Maaliskuun mussukat *meidän kuu*!!!!

Eve, mulla sama juttu mielitekojen kanssa, ei sitten mitään ennenkin viikko sitten söin mämmiä?! Nyt sitä menee joka ilta enkä oo kyl syönyt sitä kuin ruokalusikallisen per pääsiäinen! Koko ajan yks rove kylmässä ????
Ruoka ei täälläkään maistu mutta kaikki makea senkin edestä! Jos elimistö kaipaa sokeria niin annetaan sille sitä! Ei tää enää niin montaa viikkoa kestä...

Maaliskuu 2015
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Maaliskuinen
Eveneve, onpa mahtavaa kun oot vielä noin hyvässä vedossa. Musta ei oo enää mihinkään..harmitti,kun tänään olis ollut niin upea ulkoilukeli.
Maaliskuu 2015 ,täälä on myös joku mämmihimo iskenyt! Kolmas pakkaus tuli jo ostettua..:D
Supisteluita on ollut aika lailla viime päivinä ja öinä.Jospa nyt pysyis kuitenkin kyydillä vielä,kun tulevalla viikolla on suunniteltu sektio edessä. Huh,kyllä jännittää!
Maaliskuinen rv 38+3
 
efi
Tännehän saatiin vielä hyvinkin vilkas keskustelu käyntiin!

Täällä takana melko katkonainen yö, kun jostain syystä esikoinen heräsi noin 10 (!) kertaa. Aivan uskomatonta. Siellä ollaan miehen kanssa vuorotellen rampattu, mutta mitään selvää syytä ei huonosti nukutulle yölle ole. Yleensä poika herää 0-2 kertaa yössä. Vielä kun toi heräily ajottu välille 00:00-06:00 niin pojan huoneessa on tosiaan rampattu suunnilleen kaks kertaa tunnissa. No, siitä huolimatta olo on tällä hetkellä ihan pirteä. Jospa ens yö sujuis normaalisti.

Mun vahemmat tulee kylään pääsiäisenä ja toimittavat mämmiä. Nam nam... Mulla myös muutenki ihan sama, että kaikkia herkkuja vois syödä ihan loputtomasti ja oikee ruoka maistuu huonosti.

Esikoisen raskaudessa oli mulla olo kyllä huomattavasti kevyempi kun nyt. Samana päivänä kun synnytys käynnisty (41+1) niin minä vielä loikin ja hyppelin puistossa ihan kevyesti. Nyt sen sitte huomaa, ettei oo esikoisen syntymän jälkeen hirveesti tullu liikuntaa harrastettua. Aika rauhallista tahtia tulee kävelyllä edettyä, vaikka olo onkin ihan hyvä.

Päivät kuluu tällä hetkellä tosi hitaasti. Ainakin viikonloppu tuntu matelevan. Mä vaan jo niin odotan, että olis torstai (la). Sen jälkeen rupeenki sitten odottamaan, että olisin vähintään 40+5 ja sitten vasta alan odottamaan, että vauva syntyis. Edelleen siis aika varmana siitä, että yli mennään.

Jumppapallon ajattelin vielä käydä hankkimassa, jos siitä olis apua ennen sairaalaan synnyttämään lähtöä. Kylpyamme onneksi jo löytyy, koska sen koin esikoisen kanssa tosi hyödylliseksi. Sairaalakassissa on vasta passi ja vauvan vaatteet eli se on vähän kesken. Eväät vois käydä ostamassa tässä lähipäivinä. En vaan oikeen tiedä, että mitä ottais evääksi... Jotain hyvää tietysti, mutta ainakin esikoista synnyttäessä jäi kaikki eväät syömättä. Sairaalan lounasta yritin avautumisvaiheen aikana syödä, mutta siitä suurimman osa sai kyllä mies syödä. Ne mitä olin ite saanu alas oksensin hetkeä myöhemmin sairaalan käytävällä suoraan siivoojan kärryyn :LOL:

Kiitos pahki synnytyskertomuksesta. Se tuo mullekin toivoa, että toinen synnytys oli noin paljon nopeempi kun eka. Itellä siis se eka 29 h ja elän toiveissa, että kakkosen kanssa kestäis vain noin 20 h. Kätilökin kerkes esikoista synnyttäessä vaihtua kolme kertaa, mutta onneksi se viimenen olikin kaikkein mukavin :D

Hui, tulipas taas tekstiä ja tuntuu, että juttua sen kun riittäis.

Hyviä vointeja kaikille!

efi 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Ruoasta ja himoista, mulla nyt ei niinkään himot lisääntyny..Koko raskauden ajan musta tuntuu että makea on maistunut enemmän kun tarpeeksi, kauhistuttaa oikeesti kun ei osaa hillitä itseään ja mullakin päivittäin jotain makeeta on saatava! Eilenkin piti ruveta suklaakeksien leivontaan kun halutti niin vietävästi moisia :D Ja kyllä tulikin järettömän makeita, onpahan toviksi herkkua :D Ruoasta, siis hirveä kun välillä tuntuu että on aivan loputon vatsa!! Oon ootellu että tulis semmonen vaihe että masu ois niin iso ettei pysty/jaksa syödä paljoa ku tila vähissä mutta ei! :D Jotenkin antanu ittellensä anteeksi moiset herkuttelut, toivon todella että saan sitten synnytyksen jälkeen jotain rotia ees tähän syömiseen kun ei varmaan niin pääse liikkumaan mitä nyt, kun vauva tulee tissille roikkumaan :D Olo ei kyllä ole mitä hehkein, tai huomaa ettei ruokavalio ole parhaimmasta päästä kun niin turvonnut möhö olo :D Ah enää kaksi yötä seuraavaan neuvolaan, en malta odottaa että kuulee onko isopikku neiti taas kuinka kasvanut! :rolleyes:

Piip- 37+6
 
Ihana kuulla synnytystarinoita. Varsinkin noin kannustavia! :) Nyt sitä vaan kovasti miettii miten itsellä tulee menemään, ei ole mitään mihin verrata. Pitänee valmistautua pitkään keikkaan..

Täälläkin sokeria uppoaisi vaikka millä mitalla, kiva tietää etten ole ainoa :D Ehkäpä kroppa haluaa tässä vaiheessa tankata kunnolla hiilarivarastoja täyteen. Onneksi jotenkin saa vielä pitäydyttyä kunnon ruuassakin, varsinkin kun ei päästä ateriavälejä liian pitkiksi niin mieliteotkin pysyy hallinnassa.

