MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Tammikuu*

efi
Nopea kännykkäpäivitys sängynpohjalta.

Vappuvaavi, mulle sitte nimenomaan iski se sun mainitsema vatsatauti. Koko yön sain juosta vessassa ja sama jatkuu edelleen. Tosi hauskaa...

Ei oo mulla muutenkaan tää äitiysloma alkanu kovin leppoisissa merkeissä. Yhden päivän kerkesin levätä, toisena päivänä piti käydä töissä, viikonlppuna mies oli reissussa ja olin pojan kanssa kaksin (ei siis erityisen rentouttavaa) ja nyt sitten tämä tauti. Mulla oli kyllä vähän erilaisia ajatuksia äitiyslomasta. No, onhan tässä vielä aikaa. Kunpa esikoinen vaan säästyis tältä taudilta.

Efi 32+4
 
Moikkamoi :wave:

Aipan äippä; kiva että sinä laitoit lyhyesti kuulumisia =).

Kysyit onko kukaan RADi äiti joutunut meistä piikittämään. En ole ainakaan minä. Mulla nyt on aika kevyt seuranta menossa eli mittailen lukuja 2-3 krt/viikko. Luvut olleet ihan normit eikä ainakaan nousseet loppuraskaudessa.

Se täytyy tunnustaa että 2 viimeistä viikkoa on ollut julmetun kova makean himo päällä. Niinä päivinä on uponnut milloin jäätelö, milloin pulla ja kaakao tai irtokarkit kuten kuluneena viikonloppuna....kääk! Arvelen tämän nyt johtuvan sekä motivaation laskusta ja ehkä jotain hormonaalistakin? Yht'äkkiä on taas niin kova sokerin himo että :vampire:.
Voi johtua myös siitä että kun antaa sen pikkusormen sokerille niin hyvin helposti tulee taas koukkuun siihen. Nyt vielä laskiaispullasesonki alkanut mikä on minun suuri pahe niin olepas siinä sitten syömättä niitä, ei onnistu. No kunhan ei nyt sentään päivittäin kuitenkaan.
Täällä on ollut vielä sellainen viikon tiukka pakkasjakso niin nuo kävelylenkitkin jääneet kokonaan... Siihen vielä univaje jonain päivänä mikä minusta vain pahentaa sokerinhimoa.
Ihminenhän on kokonaisuus ja monet asiat vaikuttaa siihen mitä suuhunkin laittaa.

Muutenkin matalapainetta ilmassa... ei nyt itkua mutta muuten jotenkin ei ole fiilistä vauvan suhteen. Se varmaan osittain syynä että ei esim. ole noita vaatteita saanut aikomisesta huolimatta kaappeihin laitettua. Tilanahtaus ahdistaa ja siinä lähinnä se miten tetristä pelaa että saa kaikki mahtumaan järkevästi omille paikoilleen. Esim. viikonloppu meni tytön kanssa lähes kahden miehen menojen vuoksi. Eipä saanut "omaa aikaa" edes laitella niitä vaatteita. Pinnis nyt tuossa käytävällä kuitenkin kököttää, eli sen mies toi eilen kotiin.

Vauvan kääntämisestä
; ensimmäinen jarru oli se kun tänään sitten putkahtikin lasku siitä ylimääräisestä käynnistä synnytyspolilla, hieman yli 30 eur.

Kyllä turhautti että vaikka veroja maksetaan niin julkinen terveydenhuolto maksaa silti vaikkei paljon mutta maksaa ja varsinkin työttömälle.
Nyt aloin jo sitten tulla siihen tulokseen että en halua lähteä koko kääntöyritykseen kun olen selaillut nettiä.

Syitä käännön perumiseen;
-on riskejä kun mulla istukka sijaitsee edessä
- mulla on lapsivettä paljon ja hyvinkin voi vauva taas kääntyä näillä viikoilla entiseen asentoon
- se maksaa
- mulle se todennäköisesti käy myös kipeää ja arpia muutenkin vatsa täynnä...
- synnytys voi myös käynnistyä kääntöyrityksen vuoksi (no thanks)
- luotan siihen että hän vielä kääntyy oikeaan asentoon.

Sitten vielä olisi käynti polilla RV 38 ja kait sekin maksaa? Pitää huomenna soittaa ja kysyä nämä "ihanat hinnastot". Siinähän tulisi jo maksua 100 euron edestä kolmesta käynnistä...ei kiitos!
Eli perun sen keskiviikon ja kysyn vielä mitä maksaa se RV 38. Ehkä sen viimeisen käynnin ennen synnytystä vois maksaa mutta ei tämänviikkoista.

Varsinkin kun jo viime viikolla kuulin sen tärkeimmän että painoarvio olisi 3,6 kg viikolla 40. Se tieto vallan hyvin mulle riittää ja kun muutenkin lääkäri vauvan voinnin jo tarkisti niin minusta muutenkin olisi vain turha reissu tuo tämän viikkoinen.

Yritän nyt sitten jokapäivä olla kontallaan ja myös siten että peffan alla tyynyjä ja siinä liikuskella. Jospa hän sitten heräisi kääntymään kotikeinoinkin. Aika näyttää ja se tuntuuko vauva vaihtavan asentoa näinä viikkoina.

Oksutaudista
; juuri päivittelin tänään kun vein lapseni päiväkerhoon ja huomasin että sinne oli tuotu samasta perheestä 2 lasta jotka vielä viikonloppuna kuulemma olivat kuumeessa ja oksutaudissa! Kyllä sieppasi ja kerhonvetäjällekin totesin että toivottavasti ei ole kohta koko kerhon poppoo samassa taudissa. Näillä viikoilla ei oikein inspirois mitään vastaavaa tautia enää "saada".

Mutta niin ne jotkut on ajattelemattomia, heti kun vaan omat lapset pääsee tolpilleen niin eikun tartuttamaan muita lapsia ja perheitä...huh huh sanon mie :vampire:.

