Maaliskuun mussukat *helmikuu*

MAALISKUUN MUSSUKAT 2015

SYNTYNEET

pvä /nimimerkki /viikot /sukupuoli /pituus ja paino

24.2. / mamu13 / 39 +1 / poika / 3405 g ja 50 cm


LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

28.2

Articuno/3.lapsi/ SEKS

1.3

Ameline-84/29v/2.lapsi
Penni*/3.lapsi/
ruska79/35v/2. lapsi/KOS
Daria09/40v/2.lapsi/LKS Poikaolo/Tyttö
metu77/37v/3. lapsi/KOS

2.3

Alppis/27v/2.lapsi
MariaR81 / 33 / 3 / PS Tyttölupaus
mamu13/21v/2.lapsi/PKKS Poikalupaus


3.3

Kiyoko/33v/2.lapsi/OYS
Ellutar/24v/1.lapsi/KOS
Heikku89/25v/3. lapsi/VKS
VilkkuS. / 24 / 2. lapsi / HYS
KaJsa83/3.lapsi
Angel25 / 1. lapsi / TYKS

4.3

Lillitys/33v/3.lapsi/TYKS Tyttölupaus
jaanamaria/29v/2.lapsi/NKL
Kkatinka/23 v/2. lapsi7SatKS

5.3

Muukalainen77/37v/4.lapsi/SEKS
Pecanpie/26v/2.lapsi/TAYS Poikalupaus

7.3

Nutti/28v/1.lapsi/TYKS
Tuisku83/31v/3.lapsi/TYKS
Pauge83/31v/1.lapsi
elnastiina / 35 v / 4.lapsi / K-SKS

8.3

mariakaroliina/21v/1.lapsi/KYS
pahki/30v/2.lapsiTyttöolo/Tyttölupaus

9.3

Unto-Helmiina/25v/3.lapsi
tinnnde/23v/1.lapsi/SatKS
Suski90/23v/4.lapsi/OYS
Pikkukirppu15 / 22v/ 1.lapsi/ PKKS

10.3

Vappuvaavi/32v/2.lapsi/KOS

12.3

Millipilli/22v/2.lapsi/TAYS
Pieksu/27/1. lapsi/OYS
Aipan äippä/ 30v/ 2.Lapsi/LKS Poikaolo/Tyttölupaus
ealr/2.lapsi/PHKS
Mönkijäinen/ 22v./ 1. lapsi/ PHKS

13.3

hokapontas /24v/2.lapsi / KOS?
Tann1 / 22v/1. lapsi/ K-SKS

14.3

Zisu/
Leina/27/2. lapsi/LS
Rips/32v/3.lapsi/KOS
marrastuuli/37/4.lapsi/OYS Tyttölupaus

15.3

tupuna08/33v/3. lapsi/OYS
Ruubi/OYS Tyttöolo/Poikalupaus
Riquel-76/38v/2.lapsi

16.3

Peikkoäiti 86/28v/2. lapsi
Raidallinen kissa/32v/5.lapsi/TAYS Poikaolo/Poikalupaus
Leonore/26 v./1.lapsi/KOKS
Lohtu/30v/2.lapsi/Koks
Kinkula-/25v/3.lapsi/satks
meidän pulla/36v/4.lapsi

18.3

Pikku M/31v./ 2lapsi
Janie2 27v/3.lapsi/JS
Miitt21/ 23v/2.lapsi/LKS
Unihiekkalapio/22/2/LKS
Sarahh/27/1/TAYS

19.3

efi/28/2. lapsi/ulkomailla Poikalupaus

20.3

NeliApina/36v/6. lapsi/PHKS
Mins/27/2.lapsi/SeKs

21.3

Eveneve / 31v/1.lapsi/
Tii*2.lapsi/24 v/EKKS

22.3

Tetuli/27v/2.lapsi/PHKS
Kesäkerttu/2.lapsi/Tays Poikaolo

23.3

Maaliskuu2015/33v/1.lapsi/Koks Tyttölupaus
katjahei/29.v /2.lapsi
Mariasa/ 23 / 2.lapsi/ tays tai lks
Tetuli/ 27v/ 2.lapsi/phks

24.3

eternal-life/25v/4.lapsi/LKS
Jennim/22v/2.lapsi/JS
Höpönenä/35v/ 3.lapsi/ NKL tai KOS Poikalupaus

25.3

cherryy/22v/1.lapsi/OYS


27.3

Maicy/25v/1.lapsi/OYS
kesätys / 32v. / 2. lapsi/OYS
Tarrasukka/21/1.lapsi/SAS Tyttöolo
sisunen/2.lapsi/SatKs

28.3

sninii / 22v / 2.lapsi / PKKS

29.3

eläväinen/21/2.lapsi/tays
VanillaLady/28v./1.lapsi/Koks Tyttöolo/Tyttölupaus
MinienMama/3.lapsi / LKS
Maalisvauva/30 v./2. lapsi/HYS
lazyanne / 28/ 1. lapsi / ulkomaat

30.3

Pallofisu/32/2. lapsi

31.3

Piip- /22.v/ 1. lapsi/ OAS

senna/37/3.lapsi/kys

LYHENTEET:
VU = Varhaisultra
NP = Niskapoimu-ultra
IB = Istukkabiopsia
RU = Rakenneultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
ÄP = Äitiyspoliklinikka
S = Sokerirasitus


SYNNYTYSSAIRAALAT
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA ja muodossa LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala. Kiitos!

Jos nimimerkin perään halutaan tyttö/poikaolo pyyntö lihavoituna tai jollain värillä. Kiitos!

FB-ryhmä on sulkeutunut

Aiemmat keskustelut:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...at-3-heinakuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...t-2015-elokuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-2015-syyskuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-2015-lokakuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...015-marraskuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...2015-joulukuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2432070-maaliskuun-mussukat-2015-tammikuu/

SAIRAALAAN MUKAAN :
* NEUVOLAKORTTI
* HYGIENIATUOTTEET
* LATURI PUHELIMEEN JA KAMERAAN
* KAMERA
* OMA KOTIITULOVAATTEET
* VAUVALLE KOTIINTULOVAATTEET JA KAUKALO
* LUKEMISTA/NAPOSTELTAVAA
* LIIVINSUOJAT JA RINTAKUMIT
* IMETYSLIIVIT

VAUVALLE / ÄIDILLE KOTIIN :
* PINNASÄNKY / VUODEVAATTEET
* AUTOKAUKALO
* TUTTI/TUTTIPULLO
* VAATTEITA (alussa kietaisubodyt, vetoketjulliset haalarit ja puolipotkuhousut käteviä)
* ITKUHÄLYTIN
* VAUNUT / RATTAAT
* PUHDISTUSPYYHKEITÄ
* VAIPPOJA
* SINKKIVOIDE / PERUSVOIDE / Lampaanvillavoide rinnan päihin
* PARACETAMOL MOLEMMILLE
* Rautavalmiste äidille synnytyksen jälkeen
* SITTERI
* HARSOJA
* KUUMEMITTARI
* TALKKI
* LIIVINSUOJAT
* IMETYSLIIVIT
* KANTOLIINA TAI REPPU
* KYLPYAMME
* PUMPULI / VANULAPUT
* KORVIKE
* RINTAPUMPPU
* KYNSISAKSET
* IMETYSTYYNY
* RINTAKUMI
* IMETYSPAIDAT
* KYLPYMITTARI
* PYYHE
* HOITOPÖYTÄ / TASO
* HOITOLAUKKU
* SENSITIVE PESUAINEET
(* RELATIPAT, D-TIPAT YMS.)
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Uusi kuu ja uudet kujeet! Enää tämä pino ja on meidän kuu ja mitä olen helmikuisia seurannut niin varmasti meidänkin porukka alkaa tässä kuussa jo kummasti lisääntymään.. Toivottavasti jaksetaan kaikki aktiivisesti kertoa kuulumisia!

Elnastiina ja av 35+1
 
Kiitos elnastiina tokavikasta pinosta! :)

Hurjaa, nyt se alkaa.. Loppusuora nimittäin ;) Huomenna vika työpäivä ja sitten seuraavan kerran töihin joskus tulevaisuudessa kahden lapsen äitinä. Ei tätä tajua vieläkään..

Hyviä vointeja kaikille, nyt päiväunille kun esikoinen simahti :)

Vappuvaavi ja tulokas 34+5
 
Heippa pitkästä aikaa! Ollu aivan hullun kiire töissä niin ei oo ehtinyt oikein vapaammalla ajalla tekemään muuta kuin lepuuttelemaan ja säntäilemään vauvatarvikkeiden perässä. Tää viikko vielä duunia ja sitte musta tuleekin ihan virallisesti mammalomalainen!

En noita edellisiä pinoja nyt jaksanut alkaa läpi kahlaamaan mutta toivottavasti kaikkien odotus on sujunut mukavasti ja masuasukit voivat hyvin. Listan perusteella ei ainakaan tunnu väki vähentyneen, ja sehän on hyvä asia, se!

