Maaliskuun mussukat 2015 -syyskuu-

Kovasti tässä kans odotellu et miten pitkälle menee tällä kertaa ennenku tuntuu liikkeet. Esikoisesta tuntui rv17, kuopuksesta jossain rv20 paikkeilla. Toivottavasti ei mene kovin pitkälle tämän kolmannen kanssa.

Rv14+6
 
Huomenta vaan tännekkin :)

Itsellä myös välillä alaselässä ja vatsassa kipuilua, varsinkin jos hiukan riehuu tuon 2,5v uhmiksen kanssa. Olen ottanut sen linjan, että jos kivut eivät ole sietämättömän kovia tai tule verta niin ei suurta paniikkia :)

Liikkeiden tuntemista odotan kovasti minäkin, vielä kyllä taitaa jonkun aikaa kestää.
Vielä kolme päivää ultraan :heart:

11+4
 
Neuvolassa käyty. Sydänääniä kuunneltiin ja asukki potki kovasti samaan aikaan. Mietittiin tädin kanssa mikä temperamenttinen asukki sieltä tuleekaan... :) Seuraavaksi onkin vuorossa rakenneultra, eli ensi kuussa ei ole neuvolaa. Vatsan turvotuksesta puhuttiin ja miten isommille lapsille kerrotaan synnytyksestä ym.

Turvakaukalon toppapussi fiksaatio: Koitan kovasti olla ajattelematta toppapussia tarpeellisena, koska talvea on tosiaan systymästä 1 - 1,5kk jäljellä. Mutta jokin kumma aivokäyrä ei anna rauhaa, vaikka tiedän että jokin pikkuhaalari ajaisi saman asian. :headwall: --- nOOH.. se on siis sellainen, jota ei välttämättä tarvitse.

Pitäisikö aloitella jokin lista, vai onko jo sellainen, mitä tarvitsee olla vauvan synnyttyä..??

* turvakaukalo
* pinnasänky
* patja
* peitto
* vaipanvaihtoalusta
* vaippoja
* harsoja / pukluliinoja (pulauttelua varten)
* talkkia
* rasvaa
* puhdistusliinoja
* topseja ja puhdistusainetta navan putsaamiseen
* amme
* pyyhe
* käsipyyhkeitä pyllyn kuivaamiseen
* vaunut
* hoitolaukku
* yövalo/himmeä valaisin
* VAATTEITA

Ei niin välttämättömiä:
* sitteri
* itkuhälytin
* Kaikki vauvat ei syö tuttia tai tuttipullosta -> joten ne vain tarvittaessa.
* Hoitopöytä tarvittaessa, vaipan vaihtaa sängyllä alustallakin.
* Meillä oli myö pojilla huovat joihin käärittiin/peiteltiin jos tuntui olevan sisällä viileää.
* leikkimatto -> vähän isompana.

Mariia ja Nappula
 
Mä en koskaan kokenu talkkia tai kuivauspyyhkeitä tarpeellisiks. Rasvaakin laitoin oikeestaan vaan kylpyveteen. Mut toi yövalo. Sen olin ihan kokonaan unohtanu. Helpottaa kummasti uudelleennukahtamista jos ei läväytä kattovaloa päälle yöllä vaipanvaihdoissa ja syötöissä.
 
* lakanoita, pussilakanoita
* muovi-frotee lakanoita

Puhdistuspyyhkeillä oli helppo putsata vauvan pylly, jos ei ollut tullut kunnon kakkaa. Itse tykkäsin kuivata vauvan pyllyn vauvan omiin käsipyyhkeisiin, jotta ei oikeat käsipyyhkeet "kakkaannu" ...vaikka pesukonehan ne pesee. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä taas hoitopöytä on kunnon käytössä, samoin sitteri ja jumppamatto heti. Itkuhälytinta tarvitaan nytkin kun meillä on sauna kellarissa ja usein kuopus jo nukkuu kun saunaan mennään. Nää listat on aina niin perhekohtasia :)
Navankin oon aina putsannu ihan vaan vedellä. Puhdistuspyyhkeitä ostan aina kun satun muistamaan. Sit taas sinkki voide on ihan must listalla, talkkia ei juuri oo tarvittu. Tutit ja tuttipullot oli kuopuksella ihan turhia, muut tarvi kyllä. Kuopus viihtyi vaunuissakin vasta kun osas istua :) liivinsuojia on hyvä olla armottomat kasat, niitä kuluu ja itelläkin on kyllä kestoja niin enhän mä niitä alussa voi pitää kun maitoa tulee yli äyräiden.
Relatippoja tai cuplatonia kannattaa varata jos on vatsavaivoja, tosin cuplaton on aika tyhjän kanssa. Rasvaa oon käyttänyt kun olen vauvaa hieronut, sekin vatsavaivoihin auttaa :)
Ja se kantoliina, sitä ilman mie en pärjää :D
 
