei vaan tunnu oikealta kertoa. Kai se maha kohta pullahtaa ulos, niin siinä ollaan sitten pakkokertomisen edessä :
 
höpönenä voi eih, kyllä sua koetellaan. Isosti tsemppiä! Meillä on kans kolmosella putket, tai nyt ilmeisesti ei ole parasta aikaa, mut 2 kertaa on laitettu. Pelastivat kyllä paljon.

imetyksestä toivon kuopuksen kaltasta tissitakiaista, niin helppoa kun on ruoka mukana, itse kun en koe raskaaksi sitä, että vauva on mukana siellä missä minäkin. Esikoista imetin 4.5kk, kakkosta 1.5kk, kolmosta 9kk ja nelosta 1v2kk.

Meilläkään ei vauvavakuutusta ole ollut.

RK 12+0
 
Maanantaita! Menee vissiin tän päivän piikkiin kun onnistuin hävittämään äsken kirjoittamani tekstin..

Vauvavakuutuksesta: Mistä rv:sta alkaen sen saa? Eikös se olekin niin että ensin on syntymättömän lapsen vakuutus joka vaihtuu syntymän jälkeen lapsen vakuutukseksi tms? Mitä kaikkea se kattaa? Täytyypä tutustua asiaan tarkemmin. Meinasimme vakuutuksen kyllä ottaa.

NP: Meillä on aika pe 5.9. aamusta. Olo on luottavainen, kotidoppler on helpottanut oloa kummasti. Enää en epäile että kyytiläiselle olisi käynyt varhaisultran jälkeen jotain. Alun panikoinut jälkeen oli kyllä aihettakin rauhoittua, jouduin silloin odottamaan kaksi viikkoa ultrien välillä tuulimunaepäilyn vuoksi. Nyt on enemmän se asenne, että jos jotain käy niin en voi asialle mitään. Yritän nauttia :)

Oireita: Olen selvinnyt todella vähällä. Ajoittaista kuvotusta mitta oksentaa ei ole tarvinnut. Rinnat ovat edelleen todella arat ja jatkavat vaan kasvua. Vatsaa turvottaa myös ja ihan alavatsa alkaa jo tuntua vähän kovalta, nouseeko kohtu nyt jo? Inhottavin oire on näppyät kasvoissa ja rinnassa. Päätä on vähän kanssa alkanut jomotella ja pieniä kasvukipuja tuntuu edelleen vatsalla. Onhan näitä siis!

Tällaista täällä! En ole vielä liittynyt fb-ryhmään vaikka meinasinkin. En tiedä vielä, onhan tässä vielä tämä kuu aikaa päättää :) Tykkään lueskella kuulumisia täältä ryhmästä myös, toivottavasti päivittäjä löytyy ja porukka on aktiivista!

VanillaLady 10+1 (neuvolan mukaan toistaiseksi 11+1, katsotaan muutuuko)
 
Kiitos Tarrasukka!

Vakuutuksesta vielä.. Eilen kävin aika skaalan eri yhtiöiden vakuutuksia läpi, ainakin seuraavat huomiot merkille:
If vakuutus on sikiön kuoleman ja pysyvän invaliditeetin varalle. Maksavat noista kertakorvauksen. Lapsen syntymän jälkeen sitten terveysselvitys ja poissulkevat korvauspiiristä olemassaolevat sairaudet. Eli ei missään nimessä meille!
Fennia ja Pohjantähti sekä Veritas vaativat kotivakuutuksen eli olet naimisissa yhtiön kanssa sit niin kauan kuin vakuutus on voimassa.
Voimassaolosta: Pohjantähti ja Pohjola parhaat! Niissä vakuutus voimassa syntymähetkestä 65 tai 100 v saakka, muissa yhtiöissä katkaisevat vakuutuksen n 20 v ikäisenä jonka jälkeen taas poissuljetaan olemassaolevat sairaudet.
Pohjolan saa vaikka ilman omavastuuta tai vuosimaksua saa alemmas ottamalla korkeamman omavastuun. Kotivakuutus ei vaikuta hintaan eli et ole naimisissa yhtiöön.
Lähitapiolan vakuutus jäi vielä vertaamatta. Onko kellään siitä tietoa? Muuta kuin että
voimassa vain lapsuusajan?
 

Yhteistyössä