Ihan huomaamatta on aika kulunut ja jotenkin hassusti raskaus ei tavallaan tunnu oikein yhtään miltään. Vauva kasvaa sf-mitan mukaan hyvin, oma paino on vähän laskenut viimeisen parin kuukauden aikana kun ei ole voinut syödä niin paljon kuin ennen kun on aina valmiiks jotenkin niin "täysi" olo. Muuten kaikki on mennyt niin helposti, että ei voi oikein ymmärtääkään. Ei pahoinvointia, ei lonkkakipuja, ei kolotusta selässä, ei mielitekoja, ei edes mitään sen suurempaa väsymystä. Se yksi päivätorkkukausi mulla oli sillon joskus kauan sitten mut viimeset kuukaudet virtaa on ollut aivan älyttömästi. Verenpainekin on pysytellyt ihannelukemissa enkä ole tähän mennessä edes tuntenut ainuttakaan supistusta, tai jos olen, en ole ymmärtänyt sitä supistukseksi. Vauva potkii tomerasti mutta ei mitenkään niin etteikö sitä kestäisi, jollain tapaa ihan nautin noista muksauksista.

Synnytys jännittää ihan tosi paljon kun ei yhtään tiedä mitä on odotettavissa. Yhtään ei helpota se että kaikki tutut tahtoo jotenkin pelotella sillä. Siskopuoli viimeks eilen kylässä käydessään kertoi "raastavasta tuskasta ja poltteesta" jonka keskellä oli varma että katkeaa siihen paikkaan. Tosi kiva. Harvemmassa on olleet ne jotka kertoo miellyttävämpiä kokemuksia. Yritän vaan olla miettimättä kumpiakaan, kun ei tosiaan yhtään voi tietää mitiä tuleman pitää, mut siitä mä olen jo nyt suhteellisen varma että kipu tulee olemaan jotain aivan kaameaa. Ajatus epiduraalista tai muista puudutteista ei sinänsä helpota yhtään sillä ne neulat ei muutenkaan mua niin hirveesti innosta. Onko kenelläkään täällä kokemusta vaihtoehtoisista kivunlievitysmenetelmistä? Luin tosta Tens-laitteesta hiljattain ja mietin et oisko esimerkiks se mistään kotoisin.

Olen joutunut ostamaan entisiä aika mojovasti isompia rintaliivejä jo raskausaikana ja nyt nuo imetysliivit mietityttää. Miten niitä osaa ostaa sopivassa koossa? Kai ne pitäisi olla jo sairaalassa? Eihän sitä mitenkään voi tietää miten paljon ne tästä vielä paisuu? Ajatus rintaliivittömyydestäkään ei mitenkään houkuttele, varsinkin jos sit käy niin että maitoa tuleekin jo alusta alkaen hyvin niin onpa siinä sitten kiva olla nisät valtoimenaan ja paidat märkinä. Pitäiskö vaan odottaa ja laittaa mies rintaliivikauppaan jos niitä alkaa sairaalassa kaipaamaan? Tyhmä kysymys joo, mut kuitenkin.

Vauvalle on kaikki jo aika hyvin valmiina ainakin ihan ensimmäisille viikoille ja kuukausille noin niinku vaatteiden puolesta, koon 50 vaatteita on jokunen ja 56:sta enemmän, ajattelin että se varmaan menee ne ensimmäiset hetket melkoisen varmasti kuitenkin. Outoa noiden vaatteidenkin kanssa kyllä ollut, kun ei niistäkään voi ihan tietää, että sopiiko ne nyt tolla tyypille vaiko ei, että minkä kokoinen eläjä sieltä pullahtaa ja miten se kasvaa. Mutta pianhan se selviää! Ei oo tosiaan kauaa enää.

Vointeja kaikille!

Eve + bebe 33+X
 
Iltaa,

Eveneve: onpa upeaa, että olet saanut viettää noin ihanaa raskausaikaa :). Toivottavasti kaikki menee loppuun asti yhtä hienosti! Muiden puheet pitäisi oppia vain jättämään omaan arvoonsa, jokainen meistä on erilainen ja kokee samat asiat hyvinkin erilailla... On toki helppo sanoa että jättää kuulopuheet huomioimatta, mutta toivottavasti et jännitä synnytystä vain sen takia mitä olet kuullut.

Itse olen päässyt nyt olemaan ekat kaksi virallista äitiyslomapäivää ja huomenna neuvolaan katsomaan että pikkuiselle on kaikki kunnossa. Hurjalla tuntuu kuinka äkkiä tämä aika on mennyt ja kuinka pian nämä viimeiset viikot vielä menevätkin.

Tsemppiä kaikille ja ihanaa loppu odotusta!

Elnastiina ja 35+2
 
Moikka masut!

Eveneve ihanaa että olet siellä elämäsi kunnossa ja kiva kuulla susta :) Mulla oli kans esikoisen raskaus aikalailla tuollainen vaivaton, että kyllä niitäkin raskauksia on, missä ei meinaa huomata olevansa raskaana ;) Enpä mä nytkään valita, loppuun asti jaksoi töissä ja esikoisen kanssa ei ole paljon lepohetkiä ollut.. Niin siihen nähden olo on ollut hyvä.

Imetysliiveistä käytiin keskustelua tuolla tammikuun pinon loppupäässä, jos jaksat Eveneve sieltä käydä kurkkimassa :) Itse olen sitä mieltä että kyllä niitä on hyvä olla jo mukana sairaalassa kun tiheästi vauvan pitäisi olla rinnalla ja on kätevät avata. Vaikka maito vasta kunnolla mulla nousi kotona niin liivinsuojusten "pitopaikan" takiakin on hyvä olla jotain päällä ;) Jos kokoa on vaikea arvioida etukäteen niin suosittelen lämpimästi niitä Lindexin perus imetystoppeja, on mustana ja valkoisena ja niitä mä käytin koko imetysajan öisin. Sinne mahtuu hyvin se liivinsuojat ja on kuitenkin muuten semmoset kevyt ja mukavat päällä. Sitten kun sitä maitoa tulee niin toinen rinta mulla ainakin aina vuosi kun imetin niin oli hyvä olla toisella puolella suojaa/liiviä.

Synnytyksestä ei kannata stressiä ottaa. Ekalla kerralla ei tiedä mitä on odotettavissa (eikä kyllä seuraavillakaan kun voi olla niin erilainen synnytys..) niin mitä vähemmän on asettanut mitään ennakko-odotuksia synnytykselle niin sitä parempi. Tietysti on hyvä miettiä mitä toivoisi tai ei toivoisi, mutta enemmänkin siinä mielessä että voi ottaa selvää asioista mutta sitten tositilanteessa tilanne ei kuitenkaan välttämättä mene niin. Itse ainakin opin esikoisen pitkästä ja vaikeasta synnytyksestä, että henkilökunta sitten ohjaa sitä tilannetta vauvan voinnin mukaan ja kertoo, mikä voisi olla missäkin kohdassa hyvä tai ylipäätään mahdollista. Hyvin se mene :)

Kivunlievityksestä avautumisvaiheessa ainakin akupunktio on monessa paikassa käytössä, vesiallas/suihku, aquarakkulat (joita en suosittele, sattui enemmän kuin supistukset ainakin mulla!), ilokaasu (ihan mun paras kaveri!), Tens-laite (olen kuullut hyvää monelta) ym. Tuolta Bebesinfon sivuilta kannattaa lukea synnytyksen vaiheista ja kivunlievityksestä, asennoista, rentoutumisesta ja muusta: Synnytys

elsnastiina jee, ihanaa sä olet jo päässyt äitiysloman makuun :flower: Mulla huomenna eka äitiyslomapäivä ja menen heti kosmetologille :) On ollut kans sellainen kiire ja hässäkkä päällä, että odotan nyt kotipäiviä innolla.

Palaillaan ja ihanaa HELMIKUUN ekaa viikkoa kaikille ;)

Vappuvaavi ja tulokas 34+6
 
Hoi täältä sohvan perukoilta :) Mukava kun muutkin alkaa jo jäädä kotiin.
Heräsin jo seitsemältä kun vauva päätti asettua jonkun hermon päälle eikä siitä suostunut kääntymään pois ennen kuin nousin ylös. Aatella viimeinen kuukausi menossa! :attn:

Odottelen kaveria että hän tulisi tutustumaan esikon diabeteksen hoitoon ja käydään hakemassa pojat eskarista/tarhasta. Niin tulee paikat tutuksi, jos joutuu meille tulemaan joksikin aikaa.

Synnytys: Hoitajat ja kätilöt ohjaavat synnytystä yleensä tosi hyvin. Toki omat toiveet kannattaa miettiä etukäteen.

Hengitysharjoitukset ja jooga/venyttely voivat auttaa jo etukäteen vauvan laskeutumisessa. Ja synnytyksessäkin vauvan ajattelu alaspäin hengittäessä auttaa. Myös erilaisista avaavista asennoista on apua. Muistaakseni Bebesinfon sivuilla oli hyviä vinkkejä: Raskaus, synnytys, vauvanhoito ja vanhemmuus. Ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa bebesinfo.fi -sivustolla

Olen Vappuvavin kanssa saamaa mieltä, että imetysliivit/liivejä on hyvä ottaa jo laitokselle mukaan. Tässä infoa imetysliivien valintaan: Imetysliivien valinta

Muistakaa tosiaan pakata liivinsuojuksia mukaan sairaalaan, en muista ollenkaan oliko niitä siellä valmiina.. ja kotimatkalle kannattaa varata supervaippoja itselle.