Meillä nää välttämättömät asiat on ollu autoistuin, sitteri, puhdistuspyyhkeet, pukluliinat, vaipat, vaunut, pinnasänky, patja, muovitettu froteelakana, lakana, peitto, pussilakana, pinnasängyn reunasuojat, itkuhälytin, esikoiselle tuttipullot ja kuopukselle tutit. Ilman näitä ei olis pärjätty. Kaikki muu oli ylimäärästä.

Lisäys. Kuopuksen aikana oli aivan ehdoton myös rintapumppu. Maitoa tuli niin paljon että oli pakko välillä tyhjätä itse kun vauva oli jo täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taidan puuttua listalta:23.3.15/ katjahei/29.v /2.
Tänään oli niskapoimu ultra, kaikki oli pienellä hyvin masussa. Vastasi kuukautisista laskettua aikaa, eli laskettu aika pysyi samana vaikka kaks viikkoa sitten neuvola lääkäri arvio että olisi jopa viikon isompi. Syy vuoteluihinkin löytyi kohdusta löytyi hematooma joka saattaa vieläkin jossakin välissä vuotaa. Rakenneultra onkin sitten marraskuun alussa. Nyt oli aika omanapainen teksti:/
 
Hohoi!
Ihan nyt kuule minä menen samoilla linjoilla Maaliskuu2015 ja VanillaLady n kanssa. Esikoinen kyseessä niin eipä ole tullu hankintoja tehtyä ja vielä odotellenkin että raskaus pidemmällä. :) ENÄÄ kolme yötä np ultraan, voi että sitä osaa odottaa kuin kuuta nousevaa! :D Onneksi sain samalla jo rakenneultra ajan, joka minullakin siis marraskuussa. :)

Kipuiluja mulla on ollut nyt kyllä kans varmaan jo viikon verran lähes päivittäin..Pari päivää oli tosiaan ettei pahemmin tuntunut mut nyt taas kyllä tuntuu. Varsinkin töissä kun paljon liikkuu ja lenkillä käydessä alkaa tuntumaan kans. Just menkkatyyppisiä ja nyt enemmän ollu vissiin niitä repeämis? kipuja, hieman ovat erilaisia kun menkkakivut..En kuitenkaan oo huolissanu ollut, jotenkin on koko raskauden ajan ollut tosi hyvä ja varma olo. :) Vielä kun tulis hyvät uutiset perjantaina ultrasta!

Hmm, AINIIN..Joku oli jossain välin kysellyt onko ollut aavistuksia kumpaa sukupuolta mahtanee olla..Me siis aiotaan,näillä näkymin, kysyä etukäteen kumpi tulee. Itsellä ollut ehkä poika tunne.. :)

Piip- ja pikkuinen 12+3 (SIIS MITÄ! voiko muka olla että menkkoista laskettuna jo noinkin paljon HUIII!! :heart: :heart: :heart: ) tarkoittaako tämä nyt että olisi jo ensimmäinen kolmannes mennyt, apua apua apua :D
 
efi
Hei taas kaikille!

Täällä on ollut melko kiireistä. Viimeiseen viikkoon mahtuu loma välimerenrannalla sekä esikoisen 3v synttärit. Jotenkin oon ollut niin väsynytkin, että toisten kirjoitukset on tullut lähinnä vilkaistua läpi. Jotain kommentoitavaa taas kuitenkin löytyy.