Lonkkien jomotuksesta; mullehan tuo on tuttua jo olikohan viikot 25 tai jotain lähtien. Se on jännä kun itsellä ei ole niin kova kipu ollut että olisi tarvinnut särkylääkettä ja siltä yritän välttyä toki. Sekin on yksilöllistä ja voi olla että kun näillä loppuviikoilla tulee niin onkin pahempi vaiva!
Tukivyötäkin olen käyttänyt about 3 viikkoa. Ihan silloin kun lähden kaupungille tai kävelylle. Alkaa tässä loppupuolella tuntumaan että tarvetta on vaikkei selkäkään ole vielä krakannut (minun kropan vahva alue).

Kelan vanhenpainrahasta
; tämä on pitänyt jo monta kertaa kirjoittaa mutta ei vaan muista. Siis mullehan kävi sen kanssa ihan hyvin loppujen lopuksi. Rahaa voi myös hakea jaksottaisella palkkatodistuksella edellisenkin vuoden palkasta (siis ennen äitiysloman alkamisesta edellisen vuoden palkasta), sen puolen vuoden ajalta. Siinä sai muistaakseni max. olla 9 eri palkkajaksoa mukana. Mullehan niitä ei tullut kuin kahdenjakson verran kun olen kuitenkin lähes yhtäkyytiä työssä ollut. Tosi hyvin siis meni tämä omalla kohdalla, olen tyytyväinen =).

Jospa tämä kokonaisvaltainen ketutus hellittäisi kun vaan pääsee touhuilemaan nuo vauvajutut valmiiksi? Onhan se selvä ettei joka päivä voi olla yhtä autuutta. Mekin ollaan tytön kanssa oltu pelkästään kotosalla pakkasen vuoksi päivätolkulla, eli vähemmästäkin menee pää sekaisin ;).

Daria09 + tytteli RV 35+1 (5 vkoa LA;n)
 
Voi efi miten inhottavaa...! Toivottavasti on jo helpottanut, vatsatauti on kyllä ehdottomasti ikävin näistä peruspöpöistä :(

Mulla edelleen heittelee nämä olot, välillä heikottaa ja välillä on paha olo. Vaikka yrittäisi syödä tasaisesti. Maha on vähän sekaisin koko ajan, mutta hei jotain positiivista kun keskiraskauden ummetus ei enää vaivaa! :LOL:

Ostoksista nyt on ostettu tulokkaalle myös lämmin hattu koossa 50-56, kun esikoisella ei tarvinnut toukokuussa lämmintä ollenkaan. Eli kotiintulovaatteet on periaatteessa jo hommattu, tuolla on jo autokaukalo viritetty kaukalopussin kanssa oikealle vöineen vastasyntyneen asetuksiin ja pieni myssy siellä jo valmiina :heart: Eskoista odottaville vinkkinä, että treenatkaa muuten sitä autokaukalon autoon asennusta ja turvavöiden säätämistä etukäteen, meillä olis mennyt sormi suuhun sairaalasta lähtiessä sen kanssa ellei olis etukäteen vähän tutustuttu sen kaukalon ominaisuuksiin :attn:

Sairaalakassia en ole edelleenkään edes ajatellut. Viimeksi ainakin synnytys lähti niin hitaasti käyntiin, että siinä oli 2 vuorokautta aikaa pakata tavaroita ;) Toki lähtö voi tulla nopeastikin, mutta mies voi sitten keräillä sen mitä tarvitsee. Loppujen lopuksi ei siellä paljoa tarvitse. Ja ainakin Kätilöopiston sairaalan kahviossa on myynnissä hyllyt väärällään niin hammasharjoja kuin rintakumejakin, oli imetysliivejäkin kun viimeksi polilla kävin, että sieltä sitten tarvittavia tavaroita jos ei muuten onnistu :)

Daria09 toivotaan, että vauva löytää vielä oikean asennon :) Itse ajattelin esikoisen kanssa niin, että lääkärit kertoivat ovatko edellytyksen käännökseen olemassa (mm. lapsivesi, istukka, napanuora ym.) ja itse sitten päätän haluaako käännöstä yrittää jos lääkärien mukaan se olisi mahdollista. Lääkärit eivät siis edes ehdota käännöstä jos siihen ei ole hyvät edellytykset. Ja eihän kääntöyritykseen ole tietenkään pakko suostua, se on perheen oma päätös. Mutta itse pelkäsin sektiota ja halusin ensisijaisesti yrittää alasynnytystä niin siksi halusin myös käännökseen. Ja kaikki meni tosi hyvin ja olen edelleen tyytyväinen siihen, että menin :)

Täällä on jo havaittavissa loppuraskauden sisäänpäinkääntymistä, toisinsanoen ei jaksa niin hirveästi mikään kodin ulkopuolinen kiinnostaa :D Huomaa jutellessa esim. töissä että omat ajatukset on jo aikalailla kotona ja vauvassa, tuntuu että ei ole enää oikein mitään normaalia puhuttavaa kellekään, ellei asia koske raskautta tai vauvoja :p Onko muilla samoja oireita, vai olenko vaan jo äitiysloman tarpeessa? :) Jotenkin nyt toisen kanssa on antanut itselleenkin luvan heittäytyä hetkeksi tähän "vauvakuplaan", esikoisen kanssa oli jotenkin niin huolissaan siitä, että kaikki muuttuu, nyt hyväksyy ja nauttii siitä että kaikki taas muuttuu :heart:

Näihin ajatuksiin tänään, POKS rv 34!

Vappuvaavi ja tulokas 34+0
 
Meillä on nyt vuorostaan toinen lapsi flunssassa. :ashamed: Viime viikolla kun esikoinen sairastui puhuttiin miehen kanssa, että varmasti on toka sitten tällä viikolla kipeä. Ja näinhän se on :wave: aina vuoronperään kipeinä. Itsellä myös nenä vuotaa niin että paperia tuhlaantuu hurjat määrät ja pari yötä on nyt mennyt niistäessä ja lasta kaitsiessa. Viime yöksi siirrettiin hänet meidän sänkyyn ja mies sohvalle kun on niin räkäinen että vatsaa korventaa ja oksentaa. Eli hyvin väsyneissä merkeissä mennään.