Täällä on myös yksi kuiva suu ja huulet on yöllä välillä oikein kipeät, ja saa nousta rasvailemaan huulia ja juomaan yöllä. Mutta myöskin on armotonta kuolaamista ja tyynyä joutuu kääntämään aina kun herää kun on kuola lätäkkö posken alla. :LOL:

Vauva tuntuu jo laskeutuneen alas, mutta muuten ei ole synnytyksen lähestymisestä tietoa. Mahan muoto taasen ei ole vielä laskeutunut. Ai kun tykkään yhä tästä isosta vauvamahasta ja sitä tulee taas ikävä.

Mariia ja Nappula 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa vielä,

neuvola kuulumisia tältä päivältä... Terkkaritädin mukaan pikkuinen on taas kääntynyt pää alaspäin, joten saa nähdä aikooko hän alkaa harkita poistumisteiden etsintää pikkuhiljaa :). En kyllä itse vieläkään huomaa vaikka ilmeisesti heittelee aikamoisia voltteja tuolla vatsassa! Normaalit tönimiset ja potkut toki on mutta että erityisesti huomaisi nuo kääntymiset, ei tod. Ensi viikolla käymään sairaalassa ja silloin määrätäänkin jo leikkauspäivää, jännittävää!!

Muuten neuvolakäytännöissä saldona:
Viikot: 35+2
Painon muutos: +1kg/vko
Turvotus:++
RR: 123/67
Pissa:neg/neg
Hemoglobiini: ei otettu, kun on niin tasaisesti ollut hyvä
Kohdunpohja: 34 cm (yläkäyrillä mennään)
Syke: 135
Liikkeet: ++

Hyviä öitä toivotellen,

Elnastiina ja av 35+2
 
Helouu!
Mulla taas vierähtänyt kirjoittamisesta, lähinnä kun oli melkeen viikon vapaat töistä ja äitee sekä pikkuveli tuli kyläilemään, niin ei ole ehtinyt. Sekä se että laiskana odottelin linkkiä tammikuun pinon loppuun, kunnes tänään jaksoin tutkailla että onko se jo kuitenkin tehtynä :D Olihan tämä, kiitos siitä elnastiinalle! :)

Ah, olen kyllä nauttinut täysin taas näistä vapaapäivistä. Huomaa että alkaa olla valmis äippälomalle, mutta mullahan olisi vielä 3 viikkoa töitä ennen lomailua! Huh, pitkältä ajaltu tuntuu kun lukee miten moni jo nyt jäämässä/jäänyt kotiin. Mutta toisaalta, vain reilu kaksi viikkoa tarvitsee itse töitä tehdä jos toiveeni on toteutunut ja olen saanut viimeiselle viikolle lomapäiviä :) Innolla huomista odotellen, kun pääsee töihin ja näkee viimeiset työvuorot. Mullahan olisi jo tänään ollut työpäivä, mutta jouduinkin pitämään saikkupäivän! Mulla eilen kipuilu ihan kummasti, kipeästi! vatsa/ oikea kylki..No tänään oli sitten ylimääräinen käynti neuvolassa, lääkärillä. Siellä tutki ulkoa ja sisää, kaikki hyvin näytti olevan mulla ja vauvalla kans. Epäilen siis että olisko mulla suolisto kramppaillu, ku syödä puputtanu niin hirveästi kun äiti ollut kaikenlaista herkkua kokkailemassa! :LOL: Noh, seuranta linja nyt siis tämän suhteen. Neuvolatäti oli niin ihana ja vähän jo kyseli ettenkö haluaisi saikkua ottaa..Tänään kuitenkin ollut hyvä päivä ja vointi, niin en ottanut saikkua. Plus ensiviikon maanantaina on jo seuraava neuvola käynti, niin siellä sitten saikkua voi pyytää jos tuntuu ettei työnteko onnistu. Sen verran vielä, että HUI hiisiä kun oli vauva kasvanut taas roppakaupalla kolmessa viikossa! Painoarvioksi antoi vajaat 2kg! Huomaa sen kyllä, että ei tilaa masussa liiaksi enää ole kun pyörii ja hyörii :D

Synnytys alkanut hieman mielensopukoissa nähtävästi pyörimään, sillä olen kahtena yönä nähnyt jo synnytysunia. Mutta, ei se ihme sillä ensimmäisenä yönä mulla oli aikamoisia vatsakramppeja joihin heräilin, jotka veivät unet synnytykseen. Eilen taas meillä oli synnytysvalmennuksessa tutustumiskäynti synnytysairaalaan. Hui, oli se vain aika hurja nähdä synnytyssali. Koetan olla ajattelematta liikaa synnytystä, ettei iskisi mikään pakokauhu kivun tms suhteen. Pyrin ajattelemaan positiivisesti kivunkin suhteen, se kuuluu synnytykseen, enkä voi tietää minkälaisena itse tunnen kivut kun ensimmäistä odottaa eikä niitä kannattaisi liikaa pelätäkään. Vasta synnytyksessä tiedän kipujen voiman ja uskon että kätilöt ym. osaavat työnsä ja auttavat sitten kipujen lievityksen suhteen tilanteen mukaan. Huih, oli se vain raaka ajatus katsella synnytys"tuolia" synnytyssalissa ja nähdä itsensä siinä punnertamassa tuskissaan. Musta tuntuu että nyt eniten ahdistaa synnytyksessä se, että joutuu olemaan niin paljaana kintut levällään :LOL: Hah, luulenpa kyllä että tämä asia ei niinkään ole ensimmäisenä mielenpäällä synnytyksen ollessa käynnissä.. :D Muutoin synnäri näytti todella rauhallisesta ja intiimiltä, pieneltä jopa sanoisinko :D Mutta mukavahan se vain on, ettei ole hirveä ihmismassa ja hälinä päällä. Tai sitten se johtuu siitä että käynti oli ilta-aikaan :D

Ääk, olempa taas omanapaisesti vain puhellut. En muista enää tammikuun pinon jutuista oliko kommentoitavaa...Mutta ihana on ollut lukea teidän kuulumisia, koitampa kommentoida enemmän seuraavalla kerralla.

Ihanaa Helmikuuta kaikkille :flower:
Piip- 32+0
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Kiitos uudesta ja tokavikasta pinosta Elnastiinalle ja hyvää alkanutta kuuta kaikille :flower:

Mitähän tällä välin onkaan tapahtunut... Ainakin viime viikolla alkoi se vauvanvaaterumba ja eilen aloin saada sen pikkuhiljaa finaaliin. Hox. Hyvin rennosti sitä tein ja voinnin mukaan. Vaatetta oli paljon järjestellä ja kun vielä toissapäivänä löytyi varastosta yksi "yllätyspussi" siskolta saatua vauvavaatetta meinasi jo usko loppua urakan loppumisen suhteen kesken! Noh, sieltä valitsin poikavaatteiden seasta ne tyttömäisimmät väriltään ja loput palautan että sisko voi ne myydä tms.

Meillehän tuli esikoisen aikana jopa 3 eri perheeltä vaatelahjoitusta tai ns. pitkää lainaa kuten siskolta, niin sillä tuntuu että niihin "hukkuu". Se oli tässä urakassa kuitenkin hyvä puoli että nyt oikeasti kaikki vaatteet on mitoittain järjestyksessä ja valmiina kuopukselle kun kasvaa. Niin sitä vaan on saanut kaikki mahtumaan kun aikansa järjesteli ;). Nyt saakin olla sen suhteen jopa vuoden levollisin mielin. Toki esikoiselle tulee hankittua sitten uutta ja käytettyä kun hän kasvaa. Uuttakin ostaa mielellään kun tietää että menee siskonkin käyttöön.

Muuten tuo rumba ei ollut niin miellyttävää kun kolmessa eri huoneessa oli vaatetta levällään ja kun projekti oli kesken niin se sekasorto ahdisti mutta nyt alkaa nurkat ja sängyt olla tyhjät ja siistit, hyvä niin.

Kirppiskierros tehtiin eilen tytön kanssa. Aluksi tuntui ettei ole mitään tarvista mutta sitten tuli vastaan se juttu jota olen nyt toisen lapsen kanssa ajatellut 1.kertaa kokeilla. Nimittäin kantoliina! Se sitten taas taianomaisesti löytyi kirpalta. On "Hug a bub"-merkkinen 5 metrinen kantoliina ja maksoi vain 10 eur. Näkyy maksavan uutena moninkertaisesti enemmän. Tämä malli juurikin on sattumoisin sitä ohuinta kangasta mikä sopii mainiosti kevät/kesävauvoille =).

Netistä olen jo sitomisohjeista katsonut ja mallin pitäisi olla helppokäyttöinen. Jotenkin toisen lapsen kanssa haluaa enemmän toiminnanvapautta käsille kun esim. puuhastelee esikoisen kanssa tai tekee kotitöitä. Aika näyttää kuinka kätevää tai ei kätevää sen käyttö sitten on? Luotan että voi olla hyväkin ostos. Rintarepun otan käyttöön kun voi oikeasti vauvaa/taaperoa jo istuttaa ettei selkä vaan hänellä mene huonoksi. Parhaimmillaan kantoliinassa voi jopa imettää vauvaa, hyvin näppärää siis =).
Onko teillä muilla kokemusta kantoliinoista? Itse kantelin esikoista sylissä, silloin kun vielä oli paremmin siihen aikaa :heart:.