Hankinnoista Esikoista odottaessa olin sitä mieltä, ettei hoitopöytä ole välttämättömyys kun vaihtuuhan ne vaipat sängyn päälläkin. Miehen isä kuitenkin meille hoitopöydän nikkaroi ja se tuli kyllä tarpeeseen. Kerrankin luuttusin yöllä vauvan kakkaa makuuhuoneen lattialta. Olisi ollut huomattavasti ärsyttävämpää laittaa kaikki petivaatteet vaihtoon kesken unien (Niille, joilla ei ole vauvoista kokemusta voin kertoa, että se pikkuvauvan kakka lentää kaaressa ja usein yllättäen. Mieskin oli kerran hyvin lähellä saada annoksen kasvoilleen, kun meni haistamaan onko peppu nyt puhdas). Muutenkin ihan pikkuvauva-aikaan vaippoja tuli välillä vaihdettua myös öisin ja sillon on mukava, kun voi vaan mennä paikkaan, missä kaikki tarvittava on valmiina eikä toisen yöunetkaan häiriinny säätämisestä. Talkkia ei ole ikinä käytetty, eikä sinkkivoidetta. Esikoisella ei ollut ongelmia ihon kanssa. Meillä pepun puhdistukseen käytettiin sellasia pumpuliläpysköjä (mitä siis yleensä käytetään meikin poistoon, mutta en nyt keksi niille mitään suomenkielistä nimeä). Täällä myytiin sellasia isomman kokosia. Niitä sitten ihan vedellä kostutettiin ja sillä pyyhittiin. Reissussa käytettiin ihan kosteuspyyhkeitä. Pepun kuivaus hoitui kätevästi hiustenkuivaimella :LOL: Napaa putsattiin ihan vedellä. Kylpyvedessä oli saippuan tilalla oliiviöljyä (kätilön suosituksesta). Varaisin kyllä kotiin vähintään yhden tuttipullon sekä tutin ihan vaan, että ne on olemassa jos tuleekin tarve. Meillä taisi olla myös äidinmaidonkorviketta siltä varalta, ettei imetys onnistu ja kaupat on kiinni. Täällä kun esim sunnuntaisin ei ole kaupat lainkaan auki ja huoltoasemilta ei todellakaan saa vauvoille mitään. Suomessa tilanne taitaa ollakin eri kun varmaan joka huoltikselta saa korviketta ostettua. Kantoliina oli meilläkin käytössä varsinkin ihan ensimmäisinä päivinä. Ja niinkuin raidallinen kissa sanoi niin ehdottomasti paketti liivinsuojuksia. Mun mies tossa just ehdotteli, että mitä jos laitettais käytetyt liivinsuojukset myyntiin, koska niilekin on omat markkinansa :LOL:

Vointi Mulla ei oo ollu mitään kipuja, mutta ei ollut esikoisen kanssakaan. Täällä se oksentelu senkun jatkuu. Vieläkö joku muukin oksentaa? Eilen oksensin ensimmäisen kerran töissä. Muuten oon harrastanu sitä ihan kotioloissa. Vieläkin huono-olo iskee jos ei syö tarpeeksi usein. Paino sen kun nousee. Joku aika sitten sain oksentaessa ihan hillittömän selkäkrampin. Sen jälkeen kävelinkin kolme päivää kumarassa, mutta nyt selkä tuntuu olevan kunnossa.

Esikoinen raastaa hermoja. Poika on ollut tähän asti kiltti kun enkeli. Kaikki ääneen ihmetelleet, kuinka se on niin kiltti, mutta nyt on joku kausi päällä. Jatkuvaa tappelua varsinkin iltasin. Hän ihan selvästi tahallaan kokeilee rajoja. Varmasti tekee kaiken mitä kielettään. Onneksi on nyt nuo uudet synttärilahjat joiden pois ottamisella voidaan aina kiristää. Se sentään toimii. No hyvähän se tietty on, että kokeilee rajojaan. Eikös se kuulu ihan normaaliin kehitykseen...

Sellasta täällä tänään

Efi ja vauveli 12+5
 
Juu, hoitopöytä jakaa mielipiteitä :D meilläkin kun vauvan ja muiden lasten vaatteet on alakerran lastenhuoneessa, siellä myös hoitopöytä on kun on lyhyt matka vessaankin. Sängyt meillä on yläkerrassa, sohvalla en halua vaihtaa kun tosiaan noi pienet on aika tykkejä pissojen ja kakkojensa kanssa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Huomentapäivää :)

Liikkeistä ihanaa jos joku jo tuntee :heart: Mulla taisi tuntua esikoisesta noin rv 18 ekat liikkeet, toivotaan että nyt vähän aikaisemmin kun tietää mitä kuulostelee :)

Rakenneultra mulla on 22.10 ja ennen sitä ei ole neuvolaa, seuraava neuvola vasta rv 22 ja sieltä sitten saa Kelan paperit ja pääsee hakemaan äitiysrahaa ym. :)

