Maaliskuun mussukat *HELMIKUUSSA* jo 5 vauvaa syntynyt

Tiitulipiituli, mikä sun esikoisessa huolta aiheuttaa? Sori, oon ihan ulalla, enkä jaksa etsiä aiemmista viesteistä, että ootko siitä enemmin kertonut. :ashamed: Eikä tietty oo pakko kertoa. Tsemppiä joka tapauksessa! :hug:

Sairaalakassi, voihan kyynel. Mun on pitänyt jo pitkään kattoa, onko meillä edes mitään tarkotukseen sopivaa kassia. Kun siis en mitään urheilukassin kokosta viittis ottaa ja seuraava alkaakin olla käsilaukkukokoa, jos en väärin muista. :D Reppu olis tietty hyvä, nyt sitä ei enää tarvitse muuhun, jos en reissaamaan innostu, niin sitten voisin sitä käyttää. Mutta en kyllä osaa yhtään ajatella mitä sinne laitan. Pitäs kai kirjottaa ensin ihan lista. :rolleyes:

Vauvan kotiutumisvaatteita en oo katsonut valmiiksi. Eka meinasin, että voisin vaikka lähteä niitä varta vasten etsimään, mutta sitten mulle välähti, että voisin antaa sen tehtävän miehelle. :) Vois vaikka hakea niitä sitten, kun ollaan laitoksella, niin tietäis, ostaako tytölle vai pojalle. Mun äiti neuloo myös perinteisesti (on siis neulonut muillekin lastenlapsilleen) kotiutumispuvun, eli neuletakin, -housut, -tumput, -töppöset ja -pipon. :)

Täälläkin on nokka tukossa. Yääh. Ja hirvee väsy ollu päällä, vaikka viimeset kaks yötä oonkin nukkunut hyvin. Supistuksia oli eilen ja tänään aika paljon, nyt ne on laantuneet *koputtaa puuta*. Eli olo ei mikään paras mahdollinen ole, mutta tällä mennään. Huomenna onkin taas neuvolan vuoro. :)

Mömmis ja Mulju 33+4
 
Heissan!

Tänään oli nlalääkäri:
painoa tullu viikossa lisää 442g (onneks ei ton enempää, vaikka viime viikolla tuli reilulla kädellä herkuteltua...)
turvotus +
rr 134/79
pissa puhdas
hemppa 100 (täällä jos laskee alle satasen ni joutuu käväsee äitipolilla, toivottavast nyt lähtis taas nousuun...)
sf 35.5! (lekurikin sanoi, että aika iso mitta, menee yläkäyrillä reilusti..)
lapsiveden määrä normaali
raivotarjonta
sykkeet +150
paikat oli ennallaan, ihan hintsusti alkanu kohdunsuu pehmenemään

Eli mulla ei oo ainakaan huolta että viel lähtis syntymään :) ja kyl mä aattelin et ois kiva ehtii kahvitella mun 25v synttärit ennen pienen syntymää, menköön vaan taas yli lasketun ajan, mikäs kiire tässä on :D

Kivut on kyl kauheita ja joka päivä saa niitten takia itkee (siis selkä, lonkka, jalat ym) mut minkäs niille mahtaa. Onneks ei oo oikeista suppareista tarttenu kärsii, se tästä viel puuttuis..

Mut tää lumentulo on kyl helvetillistä, se pahentaa vaan oloa, ku joutuu tuol lapioimaan ja rämpimään. Kohta muutetaan muksujen kaa mun vanhemmille täyshoitoon loppuajaks kun tää elämä on niin persiist yksinään tääl espoon suunnal :D

Miracil piti sanoo, et musta se kuva oli kaunis :heart:

t. Peppi ja alien 36+5
 
tukkoisuus mulla kans aamusin iha tukos rööri ja sen takia kuorsaanki. tosin mies on sanonu,et tuhisen,mut joskus itta säpsähdän ku korina alkaa : /

minusta on kehkeytyny tän raskauden aikana oikee saunahirmu. vois istuu vaik kuinka kauan lauteilla! pitäs juomista ottaa mukaan,ni jaksas vielä pidempään :p
meillä ku on puulla lämmitettävä,ni ne löylytki on ihan erilaiset ku sähkösaunas.

mitäs muuta tääl oli...

dindei miulla oli ekan aikana lievä raskausmyrkytys ja sillon käynnistettiin viikolla 37. tsemppiä sinne!!!

jos mulla olis timmi kroppa,olisin kans ottanu samanmoisen kuvan. mietinki sitä tos jokunen viikko sitte...

tiitulipiituli :hug:

huomenna taas neuvolan puntarille tieni vie. oon tullu siihen päätökseen,et nouskoon paino jos nousee. kyllä se siitä häviää,ku saa vauvan pihalle ja lenkille...

ny pitää alkaa rasvailla itteensä,kroppa runtuu kuivalta ku korppu...

T&V 34+2
 
dindeille tsemppiä ja LEPOA vaan nyt kovasti! Viikot on kyllä niin hyvät jo, että vauva saisi vaikka jo syntyäkin. Mutta eipä olisi otollisin ajankohta muuton kannalta.

Kovasti voimia tiitulipiitulille :hug: Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.

Jaksuja myös JennyA:lle, varmasti inhottavaa kun jatkuvasti kipuilee, eikä asialle tehdä mitään. Toivottavasti alkavat pian huomioimaan myös sun jaksamista :hug:

Mielenkiintoinen artikkeli tuo minkä Miirunen laittoi. Oon alkanu nyt vähän enempi lukemaan kaikkea synnytkseen liittyvää, kun näyttää siltä, että tämä kakkonen saa syntyä alateitse, eikä kokemusta siitä ole. Välillä mietin, että osaanko edes :LOL: Ei kai sitä varsinaisesti opetella voi (eikä tarvitse) mutta ihan kiva silti jotenkin valmistautua.

Sairaalakassiin tuli tänään kauppareissulta lisäystä; suklaalevy, suolakeksejä sekä cashew- ja chilipähkinöitä :D

Mulla on aivan järkyttävä närästys! Oon ottanu jo 2 rennietä, muttei ole mitään apua. Ihan kamalaa! :x

Huomenna sit pitäis heti aamusta suoriutua sinne neuvolaan jotenkin.. Saas nähdä mitä siitä tulee..