Eilinen päivä supisteli taas paljon muttei kuitenkaan kipeästi. Sellaista juilivaa ja menkkamaista. Yöllä heräsin muutamaan kertaan vähän kipeämpiin ja aikaisin aamulla tuli yksi kunnolla kipeäkin. Ja sen jälkeen tämä päivä onkin mennyt oikeastaan vaan vähän juiliessa. Nyt taas tuntuisi iltaa kohti lisääntyvän supparit. Tiedän ettei nämä vielä tarkoita mitään ja voivat jatkua parikin viikkoa mutta malttamaton kun on niin seurailen ihan innolla! Katsotaan kuin käy kun on tosi kyseessä, voi olla että sitten taas toivon ihan päinvastaista :D

Jänniä aikoja, kertakaikkiaan :) Pitäkäähän lippu korkealla mimmit :)

VanillaLady 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Heippa leidit! :)

Kiitos synnytyskertomuksista, erilaisia tapoja tulla tähän maailmaan on kyllä yhtä monta kuin vauvojakin <3

Täällä edelleen ilman mitään tuntemuksia (40+6) ;) Oon kateellinen Vanillaladyn ja muiden supisteluisya, mullahan ei esikoisestakaan ollut mitään supistuksia ennen kuin synnytys sitten lopulta lähti käyntiin siellä 41+5.. :D Ja sama nyt, ihan yhtä lepposa olo kuin ennenkin. Huomenna sit soitto polille, jos pääsis perjantaina tai viim. maanantaina näytille. Mutta muuten ei tää odottelu haittaa. Oikeastaan vaan helpottavaa kun se todellinenkin takaraja on jo lähellä niin mikäs tässä on ollessa ja pihalla esikoisen kanssa auringosta nauttiessa :)

Makeanhimo on täällä kanssa päällä, nyt jotenkin lopppuviikkoina on antanut enemmän mielitekojen viedä, ei tässä enää ehdi juuri painoakaan kertyä kun muuten on tullut maltillisesti ;)

Synnytystapa-arvio on just noin kun muutkin on kertoneet, eli ellei taustalla ole mitään erikoista niin se neuvolan rv36 lääkärikäynti on ainoa mikä on, polille "pääsee" sitten jos on jotain erikoista. Ja eihän se neuvolalääkäri muuta kun arpoo vauvan asentoa ja kokoa noin suunnilleen, ja toteaa sitten onko aihetta jatkotutkimuksille synnytystä ajatellen.

Kiva on lukea kaikkien kuulumisia viime metreiltä! :) Tsemppiä ja voimia vielä, kohta se odotus on ohi <3

Vappuvaavi ja tulokas 40+6
 
Eipä ole ehtinyt koneella istuskella.

Heräsin 26.2. Aamu neljältä kipeisiin supistuksiin. Noin puoleen päivään saakka tuli kunnon supistus noin puolen tunnin välein. Klo 13 lähdimme näytille mammapolille, koska alushousuihin oli valunut reippaasti ihan märkää ja piti sulkea pois mahdollisuus lapsiveden tihkumisesta. Otettiin testi valuneesta aineesta ja todettiin sen olevan hyvin nestemäistä valkovuotoa. Supistuksia 45 minuutin - tunnin välein tässä vaiheessa. Kohdunsuu auki yhdelle sormelle ja kaulaa jäljellä kaikki 3cm. Vauvan syke kuitenkin huolestutti hoitajaa ja jouduin jäämään useaksi tunniksi käyrille. Myös supistukset alkoivat tihentyä. Klo 18 mennessä supisteli jo 10 minuutin välein. Sain luvan mennä suihkuun. Se helpotti jonkun aikaa. Reilun puolen tunnin päästä sekään ei kuitenkaan enää auttanut. Kätilö kysyi josko haluaisin akupunktioneuloja alaselkään. Halusin. Auttoivat tosi hyvin! Yhdeksän aikoihin tarjottiin ilokaasua. Otin senkin. Helpotti huomattavasti. Kymmenen aikoihin kysyttiin jos haluan paracervikaalipuudutteen. Halusin. Auttoi taas. 23:55 kätilö totesi, että voisi alkaa ponnistelemaan.
27.2. klo 00:39 syntyi täydellinen pieni tyttö. 52cm ja 3670g. Rv39+2.

Oikein paljon onnea kaikille nyyttinsä saaneille ja voimia tulevaan teille, jotka vielä yhdessä kasassa kärvistelette.
 
Hei,

ja onnea Lillitys tyttövauvan johdosta!

Jos joku teistä on siellä facebook ryhmässä niin voisitteko kerätä sieltäkin syntyneet ja ilmoittaa vaikka isompana pompsina yhden toimesta tänne niin saataisiin listalle nekin jotka mieluummin siellä facessa kirjoittelevat... Kenenkään nimeähän ei tarvitse tulla näkyviin täällä, kun laitatte listalle vain nimimerkit :)!

Aurinkoista päivää toivottaen,

elnastiina ja tytteli 15 pvää
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Tsemppiä vielä odottaville ja Onnea jo nyytin saaneille <3

Aika kuluu siivillä imetyksen ja pumppauksen ja räjähtävien tissien kera.. Auts. :)

Pe päästiin pikku-ukon kanssa kotiin imetys- ja lisämaito-ohjeiden kera pienen syntymäpainon vuoksi. Ongelma ilmeisesti ollut istukassa joka painoi vain 325g. Lähti lisätutkimuksiin ja parin kuukauden sisällä ilmoittavat. Mullahan oli pitkään olo että syntyy ihan hetkellä millä hyvänsä ja ihmettelenkin kuinka pitkälle päästiin.

Eli poika syntyi 38+0, 2326g 46cm pipo32cm.