Kivuista Hyvä että en ole ainoa, jolla kolottaa ja juilii! Nyt on viikon suunnilleen erityisesti vasemmalla puolella tuntunut selässä ja nivusessa menkkatyyppistä särkyä ja leviää välillä iltaisin reidenin pulelle. Huolestutti jo yksi ilta että mitä tämä on, mutta taitaa nyt olla se "nopean kasvun vaihe" pienellä meneillään, että äidin kudokset venyy ja paukkuu :p Esikoisesta en muista tämmöstä, mutta toisethan sanoo että kivut lisääntyy raskaus raskaudelta kun kudokset on löystynyt jo valmiiksi, tiedä sitten pitääkö paikkaansa ;)

Tarvikkeista Hoitopöytä oli meilläkin, sellainen taitettava joka sopi hyvin edellisen kämpän kylppäri/kodinhoitotilaan. Ja meillä ainakin toimi tosi hyvin ja oli käytössä pitkään! Yksi iso etu on ergonomia, mulla ei olis selkä kestänyt sängyllä tai lattialla kyyristelyä, seisoessa asento oli hyvä nostamiseen. Meillä myös vauva viihtyi aina hoitopöydällä tosi hyvin, siihen loppui monet itkut, en tiedä oliko lattialämpö, valot vai mikä mutta toimi aina rauhoittavasti :) Ja pissa ja kakkajutuista en edes aloita :D Meillä pissa lensi kaaressa aina vaikka kuinka yritit pitää pyyhettä päällä, että siivous oli kylppärissä helpompaa. Mutta nää on niin yksilöllisiä mikä kenelläkin toimii :)

Eskoisesta Hermojen koettelua täälläkin, 2v4kk on nyt aloittanut kunnolla tahtomisen, tai lähinna joka asiaan todettavan "minä en halua" "minä en OLLENKAAN halua" ja tätä herätään huutamaan myös öisin... zzzz... zzzzz. Mikä tahansa asia sukkien pukemisesta potalle menemiseen saa aikaan noin 1-3 isompaa raivaria päivän aikana ja lukemattomia pienempiä, missä kelkka saadaan jotenkin käännettyä äidin ja isin haluamaan suuntaan ilman isompaa huutoa ;) Tsemppiä meille kaikille. Toivon että tässä 6kk aikana olisi jo osa tahtomisesta ja raivareista helpottunut, tai ainakin ettei pikkusisaruksen myötä enää pahenisi tämä.. Ihana pieni, mutta kyllä välillä tuntee itsensä aika epäonnistuneeksi vanhemmaksi :confused:

Hyviä vointeja ja toivottavasti viimeisetkin pahoinvoivat alkavat jo saada helpotusta oloonsa! :)

Vappuvaavi ja tulokas 14+1
 
Liikkeet: Mulla alkoi esikoinen kanssa tuntua viikolla 19-20 liikkeet ja toisen kanssa viikolla 16-17. Istukat on ollut takaseinässä. Nyt tietää jo entuudestaan että miltä pienetkin liikkeet tuntuvat, niin osaa yhdistää nekin vauvan liikkeiksi, eikä esim. ilmavaivoiksi.

Musta tuntuu, että kipuilut ovat alkaneet nyt aikaisemmassa vaiheessa kuin kakkosen kanssa. Ykkösen kanssa en kauheasti kipuilua tuntenut, muuta kuin revähdyskipuja. Mutta mulla kipuilut johtuvat paljosta istumisesta (työmatkat + istumatyö= 10-11h istumista). Neuvolassa sanoi eilen että jos tuntuu pahalta niin voi välillä vähän ottaa lepotaukoa ja jatkaa sitten. Kiva kuulla. Toisen kanssa olinkin kipujen kanssa pariviikkoa sairaslomalla loppuraskaudesta, kun ei enää voinut töissä seisoakaan, kun alkaa tuo seisoskeleminen huimata.

Tällä kertaa me joudutaan tosiaan tuo hoitopöytäkin hankkimaan, koska meillä ei ole nykyisen asunnon wc:ssä tasoa eikä tilaa säilyttää vaippoja. Yritetään löytää sellainen jonka saa muunnettua lipastoksi, kun hoitotasoaika on ohi… ehkäpä Ikea auttaa tässä. Eihän sitä hoitotasoa oikeasti tarvitse kuin vuoden, koska seisovalle lapselle on helpompi laittaa housuvaipat kuin tarravaipat. Ja kun pinniksekstä pääsee eroon (toivottavasti taas pian) on vaippa helpompi vaihtaa lastensängyssä puolinukkuvalle lapselle. Meillä ei siis pinniksen laidat laske.