ON; Tänään oli sitten lääkärineuvola, eli se toinen ja viimeinen.
Täytyy sanoa että nyt sattui symppis ja samalla taajuudella oleva naislääkäri minulle, vaikka ongelmia nyt sen toisenkaan kanssa ollut. Oli vain niin kiva kun hänellä oli kokemusta kahden lapsen äitinä ja muutenkin ei ollut turhan jäykkä tyyppi =).

Ilouutisen totesi sitten sisätutkimuksesta; tytteli on kuin onkin kääntynyt raivotarjontaan, hip hei ja hurraa!! Olin kyllä epäuskoinen kun hän sen siinä totesi ja vielä kahteen kertaan myöhemminkin sitä varmistelin että oliko se nyt ihan varma asia. Ei "muuttanut mieltään" joten uskottava se nyt vaan on. Toki siinä toivossa itsekin olin että voi hyvinkin kääntyä oikeaan asentoon ;).

Kyllä äidin vaisto on kummallinen, about 2-3 edellistä päivää oli olotilatkin tuntuneet erilaisilta tuossa alavatsalla. Ikäänkuin painetta olisi tullut aavistus enemmän jolloin jo hieman elelin toiveissa että josko olisi vaihtanut ainakin jollakin tapaa asentoaan.
Täytyy sanoa että kyllähän tuo RT-tarjonta tekee olon jopa huonommaksi alakerrassa mutta toisaalta pitää muistaa että minun kroppa alkaa siihen vasta nyt totutella. Ei kuulemma ollut vielä kovin alhaalla ja hyvä niin. Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni. Nyt oli 3cm jäljellä.

En keksimälläkään keksinyt mitään kremppoja kertoa lääkärille ja totesinkin että mitäpä sitä tervettä sairaaksi tekemään ;). Tuohan se suurin huoli oli että missä asennossa vauva majaili. Lisävarmistus tähän tulee sitten ensi viikon sairaalakäynnillä jossa ultrataan niin sitten aika varmasti tietää millainen on synnytys kliinisesti.

Kivuista yms. ei tietysti mitään voi vielä tietää.
Kivunlievityksestä totesin lääkärille että esikoisen kanssa ei mennyt se putkeen. Hän totesi itse että toisen kanssa hän ei kyllä sai epiduraalin mutta synnytys oli edennyt niin nopeasti että vaikutus alkoi kun hän oli jo synnyttänyt. Saatiin siitä naurut että voihan se käydä joskus noinkin että sitten on "halvaantunut" kun vauva jo sylissä :LOL:.
Kuulemma oli silti helppo synnytys ja ilokaasu hänellekin suuri apu mikä tsemppasi minua kuin koko käynti. Annoinkin positiivista palautetta että oli mukavaa hänen kanssaan asioida.

Paino edelleen pysynyt samoissa eli minunkaan kohdalla ei näy pitävän ainakaan kuopuksesta paikkaansa se että loppuviikoilla voi painoa tulla n. 500 grammaa/vko. Esikoiselta näköjään tuli lopussa juuri enemmän painoa mutta mielenkiintoista tässä on se että vaikka lähtöpaino oli nyt +7kg enemmän niin loppuraskauden paino tulee aikalailla näillä näkymin kilon kahden heitolla max. ihan samoihin lukuihin!

Ja muut neuvolatulokset;
RV 36+2
RR 112/68
vauvan sykkeet 140-152
SF n. 33
Liikkeet ++
Pissassa oli aavistus lähellä plussaa ketoaineet eli elimistö hieman kuivana. No se olikin aamupäivää jolloin ei vielä ollut paljoa ehtiny juomaan.

Turvotusta ei ole ollut eikä kokonaisvaltaista ihon kutinaa joka viittaisi raskausmyrkytykseen. Streptokokkinäyte otetaan joko ensi viikon lääkärikäynnillä tai sitten RV 38+3 neuvolassa omatoimisesti. Tuo on ollut se jota ei ole koskaan muistanut kysyä. Eka raskaudessa sitä ei edes tehty niin silläpä ei meinaa moista muistaa.

Rautaa aloitin taas tänään tankkaamaan ajatellen että h-hetkellä se ei ainakaan enää oloa heikennä. Tytär tuli eilen nuhaan ja jännässä tässä miten itselle käy...
Huomenna ihanaa tulee ystävä käymään pariksi päivää :heart:.

Unet on olleet nimimerkillä jokatoinen yö hyvä ja jokatoinen on se aamuherätys että silloin joutuu päiväunet ottamaan. Muuten en koe olevani unisempi vieläkään, jossain välin raskautta sitäkin kyllä oli, ehkä puolimatkassa?

Jotenkin käytännön asiat on rullanneet hienosti omalla painollaan ja alkaa olla jo tunne siitä että enää ei ole mitään niin suurta etteikö ehtisi järjestämään vaikka jo tänään tulis synnärille lähtö. Kyllähän se kummasti jo sekin pitää mielen hyvänä. Noh mitä nyt sairaalalaukku vielä pakkaamatta mutta eiköhän sen vieläkin ehdi ;).

Synnytystä en osaa vieläkään jännittää. Jotenkin sitä ajattelee nyt varsinkin kun vauva RT;ssä ettei enää sellaista huolta ole josta ei pääsis ohi, eli kipukin on kuitenkin vain tietyn hetken ja sitten sitä "ihmeparantuu" kun vauva on ulkona. Mulla supistuksetkin menneet ekasta niin leppoisasti portaittain eteenpäin h-hetkellä että kokonaisuutena varsin miellyttävä kokemus oli jo eka synnytys vaikkakin ilman sitä epiduraalia. Toki olen kuullut että toka ja sitä useamman synnytyksen jälkeen jälkisupparit saattavat olla aika hurjat, joten senpä sitten näkee miten itselle käy ja onneksi kipulääkettä aina saa.

Onko teillä mikä tilanne niissä harjoitussuppareista? Itsellä niitä on tullut max. kerran viikkoon enemmän jonain päivänä ja muuten voi mennä taas päiviä ettei mitään. Ei siis mulla krooninen ongelma mutta osaan kuvitella että joillain voi olla ja se varmasti kurjaa :(. Toki silloin kannattaa miettiä onko liian rasittunut joko fyysisesti tai henkisesti.

Koko ajan tuo keli valaistuu ja sitä mukaa itse kullakin alkaa vaavit olla kohta sylissään. Hurjaa mutta niin se tämä aika sitten vaan loppusuoralle vilahti.

Hyviä vointeja ja ollaanpa aktiivisia täälläkin.

Daria09 + tytteli RV 36+2
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Heippa mammat ja masut!

Ensinnäkin kiitokset uudesta pinosta. Huikeeta, että ensi kuussa on meidän kuu :heart: Edelleen jaksan joka päivä ihmetellä miten tämä raskaus on vaan voinut mennä niin nopeasti.

Eilen oli käynnit sekä neuvolalääkärillä että pelkopolilla. Sairaslomaa sain nyt äitiysloman alkuun (19.2) asti selkäkipujen ja harjoitussupistusten vuoksi. Pelkopoli oli ihan ok kokemus. Pääsin esittelykierrokselle TYKSin synnytyssaleihin, mihin normaalista ei etukäteen pääse. Ensisijaisestihan en siellä aijo synnyttää, mutta oli ihan kiva nähdä, mitä siellä odottaa, jos sinne päädytäänkin :) Olin kierroksella n. 12.30 ja sen päivän aikana oli jo syntynyt 6 vauvaa!

Seuraava neuvola onkin sitten 12.2 ja kuun lopussa taas neuvolalääkäri ja synnytystapa-arvio! Vauvahan on jo jonkun aikaa viihtynyt pää alaspäin ja tuntuu nyt jotenkin siirtyneen entistä alemmas, sen verran painaa tuonne alas.

Nukkumisesta on tullut aika hankalaa. Hyörin ja pyörin etsien hyvää asentoa, sitten pitääkin nousta vessaan tai juomaan. Heräilen öisin ja voin valvoa tunnin tai kaksi, ilman sen suurempaa syytä. Ei vaan uni tule. Kai tämä on sitten sitä kropan valmistautumista tulevaan :)

Hyviä vointeja kaikille! :)

Tarrasukka ja pikkuL 32+6 :heart:
 
Moikka kaikille!

Minulta on jäänyt kirjoittelu vähemmäksi kun ei oikein ole mitään uutta tai ihmeellistä ja kirjoittajillakin kulkee taival tasaisesti eteenpäin niin ei irtoo kommentoitavaakaan :LOL:

Tarrasukan kanssa samoilla linjoilla noiden yöunien kanssa.. illalla väsyttää ihan vietävästi! Sit jos heti ei kämppä hiljene ja valot sammu niin uni menee "ohi", sit valvotaan toi tunti-pari. Yöllä sit juostaan vessassa ja jääkaapilla (juomassa) ja taas valvotaan :O kiva kuulla että kuuluu ikäänkuin asiaan niin sillä mennään sitten. Uni on myös herkistynyt eli herään helposti esim jos koira kääntää sängyn vieressä kylkeä....

Kantoliina ollaan ostettu ja rintareppua mietitty, katsotaan nyt kuinka asettuisi kantoliinaan ja sitten vähän vanhempana vasta kantoreppuun... Kuinkahan sitä uskaltaakaan luottaa omiin solmuihin sen kantoliinan suhteen...

