Maalismammat 2013 :)

Amarinwa : siis vuotoa ei ole tullut juuri lainkaan,neljänä erillisenä päivänä (ei edes peräkkäisinä) niin tyyliin paperilla pyyhkiessä vähän eikä sekään ollu kirkasta verta. Lääkäri sano että kohtu ei pääse nyt supistuun kun siellä toinen pikkunen kasvaa ja siks ei tule ulos ja niin alussa keskeytyny tuo jo niin ei kovin kummosia edes ulos tulekaan.

Sit ihan yleisesti noista nt-ultrista ja muutenki niistä kromosomitutkimuksista (verikokeet jne..). Ne antaa monesti vääriäki positiivia tuloksia joten ei kannate säikähtää. Meillä läpästiin taas kaikki kokeet huoletta ja lapsivesipunktiosta sitte selvisi trisomia 21. Mutta juu tarkotus ei ole pelotella :) Mulla ois 10.9 istukkanäytteen otto kun kattovat kromosomiston siitä. Meillä siis tavallista korkeampi riski tohon trisomia 21:n meidän esikoisen vuoksi. Mie vaan mietin että siitä 8pvän päästä pitäs lennnellä lentokoneella,onkohan punktio este...

Näköjään itse oon selvinny helpolla pahoinvoinnin kanssa. Vaikka joka aamu etoo ja päivisin myös,ei vielä oo tarvinu pönttöä kuitenkaan halailla. Mutta tää väsymys on ihan kamalaa. Vois kokoajan vaan nukkua ja nukkua.

Rva R : Mun mielestä et ainakaan hölmö ole jos esität toiveen päästä jollekin toiselle lääkärille. Samoin tekisin itsekin!


mamma_84 7+1 (kamala kun aika on taas menny nopeasti)
 
Faelivrin
Huomenta maalismammat! :)

Myy* - Kuulostaa kyllä aika hurjalta tuo sun pahoinvointi. Toivottavasti saat siihen pian helpotusta. Mulla on vielä melko vähäisenä tämä pysynyt. Joka päivä oikeastaan on koko ajan sellainen pieni etova olo ja ei sen vuoksi tekisi mieli syödä oikein mitään, mutta onneksi olen kuitenkin vielä ihan hyvin saanut syötyä. Joskus vaan kesken ruoan tulee stoppi, että vaikka nälkä olisikin niin ei mene enää alas tai tulee pian ylös. :D Toivon kyllä silti itekin, että tää ei kauheen kauaa enää jatkuis.

Amarinwa ja Rva R - Kiitos vastauksista tuohon listeriakysymykseen. :) Mä olen kyllä itse valitettavasti huomannut, että pohdinpa syödessä melkein kaikkia ainesosia siltä kannalta, että voinko niitä nyt syödä vai en. Välillä siinä meinaa kyllä hulluksi tulla.. Pitäisi koittaa ottaa vähän rennommin. Ehkäpä tämä tästä. :)

Niin ja Rva R, mun mielestä et todellakaan ole millään tavalla kamala jos pyydät jotain muuta lääkäriä. Itse ainakin pyytäisin tuon jälkeen.
Mietin muuten itsekin tuota punajuurijuttua ja yritin netistäkin lueskella, että miksi se on kielletty, mutta melko vaikeaa oli löytää kunnon vastausta. Jotain siellä nitraateista höpötettiin? Mites muuten onko ne purkkipunajuuret siinä liemessä raakoja vai ei? :)

Mukavaa ja pahoinvointivapaata viikkoa kaikille! :)

Faelivrin 8+3
 
Huomenta kakille ja mukavaa alkavaa viikkoa :)

Tässä nyt eilen ylty pahoinvointi niin pahaksi että koko päivän olin sohvalla ja ravasin vessan ja sohvan väliä, siis jatkuvaa kyökkimistä...mutta aloinkin jo epäileän että se tais olla vattapöpö, koska se oli niin voimakasta ja kuumekin iski päälle, elikkäs tämä aivan valtava pahoinvointi meni onneksi vattapöpön piikkiin. Tänään jo huomattavasti parempi Olo, kylläkin aika voimaton.

Varailin tossa lääkäriajan myös koska luultavimmin poden täällä myös virtsarakon tulehdusta, ja sehän voi pitkälle mentäessä olla haitallinen sikiölle joten otan varman päälle tämän. Eli täällä on oikein kunnon vaivainen maalismamma, huh huh :)

RouvaR: minä ainakin vaatisin toista lääkäriä, eikä se ole mitenkään paha asia. Itse tietää parhaiten ja jos on joltain lääkäriltä saanut ns paskan maun suuhun niin ei ihme että haluaa vaihtaa. Rohkeasti vaan vaadit toista jos sama rähmäkäpälä sattuu kohdalle :)

Toivottavasti muilla mennyt viikonloppu hieman helpommin kuin mekäläisellä :)

Myy* 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Faelivrin, kyllä vahvasti uskon että se murehtiminen tasaantuu, tai jos ei tasaannukaan niin eiköhän tuosta ruokailustakin kerkiä tulevien kuukausien aikana tulla sen verran rutiininomaista touhua, ettei loppupuoliskolla tartte enää paljon pohdiskella, vaan osaa vaikka unissaan väistää mahdolliset riskiruoat. ;)

Säilykepunajuurethan ei vissiin raakoja ole, näin ainakin minun mielestä. Tosin varmaksi en sano, kun en mokomia ole syönyt ainakaan kymmeneen vuoteen. :D
Syytä raakojen punajuurten (vai punajuurien?) karttamiseen etsiessäni löysin myös jännän ristiriitaista infoa nokkosesta. Muutama lähde väittää haitalliseksi, yks taas väittää nokkosjauheen sisältävän melkein kaikkia raskaana olevalle naiselle tarpeellisia aineita (aika suurpiirteinen ilmaus). On varmaan tarkistettava neuvolasta, nokkosletut kun on yksi allekirjoittaneen lemppariherkuista. ;) Tosin niin häviävän pieni määrä niissä loppujen lopuksi on nokkosta, ettei taida paljon haitata.

Onko muuten toksohysteriasta kärsiviä paikalla? Tai ketään, jolla kokemusta tai vankkaa faktatietoa toksoplasmoosista, sen yleisyydestä ja vaikutuksista? Mietityttää, kun kovasti siitä puhutaan mutta äippäpolin ihana terveydenhoitaja vakuutti ettei meillä Suomessa hätää ole sen suhteen. Oli kyllä niin herttainen ja pätevän oloinen tapaus tuo hoitaja, että aika rauhallisin mielin olen siitä asti ollut. :)

Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä: soitin äsken neuvolaan ja varasin uuden ultran, kehtasin pyytää ja sain ajan eri lääkärille kuin aiemmin! =) nyt hieman turvallisemmin mielin odotan tulevaa.
 
Heissan, täälllä ei viikonloppuna paljon koneelle ehditty. Mutta käytiinpä vähän sormuskaupoilla miehen kanssa, päätettiin vauvan myötä sellainenkin askel ottaa ;) Kolmisen vuotta ehditty yhdessä olla, joten alkaa tuntua ihan sopivalta ajalta! <3

Mulla on oireet helpottanut ihan hirveästi. Jopa liikaa, koska nostaa taas huolta pintaan, kun on niin "normaali olo". En ole joutunut oksentamaan kertaakaan ja juuri kuvotustakaan ei enää ole. Ruoka maistuu ja uni samoin, mutta aika kiva olo muuten. Olen niin pöhlön hermoheikko, että haluisin vaan varmistuksen, että kaikki edelleen hyvin... Hitsin vitsit. Mistä sen voi tietää...

3 viikon päästä meillä lääkäri, jossa pääsee sydänääniä kuuntelemaan, ennen sitä ei oikein mitään tiedossa. Ultra sitten tasan viikoilla 12+0, eli syyskyyn alussa. Huh hah, kun ei jaksaisi odottaa.

Välillä tekisi mieli varata aika yksityiselle ultraan ihan vaan mielenrauhan vuoksi, mutta tuntuuhan se vähän hassulta (ja liian kalliilta), kun parisen viikkoa sitten ultrassa kaikki oli hyvin.

Ssaraa 7+5
 
Faelivrin
Myy* - No sinä se et siellä sitten helpolla pääse. Mutta hyvä että pahin olo on jo hellittänyt. :)

Rva R - Jep. Eiköhän nää ruoka-asiat ala tästä jonkun ajan päästä menemään ihan rutiinilla. :)
Mä en onneksi tuosta toksosta niin paljoa tiedä, että osaisin sitä mitenkään pelätäkään. Neuvolassa vaan sen verran sanottiin, että mun kannattaa antaa miehen putsata kissan hiekkalaatikko raskauden ajan. Varmistin kuitenkin, että voinhan kissaa normaalisti pitää sylissä yms. ja neuvolantäti vakuutti, että kyllä voi.
Joten tämä riittää mulle tiedoksi. En uskalla mennä siitä lueskelemaan ettei siitäkin tule kamalaa paniikkia niinkuin kaikesta muustakin. :D
Ja hyvähyvä kun uskalsit pyytää ajan toiselle lääkärille! Nyt on varmasti helpompi mennä sinne paremmalla mielellä. :)

Tigerina - Tervetuloa mukaan ja onnittelut plussasta! :)
Minäkin odottelen esikoista. :)

Ssaraa - Paljon onnea kihlauksesta! :heart: Joko sitä hääpäiväkin päätettiin? :) Teillä sitten tällä hetkellä tapahtuu paljon kaikkea uutta ja ihanaa elämässä. :)

Mutta nyt kyllä ihan asiasta kukkaruukkuun.. Mikä ihme noita ampiaisia vaivaa?! Melkein joka ikinen päivä lenkillä ne jahtaa mua! Pitkän matkaa aina pörräävät ympärillä ja törmäilevät. Ja minä kun vielä pelkään niitä ihan kuollakseni ni on varmaan muista ihmisistä todella fiksun näköistä kun juoksen ja pyörin samaan aikaan käsiäni huitoen tuolla pihalla. :LOL: Tätä on siis jatkunut jo useamman viikon. Mistä se voi johtua? :D
 
Heippa maalismammat!

Muutaman viikon hiljaiselon jälkeen ajattelin päivittää kuulumisia :)
Raskaus etenee mukavasti, nyt 9+0. 2,5 viikon päästä on eka ultra - sitä odotellessa!

Vointi on ollut aika hurja viimeisen viikon. Koko ajan on kaamea nälkä, mutta heti kun maistaa mitä tahansa ruokaa, alkaa oksettaa aivan valtavasti. Vielä en ole kertaakaan oksentanut, mutta jatkuva etominen on todella rasittavaa. Viime viikolla jouduin pomoni kanssa samaan ruokapöytään ja voi että oli vaikeaa saada ruoka syötyä, ettei aiheuta epäilystä :D

Sairastuin vielä angiinaan tähän päälle ja sitäkin vähemmän (käytännössä ainoastaan jogurttia) olen saanut syötyä. Angiina on aivan käsittämättömän kivulias tauti! Täytyypä kertoa myös eräs juttu, kun kävin päivystyksessä angiinan takia ja vastaanottovirkailija sanoi ensimmäisenä, että tiedäthän sitten että vakavilla infektioilla on suuri keskenmenon riski. Menin siitä tietenkin aivan hysteeriseksi ja kerroin lääkärille, joka kommentoi että tee valitus, tuollaista ei koskaan saisi sanoa raskaana olevalle. Ja lisäksi jos angiina hoidetaan normaalisti, ei ole mitään vaaraa. Että sellaista palvelua! Antibiootin ja tuplavahvuisen parasetamolin syöminen kyllä tässä vähän mietityttää.. Mutta pitäähän se infektio hoitaa pois.

Raskaudesta tietävät nyt jo käytännössä kaikki läheiset :) Töissä en kerro ennen kuin raskaus näkyy. Pitää vähän pelata, jotta saan seuraavaan sopimukseen nimen alle.

Turvotus on välillä aivan järkyttävää! Iltaisin varsinkin tuntuu, että raskaus olisi jo puolivälissä. Aivan kaamea pallomaha :D

Katsottiin miehen kanssa eilen muutama synnytysvideo - VIRHE!! :D
Ai kauhea, miten hirveeltä se näytti! Mies taisi olla vielä järkyttyneempi - heheh.
No, sitä itse synnytystä saa sitten jännittää koko loppuraskauden, että ehkä parempi etten katso videoita enempää. On se hurjaa, mihin naisen kroppa taipuu. Ihmeellistä!

Voitteko kuvitella, meidän sisällä kasvaa pieni ihminen? Se on niin kummallinen, ihmeellinen, ihana asia, että ei pysty oikein vielä edes käsittämään. Uusi elämä!

Mukavaa viikkoa teille <3
 
Voi ihana lukea että onnistuneita ultrakäyntejä on tullut jo paljon, onnea faelivrin, amarinwa, ainulii kaiken jännityksen jälkeen ja aivan uskomattoman koskettava tarina Mamma_84 – onneksi se toinen pikkuinen on matkassa!

Ja paljon tsemppiä RvaR, kyllä kaikki varmasti kääntyy parhain päin ja ihan oikein pyytää uusi ultraaja, olisin tehnyt niin itsekin.

Paljon onnea plussasta Tigerina ja kihlauksesta Ssaraa!

Allekirjoittanutkin kävi tänään ultrassa ja siellä oli pieni katkarapu kanssa ja oli pienen sydän jo löi :heart: Lääkäri arvioi että täällä mennään jo 8:lla viikolla (12mm), mutta vahvistaa LA:n vasta seuraavassa ultrassa. Itse kun luulin olevani vasta 7:llä viikolla.

Mariana87, Myy* ja Maaliskuunmama toivottavasti paranette pian, ja olipa siellä harvinaisen typerä vastaanottovirkailija !

Täällä on ollut kans ihan kauheat olot, vuorokauden ympäri (mä herään kans yölläkin pahaanoloon ja nukun muutekin tosi levottomasti) ja hankala tiskata, syödä, syöttää esikoista ilman että alkaisi yrjöttää – jo pelkät hajut. Tuntuu välillä että jotain saattaisi syödä, mutta sitten ei saatakaan ja alkaa oksettaa vaan. Mutta pakko olisi vaan, ettei olo vain pahenisi. Töissä ihan toivotonta. Mutta kokeilinpa itsekin niitä rannekkeita viikonloppuna ja ne vei niinkuin pahimman huipun pahoinvoinnilta, niin että olosta tuli "kohtalaisen siedettävä". Kiitos hyvästä vinkistä : Kannatti kokeilla =) Ehkä näillä selviää vielä sen pari viikkoa, kun 9-10 viikon jälkeen chg-hormonimäärien pitäisi jo alkaa laskemaan. Jaksamista vain…

RvaR toksoplasmoosin varmasti välttää kunhan ei syö raakaa lihaa/kalaa, kuorii hedelmät ja pesee hyvin kasvikset…. Mä olin aika ylihysterinen ekan raskauteni kanssa, mutta uskoisin että hyvä hygieniä riittää. Harmi on tosin ettei ravintoloista tiedä miten pesevät kasviksensa, mutta jos epäilyttää vähänkin, niin ottaisin vain läpiinsäkypsennettyä ruokaa. Niin harvinaisia nuo onneksi on, että kyllä mun mielestä terveellä järjellä selviää (toivottavasti...) Mitähän ne vakuumipakatut salaatit sitten muuten tekee raskaanaolevalle, tietääkö joku? Kun niitä taidetaan käyttää aika monessa ravintolassa, jos sitä salaattia nimittäin sitten uskaltautuu syömään…

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Heippa täältäkin! :wave:

Hurjasti kaikenlaisia kuulumisia, olen kyllä joka päivä käynyt lueskelemassa mutta nyt myönnän että välillä mietin milloin tää oikein muuttuikaan tää meno. ?? : / Minä lukeudun niihin wc-pytyn halailijoihin. Mulla kiusana myös migreeni joka paukkuu päälle tietysti ihan tuntuvasti koska tämä jatkuva makaaminen ja "velttoilu" ei tee sitten päänupille hyvää. Ja samalla tietysti tämä ylensyöminen/syömättömyys horjuttaa verensokereita eikä vointia tahdo saada tasapainoon. Ulkoilu tekee hyvää mutta melkoista on olla koko päivä pihalla 2-vuotiaan kanssa. :p Kyllähän me enemmälti ulkosalla näin kesällä viihdymme mutta olis kiva istuskella varjossa ja huilia. Mutta ehkä me selviämme arvon mammat, eikös näin? =)
Täällä on sekä hyviä että ei niin hyviä uutisia, olen kyllä ajatuksissa mukana. Nämä alkumetrit ovat yhtä jännitystä. Mä varasin tänään ajan niskapoimu-ultraan. 21 pvä mennään. ;) Ja huomenna olis eka neuvola. Meidän täti kuuntelee kyllä sydänääniä jos pyydän. Tietää että minä en panikoi jos eivät satu kuulumaan. Mut joka kerta on kuulunut ja tietty toivon että huomenna pääsisin kuulemaan jumpsutuksen.;)

Viime yö meni valvoessa. Menin syömään illalla puuroa ja koska vatsa ei toimi kun joskus ja jouluna tuntu musta kirjaimellisesti ku se puuro olis hitaasti lähtenyt nousemaan ylös heti kun menin pitkälleni??? Siis ihan villiä närästystä kahteen saakka, jolloin vahingossa taisin nukahtaa. Heräsin neljältä oloon ku olis ollut jo oksennus suussa!!! Eikä tullut ylös, ei myöskään vatsa toiminut ja halleluja ajattelin että nytkö ne närästykset alkoi- HAH,HAA : / Puoli seitsemältä kuulostelin ku isäntä keitteli kahvia ja sitte nukuin kaks tuntia heräten että lapset kiskoi jo korvista. :| Ja kyllä. Olen ollut koomat-koko päivän. Huh.. Ei puuroa, ei banaania, ei missään nimessä metwurstia! Tässä nämä jotka varmasti nousevat kurkkuun ja vielä tunteja syömisestä. : /

Mutta iloisempiin aiheisiin, paino on pysynyt hallinnassa. -1kg ja tästä olen nyt ihan iloinen. Mulla sokerivauvoja pari sekä raskausdiabetes taustaa. Nyt on kova tsemppi päällä että saatas paino pidettyä hallinnassa. Mulle ku tullut joka odotuksessa sen 20-30 kg. :headwall: No 69 olis mun normipaino, olisin siis bm:n mukaan norm. Nyt painan 74, että ei hillitöntä mut kyllä se sata saattaa paukahtaa rikki tuolla loppumetreillä jos mopo karkaa. Ja kroppa viheltää mennessään. Mulla selkää just voimistetaan fysioterapiassa.

Mutta nyt sanon öitä teille kaikille ja koitan huomenna jaksaa kuulumisia teille kertoa.

Tsemppiä myös, sitä tarvitaan vieläkin, jokainen. :hug:

Vilijonkka33 hippu 9+3 :heart:
 
Faelivrin
Hyvää huomenta!

Sataako siellä teillä muillakin? Tänne on luvattu koko päiväksi, joka ei kylläkään haittaa mua yhtään, sillä sadepäivät on mun lemppareita! :)

maaliskuunmama - Kiva kun tulit taas päivittämään kuulumisia. :)
Viikko onneksi menee suht nopeasti vaikka sitä ekaa ultraa kyllä kovasti odottaakin.
Kamala miten sua on siellä päivystyksessä peloteltu :/ Jollakin ollut vähän ammattitaito hukassa.. Teitkö muuten sitä valitusta? Ja kyllähän se tauti pitää tosiaan pois hoitaa. Ihan huoletta voit varmaan sen antibioottikuurin syödä. :)
Mulle jos sisko varoittelikin, että älä vaan mee katsomaan mitään synnytysjuttuja, ainakaan vielä, kun tietää kyllä, että oon yhtä herkkä kun hänkin :D Eikä oo kyllä tullut mieleenkään. :)

mimi13 - Paljon onnea ihanista ultrauutisista! :) Meillä oli kanssa pikkuinen viime viikolla 12 mm ja lääkäri kyllä sanoi, että vastaa viikkoja ihan hyvin kun meillä oli silloin 7+5 ja itseasiassa sikiön pituuden mukaan laskettiin viikoiksi 7+3. :)

Vilijonkka33 - Toivottavasti siellä syke jo kuuluisi. :)
Onpas sulla ollut siellä vähän inhottavempia oireita. Mutta toivotaan, että pian hellittäisi. :)

Tänne ei mitään kummallisempaa kuulu. Pientä jatkuvaa etovaa oloa koko ajan, jonka takia menee joskus aina aikaa, että saa päätettyä, mitä sitä suuhunsa pistää. Väsymyskin on alkanut jo hieman helpottaa. Melko hyvin jo selviän ilman päikkäreitä. Muuten olo on oikein hyvä. :)
Ajattelinpa tänään muuten pistää menemään pari työhakemusta! :)

Faelivrin 8+4
 
Huomenta kaikille!
Olen lueskellut lähes päivittäin täällä, ja elän mukana. Mutta niin väsynyt ja etova olo ollut, että en vain ole jaksanut kirjoittaa... Väsymys pysyy välillä kurissa, mutta tunnustan sunnuntaina nukuin kokopäivän. Väitin että yritin saada meidän 2vuotiasta päiväunille olemalla itse väsyneenä peiton alla. Ei tainnut mennä läpi, mutta saipahan kuitenkin vähän levätä.
Mulla on tilanne, että aloitan koulussa nyt maanantaina. Olin ihan varma, että ei se mitään, kyllä sitä pystyy keskittymään kouluun ja opiskeluun varmasti, kun on toinen lapsi kyseessä. Että ei ne vauva/raskaus asiat pyöri niin paljon mielessä kuin ekassa. No nyt ei kyllä päähän mahdu mitään muuta kuin nuo :D Kaipa sitä kuitnekin saa päähän muutakin.
Meillä on huomenna eka neuvola =)

aLime 7+6
 
Heipä hei!

Ajattelin tässä töiden lomassa vähän rupatella kun suurin työmäärä on tältä päivää niskoilta pois, huh!

Täällä päin etenee myös aika rauhaksiin, pahoinvointi nyt on mitä on, ei mitään ylitsepääsemätöntä mut ruoan kanssa on vähän niin ja näin, kun kammottava nälkä ja tulee syötyä nopeasti, niin pitää yhtäkkiä lopettaa kesken ja hengitellä hetken aikaa ja nieleskellä ettei vaan tarvi rynnätä vessaan.. Enpä oo vielä kertaakaan joutunut, selvinnyt pelkällä kuvotuksella, mutta on tää vaan ärsyttävää ku heti syömisen jälkeen on jo taas nälkä kun ei olisi koko päivän saanu ruokaa :D

Mitä te muut olette tottuneet syömään heti herättyänne, onko teillä pahoinvointi voimakkaana silloin vai tuleeko jossain muussa kohtaa päivää?

Ja tuosta tukastakin olen lukenut postauksia, tuntuu ja näyttää kyllä itsellänikin siltä ettei ole tukkaa pesty viikkoon kun on heti likainen vaikka samana tai edellisenä päivänä pesty!!!!

Ihmeen vähän väsymystä kyllä, jonkinlaista kyllä, mutta jo viikko ennen plussaa oli tosissaan niin paha että nukahdin työpöydän ääreen kolmesti aamupäivän aikana!! Siis sellaista että silmät painui kiinni ja samantien havahduin että hitto, nukahdin... Eikä yhtään haittaa vaikka eilenkin vedin päikkärit klo 18-20, silti väsytti kun menin nukkumaan kymmenen jälkeen...

Jaaha, kai se on jatkettava työpäivä loppuun ni pääsee kotiin nukkumaan :D
 
Moi,

Ilmoittaudunpa minäkin maalismammoihin, viimeisten kuukautisten mukaan laskettu aikani on 1.3. ja ekaani odotan toivottavasti..

Oli lohduttavaa lukea Rva R neuvolakeikastasi. Mulle kun sattui viime viikolla vähän vastaavasti. Olin siis ensimmäisellä kunnallisella neuvolakeikalla (rv 9+4) ja makeasti oli neuvolasta jo pariin otteeseen todettu, että varaa sitten aikaa 1,5h. No heti mut laitettiin makuulle ja ryhdyttiin tutkimaan ultralla mahan päältä. Neuvola -täti tutki muutaman minuutin ja totesi sitten ettei mitään näy. Kun sitten tietämättömänä sopertelin, että missä voi olla syy, kun rinnat on arat, pahoinvointia on ollut eikä menkkoja ole tullut, niin hänen kommenttinsa oli että ehkä se on keskenmeno. -Kun sitten minä siihen, et miten se on mahdollista, kun mitään muuta ei minusta ole tullut ulos kuin mitä normaalisti vessassa tulee, niin siihen täti vain, ettei osaa sanoa. No mulle varattiin sitten 2 vko päähän uusi aika (rv 11+5) ja sitten "melkein potkaistiin pois", kait etten vain esittäisi lisää kysymyksiä. Kyllä oli orpo olo ja on edelleen. -Mitään ei kyselty, mitään ei tehty.

Olen yrittänyt lohduttautua, et en ole kipeänä, niin ei kait mitään vakavaa voi olla ja toisaalta kait sitä olis positiivisen ultrauksenkin jälkeen joutunut jänskäämään keskenmenoa vko:lle 12 asti kuitenkin. Mut epävarmuudessa on kyllä lähes sietämätöntä elellä.

Olin jo päättänyt lopettaa ratsastamisenkin, mitä intohimoisesti harrastan, ekan ultran jälkeen, mut jotenkin nyt on tarvinnut pään tyhjennystä mieliharrastuksen parissa.

Mutta siis Rva R: Sulla on mun mielestä oikeus vaihtaa lääkäriä. Minäkin varmistin heti, etten mene saman tunarin luokse uudelleen.

Ja kaikille iloista päivää ja pikkuisille turvallisia kehittymishetkiä!

Epsiliini 10+3
 
Heippa!

Samaa voin kertoa minäkin kuin aLime ja Vilijonkka33, olen seuraillut ketjua melko aktiivisesti, mutta en ole vain jaksanut kirjoitella usein nyt kun koulutuksessa taas kuljen päivät.

Tervetulotoivotukseni Tigerina ja Epsiliini ja onnea plussauksesta! :)

Tigerina , minäkin esikoista odotan! :) ja kyselit tuosta pahoinvoinnista - minulla se on melkeinpä ympärivuorokautista, mutta sen verran lievää, etten vielä ole oksennellut (tosin melko läheltä liippaa jo!) ja aamulla/aamupäivällä voimakkainta. Juon heti herättyäni marjakeittoa tai syön jogurtin, tuntuu helpottavan oloa.
Yleensä paras olo on 11-14 välillä ja iltaa kohti taas alkaa etoa. Mutta eiköhän tästä selviä! :)

Vilijonkka33 , mulla on samoja tuntemuksia, että kaikki mitä syön yrittää kiivetä takaisin kurkusta ylös. Inhottavaa illalla, kun saa vähän väliä nousta sängyssä istumaan ja röyhtäilemään. :( Ja suuren osan ajasta tuntuu, ettei tarvitse mennä edes vaakatasoon, kun ne ruuat ja juomat sieltä koittaa nousta muutenkin ja närästää.

aLime, onnea ja tsemppiä huomiseen neuvolaan!

RvaR, minäkin olen miettinyt toksoplasmoosia, kun omistan kissan. En ole hysterisoinut asian kanssa, vaan ollut vain entistä huolellisempi hygienian suhteen. Pesen kädet hiekkalaatikon puhdistamisen ym jälkeen hyvin vaikka käyttäisin suojakäsineitä ja vältän suoraa kosketusta jätöksiin. (Toksoplasmoosin kun siis voi saada kissan ulosteista, mimi13 tuossa ylempänä oli tainnut sekoittaa toksoplasmoosin ja listerian :) )

Tässä linkki missä tietoa

Toksoplasmoosi :: Terveyskirjasto

Olen jo ihan innoissani, kun aika on kulunut ja eka neuvola on jo 2 viikon päästä! Hui! Kyllä se aika sittenkin melko nopeasti kuluu :)
Mutta mutta, nyt taidan mennä makaamaan telkkarin eteen pitkän päivän jälkeen!

mariana87 rv 7+4
 
Ja keskenhän se sitten meni. Ei tule maalismammaa tästä rouvasta.

Mutta huolimatta varhaisesta keskenmenosta, ehti pirpana kyllä pistää kahden ihmisen elämän ihan uuteen uskoon. Taas nähdään maailma vähän eri tavalla.

Ihanaa alkavaa syksyä ja kovasti tsemppiä ja onnea kaikille maalismammoille. Pidän teille peukkuja pystyssä, sormia ristissä, varpaita solmussa ja mitä ikinä keksinkin. :wave:
 
Faelivrin
Huomenta taas kaikille! :)

Rva R - Voi eikä.. Suuret pahoittelut sinne. :/ Ihanaa syksyä sullekin ja täällä ainakin pidetään peukut pystyssä, että siellä tärppäis pian uudestaan. :heart:

aLime - Mä luulen että kuitenkin tuon ansiosta kun sulla koulu alkaa niin aika kulkee hieman nopeammin. Kyllä siellä kuitenkin tulee niin paljon muitakin mietittäviä asioita. Toisin kun täällä kun yritetään vasta työpaikkaa kalastella niin kyllä nää päivät menee sitten vaan niin hitaasti. Täytyy toivoa, että joku paikka löytyis pian. :) Mitäs muuten opiskelet?

Tigerina - Mä en ainakaan pysty heti herättyäni syömään mitään kun on sellainen olo, että se ei muuten kauaa sisässä pysy. Odottelen aina, että pahin oksetusolo lähtee pois ja sitten syön just sitä mikä vaan maistuu. Jogurtti on nyt viime päivinä ollut varmaan kaikista paras. :)
Ja täälläkin muuten tuskaillaan tuon tukan kanssa. Ihan pakko pestä se joka päivä tai näytän muuten siltä, että suihkussa ei oo käyty kahteen viikkoon. :D

Epsiliini - Tervetuloa maalismammojen joukkoon! :) Siellä on varmaan vähän inhottavaa odotella nyt tuohon seuraavaan ultraan, mutta toivottavasti siellä sitten joku pikkuinen näkyisi ja voisit hieman henkäistä helpotuksesta. Tsemppiä! Sitä kun me kaikki täällä tarvitaan. :)

Täällä jatkuu olot aika samanlaisena. Hieman etoo eikä tiedä mitä sitä pystyis syömään, mutta muuten olo ihan hyvä. Inhoon oksentamista yli kaiken, joten todella toivon, että tää ei tästä enää pahene. :)

Palaillaan taas!

Faelivrin 8+5
 
Rva R - tosi kurja kuulla ikäviä uutisia. Jaksamisia sinne ja tsemppiä jatkoon, toivottavasti saat pian taas iloisia uutisia!!

Itselläni on kans aamuisin nyt pahin olo, mut ei okseta, on kyl tullu selvästi sellane olo et ei tee mieli laittaa mitään suuhun. Kaakaota juon aamuisin, se maistuu nyt parhaimmalle :) Ja sitä hedelmien määrää!!! Tuntuu et koko ajan haluaisin vaan syödä hirveesti kaikkia hedelmiä!

Tuleva isä on ollut tästä koko uutisesta varsin innoissaan ja se on valtavan suloista! Mä en saa enää tehdä kotona MITÄÄN, en saa edes kauppakassia (kevyttäkään!!) kotiin, ja eilen ku jouduin, niin oli kovin huolissaan koko ajan ja sanoi vaan et "mee sit ihan hiljaa ja varovasti ja huilaa välillä äläkä rasita itteäs ja varo portaita" :D ja joku ilta tässä se sanoi mulle et "voi vitsi, ajattele sit ku se alkaa potkimaan!" Siis se mieletön loiste niissä sen silmissä ku se puhuu tulevasta vauvasta ja naama on ku hangon keksi päivittäin, se on kyl sykähdyttävää! <3

Tigerina + onnenjyvänen :)
 
Rva R pahoitteluni ikävistä uutisista :( Kaikkea hyvää ja toivotaan että tärppäisi pian
uudestaan!

Tigerina ihana kuullaa että tuleva isä on noin innoissaan! :) meilläkin kyllä aikasamanlaista,
heti jos hän huomaa että mulla on paha olo yms niin heti käskee pitkälleen ja olisi kantamassa
kaiken maailman ruokia ja juomia että tulisi parempi olo, sillä pahoinvointi hetkellä ei kyllä
pysty mitään syömään eikä juomaan:D

Ja muutenkin tuosta pahoinvoinnista ja muista oireista.. Tää pahoinvointi on aivan kamalaa!
Illalla se iskee pahimpana mutta lievästi se on kokopäiväisesti, vessanpönttöä en ole
onneksi vielä halaillut mutta läheltä liippaa monta kertaa päivässä! Iltasin ei uskalla enää
syödä mitään, sängyssä ei tiedä miten päin olisi hyvä olla! Loppuukohan tää olo koskaan?
Ja ala selkä kivut yllättää välillä todella pahana, makuu asennossa ei satu mutta kun nousee
ylös niin sitten..auts! Ja kamala pissa hätä koko ajan, vaikka en juo yhtään normaalia
enempää.
Väsymys on myös aivan käsittämätöntä! Eilenkin nukuin kahdet päiväunet ja illalla
väsytti hirveästi silti!

No tulipas oikeen valituslista!:D Kyllä tämä kaikki on lapsen arvosta <3 mutta silti välillä
toivoisi saavansa jotain helpotusta oireisiin!

Mertsuli rv 6+5
 
Mertsuli, pystyn NIIN samaistumaan sun oireisiin!! Mä olen pahoinvointia odottanut jopa paljon pahempana ku mitä se mulla nyt on ollut (tosin vasta rv7...) mut ei tää silti kivaa oo! Mullaki ihan koko päivän sellasta lievää kuvotusta, tai niin et tuntuu et on paha olo. Ja selvästi huomaa et joku ruoka mitä aiemmin pystyi syömään, ei todellakaan enää maistu!

Ja väsymys. Ah, ihana kamala väsymys. Mulleki ihan helppo vetää pari kertaa parin tunnin päikkärit kolmen jälkeen ku töistä pääsen, ja silti kympin jälkeen illalla oon ihan rättipoikki ku olis koko päivän urheillu :D

Nyt ihan uusimpana tuli et teetä en pysty enää juomaan. Kahvia aiemmin join, mut sen lopetin jo 3 vko sitten, siitä lähtien teetä mut eipä kyllä sekään enää maistu!! Appelsiinimehu on musta hyvää, ja samoin se kaakao ja maito yleensäkin mitä tulee nyt juoduksi ihmeen paljon :D

Mut onneks töissä pystyn olemaan yksin omassa työhuoneessa ni voin sit aina väliajoilla napsia välipalaa ja juoda joka välissä ku yllättävän pitkä väli tulee ku 7.30 mennään aamukahville, siinä syön päivän toisen aamupalani, sit klo 11 lounaalle, ja jo tuntia ennen lounasta tuntuu etten oo koko päivänä murenaakaan syöny!!

Tigerina+onnenjyvänen
 
Juu ja tuo maidon juominen, ennen join syödessä maitoa yhden lasillisen, nyt menee ainakin
kolme! Se maistuu jotenkin makeammalle ja paremmalle kuin ennen :D
sitten mustikka mehukeitto, aivan ihanaa, enkä edea muista milloin oisin ennen sitä syönyt :D
Nyt se on vaan lempparia! Kahvin juomisen lopetin myös, rupesi ällöttämään se hajukin.

Saako muuten kysyä kuinka vanhoja olitte\olette kuin odotitte esikoista? Itse olen juuri täyttänyt
20, pikkuinen sai alkunsa siis kun olin viel 19, ja kaikkien kavereiden mielestä olen niin
nuori äidiksi.. Olen siis kaveri porukastamme ensimmäinen raskaana oleva.
Tottahan se on että ensi synnyttäjien ikä nousee koko ajan, että saatan joidenkin mielestä
olla todella nuori äidiksi, vaikka en sitä itse koe niin.
Mertsuli rv 6+5
 
Itse olen nyt 25, lapsen syntyessä olen jo täyttänyt 26. Mun kaikista kavereista minä olen ensimmäinen joka on raskaana ja saa lapsen. Tosin kaveripiirini vähän onkin sellaista sinkkuvoittoista, yksi kaverini meni 20-vuotiaana naimisiin ja hiljattain erosivat miehen kanssa, nyt kaverillani kovasti vauvakuumetta mutta ei miestä...

Mä olen itse aina ollut huolestunut siitä että ehdinkö saada edes yhden lapsen ennen kuin täytän 30 vee, mutta ehdinpähän kuitenkin :) mulle se on jotenki aina ollu kauhee paikka et mitä jos täytän 30 enkä ole vielä saanut aikaiseksi haluamaani perhettä. Vaikka ikähän on vaan numeroita, right?
 
Rva R Pahoittelut sinne, uskomattoman positiivisin mielin kuitenkin olet liikenteessä ja kovin moni siihen ei pystyisi :) Onnea siis seuraavaan.

Täällä on kyllä niin älytöntä kuvotusta että huh! Eilen jopa rekan jarruvalot sai tosi pahoinvoivaks ja autossa istumista vältän viimeseen asti! Väsymys on hirveetä, voisin nukkua vaan kokopäivän. Mutta esikoinen pitää kyllä huolta ettei äiti kerkiä nukkumaan.

Itse olen nyt 23 ja esikoista aloin odottamaan 21 vuotiaana. Ei minusta 20 vuotias mitenkään nuori ole saamaan lapsia. Ja minusta ainakin mukavempi on nuorena lapset tehdä koska sitten kun lapset alkaa olla isompia niin pääsee vanhemmatkin viettämään välillä omaa aikaa ja nuorena jaksaa paremmin niistä vauveleista huolehtia :)

Mites muuten, meinasitteko sitten ottaa selville kumpiko on tulossa? Meillä ei mies halunnu esikoista odottaessani tietää kumpiko on tulossa ja arvatkaa vaan oliko mulla työ pitää asia salassa mieheltä kun itse kumminkin tiesin kumpiko on tulossa...Piti piilotella kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet :D
 

Yhteistyössä