Maaliskuun mussukat maalis- ja huhtikuu 2015

Ulkoilusta, meillä kävi terveydenhoitaja kotona silloin noin viikon ikäisenä, hän punnitsi ja tuumasi että voidaan pikkuhiljaa aloittaa ulkoilu. Sairaalastahan meille sanottiin ettei ekaan kahteen viikkoon ole ulos asiaa.

Toipumisesta, eikös sitä sanota että on parempi olla liikkeessä että verenkierto on parempaa ja toipuminen silloin nopeampaa? PIIP- Syötkö särkylääkkeitä vielä? Mulla alkoi erilailla tuntumaan kun olin jättänyt särkylääkkeet pois, tosin jätin ne jo synnärillä.

Koiran kanssa kantsii olla tiukka nyt ihan alusta alkaen! Meillä koirat joutuu väistämään kun vauvan kanssa kuljetaan eikä niillä ole asiaa vauvan luo jos rymistävät vauhdilla vaan pitää tulla alistuneesti vauvan jne. Vaunut ajavat myös koirien päälle surutta. Näillä on meillä onnistuttu kivasti ja pystyn jo ulkoilemaan kahden ison uroksen ja vaunujen kanssa ilman että tarttee pelätä vastaantulevia koiria.

Alakuloista...mulla oli ekan viikon korvilla aika jolloin itkin joka päivä. Milloin onnesta, milloin siitä että tuli vaan paha mieli kun olin sanonut miehelle tiukemmin jostain tms. Mut nyt alkaa helpottaa. Juttele avoimesti sun fiiliksistä niin sekin auttaa ja itke..eihän se hyvänen aika väärin ole! Mä kerroin sille terveydenhoitajallekin kuinka pelkään että lapselle käy jotain tai että itken koska se on niin ihana. Sitä kautta ne osaa sit taas kysellä fiiliksiä ja ohjata saamaan jeesiä jos sitä joskus tarvii! Tsemppiä.

Mä aloitin kai viikon jälkeen pumppaamaan varovasti, nyt pumppaan jokatoinen päivä ja kun vauvakin tilaa koko ajan enemmän ruokaa niin jatkuvasti saa olla vaihtamassa liivinsuojuksia kun maitoa vaan tulee ja tulee..eli ei kai kauheesti kannata pumppailla vai?

Kivaa päivää kaikille!

Maaliskuu2015 ja vauva 2vkoa
 
Viimeksi muokattu:
No särkylääkkeitä mun ei oo tarvinnu missään vaihees syödäkkään, en oo nii kipee ollu..siis tää juiliminen alkaa näkyy siitä ku on liikenteessä ja jalkeille, oli tos kivuton ja sit ku käveli ja seisaalle oli ni pakko oli tulla taas pitkäkseen ku nii alko juilii..Outoa.. Tähän mennessä tosiaa vaa iltasin ollu semmonen hellempi olo alapäässä ja päivittäin aina vaa paremman tuntone muutenki..No täytyy seurailla ja soitella sit jonneki jos ei hellitä.?

Tortaina tulee meille neuvolasta kotikäynnille terkka, jos oottelis sen käynnin ennekö ulos lähtee..:)
 
Paljon paljon onnea Piip :flower:!

On se kiva kuulla että viimeisetkin on sillä mallilla että vaavit sylissä =).
Tarina ei kerro oletko sinä Piip joukon viimeinen vai vieläkö on maaliskuisia ei synnyttäneitä? Voi tosiaan ollakin muutama.

Päivitin Piip teidätkin listalle, RV;t oli vaan nyt auki että milloin lähti syntymään? Taisi mennä viikon parikin sulla yli?

Kysyit mistä vois tuo alapään juilinta johtua. Itse arvelen että sulle kuulostais paremmalta lepo kuin rasitus siihen. Vältä varsinkin mitään ponnisteluja ja esim. raskaiden nostelua vähintään kuukauden. Itse tein niin koska pelkäsin kohdun laskeumaa että kun muutenkaan lihakset olleet niin kunnossa ennen synnytystä, peruskunto vaan kun kävelin niin en ottanut riskiä että pilaan terveyttä liian hätäisellä rehkinnällä. Itse en vieläkään vatsalihaksia kiusaa, sen ehtii myöhemmin kun oikeasti se on järkevää.
Kuten itsekin sanoit juuri liikkumisen jälkeen tuntemuksia on joten maalaisjärjen kanssa nyt menet. Voit toki kysyä lääkäriltä miltä oireet hänen mielestään vaikuttais?