Millaisi petejä teillä lapselle on? siis jos on erillinen peti? meillä on pinnasänky, se sijoitetaan lastenhuoneeseen (joka vielä siis koirien huone) ja meidän sängyn vieressä on tällainen kehto/haikarapussi: Haikarapussi / Kehto Ora - Orasel
Onko kokemuksia? tässä esikkoa odotellessa tosiaan aika moni hankinta menee "hakuammuntana" eli ostetaan ja katsotaan ja kokeillaan :heart:

Kaikkea hyvää kuluvaan viikkoon ja lumisia päiviä muttei sitten yhtään liukasteluja!!

Maaliskuu2015 ja vauva (nyt menee arvaamiseksi) 34+2 tai 33+2 ....? :whistle:
 
Neuvolakuulumisia.

rv 36+0
Painonnousua 130g/viikko
RR 110/64
Pissa puhdas
Turvotus +
Sf-mitta 32
Liikkeet ++
Vauvan sydänäänet 155
Vauva on kääntynyt takaisin pää alaspäin. Onneksi!

Kaikki kunnossa. Terkka oli oikein tyytyväinen. Seuraava aika viikon päästä.

Maha painaa edelleen. Jopa pahemmin kuin ennen. Jalat puutuu, jos istuu useamman minuutin paikoillaan. Myös ah, niin ihanat lonkkakivut ovat alkaneet öisin. Närästys on päivittäistä. Selkäkipuja unohtamatta. Nekin ovat tulleet listalle. Seistessä ja kävellessä sattuu alaselkä, pidempään seistessä ja istuessa sattuu myös yläselkä. Turvotus ilman tukisukkia jaloissa ihan kamalaa. Ei saa edes varpaita taitettua. Tukisukkien kanssa ei ongelmaa. Tukihanskat käsiin olisi kova sana. Kädet ovat kuin nippu nakkeja pullamössössä. Väsy on valtavaa. Öisin en saa unta kuin muutaman tunnin, joten kuljen sitten päivät zombiena ja yleensä on pakko ottaa ainakin yhdet päikkärit jossain vaiheessa päivää.

Tietenkin toivon, että vauva olisi laskettuun aikaan saakka kasvamassa turvassa, mutta näiden olojen kanssa, ei tosiaan haittaisi, vaikka tulisi jo aiemmin.

Imetysliiveistä kun oli puhetta, niin mä olen ostanu viime vuoden puolella jo neljät liivit, kun en tajunnut, että rinnat vaan vaan paisuu ja paisuu. Tai kahdet imetysliivit ja kahdet sporttirintsikat. Pari viikkoa sitten kävin Lindexiltä ostamassa imetystopin ja vielä suuremmat imetysliivit. Sairaalakassissa on nyt sitten XL-kokoiset sporttirintsikat, 80E-kokoiset imetysliivit ja M-kokoinen imetystoppi. Näillä pitäisi pärjätä. Toivottavasti. Tällä hetkellä nuo E-kupin liivit ovat juuri sopivat. Suurempia en ole tavallisista liikkeistä löytänyt.

Suppareita on ollut viimeiset pari viikkoa. Suurin osa vaan todella epämukavia, mutta muutama ihan kivuliaskin on osunut joukkoon. Alapäässä tuntuu ikävä paine lähes kaiken aikaa. Vauvan pää ei ole kuitenkaan vielä laskeutunut, koska tunnen sen jommassa kummassa nivusessa jatkuvasti. Paine johtuu siis jostain muusta.


Nyt en muista, oliko vielä jotain muuta johon piti vastata. Alkaa olemaan nukkumaanmenoaika.

Lillitys rv36+0
 
  • Tykkää
Reactions: elnastiina
Huomenta!

Lillitys, Täällä myös alkanut olemaan supistuksia, muttei älyttömän kivuliaita kuitenkaan vielä..eilen illalla tuli useempikin, mut sit levossa helpottu..

Tällä viikolla ei neuvolaa olekaan, kun vähentäneet uudelleen synnyttäjien käyntejä..samat olot jatkunut jo pitkään niin ei kyllä haittaakkaan...ainahan sitä voi soittaa jos mietityttää jokin.

Minä herkkusuu oon saanu itteni kuriin, en enää mätä joka päivä herkkuja..koko tammikuu meni niin sokerikoukussa..huomaa et jaksaa paremmin kun syö kunnon ruokia, eikä vedä jatkuvia sokeriähkyjä..viime neuvolassa oli 1,5kg tullu viikossa niin jotenkin havahtu miettimään mitä suuhunsa pistää..

Tuntuu ettei osaa enää mitään kovin järkevää tehdä, ottaa jo niin vauvan syntymää...kaapit alkaa olla kutakuinkin siivottuna...

Pitäisköhän se lähtee ruokakauppaan...ei kai tässä sen erikoisempia :)

Mamu13 36+3
 
Neuvolakuulumisia:
viikot 33+3
Painonmuutos +160g (ennätyksellisen pieni, ollut aiemmin n 630g-760g koko raskauden ajan)
RR 124/68
SF 30
RT
Sykkeet 140
liikkeet ++

Komppaan Mamu13:a sokerihimoissa! Tammikuu oli paljon pahempi kuin nyt miltä helmikuu sitten toisaalta näyttää. Joulukuussa ja tammikuussa oli ihan tämän tästä irtokarkkia ja suklaata suussa vaikka kuinka yritin vähentää, nyt saa sentään siirrettyä himot hedelmiin tai rahkaan tms. Ei onnistunut edellisissä kuissa! Näkyi tietty painossa mulla mutta uskon että siinä kasvun vaiheessa vauva tai minä tarvittiin sokeria enempi tai oli enemmän sitä verensokerin heittelyä. Mene ja tiedä.

Sykkeistä sanoi että hyvä kun ne vaihtelevat kun vauva potki ja tempoili eikä pysyneet tasaisina. Hyvä niin.

Olen jännittänyt onko vauva pysynyt raivotarjonnassa mutta oli! ihanaa! Pois sekin stressi! Tosin kyllä se vieläkin aika korkealla heiluu joten sen suhteen ei voida huokaista ;)

Ai niin, neuvolan terkka arvioi että kovin siron oloinen olisi tyttö, vielä alle 2kg.

Kaikkea mukavaa päiväänne! Täällä on toiseksi viimeinen työpäivä..

Maaliskuu2015 ja vauva 33+3
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heips kaikille! :)

Äitiyslomalla on ilmeisesti ihan yhtä kiire kun eläkkeellä kun ei ehdi mitään :D Nyt piti tulla oikein ajan kanssa lukemaan kuulumisia.

Täällä tosiaan 3 päivää äitiyslomaa takana ja tuntuu että tää koti on yksi työleiri ;) Yhtä ruokaa, pyykkiä ja tiskiä, takan lämmitystä plus lumitöitä.. Vieläkin on vauvantavaroiden järjestely aloittamatta, jos viikonloppuna ehtisi sinne asti! Sen verran olen vauva-arkeen valmistautunut, että koko alkuviikko tuli kokkailtua ruokaa urakalla pakastimeen, hyvästä päästä sitä taas aloittaakin tän valmistautumisen ;)

Onnea hyvistä neuvolakuilumisista kaikille! :) Meillä ei siis neuvoloita ole edelleenkään kuin harvoin.. Rv31 oli edellinen ja seuraava rv36, sitten rv38 ja rv40, ja siitä sitten polille yliaikakontrolliin rv41+5 jos ja kun sinne asti mennään. Yli viikko vielä siis seuraavaan tarkastukseen, tammikuun alussa oli edellinen täällä.. No eipä tässä ihmeitä ole vaivojaan, ja vauva liikkuu niin että alakerta huutaa hoosiannaa että eipä tarvitse tehdä liikelaskentaa :D

Nyt nukkumaan, väsyttää kyllä täälläkin edelleen.. Ja onneksi myös öisin unta vielä riittää, mulla muistaakseni vasta ihan loppuviikolla alkoi yöunet kärsimään viimeksi että saan olla tyytyväinen nyt kun esikoinenkin on nukkunut hyvin :) Tsemppiä kaikille univaikeuksista kärsiville!! Toivottavasti saatte levättyä edes päivällä jossain välissä..

Nautitaan talvisista maisemista ja kivaa viikkoa kaikille :)

Vappuvaavi ja tulokas 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Lääkärineuvolassa käyty keskiviikkona. Tässä kuulumisia:

Viikot 36+4
Painonmuutos -140g (turvotukseen juominen on selvästi auttanut painon tuloon)
Turvotus +
RR 124/80
SF (ei mitannut)
RT
Sykkeet (ei kuunneltu)
liikkeet ++

Kohdunsuu kiinni mutta pehmennyt, kaulaa on 2,5cm.

Lääkäri ultrasi ja sen avulla laskeskeli että vauva olisi jo 3,3kg. Eli vauva on vetänyt viime viikkoina painoa hyvin itseensä, ja ehkä siksi mulle ei ole tullut painoa...
Lääkäri arvioi että synnyttyään vauva olisi 3,5 - 4kg > riippuen millä viikolla syntyy. Alatiesynnytys. Mutta isolta vauva jo tuntuukin. Lääkäri tokaisi että sinulla on antava lantio jotta vaikka olisi isompikin, niin tulee ulos. :LOL: Joo, joo pusataan kyllä tämä ulos!!! Eli tämä taitaa olla isompi kuin pojat, jotka oli syntyessään 3,3kg:n tienoilla.