Mutta pitää haalia jostain harsoja ja lisää froteita, koska niitä tarvitaan, annoin niitä jo kaverille kun meillä ei ollut enää tässä välissä tarvetta.. Esikoisen kanssa niitä, lakanoita ja vaatteita tarvittiin paljon, kun hänellä oli refluksi ja pulautteli melkoisia määriä.
Kantoliinan koin itse jotenkin hankalaksi, ja meillä oli rintarepputyyppinen satunnaisesti käytössä. En siitäkään pitänyt hirveästi, koska mulla tuli olkapäät kipeiksi.

Tsemppiä uhmailevien esikoisten kanssa! Tiedän toivottoman tunteen tahtojentaistelun keskellä. Itse en ole ikinä ollut tappeleva tai tulistuva tyyppi, mutta heitin muutamaan otteeseen meidän nopeasti syttyvän esikoisen kanssa hanskat nurkkaan esim. uloslähdön kanssa. Toinen poika olikin sitten ihan erimaata. Mutta kyllä turhautti täälläkin.

No tässä tarinat taas tältä päivältä.
 
Hankinnat Meille on esikoinen tulossa, mut jotain on jo olemassa mitä on miehen kuopukselta jäänyt, turvakaukalo ainakin ja sitteri sekä leikkimatto. Vaatteita hain eilen kassillisen työkaverilta, siellä on kuitenkin jo isompiakin kokoja että ihan vastasyntyneestä vähän eteenpäin puuttuu vielä vaatteet. Hoitopöytää en aluksi ajatellut ollenkaan hankkia mutta nyt se jostain syystä alkaa tuntua hyvälle idealle kun teidän kommentteja lukee :D Mitään kokonaiskäsitystä ei kuitenkaan vielä ole että mitä tarvii hankkia ja mitä on jo.

Kivuista Alavatsaa juilii jonkinverran vuorotellen joko oikealta tai vasemmalta. Välillä särkee nivusiakin. Kipu ei kuitenkaan onneksi ole kovin voimakasta.

Onko kovin moni joutunut/päässyt sokerirasitukseen? Itse kävin pari päivää sitten ja tuloksena se, että verensokeri laski siitä makeasta litkusta eikä noussut.. :eek:
 
Hei pitkästä aikaa!

Täältä pikkuhiljaa noustaan kauhean väsymys-kooman syövereistä. Ultrassa kävin pari viikkoa sitten. Jännitti ihan hirveesti, vaikka tunne oli,että kaikki on tällä kertaa hyvin. Ihana olikin nähdä heti ruudussa pieni ihmisen alku.:heart:
La 8.3 pieni muutos siihen. Niskapoimun mitta oli normaali ja huomenna saan tietää sitten tulokset siitä.

Ootte kerenny jo jutella vaikka mistä asioista.

Pakkausta en ota kun kaikki on edellisestä lapsesta. Ei tullut muutenkaan käytettyä juuri niitä vaatteita siitä. Tietysti ulkoilupuvut oli tarpeelliset.

Hankinnoista kaikki periaatteessa löytyy valmiina, mutta tietty jos tuleekin poika niin pitää uusia vaatevarasto. Itsellä on kyllä tullut tyttöolo. Hoitopöytä oli täälläkin turha. Sijaitsee ihan liian kaukana pesuhuoneesta ja laitettiinkin pyykinpesukoneen päälle hoitoalusta ja vaipat ja muut tarvikkeet saatiin hyvin siihen viereen. Rintapumppu on harkinnassa.

Kivuista Juu.. Löytyy!! ensimmäisessä raskaudessa ei todellakaan ollut tälläistä. Pitkään istuminen aiheuttaa voimakkaat alavatsa kivut ja selkä huutaa hoosiannaa. Ei kiva. Jospa tämä tästä.

Liikkeet Voisin väitää että tunsin jo rv 13 ensimmäisiä töytäsyjä/tökkimisiä. En tiiä miten niitä kuvailee. Joku tuolla aikasemmin käytti hyvää sanaa sille tunteelle, mutta en tunne päivittäin vielä. Ultrassa todettiinkin,että istukka on takaseinässä.