Elnastiina: Lonkkakivut ovat hirveitä. : / Mulla nukkumiseen auttaa pidemmän mallinen tyyny jalkojen välissä. Jotta saa jalkaterätkin irti toisistaan kunnolla. Ja toisen tyynyn reuna mahan alle, tai peiton reuna. Panadolia sitten vaan iltaisin jos ei helpota. Sitä itsekin otan kun kivut ovat tarpeeksi vaikeat ettei nukutuksikaan meinaa saada. Tukivyön käyttäminen saattaa myös auttaa. ...Olipa sinulla tarkistusreissu, onneksi kaikki oli hyvin.

Piip: täällä on myös vauvalla ”väsyneempiä” päiviä, kun ei liikuskele päivisin juuri ollenkaan. Ja joinain päivinä tuntuu että vauva liikkuu koko ajan.

Vauvan laskeutumisesta tuli mieleen että esikoinen ei ollut ollenkaan laskeutunut kun vedet meni, oli onneksi oikeinpäin. Syntyi 37 viikolla. Toinen asettui ja laskeutui jo turhan aikaisin minusta, ja olotila oli sen mukainen viimeiset viikot. Ja syntyi vasta 39+6. Jotta ei se vauvan asettuminen sano mitään synytyksen lähestymisestä.

Efi: tsemppiä vatsataudin kanssa! Oksentaminen ison mahan kanssa ei ole mitään hauskaa. : /

Daria: Koita jaksella, ei ole kiva olla pitkään mielimaassa, ja mietiskellä itsekseen mitä kaikkea sitä pitäisi vielä tehdä. :headwall: Voisiko sukulainen tai kaveri tulla auttelemaan tytön / hommien kanssa että saisit järjestettyä kotona paikat? Hyvä että sait kelan kanssa raha-asiat kuntoon.

Sairaalakassi: ei ole vieläkään pakattu...mieshän voi tuoda puuttuvat tavarat kun vauva on syntynyt, jos ei lähtöhässäkässä tule mieleen hammasharjat tms... Minulla hammastahna ainakin aina unohtuu, kun pitää jonnekin lähteä. Nyt väsyttää niin ei huvita pakkailla..

Hiphei! =) löysin kukkaroa mahdollisimman vähän rasittavan hoitolaukun vaunulasta, maksoi 20e. Tilasin samalla harsoja (eipä nekään kalliita ollut), niin ei tarvi niiden takia lähteä kaupunkiin pyörimään. Nyt vaan odotellaan että ne saapuu postiin.

Blogistin vuosi lähti käyntiin. Tässä meidän perheen arkea: Meidän perheen parhaat ystävät: desimitta ja keittiövaaka | Deeblogi

Mariia ja Nappula 35+3
 
Huomentapäivää kaikille =)

Kyllä se vaan tuo hyvin nukuttu yö auttaa paljon mielialaan. Nukuin valehtelematta sen 10 tuntia ja olo kuin uudestisyntynyt :heart:.

Kiitos Vappuvaavi ja MariaR81 tsempeistä :flower:

Juu, sitten kun aamupalan sain syötyä eikun soitto ÄP polille.
Kätilön kanssa jutusteltuani hänkin oli sitä mieltä että RV 35+3 on vielä liian aikainen kääntöyritykseen.
Maksuista selvisi että se vaan jokainen käynti siellä maksaa. Sellaiset äidit jotka joutuvat käymään säännöllisesti nimim. jokatoinen viikko heillä saavat johonkin sarjahintaan käynnit.

Huominen aika siis peruttiin ja tilalle otettiin helmikuun toiselle viikolle aika jolloin RV 37+3. Silloin sitten nähdään onko vieläkin vaavi perätilassa ja silloin olen jo enemmän lämmennyt kääntöyrityksen suuntaan. Jos se vaikka käynnistää synnytyksen se ei sitten ole niin katastrofi kun lähes täysiaikainen vaavikin, siis 4 päivää vaille siitä päivästä.

Vappuvaavi
olet ihan oikeassa että toki kääntöä kannattaa yrittää jos ei halua välttämättä sektiota kuten en minäkään haluaisi ensisijaisesti. Sitten saatan haluta jos ei käänny. Jotenkin hirvittää mikä työ siinä on ponnistaa ulos kun luin että vauvan hartioihin saakka äiti tekee työn ennenkuin siinä kätilöt tai lääkäri ensisijaisesti auttaa vauvan ulos...! Mene ja tiedä olisko se oikeasti noin?? Se pitää kysyä sitten jos vauva ei suostu kääntymään tai se jostain syystä epäonnistuu se kääntäminen...

Nyt kuitenkin hyvä fiilis ja minusta hyvä kompromissi koska olisi muutenkin ollut se yksi aika RV 38 mutta minun tilanteessa olla parempi liikkeellä jo aiemmin.

Vappuvaavi; eihän sullakin vain HB ole liian alhainen? Mullahan se teki juuri tuota epämääräistä pahaa oloa. Vaikka mittasin verensokerin ja paineet niin varsinkin sokeri oli ihan kohdillaan. Paineet nyt olleet koko ajan matalat. Mutta siis kannattaa sitä rautaa tankata ja minusta kätevintä tankata tabletin muodossa. Maksaa kun ei sen A-vitamiinin vuoksi voi syödä eikä mulla ainakaan raskaana nuo veriletut nostaneet arvoja riittävästi. Obsidania suosittelen lämpimästi. Siinä on mukana sitä c-vitamiinia mikä edistää raudan imeytymistä ;).

MariaR81; voimia sulle taas tuohon koitokseen ja muillekin viime viikoilla sairasteleville.
Pieni mutta laiha lohtu on se ettet vielä ole viimeisimmillään. Jospa se onni kääntyisi loppua kohden ja saisit levätä ennen sitä h-hetkeä.

Vilkaisin blogiasi. Se on kyllä hienoa että tuot tuota lapsuusajan diabetestä esille ja sen kautta saa monet tietoa siihen liittyen =).

Lonkkakivuista vielä; Kuten MariaR81 totesi niin mullakin on pitkänmallinen, itseasiassa koristetyyny jalkojen välissä öisin. Se tosiaan antaa parhaimman tuen ja nilkkoihin asti. On myös riittävän jämäkkä kun vertaa tavalliseen tyynyyn joka on minusta liian pehmeä tuohon tarkoitukseen.