ON: Olo on aika hankala. Ja alavatsa on usein kipeä. Ja selvästi painaa alaspäin. Turvottaa, pissattaa, janottaa, herkuttaa, väsyttä, ei väsytä kun pitäisi. ...eli ihan kaikkea laidasta laitaan! Koitan tehdä päivittäin venyttäviä liikkeitä jotka auttaisi laskeutumisessa. Ja ne tuntuu helpottavan alapään oloa. Ja kun nukuttaisi vauva makaa jonkin hermon päällä niin ettei saa nukuttua. Mutta muuten nautin mahasta ja liikkeistä ja potkuista, ja odotan jo vauvaa syliini, ja samalla pelottaa että tuleeko sitä päivää... pitää varmaan jollekin sanoa tästä pelosta. Unetkin on todella sekavia.

Kantoliinan koin esikoisen kanssa heti synnytyä hankalaksi, niin en ole siihen ryhtynyt uudelleen. Rintarepulla mennään siten taas kun vaavi on isompi. Jokin kantopussi olisi kyllä kiva alkuun...

Tätä ei enää näillä viikoilla toivoisi sattuvan: hain turvakaukon kellarista, että pesisin sen kankaat, ja niitä pois ottaessa huomasin että hiiri oli käynyt nakertamassa vöitä ja kangasta ja papanoimassa kaukaloon, jotta meni sitten sekin uusiksi.. :mad: Onneksi kyselin kavereilta ja yhdeltä löytyy kaukalo, ja saadaan se käyttöön, niin ei tarvitse tässä rahatilanteessa alkaa etsimään halpaa / vähän käytettyä markkinoilta. Huh! :O Paniikki meinasi iskeä!


Mariia ja Nappula 36+6
 
No moi! :)

Enpä ole kirjoitellut kuukausiin enkä varmaan missään vaiheessa muutenkaan aktiivisesti, vaikka aina teidän kuulumisia luenkin :) kiva että kaikilla on raskaus sujunut suht mukavasti ilman suurempia ongelmia. Vaikka tässä vaiheessa alkaakin kyllä itse kullakin olla enemmän tai vähemmän tukalat oltavat. Ei olisi enää pitkä aika synnytykseen ja monella teistä vieläkin vähemmän kun minulla jolla laskettu aika on vasta loppu maaliskuusta.

Äitiysloman alkuun olisi ollut minulla vielä kaksi viikkoa mutta lääkäri katsoi paremmaksi etten mene enää töihin kun alkoi olla jo tosi ikäviä tuntemuksia selässä ja vatsassa työpäivän aikana. Ihan hyvä, mulla onkin aika raskas työ ja oli ihan helpottavaa jäädä jo kotiin lepäämään. Vaikka en olisi uskonut sen olevan henkisesti näin kova paikka mulle. Kaikkea uutta sitä tuleekin eteen uuden äärellä ollessa :)

Synnytyskin on paljon mielessä minullakin. En osaa pelätä mutta alkaahan se jo jännittää miten selviää. Olen vähän lueskellut synnytyksen kulusta mutta olisi kiva jutella vielä asiasta jonkun kanssa. En tiedä onko meillä synnytysvalmennusta, missä vaiheessa se yleensä pidetään?

Muuten alkaakin kaikki olla valmista tulokasta varten. Ollaan hankittu suurin osa tarvikkeista käytettynä joten tavaraa on ollut helpompi hankkia pikkuhiljaa kun on tullut sopiva kohdalle. Imetysliivejä tarvitsisi varmaan parit lisää ja tietysti vaippaa ja sen sellaista päivittäistä tarviketta.

Kevyt kriisin paikka oli tuossa reilu kuukausi sitten kun tuntui että painoa tulee kamalasti lisää. Kävin toista kertaa sokerirasituksessakin josta selvisi että verensokerit ovatkin kovasti viitearvojen alapuolella. No, parempi niin päin! Nyt painonnousu on taas tasoittunut, tuollaiset 13 kg on tullut koko raskauden aikana mikä taitaa olla ihan normaalia.

Jännän äärellä aletaan elämään kun maaliskuu lähestyy, tsemiä kaikille loppuraskauteen! Otetaan iisisti :)

VanillaLady 32+5
 
Heij!
Ah, täytyy vain sanoa näin alkuun, jotta voi kyllä minä nautin näistä harvoista aamuista kun viikonloppuna mulla iltavuoroon meno ja koira köllöttää isännän kanssa petissä, jolloin mahdollistaa mun täysin seesteisen aamiais rauhan. Voi tätä nautintoa :heart: :D

Sitten, asiaan..Eilen havaitsin ensimmäisiä sukkapuikko kipuiluja! Jos oikein muistelen ne on nyt siis niitä liitoskipuja? Eilen alkoi tämä mun työputki nyt sitten, 5pv pitäs painaa sit pari vapaata ja sit 6 pv taas painaa. MUTTA sitten mulla jo lomien kautta äippälomalle jäänti!!! :flower: :popcorn: Saas ny nähä kyllä että kuin jaksaa vikat viikot töissä..Sellanen tunne että nyt alkaa ropinalla noita vaivoja ja kolotuksia kasaantumaan..Viime yönäkin piti aamuyöstä nousta kävelemään ja heijailemaan kun tuntu että lonkka ja alaselkä repiytyy palasiksi..Voi kyllä pitkä työilta jalkojen päälläkin aiheuttaa näitä mun kolotuksia..Maanantaina olisi neuvola että siellä saapi saikkua pyydettyä jos oikein urakalla alkais kipuilemaan tässä..Saas nähhä.

Sitten, streptokokki näyte! Otetaanko se kaikilta ja missä vaiheessa ja miten? Synnytysvalmennuksessa oli tästä puhetta, tai lähinnä synnytykseen liittyviä huomioita jos siis olisi tämä streptokokki..Rupesin miettimään ettei multa tietääkseni ole tätä näytettä otettu, mutta kai ne ottaa kun synnärillä siellä luennolla sanoi että nykyisin kyllä järkiään lähes kaikilta otetaan tuo näyte. Tai pitäisi ainakin ottaa. Onko kellää tarkempia tietoja tästä?

Harjotus suppareista, mulla ei oo kyllä tainnu niitä hirveämmin olla. Jos on ollu ovat ollu nii kivuttomia ja huomaamattomia. Toisinaan veikkaan että koiran kanssa lenkillä käytäessä varmasti suppailee vähän, kun alavatsa tuntuu kovahkolta ja kummalta..Vielä ainakin säästynyt pahemmilta kivuilta siis :)

Mukava kuulla sinustakin VanillaLady! :)
Voi mitä epäonnea Mariia, onneksi saitte korvattua menetetyn kaukalon sukkelaan! :)

Meillä VIELÄKIN kaikki hankinnat hankkimatta, vaatteita nyt siis on tarpeeksi mutta kaikki muu puuttuu... :D Paitsi hoitopöytä on varattuna ja äitini tuo sen kuukauden päästä tullessaan taas kylään tänne. Ei haluaisi jättää äitiyslomalle kaikkien tavaroiden hankintaa, mutta ei tunnut saavan aikaiseksi esim. isännän kanssa lähteä katselemaan kauppaan vaunuja jotta osaisi päättää minkälaiset halutaan ja sitten vaikka netistä etsiä käytettynä. Ei tahdo aikataulut mennä yksiin..Mutta vielä on aikaa ;D

Painosta vielä, itse olin kyllä aivan hämmentynyt hyvällä tavalla kun kävin siinä ylimääräisessä lääkärin tarkastuksessa alkuviikosta, kun paino oli noussut vain kilon kolmen viikon aikana! Tuntuu että painoa tullut aina rutkasti enemmän ja alkanutkin jo hävettämään neuvolassa. Jospa olisin siis itsekin saanut vähän kuria tuohon järettömään herkkuiluun, mitä oli havaittavissa joulu-tammikuussa :D Toivotaan :)

Nyt, ei muuta kuin mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille masujen kantajille! :)
Piip- 32+4
 
Taas pitkästä aikaa kirjottelen tännekkin kuulumiset hyvin omanapaisesti kun tässä vielä joutenoloaikaa on hetkinen... Täällä siis eletään viimeisiä hetkiä (toivottavasti) mahapallon kanssa. Raskausaika on ollut henkisesti suht vaativa, rv 25 jouduin ensimmäisen kerran osastohoitoon kohdunkaulan lyhenemisen takia ja sitä seurasi sitten kolme muuta osastoreissua, tuplakortisonit kankkuun kypsyttämään vauvan keuhkojs ja yhteensä 10 viikon lepohoito kotona.. Nyt olen viikon ollut 100 km päässä esikoisesta keskussairaalan potilashotellissa, koska supistukset alkoivat viime sunnuntaina, ne aukaisi paikat 6 senttiin, mutta lopulta supistukset loppuivat,kotiin eivät kuitenkaan päästä ettei lapsi synny kotiin, joten siirryin osastolta potilashotelliin.. Toissayönä supistukset alkoivat taas ja olinkin yön synnytyssalissa, mutta kipupiikin jälkeen supistukset loppuivat eikä avittamista haluttu vielä tehdä koska oli rv 36+2 ja vajaamiehitys henkilökunnasta ja vauvojen valvontaosastolla ruuhkaa viikonlopun takia.. Niimpä siirryin takaisin odottelemaan..Huomenna kuitenkin homma pitäisi saattaa päätökseen oksitosiinitipan ja kalvojen puhkaisun avulla ja toivottavasti saamme vihdoin poikamme syliimme ja pääsemme taas elämään normaalia perhe-elämää kotiin.. Mutta huomenna selviää tuleeko vielä joku mutka matkaan!! Toivon teille muille mukavaa loppuraskautta, toivottavasti vaivat eivät käy liiallisiksi ja synnytykset sujuvat hyvin!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

Pecanpielle tsemppiä tuleviin päiviin ja toivottavasti kaikki menee hienosti. Ei ole sinullakaan helppo raskaus ollut, joten toivotaan että synnytys olisi sitten jo helpompi!

