MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Lokakuu* :)

Kamala uutinen Vaavi-haavi :'( Paljon voimia. Tuskin kukaan osaa odottaa tuollaisia uutisia enää näillä viikoilla.

Mulla on jostain syystä loppunu ilmotusten tulo sähköpostiin tästä ryhmästä. Tai sitten en ole vielä edes tajunnut lisätä tätä seurattaviin ketjuihin. Olen ihmetellyt, kun on ollut niin kovin hiljaista.

Vitamiineista. Mä syön päivittäin Minisun Mama-vitamiinia ja foolihappoa. Lisäks niinä päivinä kun muistan, syön D-vitamiinia. Nyt olen muutamana päivänä ottanut myös rautalisää, kun väsymys on ollut niin järkyttävää.

Maha ei pysy enää piilossa edes löysillä vaatteilla. Luulisi, että olen pidemmälläkin raskaana.

Liikkeet ovat tuntuneet jo useamman viikon päivittäin. Itse tunnen voimakkaimmat liikkeet jo mahan päältäkin, kun tiedän missä kohtaa kättä pitäisi tuntua ja mitä. Mies ei ole vielä onnistunut saamaan yhtään osumaa käteensä. Vauva rauhottuu tai vaihtaa paikkaa aina kun miehen käsi tulee mahan päälle.

ON: Joinain päivinä on ihan järkyttävä nälkä aamusta iltaan ja tyhjään puolet jääkaapista päivän aikana. Toisina päivinä taas maha on niin turvoksissa, että liikkuminen ja hengittäminenkin on hankalaa ja vaikka nälkäkin olisi kova, mitään ei pysty syömään, kun ei vaan yksinkertaisesti mahdu. Valitettavasti myös paino on noussut samaa vauhtia syömisten kanssa.
Väsymys vaivaa ihan päivittäin. Voin ihan helposti vetää parin tunnin päikkärit. Aamuisin on tuskaa nousta sängystä ja saada itsensä liikkeelle. Yleensä siinä klo 16-18 välillä tulee se hetki, kun yksinkertaisesti vain nukahdan istualtani. Useimpina päivinä olen tuolloin päässyt päikkäreille sänkyyn, mutta joskus en pääse ja silloin torkahtelen istualtani vartin verran, ennenkuin sitten olen sen verran piristynyt, että pysyn loppupäivän hereillä.
Liikkuminen on jäänyt tosi vähäiseksi, koska jos yhtään reippaammin yrittää kävellä, alkaa supistella. Lyhyitä matkoja pystyn kävelemään normaalilla vauhdilla. Hiukankaan pidempi matka ja joudun etenemään etanavauhdilla.

Rv19+4 (ultran mukaan tänään 20+0)
 
Heips!
Viikonloppu hurisi vauhdilla äidin luona käydessä, ihana kun siellä oli jo lunta maassa vaikka lumisade kera tuulen ei ollut lähelläkään ihanaa talvi ilmaa! :D

Maaliskuu2015, täällä on sujunut koiranpennun kanssa varsin hyvin! Olen niiiiin yllättynyt miten nopeasti koira oppinut jo nyt lähes sisäsiistiksi. Rutiinit muodostuneet nopeasti, joutuu aamuisin heräilemään paljoa aikaisemmin mutta koen tämän vain hyvänä harjoituksena sitten vauva aikaan :) Tosiaan kunhan vain pikkuinen matkassa pysyy loppuun asti :heart: Positiivisesti olen yllättynyt kuinka luontevasti tuon koiran kanssa on sujunut, enkä ole kokenut raskaaksi ainakaan vielä. Ihana kun tulee päivittäin edes hetken verta ulkoiltua kun koiraa pissattaa, kun on taas jäänyt lenkkeily ym. urheilu niin vähälle koiran vahtaamiselta. Vielä joutuu opettamaan tuota pureskelua, ettei aivan kaikkea tarvitse purra ja kuinka kovaa sitä ihmisiä pureskellaan. Niin pieni kun se vielä on ettei ihan tajua ja varmasti ikenetkin kutisevat..Ihana se on! :heart:

Olo ollut täällä hyvä, eilen taas sohvalla maatessa tuli tikarimaisia kovia kipuja vatsaan..Aina silloin tällöin moisia, jotka hieman pelottavat :$ Kovien ja äkillisten kipujen suhteen inhottaa, kun on niin uutta tämä raskaus eikä oikein tiedä ovatko normaaleja kipuiluja. Voisi kyllä sen dopplerin hankkia, on vain niin laiskimus ettei jaksa ruveta etsimään mistä löytäisi edulliseen hintaan.. :D

Voi minulla rakenneultraan vielä pitkästi aikaa, kuukausi! No onneksi on neuvola sitä ennen,vaikkakin sinnekin vielä 3vk, kun vasta oli tuo lääkäriaika..

Nimiä ei ole kyllä täällä päässä mietitty! :D hankintojakaan ei ole vieläkään tehty..alan ehkä tulla siihen ajatukseen että jos rakenneultran jälkeen alkaisi haalimaan, on vieläkin semmoinen tunne ettei uskalla ihmeitä ostella. Koskaan kun ei tiedä miten vauvan kanssa menee, toivotaan että hyvin <3

Piip- 16+0 :heart:
 
Heip kaikille! :)

Vaavi-haavi kaikkea hyvää tulevaan, kiitos kun tulit vielä kertomaan kuulumisiasi meille :heart:

Kivuista repäisykivut on täällä vähentyneet, kai sitä on paikat jo esikoisessa venyny niin että nyt antaa jo kaikki periksi tuolla alakerrassa ;) Harjoitussupistuksia on puolestaan nyt alkanut tulla välillä jos on ollut liian kiire päivä, niinkun eilen. Piti lopettaa silittäminen kesken ja mennä sohvalle huilaamaan kun alkoin olemaan alamaha ihan kova ja tukalan tuntuinen. Aika hyvin menee aikataulut yksiin "ohjekirjojen" kanssa, kun siellä kerrottiin että harjoitussuppareita alkaa tulemaan noin viikosta 20 eteenpäin. Esikoisesta en muista yhtään koska niitä tuli, mutta taisi olla vasta myöhemmin. Ja kipeitä supistuksia mulla tuli ekan kerran rv 41+5, että jos samoilla mennään nytkin niin niitä ei ole vielä tiedossa vähään aikaan (toivottavasti!!) :D