Itsekin olen huomannut vauvan olevan iltavirkumpi...saas nähdä miten vie vauvana mehut jos sama tahti jatkuu? Mutta kyllä täällä jo pitkin päivää tuntuu liikettä kuten siis pitääkin ;)

Enpä juurikaan voi apuja mistään saada. Meillähän on se tilanne että kahden perhettä miehen kanssa pyöritetään. Hyvä ystävä on kyllä tulossa ensi viikolla käymään muutaman päivän kylässä että siinähän voi sitten jotakin viime hetken puuhia tehdä jos tekemättä. Ja onneksi tytär 5v. niin ei nyt niin perässä vahdittava ole. Haluais vaan olla apuna mutta kun se aina kuten tiedätte niin avulta tunnu ;).

Sisäänpäinkääntymistä
on varmaan myös mullakin. Jotenkin parisuhde on nyt aika etäiseltä tuntuva. Molemmat omissa oloissaan ehkä liikaakin... Silläpä kaipaa sitä juttuseuraa. Pitää miestä herätellä että haloo täällä ollaan ja keskusteltavaa olisi vielä paljonkin ennen h-hetkeä.
Hän kyllä eilen oli sitä mieltä ettei mieluusti sektiota, mutta minähän sen tietysti päätän lopullisesti. Ja kääntää siis kuitenkin loppusuoralla vielä yritetään jos tarvii.

Hoitolaukusta vinkki
; ostakaa ihmeessä kangasversio jota voi vaikka tarvittaessa pestä!
Meille tuli hoitolaukku matkarattaiden yhteydessä ja voi murheenkryyni sanon minä. Kun siinä on vain muovia sisäpinta ja sen alla vaahtomuovia ohuesti niin huomasin pari päivää sitten että oli hienosti halkeillut koko laukku sisäpinnalta :vampire:! Eikun jesarilla eli ilmastointiteipillä korjasin sisältä ja totesin että laatu ei ole kyllä paras mahdollinen.

Joten kellä vielä mahdollisuus valita laukun materiaali niin älkää sortuko ainakaan huonolaatuiseen muovipintaan. Muoviakin on monenlaista mutta tuo oli liian kovaa pysyäkseen kasassa...
Päältä laukku on siisti kun siinä kangasta pinta.

Daria09 + tytteli RV 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Heippa taas kaikille, aika aktiivista kirjoitelua täällä nyt, taitaa olla moni jo äitiyslomalla tai ainakin lähellä sitä!

Äitipolikäynneistä: minullahan on se tilanne, että joudun siellä säännöllisesti käymään istukkaongelmien vuoksi. Ja tosiaan ilmaista se ei ole, maksut nousivat nyt vielä vuodenvaihteessa. Ja vaikka sarjakävijä olenkin, täällä ei ainakaan mitään alennusta hinnoista saa. Eli sen hinnan niistä ylimääräisistä ultrista saa maksaa, mutta kun vaihtoehtoja ei ole, niin se on vaan maksettava. Ja tokihan vauvan parasta tässä kaikki vain ajattelee.

Daria09: itseasiassa viikolla 37+0 vauva on täysiaikainen, eli ihan hyvään aikaan tuo sinun käännösyritys siinäkin mielessä on, jos synnytys sattuu käynnistymään. Kuopus syntyi spontaanisti viikoilla 37+2, eikä tosiaankaan luokiteltu keskoseksi tai ennenaikaiseksi, vaan ihan täysiaikaiseksi vauvaksi :) Eikä muutenkaan ollut mitään ongelmaa sisaruksiinsa verrattuina, jotka syntyivät siis 38+5 ja 40+6.

Oma olo on ajoittain tosi tukala ja kuten muillakin täällä, yöt ovat hankalia ja levottomia. Itsekin käytän tyynyä jalkojen välissä, mutta paikat tuntuvat silti puutuvan helposti. Lisäksi suuta kuivaa öisin, onko kellään muulla tätä (mummomaista) vaivaa? :) Täytyy kyllä liittyä raskauteen, koskaan en ole muuten vastaavasta vaivasta kärsinyt.

Onko muilla ollut ylävatsakipuja, etenkin iltaisin? Itse huomaan, että kipu, sellainen jännästi venyttävä kipu ylävatsalla, tuntuu usein iltaisin, jos on touhunnut kovasti päivän aikana. Mistä lie johtuu, osaako kukaan viisaampi sanoa?

Mutta näissä tunnelmissa kohti helmikuuta mennään, saapa nähdä, milloin vauvauutisia alkaa tälläkin puolella kuulua. Ei siis kannata liikaa tuojottaa sitä laskettua aikaa, kuten moni onkin jo huomannut, sillä periaatteessa vauva voi syntyä ihan milloin vaan, jotkut vaan päättävät tulla maailmaan vähän etuajassa, kun taas toiset venyttävät äitiä (ja äidin pinnaa:)) vatsassa viimeiseen saakka hienosti yli lasketun ajan.

Marrastuuli + vauveli 33+3
 
Heips taas!

marrastuuli kyllä vain, äitiyslomaan enää 4 työpäivää ;) Niin ehtii vähän enemmän keskittymään vauva-asioihinkin! Ja täälläkin öisin suuta kuivaa, muutenkin tuntuu että janottaa koko ajan enemmän kuin normaalisti, vaikka vettä yritänkin tasaisesti juoda

MariaR81 Tsemppiä sinne ja toivottavasti olet saanut levättyä ja lapset jo tervehtymään päin. Meillä myös esikoinen alkoi toissayönä heräilemään tukkoiseen oloonsa, saa nähdä tuleeko flunssa nyt kunnolla päälle. Viime yönä onneksi heräsi vain kahdesti niin sai edes ne 2 kolmen tunnin unipätkää nukuttua. Sängynpäätyä kohottettiin taas, jos vähän auttaisi oloon. Ja mies on ollut jo 2 kuukautta enemmän tai vähemmän räkäinen, tätä se talvi taas on kun kaikki pöpöt kiertää..