Synnytyksestä sen verran muutenkin että itsekin mielenkiinnolla odottelen huomista sairaalalääkärin tapaamista... Viime yönä alkoi ihna hervoton hikoileminen, siis kirjaimellisesti hiki valui kehosta ja yhtäkkiä tuli ihan hirmuinen kiire vessaan ja koko vatsa tyhjeni varmaan kerralla!! Tänään sitten taas pientä limaista vuotoa aina vessassa käydessä, joten saa nähdä onko limatulppa lähdössä liikenteeseen? Mulla ekassa raskaudessa limatulpan irtoamisen jälkeen alkoi kunnon supistukset käytännössä heti ja nyt kun viikkoja on kuitenkin "vasta" 36+1 niin olisi aika ajoissa tulossa maailmaan. Tuon suunnitellun sektion takia hieman ehkä jopa hysteerisenä tulee seurailtua näitä merkkejä ja sitten taas ei joka pikkuasiasta kehtaa synnärillekään soittaa. Varsinkin kun huomenna joka tapauksessa on se aika sinne tarkastukseen...

VanillaLady kiva kun olet päässyt jo sairaslomalle, ei ole mukava kärvistellä töissäkään jos olo on ihan hirveä. Onneksi lääkäreissäkin on niit jotka ymmärtävät tarvittaessa potilastakin :).

Piip- minäkin aloitin hankinnat vauvaa varten oikeastaan vasta lomalle jäätyäni, mutta nyt tilanne on jo aika hyvä. Tosin takaraivossa kolkuttaa koko ajan että olen unohtanut jotain olennaista, mutta kun olen lueskellut tuota aloituksen muistilistaa niin uskoisin että kaikki alkaa olla koossa. Tosin synnärikassi on yhä pakkaamatta meille molemmille. Paras ystäväni jo nauroi minulle kun manasin viime yönä vaivojani, että olisikohan varuilta ihan hyvä tehdä asialle jotain... :D Varsinkin kun mieheni ei ehkä osaisi pakata mukaan mitään järkevää jos pyytäisin tuomaan tavaroita sairaalalle :kieh:
Onneksi on sisaret joille voi aina soittaa...

Multa ei tietääkseni ole koskaan otettu tuota streptokokki näytettä, joten valitettavasti siitä en osaa sanoa mitään. Itse täällä vain toivon että tämä pieni nenän vuotelu ei yllä tämän pahemmaksi flunssaksi, jotta leikkauspäivänä olisi mahdollisimman kunnossa :(.

Terkuin,

elnastiina ja av 36+1
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Moikka kaikki maalismasut!

Viidennen äitiyslomapäivän kunniaksi pääsin neuvolaan :) Tulin tuoreeltaan kertomaan neuvolalääkärin kuulumiset:

Rv 35+6
Paino +/- 0g (katsoin esikoisen neuvolakortista että ihan samoin ekassa raskaudessa tässä vaiheessa ei ollut tullut painoa) eli nyt 76kg
Ei turvotuksia
RR 96/70
Pissa puhdas
Sf-mitta 31 (keskikäyrällä)
Raivotarjonta (mutta pää ei vielä kiinnittynyt eikä kovin alhaalla)
Sykkeet 144
Liikkeet ++
Kohdunsuu 3cm ja pehmennyt, mutta kiinni

Eli kaikki kunnossa ja lääkärin sanojen mukaan "nyt sitten vain odotellaan spontaania alatiesynnytystä" :) Jäi hyvä mieli käynnistä, lääkäri oli alle kolmekymppinen nainen ja symppis, eri taas kun sillä ensimmäisellä lääkärikerralla. Muuta en ole varmaan ikinä meidän neuvolassa nähnyt samaa lääkäriä kahdesti ;) Kaikki siis kunnossa, täytyy olla tyytyväinen kun tähän asti on päästy ja näin hyvin on mennyt <3 Tuli myös luottoa siihen, että josko vauva vielä pysyisi yksiössään kun harjoitussupparit ei ole saanut mitään sanottavaa aikaiseksi. Jotenkin olen stressannut niistä kuitenkin, varsinkin kun mies joutuu vielä ensi viikolla 3 päivän työmatkalle ulkomaille.. Että olis kiva kun ei tarttis anopin kanssa mennä synnyttämään vaan saisi oman miehen mukaan :D

Streptonäyte pitäisi tällä viikolla viedä neuvolaan. Meillä seulotaan nyt kaikilta, 3vuotta sitten esikoisen kanssa vielä ei. Tämä on muuttumassa ilmeisesti monessa kunnassa, että nykyään se melkein joka puolella otetaan. Kysele elnastiina neuvolasta miten teillä tehdään :) Jos näyte on positiivinen niin sitten aloittavat synnytyksessä jo antibioottitipan ettei vauva saa infektiota. Mutta niinkun sanottu, se näyte voidaan vielä selvittää synnärilläkin jos ei neuvolassa oteta, käytännöt poikkeaa..

Tulen kommentoimaan muuta paremmalla ajalla. Nyt ruokakauppaan!

Pysykää naiset muuten pystyssä tuolla liukkailla, kivaa viikonalkua kaikille! :)

Vappuvaavi ja tulokas 35+6
 
Heippahei kaikille :heart:

Mukavasti tänne on luovan tauon jälkeen kirjoiteltu ja eiköhän sitä h-hetkeä lähempänä ala täälläkin tapahtumaan vieläkin enemmän ;). Itsekin lueskellut tammi- ja helmimasujen elämää niin kyllähän heillä nyt kuulostaa luonnollisesti kaikenlaista tapahtuvan näinä aikoina.

Olen itse ollut nuhassa torstaista alkaen :snotty:. Ensin tuli tytölle ja lähes 100% varmuudella se sitten mullekin iskee niinkuin nytkin. Vaikka onkin jo 5-vuotias niin vaikka kuinka yritin sitä toitottaa että aivastaa ja yskii paperiin tai hihaan niin eihän hän sitä tietenkään muistanut tehdä.

Positiivisen kautta piti tuokin sitten ajatella, eli onneksi jo nyt tuli tauti eikä just ennen h-hetkeä, toiseksi yllätti se että eipä tämä ollutkaan niin paha mitä pelkäsin sen olevan. Liekö sitten kuitenkin tuo influenssapiikki vei taudilta suurimman voiman kun tuntui jo taudista parin päivän päästä että tämähän alkaa jo helpottaa ja hyvä niin :).

Nenä on kyllä ollut tukkoinen päivin öin mutta sekin osittain johtuu myös raskaudesta että limakalvot turvoksissa muutenkin (mm.nenän tukkoisuus).
Naapurien tauti oli ilmeisimmin vielä noro-virusta :x (kuumetautia + oksennus). Minähän viimeksi manasin että kun toivat kerhoonkin lapset puolikuntoisina...! Onneksi ei tarttunut tytölle, muille lapsille eikä mulle!

Uni on ollut niin sikeää parisen viikkoa silloin kun on voinut nukkua paitsi viime yönä nukuttiin molemmat resuisesti miehen kanssa. Aamulla sen tunsikin. Tuntui ettei ekaan tuntiin herännyt vaikka olikin mukamas hereillä :/. Oudon tuntoista mutta ehkäpä se on sitten tuollaista myös vauva aikana, yhtä horroksessa olemista!

Piti kyllä ottaa päiväunet tänään tuon yön jäljiltä kun palattiin kerhoreissusta. Lisäksi eilen pitkästä aikaa otin päiväunet. Arvelen että tämä nuhan jälkimaininki vaan nyt otta kropan kovemmalle ja viisastapa se onkin nukkua jos kroppa sitä vaatii. Viikonloppuna toipilaana sain nukkua myös sellaista 10-11h /yö unta että on tässä nyt nukuttukin.
Taisi tulla mulle nyt se vaihe että kroppa valmistautuu synnytykseen.
Pari viikkoa eli RV 35+ on vatsakin alkanut pitkän ummetusajan jälkeen taas toimimaan. Merkkejä sekin on lähestyvästä arvelen.

Voi todeta että nyt kun 3 viikkoa h-hetkeen (RV 40) (jos ei synny jo aiemmin ;), että nyt alkaa paikat krakaamaan. Varsinkin kun istun liian pitkään paikallaan vetää milloin mistäkin kohtaa tuolta pakaroista tai nivusista. Välillä pitää hiipien lähteä liikkeelle. Jumppapallo on tässä ollutkin hyvänä apuna kun huomasin että siinä istuessa ei paikat puudu tai kolota. Samalla siinä sitten liikuskelen ja venytellä vois kyllä muutenkin päivittäin niin ei paikat krakais paljoa. Lisäksi seisoskelen tavanomaista enemmän ettei noita vaivoja tulisi. Kävely on jäänyt kokonaan, mitä nyt kaupungilla hieman hiippaillut.
Mulle ei ole kyllä tuttua nuo liitoskivut tai ns. sukkapuikkopistelyt alakerrassa mutta jotain pientä kuitenkin mullakin.
Eli voisin sanoa että RV;n 36 maissa alkoi mulla tunne siitä että vähän kaikkea oloa on ollut ja tukalampaan suuntaan. Kävelyryhti on hieman takakenoinen ja vatsa on laskeutunut jo RV 35 paikkeilta alas.