Potkuista mies sai meillä viikonloppuna käteensä ensimmäisen osuman ulkopuolelle :heart: Ja samassa kohtaa itsekin tunsin käteen ensimmäistä kertaa. Riippuu niin vauvan asennosta, mihin tuntuu ja miten kovaa eri päivinä. Joka päivä tuntuu kuitenkin jo selvästi möyrintää ja potkuja niin vähän mieli rauhoittunut, vaikka ultraan on vielä reilu viikkoa. Kyllä sitä vaan niin kovasti sitä ultraa jännittää, että mikä on vauvan vointi ja löytyykö mitään yllätyksiä tai seurattavaa. Ei auta kuin luottaa että kaikki menee hyvin, vaikka jotain löytyisikin.. Tuntuu, että nyt toisen kanssa tuntuu vaan vielä suuremmalta ihmeeltä, että meille tulisi toinen ns. terve vauva, miten voisi olla niin hyvä tuuri että tulisi..

Tavaroista nyt on haettu takaisin lainasta kaukalo+isofixtelakka ja imetystyyny. Baby Björnin sitterikin saadaan kaverilta kun oma edellinen myytin jo muutossa. Leikkimatto vielä varmaan jostain kaverilta haalitaan, senkin myin tilaa viemästä muutossa, ja muutenkin halusin erilaisen leikkimaton. Se esikoisen leikkimaton musiikki alkoi tulla nimittäin kirjaimellisesti korvista :LOL:

Ja jos kaikki menee suunnitelmien mukaan niin me muutetaan unelmakotiin vielä ennen vauvan syntymää! Ollaan siis etsitty jo monta vuotta isompaa ja nyt se taisi löytyä :) Sinne sitten mahtuu vanha hoitopöytä ja muut ja ei tarvitse stressata tässä väliaikaiskämpässä huonejärjestyksiä ja muuta. Velkavankeus odottaa, mutta nyt tuntuu siltä että on sen arvoista :)

Nimistä ei mitään haisua :D Onhan tässä vielä aikaa, onhan.. ;)

Pakkauksesta me nyt miehen kanssa mietittiin että ei oteta kun esikoisesta se jo on. Sitten olisi vaan tuplahaalarit ja muut niin vaatetta ja tarviketta löytyy. Eihän se raha suuri ole pakkaukseen verrattuna, mutta enemmän harmittaisi jos ne kaikki vaatteet sitten jäisivät käyttämättä..

Rokotteista mun mielestä ei ole Suomessa mitään ihmeempää ohjeistusta. Jos on kaikki perusrokotuksen voimassa (jäykkäkouristus, ja ne mitä on joskus koulussa saanut niinkun MPR ja hinkuyskä..). Kausi-influenssarokotusta ne suosittelee raskaana, mutta ei muuta kai..

Tulipas tästä sepustus :)

Ihanaa viikkoa kaikille!

Vappuvaavi ja tulokas 18+6
 
Heips,

osaottoni Vaavi-haaville :flower: ja kaikkea hyvää eteenpäin!

Itse sain viimeyönä kyljeltä toiselle käntyessäni niin kovan kipukohtauksen ikealle kyljelle että vähän aikaa säkenöi silmissä. Säikäytti kovasti, mutta ainakin aamulla liikettä tuntui masussa normaalisti. En tiedä olisiko liitoskivut äityneet noin paikallisesti koviksi :(. Aloin jo harkita tuota dopplerin hankintaa mikä muillakin tuntuu koasti mietityttävän. Jotenkin kun tuntuu että näitä neuvola käyntejä on tosi harvoin.

Piip- meille tuli myös viimeksi koira juuri ennen vauvan syntymää, eli pentu tuli taloon juhannuksen paikkeilla ja tyttö elokuussa, ja ainakin itse koin sen helpoksi ajaksi. Ainoana harmina oli se että koira tottui siihen että olin tosi paljon kotona ja sitten kun palasin töihin niin sopeutuminen yksin oloon olikin hetken hankalaa...

Pakkauksesta alan tulla siihen tulokseen että emme sitä ota meille vaikka tuon kuopuksen syntymästä onkin jo se reilu kuusi vuotta aikaa. En tykännyt yhtään tämän hetkisestä äitiyspakkauksesta ja ostan sitten mielummin mieleiset vaatteet muualta. Kynsisakset,hiusharjat ja muut pikkutarvikkeet kun ovat vielä tallessa kuitenkin.

Nimistä olemme saaneet hauskoja ehdotuksia tuolta kuopukselta. Tosin ne ovat kaikki suunnattu tytöille, koska neiti toivoo pikkusiskoa, vaikkei sillä kumpi tulee väliä kuitenkaan hänelle ole. Eipä varmaan ;)! Itse tiedän jo toisen nimen olis sitten kyseessä tyttö tai poika ja pojalle kolmaskin nimi on aika varma... Nyt pitäisi vaan päättää haluammeko ensi viikolla tietää kumpaa olisi tarjolla :LOL:...

Aurinkoisia odotuspäiviä toivotellen,

elnastiina ja alivuokralainen 19 + 2
 
Doppleri-hankinnasta: sitä tässä itsekin vielä pähkäilen kun viikonloppuna meinas taas usko loppua vaikka ihan selvästi joku "koputteli" masussa että Täällä Ollaan! Soitinkin heti aamulla neuvolaan ja kävin työmatkalla kuunteluttamassa sydänäänet sitten siellä :heart:

Mulla on kans rakenneultra vasta 4 viikon kuluttua! Ensi viikolla tosin neuvolakäynti että parin viikon sykleissä tässä tulee mentyä..