Voi voi, niin se tosiaan on että itse kukin meistä itkee näinä aikoina asiasta sun toisesta :'(. Mulla kun tänään tuli vauvalla täyteen 7 viikkoa on olleet nämä 2 viimeisintä viikkoa olleet henkisesti raskaimpia. Ainakin yksi syy siihen kun mies lähti silloin töihin ja arki jäi mulle yksin sekä tuo stressaus kasvaako vauva riittävästi ja tuleeko sitä maitoa riittävästi. Sitten stressaa mm. ristiäisten järjestelyt ja muita arkisia murheita. Varsinkin kun syntyy univelkaa 3 kertaa yössä heräämisestä tai ei yöllä kuten viimeyönä tullut untakaan alkoi kaatua päälle kaikki murheet yhtäaikaa. Siinä sitten itkun tuhersin yksinäni ja viimein 2:30 se uni tuli. Tämä päivä meni aivan punaiselle ristille kun nukuin milloin ehdin, esikoinen sai lähes päivän katsoa telkkaria kunnes isänsä tuli kotiin. Helpotti kuiten kun sai nukkua ja nyt taas ihmeen pirteä ja hyvä olo yötä vasten kun sai vielä saunottuakin. Virtaa myös kirjoittaa tännekin.

Meidän vauvallahan tuo paino ei ole lähtenyt kunnolla nousuun... Toissaviikolla +100g ja viime viikolla vain +60g...Ei naurattanut kun kuulin tuloksen.
Neuvolantäti yritti parhaansa mukaan ohjeistaa imettämisestä ja kysyi mm. pulautteleeko vauva. Kun ei edes pulauttele. Imettänytkin olen päivällä kahden tunnin välein jos vaan vauva on siltä vaikuttanut että tissiä kaipaa.
Lisämaidon antamista ehdotti ja sitäkin on taas kulunut viikko sitten annettu useammin että se paino lähtisi nousemaan.

Muuten kyllä vauva vaikuttaa kasvavan ja kehittyvän eikä minusta ole hereillä ollessaan passiivinen tms. Hormoninäppyä purkanut vauvalle viikko sitten otsan alueella ja koko ajan se laskeutunut kasvoissa alemmas. Nyt ollaan jo leuan ja poskien korkeudella menossa ja otsassa helpottanut näpyt. Ristiäisiin tod.näk. on jo hyvä iho johon vielä 3 vkoa aikaa.

Huomenna saadaan sitten sairaalan kontrollikäynnillä tuomio miten paino taas viikon päästä noussut. Hieman silti pelottaa mitä se vaaka nyt sitten näyttää, puuh.
Herätelty on öisin 3-4 h;n välein että sitä painoa nyt saadaan. Siis viikko sitten vauva 4,160 g siis. Ei kuiten mikään keijukainenkaan ole ja muuten kasvanut paitsi painosta.
Samalla palautan sen hapetusarvojen seurantalaitteen sinne takaisin kun ei meillä siihen enää tarvetta ole. Hyvin sen suhteen kuiten mennyt.

Imetykseen liittyen neuvolassa kuulin taas itselle uuden asian viikko sitten; kun esim. itse imetin tunninkin välein päivisin niin sekin kuulemma voi aiheuttaa vauvalle enemmän vatsavaivoja (kun syö jatkuvasti). Kuulemma parempi olisi tankata vauvan min. 2 tunnin välein että vaivoja ei tulisi. Nyt sitten imetän molemmat rinnat siten että väli niillä on 15 min - 30 min. Eli kun täällä muutama kirjoitteli että vauva itkuisana ja vatsaa selvästi valittaa niin kokeilkaapa tekin tuota systeemiä jos auttaisi.

Muutenkin imettäminen tämän kuopuksen kanssa osoittautunut vaikeaksi mutta eipä se ihme kun meinasi laitostua pulloruokinnan jälkeen että haasteita sitten siinä tuli.
Esim. välillä ei minusta ime riittävän tehokkaasti rintaa ja lisäksi vain rintakumin kanssa. Eipä ihme jos ei sitten saa riittävästi painon lisäystä varten energiaa vaikka muuten sinnittelisikin sillä maitomäärällä. Minkäs teet jos vauva ei jaksa imeä? Haasteita siinä riittää ja niimpä esim kaupungille lähteminen kohta arveluttaa jos puolen tunnin välein maitoa pyytelemässä että mitä siitä tulee. No, huomenna kuitenkin kokeillaan sitä ja saada kummasti erilainen päivä tähän puuduttavaan arkeen.
Otan siis tuttelipullon varalta mukaan jos lakkoilee imemisen kanssa tai maito ei vaan riitä... muuten kyllä imettäisin pelkästään.