Unista en tiedä oletteko lukeneet, mutta jossain tutkimuksessa lohdutettiin vauvaperheen vanhempia, että jo yksi kolmen tunnin yhteinäinen tunnin unipätkä yössä palauttaa aivoja kohtuullisesti. Jotenkin se lohdutti ainakin meitä, että vähilläkin unilla selviää hengissä ;) Toki oli aikalailla niitäkin öitä kun se 3 tuntia jäi haaveeksi :whistle:

Daria09 meillä ulkokäännös oli juuri 36+6 viikoilla, eli lähellä täysiaikaisuutta. Ei ne kovin paljon aikaisemmin ilmeisesti halua kääntää kun on sitten riski että vauva vielä pyörähtää takaisinpäin :) Ja se riski synnytyksen käynnistymiseen on tosi pieni, mutta noilla viikoilla jo turvallista sekin. Perätilasynnytyksen edellytykset lääkärit myös arvioivat tarkkaan jos on loppuun asti peppu alaspäin. Meillä oli poikki/perätila, eli alatiesynntyys ei olisi ollut mahdollista muutenkaan, kun oikein mikään osa ei ollut kunnolla "tarjoutunut" alas lantioon. Paras tilanne perätilasynnytyksen asennon kannalta on ilmeisesti se, että vauvan peppu on kiinnittynyt lantioon ja vauva on peppu edellä "linkkuveitsenä" tulossa ulos. Ja itsehän te saatte sitten synnytystavan päättää jos sinne asti mennään, sektio tai synnytys alateitse jos siihen on hyvät edellytykset :)

Daria09 itsekin mietin tuota hemoglobiinia, mutta se oli noussut ja oli nyt viimeksi 130, eli ei pitäisi olla siitä kiinni. Ehkä tuo alhainen verenpaine tekee sen, että välillä on heikko happi. Pitää siis käydä ostamassa lakua "vahvistukseksi" :D

Kolotuksista täällä tosiaan huomaa, että vauva on pää alaspäin.. Sen verran kovaa välillä hinkkaa päätään lantioon, että tulee aikamoisia "sukkapuikko"kipuja ja tuntuu että vähänkin täysi virtsarakko räjähtää. Toivon todella, että nyt tuo pää tuolla lantiossa vähän kypsyttää paikkoja jo etukäteen. Mulla siis esikoisesta oli vielä yliakakontrollissakin 41+5 melkein täysin epäkypsä tilanne ja kohdunsuu kiinni. Vaikka yliajalle taas menisikin, niin olisi edes jotain tapahtunut ja tarve mahdolliseen käynnistelyyn pienempi ja avautumisvaihe vähän nopeampi kuin ns. nollatilanteesta.

Ja hurjaa tosiaan, helmikuu lähestyy :heart: Tuolta tammikuisista ja helmikuisista aina välillä käy vaklaamassa, että kohta mekin ollaan tuolla :)

Vappuvaavi ja tulokas 34+1
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heips, ajattelin päivitellä kuulumisia pitkästä aikaa :)

Muutama viikko sitten katseltiin lääkärin kanssa onko vauveli kasvanut normaalisti ja onko kaikki hyvin, kun oli jonkun verran supistuksia. Vauva menee kuulemma niin keskellä kasvukäyriä kuin vain mahdollista, päänympäryksen, reisiluun pituuden ja painonkin mukaan, lääkäriä oikein nauratti ja tarkisti uudelleen, ei kuulemma usein tule vastaan että kaikki mitat ovat tasan keskiarvon kohdilla :D Kaikki siis meillä hyvin, tosin ihmettelen kun minulta ei ole mitattu sf-mittaa kuin kerran koko raskauden ajan ja nyt kuitenkin vk 34+0 menossa...mutta sillä ei sitten ilmeisesti ole niin väliä kun muut asiat kunnossa ja vauveli viihtynyt jo viikolta 29 rt:ssa.

Painosta, itselleni kertynyt kiloja noin +12kg ja alkaa hirvittää vaa'an lukemat, varsinkin jos arvio on, että nyt alkaisi tulla noin 500g/vk lisää :D Mutta lohduttavaa kuulla, että teillä on tippunut paino hyvin imetyksen aikana :)

Vauvan asento on tosiaan ollut jo pidempään pää alaspäin, mutta itse en oikein edes huomaa eroa aiempaan. Kylkiluita särkee älyttömästi, kun vauva viiihtyy vielä sen verran ylhäällä ilmeisesti, mutta potkuja tunnen enemmän vatsan sivuilla ja alavatsassa tuntuu taas hikottelu ja (olettaisin) pieni nyrkkeily :heart:

Kyselin aiemmin neuvolapsykologeista ja kerroittekin kokemuksia heistä (kiitos! :) ) ja olen varannut ajan sinne :) Tuntuu ihan hyvältä päästä juttelemaan jollekin ulkopuoliselle, niin ei tarvitse kaataa kaikkea läheisten niskaan.

Yksi ikävä asia jonka huomasin neuvolalääkäreissä ja itse neuvolassa, oli että ensimmäisenä tuputetaan masennuslääkkeitä! Aivan käsittämätöntä, että ensimmäinen kommentti kun kertoo väsymyksestä ja pienestä alakulosta on, että mitä mieltä olisin masennuslääkkeistä :0 Sillä hetkellä vielä hb oli romahtanut niinkin alas kuin 100, eli ei ihme että oli puhti pois. Ymmärrän kyllä, että lääkkeet ovat varmasti oikea ratkaisu tietyissä tapauksissa, mutta ilman minkäänlaista syvempää analyysia aletaan heti tyrkkäämään lääkkeitä kouraan :0 Enkä todellakaan ole niin masentunut (tai omasta mielestäni edes varsinaisesti masentunut) että tarvitsisin lääkitystä. Kaiken lisäksi lääkkeiden vaikutuksia vähäteltiin heti, kun sanoin neuvolassa etten katso lääkitystä todellakaan tarpeelliseksi. "Masennuslääkkeissä on todella vähän sivuvaikutuksia ja se aloitetaan usein jo raskauden aikana etukäteen. Sinänsä nehän eivät vaikuta suoraan mielialaan, mutta saadaan korjattua tasapainoa". Anteeksi vuodatus, mutta olin todella tuohtunut tuosta näkemyksestä, sillä vaikka lääkkeet olisivatkin turvallisia raskauden aikanakin, niin on suoranaista valehtelua etteikö niissä olisi todettu olevan sivuvaikutuksia. Ja itse en todellakaan näe kehon kemiaa sotkevia lääkkeitä ensisijaisena hoitona masennukseen (ellei nyt olisi kyseessä todella akuutti tapaus, esim. itsemurhaa hautova henkilö). Anteeksi vielä vuodatus, mutta itselle jäi vähän huono maku suuhun asiasta, varsinkin kun jälkeenpäin miettii että suora linja oli että lääkkeet kehiin :D