Kivuista: Mulla ainakin on välillä kipeitäkin "pistoja" joten ehkä se kohtu siellä sit venyy vaan, esikoista siis odottelen. Mut sit kun stressaannun jostain oikein kovasti esimerkiksi jos on paha mieli niin silloin tuntuu vas alas oikein kova kipu joka muistuttaa siitä että ei saa stressaantua! Se onkin tosi helppoa siinä vaiheessa jos on riita tms.... sit vaan alkaa itkettää entistä enempi :ashamed: ja pelottaa.... Mut sit se loppuu kun asiat sovitaan ja stressi katoaa!

Pidetään itsestämme huolta!
 
efi
Vauva-haaville myös täältä pahoittelut. Tietäähän sen, että mitä vaan voi tapahtua, mutta ei sitä enää näillä viikoilla haluaisi uskoa. Ihailtavan positiivisella mielellä tunnut kuitenkin suhtautuvan tulevaan. Toivottavasti teille tosiaan vielä se iltatähti suodaan.

Tunnen liikkeitä aika harvoina ja kyllähän se pistää välillä miettimään. Eilen pistäydyin miehen työpaikalla (=sairaalassa) ja siellä kun oli rauhallista ja mukava tuttu radiologi töissä, niin ultrattiin nopeasti masuasukkia. Mahassa kaikki hyvi. Lääkäri painotti vahvasti, että hän ei ole gynegologi, mutta hänen mielestään vauva on tyttö. Huomenna on sitten ihan gynekologille aika, saas nähdä ollaanko siellä samaa mieltä. Kuun lopussa on sitten vielä rakenneultra.

Nimiä ei oo mietitty yhtään. Ei jotenkaan jaksa. Esikoisen kanssa kerkes kai miettimään ihan tarpeeksi. Mä oon ajatellu muutenki, että mietin nimiä sitten ku tietää, että pitääkö miettiä tytön vai pojan nimiä.

Ei kai tässä tällä kertaa kummempia. Olossa ei oo mitään valittamista. Ei mitään kipuja, mitä monet on täällä valittanu.

Efi 17+4
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikki vaikutti olevan ok. Siellä oli viikkoja vastaava ihan vilkasliikkeinen tyyppi. Stressasin kyllä, kun liikkeitä ei oikein ole tuntunut - eikä tunnu edelleenkään. Jotain pientä liikkeeksi tulkittavaa aina välillä, joten ehkä ne pikkuhiljaa alkavat voimistua.

Oireitakaan ei ole, pahoinvointi on väistynyt ja mitään liitoskipuja tai supistustuntemuksia ei ole, joten aika rauhassa tässä mennään. Nyt on syyslomaviikko, niin saa ottaa ihan rennosti.

Nimiä ei olla vakavasti mietitty, lapset ovat jotain ehdotelleet, mutta eivät hekään vielä mitenkään tosissaan. Ehkä odotellaan sinne syntymähetkelle.

Metu ja pikkuinen 20+0
 
  • Tykkää
Reactions: Ruubi ja Vappuvaavi
Jos taas unettomuuttaan kirjottais :)

Eilen kävin neuvolassa ja siellä oli kaikki hyvin. Mua jännitti ihan liikaa, kun esikoisen aikaan olin ihan liki liikuntakyvytön jo näillä viikoilla ja nyt ei oo mitään isompia vaivoja. Tuntunut ihan ihmeelliseltä tehdä kaikkia hommia, kun ei tarvii liitoskipujen ja supisteluiden takia himmailla. Toki hengästyn helposti, mutta ei muuta. Neuvolassa sit vaan sanoin, että kai se sit on uskottava, et odotusaika voi olla tällänenkin :D

Liiketuntemuksia mulla on ollut nyt pari päivää. Satunnaisia tuntemuksia on ollut jo kauemmin, mutta nyt vasta uskallan kokea nämä liikkeinä.

Doppleria en enää aatellut hankkia, mut nyt tuli tilaisuus saada toi AS Jumper, joten ajattelin kuitenkin tarjoukseen tarttua. Olishan se kiva esikoiselle kuunteluttaa noita ääniä ja onhan tohon ultraankin vielä neljä viikkoa taas aikaa. Tarviko toi malli muuten jotain oikeeta geeliä vai toimiiko jollain perusvoiteella?

Piti nousta hetkeks sängystä ylös syömään mandariineja :D viikko sitten tuli vielä iltanälkä, mut nyt se on vaihtunut huutavaan yönälkään :D

Odotus muuten sujuu seesteisesti. Tuntuu, että joulu koputtelee jo ovella. Mahtaako tuo alkuvuosi sitte mennä tuskastuttavan hitaasti ?

Tälläsiä yön ajatuksia tänään :D

Sisunen ja pötkylä 16+4
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Mukava kuulla elnastiina! Toivotaan että täälläkin sujuisi hyvin tuon pennun kanssa loppuun asti :) Itse olen kans miettinyt, että mahtaa olla muutos sitten koiralle kun töihin palailee kun niin pitkään saa seurassa olla...No onhan siihen vielä aikaa :D

Voi kun olen aivan kateellinen, tuntuu että lähes kaikki jo tuntevat liikkeitä! Itse esikoista odotellessa saan varmasti odotella vielä hyvän tovin ennenkuin tunnen mitään, ei noita viikkojakaan niin älyttömästi ole..Malttamaton... :D
Uu, ja helpottava kuulla kun muillakin ollut äkillisiä kovia kipuilua! Oletettavasti ovat siis normaaleja kipuiluja :)

Piip- 16+1
 
Onnea metu hyvisä ultrakuulumisista! :flower:

Viikko vielä odottelua täällä.. Ollaan lähdössä vkl perheen kanssa ensimmäiselle Ruotsin risteilylle niin on jotain kivaa ultran odottelun ajaksi :) Tuli vaan juuri mieleen, että eihän siellä seisovassa pöydässä oikein mitään kalaherkkuja uskalla maistella, noh jos mä keskityn sitten jälkiruokiin :D

piip kiva jos pennun kanssa on sujunut hyvin. Kannattaa kotonaollessakin silti totuttaa pentu heti alusta asti yksinoloon. Vaikka kyläilyjen tai muiden kauppareissujen ajaksi. Meillä reagoi vanhakin koira siihen, kun olin esikoisen kanssa kotona ja sitten taas yhtäkkiä töissä, vaikka oli vuosikausia yksinoloon tottunut. Eli siis kaikkeen mihin pentu elämässään joutuu, niin pitäisi sille tulla vastaan jo pentuna (yksinolo, kovemmat äänet, lapset, muut koirat, autolla/muilla matkustaminen, hoidossa olo..) niin on tuttua pienestä asti. :)

Mä oon kateellinen teidän neuvoloista, meillä mitään neuvoloita ole ;) Neljä viikkoa siihen toiseen terveydenhoitajan käyntiin, jos ei liikkeitä tuntisi niin olisi aika orpo olo kun kertaakaan ei ole vielä sydänääniä neuvolaan päässyt kuuntelemaan. Säästetään kyllä niin väärästä päästä mun mielestä!

Nautitaan nyt tästä "seesteisestä" keskiraskaudesta :)

Vappuvaavi ja tulokas 19+0 (POKS!)
 
Heipat ja terveisiä neuvolasta!

Ruubi en löydä sinua listalta, laitatko vielä lasketun ajan ja synnärin niin lisäilen.
Riquel myös laskettua aikaa niin lisään.

Tänään oli siis vihdoin ja viimein neuvola. Kaikki oli ok ja oli ihanaa päästä kuulemaan taas pikkuisen syke. Pääsi tuleva isikin kuulemaan sydänäänet ensimmäistä kertaa :) Pieni oli kyllä sitä mieltä että mitään ääniä nyt kuunnella ja meni karkuun koko ajan :D Neuvolatäti totesi ettei ihme, että olen jo pieniä liikkeitä tuntenut. Senverran vilkasta oli :D
Ehkä ihan hyvä ettei sitä dopleria ole tullut hankittua, tuskin saisin mitään kuuluviin tuolta vauhtimadolta :)
Seuraava neuvola onkin vasta sitten marraskuussa rakenneultran jälkeen. Jotenkin tuntuu että hirvein harvoin näitä. Eikä kyllä lääkärineuvosta ollut mitään puhetta, onkohan täällä sellaista edes.

Tulipas vain tälläinen omanapa teksti, varmaan jotain muutakin piti laittaa, mutten enää muista :)

Ihanaa loppuviikkoa kaikille!

Mami ja vauhtihirmutarrasukka 16+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Heippa hei! Sairaslomalainen täällä ajan kulukseen kirjoittelee :wave:

Liikkeet ja istukka Istukka edessä joten liikkeeitä tuntuu joskus hyvin harvoin tuonne vasemmalle nivuseen päin. Käteen ei läpi tunnu liikkeitä.

Dopplerin hankinta Mietin tuota pitkää että hankitaanko vielä mut tulin siihen tulokseen että ei enää kun kuitenkin toisinaan tökkii vaavi tuolla.

Mahan koko Iltaisin on melkoinen potkupallo. Aamuisin ei välttämättä huomaa että olisin raskaana.

Maitohappobakteeri aloitin nyt syömään maitohappobakteereja jospa rauhoittaisivat tuota alakertaa..:stick:

Sappikivikohtaukset Olen ennen raskautta saanut useita sappikivikohtauksia ja tutkittukin on mutta eivät niitä löydä. Viimeksi ehdottivat tähystystä suun kautta, en asiasta innostunut joten se jäi tekemättä. Nyt olen sitten saanut 2 kohtausta vähälle aikaa. Otin tän puheeksi neuvolalääkärin luona niin hän määräsi verikokeisiin ja helikobakteeri puhalluskokeeseen. Jos ei ole helikobakteeria niin sitten raskauden jälkeen tähystys odottaa:x

ON Joo olen tosiaan saikulla ollut jo viimeviikosta lähtien. Terkka laittoi lähetteen hiiva ja emätinnäytteeseen viime neuvola käynnillä. Sunnuntaina rupes tulemaan kirkasta verta pyyhkiessä ja sen jälkeen supisteli aika kovastikin, lepo auttoi. Soitin neuvolaan maanantai aamuna kuunneltiin äänet hyvin kuului, mut terkka halus lääkärin tutkivan. Joten sain tiistaille neuvolalääkärille ajan. Hiiva ja emätin näyte oli positiivinen, eli mulla oli bakteerivaginoosi hiivan lisäksi. Lääkäri totesi vauvalla olevan kaikki hyvin ja kohdussa kaikki ok. Mutta supistelujen takia saikulle viikoksi ja 10 pvän lääkekuuri tulehduksiin. Eilen oli kontrolli, vauvalla kaikki edelleen ok ja kohdunsuulla ei muutoksia mutta vähäinenkin fyysinen tekeminen aiheuttaa supisteluja ja tulisen kivun alaselässä. Saikku jatkuu tän kuun loppuun. Marraskuun alussa saa kokeilla töihin paluuta. Meinaa päivät käydä tylsiksi:mad: Mut muu ei auta tässä, vauvan terveys on nyt etusijalla :heart: Tytön vien aamuisin pph:lle että hän sentään saa virikkeitä.

Katjahei 17+2 ja "onniantero"
 
  • Tykkää
Reactions: lazyanne
efi
Pikainen päivitys.

Eilen käytiin lääkärillä ja lääkäri oli kyllä aika vakuuttunut siitä, että meille on toinen poika tulossa. Kyllähän minäki sen näin. Saatiin paljon parempaa kuvaa kun viimeksi.