Esikoinen ihana vaihe täälläkin menossa kohta kaksi täyttävällä tytöllä. Muutenkin neiti on herkästi syttyvää sorttia niin nyt ei sitten pinna riitä senkään vertaa. Ihan hirveitä kilareita millon legoilla leikkimisen aikana tai kun myssy ei mene päähän. Äiti ei kelpaa ja isi on ihana. Isille annetaan pusuja ja haleja ja äiti saa vihasia katseita:LOL: On se silti niin ihana vaihe kun tuommonen pikku tirri yrittää sanella kaapin paikan:heart:

Yritän nyt käydä vähän enemmän kirjottelemassa ja osallistumassa keskusteluihin kun olokin alkaa olla suht. normaali.

Kiitos uudesta pinosta! Molemmille laittajille:p

Pahki 14+3
 
sokerirasitukseen en pääse. Kummallista kun nelosesta laitettiin siksi kun olin yli 25v kun kuulemma kaikki yli sen ikäset laitetaan sinne. No, kyllä mä nykyään oon vielä enemmän yli 25v mut tällä kertaa sit ei tarvi mennä :D

uhmaa no sitä löytyy, 1v6kk uhmailee, 5v vasta uhmaileekin, kiljuu niin, että tärykalvot räjähtelee, koululaisilla taas on semmosta varsin ihanaa näsäilyä. Vaikka pääsääntösesti on aivan ihania, mut kyllä ne hermot paukkuu tääläkin.

oireiden helpottuminen ai niin mitkä? :( väsyttää vaan niin vietävästi, viime viikolla oon viimeksi ehtinyt sohvalle kölliin. Iha poikki vaan edelleen ja just eilen pääsin kaverille sanomaan, et pahoinvointikin helpottaa, no tänäämpä taas oli aamulla aivan kamala olo ja oli ihan viittävaille ettei tarvinnut juosta vessaan.

Ja sit nää ihanat muut oireet voi luoja, oon kun 15v pikkulikka. Noi finnit ja hormoninäpyt. Kohta en kehtaa lähtee liikenteeseen ilman pussia päässä! Ja tukka rasvottuu ihan ennätys vauhtia. Mut myös kasvaa, niinku kynnet ja muut karvatkin.. Koivetki just siistin ja hirvee amatsooni on taas! :O

RK 13+2
 
Huomasin muuten juuri, että mulla on etusivulla vielä "vanha" LA. Eli voisi päivittää lasketuksi ajaksi 10.3. ja kaksi viikkoa päälle jos yhtään on sukuunsa tullut :D

Onneksi on tosiaan laskettua aika nyt kuun alkupuolella niin ehtii yliaikaisenakin syntyä maaliskuun puolella. Esikoisesta olin vähän niinkun väärän pinon puolella kun LA oli loppukuusta ja oma syntyi vasta seuraan kuun puolessavälissä ja keskustelua ei enää juuri ollut siinä vaiheessa kun kaikilla oli jo nyytti kainalossa. Olin varmaan se viimeinen sen pinon synnyttäjä :)

Ja kiitos tsempistä tuon tahtovan esikoisen kanssa. Ei siis olla ainoita ;) Jotenkin niin uskomaton tuo vaihe kun toisaalta halitaan ja tullaan syliin ja toisaalta ollaan täynnä turhautumista ja kiukkua. Ja miinuutin välein kumpaakin.. :D

Sokerirasitus tällä kertaa edessä vain kerran. Esikoisesta olin myös näillä viikoilla kun silloin vielä oli mun äidillä sokerit koholla. Nyt hän on laihduttanut (vaikka siis ylipainoa ei ollutkaan, pieni kuin mikä!) ja sokerit hävinneet niin en sitten ollutkaan "riskiryhmää" ja menen vain tuohon tavalliseen yhteen rasitukseen :) Molemmat kerrat oli viimeksi priimat arvot, mutta vähän jännittää se kuitenkin että tuleeko rd..
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas lisää sokerirasituksesta. Mulla on pco ja ikää yli 25 joten se tehdään mulle jo kohta. Syön vielä viimeisiä metforemeja ja kun niiden vaikutus lakkaa niin tehdään sokerirasitus. Miten se käytönnössä toteutetaan ja mitä kokemuksia? :)
 