Joo itsellä tosiaan tuntuu että masennusta yrittää puskea pintaan. Katsotaan nyt välttyykö siltä vai tuntuuko nämä monet haasteet liian raskailta kestää...? Varmaan silloin jos saa nukkua velkoja aika ajoin pois ja ongelman kertaansa selvitettyä.
Välillä kuiten hyviäkin hetkiä enkä itkuinen ole kuin esim. tosi väsyneenä tai silloin kun vauva itkee vaikka perusasiat pitäis olla kunnossa mm. Onneksi ei ole kuiten koliikkivauva, en tiedä olisiko siihen ollut voimia.

Eipä muuta kuin kertokaahan muutkin taas kuulumisia. Luen myös sujuvasti vaikken nyt niin usein kirjoittelekaan.

ps. meillä vaavi kyllä hymyää kaikille hymynaama leluille ja kuville ja tehnyt niin reilun viikon. Toki jo perheenjäsenillekin hymyä irtoaa ja se myös auttaa arjessa jaksamaan sekä se tosiasia miten rakas perheenjäsen hän meille kaikille on.

Daria09 ja tytteli tasan 7 viikkoa :heart:
 
Valtavasti onnea piip tytöntylleröstä :) varmasti voi olla ihan turvotusta tuolla alakerrassa. Joten rauhallisesti vaan. Mulle sanottiin muuten synnärillä ettei kantsi hirmusesti itseään "rääkätä" ettei tuu kohdunlaskeumaa, neuvoivat ihan vaan vaunukävelyä harrastelemaan jälkitarkastukseen asti.. Ja toki lantiopohjalihaksia. Mut lihaksethan on tosi venähtäneet ja olleet kovilla, joten eihän oo ihme että saattaa painetta tulla..

Mulla on huomenna jälkitarkastus.. Apuuva. Saa nähä mitä siellä sanotaan.

On ollu kiireistä :) yöllä heräillään edelleen.. Ehkä hippasen nyt helpottanut masuvaivat. Tissillä kyllä koko ajan.. Myös kakkaaminen onnistuu vain tissillä. Alotettiin gefilus-d ja nyt kakkaa 2h välein. Ekat 2 viikkoa kakki myös näin mut sit ku rauta alotettiin ni vaan kerran päiväs.. Mut tää on parempi.. Saa ees vähän unta välissä ettei ummeta ja sen takia ährää koko ajan. Nyt tuntuu vaan olevan ikäviä kovia kipuaaltoja kun ilmaa tulee pihalle :(

Äh.. Taidan alkaa unille. Ihania kevätpäiviä :) lauantai oli kyllä ihan mahti ilma :)

Höpönenä ja pikku-ukko huomenna 5vko <3
 
Juu,siis en mää mitää rehkimisiä oo mielestäni tehnykkää..lantiopohjalihaksia reenailin,varmaan liikaa kyl niitäkin, nyt pitäny taukoa kokonaa ja sit vähemmissä määri jatkan...Mut nìi, onhan se kyllä eri kotona kun on, varmasti ns huomaamattaan on tullu rasitusta enemmän kun tarkottanu, en tiiä pitää kysellä terkalta kun tulee käymään..Nii ku mulla jälkivuotoki lisäääntyny ny vaikka vähentyähän sen pitäs,vaikka eka viikko olikin ihan olematon vuoto.. :confused:

Voimia ja jaksamista sulle Daria, onpa ikävä kuulla ettei tahdo pikkuisella paino nousta. Koitahan lepäillä aina kun pystyt niin ei käy ylivoimaiseksi väsy ja mielipaha :hug: Hyvä kuitenkin ettei vauvalla muutoin ongelmia tai oireilua muutoin kuin vähäinen painon nousu.
Mittaakos ne kotikäynnillä vauvan painoa, liekö niillä mitään vaakaa..? Mietin että saako tuo eidän neiti tarpeeksi maitoa ja liekö painoa tullu lisäää, kun tuntuu että meillä läpi vuorokauden aika harvat syöttövälit ja joskus imee vaan sen 10-15min..Syö siis n 3 tunnin välein ympäri vuorokauden. Tuntuu että tissitkin on niin tyhjän oloiset vereattuna pariin ekaan päivään kotona, tiete kyllähän niitten kuuluukin olla varmasti vähemmän turpeat. Sit alkaa tissi olla pullea ja täyden tuntonen kun on aika imettää, eli se kuus tuntia menee tissin kunnolla täyttymiseen..?