Vedet ja vähän verta meni ma aamuna 37+6 klo6.00 (meni ekan kerran jo yöllä 00.00 mut luulin et pissiä). Mummi ja vaari hälytettiin paikalle ja synnärille n.8.00 edellisen nopeen synnytyksen ja strepton takia heti. Antibiootti tippana ja pieniä supistuksia 10min välein. Vauva vaisu, kohdunsuun tilanne täysin epäkypsä, vauva ylhäällä eikä kiinnittynyt. 17.00 käynnistys aloitetaan ballongilla. Supistelee mut ei mitään vaikutusta muuten. 22.00 cytotec. 22.30 mies käsketään kotiin. 23.00 mulle rauhottava et saisin nukuttua. Supparit jo tuntuu. 05.00 saan oxynorm piikin (tai jonku vastaavan, en muista). 07.00 oon tooosi kipee, tilanne tarkistetaan. Synnytys ei käynnissä. Oon loppu. Jään taas yksin huoneeseen. Puhisen ja puhkun, soitan kelloa melkein heti uudestaan ja oksennan rajusti kun opiskelija tulee huoneeseen. Lähtee heti hakeen kätilön ja tutkivat tilanteen..4-5cm auki. Purskahdan itkuun helpotuksesta ja oksennan. Samalla hetkellä mies tulee paikalle. Ja siirrytään kiireellä saliin. Siellä sitten alkaa tapahtumaan kun tajuavat kuinka kipee oon. (Supistukset ei siis aiemmin ole piirtyneet käyrälle kun vauva ihan alhaalla ja mittari ylävatsalla kiinni). Ilokaasua heti ja Anestesialääkäri kutsutaan kiireellisenä, 10min ja mulle on laitettu spinaali ja epiduraali jo valmiiks. Spinaalista kauhee kutina mut ah niin ihana helpotus kipuun. Spinaalin puudutus kesti reilun tunnin ja alkokin jo työnnättään. Siihen vielä epiduraalia sain annoksen ja ilokaasu naamalla. 10.48 syntyi ihana pieni rääpäleemme, hyvillä pisteillä mutta pienenä.

Osastolla otettiin tiuhaan vauvan sokereita kunnes alkoi pysyä yli kolmen. Pikkuherra ei jaksanut imeä ekaan kahteen vuorokauteen mutta lypsin ja ruiskulla annoin kaikki mitä meni sekä lisämaitoa myös kahden tunnin välein. Joka päivä virkistynyt, jaksaa jo imeä 10-30min mutta hieman tehottomasti ja välillä torkkuen. Lisämaitoa(omalypsämää) menee vielä joka imetyksen jälkeen mutta pikkuhiljaa vahvistutaan <3 tänään viikon iässä saavutettiin syntymäpaino, jeii :) to taas punnitukseen ja keltaisuuden arviointiun sekä imetysneuvojalle jonka kanssa suunnitellaan lisämaidon purkua. Rautalääke joudutaan pienelle aloittamaan kolmeviikkoisesta vuoteen liittyen jotenkin tuohon painoon ja olisko ollut punasolujen tuottoon.. Nyt just en muista.. Täytyypä itekin lukea nuo paperit uudelleen.

Kivut oli kauheet ja käynnistys ihan epäkypsästä tilanteesta oli hirveetä. Mut itse saliin päästyä kaikki oli täyttä kymppiä. Toki tunsin kipua mutta olin sekä niin pöllyissä että kätilö oli sellainen armeijakätilö, että oli tosi selkeet ohjeet ja turvallinen olo :)

Ihan muistista heitin nuo ajat.. Mut jotain tuonnepäin. Mutta kun käynnistyi, oli synnytyksen kesto n.2-3h. Eli samaa luokkaa kuin edellinen. Kuudesta sentistä täysin auki kesti muutamia minuutteja ja tuo vaihe oli hankala olla työntämättä kun työnnätti niin hirweesti. Kolmella supistuksella syntyi kirppunen :)

Höpönenä ja pikku-ukko 7vrk.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Pitkästä aikaa heipat kaikille mammoille ja tuleville mammoille :wave:!

Lämpimät onnittelut uusimmille vauvautuneille :flower:.
Ajatelkaa jo puolivälissä kuuta ollaan menossa joten tahti senkun kiihtyy lopuillakin jotka ei vielä ole synnyttäneet!!

Harmin paikka jos sieltä FB;n kautta ei edes saada meidän hienoon listaan syntyneitä vauvoja... Ihmettelen mikä siinä on "ongelmana"? Hekin näkevät meidän tilanteen niin vähintään reilua olisi saada sen verran yhteenvetoa maaliskuun vauvoista.
Vauvoistahan pitäisi olla nyt rinta rottingilla ja tuoda asia julki myös täällä :cool:.
Aika näyttää uskaltaako joku julkistaa listan??

Olen jo aikaa sitten huomannut että tämä maaliskuun mammojen palsta on todella hiljainen jopa passiivinen. Täällä ei vain ole sellaista vastavuoroista keskustelua vaan silloin tällöin joku huomaa herätä ja kirjoittaa tänne jotain. Saman olen myös huomannut että esim. helmi- ja tammikuun palstalaiset ovat superaktiivisia puolestaan ja siellä on harva se päivä uutta juttua.
Kait se on sitten niin kuten joku täällä totesi että FB;n taisi mennä ne aktiivisimmat ja muut jäivät sitten ainakin osa muista tänne silloin tällöin kirjoittelemaan.

Toki sen myönnän että nyt kun omakin vaavi syntyi 2.3. niin eipä ole ollut voimia tai edes aikaa tänne kirjoittaa...
Syitäkin on monia meillä. Esim. se että olemme vauvan kanssa lopulta koteutuneet onnenpäivänä perjantai ja 13. päivä vasta. Arkeen totuttelu kotona on siis ollut meillä vasta 5 päivää.
Syynä se että vaikka hyvävointisena vaavi syntyi niin hänen hengitystään ja sen vinkumista piti tutkia urakalla ja löytyihän siihen syykin; toinen äänihuulista on laiskempi ja sisäänpäin hengittäminen hänellä varsinkin eka viikolla oli hankalampaa. Happiarvot olivat matalammalla kuin yleensä ja seurannassa piti olla jopa siten että olimme yöt toisistamme erossa yhteensä jopa 9 vuorokautta!
Henkistä stressiä on siis ollut koko perheellä kuten arvata saattaa :'(.

Vauvan laitoshoidosta seurasi sitten se että imetys on mm. lähtenyt takkuisesti käyntiin. Maitoa kyllä tulee (olen aktiivisesti sähkö- ja mekaanisella pumpulla lypsänyt) mutta kun on pullolla paljon ruokittu niin vaavi on jo oppinut sille ja ei oikein yritä kunnolla rintaa imeä tai tekee kokonaan rintaraivarin tissillä... Tähän onneksi olen saanut jo vinkkejä ystävältä miten palattaisiin takaisin täysimetykseen ja imetystukineuvonnasta aion myös apuja pyytää tilanteeseen.