Nyt vaan on se jännäys onko vauva kääntynyt ja jäänyt myös niille sijoilleen?! Vaikka neuvolassa viimeksi se todettiin niin samana iltana heräsi jo epäilys että näinköhän on taas poikkitilassa...
Sepä selviää ylihuomenna sairaalassa kun tehdään kait synnytystapa-arvio, kokoarvio sekä se miten päin nyt onkaan. Kun ei neuvolassa ole sitä ultraa niin tämäkin pitää erikseen sitten selvittää. Toisaalta nyt sitten annan jo luvan yrittää siellä kääntää jos on väärinpäin kun olen lääkärin valvonnassa ja hän käännösyrityksen ilmeisesti myös tekee.
Sreptokokkinäytteestä aion siellä myös kysyä joko sen voisi siellä ottaa tai otan itse ja vien labraan.

Niin monikaan ei vastannut kysymykseeni onko käyttänyt kantoliinaa vauvalle ja miltä se on tuntunut?
Miehän nyt toiselta kokeilen sitä ja toivon että olisi suurena apuna ;). Myöhemmin sitten kantoreppua kun voi vauvaa istuttaa.

Vauvantarvikehankinnoista puuttuu enää hoitotarvikkeista voiteita yms. ja esim. tutit. Ne pitäisikin hommata kun pitäähän sinne synnärillekin tutti jo mukaan saada. Vaikka esikoisellekin taisivat jo sieltäkin antaa jos oikein muistan? Hän kun huoli tutin.

Olipahan ollut yllätys olikohan se Elnastiinalla että hiiret olivat tuhonneet vauvan turvakaukalon!! No, meillä myös voi olla että Ikean hoitopöytää ei tarvi sisälle tuodakaan. Kakkosvarasto mikä meillä ollut vuokralla haisee jollekin oudolle, ehkä homeelle. No, yllätys yllätys hapras puupinta on ottanut siitä hajusta jätesäkin läpikin itseensä ja voi olla että on kaatopaikkatavaraa jos tuo ulkona tuuletus ei toimi mitä epäilen.. Se tulisi kuitenkin meidän makkariin niin on jo terveysriskikin meille sekä vauvalle!
Onneksi on olemassa vaihtoehto B eli sellainen kova hoitotaso jonka voi pinniksen päällekin laittaa mutta olisi sille kodinhoitohuoneessakin paikka että ehkäpä sinne sijoitan sen.

Sairaalalaukun voisi tässä lähipäivinä pakata sekä vauvalle oman :heart:.
Jotenkin nuo on tuntuneet niin kaukaisilta asioilta tehdä mutta alkaahan se aika jo pikkuhiljaa olla :LOL:

Daria09 + tytteli RV 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: elnastiina
efi
Hei kaikille!

Paljon oli taas kommentoitavaa mielessä, mutta katotaan mitä muistan.

Joku kyseli vauvan sängystä. Meillä on sellanen oman sängyn viereen laitettava aika pieni vauvan sänky. Se on mun mielestä ollu kätevä, koska yöllä imettäessä ei tartte vauvaa lähteä nostelemaan mistään. Onnistuu ihan makuuasennossa siirtää vauvaa lähemmäs. Siinä ei siis oo mitään mun ja vauvan välissä vaan se on tavallaan sellanen jatke omaan sänkyyn. Ainakin esikoisen kanssa mä yleensä nukahdin aina kesken imetyksen. Sitte, kun jossain vaiheessa havahduin, niin saatoin siirtää nukkuvaa vauvaa taas vähän kauemmas, että ittellä on tilaa. Esikoista ainakin imetin päivin ja öin kahden tunnin välein, niin helpottaa kummasti öitä, jos ei tartte aina nousta sängystä ylös. Muutenkin esikoista imetin mielellään kyljellä maaten myös päivällä.

Nouseeko teillä jo maitoa/kirkasta nestettä rinnoista? Mulla esikoisesta alko tulla jo kolme kuukautta ennen laskettua aikaa kirkasta nestettä. Nyt tänään kun oikeen puristelin, niin sain vasemmasta rinnasta pikku tipan ulos. En oo asiasta huolissani, mutta ihmetytti vaan, kun esikoisesta alkoi kuitenkin niin aikasin.

Ensimmäiset raskausarvet on täällä ilmestynyt vatsaan. Nyt ollaan sitten öljytty superaktiivisesti. Onneks mullakin pysy paino nyt jopa kolme viikkoa ihan samassa. Tosin sitten se pomppaskin yhdessä yössä 1,5 kg. Oliskohan turvotusta...?

Kantoliinaa käytettiin aika paljon nimenomaan aluksi esikoisella. Ihan ekoina päivinä oli mukava pitää vauvaa lähellä. Itte kirjottelin graduani samalla kun vauveli veteli sikeitä liinassa. Ei tainnut meijän vauva olla edes päivän vanha, kun oli jo ekaa kertaa liinassa. Joku murehti solmujen pitävyydestä, mutta se vauva on niin kevyt, että ei vaadi mitään erikoisvahvoja solmuja. Eikä se liinakangas oo yhtään liukasta. Ei meillä ainakaan sen kanssa ollu ikinä ongelmia. Nytkin tulee varmasti vauvaa pidettyä paljon liinassa, niin on kädet sitten vapaana kaikkeen muuhun. Olihan se kantoliinan laittaminen yksin aluksi aika haasteellista, mutta kyllä seki lähti sujumaan.

Täällä otetaan se streptokokki kaikilta. Ekassa raskaudessa mulla se oli, muttä nyt ainakin toistaseksi näyte oli vielä negatiivinen.

Pecanpielle tsemppiä viime metreille. Varmasti ollut raskasta olla niin kaukana kotoa.

Onneksi Mariia löysi korvaavan kaukalon. Ittekin vähän jännityneenä tarkastin vaununkopan viime viikolla, mutta onneksi se oli ihan kunnossa. Viime kesä oli täällä jotenki niin kylmä ja kostea ilma, että meillä homehtu naulakossakin vaatteet. Aikasemmin ei oo ollu vastaava ongelmaa ja nyt syksyllä sitten huomattiin että esim nahkahanskat (ja vähän kaikki muukin, mitä ei kesällä oltu juuri käytetty) oli ihan täysin homeessa.

Darialle pikaista paranemista. Sitä mä oon itteki miettiny, että kukahan meistä olisi sillon sairaana kun on aika synnyttää. Kuitenki kevät on sellasta flunssa aikaa.

nukun kyllä oikeen hyvin aina vaan ja todennäkösesti ihan loppuun asti. Mä oon siinä aika taitava. Ongelma on lähinnä siinä, kun yöllä pitää päästä sängystä ylös täyden rakon kanssa. Kyllä se onnistuu, mutta on se vaan aika ponnistus.

Ens viikolla on mulla sitten viimeinen lääkärikäynti. Sitten onkin vaan käynti synnytyssairaalassa 10-14 päivää ennen laskettua aikaa. Sillon varmaan kertovat tarkemmin jatkosta. Se on ilmeisesti aika sairaala kohtasta. Esikoisesta piti käydä laskettuna aikana, 3 päivää, 5 päivää, 7 päivää ja 10 päivää yli lasketunajan.

Esikoisella puhkes viikon loppuna korvatulehdus. Oli kyllä aika järkyttävä ilta/yö meille kaikille. Istuttiin lääkärillä vielä klo 8 illalla. Siitä sitten apteekin kautta kotiin. Kipulääkkeestä sopivasti loppu teho siinävaiheessa kun päästiin kotiin. Annettiin kyllä heti uusi annos, mutta siitä huolimatta kuuneltiin 1,5 tuntia pojan huutoa. Oli ihan kamalaa, kun toinen piteli korviaan ja huus "mene kipu pois", "äiti ota kipu pois", "äiti auta" jne. Sitten kunhan nukahti joskus ennen puolta yötä niin heräili vielä tunnin välein sellaseen hysteeriseen itkuun. Kerettiin jo harkita, että pitääkö lähteä korvapistoon, kun ei siitä huudosta meinannu tulla mitään loppua. Seuraavana päivänä korvat oliki sitten jo niin paljon paremmat, että ei oo tarvinnu kipuun antaa mitään.

Ai niin, esikoisen päiväkodissa, samassa ryhmässä on yhdellä lapsella todettu vihurirokko. Lääkäri sanoi, että mulla ei oo hätää, niin kauan kun en oo suorassa kontaktissa sairaaseen. Eikä se varmaan näillä viikoilla enää muutenkaan vauvalle oo vaarallinen.

Täällä on nyt hiihtoloma menossa ja poika on koko viikon kotona. Huomenna saadaan tosin suomesta vieras, niin viikko kuluu varmasti rattoisasti.

Jaksamisia kaikille!

efi 34+4
 

Yhteistyössä