Mönkijäinen 34+0
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Mönkijäinen: Ensinnäkin hienoa että olet saanut ajan!
Johan on ollut suhtautuminen lääkitykseen avointa! Huhhuh, antibioottejakaan ei suositella raskauden aikana ja yks sun toinen ihan rohtovalmiste on niin kiellettyä niin kiellettyä. Kahviakin saa juoda vain määräseltään mutta että masennuslääkkeet eivät juuri vaikuttaisi sikiöön....en tiedä mitä sanoisin. Hyvä kun pidit pääsi! :)

Vappuvaavi: Minullakin suuta kuivaa, varsinkin öisin! Mulla on kyllä vähän sitä taipumusta etten muista juoda riittävästi, yöllä käyn sitten jääkaapilla mehupurkilla... :x

ON: Nyt on käyty sitten synnytysvalmennus ja sairaalaan tutustuminen. Uutena tietona mulle tuli että se että on auki 10cm ei automaattisesti tarkoita sitä että saa ponnistaa jne vaan siinä saattaa joutua kuulemma kärvistelemään ja odottelemaan tunninkin että vauva ehtii laskeutua :popcorn: siinä sitten niiden suppareiden kanssa kiva vaan ootella...?

Koksissa on otettu tammikuun alusta alkaen käytännöksi pidentää lapsen ihokontaktiaikaa äidin ja isän kanssa. Lasta ei heti pueta vaan parhaimmassa tapauksessa synnäriltä siirrytään osastolle paidan sisällä. Äidin suihkun aikaan lapsi siirretään isän ihokontaktiin ja samaa jatketaan osastolla... Olen tästä tiedosta hyvilläni! Eihän sitä tietty pakoteta mutta antaa sellaisen kuvan että sairaalassakin halutaan uudistua ja nykytiedon mukaan ihokontakti on monelta osin hirmu tärkeä asia lapselle ensimetreillä niin tätä halutaan suosia sen sijaan että heti kylvetettäisiin ja puettaisiin :heart:

Maaliskuu2015 ja tulokas 32+3
 
  • Tykkää
Reactions: Piip- ja Daria09
Heipä hei mammat !

Täällä kaikki kunnossa, lapsi kasvaa hyvin vaikka vähän pienempänä vain...kasvukontrollissa kävin siis viikko sitten :) alko hirvittää lähestyvä synnytys kun käveli synnytysosaston oven ohi, hui että...en oo valmis vielä pitkääään aikaan..vaikka oottaakin jo synnytystä, tuli vaan kaikki muistot mieleen..onneks sattu ihanat nuoret kätilöt vastaanotolla niin jäi hyvä fiilis käynnistä kuitenkin...juttelin niitten kanssa aikaisemmasta imukuppisynnytyksestä ja molemmat oli sitä mieltä, että olis voitu siltä välttyä...mulla kun se kätilö sillon käski rueta ponnistamaan heti kun oli 10cm auki vaikkei ollu mitään ponnistuksen tunnetta vielä..sit piti imukupilla repiä pitkän ponnistusvaiheen takia..kuulemma joku ollu parhaimmillaan 8 tuntia 10cm auki vasta kun rupes ponnistamaan, kun ei oo mitään hätää ollu vauvalla niin oottelivat rauhassa millon se ponnistuksen tunne tulee.. jotenkin niin helpotti oloa kun sai avoimesti jutella niiden kätilöiden kanssa.. :)

Mönkijäinen, oon ihmetelly samaa kun joka juttuun vaan tuputetaan lääkkeitä, eikä edes tarjota muita vaihtoehtoja...ihme touhua tosiaan..mulle myös tarjosivat unilääkkeitä, kun sanoin etten oo saanu pariin yöhön nukuttua..ja taannoin vuosia sitten kun kärsin paniikkihäiriöstä ja olisin tarvinnut jotain vertaistukea / terapiaa lähinnä henkiselle puolelle niin eikun vaan resepti käteen "näillä lähtee oireet kohtauksen tullessa" jäi lääkkeet hakematta ja kohtaukset helpotti kun tajus mistä kohtaus aina sai alkunsa ja oppi käsittelemään omia tunteita paremmin..

niin ja painosta sen verran vielä, että mulla kans tullu jo +15kg, viime raskaudessa yli 20, mutta 5kk ja olin jo entisissä mitoissa...nyt tulee kyllä päivittäin herkuteltua niin paljon..ootan vaan et pääsee harrastamaan taas kunnon liikuntaa, niin eiköhän sitten ala terverllisemmät ruuatkin maistumaan.

Vappuvaavi, suuta kuivaa täälläkin...aina vessareissujen yhteydessä yöllä käyn juomassa kun kurkku on niin rutikuiva, ihan normaalia siis. : D

Mulla on tullu ihme reippauspuuskia, äskenkin kolasin lumesta koko pihan ja siivosin talon...pariviikkoa sitten ei olis ollu puhettakaan..nyt sit jalat on iltaisin älyttömän kipeet ja turvoksissa kun innostuu riehumaan..

Vauvelista on tullut tosi rauhallinen...yölläkään ei tarvii jumppailujen kanssa valvoa..

Enää reilu kuukausi laskettuun <3
35+3
 
  • Tykkää
Reactions: Piip- ja Daria09
Heippa jälleen :)

Kiva kun on juttua tullut paljon, ja mukavaa kuulla kuulumisia kaikilta!