~ miraci ja pikkumies rv 35+4 ~
 
X3
Tuo auton turvavyöjuttu voi olla vähän ylireagointia minun osalta, mutta kun lastentarvikeliikkeissä ja joissain "autolehdissä" ym. mainostetaan kovasti sitä turvavyönalentaja-viritystä ja varoitellaan "normaalisti" pidetyn vyön vaaroista. Itse en ole sitä alentajaa saanut hommattua, mutta tämä jalan ali juttu rauhoittaa ainakin mieltä... muistan vaan vieläkin yhden lehtijutun, jossa rv 35 oleva nuori nainen menetti vauvansa kolarissa. Äitinsä ajoi autoa ja itse oli apukuskina. Molemmat aikuiset selvisivät vammoitta, mutta mahan yli kulkenut turvavyö oli kiristyessään kovan törmäyksen voimasta aiheuttanut sikiölle kallovaurion :( Eihän näitä kauhutarinoita pitäis lukea, mutta minkäs teet...

Mulla ei olotilassa muutoksia, en usko että tämä spontaanista lähiaikoina syntyy. Toivottavasti ei tarviis käynnistellä, siis sen liian vähäisen veden vuoksi. Mielellään saisi vauva kasvaa rauhassa kokoa, vaikka toisaalta ihan kypsä jo olenkin tähän oloon ;) Supistuksia ei paljoa ole nyt ollut, maha on vaan ihan kauttaaltaan koko ajan kipeä, niin kuin monella muullakin tuntuu olevan. Ja paine virtsarakossa on ihan sietämätöntä!

Sairaalakassin sain pakattua viimein, että kai se vaavi nyt ihan piruuttaan kyyröttää mahassa rv 42+ ainakin ;)

Meillä lapset siis ovat olleet hoidossa viime kesästä saakka koska aloitin silloin opinnot. Aluksi suunnittelin, että ottaisin ne pois hoidosta kun vuodenvaihteessa jään äitiyslomalle, mutta enpä ottanut kun olen niin huonossa kunnossa ja kipeä ja väsynyt ja kaikkea :( Nyt siis mietin sitä, että otanko lapset pois hoidosta heti kun vauva syntyy, vai 3 viikon isyysloman jälkeen vai pidänkö vieläkin pidempään. Pitänee mennä päivä kerrallaan, katsotaan millainen nukkuja tämä uusi on :)

En tiedä millaisen kuvan Miraci oli julkaissut, en löydä sitä... mutta kuulostaa kivalta :) Minäkin haluaisin otattaa itsestäni sellaisen studio-taide-raskaus kuvan, mutta kynnys lähteä studioon vieraan luokse on liian iso... Pitää yrittää kai miehen kanssa kotona ottaa jonkinlainen otos :)

Me ollaan yhden ystävän kanssa saatu molemmat aiemmat lapset melkein samaan aikaan. Nyt näitten kolmansienkin piti tulla samana vuonna, mutta ystävän odotus päättyi alkumetreille :'( Olis ollu ihanaa, että meidän kaikki lapset olis ollu kaikki niin samanikäisiä :(


X3 ja Lahja 35+4
 
EX4
Sairaalakassi kassi on kaivettu ja siihen se jäikin:p Kuitenkin tämän viikon aikana tulee pakattua, koska seuraavalla rv viikolla syntyi edellinen muksu!

Tukkoisuus tulee aina kun pitäisi nukahtaa! Epäimiellyttävää. Lisäksi närästystä on ollu jonkun verran aamuisin ja supisteluja on ollut vähäisia pitkin päiviä.

Kotona on nyt oltu tammikuun lopulta ja aika paljon on ollu tekemistä, että siitä ei oo puutetta!

3 ystävälle on tulossa vauva tuon naapurin rouvan, tai no naapurinaapuri melkein 2 kilometrin päässä asuu, kuitenkin laskettu-aika on tämän kuun lopulla! Eli leikkikaveri tulossa ja tämä rouva on meidän toiseksi vanhimmaisen kummi! Seuraavan LA on huhtikuun alussa, joka on nuorimman tytön kummitäti ja sitte vasta heinäkuussa on pikkusiskon lapsen LA:) Eli kamuja on tulossa.

Päivän tekemiset on ottanu kyllä kovasti lonkkiin ja selkään, noiden koirien kanssa käveltiin varmaan 5km, tai no ankaksi tätä kävelyä voidaan sanoa:D Ja sitte vielä moppasin nuo lattiat, niin vauva sai zumbavilllityksen:) Huomenna sitte ois se kauppareissu, kun kuopus menee kerhoon, niin käyn siinä samalla sitte vähän kattelemassa muutaman tutin sun muuta.


E ja E 37+0 POKS POKS:heart:
 
Vai kohu Miracin kuvasta.. :confused: Tuolla Mitäs nytillä tykätään kritisoida ja meuhkata jokasesta jonninjoutavasta jutusta. On tainnut olla jutun aiheet lopussa, kun on tarvinnut takertua tommoseen..

Tiitulipiituli :hug:

Musiikkia laitokselle en usko, et otan. Jos kuiteski ottaisin niin tod.näk. se olisi Mokomaa, Immortalii, temnozorii yms ja sitte mun mielenkohentamismusiikkii Leevi & the leavingsia, jota aina soitatan kun jurppii niin johan alkaa olla parempi mieli :D

Sairaalakassia en oo vielä pakannut. Katotaan sitte ens kuussa...

Omilla ystävillä on vauvoja tulossa. Kolmella on tulossa, joista ensimmäinen n. 5vk mun la:n jälkeen. Muut loppukesästä.

Olin tänään siellä pelkopolilla ja lääkärikäynnillä. Myöhästyinkin sitte, ko oli kaikki maholliset vastoinkäymiset siinä lähdössä :kieh: Sain sitte vastauksetkin niihin mua vaivanneisiin juttuihin edellisessä synnytyksessä. Kätilö oli kyllä asiallinen ja mukava, jäi kyllä hyvä mieli siitä rupattelusta. Varmempi olo on tulevaa synnytystä ajatellen. Mulle annettiin uusi aika parin viikon päähän lääkärille, kun vauvan koko on pieni. Ihan käyrien sisäpuolella mennään, mut alarajoilla. 1800 grammaa on arviolta.