Saako vauaa nukuttaa kylellään? Oon lukenu että selällää pitäs nukuttaa mut mää oon kylellää nukuttanu ku laitoksellaki näin tehtiin ettei pääse pukluun tukehtumaan.. :confused: Tai kyllä mää nyt viimeyönä pyrin selälleen jättää, mut väliin näytti ettei se osaa selällään nukkua,laitoin siis ihan ministi kyljelleen :D
Sit oli puhetta öisin pinnikseen siirrosta, meillä neitin saa hyvin pysymään unes siirron jälkeenkin kun nukuttaa sen oman peittoonsa "kääräistynä", tuntuu että se sit heräää siihen ku lämpösestä sylistä viileeseen sänkyy siirtää ni tolla konstilla ei se ainakaan herätä vauvaa :)

Hmh, niin oisinko mää viimenen ollu täällä juttelevista odottajista. .? Ja neitihän syntyi rv 40+6 :)

Joo, eipä mulla nyt tainnu muuta olla, toivottavasti lähtis tuo alapää palautuu kunnolla pian..Ois kiva päästä pitempään olee jalkeilla ja vaunuilee..Ei auta ku lepäillä,jospa se siitä..

Piip- ja neiti 1vk 1vrk :heart: :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Piip, lisäsin RV;t tuohon syntyneet listaan sinulle ;).

Kyselit muutamia asioita. Vielä tuosta liikkumisesta synnytyksen jälkeen. Kevyet kävelylenkit ei varmasti hallaa kropalle tee ja lantionpohjalihaksia kannattaa ja voi tehdä heti synnytyksen jälkeen kun siltä tuntuu. Noita lihaksia saa kyllä mielinmäärin jumpata hetikin =).

Vauva nimenomaan pitäisi nukuttaa pääosin kyljellään. Itse en juuri siksi nukuttais muuten että jos puklais unissaan niin vielä tukehtuu siihen... Ja yksi mutta enemmän kosmeettinen syy; jos nukutat vauvaa pelkästään selällään tulee hänen kallon mallinsa olemaan "lättänä" takaa keskeltä. Sillä itse olen huolehtinut että nukutan kyljellään. Esim. minua on 70-luvun neuvolaohjeiden mukaan nukutettu selällään ja sen huomaa koska aavistuksen lättänä tuo takaraivo mulla. Mutta se vauvan turvallisuus ennenkaikkea. Isompana sitten n. vajaasta vuosikkaasta eteenpäin en olisi niin huolissaan miten päin nukkuu ja sen ikäiset nyt muutenkin pyörii erilailla unissaan ;).

En olisi Piip huolissaan tyhjäntuntuisista rinnoista. Kun alun kivikovat rinnat tottuu imetykseen ne pehmenevät ja voi tuntua ettei niissä ole maitoa vaikka sitä onkin. Minusta tuo sinun vauvan syöttöväli on tosi hyvä ja imeekin riittävän kauan jos yhteensä molemmista sen 15 min. ja vaikuttaa että vauva sen jälkeen kylläinen. Eri sitten jos itkuinen olisi ja jäisi nälkä.

Meillekin tuli sitten ilouutisia sairaalakäynniltä! Tytteli oli kerännyt jopa +300 grammaa viikossa painoa =). Oli kyllä helpostus ja kun ajattelee että hän vielä oli nuhassa viime viikon. Molempien rintojen imetystaktiikka selvästi toimi sekä lisämaidon anto.

Mekin viimein aloittamassa vaunussa iltapäiväunet vauvan kanssa. Satunnaisesti sitä ennen ja nyt vaan huomaa että puolenpäivän jälkeen on itkuinen vaikka vaipat vaihdettu ja maidot annettu niin eipä muuta vaihtoehtoa kuin että väsyä itkee.