Muuten arki on alkanut viimein rullaamaan :). Eilen tiistaina oli sitten perjantain eka päivä että alkoi tuntua arki helpommalta ja stressi laitosajalta väistyä. Varmaan myöhemmin tulee vielä pintaan koetut epätoivon hetket jne.
Isäkin on saanut koko ajan olla tässä mukana ja saa erityisrahaa laitosajalta että voi olla pidempään kotona. Isyyslomakin alkoi vasta maanantaina ja on sen 3 viikkoa ja tarpeeseen tulee. Eli meillä alkoi viiveellä asiat jotka toisilla alkavat heti vauvan syntymästä.

Synnytyksestä; se tosiaan kesti vain 4 h ja 8 min.

Meni oikein ideaalisti eli sattui ihana suht saman ikäinen nuorempi kätilö sekä harjoittelija meille ja minun vastuukätilö kysyi jo tarkkailuhuoneessa mitä olen ajatellut puudutusten suhteen. Olin aivan ihmeissäni että voiko tämä olla tottakaan että sellaistakin kysytään!
No sanoin siinä vaiheessa etten ole ja että mennään tilanteen mukaan mitä milloinkin haluan. Henkinen helpotus tietty melkoinen. Onneksi sattui tosi hiljainen ilta synnytyksen käynnistykseen niin tiesi että varmasti apuja saan jos tarvin.

Synnytykseni vaiheet;
- Streptokokin vuoksi suoneen 20 min. antibioottia jonka jälkeen;
- Puolikas käynnistystabletti suuhun klo. 18:45
- 1. supistus siitä jo klo. 19:00! ja epäsäänn. välein ensin
- klo. 22:00 supistukset jo sellaisia että siirryin synnytyssaliin ja soitin puolison sairaalalle (tuli 20 min. kuluttua)
- klo. 23:05 sain PCP puudutuksen kohdunkaulaan (tässä vaiheessa olisin voinut ottaa unet ;)
- klo. 00:01 sain spinaalipuuduksen selkään, lisäksi koko ajan myös ilokaasu mukana
- klo. 01:20 syntyi tyttövauvamme maailmaan n. 10 min. ponnistelulla
- vaavilla oli kietoutunut vasemman nilkan ympärille yhden kierroksen verran napanuoraa josta ei sinänsä mitään ongelmia tullut ("Niisku-neidin koru"!)
- klo. 1:38 istukka saatiin pois

Synnytyskokemus oli täysi kymppi omasta mielestäni :heart:. Syntymästä toisena päivänä seurannut vauvan hengityksen seuranta ja pitkähkö laitoshoito ei sen sijaan mitään kivaa ollut mutta pakkohan se oli antaa ammattilaisten tutkia mikä vaavilla on hengityksessä ongelmana.

Diagnoosi on saatu ja siitä ei onneksi seurannut leikkausta tai muutakaan operaatiota vaan hän on kasvaessaan korjannut happiarvoja itse jotka korjaantuivat jo vajaa viikko syntymästä (lauantaina 7.3. lähtien) ja voi olla jatkossakin kotona kuten muutkin vauvat. Hän tulee olemaan sen suhteen terve tyttö =).

Itse palauduin fyysisesti synnytyksestä erittäin nopeasti ja esim. ei tarvinnut tikkejä alakertaan. Pienehkö nirhauma tuli ilmeisesti emättimen seinämään mutta sitä ei itse huomannut yhtään kun muutenkin oli vuotoa. Henkinen palautuminen vauvasta erossa olosta ja huoli hänen voinnistaan onkin sitten toinen juttu.

mutta anyway happy end jokatapauksessa :heart:

t. Daria09 ja söpö ja rauhallinen tytteli 16 vrk "vanha" :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Hei,

Pikainen kysymys Darialle, meillä kun kanssa on tuo tissittely alkanut tosi nihkeästi kun synnärillä jouduttiin antamaan lisämaitoa hitaan maidonnousun vuoksi, niin millaisia vinkkejä olet saanut täysimetykseen palaamiseksi? Neiti imee välillä tosi hyvin ja välillä rintaraivarit vetää koko tytön kaarelle kun taistelee vaan vastaan :(... Haluaisin kuitenkin imettää mahd. pitkään...

Elnastiina ja typykkä 16 pvää
 
Hei Elnastiina ;)

Joo siis sain nyt ensihätiin ohjeet ystävältä joka on imetystukihenkilö että tissillä pitäisi vaan sinnikkäästi pitkin päivää vauvaa yrittää pitää. Silläkin tavalla että kun varsinkin on muuten tyytyväinen niin tyyliin "alettaisko tissitellä" ja ohjata pehmeästi vauvaa imemään. Eli treenataan asiaa pitkin päivää ;).

Itsellä oli vielä rintakumi käytössä ja sitä ilman oma vaavi ei tahdo oikein alkaa ollenkaan rinnalle...puuh. Kuulemma rintakumissakin se miinuspuoli että siitä imiessä vauva joutuu tekemään kaksinkertaisen työn ennenkuin maidon saa suuhunsa. No, silläpä minunkaan vaavi ei sitä kauaa jaksa tehdä mutta ilmankaan ei ala milleen...

Muutenkin tämä arjen opettelu on vienyt aikaa ja looginen toiminta ei ole väsyneenä ollut parhaasta päästä niin hyvä että kerran päivässä olen itse sitä jaksanut tai ehtinyt tuota tissittelyä tekemään. Pakko olis nyt vaan skarpata ja alkaa pitkin päivää tissittelemään.

Voin laittaa lisää tietoa kunhan itsellekin selviää muut keinot täysimetyksen vauhtiin saamiseksi.

Luulen Elnastiina että sinunkin paikkakunnaltasi löytyy imetyksen tuki ry-yhdistyksen apua ja valtakunnallinen puhelinkin sinne on:
Imetystukipuhelin

Tai googletat vaan niin matkapuhelimen hinnalla voi soittaa tukihenkilölle joka neuvoo imetysasioissa :attn:.