33+3
 
Nenän tukkoisuudestavielä. Mulla on ollut koko raskauden ajan ollut nenän limakalvot tosi kuivat ja verestävät ja tuo nenän ja kurkun välimaasto ihan täynnä limaa, jota on sitten saanut rykiä pitkin päivää pihalle. Tosi inhottava vaiva kyllä : / Naikkarilta sain tollasia A-vitamiini tippoja ja ne on kyllä auttanu aika hyvin noihin kuiviin limakalvoihin.

X3 Juu, kuvaa ei enää täältä löydy kun tuntui liikaa järkyttävän joidenkin mieltä mun härski kuva :LOL:
Mä oon myös haaveillut ihan ammattikuvaajalla käymisestä, sekä raskausmasun kanssa, että ilmankin. On vaan jäänyt haaveeksi ainakin toistaiseksi.
 
Närästykseen olen ihan suosiolla käyttänyt ruokasoodaa.Miehellä närästää aina työkiireiden myötä ja on päätynyt ruokasoodaan,sitä on aina kaapissa.Itekin olen sitä ottanut ja on helpottanut tosi nopeasti,vaikkakin siinä ole ole mitään makuvaihtoehtoja ;)
Eli voin suositella tommosta vanhankansan "hoitoa" asiaan.
Itse sekotan teelusikallisen vesilasiin,mies vetäsee lusikallisen suoraan suuhun ja sitten vettä.

Mullakin meni toi kuva asia täysin ohi,yritin sitä alku illasta etsiä mutta eipä löytynyt.

Neuvolassa kaikki oli ok.hemppa oli 111,eli jatkan rautaa pillerimuodossa.

peppi1,kiva että joku muukin huitelee sielä yläkäyrillä sf-mitan kanssa :)
mulla tänään neuvolassa 35cm ja rv 35 menossa.edelliset odotuksen menneet samalla tavalla että cm on ollut sama kuin viikot.

Nyt pakko mennä pitkälleen,liukastuin päivällä pihalla ja nivunen on kipiä.
 
Miraci Minusta se kuva oli hieno. Mutta nuo pullukka pallukat tuolla mitäs nytissä tais olla vaan kateellisia ;) Heistä (ei kyllä minustakaan) ei saa hyvää kuvaa.

Mä veikkaan että tämä pikkuinen alkaa laskeutumaan. Alkaa painamaan alamahaa niin kiitettävästi. Kävely o tosi vaikeaa ja hidasta ja vessassa saa ravata. No ens viikolla sen näkee sitten neuvolassa, kun on lääkäri ja hänellä on siellä ultra.

Silvia ja viliANNA 35+0 :heart:
 
Mäkään en kyllä tajua mikä siinä miracin kuvassa oli muka "kauheaa" että sai oikein monen sivun ketjun aikaan.. Itelle ei kyllä tullut mieleenkään että siinä olis jotain irstasta tai "sairasta" :O

Liikelaskentaa tein taas tänään kun tuntui että vauva liikkuu huonommin. Mutta tarvittavat liikkeet tuli vartissa niin lopetin mokoman homman.

Jännä tuo nenän tukkoisuus kun monella on ollut! En ole aiheesta edes aiemmin harkinnut täällä puhumista kun en ajatellut sen liittyvän millään lailla raskauteen.

dindei, Tsemppiä! :hug: Onneks on jo noin hyvät viikot :) Itekin olen vähän varpasillaan tuon raskausmyrkytyksen kanssa kun verenpaineet olleet koholla ja edelleen pitää kotona seurailla.

Mun hyvistä ystävistä kenelläkään ei ole lapsia eikä kukaan ole raskaana. Niin ja niillä hyvillä ystävillä tarkoitan siis ihan niitä "parhaimpia" joiden kanssa olen eniten tekemisissä jne. Mutta yhdellä kaverilla on huhtikuun alussa laskettu aika. Meidän kaveruus onkin aika jännä ja monimutkainen juttu. Kun hän on kans mun veljen (siis velipuolen) siskopuoli. Heillä siis sama isä, ja mulla ja veljellä sama äiti. Hän on mua seitsemän vuotta vanhempi ja olin ihan kakara sillon kun meidän vanhemmat oli yhdessä. Ja äiti ja veljen isä siis eros kun veli (nyt 12v) oli puolivuotias. Mutta jotain kautta tutustuttu muutama vuosi sitten, ei mitenkään läheisiä kyllä olla oltu mut nämä raskaudet on yhdistäneet. Sitten yks toinen tuttu/kaveri saa joskus syksyllä vauvan jos kaikki menee hyvin, hänen raskaus on vielä tosi alussa. Minäkään en "tiedä" siitä vielä mutta täällä tuppukylässä jutut liikkuu..
Kahdella kaverilla on lapsia, ovat yksinhuoltajia kummatkin. Toisen tyttö on jo 14v ja toisen pojat on 9v ja toinen täyttää pian 3v. Kummatkin heistä ovat mua 10 vuotta vanhempia mut eihän se kaveruus ikää katso. Ja on ollut kiva keskustella ihan livenäkin raskaus-synnytys-, ja vanhemmuusasioista vähän vanhempien kanssa joilla on kokemusta :)

Näiden kavereiden kanssa haetaankin tänne huomenna pinnasänky :) Mukavaa kun saa laittaa vauvalle pedin valmiiksi, jos nyt osaan koota sen sängyn :D

Musiikkia en varmaan ota laitokselle mukaan. Kuuntelen kyllä muuten paljon, mutta oon vähän sellanen että hermostun ylimääräisistä äänistä ja taustamelusta joskus. Tänään mulla oli tv päällä kun olin koneella ja se oli liian isolla ja tuntui oikeesti että pää räjähtää. Joo ja toki sammutin sen :D En usko että osaan rentoutua synnärillä musiikin avulla. Tai ei sitä tiedä. Pitäskö mun varalta ottaa jotain..