Maaliskuu 2015 tuosta ns. siirtymävaiheesta, se voi tosiaan kestää tunteja :) Esikoisesta olin täysin auki klo 03.00 ja vasta kuuden jälkeen alettiin ponnistamaan ja vauva oli ulkona kahdeksalta aamulla. Jos vauvan vointi on hyvä niin ei siinä ole mitään kiirettä ja kuuluu ihan normaaliin synnytykseen, että laskeutumisessa voi kestää. Ilokaasu oli siinä mulla paras kaveri kun odoteltiin :whistle: Mulla ei tullut sitä ponnistuksen tarvetta kyllä kolmenkaan tunnin odottelun jälkeen. Vauva oli tosi ylhäällä kun kätilö sitten päätti, että nyt aletaan hommiin kun sydänäänet oli vähän miten sattuu. Toivonkin siis että nyt vauva kairaisi itsensä vähän alemmas, että sitä ponnistuksen tarvettakin tulisi jossain vaiheessa ;)

Mönkijäinen sitähän se on nykyään joka vaivassa, että resepti käteen ja hyvää päivänjatkoa kun ei ole tarpeeksi resursseja keskusteluavun tai minkään muunkaan "oikean" avun tarjoamiseen :( Mutta tosi kiva kun pääsit neuvolapsykologille! :)

Mamu13 olipa mukavat kätilöt siellä! Kyllä kannattaa jutella mieltä vaivaavista jutuista synnytykseen liittyen. Ne voi olla pieniä asioita henkilökunnalle, mutta isoja itselle :)

Suun kuivamisesta hyvä jos muillakin on kieli kitalaessa kiinni :D Vesikannu vaan käden ulottuville päivin ja öin. Ja sitten tietysti jatkuva pissalla ravaaminen siihen päälle. Sitä tää loppuaika (kin) sitten on on ;)

Reippaustaso tosiaan vaihtelee päivittäin.. nyt taas kun esikoinen on valvottanut öisin (viime yönäkin klo 02-03.30 zzzz) niin on aika kuitii olo. Joskus taas virtaa riittää :)

Vappuvaavi ja tulokas 34+2
 
Onpas täällä oltukin aktiivisia ja hyvä niin =).

Tuosta halusin kirjoittaa kun joku laittoi että vauva on täysiaikainen RV 37. Periaatteessa on, toisaalta ei. Esim. neuvolasta annetussa vau'kirjassa lukee RV 38;n kohdalla; "lasta ei enää pidetä ennenaikaisena jos se syntyy tämän viikon alun jälkeen".
Lisäksi netistä luin tietoa että vaikka vauvalla olisikin edellytykset syntyä RV 37, esim. keuhkot kehittyvät edelleen myös tästä viikosta eteenpäin. Myös vauvan muu kehitystaso vaikuttaa siihen onko hyvät edellytykset syntyä RV 37.

Silläpä itse pidän tuota RV 38 virstanpylväänä johon mieluusti "hautoisin" vauvaa. Mutta kuten jo aiemmin totesin jos kääntämisyrityksen jälkeen alkaa syntyä RV 37 ei sekään maailmanloppu olisi. Vauva tosin saattaa siinä vaiheessa joutua valolamppujen yms. hoitojen pariin mutta eipä varmaan mitään niin huolestuttavaa enää silloin ole. Tietysti emme sitten saisi olla heti ihokontaktissa mikä minusta olisi ikävää.

Se oli muuten joltakin mulle uutta tietoa että niinhän se tosiaan on maalaisjärjelläkin ajateltuna että vasta jos vauva kunnolla laskeutuu ja vielä kiinnittyy niin silloin voi mm. perätilasynnytystäkin harkita. Eihän se tosiaan riitä että hän on sinnepäin menossa ;). No, tämä kertoo just sen että sektio hyvinkin pakko minun kohdalla jos ei nyt itsekseen käänny tai käännösyritys onnistu. Vielä tuntuu poikittain majailevan. Esikoinen juuri tällä viikolla todettiin RT tilassa olevan ja hän olikoin sitä sitten loppuun asti. Se meni silloin oppikirjojen mukaan ja onneksi on niinpäin. Nyt sitten osaa tähän kuopuksen syntymiseen suhtautua vähemmän jännittäen tai panikoiden :).

Tuosta energiatasosta. Kyllä viime päivät on energiaa saanut hakemalla hakea. Alkuviikosta oli se univelka ja hyvin nukutun seuraavan yön jälkeen taas virtaa. Tänä aamuna sitten taas muutaman päivän tauon jälkeen kävi se klassinen että heräsin klo. 06:00;n maissa ja ei sitten millään unta uudelleen. Söin sitten rahkaa siinä ja vessassa tottakai kävin. Se meni 9:30 ennenkuin tuli sitten se tajuton väsy. No, onneksi tytär oli katsonut vain puoli tuntia pikku kakkosta niin aamupalan jälkeen "annoin" hänen katsoa yhden elokuvan että sain nukkua sen tunnin ja hieman päälle.
Muutenkin olen ollut allergisena noiden vaatteiden pyörittelyn vuoksi ja piti vielä se zyrtec ottaa + nenäsumute + astmapiippu että oireet jo helpottais. No, senhän tiesi että lääke päivällä otettuna vain väsyttää...!

Reippaustaso siis näkyy vaihtelevan lähes passiivisuudesta ja huokailusta tosi aktiiviseen tekemisen meininkiin. Vaikka kun oli se tiistain "vaatetornado-päivä" niin kylläpä supisteli hurjasti lähes koko päivän..! Ei kiva ollenkaan kun olisi halunnut tehdä ja piti puuskuttaa monta kertaa ja tietysti levätäkin.
Olen kyllä huomannut että se henkinen stressaaminen vasta laukaiseekin supistelut. Ja uskon että liikunnan vähyys on mulla myös yksi syy että nyt on taas selvästi useammin supistanut. Toki kohtu valmistautuu koitokseenkin näillä viikoilla ;).

Tänään illalla kun mittasin verenpaineet niin yläpaine oli vain 98 ja alapaine 63... Eipä ihme että oli niin saamaton olo koko ajan! Monestakin syystä siis.

Suurin vaivoin ja huokauksin sain tänään tehtyä ruoan ja pinniksen paikkaa raivattua... Vielä illan päätteeksi nostamme sen nyt sitten tulevalle paikalleen jossa esikkokin pienenä nukkui. Sijaitsee siis omassa makkarissamme. Minusta kaikkein helpointa.

Ihan ihmettelen miten joku laittaa jo vastasyntyneen omaan huoneeseen (sori nyt vaan)? Kun kuitenkin pitää todella usein öisin pomppia ylös niin ei minusta olisi siihen että juosta kahden huoneen väliä unenpökkyrässä.