Sekin on mulla unohtunut vaikka pitäisi jo pikaiseen minunkin sinne soittaa. Että sellaista ;)
 
Kiitos Daria kertomuksistasi! Onpa teillä ollut kivikkoisempi alku mutta ainakin nyt näyttää siltä että selvisitte henkisillä kärsimyksillä. Huhhuh!

Totta on että meidän ketju on hiljaisempi kuin perässä tulevat mutta esim joulukuisten ketjuhan tyrehtyi kokonaan, meillä onneksi rupatellaan edes jotakin :popcorn:

Jatketaan me jutustelua omaan tahtiimme ja voidaan perustaa vauvaketjukin jos sille on halukkuutta?? Ihan kiva olis jutella jatkossakin aina sen mukaan kuinka jaksetaan? Ja ehditään...

Uskon että facelaisetkin meitä vielä ilahduttavat vauvauutisilla! Toivotaan ainakin niin! :flower:

Askartelin vauvaa odotellessa tänään kastejuhlien kutsut! Nyt sekin on tehty! Jes! Nyt sitten sen tyttölupauksen olisi syytä pitää....hehee!

Pullot ja tutit odottavat keittämistä vielä. Ehkä huomenna...

Eilen kellottelin illalla kipeitä supistuksia 2,5h, alkoi ihan jännittämään tuleeko lähtö! Sitten sain onneksi nukahdettua. Tänään on koko päivän tullut sekä kivuttomia että kivuliaita joten eiköhän täälläkin lähdön aika lähene.

Perjantaina neuvola, saas nähdä mitä siellä tuumataan.

Nukkukaa niin hyvin kuin suinkin, ihan jokainen :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Terveiset facebookista!

Ollaan kerätty pientä listaa niistä, ketkä haluaa tuoda omat tietonsa esille täälläkin. :) Päivitämme kerralla sitten pompsin, kunhan kaikki ovat kyseisen keskustelun nähneet.

Lapsukaisia syntyy harva se päivä ja muutoinkin porukalla suht. hyvin menee. :)

Pikaiset terveiset siis nyt.

T. Maicy/la 29.3/ rv nyt 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Tässäpä listaa facebookin tilanteesta :)
Kirjaukset tehty 17.3, joten nyt jo pari muuttunutta tilannetta on jo.

Pecanpie/36+4/9.2.2015/poika

Maicy - la 29.3, rv 38+2 - olotila hyvä, ajoittain supistelee, masu laskeutunut. Kaikki toistaiseksi hyvin, sekä äidillä että naperolla.

Unto-Helmiina 40+6...

Nutti/28v/1.lapsi/TYKS = Nutti/29v/1.lapsi/SAS. RV 41+5, käynnistys 19.3. Ei tietoakaan synnytyksestä, paikat epäkypsät, eikä fyysisiä synnytysoloja. Vauva voinut koko raskauden ajan mainiosti, äiti vähemmän mainiosti, varsinkin loppua kohden.

hokapontas/25v/2.lapsi/Nkl/ poika s.7.3.15 5305g/56cm 39+1

Aipan äippä 38+4 tyttö 2.3. 3500/48

Sninii 38+5 ei merkkejä synnytyksestä. Olotila hyvä.

Raidallinen kissa poika 38+1 3080g/47cm

Pieksu 40+6, käynnistystä odotellessa

Sisunen 2.lapsi/SatKS vko 38+4 vielä ootellaan hyvissä voimissa.

Eläväinen/2.lapsi/TAYS 38+3 eikä vielä mitään suurempia oloja et lähtö olis lähellä.

Millipilli / 39+2 / tyttö, 3220g, 50cm, py 35cm

Kiyoko, poika 40+2, 4202g ja 51 cm

suski90 41+1 myöskin odottelen käynnistystä

tinnnde/39+1/22.2.2015/poika/ 3160g 49cm py 33,5cm

IngaN/39+6/13.3.2015/tyttö/3415g 50cm py 34cm

komppiainen/2. lapsi/38+4/odotellen...


Terveisin

Maicy/la 29.3/rv 38+4.
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Oi, kiitos Maicy kuulumisista muilta maaliskuisilta!! :) On meitä mattimyöhäisiä käynnistyksen odottajia onneksi muitakin kuin minä (rv41+2).. :D

Terkkuja faceen takaisin ja tsemppiä jokaiselle, niin vauvan kanssa kuin odottavalla kannalla oleville! <3 Mun mielestä meillä on just hyvä ketju, mitä sitä miettimään kirjoittajien vähyyttä ja vertailla maaliskuisia muihin kuukausiin, sattuman kauppaa kuka mihinkin ketjuun sattuu ja jokaiselle suotakoon oma aktiivisuus tai epäaktiivisuus palstalla :)

Kiitos Daria09 synnytyskertomuksesta ja kiva kuulla että olette jo päässeet kotiin ja normaaliin arkeen :) Tpivotasn vielä, että vauva pääsee imemisen makuun ja imetys vielä lähtee hyvin käyntiin! Varmasti niin kun olet apuakin saanut ja hyviä vinkkejä jo :)

Maaliskuu2015 täälläkin eilen illalla ja alkuyöstä supisteluisya jo vähän tuntuvammin mutta samoin joskus yhden jälkeen nukahdin ja edelleen yhtenä kappaleena :D Ihanaa, sulla on ristiäiskortit jo valmiina! Mulla on tarvikkeet ostettu, mutta kun tieto sukupuolesta puuttuu niin ei uskalla vielä aloittaa ;)

Mulla siis huomenna edessä taas soitto polille niin antavat yliaikakontrolliin ajan sitten sunnuntaille. Vähiin käy :D

Hyviä vointeja kaikille!!