Muutenkin mietityttää miten käyttäydyn synnytyksessä. Mä oon normaalisti sellainen että pysyn viilipyttynä hermostuttavissa tilanteissa, pää jotenkin kylmänä, ja rauhallisena kun muut panikoi vierellä. Että olenko mä sellainen? Toisaalta voin huutaa ja mennä paniikkiin ja kirota kaikki alimpaan helvettiin. Hirveää kun ei osaa yhtään ennakoida että miten mä toimin siinä tilanteessa. Noo sithän se selviää.

Enpä saanut tänään mitään aikaiseksi. Mut onko aina pakko edes tehdä jotain? Tai no tein mä tollasta jumppaa jonka ohjeet sai synnytysvalmennuksessa mut pakko oli jättää jotkut liikkeet tekemättä kun nivusiin sattui. Ja joo-o, hengästyin tollasestakin pienestä. Mä haluan päästä kuntoileen ku oon ihan "pilalla" nyt! Mut kaikki aikanaan :)

LD + Pikkunen 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Miraci, ite oon pyytäny miestäni ottaan musta samanlaista kuvaa. Strategiset paikatkin on piilossa kun kuvan ottaa sivusta toinen käsi rintojen eessä ja toinen masulla. Ja sivusta ei näkyis toi ruma napa ja sille kasvanu parta ;). Mullakin on nenän limakalvot tosi kuivat, A-vita tipat saa mut melki oksentaan, joten oon käyttäny nenäsumutetta jossa on bepanthenin kosteuttavaa ainetta Tuotteet - Yliopiston Apteekki)

Toivottavasti teille kivuissa kärvisteleville tuli synnytys pian ja sopivaan aikaan! No, ainahan sitä voi toivoa... Toivottavasti saat Dindei huilattua ja vointi kohenee, niin ettei sun tarvii stressata sitä muuttoa. :hug:

( . ) Pikkunen ei taas oikeen tiedä miten päin olla. Yks päivä viihty poikittain, käväs PT:ssä ja käänty takas RT:aan. Nyt ylämahalla tuntuu pyöreä pallo, mutta hikka on alhaalla. Ja nyt on uudestaan alkanu tunkee itteensä alaspäin, supistelle ja viillellä kohdunsuulle. Ihmettelinkin miks viimeyönä ei uni tullu, mulla nää vaivat kulkee aina univaikeuksien kanssa. Ei siis vaaraa että sais viimesinä öinä ennen synnytystä nukuttua:headwall:.

Pilleriina ja Bibi 34+4 (jotenkin oon taas ajatuksissani viikon edellä)
 
miraci kävin eilen lukaisemassa ne arvosteluketjut ja voi taivas. Siellä taitaa ylipainoiset elämäänsä kyllästyneet olla kateellisia :kieh:.
Musta se kuva oli kaunis ja herkkä.

Mä en muutenkaan kuulu niihin jotka haluaa nimimerkin takana piilotella, miksi ylipäänsä kirjoitella millekään foorumille jos pitää pysytellä niin supersalassa??! On helppo laukoa kärkkäitä ja ilkeitäkin mielipiteitään kun ei koskaan tarvitse omalla persoonallaan niiden mielipiteiden takana seisoa. Ja nimimerkin suojista voi selittää olevansa ihan mitä vaan, todellisuus on sitten ihan toista...

Mulla ei ole mitään syytä, miksi pelkäisin jotain nettihullujakaan, ei niin hullua tyyppiä ole, etteikö mun omasta kaveripiiristä hullumpia löytyisi :LOL:.

Ja se kuva oli taiteellinen. Miettivätköhän ammattimallitkin että "OMG, tämä ja tämäkin kuva saattaa mennä levitykseen netin kautta??!"

Nenän tukkoisuus vaivaa minuakin, aamuisin on ihan kuivat limakalvot ja aamun mittaan sitten helpottavat.

Käyttäytyminen synnytyksessä en ollut koskaan ollut sairaalassa ennen kun menin synnyttämään ekaa lastani, olin ihan ihmeissäni siitä, että mua palveltiin siellä ja autettiin. Exä sanoi että olin hassu kun kiittelin vuolaasti jokaisesta kipulääkkeestäkin yms. mitä sain :D.
Epikriisissä luki: "Nuori ja erittäin positiivinen ensisynnyttäjä jne jne..."
Musta mulla ei ole sielläkään oikeutta tinttailla ja kiukutella kenellekään vaikka olisin kuinka kipeä. Mä en voi ehkä ymmärtää niitä, jotka asioidessaan virastoissa, päivystyksessä yms. ovat töykeitä ja inhottavia niille työntekijöille.

tiitulipiitulille voimia :hug:.

tombatar aivan ihana koiralapsi sulla :heart:.
Mulla on niin valtava toisen koiran kuume mikä on ollut pakko laittaa jäihin kun tallissa on jo pian 5 hevosta ja eilen sinne muutti kanikin. Yksi koira saa ainakin kesään saakka riittää...

tiinelli ja tyttönen 33+6 :heart:
 
Huomenta |O

( . )
Heräsin jälleen kerran pissahätään 3 kieppeillä. No sitten ollutkin menkkamaista alamahakipua, peukunpään kokoinen limatulppa ja hentoa vaaleanpunertavaa vuotoa, joten unet jäi sitten siihen. Kiukussani värjäsin kulmakarvat viideltä yöllä :LOL: Masukkikin myllersi tuolla vatsassa siihen malliin, että oikein ihmetytti. Vatsa on tyhjentynyt reippaasti (x2) ja oksettavaa oloa aina välillä. Mulla on siis su, ma ja ti toiminut maha kolmesti per päivä ja nyt tänään jo kahdesti... Mistä tätä p*skaa riittää?
Paras kaveri on parasta aikaa synnärillä :) Jänskättää sen puolesta! On kiva vitsailla, että ollaankohan yhtäaikaa :D