meillä hankinnat on lähes valmiina. Omien lasten vanhoja vauvanvaatteita ja vanhin tytär antoi poikansa vauvakamppeita meille,kuten babysitterin, kasan vaatteita, tuttipulloa, rintapumpun, kävelytuolia jne.
Hoitopöytääpidän erittäin tarpeellisena vekottimena varsinkin jo tässä iässä,jolloin niska ja selkä alkaa olla koetuksella.. ergonomia on tosi tärkeetä kun vauva siitä pulskistuukin =)
Pinnasänkykin saadaan ja vaunuja voisi pikkuhiljaa alkaa jo katseleen.Käytettynä kuitenkin mitä todennäköisemmin.
Kyllä niitä talkkeja, sinkkivoiteita , kosteuspyyhkeitä ja muita härpäkkeitä on hyvä olla varmuuden vuoksi. Ja tissilappuja tietenkin :D
Olotilaon jo parempi.Ei okseta kuin joskus hampaita pestessä tai yskiessä flunssaa ulos. Pissalla saa käydä kyllä enemmän kuin huvittaisi. Kaipa sitten juon vettäkin paljon.
Mitään kummempia syömishimoja ei ole enää ollut, alussa kun oli ne kylmät keitetyt vihannekset!!
Vatsa on jo pullahtanut esiin ja silloin tällöin tuntuu sellaista hivelevää liikehdintää...vaikkakin istukka näytti ultrassa olevan vatsanpeitteiden alapuolella.
Mielialaton kyllä olleet vähän hassuja...itken usein, napsahdan kunnolla jos joku ärsyttää perheen sisällä, mutta lepyn yhtä nopeasti, vaikka tekee mieli mököttääkin :LOL:

Vaavi-haavi ja 14+1 taaperoinen
 
vappuvaavi meil meni toisinpäin :) kuopuksesta oli la ihan helmikuun alussa ja syntyi tammikuun lopussa :)

vanillalady sokerirasituksessa on 12h paasto. Sinne labraan mennään, juodaan ( en muista määrää) semmosta tosi makeaa juomaa, sit istuskellaan tovi. Otetaan niitä verikokeita, juodaan taas ja istuskellaan ja otetaan kokeita. En mä muista tarkkaa järjestystä, tai et kuinka monta kertaa tehdään mitäkin :D mut oksentaa ei saa tai koe on pilalla ja täytyy aloittaa uudestaan toisena päivänä. 2h siel suunnilleen menee.

Täälä jyllää oksennustauti :x


RK 13+4
 
Sokerirasituksessa on tosiaan se 12 h paasto (ehdoton!), mun saamassa ohjeessa kehoitettiin jopa välttämään hampaiden pesua hammastahnalla aamulla, varmaan ettei se hammastahnan xylitoli sotke tuloksia. Sitten labrassa otettiin ensin paastonäyte, join sen litkun (piti viidessä minuutissa saada juotua) ja siitä tunnin päästä yksi verikoe ja vielä toisen tunnin päästä toinen koe. Vastaukset sai kysyä neuvolasta. Näin ainakin täällä päin.
 
Raidallinen kissa :) Joo, voihan se olla että joku ihme tapahtuu ja synnytänkin ajoissa! Mutta kyllä on niin asennoitunut siihen että kestää taas niin en varmaan ymmärtäisi lähteä edes sairaalaan jos tulee ajoissa "ei se vielä voi syntyä" :D Ja tsemppiä ykätautiin, se on kyllä pahimmasta päästä...

Sokerirasituksesta Ehdoton paasto tosiaan, meillä sanottiin että aamulla saa vähän herätessä vettä juoda ja sitten suoraan paastomittaukseen. Sen jälkeen se glukoosilitku, meillä oli jotain vadelmanmakuista, ja onneksi kylmää niin yritin juoda sen aina kertahuikalla enkä juuri pitänyt taukoa ;) Sen parin tunnin seurannan aikana pitäisi olla aikalailla paikallaan eikä saa esim. lähteä kävelylenkille siksi aikaa, meillä labrassa oli muutama lavitsa mihin sai mennä pitkälleenkin jos oli huono olo. Ja ottakaa eväät mukaan niin saatte heti viimeisen verikokeen jälkeen ruokaa koneeseen! :D

Tässä tietoa vielä rasituksesta: Suomen Diabetesliitto - Toteaminen

Ihanaa kun on perjantai = saa siis taas nukkua koko viikonlopun päikkäreitä :p
 

Yhteistyössä