Tänäänkin laitoin 13:15 vaunun kanssa ulos ja sitä ennen lisämaitoa 55 ml. Luulisi kolmatta tuntia unta nyt maistuvan ja hyväähän tuo raitisilma hälle tekee + itse saa huilitauon.
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Heip! Kiitos Daria lista päivityksestä :)
Joo,meillähän nyt siis kävi tänään tuo terkka ja hyvin oli neiti saanut painoa, nyt 4140g eli syntymäpainon ylikin päästy jo :heart: ei siis tarvi enää huolehtia saako neiti riittävästi ravintoa :) Niin kun siis meille syö vaan toisesta rinnasta sen about 15min kerrallaan, välillä saattaa tankata jonku 20min mut ei se pitemmästi syö..Mut näyttää riittävän kun painoaki noin hyvin tullut :) Alapään tsekkasi kans, eikä mitään ihmeempää siellä. Rasituksesta vissiin vain kipeytyny, ihme vaan kun ei taho lähteä helpottaa noi kipuilut mut pitää vaan ootella ja ottaa sit särkylääkiä kun liikaa kipeytyy. Pitää katella josko ihan mini määrillä aloittais taas noita lantiopohjalihaksia harjoittaa..

Ihana että teilläkin paino lähtenyt nousuun Daria! :)
Mekin saatiin nyt lupa lähteä ulkoilemaan, jos huomenna aloittaisi totuttelun ulko ilmailuun :cool: :)

Piip- ja neiti 1vk 3pv
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Daria: Olipas hieno painon nousu :) helpotus varmasti.

Piip.. Hienosyi teilläkin kasvetaan.

Meillä masuvaivat pahenee.. Huomenna neuvola ja katotaan jos lääkärin varaisi. Eiköhän sitä lähetä taas allergia/refluksitutkimuksiin. Ensin kokeilen vielä kolmannen d-vitamiinin sillä tuntuu että gefilus-d aiheuttanut nyt pahenevan ripulin. Vauva kakkii siis koko ajan vesilirua 1-2h välein ja välissä vääntää.. Noh.. Kahden ekankin lapsen kanssa tästä rumbasta selvitty joten eiköhän nytkin.

Tulokset istukasta tuli. Istukan paino oli ollut vain 212g!! Ihan hirvittävän pieni. Istukka voi tosi huonosti, siinä oli laajaa iskeemistä ongelmaa ja pari jotain tromboosia.. Kysyn neuvolalääkäriltä sitte paremmin. Helpottavin tieto oli kuitenkin minkä ehkä tuosta lääkärikielestä ymmärsin oli se, ettei sikiö ole kärsinyt huomattavasta eikä pitkäaikaista happivajetta. Kiitos sille, sitä eniten pelkäsin.

Eli iloitsen taas niin kovin että elävänä meidän muru saatiin vaikka nyt raskaalta tuntuukin.

Kaikkea hyvää teille ja toivotaan auringonpaistetta että päässään ihanille vaunulenkeille :)

Höpönenä ja pikku-ukko 5vko 2vrk
 
Neuvolasta käytiin 5 tunnin "mutka" lasten päivystyksessä sillä ripuli tuntuu vain pahenevan ja paino ei ollu noussut kuin puolet siitä mitä edellisellä viikolla.. Vaikka on tissillä 24/7 ja maitoa kyllä tulee. Kaikki vaan menee suoraan läpi. Verikokeissa onneks kaikki vielä hyvin, muuten ei kuivumisen merkkejä kuin tuo paino. Ottivat vielä ulostenäytteen ja ma aamuna mennään uudestaan lastentautien polille ja alkavat selvittään ripulin syytä.

Huhhelihui.. No kyllä tää tästä. Täytyy vaan nyt imetellä kaikki ajat vaan ettei jouduta tiputukseen ja sairaalaan.

Alkoi naurattaan ku hoitaja kysyi et sattuisko oleen yhtään kakkavaippaa roskissa ni ei tarviis jäädä odottaan seuraavaa satsia vaan sais näytteen siitä.. Sanoin vaan et siellä roskissa niitä on.. Ja varaa mistä valita :D

Taas on sontiaiset pöksyssä :( aletaan pesulle ennenku lurahtaa vaatteisiin..
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heippa pitkästä aikaa.. :) koitan kuoriutua täältä kotinurkista taas ihmisten ilmoille, ja kirjoitella tännekin useammin. Uutta blogiakin pitäsi ensviikolla saada ilmoille.

Piip: Onnea!
Ja kivut varmaan on ihan vaan liiasta rekimisestä. Samaa oli mulla ja on vieläkin, mutta väenemäänpäin kokoajan. Pikkuhiljaa paranee. Ja kuntoilla ym ehtii sitten kun jälkitarkastus on tehty.