Vappuvaavi ja tulokas 41+2
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Kiva kuulla muidenkin maaliskuisten kuulumisia! Etenkin kun itsellä la on niin loppukuusta. Varsinkin synnytystarinoita on kiva lueskella vaikka tietenkään kahta samanlaista synnytystä ei ole, hyvät kokemukset tsemppaa kuitenkin muitakin. Ja vaikeammat koitokset tuo uskoa siihen että niistä selviää itsekin. Vielä ei kuitenkaan jännitä tai pelota, odotan jo niin innolla että pääsen synnyttämään! Tai enemmän odotan siinä sitä osuutta kun saan prinsessani syliini <3

Muillakin näköjään supistelee epäsäännöllisesti. Itselläkin saattaa tulla kivuttomia suht säännöllisesti ja muutama kipeä päälle. Ja juuri kun alkaa ajatella että nytkö tulee lähtö niin ne loppuvatkin. Taitaa kuulua taudinkuvaan :D

Tsemiä imetykseen kaikille sen kanssa kamppaileville, uskoa ja luottoa roppakaupalla teille! Mulla kaveri on ollut tukihenkilönä tms imetyksen tuessa joten hyvä tietää jo näin etukäteen että matalan kynnyksen apu on lähellä tarvittaessa. Lueskelin vasta nyt neuvolasta saatuja opuksia vauvan hoitoon liittyen. Tähän asti olen lukenut vaan raskausjuttuja, alkaa pikkuhiljaa kolahtaa tajuntaan että vauva realisoituukin tuolta joskus :D Alkuun ollaan varmaan ihan ihmetyksissä sen pienen ihmisen kanssa mutta ihana päästä opettelemaan. Yhtään kyllä ei tiedä mitä odottaa.

Aurinkoisia päiviä kaikille mammoille! :)

VanillaLady 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Ihanaa Daria että olette päässeet kotiin, varmasti raskasta ollut.

Imetyksestä: Omasta kokemuksesta kehoitan vain imettämään, imettämään ja imettämään. Olemaan tutti vauvalle. Mun eka imetys onnistui näin, ja oisin ruokkinut koko kylän. Mut samalla ohjeella ikävä kyllä toiselle ei maito noussutkaan kunnolla. Luulen et olin vain liian väsynyt. Nyt kolmannelle nousi hyvin, mut nyt kun olen ollut kipeenä ni tuntuu heti hiipuvan. Eli on kyllä niin pienestä kiinni, eikä itseään missään nimessä kannata syyttää jos imetys ei onnistu.

Meillä neuvolan kautta sain ajan nyt imetysohjaajalle.. Luulis että muissakin kunnissa voi olla. Kannattaa siis käyttää sitäkin, jos epävarma olo tai ohjauksen tarpeessa. Me esim.puretaan lisämaito tuolla punnitusten kanssa kun pienikokoinen vauva.

Ei oo menny ihan strömsöössä. Alkuviikosta alkoi vatsakivut ja kouristukset, luulin et vatsa kovalla ja oonkin saanut sen toimimaan duphalacilla, mut ei helpottanutkaan vaan pahentunut. Soitin eilen sit synnärille ja tänään käytiin. Kokeita otettiin ja ultrattiin. Hyytymäthän ne kohdussa. 2 antibioottikuuria 10vrk ja 2xcytotec piti laittaa kotona. Noh, iltapäivällä laitoin ja vähän on kramppaillut js äsken alkoi vuoto, jeii. Jos ei vuoda pois ni joudun kaavintaan. Eli kaikki peukut ja varpaat pystyyn että tyhjenee näin.

Ei muutako aurinkoista kevättä ja tsemppiä viimemetriläisille <3

Höpönenä ja pikku-ukko 9vrk <3
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Mukava kuulla muistakin maaliskuisista :) ite kans miettiny että mitä sitä liiaksi vertailemaan muihin ryhmiin meidän keskustelua, ite oon ainaki tyytyväinen vaikkei keskustelua niin
äärettömästi ole :) Neuvolassa tuli eilen käytyä, tosiaan innolla odotin kuulla painoarviota joka aina katsottu ultratessa, mutta tällä kertaa ei ollutkaan käytössä kuin vanha ultra jolla ei sitä saanut katsottua! Arg, tyypillistä..No mutta muutoin kaikki oli ok, lapsivettä hyvin ja rt. Istukka jo alkanut kalkkeutua, mutta normin näköinen ettei vielä toimintaansa lopeta :D Mulla paineet ja hb hyvänä pysyny.. Seuraavan neuvola ajan antoi vasta 2 vk päähän eli yli la! Yllätyin siitäkin että sillon vasta, jospa sitä pääsis synnärille ennen sitä ;)
Noh tietysti eilen päivällä sitten koiran peninkka teki sen mitä odotellu jo tapahtuvaksi näillä keleillä, eli vetäs jalat alta jäätikkäällä kohalla ja tieten rymähdin selälleni kaatua. Onneksi ei kuitenkaa pahemmin sattunu ja vauva liikkui normisti illan, soitin kyl varalta neuvolaankin.

Kyllä sitä vaan huomaa odottavan koko ajan supistuksia tms tuntemuksia, todella lieviä menkka kipu tuntemuksia on ehkä kerran päivään, odotellu millon ne ois voimakkaampia. Jotenki semmonen tunne että alkaako ees koko synnytys spontaanisti, no jospa se.. :D aika näyttää. Senkin vuoksi toivoisi kunnon supistuksia että tietäisi miltä ne kunnon supparit tuntuu, inhottaa arvuutella olisiko supistus vatsan pohjassa vai joku ilmakupla suolessa! :LOL: no enköhän sitten tiedä kun kunnolla supistaa..

Tsemiä ja voimia teille nyyttien ja imetysten kanssa, jotenki jo innolla odotellen kuinka oman nyytin kanssa onnistuu :) haluaisi jo päästä harjoittelemaan kaikkea sitä nyytteilyä, mutta pitää vielä koittaa nauttia kun saa levätä ja touhuta oman mielen mukaan :)

Piip- 38+2
 
Hei,

kiitokset Maicy tilannetiedotuksesta! Olipa mukava kuulla kuulumisia sieltä FB:n puoleltakin ja monta pientä varvasta on jo maailmaan pullahtanutkin...

Minuakaan ei haittaa vaikka täällä meidän kuukaudessa ei porukkaa ihan pilvin pimein kirjoittelekaan. Tulee paljon tutummaksi porukka kun pysyy paremmin kärryillä muidenkin tekemisistä. Ja mielelläni ainakin itse voin tuonne vauva-puolellekin käydä fiiliksi kirjoittelemassa, jos päätetään siellä juttua jatkaa.

Piip toivottavasti kaatumisesi oli vaaraton, on aina hurja kun jotain sattuu ja sitten sitä yrittää vaan seurata että onhan sillä pikkuisella kaikki kunnossa mahassa. Tsempppiä ja ole varovainen sen pennun kanssa.