Istukkaa on kuulemma vähän joka puolella. Sitä on sekä edessä että takana ja menee vissiin myös aika alas, mutta ei kuitenkaan enää kohdunsuulla.

efi 17+6
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Hei taasen =)

Ensimmäiseksi pahoittelut Vaavi-Haaville ja hänen perheelleen <3

Tänä aamuna ei ollut enää epäilystäkään että mitä kyljessä tuntuu..potkuja, potkuja ja potkuja ihania pieniä potkuja <3 Joitain hivelyjä ja kuplatuntemuksia on jo jonkinaikaa ollut mutta nyt ei enää epäilystäkään etteikö se olisi ollut masutyyppi joka sielä ilmoitteli itsestään =D

Pahoinvointi on VIHDOIN alkanut helpottamaan ja nyt pystyy jo lähtemäänkin liikenteeseen niin ettei tarvitse miettiä mihinkä pääsee makoilemaan kun olo yllättää =)

Ei jaksaisi millään odottaa...vielä piiiitkät 4 viikkoa rakenneultraan, mutta elän toivossa että nää viikot menee nopeasti, siitä hyvin omalta osaltaan pitää huolen tuo touhukas esikoinen <3

Ihanan kirpsakoita syyspäiviä teille mulle ja hyviä vointeja<3

Kesäkerttu ja masuasukas 17+3
 
Raikasta aamupäivää täältä Lapista =). Viimeyönä olikin pakkasta jo tähän asti eniten, varmaan siinä-7 astetta että HRRR :xmas:. No tarkeneehan sitä kun vaatetta laittaa tuonne ulos ;).

Ja siitä tulikin mieleen taas se probleema kun ei ole sitä tarpeeksi suurta tai venyvää talvitakkia. Sen metsästys jatkuu kirppareilta ja kaupoistakin jos muuten ei löydy. Pitkä malli pitää ehdottomasti olla, se on niin kätevä.
Eilen tuli käveltyä kaupoissa kun pitäisi etsiä itselle nilkkamallin siistimmät kengät joilla raskausaikana voi sitten loppuun asti kävellä. Sellaista "camel boots"-mallia olen etsinyt ja päädyin Skopunktenin valikoimasta ostoksen tekemään. Siellä hinta laatu suhde vain parhaiten täsmäsi. Itse en kengistä useinkaan maksaisi 100 eur. Coretex kengät on poikkeus jos niitä tarvitsee hankkia. Mikä vielä miellytti että Skopunktenin mallissa oli se pikavetoketju että kun kengännauhat säätää kohdilleen niin se vetskari on sitten eri kätevä ;). Tuossa kaupassa löytyy myös lapsille kivoja kenkiä =).

Onhan noita kaikenlaisia talvikenkiä itsellä mutta nyt ei ihan mitkä vaan käy. Suosiolla jätän varastoon kengät joissa ei ole pohjaa juuri lainkaan. Niitä käytetään sitten seuraavana talvena. Nyt kelpaa vain kengät joissa riittävästi pohjaa eikä jalat väsy.

Sen kyllä olen huomannut että kun puoli päivää tuolla kaupoilla tallustaa niin on virta pois sitten illaksi. Eilen oli niin veto pois etten edes saunaan jaksanut enää lähteä. No sen kuitenkin tietää mistä olot johtuvat :heart:.

Vappuvaaville
onnea tulevasta omasta kodista =). Onhan se helpottavaa kun tietää että saa tilat jotka käytännölliset. Vaikka meillä on nykyisessä kodissa kasvuvaraa jopa vielä yhdelle lapselle eli yhteensä kolmelle niin kummasti on joutunut pähkäilemään jo mielessään huonejärjestelyjä kun tuo meidän prinsessa on saanut pitää niin suuren reviirin itsellään ja tavarat tietysti myös sen mukaan. No onneksi tässä on vielä hyvin aikaa järjestellä hänenkin huonettaan.
Ainoastaan vaatteiden järjestely ja niiden inventaario on vielä tekemättä mikä enemmän mielen päällä nyt. Tämän vuoden puolella kyllä senkin teen valmiiksi ja minulla on aikaa tehdä, hyväkin että on puuhaa.

Vappuvaaville kommentoisin vielä että harmi jos sinulla on todella harvoin neuvolakäynnit. Toki ei mullakaan ole kuin kerran kuussa. Mulla vaan oli siellä ihan alussa tarkkailu ja tiheämpi ultra kun ei oltu vielä varmoja odotinko. Minä sain nähdä kyllä pikkuisen sykkeen sieltä viikolta 7 mikä on muutenkin ihan ensimmäisiä hetkiä syke nähdä. Teiniäideissä oli juuri myös jakso jossa tuleva äiti näki sykkeen ihan alussa ja siitä tuli oma koettu hetki mieleen =).

Vaavi-haaville kaunis kiitos että jaoit vielä kokemaasi meillekin. Toivotan voimia sinulle ja perheelle tästä eteenpäin :hug:. Toki käy kurkkaamassa jos vaan haluat meidänkin kuulumisia ja kerro omiakin jos siltä tuntuu.

Katjahei, voi harmi että noin vastustaa terveyden kanssa! Eipä se auta kuin potea nyt ja onneksi asiaa voi korjata. Sairasloma on varmasti tarpeen, ei muuta kuin paranemisia sinulle.

Efille onnea poikalupauksesta =). Teillähän onkin sitten kaikki valmiina pojalle kun esikoinenkin on poika ;). Ja onnea myös muille jotka on sukupuolen saaneet tietää. Tietysti se ultratieto ei niin varma ole mutta haluaisin itsekin tietää siten jos muuta vaihtoehtoa ei olisi.