Daria09: Hyvä että maito nyt tuntuu riittävän. Eiköhän se siitä, kun sinnikkäästi vaan jatkaa. Jos väsymys ja masennus tuntuu alkavan, kannattaa siitä mainita neuvolassa heti. Voi saada jotain kotiapua esim. että saat levätä, ja/tai jutella.

Höpönenä: Voihan, ikävä kuulla, että pikkuinen voi huonosti. Toivottavasti kakkanäytteestä saisiva jonkin suunnan että mistä irpuli ja vatsan väänteet voi johtua.

Vauvan nukuttaminen: Meillä ohjeistettiin että vauvaa pitäisikin nyt nukuttaa selällään. Kun esikoisen ja kakkosen kanssa ohjattiin nukuttamaan kyljellään. No meillä nukutaan vähän miten päin vaan. Ja joskus mahallaan sohvalla tai mun rinnan päällä, jos nukkuu lyhyitä unia ja vatsaa vääntää. Silloin olen kyllä aina vieressä valvomassa/tai siis katson telkkaa. Mutta vastallaan olo tuntuu helpottavan ilmojen päästelyä. Mutta yöllä siis selällään tai kyljellään ja kylkeä vaihtaen, jotta ei siis tuo pään muoto vinoudu. Kyljelläänkin jos nukuttaa, niin pitää muistaa vaihdella kylkeä.

Meillä oli lääkärineuvola tiistaina. Painoa oli tullut 700g kolmessa viikossa.
Paino 4780 g.
Pituus 55 cm.
Tytölle ilmestyi toiseen pottuvarpaaseen punertavan violetti läiskä ensimmäisellä viikolla ja sitä lääkärin kanssa ihmeteltiin, ja se varmistui mansikkaluomeksi. Toivottavasti häviäisi itsekseen, koska teini-iässä ei varmasti halua pitää sandaaleja jos koko varvas on punertaan violetti. Ajattelin ensin että se olisi mustelma, mutta kun se ei ole mihkään hävinnyt, niin otaksuin itsekseni joksikin syntymämerkiksi.

Jälkitarkastus on parin viikon päästä. Toivuin hyvin siitä kohtutulehduksesta, ja ensimmäiset kuukautisetkin oli viimeviikolla. Mutta sain antibioottejen loputtua hiivan, ja sitä yritän nyt parannella. Yhä kun touhuaa päivisin enemmän, niin alapää/häpyluun alue kipeytyy, ja hankaloittaa liikkumista. Mutta olen silti yrittänyt touhuta ja lenkkillä vaunujen ja poikien kanssa, ja siivoilla pikkuhiljaa pihaa, kun syksyllä ei huvittanut.

Vaikka on hiukan risaisista öistä väsynyt, niin silti on sellaista positiivista virtaa. Ja jaksaa leivoskella ja kotitöitä tehdä kun tyttö nukkuu. Illalla olenkin yleensä ihan sippi, ja menee ysiltä(kympiltä viimeistään) jo nukkumaan. Miestä ei ole oikein jaksanut huomioida ja sänkypuuhat on tuon hiivankin takia jääneet, vaikka muuten jo tuntuu olevan kunnossa.

Meillä myös nukutaan vanuissa iltapäiväunet, nyt kun nuo ilmat lämpeni. Nukkuu yleensä 3-4h. Aamupäivällä nukkuu vain sellaisia 10-30min unia parit.

Käytiin eilen kakkosen ja tytön kansa Treffiksessä, ei avoimessa päiväkodissa tutustumassa, ja aletaan varmaan käymään siellä viikoittain. Oli kakkosesta hauskaa, ja siellä oli muitakin äitejä vielä imeväisikäsiten vauvojen kanssa. Ehkäpä itsekin tutustuu joihinkin äiteihin kun oon hiukan sellainen ujo tutustumaan ihmisten kanssa, vaikka tänne kirjoittelenkin.

Mutta nyt ruuanlaittopuuhiin kun tyttö vielä nukkuu.

Mariia ja tyttönen 7vk
 
Viimeksi muokattu:
Meinaakos täällä keskustelut hiipua? Pidetäänhän vielä ketju pystyssä ja käydään välillä kirjottelemassa kuulumisia. On kiva kun on niin samanikäisiä vauvat niin kaikki tietää missä mennään.