Kiitokset Daria vinkeistä. Meillä on täälläkin päin noita imetyksen tukiryhmiä ja täytyy varmaan kaivella yhteystiedot esiin jos tämä ei tästä lähde onnistumaan. Tosin en hirveästi stressaa aiheesta, minulle tärkeintä on kuitenkin se että lapsi on terve ja kasvaa vaikka sitten korvikkeen avulla.

Onnea matkaan vielä kaikille odottajille!

Elnastiina ja papunen 17 pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Kivaa päivää kaikille!
Neuvolassa käyty näytillä, kaikki hyvin paitsi painonnousu oli jotain 1200g/viikko ja turvotuksia ihmeteltiin mutta ei mitään toimenpiteitä.
Piip nyt vaan tarkkailet oloja ja tuntemuksia, toivottavasti ei käynyt kuinkaan. Onneksi pyllähdit etkä kaatunut mahallesi!
Täällä flunssa alkaa talttua! Eilen kun yskin oikein voimalla niin kylkeen teki niin kipeää että epäilin kylkiluun menneen poikki! Nyt sitten kävi niin että ottivat ihan röntgenkuvat asian selvittämiseksi. Kylkiluussa onkin joku mutka? Eli ei ihan poikki muttei kaukanakaan? On kyllä niin kamalan kipeä kun ei voi kävellä, istua eikä maata saati että pitäisi asentoa vaihtaa tai alkaa synnyttämään?! Neuvola teki konsultaatiopyynnön keskussairaalaan että synnytetäänkö vai suunnitellaanko nyt sektiota...voi kääk mikä stressi!
Onneksi vauva meuhkaa taas saatuaan mämmiannoksensa joten jaksan uskoa ettei röntgen aiheuttanut ainakaan vielä mitään pahinta.

Kiitos vielä facelaisille listan päivittämisestä!
 
Onpas täällä monella ollut jännitystä loppuaikoina. Itsekin odottelin laitoksella, että olisi synnytys käynnistetty, kun nuo vauvan sydänäänet heittelevät niin reippaasti. Vaan lähtipä sitten itsestään käyntiin. Ja maanantaille olisi joka tapauksessa ollut käynnistys varattu lapsiveden vähyyden takia. Onneksi ei tarvinnut käynnistellä.

Meillä on alkanut syömiset sujua ja öitä nukuttu jo ihan rauhassa viittä ja kuuttakin tuntia. Saan minäkin vihdoin ja viimein unta monen kuukauden valvomisen jälkeen.

Ihan hyvin meidän ryhmässä on mun mielestä juttua riittäny. Ei kai kellään ole aikaa jatkuvasti koneella roikkua?
 
efi
Onpas taas tullut tekstiä. Paljon on kaikkea kommentoitavaa mielessä, mutta katotaan kuinka käy...

Maicy, kiitos, että kävit tuomassa tietoa muista maaliskuisista. Vappuvaavi ilmaisikin asian mun mielestä hyvin. Ne jotka tänne haluaa kirjottaa, niin terve tuloa, mutta jos joku haluaa pysyä vaan facen puolella, niin se heille sallittakoon. Mutta hienoa, että facelaiset oli nähnyt vaivaa ja kasannut tollasen listan kuitenkin meitä varten.

Tsemppiä kaikille jo vauvan saaneille imetykseen. Esikon kanssa imetys sujui pikkuvauvana hyvin, mutta 5kk ja 7 kk iässä oli ongelmia ja imetys sitten loppuikin jo 7kk iässä kokonaan, kun poika vaan huusi kaarella jos yritti rintaa tarjota. Ymmärrän siis sen, kuinka turhauttavaa se on jos lapselle ei rinta kelpaa...

Darialla oli ainakin ollut vähän kivikkoinen alku. Ikävää, että jouduite heti viettämään aikaa erossa.

Toivottavasti et tosiaan joudu kaavintaan asti höpönenä. Istukkaongelmat on vissiin aika vaikea havaita raskauden aikana. Löytyyköhän niistä tutkimuksista oikeen joku syy siihen istukan pieneen kokoon vai jääköhän vaan mysteeriksi...

Aika hurjan kuullonen kaatuminen on ollut sulla piip. Onneks tosiaan laskeuduit selälles, etkä vatsalle. Täältä on onneksi jo kaikki jäät ja lumet sulanut, niin en ainakaan liukstelemaan enää pääse. Se viime kuun lento oli ihan riittävä kokemus...

Maaliskuu, voi ei. Kuullostaa aika kamalalle. Voin vaan kuvitella, kuinka ikävää tällee viimesillään raskaana on sitte vielä jotkut kylkikivut siihen päälle. Ei varmasti houkuta synnyttämään lähtö, jos muutenki kaikki tekee kipeetä. Toivottavasti asia selviää.

Ittellä alko just sopivasti 39+6 flunssa. Ei onneksi oo kuumetta eikä mitään, mutta silti toivon, että ei nyt ainakaan pahemmaksi menis. Jos on tällänen olo, kun nyt niin kyllä sitä vielä yhen synnytyksen hoitaa. Kun ei vaan olis esim kovaa yskää, heti synnytyksen jälkeen. Siinä saattais paikat revetä...

Tänään olin sairaalassa tarkastuksessa. Kaikki oli hyvin ja seuraava tarkastus sovittiin viikon päähän. Kätilö oli sitä mieltä, että saadaan viikonloppua viettää ihan rauhassa. Vauvaa ei oo vielä tulossa. Olin melkeen yhdelle sormelle auki ja vauvan pää vielä niin ylhällä, että jos lapsivedet menee, niin ampulanssilla sairaalaan napanuoran esiinluiskahtamisriskin vuoksi.

Päivittäin supistelee ja varsinkin rasituksessa. Lisäksi mulla kramppailee välillä sisäreidet. Painaakohan vauva sopivasti jotain kohtaa, mikä saa ne sisäreidet kramppiin, kun ei ne mun mielestä oo supistuksiinkaan liittyny. Olis vaan kiva, jos olis ihan terve, niin uskaltais edistää synnytystä pitkillä kävelyillä ja siivoomisella jne.,mutta nyt kun on vähän nuhaa, niin pitää yrittää vaan olla rauhallisesti ja parannella itteänsä ensin.