ON; Tosiaan n.kerran kahdessa viikossa saattaa minullekin tulla sellainen kivun tunne alavatsaan että kun makuulta alkaa yön jälkeen nousemaan ylös niin pitääkin ottaa tosi tosi varovaisesti se nousu. En sitten tiedä onko joku puutuminen kohdussa ja samassa asennossa ollut liian pitkään tai sitten joku venymiskipu. Mutta kuten joku totesikin että meillä toista tai useampaa odottavilla on jo paikat venyneet seuraavaa varten, vaikka mulla ei muistin mukaan mitään hurjia kipuja ollut ekastakaan, raskausarpia vaan vatsanahkan venymisen vuoksi tuli enemmän ja ne olivat silloin arkoja. Nyt tosiaan käytän parempilaatuista voidetta ja tähän mennessä arvetkaan ei ole hurjia tai kipeitä.

Muuten seesteinen olotila jatkuu ;). Eilen taas sain yllätettyä entisen synnärikaverin kun kaupoilla näin. Eli että pääsin kertomaan raskaudesta. Tässä vaiheessa jo enemmän luottaa siihen että synnärille asti vielä pääsen.

Liikkeistä; Nyt kun RV tuli ma täyteen 20+1 on vaavi alkanut luovan tauon jälkeen ilmoittamaan säännöllisemmin iltaisin kun istahdan olostaan. Alavatsalla on hipaisuja ja pieniä tönäisyjä hetkellisesti ja se minulle riittääkin. Voi olla että nyt alkaa vaihe jolloin lähes jokapäivä liikkeet alkavatkin tuntumaan säännöllisesti.

Syödä pitää suht säännöllisesti ja itse kyllä syön yötä vasten jos nälkä tai yölläkin jos nälkä herättää vaikka harvoin käy niin. Isoja mielitekoja ei enää ole, kunhan syö vaan säännöllisesti. Varsinkin päivällä ei voi syömättä olla tai olo kohta karsea.
Jäi muuten vielä niistä vitamiineista että tietysti myös D-vitamiinia syömme yhdessä tytön kanssa. Nythän sen tarve vain korostuu kun pimeä aika tulee.

Lapselle nimi. Se on kyllä mulla ollut tässä työn alla koko ajan kun kuulimme kumpi tulee. Aion tehdä juuri toisin kuin viimeksi kun silloin lähes synnärille mentiin että tiedettiin kumpi tulossa. Nyt on onneksi aikaa miettiä ja ei tule sitten tehtyä äkkinäistä päätöstä. Haluan kuitenkin nimen sointuvan esikoisen nimen kanssa mutta ei siten että nimet olisivat esim. Anna ja Alisa tai Anna ja Anniina vaan että siinä olisi jotain muuta rytmiä yhdessä. Kaksosista ei kuitenkaan ole kysymys ;).

Sitten se suurin uutinen tähän loppuun, kun Efi tuossa ja joku muukin saattoi jo paljastaa kumpi on tulossa.
Niin siinä sitten kävi että kun oli taas kerran vahva poikaolo (ehkä jo toivekin), niin tyttö meille on tulossa :heart:. Ei ollut pettymys, oikeastaan sitten mietin jo heti että no näinhän sen pitikin mennä :flower:. Onpahan kaikki jo valmiina kunhan tosiaan sitä vaateinventaariota tulee tehtyä.

Äitiyspakkaus on vielä osittain päättämättä. Minusta se on kuitenkin enemmän poikien väriä sisällöltään ja entiset vauvanvaatteet on tietysti vielä hyväkuntoisia. No, kunhan vielä hetken sitä pohtii. Voi olla kuitenkin että emme sitä tällä kertaa ottaisikaan.

Itseasiassa haluan alkaa kertomaan sukupuolen jo sukulaisille ja ystävillekin lähiaikoina. Itse ollaan tiedetty nyt se kuukausi niin vois olla aika. Tänään veljeni kuulee kun on lomareissulla käymässä ja tietysti oma tytär. Hän jo kovasti haluaa tietää kumpi. Puolisokin totesi että miksi ei jo kerrottais? No eipä siihen esteitä ole jos ei halua tietoa vain itsellä pitää.
Itsellä niin vaikea muutenkin pidellä asiaa salassa lipsauttamatta sitä ;).

Sori tämä romaani, ensi kerralla sitten lyhyemmin.

RV 20+3
 
Heippa piiiitkästä aikaa.. En tiä muistaako kukaan enää mut monta viikkoa tästä on ku viimeks kirjotin jotain. Oon kyllä joka päivä käynyt lukemassa, mut jotenkin oon ollu niiiiiin poikki etten oo jaksanut kirjottaa.. Vaikka asiaa ois ollu vaikka kuin paljon. Nyt kävi herätys kun liityin faceen enkä sit päässy puhelimella jotenkaan helposti sinne kirjottaan.. Enkä oo jaksanu konetta avata.. Ni tipuin sieltä sitten ulos :( toivottavasti te kuitenkin huolitte mut takas hiljaiselon jälkeen..

Pahoinvointi on pikkuhiljaa alkanut väistymään, mut se oli kyllä niin KAMALAA että vienyt pitkäksi aikaa voimat pois. Just oon jaksanu töissä käydä, kotona tehdä ruoan ja sit oon simahtanu sohvalle :( no onneks nyt on alkanu sit helpottaa.

Supistelee "kivasti" ja eilen otettiinkin bakteeriviljely jos vaikka joku tulehdus jyllää... Mulla siis edellisissäkin raskauksissa supistellut ja ekassa olin ihan vuodelevossa puolesta välistä raskautta. Nyt vaan tuntuu et valkkaria niin hirveest ja välillä ku kirvelee, ni hyvähän se on poissulkea.

Ekat body ja housut hommattu, jeiii. Oli NIIIN ihanat etten ohi voinut kulkea (vaikka maksoi maltaita) en vaan pystynyt/ mahtanut itselleni mitään... IIIK jonku pitää pitää mut kaukana kaupoista :D

Kärrytkin oon nyt valinnut.. Ja kaukalon. Yritän vielä käytettynä löytää mut vaikeelta tuntuu. Haluan siis meille täydelliset vehkeet ja oon niistä myös valmis maksamaan. ( ja ai gauheet ku ne maksaakin)

Liikkeitä en vielä tunne ja siksikin mulla oollut tosi epäilevä ja epävarma olo.. Mut eilen oli niin vahva syke neuvolassa että siellä sitä majaillaan edelleen <3 <3 tuli jotenkin nyt hyvä olo ja tajusin et nyt mun on lupa nauttia :) ei se murehtiminen estä kuitenkaan mitään tapahtumasta, päinvastoin.