Meillä ripuli paheni.. Jopa 30krt/vrk. Jouduttiin kolmena päivänä päivystyksessä käymään verikokeissa ettei vauva kuivu ja sit lääkäri soitteli ja lastenpolilla käytiin viel tarkastuksessa. Vatsanväänteet edelleen valtavat ja uloste vetistä hernekeittoo.. Mut parempi jo. Huomenna neuvolalääkäri. Katotaan mitä sanoo, jos ei tuu mitään järkevää ni yksityisen kautta lähetään kyllä tutkimuksiin ettei ois allergiaa kuiteskin.

Kastejuhlakin oli viikonloppuna ja oli kyllä kaunis tilaisuus. Leivoin ite paljon.. Yhellä kädellä ym. Ihan hirveetä siis. Mut kaikki oli onnistunutta ja hyvää. Oli mulla apuvoimiakin onneks :)

Nyt kun stressi vähän laukes ni pamahti kauhee huuliherpes. Sen takia kävin sit tänää lääkärissä ja verikokeissa :) me ei malteta olla yhtään terveenä. Hahhaa.

Maria.. Meillä esikoisella ja mansikkaluomi. Mut tuossa lonkalla. Toivottavasti ei ala vaivaamaan varpaassa.. Mietin et jos vaikka kenkä hiertää. Vähän on meillä vaalentunut kun kasvanut.

Nyt väsyttää ihan kauheesti. Pakko käydä nukkuun.

Höpönenä ja pikku-ukko 7vko oo
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heips!
Vähän näyttäisi hiipumisen merkkejä tosiaan täällä olevan..Siispä pitänee kirjoittaa kuulumisia pitkästä aikaa :) Täällä elellään kyllä niin tyytyväisen tasaisesti. Pikkuinen syö, nukkuu ja kasvaa..D tipoistakaan en ole huomannut että olisi tullut ylimääräisiä vatsanväänteitä tms. Päivät sujuu joutuisasti vaunulenkittelyn, tissittelyn ja satunnaisen siivoilun touhuilun parissa :) Kaikki ylimääräinen kipuilukin ym vaivailut loppuneet, mikä on ihanaa! :heart: Pariin otteeseen ollaan vauvan kanssa kyläiltykin ja kaupassa käyty. Ihanan hyvin koirakin ottanut vauvan, vaikka pentu intoisena koittaakin välillä tulla vauvan naamaa nuuhkimaan.

Ikävä että teillä vielä moiset ripuloinnit Höpönenä! Toivottavasti pian löytyisi syy moiseen, eihän tuollainen ole mukavaa kenellekään :( Huih, ahkeraa kun itse yksikätisenä kokkaillut ristiäis tarjottavat! :)

Meillä ristiäispäivä on nyt saatu päätettyä, vielä pitäisi pappi varata ja kutsut järkkäillä ym. Onneksi anoppi on niin noheva että jo nyt suunnittelee mitä syömisiä leipoo sinne ja roudannut leipomuksia jo nyt pakkaseen :D Tiedä häntä sitten kuvitteleeko se että meillä päivittäin ravaa kahvivieraita vai mitä kun alkaa tosissaan vuojeksi jo olemaan kahvileipää pakkasessa :LOL: Noo,jos ei muuta niin ristiäisissä laittaa tarjolle :)
Hmh, eipähän kyllä nyt muuta ihmeempää meidän eloon ja arkeen. Tyytyväistä vointia koko perheellä :) Kertoilkaahan muutkin kuulumisia! :)

Piip- ja isopieni peikkotyttö 3vk 2pv
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Hauskaa Vappua!!!

Oma olo on välillä on tosi energinen ja välillä väsynyt. Eilen oli selkä ja hartiat ihan jumissa ja illalla armoton päänsärky. Banadol ja nukkuminen onneksi auttoi. Piha on osaksi siivottu, kun syksyllä ei mahan kanssa jaksanut.

Mäillä on nimiäiset sunnuntaina, ja olen sinne kehitellyt tarjottavia. Tuttu leipuri tekee voileipäkakut ja mun äiti tekee piirakat. Itse olen tehnyt pakkaseen puolukkakierre- ja kanelikierrepullia ja leivottiin poikien kanssa hannatädinkakkuja. Lisäksi teen tietenkin täytekakut, ja ostin valmiita tuulihattuja joihin laitan mansikkavaahtoa väliin. Ja keksiä tottakai. Eiköhän siinä ole juhlavieraille mahantäytettä kylliksi. :popcorn:

Sain askartelu vimman ja askartelin nimiäispöytään tytön nimen värikkäille pyöreille kartonginpaloille jotka liimasin lahjanaruun kiinni. Siitä tuli tosi hauska ja taidan laittaa sen tytön seinälle kun saadaan huoneet järjestettyä uusiksi.