Synnytyskäytös on mulla ihan asiallista, exälle ärähdin kerran (ei siis edes kiivaasti), kun ponnistusvaiheessa ei pidellytkään happimaskia mun kasvoilla. Silloin tuli vain niin kauhea tunne, kun ponnisti henkensä kaupalla niin, että meinas taju lähteä. Kaipasin sitä naamaria :)
Muuten oon aika viilipytty. En kylläkään halua et mulle lörpötellään turhaa ja jutellaankaan kauheasti, silloin, kun olen oikeasti tosi tosi tosi kipeä. Olen ite hiljaa ja toivon, että muutkin ovat.
Musiikkia en ota mukaan, jos siellä joku radio on niin ok, et on päällä. Mutta ponnista en todellakaan Lauri Tähkän, Dingon tai Yön tahtiin.. Inhoan niitä :D

Tosiaan ystävä ja tuttuja odottaa yhtäaikaa. Parhaan kaverin kanssa odotettiin esikoisia 4 viikon lasketun ajan erolla, nyt sitten sen neljännellä ja mun toisella on 2 viikkoa eroa lasketuissa ajoissa :D Sielun siskoja ollaan :heart: Muitakin tuttuja odottaa, mutta ne ei ole niin läheisiä :)

Nyt teen keittoon ja voisi sitten mennä ukon viereen pötköttelemään hetkeksi :)

GCS15 & Batman rv 36+1
 
Neuvolakuulumiset tältä aamulta:

paino 190g/vk, RR 120/75, pissa puhdas, hb 113, sf 29,5 , rt, syke 150-160 kun oli just hikkakohtaus vauvalla niin ei saanut tarkkaa lukemaa :), liikkeet ++.
Käski soittaa lääkärille että katsoisi kohdunsuun tilanteen, supistuksia ollut vkn ja maha pudonnut. Vauva ei mitenkään ole vielä kiinnittynyt ja laskeutumaan pääsee vielä, mutta eipä tuo edellinenkään laskeutunut eikä kiinnittynyt vasta kun synnytyssalissa! Viiltelyä ja pistelyä kohdunsuulla, supistukset oli su iltana kipeitä, muuten vain kivuttomia mutta tosi napakoita. Ja maito lentää kun supistus tulee. Ja vessan lähellä pitää olla supistusten alkaessa, suoli toimii kuin rasvattu..neukkutäti oli sitä mieltä et nyt loppu työnteko mun osalta, mutta 2 vkoa pitäis vielä jaksaa. Kun olen keikkalainen, en saa mistään rahaa jos nyt jään kotiin makaamaan!Ei siis ole varaa jäädä kotiin lepään vaikka kuinka joku määräis. Sairauspvrahassa on 9 pvn omavastuu, joten se siitä. Vuokra ja päivähoitomaksu täytyy maksaa kuitenkin + sitten kaikki muut laskut. Ja ekat ä-pvrahat tulevat maaliskuun viimeinen pv. Työttömyyskorvausta ei tule jos oon tehnyt kk;ssa liikaa tunteja kelan mielestä. Tämäkin pv meni sitten palkattomaksi kun olin tuolla neuvolassa enkä pystynyt menemään töihin kahdeksaksi :mad:. Kyllä todella odotan sitä että alan saamaan keran kuussa ä-pvrahaa, eikä joudu kokoajan miettimään mikä pv tulee mitäkin rahaa ja kuinka paljon ja mistä rahasta pystyy maksaan minkäkin laskun.
Pitäis kai lähteä ostamaan muutama pullotutti ja pari korvikepurkkia varmuuden vuoksi, liivinsuojia kun tuota maitoa alkaa nyt jo tulemaan, vaippoja, siteitä ja kaikkea pientä sälää. Mulla on edelleen kehto petsaamatta, tarvis kai sekin tehdä nyt jos tämä neiti päättääkin tulla ennen aikojaan..Vaatteet olen laittanut kaappiin valmiiksi, kassia en ole vielä edes ajatellut : /. Kirjastosta pitäis käydä lainaan synnytykseen rentoutus cd.

Pelkopolillekkin sain ajan 24.2, sitä ennen tämä ei kyllä saa syntyä :D. Pe lähdetään ukon kans tallinnaan, ed kerrasta vierähtänyt 1,6 vuotta joten nyt on ehkä korkein aika viettää kahdestaan aikaa. Oikeesti mua ei innostais lähtee yhtään kun tunnen itseni ryhävalaaksi, supistelee ja väsyttää, mutta jos siellä laivalla nyt käy syömässä ja la vähän maissa pyörähtää..En tajunnut matkaa varatessani että olotila saattaa näillä viikoilla olla jo aika huono. Saatiin siis tallinkilta joululahjaksi lahjakortti joka pitää käyttää tämän kuun loppuun mennessä, en mä muuten olisi matkaa varannutkaan...

jep, palaamisiin :)

kike79 & pikkupieni 32+6
 
huomenta, täällä tuli täyteen 36+0 :wave:

sairaalan ruoka no en voi kyl sanoa et pahaakaan ois... musta se on ihan tavis-kotiruokaan verrannollinen ainoastaan mausteettomampaa... mut nälkä lähtee, ja pianhan sit pääsee kuitenkin kotiin...

käytös synnytyksen aikana en oo kans nähny syytä kiukutella... silloinkaan... se vaan hankaloittaa synnytystä jos on pinna ihan soikeena. paremminkin mä saatan höpötellä supistusten välillä niitä näitä, mutta supistuksen aikana keskityn kyllä niin vaan siihen hetkeen... hengittelen ja kuuntelen ohjeita mitä saan.
Lisäksi tiedän ja toivon että mies puhelee rauhallisella äänellään mun vierellä, pitää kädestä ja silittää... eksään verrattuna tässäkin asiassa kultakimpale :heart: ja tiedän myös ettei mun tarvii stressata siitäkään et hoitajan poistuessa huoneesta, isä menis ilokaasulle vetämään sunttia suuremmalle ja ottamaan höyryjä itelleen....
täysi luottamus miehen tukeen ja oon kyllä sellanen et ennemmin haluan käpertyä hänen käsivarsien turvaan, kun hätistellä kauemmas.... meidän rakas tulee syntymään, ja sitä yhtä lempeästi synnytetään kuin saatiin alullekin :heart:

miracin kuva no en mäkää ehtiny sitä tuolta mitäs nyt-ketjuista löytää. oiskin kiva tietää et mitä ihmiset sitten oli siitä mieltä?
siitä välittyi paljon tunnetta vauvaakin kohtaan, ja edelleen ihmettelen miks aina tarvii arvostella toisten näinkin henkilökohtaisia ratkaisuja. mulla on naamassakin yks kaveri joka on miehensä ja esikoisensa kanssa käynyt ammattikuvaajalla vastaavan kuvan otattamas, ja siel se feissarissa on löydettävissä :)
miehen kans todettiin tosta pariskunnan kuvasta et kiva joo, jos ite tykkää, mut ei vaan oo meidän juttu :)

tiitulipiitulin tilanne pahoittelen, mulla menny kans ihan totaalisesti ohite mist on kyse... mut jos huoli lapsen terveydestä, niin toivon että kääntyy hyväksi, eikä kyseessä ois mitään vakavaa :flower:

dindei noni, ja nyt sit vaan lepoa ja toivotaa et kaikki sujuis hyvin.... pian sullakin vauva kainalossa :) älä muuttoa murehdi, eikös niitä kavereita sen verran talkoisiin aina oo valmiina tulemaan et sun ei tarvii kun osoittaa sormella minkä tavaran haluat minnekkin :) voimia sinnekin!!!

huomaa et äidit on jääny lomille :) teksiä tulee siihen tahtiin et vaikka mäkin täällä notkun mielestäni paljon,ni aina kun koneelle tulee, on vaiks kuin tullu kommentteja luettavaks. Mut se onkin kiva että saadaan pidettyä vilkkaana jutustelut, tää on jotekin tosi yhdistävä tekijä. ja mulla kun ei lähipiirin kavereista kellään ole tulossa vauvaa saati ole lähiaikoina syntynytkään tähän lähelle,niin vertaistuki on verraton täällä :) paitsi on mulla toi MINDI täällä paikkakunnalla :) harmi vaan et niin vähän ehtii näkemään kun on kaikenlaista koko ajan ... joskos sit kun vauvat on maailmassa ja pääsee liikkumaan kevyemmin .....

ajatella et ylihuomenna on mun hääpäiväni.... nukuin ihan VALTAVAN hyvin viime yön, yli 10 tuntia :) nyt on niin levännyt ja virkeä olo,saan jotain järjestelyjä tehtyä tänään hyvin.... heräsin tosin vessaan yhden mais mut samantien sain unta,ja kun kello herätti niin oisin kyl voinu jatkaa vieläkin nukkumista :)
mut rauhallisesti tarvii ottaa että saadaan nuo hääjuhlat kunnialla läpi eikä vauva syntyis... hiukan jännittää huomisen lääkärintarkastuksen osalta mikä on alakerran tilanne,,,, ja kun oon kuullut et sisätutkimuskin saattaa synnytyksen käynnistää.... EI TARTTIS! :D

mukavaa ja nähtävästi aurinkoista talvipäivää kaikille :)
 
Tuosta "kohukuvasta" kyllähän se kohun nostaa kun iso akka laumoja rupeaa kateellisina kitisemään. Kaunis kuva oli eikä millään muotoa sopimaton. Kyllähän se harmittaa kun itsestä ei noin kaunista kuvaa saa! ;)

Omat ystävät ei vauvoja ole nyt (ainakaan mun tietääkseni) saamassa mutta kolme serkkua saa ja kaikki pari kk mun jälkeen! =)

käytös synnytyksen aikana Omasta mielestäni rauhallinen ja itseeni kääntyvä synnyttäjä... tosiaan kakkosen synnytyksessä en kivuiltani ja niihin keskittymiseltä pystynyt kätilön kysymyksiin vastaamaan oikeestaan ollenkaan joten mies sitten toimi mun suuna. Mitään hieromisia tms en ole halunnut enkä kaivannut joten mies on ponnistusvaiheeseen saakka ollut lähinnä mukana vain koristeena! :D

flower again Sulla onkin sitten tärjeä ja jänskä päivä huomenna! Nauti siitä täysin rinnoin! :heart:

( . ) Mulla huomenna äitipoli ja jänskättää, eikä millään malttaisi odottaa! :D Aikakin kuluu matelemalla kun on ihan täpinöissään. Aika onneksi jo 8.00 aamulla niin ei tarvi huomenna sitten enää jännityksessä kärvistellä! :D Saapa nähdä mitä lääkäri noista sokerijutuista sanoo. Insuliini "pelästytti" mun kropan aika hyvin ja sokerit pysynyt tosi hyvin kurissa. Paastoarvotkin pysyneet useampana päivänä alle 5. mitä ei ole koko raskauden aikana tehnyt. Kerran päivässä noin suurinpiirtein on insuuliini tarvinnut pistää ja se pistäminen onkin pitänyt sokerit hyvin alhaalla 24h. Ehkä saa insuliinit lopettaa vielä ennen synnytystäkin jo! :)

Liro ja papunen 33+3
 
Flower: Sit sä et ole ikinä ollut Tyksissä (onneksi!) maistamassa niiden ruokaa... Kokemusta useilta viikoilta ja voin todeta et ei kiitos :D

Olen myös kuullut et joskus miehet tykkää enemmän siitä ilokaasusta kuin tarttis :LOL:

Synnytys... Mä olen tyytyväinen siihen, että oikeastaan sain olla siellä huoneessa miehen kanssa kaksin koko ajan. Joskus kätilö kävi kurkkaamassa ja kysymässä tilannetta. Itse en olisi tykännyt jos siellä olisi ollut "ulkopuolinen" koko ajan. Taisin tosiaan olla hiljaa hiljaisuudessa suurimman osan ajasta ja kuunnella hengitystä sekä uusien vauvojen parkaisuja naapurihuoneista. Se on muuten ihanaa... Muistaakseni sinä aikana kun siellä olin niin syntyi kolme tai neljä lasta jotka kuulin. Yksi niistä on itse asiassa vauva johon olemme tutustuneet myöhemmin.