Mukavuudenhaluinen kyllä olen ja herkkäuninen joten unetkin katkeais hyvinkin jos pitäisi noin öisin kulkea. Ja uskon myös että vauva nukkuu levollisemmin kun "kuulee" vanhempansa läsnäolon samassa huoneessa. Kyllä hän aikanaan ehtii sinne omaan huoneeseen, ei meillä ainakaan ole siihen mitään kiirettä.

Mulla ei tuota jano-ongelmaa öisin kyllä ole... Mutta mulla onkin päivällä vesipullo josta hyvinkin vähintään litran hörpäisen nestettä päivällä muun nesteen lisäksi. Ja jos itse joisin vettä yöllä saisin varmaan käydäkin vessassa ainakin 4 kertaa yössä. Sillä alan illasta hellittämään nesteen juonnin kanssa.

Vappuvaavi; erikoista että mikä sinun olon tuollaiseksi voi vetää...? Mainitsit kyllä verenpaineista mutta olepas tarkkana ettei nyt ole jotain muutakin vaivaa? Muutenkin huono olo ei kyllä ole enää suotavaa näillä viikoilla kun kremppoja on jo muutenkin.


Marrastuuli
; kurjaa että teillä ei sairaalalla huomioida maksuissa mitenkään sitä seikkaa että teidän on vaan pakko siellä säännölleen käydä. Minusta sellaiset pitäisi automaattisesti kuulua vähintään alennuksen piiriin. Maksetaanhan sitä verojakin niin mitä sille vastineeksi nykyään saadaan? Täällä sitten sen puoleen paremmin asiat että saa jopa huokeammalla pakolliset säännölliset polikäynnit.

Daria09 + tytteli RV 35+4
 
efi
Hei kaikille!

Kiitoksia vaan myötäelämisestä! Vatsatauti on nyt selätetty ja elämä jatkuu! Oikeestaan tänään oli ensimmäinen päivä niin, ettei vatsa tuntunut yhtään oudolle, vaikka se vessassa ravaaminen loppuikin jo maanantaina.

Paljon on tullut juttua. Ei vaan ikinä tahdo muistaa, että mitä kaikkea olikaan tarkoitus kommentoida.

Lonkkakivuista kärsiville toivon paljon jaksamista. Varmasti todella ikävä vaiva ainakin pitempään jatkuessaan. Unettomuus on kyllä toinen mitä en kenellekään toivo. Onneksi itse olen näiltä vaivoilta vielä välttynyt.

Mökijäinen On se kyllä omituista, että heti otetaan masennuslääkkeet puheeksi. Todella ikävää. En kyllä minkään kovin heppoisin perustein rupeisi raskausaikana tai muutenkaan masennusläkkeitä syömään. Kyllähän sen ensimmäisen avun pitäisi ehdottomasti olla terapia eikä lääkkeet.

mamu13 On tosiaan ihan normaalia joutua odottelemaan vauvan laskeutumista. Ikävää, että sulla oli ekassa synnytyksessä sen kanssa hätiköity. Esikoisen synnytyksessä jouduin odottamaan noin 2 tuntia ennen ponnistusta, mutta valitettavsti mun täytyi ottaa pitkän synnytyksen/hitaan avautumisen takia epiduraali enkä kyllä missään vaiheessa tuntenut mitään ponnistuksen tarvetta. Sen haluaisin tällä kertaa kokea.

Mäkin olin tässä viime päivinä hieman allapäin. Sattoi tietysti se vatsatautikin vetää mieltä alas. Mietin paljon synnytystä. Sitä kuinka se viimeksi meni ja miten sen nyt haluaisin sujuvan. Mulla oli jotenkin tosi jännittynyt olo ja tuntui, etten osannut lainkaan rentoutua. Onneksi eilen vietettiin ilta yhdessä miehen kanssa ja tuntui, että jo se helpotti kun vain sai sanottua, että nyt ei ole oikeen hyvä olo. Pidettiin oikeen rentoutumisilta kuunnellen rauhallista musiikkia kynttilän valossa ja joutuihan se mies mua vähän hieromaankin. Tänään olo olikin sitten tosi pirteä ja positiivinen. Pienestä on se ihmisen onnellisuuskin joskus kiinni.

Rentoutuminen synnytyksessä Onko täällä joku joka harjoittelisi rentoutumista synnytystä varten? Itsellä siis esikoisen synnytys oli pitkä ja avautuminen erittäin hidas. En mielestäni sillonkaan ollut mitenkään jännittynyt, mutta nyt olen ajatellut panostavani enemmän rentoutumiseen. Ehkä se auttaisi lyhentämään avautumisvaihetta. Olisiko jollain rentoutumiseen liittyen hyviä neuvoja?

Tänään tehtiin myös ensimmäiset hankinnat vauvaa varten. Ostetiin vaippoja, tutteja ja muuta pientä. Apua, mikä se on se suomenkielinen nimi niille läpysköille jotka suojaa liivejä maitovuodoilta? Liivinsuojus...? No, niitäkin kuitekin ostettiin. Täällä mun mielestä tosi vähän käytetään rintakumeja. Itekään en niitä ole käyttänyt enkä aijo niitä nytkään ostaa. Suomessa tuntuvat olevan aika yleisessäkin käytössä, onko näin? Huomenna saadaan kaikki lainassa olevat vauvan vaatteet ja tarvikkeet takaisin. Sitten ei enää paljon mitään puutukkaan. Asiat alkaa siis olla jo ihan hyvällä mallilla.

efi 33+0
 
Meillä on esikoinen ollut omassa huoneessa alusta asti ja meille oli hyvä ratkaisu. Vauva nukkui hyvin ja itekin herkkäunisena sain nukuttua paremmin. Miehen kanssa herättiin vuorotellen kun en voinut imettää. Ymmärrän kyllä jos joku pitää outona, mutta olen nähny niin pahoja tapauksia, että itse halusin näin. Tämäkin typy menee heti siskon kanssa samaan huoneeseen, en sitten tiedä onnistuuko kun tuo 3v on melkoinen höpöttäjä..
 

Yhteistyössä