Mun kaveripiirissä ei nyt oo pieniä vauvoja.. Eikä odottaviakaan. Olis ihana kun olis äippälomalla joku kenen kanssa vois sitten kahvitella ja juoruta ilot ja surut.. Mut kattoos nyt. On kai noita avoimia päiväkoteja yms.vielä... Jotenkin tunnen vain itseni aika vanhaksi odottajaksi ( vaikka oikeesti on vanhempiakin).. Noh, mut kynnys lähteä nuihin tuntuu jostain syystä nyt suuremmalta kuin ennen.. Kai mä oon vähän mummoutunut :D

Mun maha on VALTAVA.. Mun äitipuoli on varma että ootan kaksosia ja toista ei oo vaan huomattu ;D ;D Mä syytän vain mun huonoja vatsalihaksia, hahhaa. Oon siis pitkä ja laiha... En kyl siis kauaa.. Nyt kiloja tullu jo 8kg O-OU :) Esikosta tuli muistaakseni 28kg :)

Kato ku harvoin käy ni heti tekstii pukkaa.. :)

Täytyy nyt vaan kirjotellakkin. Nyt heti tuli parempi olo. Ei oikein oo ketään kelle näitä raatais...

Höpönenä ja minimartta 17+1

Mun LA on muuten muuttunut, en saa vaan väritettyä. Höpönenä 24.3 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Vaavi-haavi: halauksia ja toivottavasti onni tuo teille pikkuisen tullessaan jonakin päivänä. :'(

Ultra kuulumisia tulin päivittelemään. Kyllä jännitti, jo viikko sitten. Mies oli onneksi tukena. Mahassa on kaikki oli mallillaan; sydän, aivot, vatsa ja kaikki kohdillaan. Siellä olikin uusi ultralaite kokeilussa ja kätilön lisäksi oli esittelijä paikalla. Sukupuoltakin kysyttiin ja mahdollisesti pikku tyttöä meille lupaili. :heart: Mutta ihan 100% varmaksi ei voinut sanoa, kun napanuora oli tiellä. Ehkäpä tätä se onnellinen olo ja pienoinen tyttötoive tiesi. Ja esikoinen ennusti jo vaunut nähdessään, että meille tulee tyttö. Mutta senhän näkee sitten synnyttyä että onko vehkeitä vai ei. :LOL: Kätilö kehaisi vauvan piirteitä kauniiksi, ja sopusuhtaisiksi. Mutta sellaisia meidän pojatkin ovat olleet. LA taitaakin olla 28.2. Mutta pysyttelen täällä.

Liikkeet: tuntuvat joka päivä. Kovin on aktiivinen Nappula vatsassa. Useaan kertaan päivässä hyöriskelee ja potkiskelee ja toivottaa iltaisin hyvää yötä potkumaratonilla. :) Mutta olen aikaisemmissakin raskauksissa tuntenut liikkeet tosi aikaisin, joten olen kai jotenkin herkkä vatsainen.

Maha: on isO. isolla O:lla. 8kg myös tullut kiloja, mutta ei haittaa, ne lähtee sitten raskauden jälkeen. Väliaikaista tämä on vaan.. ;) Selvästi kaikki mitä syön jää vatsan seudulle, koska muuten en ole lihomista havainnut.

Katjahei: toivottavasti menisi kuurilla tuo tulehdus ohi. Ei kuulosta kivalta vuotelu, mutta onneksi vauva on kunnossa.

ON: Minisun mama on nyt aloitettu ja todettu hyväksi. Ehkäpä mulla oli jo raudan puutosta ilmassa, kun niin väsytti. Nyt ei ole ollut muutamaan päivään niin väsähtänyt ja uupunut olo.

Seuraava neuvola on vasta kk päästä, marraskuun puolivälissä, eli meillä ei ole nyt lokakuussa neuvolaa ollenkaan, koska oli ultra.


Mariia ja Nappula 20 + 5
 
Huomenta, kuopus kipeenä ja yö meni aivan penkin alle *haukotus*

Neuvola lääkäri oli tiistaina, kaikki oli ok. Painoa oli tullut reilut 400g/viikko, jihuu! Edes sen verran. Verenpaine oli ok ja syke 140 molemmin puolin. Hemoglobiini jopa nousee :D meinas vaan, kun ei mitään valitettavaakaan ollut, et minut on luotu odottamaan :D. No sitä on sanottu ennenkin. Harmi vaan kun tämä nyt jää viimeiseksi.

Näimpä muuten ihan ensimmäisen vauvaunen! Oltiin rakenne ultrassa eikä sukupuolta nähty :LOL: siinä se. Vielä tarvis malttaa, ru on 4.11
Seuraava neuvola on marraskuun puolivälissä, saa kelan laput täyttöön :) oi, äitiyspakkaus :heart:

RK 18+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Toissapäivänä otettiin näytteitä ku mulla ollu niin epämääräisiä hiivaoireita ja suppailee kiitettävästi. No siellähän jyllää streptokokki b. Nyt ei siis aloteta viel antibioottia mut jos suppailut jatkuu ja pahenee ni heti lääkäriin.

Synnytyksessä sit antibioottitippa..

Mut apuaaaa!!! Kun googlasin, Kuulostaa ihan kauheelta. Onko teillä kellään tietoa tai ollu tuota??