Sain sairaalasta taas lapun mukaan, että kuinka sitä synnytystä voi edistää. Vinkit oli kyllä aika erillaiset kun mitä sain esikoisesta. Samoja oli vaan seksi, nännien stimulaatio, vadelmanlehti tee ja neilikkaöljytamponit. Tänäänkin sisätutkimuksessa kätilö laittoi samalla neilikkaöljyä kohdunkaulan ympärille. Näiden lisäksi listalta löytyi myös kuminatee, jotain kasvisperäisiä suppoja (en sitten tiedä mitä niissä on sisällä) sekä supistuksia lisääviä eteerisiäöljyjä. Sellasia kikkoja siis täällä. Ihan ajattelin vielä pysytellä siinä vadelmanlehti teessä ja kattotaan niitä muita sitten myöhemmin. 31.3 kuulemma ruvetaan käynnistämään, jos ei siihen mennessä synny.

efi 40+1
 
Hyvää viikonloppua kaikille maalismasuille! :)

Kiitos efi käynnistelyvinkeistä, noista oli osa ihan uusia mullekin, vaikka jo toista yliaikaisia täällä odotellaan saapuvaksi ;) Multa ei kyllä niiden s-vinkkien lisäksi löydy mitään listalla olevista kotoa, mutta voidaan sitä huomenna vielä luontaistuotekaupasta hakea vauhtia tähän hommaan.. Ässät on jo kokeiltu moneen kertaan ja tiistain kovalla siivouksessa sainkin aikamoiset harkkarisupistukset itselleni, mutta eipä niistä mihinkään vielä ollut ;) Tsemppiä odotteluun efi sinnekin ja muillekin, joilla h-hetki meni jo tai on muuten tukalat olot!

Sain tänään yliaikakontrolliajan polille sunnuntaiksi klo 11.30, että voitte jännätä jäänkö sille reissulle vai vieläkö tuun kotiin :D Esikoisesta tulin vielä kotiin kun omia suppareita oli jo vähän niin ajateltiin että annetaan vielä vauvalle aikaa. Ja jos nytkin vauvan vointi on hyvä niin ei mulla mitään kiirettä käynnistelyyn ole.

Nyt tuli omanapainen teksti, palailen muiden kuulumisiin vaikka kun saan koneen auki laskujen maksua varten :)

Nauttikaa kaikki ihanat oloistanne vauvojen ja mahojen kanssa! <3

Vappuvaavi ja tulokas 41+3
 
Perustetaanko vaikka enskuusta vauva-puolelle oma ryhmä? Musta olisi kivempi kirjoitella ja lueskella samalta palstalta juttuja.

Mieliteot: mulla teki myös mieli loppuraskaudesta pullaa ja karkkia. Myös sipsit maistuivat taas.

Meillä on ollut hiukan vaikeuksia myös näiden kahden ensmmäisen viikon aikana. Mulla oli tosiaan viime viikon alussa flunssa. Ja siitä toivuin kyllä nopeasti. Keskiviikkona oli jo normaali olo. Ja torstaina oltiin jo pienellä vaunulenkilläkin. :D

Perjantaiaamuna kun heräsin ihmettelin että näinkö huonosti olen nukkunut, kun olo oli ihan väsynyt ja uupunut. :ashamed: THkin soitti että hän joutuu siirtämään ensimmäistä käyntiä seuraavalle viikolle, kun hän on kovassa flunssassa. Päätin käydä suihkussa virkistymässä, ja ehkä se vähän helpotti oloa. Iltapäivällä iski totaalinen väsymys ja painuin tytön kanssa päikkäreille. Puolituntia nukuttuani heräsin hytinään ja mittasin kuumeen: 37,9c. :O Nousin äkkiä soittamaan päivystykseen ja he pyysivät tulemaan otamaan tulehdusarvot. Hälytin miehen sisälle tytön kanssa ja lähdin tervariin. Tulehdusarvo oli 48. Terveydenhoitaja pyysi olemaan yhteydessä suoraan synnytysosastolle koska siellä tehtäisiin paremmat kokeet. Ajoin kodin kautta ja otin tytön mukaan, jos he vaikka olisi ottaneet minut osastolle yöksi. Kotona kuume oli 38,1. Osastolla otettiin laajemmat verikokeet, ja lääkäri tutki kohdun ja ultrasi sen, koska mulla jäi kohtuun pala istukkaa synnytyksessä. Kohdun oikea puoli oli arka mutta ei niin kipeä kuin kohtutulehduksessa monesti on. Verikokeissa tulehdusarvot oli jo yli 60 ja valkosoluarvo muistaaseni 16. Pääsin kuitenkin kotiin tytön kanssa ja sain kahdet antibiootit. Yöllä kuume nousi 39,5c, mutta kummasti ei ollut ihan kuollut olo niin kuin yleensä kuume/flunssataudeissa on. Lauantain ja sunnuntain vielä oli kuumetta/lämpöä mutta se laski. Eli antibiootit auttoi. :)

Sitten totesin viimeviikolla Th:lle puhelimessa että rintamaito ei tunnu riittävän, kun tyttö imee ja imee ja imee ja pyörii rinnalta rinnalle 2-4h putkeen, ja oli syöttöjen välillä ehkä 20min tyytyväinen. Saatiin perjantaina tytön neuvolasta vaaka meille kotiin lainaan. Ja paino ei ollut noussut kotiinlähtöpainosta ollenkaan. Ensin näyttikin että painoa tulee 20-30g/päivä. Mutta 4päivää tyttöä punnittua painon nousu loppui. Ja kun TH kävi keskiviikkona vihdoin ja viimein ekalla kotikäynnillä niin paino oli laskenut edellisestä päivästä. :( Eli lisämaitoa tarjotaan nyt 2-4 kertaa päivässä. Ja eilisestä paino oli noussut hienosti 50g. Nyt menään siis niin että yöllä täysimetän ja päivällä tarjotaan imetyksen jälkeen lisämaitoa. Tämä on varmasti parempi että saadaan tytön kasvu vauhtiin, eikä kuihdu pois. Helpottaa myös arkea kun tyttö ei ole kokoajan rinnalla ja saa tehtyä muutakin, ja oltua isompien poikienkin kanssa.

Että tälläista meillä on koettu näiden kahden viikon ajalla.

Muuta en nyt jaksa tälle istunnolla kommentoida. ...kirjoitellaan.

Mariia ja tyttönen 2viikkoa ja 2päivää vanha.
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015

Yhteistyössä