Jostain luin juuri muuten vauvasta kun oli juuri syntynyt tunnissa kotiin... Huisia! En muista mistä mutta siinä olisi jo jännitystä ilmassa... Kai se voi tapahtua sitten niinkin vaikka edellinen olisikin kestänyt. Kaveri sanoi et hänellä aina puolittui aika joka lapsen kohdalla. Jos viidennen saisivat niin se tulisi jo alle tunnissa ja synnärillekin on matkaa yli tunti. Edellinen tuli sairaalan ovella eli kotisynnytystä sitten vissiin miettisivät. Siihen en uskaltaisi itse lähteä!
Tosin onnekseni tiedän et mieskin osaa tän lapsen auttaa maailmaan =)
 
Kiitokset kaikille! :hug: Esikoisella ollut kuumetta kohta 3vkoa, nousee aina illalla 37,8-39. Ultraäänessä todettiin kaikkien imusolmukkeiden olevan turvoksissa, mutta kilpirauhanen oli ok. Tulehdusarvot eivät ole olleet koholla vielä kertaakaan, kun viime viikolla crp on otettu pariin otteeseen. Kalpea ja väsynyt esikoinen on... Tunti sitten piti lääkärin soittaa verikokeiden ja thoraxin tulokset, mutta eipä ole vielä kuulunut mitään.
Piinaavaa tällänen odottelu. :(

Sairaalan ruoka minä tykkään! Oikein odotan, että saa syödä valmiiks laitettua ruokaa ja ihania aamupaloja. :D

Odotus yhtäaikaa mulla ei odota kukaan kavereista tällä hetkellä (ainakaan että vielä tietäisin. ;) ) siskolla on vajaan kahden viikon päästä laskettuaika. Eli meidän lasketuilla ajoilla on se 2vko väliä, jännää! :)

Miracin kuvasta nousseen kohun huomasin myös minä Mitäs nyt puolella. Ihme touhua! :( Kaunis ja herkkä kuva. Kateellisten panettelua sanon mä!

Käytös synnytyksen aikana kyllä mulla irtos muutama kirosanakin synnytyksessä, siis ponnistusvaiheessa. Mutta en huutanu, karjunu tai tiuskinu... ainakaan muistaakseni. Supistusten aikana lauloin vaan typeriä laulujani. :D

Kike79 on kyllä varmaan ärsyttävää, kun ei voi jäädä sairaslomalle. Keikkatyöläisenä olo ei ole kyllä mitänä helppoa. Jaksamista!

Lääkärin soittoa edelleen odotteleva Tiitulipiituli 36+2
 
Heips!

dindeille voimia :hug:

tiitulipiitulille myös tsempit :hug:

Gorthaur: kiva jos oli pelkopolista apua ja mukava täti siellä, meetkö vielä uudemman kerran vai pärjäätkö yhdellä käynnillä?

Flowerin häät alkaa sitten lähestyä, hyvät tsäänssit että vauva nyt vielä niihin asti pysyttelee yksiössään! =)

miracin kuva oli musta myös hieno! Ei ainakaan mikään "rivo" .

Nenän tukkoisuutta on täälläkin, mulla on myös ollut aika paljon ihan verenvuotoa nenästä, joskus oon siihen herännytkin keskellä yötä.

Ystävistä raskaana: Kuopuksen kummitädillä on laskettu aika nyt huhtikuussa, se onkin ainut tässä lähipiirissä mistä tiedän.

Synnytyskäytös: oon aika rauhallinen ja "sivistynyt" ollut, en pahemmin mitään oo huutanut (niinkuin jossain leffoissa näkee ) tai kironnut, onhan se sattunut ihan helkutisti mutta pysynyt oon aina suht rauhallisena, en viitsi tuhlata energiaa mihinkään turhaan pärräämiseen. Mies saa olla ihan hiljaa, mä en kestä siinä tilassa mitään turhaa selitystä, mua lähinnä naurattamaan alkaa mitkään "tsemppaukset". Viimeks oli kyllä suht hauska meininki, kun kätilökin ihmetteli kun mulla oli niin mukavat olotilat.

Sairaalaruoka: ei oo mitään sitä vastaan, ihan ok sapuskaa... sitä saa liian vähän, siksi sairaalakassiin naposteltavaa mukaan!! Mua on aina hiukonut synnytyksen jälkeen ihan hirveesti, ja ei oo kiva jos ei oo saanut mahaa täyteen...

ON: kädet on alkanut öisin puutumaan... ei kiva kun herää siihen, että kihelmöi ja oikeesti jopa vähän sattuu. Nälkä on ihan jatkuva, tyyliin neljä lämmintä ateriaa ja välipaloja vetelen ihan jatkuvasti. Miehen vanhemmat on suunnitellut lähtevänsä tyttöjemme kanssa laivalle, ja mua alkoi ihan hirveesti pelottamaan, en oo kuopusta päästänyt vielä heidän mukanaan yksin mihinkään pidemmälle (esikoinen on ollut paljonkin heidän kanssaan) . Nyt vaan mietityttää, että miten tuo pieni pärjää siellä ilman mua... voi vitsit, onkohan tää ihan normaali olotila enää :)

Mindi83 33+3
 
Käyttäytyminen synnytyksessä Mä osaan käyttäytyä toki, mutta jos alkaa ilkeilemään mun ylipainosta, niin silloin en enää takaa mitä suustani päästän. Olis tehnyt mieli sanoa lääkärille silloin kättärillä muutama sana. Mutta päätin pitää suuni silloin visusti kiinni.

Sairaala ruoka 2001 kun oli viimeksi sairaalassa, niin olisi se ruoka ihan syötävää. Katsotaan millaista se on nyt 2011. Mitähän mä teen sairaalassa keväällä 2021? Kun kerran käyn siellä 10v. välein :saint:

Nukkuminen Mä olen saanut viime yönä yllättävän hyvin nukuttua. Jos se auttaa kun vauva ei ole enää niin korkealla. Toki kun kääntyy, niin iskee kamala kipu häpyluuhun ja nivusiin. Ja kyllä iskiastakin vihloo. Mutta kun ei ole pakko herätä aikaisin, niin nukuin 9.30 saakka.

Vauva liikkuu tuolla alempana nyt ja kaveri veikkasi että jos vaikka syntyisi jo helmikuussa :saint:
Katsotaan mitä lääkäri tuumaa ensi viikolla.

Silvia ja viliANNA 35+1
 
Kamala painajainen meinas kyllä mennä yöunet todellakin kokonaan. Oli sen verta kamala painajainen... Yritän selostaa niin paljon ku muistan siitä..
Olin mennyt sairaalaan tarkitukseen koska oli noita supistuksia alkanut tulla. No olin sit jossain tutkimushuoneessa makaamassa sängyllä kun lääkäri tuli ja alkoi työnnellä mun sänkyä huoneesta poispäin ja selosti samalla että olen menossa sektioon. Olin unessa ihan hiljaa ja ajattelin vaan että onpa kivaa et tää raskausaika on nyt ohi. Koskaan en selitystä sille sektiolle saanut enkä kysynyt. Sitteen tuli pimennys, seuraavaksi herään jossain huoneessa jossa on mieheni ja lääkäri ja joku hoitaja. Kysyn tottakai että kumpi sieltä tuli, mutta vastaus olinkin ettei vauva selvinnyt leikkauksesta.
Mä menin ihan shokkiin, että mitä helvettiä, ei selvinny. Kun kaikki on mennyt niin hyvin eikä mitään vikaa pitänyt olla, ja vauva ei selvinnytkään. Johtuiko se siitä että viikkoja oli vasta 35. Tän jälkeen miehen kans keskustellaan kotona että yritetäänkö uudestaan lasta.
Se ajatusmaailma siinä vaiheessa päässä oli kauheen sekalainen ja olin kauheen pettynyt että melkein 9 kuukauden odotus meni ihan hukkaan ja vauva kuoli, ku itse en edes viitsinyt kysyä miksi mun sektio oli niin aikaisin.
Huh.. Se oli kamalampi nähdä unena ku se on kuulla.. Mut ku olen tässä miettinyt et hitto ku pitää odottaa, oon nii kyllästynyt. Ton unen jälkeen ku oikeasti luulin et kaikki pitää aloittaa taas alusta, niin ei yhtään haittaa odottaa vaikka 43 viikolle jos se niin kauan mahassa viihtyy. On jopa kauheen syyllinen olokin nyt ku oon niin toivonut että se syntyis :(

SuzZ + masukki 35+5
 
miracin kuva jäi multa näkemättä!!!:confused: Mutta jos oikein ymmärsin niin kyseessä oli ´paljastava´kuva raskaana olevasta naisesta. Mä olen haaveillut sellaisesta jo pitkään mutta en sitten enää viitsi ottaa kun en ole kahest aikasemmastakaan ottanut. Hyvällä maulla voi toteuttaa vaikka miten kauniita alastonkuvia. Olenkin ajatellut että menen ammattivalokuvaajalle ottamaan itestäni tyylikkään alastonkuvan jahka saan kroppani taas takaisin. Idea on kytenyt päässäni jo vuoden mutten ole saanut aikaiseksi mitään. Idea oli antaa miehelle henk,kohtainen lahja tällaisessa muodossa;) Olin ajatellut että olisin kietoutunut pelkkään lakanaan niin että tissit ja toosa olisi peitossa,bebaa voisi ehkä vähän näkyä:p Mutta kattoo nyt miltä näytän esim.kesällä.

käytös synnytyksen aikana No mä en ole alakautta synnyttänyt tai siis ponnistusvaihetta kokenut mutta kun esikoista yritin sen melkein 24h niitten supistusten kanssa niin kyllä siinä muutama uusi kirosana tuli opittua. Varsinkin kun kaikki kätilöt olivat niin persenaamoja:kieh: ´Kyllä noin nuoren pitää kipua kestää,jos et ota tätä ilokaasua nyt,et saa enää mitään´ JA annoin kyllä kuulua itestäni aika tavalla.Mä olen muutenkin sellanen että jos sattuu niin ärräpäät lentää ja aika hermoheikko:saint: Esikoisen synnytyksessä mulla ei muuta ´lohtua´ollut siihen kipuun kuin sanallinen anti niin annoin palaa kyllä täysillä.

sairaalan ruoasta olen minäkin aina tykännyt. Naikkarilla ollut ainakin ihan ensiluokkaista.

omat ystävät ei ole raskaana. KAikki on jo omansa saaneet muutamia vuosia sitten eikä lisää ole ainakaan vielä tulossa. Serkkuni sai vaimonsa kanssa uudenvuoden vauvan,oli monien vuosien hoitojen tulos:heart:

ON Täälläkin alkaa pikkuhiljaa täky palaa näitten kipujen kanssa!!!:headwall: Eilen koko päivän poltteli alamahaa mitä ei aikaisemmin ole ollut,en ollut oikein varma olisko supistus vai jotain muuta mahakipua mutta kun poltto tuntui pelkästään alamahalla niin oletin sen olevan supistus vaikkakin vaimea. Illalla sitten ihan kauheen huono olo kun tulin koulusta:x Jouduin jäämään bussista kesken kaiken pois kun ykä oli niin tulossa:x Mutta ei sitten tullut mutta ei kuitenkaan ruoka enää maistunut. Oli muutenkin tosi kummallinen olo koko päivän mutta kas kummaa tässä vielä yhdessä koossa:headwall: Tänään ihan perusneuvola ja ensi tiistaina se kauan odotettu ultra. Toivottavasti saan joko sektiopäivän tietää tai edes jotain synnytystapa-arviota ja arviota siitä milloin vauva syntyy.
Nyt on muuten viikon sisällä muuttunut ääni kellossa ihan täysin,siis vauvan suhteen:heart: Ei ole enää ahdistunut olo vaan todella odottava ja rakastava:heart: En malttaisi enää odottaa että saan pikkuisen syliin joskin ihan pieni pelko vielä kummittelee taustalla että mitä jos mieli tas muuttuu mutta en stressaa siitä nyt yhtään,se vaan pahentaa asiaa.

Nyt valmistautumaan neuvolaan:wave:

-Naurukohtaus ja Poikani 35+2-
 

Yhteistyössä