Höpönenä ja minimartta 17+2
 
Katjahei. Nyt vasta siis huomasin sun viestin.. Mullakin th sanoi laittavansa lähetteen bakteerivaginoosista ja sit siellä ilmeni tää streptokokki b... Mut onko kuitenkin sit eri?? Hiivaa ei ainakaan mulla ollut kun kysyin, sellaselta vaan tuntuu. Äh täytyy taas googlailla. Mullahan oli myös vuotoa rv10 yhdynnän jälkeen.. Voiskohan sit johtua myös tosta.
 
efi
Streptokokki b Mulla todettiin se ekassa raskaudessa. Hoidettiin sillon meidän toiveesta heti antibiooteilla. Eli synnyttämään mennessä ei sitä mulla enää ollu. En kerinny sillon kyllä huomata sitä streptokokkia mitenkää. En sitten tiedä kuinka olis ollu, jos olis hoidettu vasta synnytyksessä. Ilmeisesti aika yleinen vaiva kuitenki.

efi 18+1
 
Aipan-Äippä minulta on kaksi kertaa ultralla etsitty kiviä mut ei vaan löydy siksi tähystys jos se onkin joku muu mikä aiheuttaa noi kohtaukset.

Höpönenä mä olen siinä käsityksessä et on eri juttu. Mä siis sain antibiootti+hiivalääkkeen samassa 10pvän kuuri. Streptokokki b:stä ei oonneksi ole kokemusta:(
 
Tänään otettiinkin sitten lisää näytteitä.. Eli ei juu oo sama tuo bakteerivaginoosi ja strepto. Jotenkin hassusti vaan eilen tuloksia soittaessa sanottiin kun kysyin noista muista tuloksista kuten hiiva ym. että "ei täällä näy mitään". Ymmärsin sitten että oli negat.

Mua sit yöllä vaivas noi supparit + ihme tuntemuksia ja valkkaria alakerrassa et lähin lääkäriin sit uudelleen tänään. Selvis sitte että ei multa mitään muita näytteitä oo otettukaan kuin tuo strepto ja klamydia.. SIIS OIKEESTI. Noh nyt otettiin sit uudestaan näytteitä ja toivotaan et jonku löytävät, on niin ikävä olo. Saikkuakin suoraan 10vrk. Mul on alavatsa aikas kipee.

Efi.. Mä mietin kans et oisin pyytänyt tuon ab:n suoraan mut ootellaan nyt noi muut tulokset. Tiedä mikä hevoskuuri sieltä on ens viikolla tulossa.

En ees tykkää vetää raskaana lääkkeitä.. Mut onhan se parempi ku ennenaikainen synnytys.

No en valita enää ;)

IHANAA KUITENKIN OLLA RASKAANA :) Joka päivä mietin kuinka onnellisia saadaan olla vielä tästä murusesta, toivon niin että saa vain terveenä syntyä <3

Rakenneultraan vielä vajaa kolme viikkoa.. Huih kun jaksais malttaa :) vatsa kasvaa.. Liikkeitä ootellessa..

Oikein ihanaa pakkasviikonloppua <3

Höpönenä ja minimartta 17+3
 
Helou helou.

Taas on päivät jonnekin karanneet ja iloksikin pitkästi uutta luettavaa tänne vilkuillessa :)

Kivuista: nyt on itsellekin ilmestynyt ekaa kertaa jotain kivuksi mainittavaa, nimittäin tänään rupesi särkemään vasenta kylkeä ja hieman selän puolta. Mitä lie ollut, tuntui todella ikävältä mutta ei kestänyt tuntiakaan.

Vappuvaavi, ihana asunto-uutinen! Toivottavasti pääsette siihen muuttamaan, kyllä se on ihana kun on koti missä viihtyy :)

Tuli muuten noista tavarahankinnoista mieleen, että meillä on miehen kanssa niin eri käsitys tai tyyli mitä kaikkeen vauvahankintoihin liittyy. Mies ei ymmärrä minun stressiä sopivista vaunuista ja kaiken kamppeen etsimisestä, mutta toisaalta se ei ole kyllä vielä aktivoitunut käytettyjen tavaroiden metsästämisessä itse. Yritin selittää, että mitä pidempään ja aiemmin aletaan katselemaan niin sitä vähemmän joutuu tehdä "pakko ottaa mitä on" -kauppoja. Muuten sen huoleton ja stressitön olemus kyllä mukavasti tasapainottaa omaa maailmaa-analysoivaa luonnettani mutta just nyt se vois vähän stressata :D Tai edes valpastua.

Liikkeistä: Nyt on joka päivänä useaan otteeseen näkynyt pientä potkua(?) vatsalla. Helpottaa huomattavasti. Miehen kanssa iltaisin tiiraillaan :)

Mahasta: Liekö jotain omaa höpsötystä mutta kyllä minusta tällaisen mahan kanssa on jo vähän tukalampi kyykkiä lattialta tavaroita kuin ennen. Muutenkin nahka on pinkeä eikä selkää taaksepäin venytellessä tahdo oikein antaa periksi :p Etenkään illalla, kun turvottaa niin tajuttomasti.

Tarrasukka: 15.3/OYS :)

Onnittelut rakenneultrassa käyneille, voi että nämä poika- ja tyttöuutiset saa itsellä taas jännättämään.

Onkos muilla ollut tässä vaiheessa raskautta sitä pissalla ravaamista?
Itsellä on vasta katsottu virtsa, ei pitäisi olla tulehdusta, mutta olen miettinyt että onko vauva asettunut sellaiseen kohtaan ettei rakko tyhjene tai että painaa rakkoa, kun pystyssä ollessa/liikkeellä ollessa saattaa heti vessakäynnin jälkeen alkaa vessattamaan samantien. Toisaalta kyllä juonkin etenkin aamusta ja aamupäivästä niin paljon että sitä virtsaa riittääkin. On vaan koirien kanssa lenkkeilyt aika vauhdikkaita edellämainitusta johtuen aamulla :D

Jokos on kynttilät kaivettu esiin?

Ruubi ja pikkuinen 18+4
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi

Yhteistyössä