Huomenna alkaa siis siivoilut ja toivottavasti ehdittäisiin Loviisaan vapputorille. Taidan olla ihan poikki kun juhlat on juhlittu, mutta toivttavasti jää paljon kakkua niin sillä jaksaa ensviikon. :LOL:

Huh!

Tyttö kasvaa ja kehittyy huimasti kokoajan. Höpöttelee leluilleen ja kannattelee jo päätään hyvin mahalaan, ja toissapäivänä kääntyi ainakin kymmenen kertaa mahalta selälleen. Sen jälkeenei ole tehnyt sitä kuin kerran. Leikkimatolla heiluttelee nyrkillään roikkuvaa lelua, ja välillä katselee nyrkkiään. Osaa myös mutristaa huultaa söpösti kun asiat ei mene hänen mielen mukaan. Hauskaa kun ilmeitä ja taitoja kertyy. :)

Mariia ja tyttönen 8vk+1pv
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Pitkästä aikaa hei kaikille :heart:

Todellakin on täällä keskustelut hiipumassa. Jospa saataisiin kuitenkin pientä liekkiä täällä ylläpidettyä vai mitä ;)?

Laitoin siis toukokuun otsikolla meille uuden ketjun jonne voi toukokuun kuulumisia alkaa laittelemaan kun ehtii ja jaksaa.

Pikaiseen kerron vain pari asiaa ja jatkan sitten toukokuulle koska aivan järkky väsymys päällä.

Höpönenä;
olen täysillä hengessä mukana :hug:. Siis kamalaa kuinka ripuloiva teidän vauva on! Eikö se jo ole näkynyt hänen yleisvoinnissa ja painossakin?

Kyllä teinä nyt laittaisin vauhtia tutkimuksiin ja yksityiselle vaan jos kunnallisella ollaan noin välinpitämättömiä ettei pahemmin kiirettä pidetä vaikka pienestä vauvasta on kyse :/. Kurjaa kuulla että vielä nykyään tuollaista tapahtuu kun teillä on jo kait kuukausia jatkunut sama tilanne...

Toivon että saatte pian vastauksen siihen mikä vauvaa vaivaa.

Piip ja muut saman kanssa painivat. Meillä oli juuri 2.5. ristiäiset ja ne menivät ihan hyvin. Juhlavieraita itsemme mukaanlukien oli n.23. Ristiäiset olivat liikuttavat ja onnistuneet. Vesikin silmäkulmassa vieri itsellä ja vierailla kun mietti niitä sairaala-aikoja vauvan ensin viikoilla.
Siksikin väsy painaa kun juhlat ovat stressanneet ja uni jäänyt vähiin. Sitten vielä pari päivää ennen juhlia tuli ensin mies kuumeeseen ja päivää ennen esikoinen :snotty:. Alkoi jo hirvittää miten käy. Onneksi saatiin kuitenkin juhlat pidettyä ja onneksi arki koittanut pikkuhiljaa.

Ihme kyllä, tauti yritti minuunkin iskeä mutta vielä ei ainakaan kuumetta tai nuhaa ole ollut.

Jälkitarkastuksessa käyty ja ei siellä mitään ihmeellistä. Toipunut olen ainakin fyysisesti hyvin. Vauva painoi 9 viikon ikäisenä 4,6 kg ja risat eli lähes kilo tullut syntymästä painoa. Pituutta taisi olla n. 56 cm.
Paino tällä kertaa aavistuksen alakanttiin muttei vielä hälyyttävää. Kasvaa ja kehittyy minusta muuten riittävän hyvin. Välillä kääntyillyt kyljelleen muttei pääse takaisin. Lattialla ollessaan kuluneen viikon aikana liikkuu selällään puoliympyrän verran eri paikalle. Ääntelee hyvin, yrittänyt keskustella varsinkin äidin kanssa tuosta vajaan 2 kuukauden iästä alkaen. Muistaakseni 7 viikon ikäisenä. Ääntelee siis ;).

Okei, palaamme siis toukokuun ketjussa juttuihin =). Sehän on jo ensi viikonloppuna äitienpäiväkin :flower:.

Edelleen siis viikot ja kuukaudet vain huitelee hirveää vauhtia eteenpäin.

Daria09 ja tytteli jo 9 vkoa ja 1 päivä
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä